Filmfórum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Kritikák, gondolatok a filmek világából
 
KezdőlapGalleryLegutóbbi képekKeresésRegisztrációBelépés

 

 R2-D2 írásai 2.0

Go down 
+7
Niwrok
cs-robert
Remo
arzo
Mr. White
tchabee
Weide
11 posters
Ugrás a következő oldalra : Previous  1 ... 13 ... 23, 24, 25 ... 45 ... 67  Next
SzerzőÜzenet
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty
TémanyitásTárgy: Holnapolisz   R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 EmptyKedd Jún. 02, 2015 11:43 pm

.




Holnapolisz




Megmondom őszintén, elmosolyodtam. A mozi vége felé van egy okfejtés – ami egyébként az egész film tartalmi lényege, az események mozgatórugója, az üzenete -, ami közben úgy éreztem, a karakter nekem (is) beszél. Pontosabban hozzám szól: totál személyes üzenetté vált minden, ami ott elhangzott, magam is azon emberkék táborába tartozom, akik miatt elvileg mindaz történik, amit látunk a vásznon. Ezáltal aztán jóval személyesebb lett a film, mint az esetleg indokolt lenne, s bár az üzenetet megértettem, vagyok annyira önfejű, hogy igazándiból túl sok hatása ne legyen rám…

Egy őszülő faszi (George Clooney) monológjával indítunk. Pontosabban nem is igazán monológ ez, mert közben egy női hang bele-belepofázik, a lényeg az, hogy az őszülő faszi egy régi történetet próbál elmesélni a nézőknek (mármint nekünk) egy kisfiúról, aki az 1963-as világkiállításra saját rakétahajtású szerkezetet épített, hogy azt a hátára erősítve röpködjön az emberek feje felett. Talán még soha nem láttam ennyire semmitmondó és idegesítő filmkezdést, a két karakter egymás szavába vágása, civódása, a minimalista háttér, az egész szcéna iszonyat esetlen és unalmas. Frank Miller – mert így hívják a faszit – saját történetét meséli el, mikor is kisfiúként, inkább lelkes, mint tehetséges feltalálóként elnyeri egy kislány, bizonyos Athena (Raffael Cassidy) bizalmát, majd némileg kalandos úton egy kitűző használatával egy másik világba kerül, Tomorrowlandbe. 50 évvel később egy tinédzser lány, Casey Newton (Britt Robertson) épp apja munkahelyét próbálja megmenteni, mikor is egy kalandos szituban egy ugyanolyan kitűzőt talál cuccai között. Megérinti – és csoda történik: valami elképzelhetetlenül gyönyörű világban találja magát. A világ pedig nem más, mint ugyanaz a Tomorrowland, azaz Holnapolisz, ahova a kisfiú is került, Casey pedig ámuldozva bóklászik benne.

Egyébként ezzel el is érkeztünk a film csúcspontjához. Talán túl hamar is, de az a pár perc, amit itt látunk, az mindenért kárpótol: még sosem láttam ennyire intenzív és innovativ jövőképet filmben. Ebben a pár percben olyan töménységben van benne a fantasztikum minden aspektusa, olyan lenyűgöző élmény, hogy az államat kerestem a földön. Az előzetes, amit ebből felvillantanak, az csak tényleg ízelítő: Holnapolisz látványa, a bevillanó technikai vívmányok, a futurisztikus város a magamfajta sci-fi rajongó számára kész Kánaán. Órákig el tudnám nézni ezt az egészet, kár, hogy szó szerint lejár az idő és visszacsöppenünk a valóságba. A valóságba, a kvázi jelenbe, ahol Caseyt hirtelen idegenek kezdik üldözni, ahol aztán egy kislány segítségére szorul, majd ahol aztán végülis összefut Frankkel. A Holnapolisz ettől kezdve pedig kettejük közös kalandja, hogy eljussanak ismét az álomvilágba, hogy dimenziókon át, üldözőkkel a nyakukon az alternatív valóságba kerülhessenek. Persze, úgy másodállásban meg kell menteni az emberiséget is (ismét), no meg sem a segítőjük, sem az „ellenfelük” nem egészen az, aminek látszik, de a film sodró lendülete és néha bizony fergeteges humora simán elvisz a végéig.

Mielőtt a fináléhoz érünk, és annak kissé csapongó, erősen akcióorientált jeleneteit néznénk, két dolgot feltétlenül meg kell említenem, ami nekem iszonyat bejött. Az egyik ilyen geg dolog, van egy jelenet egy sci-fi relikvia boltban, no, az mennyei élmény volt. Ha ezt megveszem lemezen, tuti, ezt kikockázom, mert a sok megmosolyogtató ismerős díszlet mellett biztos millió másik ismert karaktert is rejtettek a polcok, amiket észre sem vettem menet közben. A másik meg egy ilyen szabadkőműveses-titkos társaságos dolog: a Madame Tussaudsból szalajtott viaszbábuk tanácskozása, a háttérmagyarázatokkal azon a bizonyos helyen egészen kiváló volt. Bírom az ilyen elméleteket, hogy történelmünk nagy koponyái valami nagyobb cél érdekében, nagyobb tudás birtokában ténykedtek, az egész ötlet kiválóan illeszkedett a történetbe. Az már más kérdés, hogy ez az ötlet is csak egy felhasznált elem a hollywoodi boszorkánykonyha polcáról, a film egyik, de nem legfontosabb összetevője – a teljes produkció ismeretében pedig sajnos ismét a klisék tárháza tárul fel. Rengeteg korábbi produkció beugrik, hol egy látványelem, hol egy történeti szál lehet ismerős máshonnan: a Holnapolisz azonban meg sem próbálja az egészet saját képére formálni. Csupán egymás mellé pakolja őket – ez pedig hiba.

Van egy kis Csillagkapu, egy kis Robotzsaru, egy kis Da Vinci Kód, icipici Terminátor, egy kis Utolsó óra, de zömében inkább a Disney féle mesefilmek képei. Megint van egy kiválasztott, aki nem tudja, hogy ő a kiválasztott, mint ahogy azt sem, hogyan tegye meg azt, amit csak ő tud megtenni. Van egy visszavonult idősebb mentor, aki utoljára elvállal egy megbízást. Van egy titkos háttérhatalom, és az abból kilógó különc „áruló”, aztán van egy disztópia képe, egy tanmese arról, mit és hogyan nem kéne csinálnunk. Mindezeket pedig meglehetősen jellegtelenül sikerült összekotyvasztani: nagyvonalúan átugorva magyarázatra váró eseményeket, egyszerre próbálva megfelelni minden nézői korosztálynak - a legeslegnagyobb bajom amúgy pont ezzel van. Végig azt éreztem, a mozi nem igazán tudja eldönteni, kinek is szóljon – mesefilmnek szerintem túl komoly, felnőtteknek meg helyenként túl ecebóca lett. Még az is lehet, hogy a fő üzenet a gyerekek számára valós jelentéssel bír, de az olyan cinikus vén fasz, mint én (mi) meglehetősen szkeptikusan próbálja befogadni mindazt a pozitív üzenetbombát, amit itt a végén felrobbantanak.

Ezektől függetlenül a Holnapolisz egyáltalán nem lett rossz film. A zseniális és a végtelenül bárgyú jelenetek váltakozása ellenére van egyfajta bája, összességében nem más, mint egy gyerekeknek szóló jó kis kalandfilm. Ha most hirtelen hasonlítanom kéne, az A Boszorkány-hegy ugrik be, de jobb pillanatomban akár a Vissza a jövőbe filmek hangulata is benne van. A humor, a jövő kütyüi, a látvány, a jópofa karakterek miatt simán többször nézhető – de feltétlenül gyerekfilm. Mesefilm. Igazán irritáló dolgot egyetlen egyet tudok mondani, a fekete ruhás üldözők idióta vigyorát, azon kívül semmit. Nekem, mint a jövő lelkes rajongójának a teljes élvezethet csupán plusz 20 perc Tomorrowland kellett volna bele, de ami volt (még kihalt állapotában is), még attól is teljesen elaléltam. Clooney kissé fura volt egy fantasztikus filmben (minden promo ellenére azonban nem is ő a főszereplő), Britt Robertson meg totál úgy néz ki, mint Jennifer Lawrence, de a kislány, Raffael Cassidy, a fiatal Hófehér sok mindenért kárpótolt. Már ha eleve úgy ülünk neki, hogy mesét nézünk. De hát Brad Birdtől mi mást várhatnánk?




75%





.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Márc. 06, 2019 1:44 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 EmptySzer. Jún. 03, 2015 10:13 pm

R2-D2 írta:

Holnapolisz

Megmondom őszintén, elmosolyodtam. A mozi vége felé van egy okfejtés – ami egyébként az egész film tartalmi lényege, az események mozgatórugója, az üzenete -, ami közben úgy éreztem, a karakter nekem (is) beszél. Pontosabban hozzám szól: totál személyes üzenetté vált minden, ami ott elhangzott, magam is azon emberkék táborába tartozom, akik miatt elvileg mindaz történik, amit látunk a vásznon. Ezáltal aztán jóval személyesebb lett a film, mint az esetleg indokolt lenne, s bár az üzenetet megértettem, vagyok annyira önfejű, hogy igazándiból túl sok hatása ne legyen rám…

75%


Nálunk a kanyarban sincs, és június-júliusban lesz éppen elég olyan film, amiért valószínűleg más városba kell majd mennem, úgyhogy még ha összességében jókat is írtál róla (és  taps ), moziban nekem szinte biztos kimarad majd. A többit meg ki tudja... Pedig az okfejtésre kíváncsi lennék Smile .
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty
TémanyitásTárgy: Maggie   R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 EmptyCsüt. Jún. 04, 2015 12:06 am

.




Maggie





Hova lehet még bővíteni a zombifilmek határait? Láttunk már ugyebár több évados drámát belőle, aztán ott vannak a megkerülhetetlen Romeo- alapművek, azok felturbózott mozgású szereplőivel készített újragondolások – no meg a tavalyelőtti érző és gondolkodni képes élőhalottakkal operáló Eleven testek. A Maggiet még ezekhez képest is meglepetésnek szánták, ugyanis olyan dologgal foglalkozik, amivel eddig egyik film sem: az átváltozással magával.

Maggie (Abigail Breslin, alias Valentine Wiggin!! Dance ) átlagos amerikai tinédzser. Átlagosan lázadó, aki ugyan új családjában megkap minden szeretetet (vélhetően), mégis elmegy otthonról, egy olyan világban, amelyikben egy bizonyos „necroambulist” vírusként emlegetett betegség szedi áldozatait. Fura, hogy ismét csak nem használják a filmben a zombi kifejezést, pedig a harapással terjedő kórság, annak következményei egyértelműen azt vizionálják: a sérült egyed aztán visszafordíthatatlanul halad a pusztulása felé. Így jár Maggie is, akiért a mozi nyitójelenetében épp apja, Wade Vogel (Schwarzenegger) járja a város kórházait – míg egyikben rá is talál a lányára. Az újragondolás egyébként itt jön: ebben a fiktív, disztópikus világban az átváltozás nem percek, órák alatt történik, hanem a harapástól számított kb. két héten belül, s jól elkülöníthető fázisai vannak. A kormány pedig – a fertőzötteket még emberi lénynek tekintve – hazaengedi családjukhoz őket, azzal a feltétellel, hogy egy idő után a beteget „le kell adni” a kijelölt karantén zónákban.

Te, kedves néző, mit csinálnál, ha a saját gyerekedet harapta volna meg valami és fixen tudod, hogy a vég elkerülhetetlen? Minden naivság nélkül tisztában vagy vele, hogy a saját gyereked egy idő után veszélyes lesz rád, mint ahogy azzal is tisztában vagy, hogy ha eljön a pillanat, esetleg saját kezűleg kell megölnöd véredet??? Meddig bírnád? Meddig tartanád otthon őt, meddig látnád bele a szemébe (a nem feltétlenül létező) értelmet? Hol a szeretet (más szituban szerelem) határa???  A Maggie ezen (zseniális) kérdések köré fűzi föl a történetét, e világban építi fel a kis családi drámáját – s bár ilyet már nem egy másik hasonló témájú filmben/sorozatban láttunk, egészen újszerűen és hitelesen teszi ezt. Máshol ugyanis a már átváltozott halott hozzátartozótól nem tudnak szabadulni érzelmileg a hozzátartozók, míg itt úgy néz ki, mint mikor egy haldokló mellett vagy utolsó perceiben az ágya mellett. Ez aztán persze meghatározza az egész mozi hangulatát, sőt egyértelműen a végkifejletét is – az egyáltalán nem titok, hogy a címszereplő végnapjait látjuk: a kérdés csupán az, milyen formában érnek véget és ránt-e magával valakit…

Mindezekből kifolyólag lehetne ez egy kibaszott izgalmas, feszült, drámai másfél óra. Mikor is végig azon izgulnánk, a kis csaj mely állapotában milyen veszélyes a környezetére, izgulhatnánk a családtagokért, s a végén magáért a lányért is. Sajnos azonban nem lett ilyen mozi: az első benyomásom a szomorúság és szürkeség mellett mindenképp az, hogy borzasztó lassú és unalmas lett. A kulcs pedig szerintem mindenképp az időtartamban van (abba most ne menjük bele, hogy egy hasonló szituban az állam és annak egészségügyi hatósága  -  Laughing  CDC - miért is engedi azt, hogy a fertőzöttek otthon legyenek, tekintsük ezt egy humanitárius vezetés jótékonykodásának), egyszerűen ez a két hét sok. Két hétig a napi eseményeket nézni, különösebb izgalmi faktor nélkül vontatottá válik, a Maggie veszélyfaktora csak nagyon lassan emelkedik. A környezetből, a világvége hangulatból, a zombi invázióból jóformán semmit nem látunk, a karanténról is csak hallunk, de az ott zajló dolgokat nem mutatják. Ahogy a kis ház ürül ki, ahogy egyre személyesebb lesz a mozi apa és lánya között, úgy megy össze az egész, úgy lesz egyre inkább egy kamaradarab. Gondolom, a költségvetés se nagyon engedte a globális kitekintést, de Maggire és Wadere koncentrálva - pont a várttal ellentétben - egyre inkább vált unalmassá a film.

Nem kellett volna így lennie, csupán valahol elvesztettem az érzelmi kapcsot – elsősorban az apával. Ugyan Schwarci mindent megtesz, igazán jól játszik, a szakáll kimondottan jól áll neki, de valahogy a két főszereplő között nekem kevés volt a kémia. Hiába voltak jelenetek (a végső puszi kicsit kínos is volt), nem éreztem azt a feltétlen odaadást és ragaszkodást, amit kellett volna: a rendőrégi elszállítást megakadályozandó apuka tette is csak természetes volt, de nem intenzív. Voltak beszélgetések, kicsit nosztalgiáztak, az apa próbál harcolni a lányért, a lány már nem annyira az apáért, valahogy – az események súlya ellenére – nem úgy kötődtem hozzájuk, ahogy kellett volna. Minden bizonnyal ebben szerepet játszik az is, hogy Maggie sorsa egy percig nem volt kérdéses, de mégis, valahol sokkal inkább érzem hibásnak magát a film megjelenítését, a képi kódolását.

Nem egyszer éreztem úgy, hogy magyar filmet nézek: szinte sütött a nihill a képernyőről. Nagyon sok jelenet hosszú snittekkel, közelikkel operál, ami ugyan ha nem is egészen TarrBélás, de nagyon hasonlít mindahhoz, amit a 80-as években a hazai filmektől megszoktunk és jómagam megcsömörlöttem tőle... Oké, hogy egy haldokló – pontosabban zombivá váló – lány története ne legyen tele színekkel, vidámsággal, élettel, de ez meg a másik véglet lett. Sokszor, sokáig nem történik semmi, s megint csak oda lyukadok ki, ahova szoktam: az érzelmi hatásvadászat ezúttal is hiányzott nekem a filmből. Ebben a történetben benne kellene hogy legyen, hogy a néző elmorzsoljon néhány könnycseppet a végén – de ahogy a szereplőknek nem sikerült, úgy nekem sem. Az ötlet, elgondolás hibátlan, csak igazából nem sikerült tartalommal megtölteni: egy idő után az nyilvánvalóvá válik, horrorként jóformán semmit nem nyújt, de drámaként meg csak nem áll össze a kép. Ahhoz egyrészt valakit meg kellene szeretni, hogy utána fájjon elveszíteni, másrészt meg valami igazán ütős, váratlan, érzelmes finálét kellett volna csinálni. Maggie átalakulása mindazonáltal jó, egyáltalán nem olyan durva ez a vízió, mint mondjuk a TWD sétálói, az eluralkodó kórság inkább hasonlít egy újszülött vámpír kifejlődéséhez a szagokkal és a hússal. Biztos mutálódott a vírus…  Twisted Evil



70%



.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Márc. 06, 2019 1:45 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 EmptyCsüt. Jún. 04, 2015 5:46 am

R2-D2 írta:

Maggie

Hova lehet még bővíteni a zombifilmek határait? Láttunk már ugyebár több évados drámát belőle, aztán ott vannak a megkerülhetetlen Romeo- alapművek, azok felturbózott mozgású szereplőivel készített újragondolások – no meg a tavalyelőtti érző és gondolkodni képes élőhalottakkal operáló Eleven testek. A Maggiet még ezekhez képest is meglepetésnek szánták, ugyanis olyan dologgal foglalkozik, amivel eddig egyik film sem: az átváltozással magával.

Oké, hogy egy haldokló – pontosabban zombivá váló – lány története ne legyen tele színekkel, vidámsággal, élettel, de ez meg a másik véglet lett. Sokszor, sokáig nem történik semmi, s megint csak oda lyukadok ki, ahova szoktam: az érzelmi hatásvadászat ezúttal is hiányzott nekem a filmből. Ebben a történetben benne kellene hogy legyen, hogy a néző elmorzsoljon néhány könnycseppet a végén – de ahogy a szereplőknek nem sikerült, úgy nekem sem. Az ötlet, elgondolás hibátlan, csak igazából nem sikerült tartalommal megtölteni: egy idő után az nyilvánvalóvá válik, horrorként jóformán semmit nem nyújt, de drámaként meg csak nem áll össze a kép. Ahhoz egyrészt valakit meg kellene szeretni, hogy utána fájjon elveszíteni, másrészt meg valami igazán ütős, váratlan, érzelmes finálét kellett volna csinálni. Maggie átalakulása mindazonáltal jó, egyáltalán nem olyan durva ez a vízió, mint mondjuk a TWD sétálói, az eluralkodó kórság inkább hasonlít egy újszülött vámpír kifejlődéséhez a szagokkal és a hússal. Biztos mutálódott a vírus…  Twisted Evil

70%

.

Felveszem a listára, mert már sokan dicsérték, meg lenne benne lehetőség... még ha ezek nagy részéről le is írtad, hogy nem váltódik be, és sajnos én sem érzek benne akkora érzelmi potenciált, hogy rohanjak megnézni.
Gyakorlatilag ez tényleg egy gyászfilmnek tűnik, az apa-lánya fertőzős dolog petárdáját viszont ha jól emlékszem, már a Fertőzés ellőtte...
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty
TémanyitásTárgy: Konvoj   R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 EmptyCsüt. Jún. 04, 2015 11:51 pm

.




Konvoj





"- Mondd csak öreg, mire vagy te jó?
- Én a törvény vagyok! Nem tudod felfogni te bárgyú? Én képviselem a törvényt!
- Én meg szarok rád. És szarok a törvényedre is."


Van, mikor kínlódik az ember, mivel is indítson egy ajánlót, most meg annyi minden van a kis okos fejemben, hogy gondban vagyok…

Kezdhetném azzal, hogy a 80-as évek elején két-három kissrác egyikük családi házának udvarán LEGO kamionokat tologatva játszott kamionosat, néha leszállva a messzi-messzi galaxis Föld nevű bolygójára, hogy az épp sokadszorra látott Konvoj hatására félretegye a Star Warsból felvett neveket, átvedlett Gumikacsává, Csókmasinává, Pók Mike-á, Kopasz Sassá, Ravasz Kígyóvá, Harapós Blökivé. Lyle „Mocsok” Wallace ugyan senki nem akart lenni, de jól elvoltunk mi traffipaxozó zsaru nélkül is – valahol talán ebből a korból származhat az enyhe rendőrfóbiám is. Amit aztán persze a későbbi motoros kalandok felerősítettek, de ez nem tartozik a témához. Az viszont igen, hogy egyszer, a tizenvalahányadik nézésnél otthon hagytuk a mozijegyet, így egyikünk apukája a Fiat 500-asával eszement módon szabott keresztül a városon, hogy hazaugorjunk a jegyért és vissza is érjünk kezdésre. Ez még egy olyan korszakban volt, mikor a mozi volt az egyetlen lehetőség filmet nézni…

Aztán kezdhetném azzal – ha igazi filmkritikus lennék, de nem vagyok az  -, hogy megemlékeznék Sam Peckinpachról, a rendezőről, aki idült alkoholizmusa és drogproblémái miatt idő előtt távozott az élők sorából, s aki olyan szinten ismeretlen volt számomra, hogy sokáig fingom nem volt róla, hogy az ő nevéhez fűződik ez a film is. Akkor tök mindegy volt, ki rendezte ezt a csodát, gyerekfejjel hol érdekelt minket ez – a lényeg maga az élmény: évtizedekkel később tudtam csak meg a film készítésének körülményeit. Azt, hogy a Konvoj végül 46 millió dollárt hozott és 12 millióba került, hogy ezzel Sam Peckinpah legnagyobb anyagi sikerévé vált. Azt, hogy ő a forgatás alatt sokszor a lakókocsijában tartózkodott részegen és belőve, helyette sok jelenetet a barátja, a másodrendező, James Coburn rögzített, aki a kiütött főnök nélkül 11 nap alatt el is készült a produkcióval. Most már, nagyjából ismerve Peckinpach főleg westernre fókuszáló életművét, egyértelműek ugyan a párhuzamok, de jelen esetben felesleges mélyelemzésnek tartanám azokat beolvasztani írásomba.

Aztán kezdhetném azzal – ami apropóján végül is lejátszóba került a film -, hogy a legutóbbi roppant idióta Mad Max rész kamionja felébresztett bennem valami nosztalgiát egy jó kis kamionos mozira, a Mel Gibson nélküli Max viszont annyira kizökkentett abból a világból, hogy eszem ágában sem volt az Az országúti harcoshoz nyúlni, inkább merültem el Gumitestvér kalandjaiban – még ha a kettőnek az égvilágon semmi köze egymáshoz, akkor is. S milyen jól tettem! Kb. a harmadik percben már ott ültem a MACK RS700L típusú kamionban, s azon vettem észre magam, hogy ismételten kívülről mondom a szöveget (néhány filmét abból az időből bizony tudom kívülről). Másfél órára ismét gyerek lettem, másfél órára a nosztalgia teljesen elborította józan ítélőképességemet és önfeledten merültem alá a kamionosok kalandjaiba.

Egy fekete tartálykocsis kamion gurul Arizona útjain. Sehol senki, csak a sivatag – nemhiába, kamionosnak lenni magányos szakma. Ilyenkor bizony jól jön egy kis országúti adrenalinfröccs, ami itt egy csinos bige képében tűnik fel: a fekete kamion vezetője, Gumikacsa persze nincs fából, így örömmel veszi a nő incselkedését. A hajtásnak aztán egy arra járó zsaru vet véget, akit csak az „Azon a nőn nincs bugyi” kultikus mondattal sikerül leszerelnie főhősünknek. Pár kilométerrel és két csatlakozó társsal a nyomában már nincs ekkora szerencséje: a Pók Mike és Kocaól nevű figurákkal folytatott farokméricskélő verseny egy kanyarban csúfos véget ér: egy régi, öreg medve, Lyle sherrif beméri őket. A Konvoj innentől pedig nem lesz más, mint elsősorban Gumikacsa és Mocsok Lyle államokon át húzódó párharca, az öreg zsaru nyílt kamionos gyűlölete pedig egyértelműen a dráma felé hajtja a történetet. Pedig aztán Kacsa alapban egy békés fickó, nem akar ő balhét, de ha felbőszítik, kénytelen a sarkára állni: az országúti kocsmában történő bunyó után pedig nincs más lehetősége, mint menekülni a 30 tonnás vasával. Azért a rendőrverést már ’78-ban sem nézték jó szemmel… mármint a hatóságok.

A nyúlcipőt húzott trióhoz hamarosan egyre több kamionos társul, a megállításukra tett kísérletek csúfos kudarcba fulladnak, míg az egész helyzet már akkora politikai és médiaszenzáció lesz, hogy a történet egy teljesen más szintre lép. Gumikacsa, a lázadó sofőr annak ellenére lesz kénytelen egy több száz fős társaság élére állni, hogy háta közepére kívánja ezt a szerepet – a Konvoj pedig nagyon okosan kitágítja a kamionfülkét egy társadalmi kórképpé, amiben a hippikorszak utózöngéiként a kamionosok képviselik a szabadságot a korrupt és arrogáns hatalommal szemben. Tizenévesen ezért akartunk mi kamionsofőrök lenni, a Konvojban kínált szabadság érzése az akkori rendszer minden korlátját ledönthette volna számunkra – hisz ki ne hallott volna a csillogó nyugatot járó milliomos hazai sofőrök arany életéről, a sok-sok behozott csempészáruról, no meg a minden városban tartott bombanőkről…

Nagyon sok érzelmi szálon tudok kötődni ehhez a filmhez. Egyrészt, minden bizonnyal a 18 kerék által nyújtott szabadság iránti vágy vitt rá a két kerék szeretetére, a motorozás, a motoros társadalom összetartozásának érzése tökéletesen helyettesítette a kamionos szubkultúra összefogását. Ahogy itt CB-n kommunikálnak, ahogy érezni a mini társadalom erejét, ugyanazt érzem mindig, mikor motoron vadidegen szembejövő motorosoknak intek s ők visszaintenek. A Konvoj ezen érzelmi töltete azóta beépült az életembe, de ez volt az első olyan élmény, ami ezt kiváltotta – a második meg ugyebár Mad Max első része…Aztán ott van maga Gumikacsa és az összes többi szereplő. A mai napig úgy gondolom, hogy (színésztől függetlenül) iszonyat cool arcokat sikerült összeválogatni a mozihoz, a főszereplő, Kris Kristofferson pedig akármit is csinált később, nekem örökre Gumikacsa marad. Szorosan ide tartozik a magyar filmtörténelem egyik legjobb szinkronja,  a film számos feledhetetlen beszólása: „... és két váltás alsóneműt.” és társait azóta milliószor idéztem föl a filmmel kapcsolatban. A kamionok, mint az országút vasalói ugyan a mai rohanó, jellegtelen világban alaposan vesztettek egyedi presztízsükből, ma már, az úton járva nem szeretem annyira őket, de ebben a korban (meg még utána is) megdobbant a szívem egy csőrös MACK láttán. A film fergeteges humora, klasszikussá érett zenéje és hiteles autós/akciójelenetei már csak hab a tortán, egy olyan tortán, amit bármikor szívesen kétpofára habzsolok.

Természetesen nem várható el, hogy a mai korban, egy hozzám hasonló korú legénynek ugyanolyan katartikus élményt nyújtson ismerelenül ez a mozi, mint nekem anno kissráckoromban. Örvendetes viszont, hogy a fiam túl van az első nézésen és neki is bejött az egész – bár, a Párbaj után ez annyira nem meglepő. Mindenesetre dicséretes, hogy sem túlzott erőszak, sem túlzott vulgaritás nem terheli a filmet, erotika meg tán egyáltalán nem: simán családi mozi lett 35 év után. A film üzeneteivel, a társadalomkritikájával, a hatalom vs. kisember harcával, az akaratán kívül vezetővé váló sofőr dilemmáival ilyenkor nem is érdemes foglakozni, csupán önfeledten el kell merülni egy olyan világa, amibe szerintem egy kicsit minden férfiember szíve húz. Élvezni a zenét (külön zseniális a homoktengerben haladó gépek és a zene együttes hatása), az arizonai és texasi tájat, az egészen kiváló humort. Izgulni Gumikacsáért, a végtelenül szimpatikus fiatal sofőrért, virtuálisan szagolni a disznószállítóból kiáradó bűzt, szurkolni Pók Mike-nak, hogy láthassa frissen született fiát. Gyűlölni a szerencsétlen Lyle sherrifet, hogy aztán a legvégén mégse tudjunk rá haragudni (magam részéről most már inkább a kormányzót tartom az abszolút negatív figurának), s megemlékezni a három éve, 95 évesen elhunyt Ernest Borgninéről.

Imádom az egészet az első perctől az utolsóig, nálam toronymagasan ez Peckinpach legjobb filmje (talán pont azért, mert nem ő csinálta). Egyetlen egy dolog, amibe bele tudok kötni, ami mai fejjel nem tetszik benn, ami icipicit lerontja az összképet: ez pedig a meglehetősen ecebóca kocsmai bunyó. Valahogy nekem totál kilóg a filmből, sokkal inkább illene egy Bud Spencer/Terence Hill moziba – vélhetően pont azok hatására került bele ilyesmi ezen alkotásba is. Na, ott, azoktól a teártális esésektől, ütésektől, a széttört berendezéstől ennyi idősen már csak a fejemet fogom – s hiába van egy zseniális poénnal lezárva a jelenet, ennél az egy esetnél a gyerekkori nosztalgia sem segít át a kínos élményen.

Minden egyéb esetben igen.





95%



.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Márc. 06, 2019 1:46 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 EmptyPént. Jún. 05, 2015 6:53 pm

R2-D2 írta:

Konvoj

Van, mikor kínlódik az ember, mivel is indítson egy ajánlót, most meg annyi minden van a kis okos fejemben, hogy gondban vagyok…

Nagyon sok érzelmi szálon tudok kötődni ehhez a filmhez. Egyrészt, minden bizonnyal a 18 kerék által nyújtott szabadság iránti vágy vitt rá a két kerék szeretetére, a motorozás, a motoros társadalom összetartozásának érzése tökéletesen helyettesítette a kamionos szubkultúra összefogását. Ahogy itt CB-n kommunikálnak, ahogy érezni a mini társadalom erejét, ugyanazt érzem mindig, mikor motoron vadidegen szembejövő motorosoknak intek s ők visszaintenek. A Konvoj ezen érzelmi töltete azóta beépült az életembe, de ez volt az első olyan élmény, ami ezt kiváltotta – a második meg ugyebár Mad Max első része…Aztán ott van maga Gumikacsa és az összes többi szereplő. A mai napig úgy gondolom, hogy (színésztől függetlenül) iszonyat cool arcokat sikerült összeválogatni a mozihoz, a főszereplő, Kris Kristofferson pedig akármit is csinált később, nekem örökre Gumikacsa marad. Szorosan ide tartozik a magyar filmtörténelem egyik legjobb szinkronja,  a film számos feledhetetlen beszólása: „... és két váltás alsóneműt.” és társait azóta milliószor idéztem föl a filmmel kapcsolatban. A kamionok, mint az országút vasalói ugyan a mai rohanó, jellegtelen világban alaposan vesztettek egyedi presztízsükből, ma már, az úton járva nem szeretem annyira őket, de ebben a korban (meg még utána is) megdobbant a szívem egy csőrös MACK láttán. A film fergeteges humora, klasszikussá érett zenéje és hiteles autós/akciójelenetei már csak hab a tortán, egy olyan tortán, amit bármikor szívesen kétpofára habzsolok.

Imádom az egészet az első perctől az utolsóig, nálam toronymagasan ez Peckinpach legjobb filmje (talán pont azért, mert nem ő csinálta). Egyetlen egy dolog, amibe bele tudok kötni, ami mai fejjel nem tetszik benn, ami icipicit lerontja az összképet: ez pedig a meglehetősen ecebóca kocsmai bunyó. Valahogy nekem totál kilóg a filmből, sokkal inkább illene egy Bud Spencer/Terence Hill moziba – vélhetően pont azok hatására került bele ilyesmi ezen alkotásba is. Na, ott, azoktól a teártális esésektől, ütésektől, a széttört berendezéstől ennyi idősen már csak a fejemet fogom – s hiába van egy zseniális poénnal lezárva a jelenet, ennél az egy esetnél a gyerekkori nosztalgia sem segít át a kínos élményen.

Minden egyéb esetben igen.

95%


Ejj, de jó is annak, akinek van ideje a régi kedvenceit így újranézni tongue  Smile !

Meséltem már, hogy nálam a nosztalgia ritkán játszik a filmeknél, és akinél igen, arra egy kicsit irigy is vagyok, de olvasni legalább jó róla Smile . Majdnem biztos vagyok benne, hogy láttam a Konvojt, de nekem a Sugarlandi hajtóvadászat lett kedvenc, nem ez. Szellemiségében talán nem ugyanaz, de a mérföld hosszú rendőroszlop azért megvan...

Végülis a Hetedik jelet is megnéztem az ajánlásodra a "filmmúzeumból", szóval... Smile .
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 EmptyPént. Jún. 05, 2015 8:15 pm

Niwrok írta:


Ejj, de jó is annak, akinek van ideje a régi kedvenceit így újranézni tongue  Smile !


Jó is az néha! Smile
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty
TémanyitásTárgy: Poltergeist (2015)   R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 EmptySzomb. Jún. 06, 2015 1:54 pm

.



Poltergeist (2015)



Hááát… hát ez kritikán aluli volt. Még a béka segge alatt lévő elvárásaimat is messze alulmúlta: mindezek ellenére annak, hogy tegnap éjjel a moziban kötöttem ki ezen a szörnyűségen, egyetlen egy racionális oka van. Az utolsó horror itt a moziban a Kör második része volt – márpedig az ember nem hagyhatja ki a mozis közönség rémüldözésének felemelő látványát. Már ha ugye van rajtunk kívül a moziban valaki…

Nehéz lesz nem viszonyítani ezt a förmedvényt az eredeti ’82-es Poltergeisthez, de megpróbálok független filmként tekinteni rá. Úgy még talán nagyobb az esélye, ha kizárjuk azt a megkerülhetetlen tényt, hogy Hollywood szegénységi bizonyítványába újabb bejegyzés került Tobe Hooper eredetijének újragondolásával, egy újabb fura és szükségtelen remake képében. Pedig aztán még csak azt sem lehet mondani, hogy mindig, minden remake rossz lenne (csupán többnyire), nekem pl. az új Carrie jobban tetszett, mint az eredeti. Szóval megpróbálok úgy írni a filmről, mintha tizenévesen életemben először látnám a TV-ben eltűnő kislány történetét: megpróbálom szűzként megfogalmazni a döbbenetet.

Adva van egy család. Apu, anyu, tinilány, okos kisfiú, meg egy kislány. No, ez a kis család épp egy vidéki kisváros vidéki utcájában vesz házat, de ez a ház természetesen nem az, mint aminek látszik: ismét csak nem az. Szerencsétlen ingatlanügynökök Amerikában meg lehetnek áldva ezzel a sok elátkozott házzal, ezzel a sok gonosz szellemmel, amik az eladó üres lakokat kísértik… majdnem minden jelenkori horrorban egy házhoz, vagy a ház egy tárgyához kapcsolódik a történet. Na mindegy. Kis család beköltözik az üres kecóba, amiben aztán egyre furább dolgok történnek: a legfiatalabb Bowen, a kislány, Madison (Kennedi Clements) elkezd idegenekhez beszélni, a szekrény előtt ülve, a TV előtt állva kommunikálni valakikkel. Ez elsőre csak bátyjának, a család büszkeségének kikiáltott (ezt ne kérdezzétek, miért van rá szükség, a legnagyobb ökörség a gyerekeket megkülönböztetni családon belül egymástól) Griffinnek (Kyle Catlett – a kisfiú a The Followingból) tűnik fel, aki maga is érzékel fura dolgokat a házban. Ja, mert ő három éve elveszett egy plázában és azóta fél  Rolling Eyes . Van a szobájában egy beépített szekrény, ahonnan az előző lakó elfelejtett egy valagnyi bohócot magával vinni, persze, egyik rondább, mint a másik. Nem tudom, a tengerentúlon vélhetően külön cég van a legrondább és legfélelmetesebb gyerekjátékok gyártására, legalábbis a legutóbbi filmkínálatban elárasztották a vásznat az ijesztő gyerekjátékok – amiket nemhogy a gyerek közelébe nem engednék, hanem még azt a boltot is bezáratnám, ahol ilyet árulnak.  Mad  

A történet szempontjából persze szerencse, hogy ezek előkerülnek, tudnak ijesztgetni, labdát gurítani, stb… no meg nem újként kell megvenni őket. Ugyanis a család épp csóró. Pontosabban apucit kirúgták az állásából, anyuci épp alkotói válságban lévő író – de bazmeg, házat vesznek. Sőt. Apuci elmegy vásárolni, a sokadik kártyájával, amin van még pénz, telefont, drónt!!! mókuscsapdát vesz otthonra. Meg pizzát. Totál ökörség az egész, teljesen hiteltelen – megint!!! - a pénztelen család víziója, amikor majdnem minden szobában lapos TV van, amikor az üres házba annyi lakberendezési cucc érkezik, hogy valami hihetetlen, még dobozokban áll a folyosón sok minden, de közben sírnak-rínak, hogy milyen szar nekik. Ilyesmi volt a TR4 elején is, attól is fogtam a fejem. Hogy aztán a kisfiú szobájába minek mosdó, azt meg nem is értettem… persze, mint minden pénztelen családnak, whiskyre van lóvé, bár szerintem az is csak arra kellett, hogy apuci feketést tudjon hányni tőle.

Én még nem láttam ennyire idegesítő, jellegtelen, semmilyen családot. Az Adams family legalább vicces volt, abban volt valami komikus és szerethető… de ezek??? Anyám… valami eszméletlenül nulla mindenki, Kendra, a nagylány (Saxon Sharbino) és Eric az apuka (nem is gondoltam, hogy Sam Rockwell is tud ilyen pocsék lenni), kimondottan irritáló. Az még hagyján, hogy az első adandó alkalommal nem rohannak el a házból – végül is csak a kislány beszél a TV-hez, a kisfiút meg kiakasztják a bohócok – no de amikor Madison elrabolják a gardróbszekrényben, akkor mit csinálnak??? Na mit??? nem, nem hívunk rendőrt, mert úgysem hisz nekünk senki. Inkább elmegyünk parajelenség kutatóhoz…   faceplam  Ja, mert az annyira törvényszerű. Itt először senki nem hisz a gyerekeknek, mikor meg eltűnik a kislány, rögtön szelleműzőket hívnak. Sőt, jön a szelleműzők koronázatlan királya, személyesen mr. Carrigan (Jared Harris) a TV-ből. Nulla karizmával, az egész csapat egy rakás idióta – ennél mint a Warren házaspár, mint a Winchester testvérek sokkal talpraesettebbek lettek volna. Egyszerűen a négyfős felmentős seregből is sugárzik a nihill és a végtelen unalom, ami amúgy a családot is jellemzi.

Itt nincs más, mint egy tucatnyi emberke érzelem és értelem nélkül futkos egy házban, kötődés senki irányában nem alakul ki - inkább irritál mindenki, sajnos még az elrabolt Madison is. Itt nincs karakterábrázolás, nincs kidolgozott jellemrajz, felépülő háttértörténet, nincs a családtagok közötti érzelmi háló sem. Sőt, itt arra próbálnak rájátszani, hogy mindenki mindenkivel veszekszik, de amikor szarban van a haza, összefog a család – a baj csak az, hogy ez sem működik. Itt nincs lassan felépülő feszültség, csupán ócska ijesztgetés van: ráadásul azok nagy része sem igazán működik, mert kevés az igazán jól időzített, váratlan jelenet (pedig érezhetően erre gyúrtak rá), ami esetleg az edzettebb nézőt is megborzongatná. Nekem konkrétan egy sem volt: azért a PG-13 (itthon 16-os karika) besorolás nem hazudik. Meg is lepődtem rajt az elején, de aztán ez is csak egy trend a mai kori, moziba is küldött tucat/tini horrorok között, a bevétel oltárán gyakorlatilag mindent képesek feláldozni az Álomgyárban. Arra még nem jöttek rá, hogy normális, jó filmeket kéne csinálni, nem pedig mindent újraforgatni, újraértelmezni, folytatni – mindezt pedig ovodás szintre degradálva.

Egyetlen egy dolog, ami említésre méltó – de ez inkább technikai dolog. A túlvilágon mászkálás kétségkívül látványos és jól meg van csinálva, viszont összességében az egész új Poltergeist semmi másra nem jó, mint hogy az ember levegye a polcról az eredetit és újranézze azt. Azt már csak Carol Anne és Tangina miatt sem lehetne még megközelíteni sem, annak a feszültségét, humorát, zseniális kapcsolatát az akkori médiával, bújtatott társadalomkritikáját esélye sem volt ennek a 2015-ös borzalomnak megismételni. Módja ugyan lett volna rá megközelíteni, de nem élt vele, rettentően felületesen bánik mindennel: nem csak a karaktereivel, a történetével, de a társadalmi, kommunikációs kitekintéseivel, kritikáival is. Mert például mennyivel ötletesebb lett volna, ha egy kibaszott okostelefon nyeli el a kislányt  Idea




35%



Na, megyek, folytatom az Odaát S10-et. Abban még 200 epizód után is több van, mint ebben...




.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Márc. 06, 2019 1:49 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 EmptySzomb. Jún. 06, 2015 2:38 pm

R2-D2 írta:

Poltergeist (2015)

Hááát… hát ez kritikán aluli volt. Még a béka segge alatt lévő elvárásaimat is messze alulmúlta: mindezek ellenére annak, hogy tegnap éjjel a moziban kötöttem ki ezen a szörnyűségen, egyetlen egy racionális oka van. Az utolsó horror itt a moziban a Kör második része volt – márpedig az ember nem hagyhatja ki a mozis közönség rémüldözésének felemelő látványát. Már ha ugye van rajtunk kívül a moziban valaki…

Egyetlen egy dolog, ami említésre méltó – de ez inkább technikai dolog. A túlvilágon mászkálás kétségkívül látványos és jól meg van csinálva, viszont összességében az egész új Poltergeist semmi másra nem jó, mint hogy az ember levegye a polcról az eredetit és újranézze azt. Azt már csak Carol Anne és Tangina miatt sem lehetne még megközelíteni sem, annak a feszültségét, humorát, zseniális kapcsolatát az akkori médiával, bújtatott társadalomkritikáját esélye sem volt ennek a 2015-ös borzalomnak megismételni. Módja ugyan lett volna rá megközelíteni, de nem élt vele, rettentően felületesen bánik mindennel: nem csak a karaktereivel, a történetével, de a társadalmi, kommunikációs kitekintéseivel, kritikáival is. Mert például mennyivel ötletesebb lett volna, ha egy kibaszott okostelefon nyeli el a kislányt  Idea

35%


Tehát ez kb. egy Annabelle-nek felel meg, az meg ugye nem jó ómen...
Kár, az írásod nélkül lehet, hogy megnéztem volna, ugyanazért, mint te, még ha itt azért két-háromhavonta elő is fordul egy-egy darab.
Nagy veszteség azért nem lesz, pár hét múlva úgyis jön az Insidious 3 Smile ...
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 EmptySzomb. Jún. 06, 2015 2:51 pm

Niwrok írta:


Tehát ez kb. egy Annabelle-nek felel meg, az meg ugye nem jó ómen...
Kár, az írásod nélkül lehet, hogy megnéztem volna, ugyanazért, mint te, még ha itt azért két-háromhavonta elő is fordul egy-egy darab.
Nagy veszteség azért nem lesz, pár hét múlva úgyis jön az Insidious 3 Smile ...
.

Azért ez ne tartson vissza... lehet, te máshogy látnád. Kétlem, hogy hozzánk elérne az Insidious 3, de ha jön, arra már elmegyek. A kettes jó volt. Smile

S ha már Insidiuos: EHHEZ mit szólsz??? faceplam


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Márc. 06, 2019 1:50 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 EmptySzomb. Jún. 06, 2015 5:15 pm

R2-D2 írta:

Azért ez ne tartson vissza... lehet, te máshogy látnád. Kétlem, hogy hozzánk elérne az Insidious 3, de ha jön, arra már elmegyek. A kettes jó volt. Smile

S ha már Insidiuos: EHHEZ mit szólsz??? faceplam


R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 3603792908

Igazából sajnálom. Neki biztos tök jó, hogy olyan filmeket rendezhet, amiknél a korábbi filmjeinek a költségvetése csak a forgatás alatt elfogyasztott ásványvizek költségét fedezné, és azért az FF7-nél látszott, hogy a pénztől sem szűnt meg az a kreatív csibész lenni, aminek én tartom... de hogy egy töltelék szuperhősfilm tőőőlem ?
Ebből se lesz új horror-forgatás vagy egy évtizedig  Sad  ...
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 EmptySzomb. Jún. 06, 2015 5:21 pm

Niwrok írta:


... de hogy egy töltelék szuperhősfilm tőőőlem ?

.


Na ja... Vízember... faceplam Hanyi Fucking Istók ??
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty
TémanyitásTárgy: Törésvonal   R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 EmptyCsüt. Jún. 11, 2015 4:29 pm

.




Törésvonal




Azt gondolom mindenki tudja, hogy a Szt. András törésvonal valóságban is létezik. Magam részéről abban is teljesen bizonyos vagyok, hogy az e filmben is elhangzó mondat, miszerint: „Nem az a kérdés, hogy lesz-e, hanem hogy mikor” valóságtartalma nem megkérdőjelezhető, régóta beszélnek a valós életben is egy pusztító földrengés kitörésének víziójáról Los Angeles és San Francisco környékén. Nos, ha valaki kényelmes moziszékből, vagy majd otthon a fotelből meg akarja tudni, hogy milyen lenne, ha a nyugati part összedőlne – s ráadásul ezt családdal tenné, esetleg nagyon nem bírja a vért – annak nincs más teendője, mint megnézni az idei nyár egyik leglátványosabb alkotását…

Ebben az indításban gyakorlatilag minden benne van, amit tudni érdemes röviden a Törésvonalról. Brad Peyton rendező is (aki amúgy meglepően korrekt szórakozást nyújtott már legutóbbi mozijában is) kikölcsönözte a nagy Hollywoodi könyvtárból a „Hogyan készítsünk katasztrófafilmet?” című útmutatót, s az alapján egy totál kiszámítható és előregyártott panelokra épülő mozit tett le az asztalra. Ugyan az égvilágon semmi kockázat, semmi újdonság nincs benne, fixen lehet tudni, mikor, kivel és mi fog történni, szereplői újrahasznosított karakterek más filmekből – mégis, örömmel jelenem, az egész film tekintetében minden MŰKÖDIK. Kb úgy, mint mikor egy kedvenc műfajod (kedvenc előadód) több éve nem adott már ki lemezt, és hiába ugyanolyan az új, is, azt is imádni fogod – a teljesen jogos kritikát füledbe dörmögő kisördögöt meg egyszerűen lepöccinted a válladról.

Persze, ehhez talán az is kell, hogy valaki olyan legyen, mint pl. én: kiéhezett katasztrófafilm-rajongói énem meglehetősen nagy lelkesedéssel vetette bele magát a Törésvonal kalandjába. Feltétlenül meg kell említenem, hogy mint az 1974-es Charlton Hestonos Földrengés, mint az 1980-as japán Földrengés Tokióban nagy kedvencem, sőt, a maga módján, többedszerre már a pár éves 2012 is tetszett… egyszerűen imádom az ilyen stílusú filmeket. Teljesen tisztában vagyok az ilyen alkotások buktatóival, a gyakorlatilag kottából játszott történet gyenge pontjaival: ezek maxi ismeretében fogadom el őket úgy, ahogy vannak. Legnagyobb örömömre a Törésvonalban se kellett csalódnom, tökéletesen azt nyújtotta, amit előzetesen vártam tőle – sőt, bármennyire is tudtam a finálé szükségszerű végkimenetelét, képes volt a mozi az öröm könnyeit is az orcámra csalni (ami egyébként majdnem minden hasonló stílusú mozgóképnél bekövetkezik).

A legeslegelején pedig még nem így indult. Sajna 3D-ben kellett megnéznem – nem rajongok érte -, így picit szoknom is kellett a szerpentinen autózó jármű és a mélyített háttér látványát, de amikor az útról leguruló kocsit mutatták, én felröhögtem. Nagyon régen láttam ennyire ócska, idióta CGI-t, ahogy borul, pörög az egész, majd ahogy megáll ott, ahol megáll – az fájt. Arra már nem is futotta az erőmből, hogy azon gondolkodjak, ezt megint hogy lehetett túlélni, sőt a kalapos helikoptermutatványra is csak rezignáltan megvontam a vállam: még arra is gondoltam, ha ilyen szar lesz az egész, kijövök a teremből. Két dolog tartott vissza: az egyik az, hogy nem illik 5 perc után otthagyni bármilyen filmet, a másik meg hogy a nyitójelenetben többször is elkerülték a lehajolok valamiért és karambolozok sablont – ami kimondottan tetszett (ez egy másik tankönyvben lehet). Aztán kb. a Hoover-gátnál már minden rendbe jött, mikor az igazi őrület elindul, onnantól minden rossz érzésem elmúlt, sőt itt meg is leptek kicsit, csak néztem, hogy van olyan, amikor a leszakadó talaj a gyorsabb...

Magáról a cselekményről túl sokat beszélni nem érdemes, minden szinopszisban elolvashatjátok. Ray (Dwayne Jonhson) mentőhelikopter-pilóta és műszakvezető épp a levegőben van, mikor Los Angelest hatalmas rengés rázza meg. Véletlenül (hehe, miért is ne??) épp válófélben lévő feleségével beszél telefonon, mikor is anyuci, Emma (Carla Gugino) szarba kerül, a férj meg természetesen egyszerre menti meg a nőt és a kapcsolatát is. Sétarepülésük közben aztán egy kis háttértragédia kis feltűnik, miközben alattuk tombol a természet – ami természet eléri azt a San Franciscot is, ahol épp lányuk, Blake (Alexandra Dadario  yeah ) reked az új apucival.  Erről a figuráról külön meg kell emlékeznem: Danilel Riddick ( Laughing , milyen poén lett volna Vin Diesel) építési vállalkozó, akit sikerült annyira seggfejnek csinálni, hogy az már művészet. A Fantasztikus négyes Ioan Gruffudja valahol suta is volt ebben az idióta szerepben, de az ember nem bírja mosoly nélkül nézni, mennyire papírmaskara az egész figura, mennyire bele van sűrítve minden, ami az ilyen filmek negatív karaktereinek kötelező tulajdonságait kell, hogy jelentse…

Anyu és apu tehát elmegy a lányukért, hogy a család a szokásos nagy összeborulásban belenézzen a naplementébe, ami előtt amerikai zászló lobog – egy pillanatra, de csak egy pillanatra még el is hittem, hogy lehet másképp is. Sajnos a Törésvonal nem az a film, amiben bármi újat meg mernek lépni, de azt hiszem, nem is erről szól az egész. A lényeg a pusztítás, a 9.6-os földrengés újbóli látványos megmutatása 35 év után. Ebben pedig semmi hiba nincs, a kataklizma minden perce lenyűgöző élmény. Eleve, már a levegőből filmezett földön látható rengéshullámok maximálisan elvarázsoltak – így, ilyen perspektívából ez még nem volt -, de az összedőlő városok a sok töltelék meghaló statisztával is nagyon jók lettek. Lubickoltam a kép és hangorgiában, néha elmosolyodtam a rengés közben is közlekedő metrón, a cunamira versenyt futó hajókon, a konténerszállítón, összességében a sajnos kevés, de hatásos poénon. Érzelmileg is teljesen rendben van a mozi, ezt eleve nem egy Egy jobb világ szerű drámának vártam, mint ahogy az is nyilvánvaló volt, hogy dialógusaiban sem fog Shakespeare-t idézni.  Ez az a tipikus popcornmajszoló mozi, ami olyan hangos, hogy simán elnyomja a zacskók zaját…

De hát ez maga a műfaj. Ezt szeretem benne, erre készültem, maxi megkaptam, amit vártam. Kétségkívül buta és sablonos, kiszámítható – viszont roppant szórakoztató és néha lenyűgöző két órát. Ja, ha már butaság: azon azért icipicit nehezebben tettem túl magamat, mikor a műszaki egyetem hallgatóinak a prof. előadást tartott a földrengésekről…  lol2  … ha ezt nem tudják, mi a faszt keresnek ott?? Annyira egyértelmű volt, hogy a nézőket kell okítani, s csak díszletnek vannak ott a diákok…  Mad .


A lényeg a lényeg: erős elfogultságom és a műfaj iránti szeretetem miatt SZÁMOMRA 80% a film, de objektívan nézve alulról verné a 60%-ot.
De miért is kéne objektívnak lennem???




80%





.


A hozzászólást R2-D2 összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Márc. 06, 2019 1:53 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 EmptyCsüt. Jún. 11, 2015 5:14 pm

R2-D2 írta:

Törésvonal

A lényeg a pusztítás, a 9.6-os földrengés újbóli látványos megmutatása 35 év után. Ebben pedig semmi hiba nincs, a kataklizma minden perce lenyűgöző élmény. Eleve, már a levegőből filmezett földön látható rengéshullámok maximálisan elvarázsoltak – így, ilyen perspektívából ez még nem volt -, de az összedőlő városok a sok töltelék meghaló statisztával is nagyon jók lettek. Lubickoltam a kép és hangorgiában, néha elmosolyodtam a rengés közben is közlekedő metrón, a cunamira versenyt futó hajókon, a konténerszállítón, összességében a sajnos kevés, de hatásos poénon. Érzelmileg is teljesen rendben van a mozi, ezt eleve nem egy Egy jobb világ szerű drámának vártam, mint ahogy az is nyilvánvaló volt, hogy dialógusaiban sem fog Shakespeare-t idézni.  Ez az a tipikus popcornmajszoló mozi, ami olyan hangos, hogy simán elnyomja a zacskók zaját…

De hát ez maga a műfaj. Ezt szeretem benne, erre készültem, maxi megkaptam, amit vártam. Kétségkívül buta és sablonos, kiszámítható – viszont roppant szórakoztató és néha lenyűgöző két órát.

A lényeg a lényeg: erős elfogultságom és a műfaj iránti szeretetem miatt SZÁMOMRA 80% a film, de objektívan nézve alulról verné a 60%-ot.
De miért is kéne objektívnak lennem???

80%


Láthattad, rajongás nélkül is 7 pontot adtam rá, mert látványban tényleg jó, a hülyeségeit meg kellemesen ki tudtam nevetni.
Tom és Jerry megvolt Smile ? Például a nő, aki négy emeletet zuhan háromszor pattanva, és még csak meg sem szédül Smile ?

Igazából ugyanezt az élményt adja meg egy FF7 is, ha nem magad próbálod az autókba meg a motorokra képzelni Razz  Smile ...
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 EmptyCsüt. Jún. 11, 2015 5:18 pm

Niwrok írta:

Láthattad, rajongás nélkül is 7 pontot adtam rá, mert látványban tényleg jó, a hülyeségeit meg kellemesen ki tudtam nevetni.
Tom és Jerry megvolt Smile ? Például a nő, aki négy emeletet zuhan háromszor pattanva, és még csak meg sem szédül Smile ?

Ez így most nem rémlik, az elején a csaj a kocsival nagyon kínos, az biztos. De én talán azon röhögtem a legnagyobbat, mikor elmozdul a föld és az alagútból kijön egy metrokocsi... lol!  a lelkes L.A közlekedésiek...

Tisztára Godzilla...  Rolling Eyes


Niwrok írta:

Igazából ugyanezt az élményt adja meg egy FF7 is, ha nem magad próbálod az autókba meg a motorokra képzelni Razz  Smile ...
.

NoNoNo Kösz, akkor sem. Ez nem megy.
Vissza az elejére Go down
Ajánlott tartalom





R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 24 Empty

Vissza az elejére Go down
 
R2-D2 írásai 2.0
Vissza az elejére 
24 / 67 oldalUgrás a következő oldalra : Previous  1 ... 13 ... 23, 24, 25 ... 45 ... 67  Next
 Similar topics
-
» R2-D2 írásai 4.0
» R2-D2 írásai 1.0
» R2-D2 írásai 3.0
» Niwrok írásai 1.0
» Remo írásai

Engedélyek ebben a fórumban:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Filmfórum :: Filmek, sorozatok világa :: Kritikák, filmes gondolatok-
Ugrás: