Kritikák, gondolatok a filmek világából
 
HomeGalleryKeresésRegisztrációBelépés

Share
 

 Niwrok írásai 2.0

Go down 
Ugrás a következő oldalra : Previous  1 ... 33 ... 61, 62, 63
SzerzőÜzenet
R2-D2
Admin
R2-D2

Hozzászólások száma : 4196
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 2.0 - Page 63 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 63 EmptyVas. Szept. 22, 2019 12:19 am

Nem olvaslak el, holnap nézem, majd utána. peace
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2

Hozzászólások száma : 4196
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 2.0 - Page 63 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 63 EmptyHétf. Szept. 23, 2019 6:13 pm

Niwrok írta:
.
Ad Astra / Út a csillagokba

Spoiler:
 


Á, semmi különös, csak összecserélték a szállítólevelet. Egyik ment ide, a másik meg oda. Majd a következő járattal kicserélték volna... Smile
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok

Hozzászólások száma : 3152
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 2.0 - Page 63 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 63 EmptyHétf. Szept. 23, 2019 8:13 pm

R2-D2 írta:
Niwrok írta:
.
Ad Astra / Út a csillagokba

Spoiler:
 


Á, semmi különös, csak összecserélték a szállítólevelet. Egyik ment ide, a másik meg oda. Majd a következő járattal kicserélték volna... Smile


Igen, hiszen a Marson is meg a Holdon is nyilván rengeteg nyersanyag áll rendelkezésre ahhoz, hogy a filmben látotthoz hasonló, egyszer használatos rakétákkal utazgassanak oda-vissza még 100-150 év múlva is, ami alsó hangon kell a bázisok felépítésére... Az űrturizmus is tök hihető ebben a helyzetben...

Mondom, értem én, hogy ez főhajtás, de annak is nagyon buta.

.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok

Hozzászólások száma : 3152
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 2.0 - Page 63 Empty
TémanyitásTárgy: Criminal   Niwrok írásai 2.0 - Page 63 EmptySzomb. Szept. 28, 2019 2:39 pm

.
Criminal: United Kingdom / Criminal: Spain / Criminal: Germany / Criminal: France S1

Niwrok írásai 2.0 - Page 63 Crim10


Nyilván azzal kell kezdenem, hogy megmagyarázom a fenti címet, ami rögtön választ is ad arra, hogy miért is különleges ez a sorozat a bűnügyi témájúak között. Jim Field Smith és George Kay ugyanis egy valójában 12 epizódból álló sorozatot készített, melynek középpontjában egy rendőrségi kihallgatószoba áll, és az abban elhangzó ügyek... de ezek több szempontból is trükkösek.

Először is ez a filmekből jól ismert tükörfalú szoba négy különböző országban kap helyet, három-három rész erejéig. Ez azt is jelenti, hogy négy stáb története fut "párhuzamosan", mindez anélkül, hogy köztük bármiféle kapcsolat is lenne, sőt, mert a szoba ugyanaz, kicsit olyan, mintha alternatív valóságok lennének, ahol a szoba más-más pontban van a térben. Ezt erősíti, hogy elég hasonló karakterek szerepelnek a négy helyszínen, mégis más jellemmel, más háttérrel, az írók pedig mindössze pár percet szánva erre epizódonként mutatják be a köztük levő kapcsolatokat vagy a magánéletüket, mindezt úgy, hogy a kamera nem mozdul el a kihallgatótérből és közvetlen környezetéből (már az is ritka, hogy a szereplők a folyosóra kimennek).

Ilyen keretek között történik maguknak az ügyeknek a feldolgozása, majdhogynem valós időben mutatva annak utolsó fázisát, amikor is a már összegyűjtött bizonyítékok és az előzetesen felvázolt gyanú birtokában egy különleges rendőrségi csapat tagjai próbálják vallomásra bírni a fő gyanúsítottat. Ugyanúgy, ahogy a Helyszínelőknél volt, vélhetően nem létezik ilyen csapat ilyen hatáskörrel, de drámai és dramaturgiai szempontból így izgalmas, ahogy a gyanúsított legfeljebb az ügyvédjével az oldalán próbálja a tetteit vagy annak motivációit rejtegetni, a nyomozók pedig több oldalról is megközelítve a problémát próbálják áttörni ezt a védelmet.

Engem leginkább a magyarul is feldolgozott Terápia című sorozatra emlékeztetett mind a koncepció, mind a hangulat, ahol igazán csak a szavak szintjén, de egy párbaj zajlik. Egy pszichológiai macska-egér játék, vagy még inkább egy bűnügyi pókerjátszma az epizódok nagy része, ahogy nem csak simán a vélt gyilkosoknak szegezik a kérdést, hogy akkor mégis mi hogyan volt, simán a "kártyák" kijátszásával elmesélve magát az ügyet 40-45 percben, hanem a mikor és a hogyan is lehet kérdés, vérmérséklettől és taktikától függően. Ezért nagyon nem mindegy, hogy kik is ülnek a kihallgatóban az öt-hat fős csoportból, hogy mikor ki mit mond, hiszen egy erőszakosabb hozzáállás könnyen megijesztheti a gyanúsítottat, egy rosszkor elővett bizonyíték elszántabb védekezésbe viheti, és az sem mindegy, hogy kinek van bátorsága egy elkeseredett sőt, akár illegális- blöffhöz is egy ilyen helyzetben. A krimi mellett (amik között azért voltak a korábbi filmélményeimből visszatérő darabok is) így persze nekem a dráma volt a hangsúlyosabb.

Nekem nagyon bejött az, hogy a Criminal az amúgy mindent elborító, elcsépelt és könnyen ellaposodó bűnügyi sorozatok közül így próbált kitörni. Általában tetszik ez a szűk teres stílus, de az ügyek váltogatásán túl a különböző, de mégis hasonló hátterekkel változatossá is tették azt, a négy nyelvről nem is beszélve.

9/10
.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok

Hozzászólások száma : 3152
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 2.0 - Page 63 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 63 EmptyCsüt. Okt. 03, 2019 12:23 am

Niwrok írta:
.
Criminal: United Kingdom / Criminal: Spain / Criminal: Germany / Criminal: France S1

Nekem nagyon bejött az, hogy a Criminal az amúgy mindent elborító, elcsépelt és könnyen ellaposodó bűnügyi sorozatok közül így próbált kitörni. Általában tetszik ez a szűk teres stílus, de az ügyek váltogatásán túl a különböző, de mégis hasonló hátterekkel változatossá is tették azt, a négy nyelvről nem is beszélve.

9/10


Annak, akit esetleg érdekel, mondom, hogy a UK 3 epizódjához már van felirat Smile . Úgy összességében az is jött be nekem a legjobban, jó mérce lehet, hogy a többire is van-e kellő érdeklődés.

Valahogy az angol ragadt meg leginkább a sorozat eredeti koncepciójánál, vagyis hogy pszichológiai hadviseléssel és taktikusan elővett bizonyítékokkal kell felőrölni a gyanúsított hárítását és védekezését, kiszedve belőle a vallomást. Ahhoz képest a spanyol inkább a gyanúsítottak karakterei miatt volt érdekes (a kutyás nő és a sármőr fegyverkereskedő is jó figurák), az első két német bűnügyi bűvésztrükkök, és inkább a fordulatra, a meglepetésre hajtanak (de az elsőnek remek a történelmi vonatkozása, a másik meg a #metoo mozgalomra egyfajta reflektálás), a franciáknál meg a csapaton belüli hatalmi harcok vitték a prímet, bár az ügyeik is jók voltak (az egyik például a Batachlanban elkövetett terrortámadással foglalkozik).

De ami abszolút a legdurvább volt, az a német harmadik rész, Claudiáé, abban működött minden a legjobban: a csapat, a gyanúsított, az ügy drámaisága és a cselekményvezetés is. Ott egy húsz éve elítélt nőt győzködnek a nyomozók arról, hogy árulja el, hova ásta el a szeretőjével (akivel közösen több fiatal lányt is megerőszakoltak és meggyilkoltak) annak a lánynak a holttestét, akit egyedüliként még nem találtak meg az áldozataik közül, mert a lány anyja halálos beteg, és utoljára még szeretné tisztességgel eltemetni a lányát...

.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok

Hozzászólások száma : 3152
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 2.0 - Page 63 Empty
TémanyitásTárgy: Akik maradtak   Niwrok írásai 2.0 - Page 63 EmptyCsüt. Okt. 03, 2019 8:49 pm

.
Akik maradtak

Niwrok írásai 2.0 - Page 63 Akik_m10


1948, Budapest. A nőgyógyászként dolgozó, negyvenkét éves Aladár egy kórházi vizsgálat során találkozik a tizenéves Klárával. A lány a nagynénjével él kettesben, a férfi magányosan egy belvárosi lakásban, mégis a korkülönbség és az eltérő életkörülmények miatt gyorsan szoros kapcsolat alakul ki közöttük a közös sorsuk miatt: mindketten túlélői a holokausztnak. Ez a feldolgozatlan és feldolgozhatatlan trauma minden percükre rányomja a bélyegét, nehezen nyílnak meg bárki számára, de egymásnak mégis a biztos pontot tudják jelenteni nem csak a múltra, hanem a Rákosi-rendszer jelenére vonatkozóan is.

A történelemoktatás hézagai és a filmesek előszeretettel használt témáinak korlátozottsága miatt különösen érdekelni szoktak azok a mozik, amik az ezek közötti réseket töltik ki. A II. világháború és az '56-os forradalom közötti szakaszról például az utóbbi időben az 1945-öt és a Hajnali lázat is volt szerencsém látni, és ha akadtak is problémáim a megvalósítással vagy a történetvezetéssel, mindkettő érdekes volt abból a szempontból, ahogy a háborús viszonyok és a deportálások utóéletét bemutatták. Az Akik maradtak ebből a szempontból talán még érdekesebb is volt egy kicsivel, mert nem a közvetlen hatásokkal foglalkozott, hanem azzal a monoton bénultsággal, ami a sokk és az alkalmazkodás utáni szürke hétköznapok sajátja. Amikor már elapadtak a könnyek az elvesztett rokonokért, vagy olyan állandó háttérzajjá vált a reménykedés az esetleges túlélők hazatérésében, hogy az ember bele sem gondol, hogy már három éve csinálja.

Aladár és Klára (esetleg még a harmadik szereplő Olga, a nagynéni) viselkedésében ezek mind nagyon érzékletesen benne vannak, és nem tolakodóan, hosszan elnyújtott képekben (de, egy olyan van, a bevezető lassított képsor a szülészeten, ami a film talán egyetlen feleslegesen művészkedő jelenete), hanem olyanokban, amik egyszerűen csak életszerűek. Esti beszélgetések a halvány lámpafénynél, az iskola vagy a kórház folyosóján, egy vasárnap a parkban vagy egy kis cukrászdában. Ezekből is jól megismerhető, hogy külön-külön is érdekes személyiségek ők ketten; a lány, aki még mindig várja haza a szüleit, még a feltételezést sem engedve meg, hogy esetleg meghaltak volna (egyedül a húgát gyászolja, akit látott meghalni), és a férfi, aki mindig ábrándos tekintete és monoton hangja mögé rejti az érzéseit, a gyászát, de közben a pincéje és a szekrénye még tele van a régi holmikkal, amikre rá sem tud nézni, nemhogy rendszerezni, kiválogatni azokat. Együtt pedig rengeteg árnyalatát be tudják mutatni ennek a kapcsolatnak, hiszen mindent jelentenek ők egymásnak, minden szerepet, ami hiányzik az életükből, és amiben a nevelőapa - nevelt lánya viszonylat túlzott egyszerűsítés; abban az olyan jeleneteknek, ahogy Klári vasalja "Aldóka" ingét hajcsavarókkal a hajában, nem lenne helye. Klári hiába csak egy éppen pubertásba lépő, igencsak felvágott nyelvű, cserfes tini, tökéletesen leírja az az Aladár szájába adott mondat, hogy "Öttől hetvenig bármennyi tud lenni.". Így lesznek egymásnak barát, tanár, bizalmas, lelki társ is, vagy néha csak egy haver, vagy valaki, akivel az élet nagy dolgairól lehet filozofálni... amire csak a másiknak vagy maguknak szüksége van, bármennyire is gyanakvó szemmel nézzenek is rájuk egyesek a környezetükben.

Gyanakvó tekintetekben márpedig nincs hiány. A film ugyan keveset foglalkozik a politikai kontextussal, de annyira éppen eleget, hogy a sztálini diktatúrát uraló általános félelemnek és bizonytalanságnak többször is teret adjon, néha akár csak egy mozdulattal utalva rá. Sőt, talán itt láttam eddig azt a legjobban bemutatva, hogy ez a rendszer sokkal inkább tűzte ki céluk a bizonytalanságot és a bizalmatlanságot, mint a megtorlást. Közel sem kellett látványosan tenni valamit, mondjuk a kocsmában szidni a kommunistákat vagy nem elég lelkesen éltetni Rákosit, hanem éppen az volt a feladat, hogy ne lehessen tudni, kit miért vittek be, és akár teljesen véletlenszerű is lehetett, hogy aznap éjjel éppen kiért is jön a fekete autó. Így aztán az emberek számára, aki okot keresett ezek mögött, hirtelen mindenki gyanús lett, mindenki potenciális besúgó, amely közhangulatban senki sem nagyon mert beszélni semmiről, amivel csírájában sikerült elfojtani már a puszta kommunikációt is, nemhogy a rendszerellenes szervezkedést.

Nem csak a korszak miatt érdekes az Akik maradtak, hanem mert nem tagadja meg a humort sem egy alapvetően tragikus témától, azzal az üzenettel, hogy ebben a helyzetben is meg lehet keresni és találni azt a közösséget, akik miatt mindent veszve látva is érdemes túlélni. Mindezt még komoly önmérséklettel is teszi, és Tóth Barnabás filmjének a sok kisebb mellett ez talán a legnagyobb bravúrja: hogy mennyi minden belefér nettó 80 percbe is. Szerintem az utóbbi évek legjobb magyar Oscar-jelöltje, ennek szívesen fogok szurkolni.


8,5/10
.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok

Hozzászólások száma : 3152
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 2.0 - Page 63 Empty
TémanyitásTárgy: Glitch S1-S2   Niwrok írásai 2.0 - Page 63 EmptySzer. Okt. 09, 2019 9:37 pm

.
Glitch S1-S2

Niwrok írásai 2.0 - Page 63 Glitch10


Amikor az ausztráliai kisváros, Yoorana szolgálatban lévő sheriffje, James egy temetői rongálásról kap bejelentést, nem is sejtheti, hogy ott mivel fogja szembetalálni magát: a várt vandál fiatalok helyett ugyanis hat meztelen, sáros és zavart embert talál a megbolygatott sírok között. A helyi doktornővel, Elishiával kiegészülve próbálják megnyugtatni, megvizsgálni őket, és kiderül, hogy arra sem nagyon emlékeznek, kik ők és hogyan kerültek a temetőbe (már akikkel meg tudják értetni magukat, mert az egyik csak olaszul beszél). James eközben tesz egy olyan felfedezést, amitől csaknem összeesik, az egyik nőben ugyanis a volt feleségére, Kate-re ismer rá... arra a Kate-re, aki két évvel korábban halt meg rákban, és itt temették el.

Több sorozat is volt itt már téma, ami a halál után vagy egy eltűnésből visszatért emberekkel foglalkozik, de mert mindegyik egy kicsit máshogy közelíti meg a témát, így érdekesek tudnak maradni. Ott volt például az In The Flesh, ami az élők közé rehabilitált, gyógyszeresen kezelt (esetenként homokos...) zombikról szólva éppúgy foglalkozik egy családon keresztül ennek közvetlen drámájával, mint társadalmi szinten vizsgálva, hogy a két évig az élőkre vadászó élőhalottak visszailleszkedése mennyire működőképes és elvárható. A Glitch hanyagolja a feltámadás zombi-vonatkozásait (mindenki tökéletes egészségi állapotban van, jobban, mint amikor meghalt), és még ennél is szűkebb körben mutatja be azt, a halálból visszatértek és a még élő rokonaik, ismerőseik közvetlen és személyes drámájává téve ezt a csodaszámba menő eseményt. Így leginkább a Pókember: Idegenben "pitty"-éhez volt hasonlatos, és talán ezért is éreztem most ösztönzést erre, mert ott a "pitty" igencsak össze lett csapva (végülis képregényfilm, nem szociodráma... érthető, csak sajnálatos). Emiatt tetszett, ahogy több oldalról, szinte novelláskötet-szerűen mutatják be az egy-egy visszatért történetén keresztül, hogy a feltámadásuk ténye, a korábbi életük, a haláluk körülményei, a fokozatosan visszatérő emlékeik és az esetleg még Jameshez hasonlóan élő rokonaik kölcsönösen milyen hatással lesznek egymásra.

Nem akarom, meg nem is szabad most tételesen felsorolni, hogy melyik "zombi" kicsoda, hogy kivel mi történik. Inkább csak annyi a lényeg, hogy ez a kevés szereplő is lefed vagy 150 évet a városka történetéből, a hozzájuk kapcsolódó sztorielemek között pedig akad szerelmi dráma, örökösödési vita vagy gyilkosság. Elég változatos a cselekmény, még úgy is, hogy azért láthatóan megvannak azok, akiknek inkább a múltbeli jelentősége fontos, míg másoknál az, hogy mit kezdenek magukkal a feltámadásuk után. Például nekem a Kirstie-hez kötődő egyik jelenet volt a kedvencem, Kevin sorsa talán a legkeményebb mind közül, pedig ő meg sem halt... A leginkább kiemelt szereplő természetesen Kate, róla azért is mertem írni, ráadásul egymagában is elég sok aspektusát magába foglalja a cselekménynek az ő feltámadása, hiszen ő a legfrissebb hulla. Emiatt egyszerre kell foglalkozni olyan banális kérdésekkel, hogy Kate akkor természetesen igényt tartana a régi házára, a régi dolgaira meg a régi kutyájára, a másik konfliktus meg abból ered, hogy James -nem igazán számítva arra, hogy szeretett nejét még viszontlátja, ha vár rá két évet- újranősült, az asszony, Sarah meg éppen mindenórás terhes.

Mivel az egész kétszer hat rész, így gondoltam, lezavarom a másik sztoriszálat is (vagyis a második évadot), ami az első évadban még csak utalás szintjén létezik igazán (ahogy gyanúsan sokszor és látványosan bukkan fel egy közeli gyógyszerészeti kutatóintézet neve), de később igencsak szövevényes és fordulatos lesz. Az első sokkig, az első veszélyforrás kiiktatásáig és a lassan szétfoszló amnézia ködének felszállásáig ugyanis nem is nagyon van idő feltenni az egyébként nyilvánvaló kérdést a halottak visszatérésének módjáról, ahogy arról sem, hogy miért pont ők jöttek csak vissza a temető sok száz halottja közül. Lehetne persze valamiféle isteni közbeavatkozás is a megoldás, és van is egy ilyen misztikus, engem az Outcastra emlékeztető vonulata is a sztorinak, de lassan fény derül a feltámadás "tudományos" hátterére, és egy furcsa alakú kis fém síp szerepére...

Ami a megvalósítást illeti, abban nem szabad csodákat várni. Kint játszódik az ausztrál prérin, sokszor elég komótosan, nagyon semmi extra nincs abban, amit látni, ez sokszor inkább a belső drámákról szól. Ettől még jól eljátszott és kellemes (még ismerős arc is akad a színészek között, ami általában kis pluszt jelent), de a bevezető elég hosszú lett ahhoz, hogy....


7,5/10

Spoiler:
 
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2

Hozzászólások száma : 4196
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 2.0 - Page 63 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 63 EmptySzer. Okt. 16, 2019 4:25 pm

Niwrok írta:
.
Annabelle 3

Az Annabelle 3. az a film a Démonok között "univerzumnak", mint ami az MCU-nak volt a Bosszúállók. Mostanra elég nagy a forrásanyag, lehetett azokra építeni, lehet "összemesélni" az eddig különálló történeteket, plusz visszautalásokkal színesíteni. Ezek miatt is elég jól sikerült ahhoz, hogy a horrorfilmekben amúgy is állandóan ott levő klisék és butaságok mellett maximum annyit tegyek még szóvá, hogy Warrenéknek mindennél nagyobb szükségük lenne egy jó villanyszerelőre meg pár 60W-os izzóra.


8/10
.

Ennyire nekem nem jött be, az első 54 percben szinte semmi nem történik és ez egy idő után roppant álmosított. A Ház az erdő mélyén nekem is beugrott közben - ellentétben a Bosszúállókkal: a szoba valóban rengeteg filmes "kincset" rejt, de valahogy akkor sem éreztem ezt a filmet egy Univerzum "koronájának"... miközben persze értem, te mire gondolsz, de én más szemszögből közelítek a hasonlatodhoz.

A második fele ezzel az elszabadult szellemvilággal tetszett, a Révész konkrétan qrva jó, a Pokolkutya meg ugye volt a SupNatban is. Viszont, míg odáig eljutottam... az nem tetszett. Hiába volt indokolható motivációja a csajnak, hogy lemenjen a szobába, azoknak a "ne menj le'" és "ne nyisd ki" feliratoknak, utasításoknak a megszegése bántóan fájt, az ilyenek egy Csupasz pisztolyba valóak.

Ja, meg megint az van, hogy szerintem nem ártott volna alaposabban képbe lennem az egész Univerzummal, mert így bizony ez csak egy újabb futkosós sikoltozós tinihorror lett nekem a sok közül... de már unom, hogy lassan minden mozihoz millió másik dologot kell fejben tartanom, hogy igazából hatással legyen rám.

Nekem olyan 70% körül van. peace


.
Vissza az elejére Go down
Ajánlott tartalom




Niwrok írásai 2.0 - Page 63 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 63 Empty

Vissza az elejére Go down
 
Niwrok írásai 2.0
Vissza az elejére 
63 / 63 oldalUgrás a következő oldalra : Previous  1 ... 33 ... 61, 62, 63

Permissions in this forum:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Filmfórum :: Filmek, sorozatok világa :: Kritikák, filmes gondolatok-
Ugrás: