Kritikák, gondolatok a filmek világából |
| | R2-D2 írásai 2.0 | |
|
+7Niwrok cs-robert Remo arzo Mr. White tchabee Weide 11 posters | |
Szerző | Üzenet |
---|
Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
| Tárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0 Csüt. Jan. 01, 2015 8:17 pm | |
| - R2-D2 írta:
Te ezt minek neveznéd???
- Spoiler:
Gagyi baromságnak . . | |
| | | Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
| Tárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0 Csüt. Jan. 01, 2015 8:49 pm | |
| - R2-D2 írta:
A Galaxis Őrzői
Sosem lesz a kedvencem, de másodszorra kimondottan szórakoztató két órában volt részem – talán pont azért, mert az első nézéskor idegen szereplők most már picit ismerősek voltak. Ugyanakkor továbbra is úgy gondolom, hogy aki nincs naprakészen képben az egész képregény világgal - az egyébként majd egyre idiótább és hihetetlenebb karakterek feltűnésére csodálkozhat rá később a vásznon – attól nem lehet elvárni mindazt a háttérismeretet, amik a film teljes beleéléséhez szükségesek lehetnek. Nekem például halványlila fingom nem volt (s most sincs) az egész képregényes univerzumról, ki kicsoda és honnan jött, így a filmet is csak önmagában vagyok képes értékelni – s nem tudok foglalkozni a kapcsolódási pontokkal. Jó, néhány dologgal azért ennyi Marvel film után már tisztában vagyok, de ez az új világ, ezek a figurák elsőre vadidegenek voltak számomra. S azok is maradtak – még másodjára is… mert nekem egyszerűen nem működött ez így, hogy az öt tag a semmiből áll össze egy jófajta zúzásra.
75%
Nekem elsőre is nagyon bejött, és alig kevésbé másodikra. A Marvel-univerzumot én is csak a filmekből ismerem, és talán éppen ezért tetszett, hogy az egyre megfáradtabb központi karakterek világát kibővítik, ráadásul ilyen töményen. Az is igaz persze, hogy sok dolog nekem sem mondott semmit, például a kutya, de majd vagy később elmagyarázza egy film, vagy "hülyén" halok meg. Inkább az új helyszíneket élveztem meg a pazar látványt, a Xandar és a Nova minden képkockája bámulatos, a hálóba meg másodszor is beleborzongtam, annyira tökéletes. A karakterek már kevésbé, legalábbis Drex nem hiányozna, és külön utáltam Ronant; az őt alakító Lee Pace-t alapból kedvelem, itt viszont valami hihetetlenül ripacs. A sztori meg... hát, egy sima "összemesélés"... . | |
| | | R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
| Tárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0 Csüt. Jan. 01, 2015 9:56 pm | |
| - Niwrok írta:
A Galaxis Őrzői
A sztori meg... hát, egy sima "összemesélés"... . Na ja, de ezt is lehetett volna úgy csinálni, hogy nem csak egy rakás idegen legyen számomra. | |
| | | R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
| Tárgy: Sráckor Pént. Jan. 02, 2015 3:55 pm | |
| . SráckorEzt most hogy dumálom ki, nem tudom… a helyzet ugyanis az, hogy a hatalmas szakmai elismerés meg az elsöprő mértékű pozitív nézői visszajelzés ellenére én egy totál átlagos, unalmas és nagyrészt érdektelen filmet láttam tegnap éjjel. Erős a gyanúm, hogy az elismerések nagy része inkább szól a film elkészítési körülményeinek, mint magának a filmnek – no de csupán azért piedesztálra emelni valami terméket, mert nem megszokott módon, hanem 12 évig forgatták –, hát nem is tudom, nem egészen korrekt. Jómagam abszolút elfogulatlan vagyok a rendezővel, így a viszonyítási alapnak logikusnak tűnően felhozott Mielőtt trilógiát sem ismerem, csupán önmagában szerettem volna elmerülni a Sráckor történetében, tudva és felkészülve arra, hogy mi fog rám várni a 166 percben. Eleve már egy 2 óra 46 perces film elé nem ül le csak úgy az ember, s eleve nem is vár minden percében pörgést és feszült izgalmat - csupán annyit, hogy a kiválasztott főhőssel, esetleg a környezetéből valakivel, netán a felvázolt élethelyzettel azonosulni tudjon. Nos, itt nekem már ezzel gondom volt: a Sráckor kezdő képsorai a fűben fekvő kissráccal még csak jók voltak, a kiskölök úgymond „vagánysága” is bejött, de aztán apuka hazaérkezésével, meg a válófélben lévő családdal elvesztettem a fonalat. Az érzelmi fonalat. Egészen eddig széles mosollyal néztem, ahogy a két testvér nyúzza egymást (mintha csak a saját gyerekeimet látnám), de kb. abban a szituban, mikor Apu hazajön Alaszkából, próbálja egyenesbe hozni a dolgokat, de Anyu lapátra teszi – nos, ott kidobott magából a film. Onnantól elvesztettem mindazt az érzelmi kötődést, ami nagymértékben segített volna a maratoni moziélmény jobbá tételében. Aki ismer, az tudja, az igazi mozis katarzishoz nekem szükségem van valami kötődéshez, hogy esetleg a saját élményeimet bele tudjam látni a történetbe… pláne egy ilyen érzelmi vonatkozású filmnél. Innentől egy idegen család történetét láttam. Direkt írok családot, mert a Mason mellett Anyu és Samantha sokáig ugyanakkora szerepet tölt be ebben a filmben – jóval kevésbé lett egyébként így személyes a történet, mint arra számítani lehetett. Szóval néztem kvázi a szomszédokat, hogyan is nő fel egy kis srác a nővérével, hogyan lesz 6 évesből 18 éves, ugyanakkor egyre jobban elvesztettem az érzelmi motivációt irányukban. Valahogy azok az élethelyzetek, amikbe belekerültek a 12 év alatt, borzasztóan mesterkéltnek, ugyanakkor végtelenül sótlannak tűntek. Tudom, hogy nem volt kész forgatókönyv, az évek alatt főleg improvizáltak a sztori alakulásában, de számomra iszonyat sablonos és erőltetett szituációkat találtak ki. Kezdjük ugyebár magával a fentebb említett eseménnyel: már önmagában az eltávolodott család és a válás egy túl általános és mindennapi élethelyzet, ráadásul itt még ismeretek hiányában nem is egészen értjük, a tök jó fej apát miért kell picsán rúgni. De ez még csak a kisebb baj. A nagyobb utána jön, mikor Houstonban Anyu megismerkedik második férjével. Hát nem volt jobb ötlet, mint egy alkoholista, erőszakos faszt tenni a filmbe??? Családapának? Hát ez annyira trendi kinn? Miután pedig semmi nincs ok nélkül, arra is kíváncsi lettem volna, az idill miért fordul át őrületbe… de erre a két és háromnegyed óra alatt nincs idő. Mint ahogy a következő majdnem UGYANOLYAN szitu kifejtésére sincs: csak simán megtörténik. Megint. Néhol annyira szánalmasan ötlettelennek és kiszámíthatónak éreztem az egész történetet, hogy fájt. Hát persze, hogy a gyerek érettségijén a béke aztán helyreáll, Apu, Anyu, új gyerek, mindenki egymás nyakába borul - Linklater fogta a nagy amerikai sablonhelyzeteket és belepakolta egy jó hosszú filmbe. De ha legalább egyszer, egy icipicit is lehetett volna valamiért izgulni, valamin megdöbbenni, valami drámai eseményen cidrizni. Tudom, hogy szándékosan kerülték a hatásvadász érzelmi pontokat, de ez így nagyon sótlan lett: például az Apu II esetében – mikor már az ember zsebében nyílogatott a bicska – ott simán lehetett volna valami kis apró jelenetet beleilleszteni a filmbe. Amitől az ember jobban érzi magát – vagy épp rosszabbul. Csak valahogy érezze!! Nekem az egész mozi olybá tűnt, mint ha egy méhre szerelnénk egy icipici kamerát és végigkövetnénk, ahogy virágról virágra szálldos. Az itteni kamera pont úgy tett a történettel: belesett Masonék életébe néha, aztán ment is tovább. Ja, mindenki megvan, ugorhatunk – sem az eseményekhez, sem a személyekhez nem lehet kötődni sokáig. Rengeteg ilyen van: a WC jelenet, a sörivós, meg egy csomó másik csupán pillanatkép – nem tudjuk, mi volt előtte, s mi lesz utána. De ide vehető az Apu II-nél hagyott komplett élet: azt azért nem gondolhatják komolyan, hogy beveszem, hogy minden ott maradt, úgy, ahogy volt? S a gyerekek tanszer nélkül, koszos ruhában mennek suliba… ehhh. Amúgy millió ilyen apró hülyeség színesíti az egyre inkább hihetetlenebb forgatókönyvet –aminek legnevettetőbb kliséje a mexikói csatornamunkás esete a film végén. Az nagyon gáz. Ami még számomra borzasztóan zavaró volt, az az időbeli támpont teljes hiánya. A szereplők kinézete sokszor abszolút nem határozza meg életkorukat, így oltári szükségem lett volna valamiféle kiírásra a képernyőn, hogy Mason épp mennyi idős, meg melyik városban járunk. Túlságosan homogén anyag lett az egész, túlságosan egybefolynak az események – közben meg hatalmas szakadék van közöttük. Persze, ha a film elejei kisfiút hasonlítom össze a 18 éves Masonnal, hatalmas a kontraszt, de menet közben ez nincs meg… No, de nem akarok én senkit lebeszélni a moziról. Vélhetően, ha bármelyik figura bőrébe bele tudtam volna bújni, akár az év filmje is lehetne nálam. Így nem az, de a korrektség úgy kívánja, hogy megemlítsem a nekem tetsző dolgokat is. Mindenekelőtt természetesen hatalmas elismerés és tisztelet ezért a munkáért – de nem is elsősorban a rendező felé, hanem a színészek felé. Izgalmas volt nézni, egy srác hogyan változik évek alatt, Ellar Coltrane Mason szinte amatőrként szerepében zseniális - mintha csak a gyerekemet látnám – a legelején mintha csak az ifjú Anakin feküdt volna a fűben, kisiskolásként a lenyírt hajjal Valentino Rossira hasonlított, míg 18 évesen egynémely beállításban Cillian Murphyt véltem felfedezni benne. Samantha (aki mellesleg a rendező lánya) kevésbé érdekes átalakuláson esett át, engem az Anya, Patricia Arquette fizikai változásai inkább lenyűgöztek. A kedvencem az egész moziból azonban egyértelműen Ethan Hawke, az ő habitusa, dumája, gondolkodásmódja sokszor segített átlendülni a holtpontokon. A mozi korszakos kapcsolódási pontjai erőltetettek ugyan, de jók, Linklater próbálta az adott év jellemzőit beleilleszteni a filmbe: néha egész jól sült el, néha erős izzadtságszagot árasztott a kísérlet. Mindenestre azon jót derültem, hogy „Szerinted lesz még Star Wars film?” – most, így, 2015-ben teljesen más színezete van az egésznek. Szóval jók voltak az aktuális kütyük – még akkor is, ha értelemszerűen erősen szubjektív volt a beválogatásuk. Bár a két és háromnegyed órát ezúttal számomra nem sikerült maradéktalanul érdemi mondanivalóval megtölteni, ez ne tántorítson el senkit a megnézéstől. Különleges filmélményben lesz része, néhány egészen érdekes pillanattal, egy gyerekkor fényképeivel - nem rossz mozi ez, csak lassúsága és eseménytelensége miatt annak sem biztos, hogy elsőre bejön, aki talál benne kapaszkodót. Igaz, hogy Niwrok sem adott ennek a mozinak anno maximumot, de nekem sajna még annyit sem ér. 75% .
A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Vas. Feb. 10, 2019 9:58 pm-kor. | |
| | | Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
| Tárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0 Pént. Jan. 02, 2015 4:11 pm | |
| - R2-D2 írta:
Sráckor
Ezt most hogy dumálom ki, nem tudom… a helyzet ugyanis az, hogy a hatalmas szakmai elismerés meg az elsöprő mértékű pozitív nézői visszajelzés ellenére én egy totál átlagos, unalmas és nagyrészt érdektelen filmet láttam tegnap éjjel. Erős a gyanúm, hogy az elismerések nagy része inkább szól a film elkészítési körülményeinek, mint magának a filmnek – no de csupán azért piedesztálra emelni valami terméket, mert nem megszokott módon, hanem 12 évig forgatták –, hát nem is tudom, nem egészen korrekt.
Bár a két és háromnegyed órát ezúttal számomra nem sikerült maradéktalanul érdemi mondanivalóval megtölteni, ez ne tántorítson el senkit a megnézéstől. Különleges filmélményben lesz része, néhány egészen érdekes pillanattal, egy gyerekkor fényképeivel - nem rossz mozi ez, csak lassúsága és eseménytelensége miatt annak sem biztos, hogy elsőre bejön, aki talál benne kapaszkodót. Igaz, hogy Niwrok sem adott ennek a mozinak anno maximumot, de nekem sajna még annyit sem ér.
75%
...és kb. pont azokért nem, amiket te is felemlegettél. "Fényképek", ez a pontos leírása a filmnek, de a Mielőtt megtanított arra, hogy ne csak azon keresztül fogadjam be az élményt, ami a vásznon van, hanem kiegészítsem a saját ötleteimet arról, ami két jelenet között van/lehetett. Éppen ezért azt kell mondanom, ezerszer jobban elviseltem vagy kedveltem a "jellegtelen" imprókat (például a közös énekléseket), mint amikor szándékosan és erőltetetten akartak drámaiak lenni, és igen, ennek iskolapéldája a vízvezetékszerelős hülyeség, de a sokadik "beleugrok egy alkesszel való házasságba, csak úgy, megszokásból" sem egy nagy élmény. . | |
| | | R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
| Tárgy: A majmok bolygója – Forradalom Szomb. Jan. 03, 2015 9:04 pm | |
| . A majmok bolygója – ForradalomCézár első fellépését nem igazán kedveltem. Fura volt nézni egy majom jellemfejlődését egy egész estés filmen át, fura volt, hogy az emberek tulajdonképp csak díszletek voltak a kis csimpánz felnövése és vezérré válása közben. Aztán jött a második epizód – aminek valami idióta a Forradalom alcímet adta -, amiben nem egy majom, hanem egy komplett majomkolónia életében kell elmerülni… a legnagyobb megdöbbenésemre azonban ezúttal ez lényegesen zökkenőmentesebben ment, mint az első filmben. Kezdem a kis processzoraimban feldolgozni, hogy az A majmok bolygója – hiába is a Földön játszódik, az emberiséggel – elsősorban a majmokról szól, s mint olyan, egy új civilizáció kialakulásának állomásait hivatott bemutatni. Most, így másodjára nézve kb. ugyanaz a gondom a mozival, mint tavaly nyáron volt: az első 15 perc. 10 évet ugrunk az időben, 10 évvel járunk a Golden Gate hídon történt események óta. Nagyon nem elegáns megoldás ez így, mert az egész időugrásnak csupán az a szerepe, hogy ne kelljen megmagyarázni semmit… pedig annyi kérdés merült fel a fejemben közben. Hiába a montázs-szerű híradóbejátszások, értelmesen semmit nem magyaráznak meg nekem – mindenekelőtt azt nem, hogy hogyan hagyhatták az első epizód végén teljesen nyilvánvalóan megvadult és öntudatra ébredt majmokat magukra az erdőben. Balhé megvolt, megtorlás nuku, majom jobbra, ember balra el és kész?? Ugyan már… s nem vígasztal az az érv sem, hogy az emberiségnek fontosabb dolga volt, mint a majomkolónia megregulázása: igen, lehet, mikor már kiterjedt volt a vírus, de a legelején, mikor indult az egész, simán lett volna idő rájuk gyújtani az erdőt… De mivel nem tették, Cézár vezetésével az akkor még jelbeszéddel SEM!! kommunikáló majmok időközben szépen kialakították a saját világukat. Egy falra kiváló angolsággal felírták a majomika három alapszabályát, lovat tartanak, sőt, húsevők lettek, mert antilopra vadásztak. Hogy mindezen ökörségek honnan jöttek és hogyan alakultak ki, nem tudom – a lovak valahol külön élhettek, mert akármennyit jártunk a telepen, én sem karámot, sem ganajozó majmot nem láttam -, mindenestre a 10 év alatt rengeteget civilizálódtak kétlábú barátaink. Holott szándékosan kerülik az embereket, s azok is őket (utóbbit valahol megértem, hisz majominfluenzaként ismerik a világot romba döntő vírust). Ezek után tűnik fel a színen egy kis embercsapat, akik aztán komoly katalizátorai lesznek az eseményeknek, az egész mozi kiindulópontja tulajdonképp Hamu (egyik csimpánz) meglövése lett. Kb. innentől számítom azt, hogy beszívott magába a film, kb. innentől nem volt vele semmi gondom. Sőt! A két világ összeütközése törvényszerű, a mindkét oldalon jelen lévő pacifista és anarchista elemek feltűnése azonban – különösen most, második nézésre – új szintre emelte nálam a mozit. A kulcs számomra az egészben az, amit Cézár mond valamikor a film második felében: „Én mindig hisz, majom jobb, mint ember. Most már tudom, mennyire olyan vagyunk, mint ők”.A sztoriba nem igazán akarok elmerülni, blockbuster révén vélhetően a legtöbben látták már a filmet. Inkább kitérnék két nagyon fontos dologra, ami engem az egész majomkodásban megfogott, ami miatt sokkal jobbnak tartom a Forradalmat, mint a Lázadást. A lényeg a nézőpont: ahogy haladtunk előre a sztoriban, úgy tekintettem egyre inkább Cézár civilizációjára egyfajta emberiség elé állított tükörként. A gyorsított civilizációs procedúrán áteső új társadalom ugyanazon betegségekkel és jellemekkel küzd, mint gyűlölt ellenfele, az emberiség. Egy bizonyos idő után a majmokra nem is majmokként tekintettem, hanem egy másik, területét féltő, zárkózott emberközösségként. Mintha mondjuk egy felfedezetlen őserdei törzsre nyitották volna rá az ajtót. Qrvára tetszett, hogy a szokásos emberi sztereotípiák teljes tárháza felvonul a hídon túl is, minden társadalomban vannak a békét és a harcot kívánó egyedek is. Zseniális, hogy ezt kivetítették Cézárékra is, mint ahogy az is zseniális, ahogy a csapat vezetője ellen ugyanúgy megy a szervezkedés, mint ahogy az az embereknél menne. E szempontból az egész film számomra egy groteszk példázat volt az emberi jellemekről majombőrben – Koba és a többiek tulajdonképp lényegtelen, milyen fajhoz is tartoztak…. S ide kapcsolódik Cézár esete is. Az intelligens majom, aki kénytelen szembenézni azzal, hogy hőn szeretett és az emberiségről leválasztott fajtája ugyanazokat teszi, ami elől menekültek, a majom, aki azzal tud a többiek fölé nőni, hogy ismét ember lesz. Aki ismét megtanul bízni és hinni néhány emberben, aki súlyos veszteségek árán rájön, hogy a két faj tulajdonképp ugyanaz – természetében, tetteiben ugyanaz. Ha úgy vesszük, ez a civilizáció legnagyobb kritikája egyben: a szocializálódás valahol együtt jár a hatalomvággyal, demokrácia mindenhol látszólagos, mindig van valaki, aki szembe megy az irányítással. S mindig van anarchista, aki a megoldást árulással és fegyverrel képzeli el. Koba figurája az egyik legtipikusabb és legnaivabb negatív humán karakter, aki bármely emberi moziba elmehetne. S ha már emberek: totál statiszták ismét. Malcolmot (Jason Clarke) leszámítva jóformán egyéniségük sincs – oké, kellett egy fajgyűlölő, aki először lő, aztán kérdez -, de még a kolónia vezetője, Dreyfus (Garry Oldman) sincs kidolgozva rendesen. Igazából nem is számít: itt az emberek helyére a majmok léptek, az igazi karakterek náluk vannak… Nagyon jó és hangulatos volt, ahogy Cézár múltját beillesztették az eseményekbe, mint ahogyan az egész poszt apokaliptikus világkép is. Az nem volt mondjuk egyértelmű, a kolóniában a vízerőmű nélkül volt-e áram, vagy nem (a nagy ünneplés miatt úgy vélem, nem), de ez egy kósza gondolat volt csupán. A burjánzó növényzet által benőtt Frisco nagyon tetszett, ismét megidézte a Legenda vagyok nyitóképeit. Az állatok CGI-je egyszerűen bámulatos, imádom, ahogy fejlődik ez a technika, a majmok mimikája is segített abban, hogy ne szimplán majmokként tekintsek rájuk. A Forradalom sötétebb tónusa kegyetlenül bejött, néhány kamera beállítás meg beszarás, olyan jó lett. Gondolok itt természetesen mindenekelőtt a tank forgó felvételeire, de nekem a zászlórúdon ülő majom, s az alatta özönlő sereg képe is nagyon bejött. Az egész film egy digitális csoda, másodjára igazán borzongató gondolatokkal és párhuzamokkal, no meg egy szerethető főhőssel. Ezúttal simán együtt tudtam érezni Cézárral, a rá nehezedő felelősség szinte az én vállamat is nyomta. Olyan emberi volt… Sokkal jobban várom ennek a történetnek a folytatását, mint mondjuk ezt vártam. Bár, az is igaz, nagyjából tudni lehet az események végét: a Föld a Majmok bolygója lesz. Akik semmivel nem jobbak, mint mi. "Csak nekik nem kell áram. Lámpa. Fűtés. Semmi. Ezért erősebbek."80% .
A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Vas. Feb. 10, 2019 9:59 pm-kor. | |
| | | Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
| Tárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0 Szomb. Jan. 03, 2015 9:33 pm | |
| - R2-D2 írta:
A majmok bolygója – Forradalom
majomika
- R2-D2 írta:
A lényeg a nézőpont: ahogy haladtunk előre a sztoriban, úgy tekintettem egyre inkább Cézár civilizációjára egyfajta emberiség elé állított tükörként. A gyorsított civilizációs procedúrán áteső új társadalom ugyanazon betegségekkel és jellemekkel küzd, mint gyűlölt ellenfele, az emberiség. Egy bizonyos idő után a majmokra nem is majmokként tekintettem, hanem egy másik, területét féltő, zárkózott emberközösségként. E szempontból az egész film számomra egy groteszk példázat volt az emberi jellemekről majombőrben – Koba és a többiek tulajdonképp lényegtelen, milyen fajhoz is tartoztak….
80%
Ahogy ez a jobb, nem csak a látványra építő sci-fiknél lenni szokott: példabeszédek, görbe tükrök. Ezt már az első, a régi Majmok bolygója is tudta. Meg mondjuk az Állatfarm. Így van ez: változhat a faj, a vallás, a párt, a nemzet, a család, az ország, de az alapvető állati ösztönökből eredő viselkedésformák aligha. Előbb-utóbb megjelenik a félelem, a bosszúvágy vagy a kapzsiság, és véget vetnek a szép ábrándoknak... és amíg fontossági sorrendek meg csoportképző elvek vannak egy közösségen belül, addig ez így is marad. . | |
| | | R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
| Tárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0 Szomb. Jan. 03, 2015 9:39 pm | |
| - Niwrok írta:
A majmok bolygója – Forradalom
Ahogy ez a jobb, nem csak a látványra építő sci-fiknél lenni szokott: példabeszédek, görbe tükrök. Ezt már az első, a régi Majmok bolygója is tudta. Meg mondjuk az Állatfarm. Így van ez: változhat a faj, a vallás, a párt, a nemzet, a család, az ország, de az alapvető állati ösztönökből eredő viselkedésformák aligha. Előbb-utóbb megjelenik a félelem, a bosszúvágy vagy a kapzsiság, és véget vetnek a szép ábrándoknak... és amíg fontossági sorrendek meg csoportképző elvek vannak egy közösségen belül, addig ez így is marad. . Érdekes, ez elsőre annyira nem jött le, elsőre az ember csak a két faj harcát látja. Aztán a két faj majdnem ugyanaz. Kimondottan jól éreztem magam rajta, még az is lehet, befér a TOP10-be. Már csak azért is, mert az idén látott, igazán jó filmek nem szerepelhetnek rajta. | |
| | | R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
| Tárgy: A hetedik fiú Kedd Jan. 06, 2015 1:49 am | |
| , A hetedik fiúA hetedik fiúról eddig csak az Iron Maiden: Seventh Son of a Seventh Son című albumával, illetve dalával kapcsolatban hallottam eddig a moziig. Én azt sem tudtam, hogy ez (is) egy újabb, régóta tolódó projekt – s mint olyan, általában kudarcra ítéltetett -, mint ahogy azt sem, hogy az egész ismét csak egy regényfolyam nyitánya. Csupán láttam egy előzetest, egy ígéretes látvánnyal operáló kedvcsinálót, ami alapján – minimális elvárással ugyan – de érdeklődve ültem be a moziba. Arra gondoltam, ha lesz egy újabb világ, mondjuk egy Narnia szintű (pont nemrég néztem meg mindhárom részt, még mindig tetszik), szóval, ha lenne egy új fantasy birodalom, szerethető főhősökkel, izgalmas történettel, akkor abban én szívesen elmerülnék. Újra… De nincs. A hetedik fiú közben azon kaptam magam, hogy azt várom már, mikor vehetem már le azt az idegesítő szemüveget a fejemről, ami baszta az orrnyergemet, mikor lesz már vége ennek a végtelenül gyermeteg és idióta mesének. Van egy vén faszi (Jeff Bridges). Ő afféle boszorkányvadász – mint Jancsi és Juliska újabban -, vagy mint Sam és Dean Winchester. Szóval ő egy iszákos, vén pöcs, akit úgy neveznek, hogy Szellem. Van neki egy segédje – mert miért is ne -, egy Bradley nevű (Kit Harrington – alias, Havas John), aki olyan, mint mondjuk Sancho Panza. Amúgy is, az öreg egyszerre hasonlít egy keresztes lovaghoz, magához Don Qujotéhoz, meg Gandalfhoz. Van neki egy varázsbotja is – mondtam, tiszta Gandalf. Szóval. Mikor zúgnak egy faluban, városban a harangok, akkor ő megy és szembeszáll a Gonosszal. Mert ám ő olyan igazi Vadász, minden túl- és evilági szörny rettegett ellenfele, aki ismer minden elpusztítási módot, meg minden ártó lényt… arról nem szól a fáma, mi van, ha egy másik városban zúgnak a harangok, de biztosan csak egy városnak egy Szellem jár. Aztán. Van egy gonosz boszi, Malkin anya ( , mint Talzin anya a TCW-ben), aki Gregorij apó legádázabb ellenfele, a legnagyobb hatalmú boszorkány a Földön. Malkin (Julianne Moore) egyébként épp most szabadult újból a világra, mert Vérhold jön.. Értitek, Vérhold… Vérfarkas, Vértehén, Vérnyúl – mint a Wallace és Gromitban. Meg Vérhold… Ez a csúnya, gonosz boszi olyan helyen lakik, ami egy többezer méteres hegy tetején kialakított palotában van (csak sárkányok építhették, mert ha nem voltak itt is zsidó rabszolgák, mint az Exodusban, én elképzelni sem tudom, hogy került fel oda az az épület), amit egy mozdulattal újra lakberendez. Mert neki biza akkora hatalma van!!! De ez még mind semmi… ezek a boszik aztán tényleg szerethetnek holdtöltekor nagygyűléseket tartani – hisz akárcsak a Boszorkányvadászokban, no meg a Bűbáj és kéjelgésben – itt is jön a többi csodás lény a királynő hívásásra. Van ám itt minden. Sárkány testvér, párducnő, T.Rex lánckarbaltás harcos, Siva isten mínusz két kar, Beorn a Hobbitból (tudjátok, aki medvévé változik, akiről Niwrok azt írta, "repülőmókusmedvemacska"). Ők lesznek, akik majd pusztításba döntik a világot – ami mellesleg megáll egy városnál, egy Gondor szerű városnál, de mindegy… Igen ám, de van egy hetedik fiú hetedik fia. A Kiválasztott. Ismét. Az öreg Szellem pedig felkeresi a kis tóparton élő családot és megveszi a gyereket. Megveszi!! Nem elkéri, meggyőzi, stb… megveszi (rab)szolgának. Így gyorsabb és magyarázkodni sem kell. Számlát nem kap, de nem is kér. Az üzlet megköttetet, a fiú meg teljesen szokványos módon alkalmatlan. Először mindig azok. Még Neo is az volt. Ward úrfi (Ben Barnes) – fogalmam sincs, miért úrfi, mikor disznókra vigyázott – aztán természetesen öntudatra ébred, a film végére kitanulja a boszorkányölés művészetét, s egyedül szembeszáll a fura sereggel. Fönn, a hegytetőn, ahova fingom nncs, hogy jutott fel észrevétlenül, de ez is mindegy. Van egy kis love story, jó sok idióta poén, egy kis titok a múltból, egy „bődűletes” meglepetés, és hipp-hopp elrepül a 100 perc… Vagy nem. Ez a mozi borzasztóan buta és gyermeteg. Egy fantasynál az ember simán elengedi a képzeletét, nem is igazán csodálkozik rá arra, hogy milyen lények bújnak elő a föld alól, csak legyen egy koherens környezet, egy logikusan építkező, érzelmekkel megtöltött sztori. Jelentem, itt nincs. Itt annyira felületes minden, hogy az hihetetlen. Karakterek lógnak a levegőben, néha egy-egy mondatban elmesélik, kik ők, miért és honnan jöttek (innen derül az is ki, hogy Gregorij Az utolsó kereszteslovag) Kötődni senkihez nem igazán tudunk, mindenki annyira gáz, hogy nem lehet – a dialógusok meg… ajaj… Érezhetően akartak beletenni néhány poént, a tipikus Mester és Tanítványa viszony színesítőjeként, de inkább a fejemet fogtam tőle. A Gonoszok meg… először is. Az egyik hoz magával egy félelmetes hírű bérgyikos sereget, amolyan páncélos ninja hadtestet, akik szart sem érnek Ők a „hulljon a férgese” statiszták. De maga a boszicsapat is: egyik pillanatban tök állat, kiirtanak egy várost, utána meg a Szellem meg a Hetedik (na jó, meg két jó boszi) ellen besülnek. Ja, mert vannak jó boszik is ám! Mint az Ózban. A történet, annak minden egyes eleme, karaktere, fordulata, gyakorlatilag inden egyes mondata másolás, szinte nem volt a filmben egyetlen egy pillanat, ami eredeti lett volna. Ja, de! A föld alól előtörő Mumus. A Mumus, aki eddig szekrényekben bújkált, de itt úgy néz ki, mint egy Küklopsztroll. Ehh… Hogy ezek után mégsem jöttem ki róla? Egyértelműen a látvány miatt. Nos, nem hiába készült ez addig, ameddig, egyszerűen qrva jó CGI-je van. És legyen szó Mumusról, T. Rexről, Sárkányokról. Minden bámulatosan jól néz ki, a látvány szinte elviszi a hátán a filmet. Többekkel ellentétben nekem tetszett Julianne Moore, mint vöröshajú gonosz boszi, valahogy jól állt neki ez a szerep. Az (ismét) alkoholista Jeff Bridgesről mindezt nem tudom elmodani, ennél még Jeremy Irons is szórakoztatóbb volt az Eragornban. Ja, az egész mozi akár annak a klónja is lehetne (sok mással egyetemben), lehet, minden mese erre a kaptafára épül, mindenestre ezúttal, ez a világ nekem nem jött be. Ja, és még valami: erre is próbálják ráhúzni a mostanság divatos Young Adult jelzőt… nos, ez nem az. Ez egy elbaszott mese, az unalmasabb fajtából. 40% .
A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Vas. Feb. 10, 2019 10:00 pm-kor. | |
| | | R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
| Tárgy: Homeland S4 Csüt. Jan. 08, 2015 10:55 pm | |
| . Homeland S4Kabul, Afganisztán. A CIA épp egy légicsapásra készül az egyik első számú közellensége, Haisszam Hakkani ellen: az ismeretlen forrásból származó információk eddig megbízhatóak voltak, így Carrie nyugodt szívvel engedi a rakétatámadást egy pakisztáni ház ellen. Nemsokára aztán kiderül, hogy a házban épp egy lakodalom volt, így a járulékos áldozatok száma messze túllép a tűréshatáron – ráadásul a keresett terroristavezér halálát csak a hivatalos pakisztáni források erősítik meg, Carrienek nincs lehetősége alaposan meggyőződni erről. Azt viszont egyértelműen látja – miután a tálib eget szinte ellepik az amerikai drónok -, hogy a támadásnak van túlélője, egy fiatal pakisztáni srác, aki ráadásul felvételt is készített a lakodalomban… Iszlamabad, Pakisztán. A botrányosan sikerült korábbi támadás – no meg egy rövid hazai kitérő után - Carrie veszi át az amerikai nagykövetségen megbúvó CIA központ irányítását. Jó szokásához híven mániákusan keresi a hibás információ forrását, egészen pontosan azt az összeesküvést, amit a meglincselt informátor halála mögött sejt. Nem is lenne igazán Carrie, ha nem vetne be gyakorlatilag MINDEN elérhető eszközt, nem számít, hogy más, vagy saját tisztességét kell érte feláldozni (ez egyébként megerőltette nálam néha azt a bizonyos biztosítékot). Mert érzi, megint csak érzi, hogy a játszma sokkal nagyobb és összetettebb, mint azt első pillanatban látjuk, márpedig ha egyszer ez a lány vérszemet kap, tűzön-vízen, gyakorlatilag mindenen és mindenkin keresztülgázol. A Homeland S4 lényege a vélt, majd valóssá váló tálib terrorveszély elhárítása, a jól ismert szereplők mellett a sakktáblán pedig feltűnik az ISI, a pakisztáni titkosszolgálat néhány képviselője is. No meg a tálibok… miután azonban TV sorozatot nézünk, egyúttal nyugodtan számíthatunk arra, hogy Carrie és maroknyi csapata idegen pályán is eredményesen harcol a szakállas muszlimok ellen. Aztán lószart, mama… Párizs, Franciaország. 3 fegyveres férfi ront be egy helyi újság szerkesztőségébe, ami újság szatirikus karikatúrákkal borzolta eddig a muszlim világ idegeit. A 3 jól képzett férfi 12 embert simán lemészárol, beleértve két rendőrt is, majd, mint akik jól végezték dolgukat, kényelmesen távoznak a helyszínről. Az Iszlám Állam, a jelenleg létező legelborultabb és legfanatikusabb muszlim szervezet üdvözli a mészárlást: itt nem volt Carrie, akinek megérzése, mániákus nyomozása megakadályozhatta volna azt…. Brutális. Hétfőn este befejeztem a Homeland S4-et, amiben van egy ehhez kísértetiesen hasonló mészárlás, majd kedden bekapcsolom a TV-t, a híradóban pedig gyakorlatilag folytatódik az egész őrület. Komolyan mondom, hirtelen nem is tudtam, mire gondoljak, olyan volt az egész, mint egy kibaszott bónusz epizód a sorozathoz, egy rejtett extra, mi valami rossz kódkombinációval jött elő. Ebből kifolyólag az egész évad icipicit átértékelődött a fejemben – ugyan végig éreztem a valóság bűzős és kegyetlen leheletét a történteken, a környezeten, no de azért mégiscsak más, mikor mindez valósággá válik. Az évad közepe, kb. az 5-11-ik részig amúgy is zseniális, de a szomorú francia események tükrében még inkább felértékelődik. Basszus, ez itt Európa! Nem Tálibföld… s így szinte el is feledtem, hogy pedig megjártam a poklot és a mennyet is ez alatt a 12 epizód alatt. Voltak olyan pontjai, amikor kezemet valami mágikus erő húzta a STOP gomb felé, amikor legszívesebben abba hagytam volna az egészet – viszont akkor meg lemaradtam volna egy egészen zseniális kémtörténetről, egy tálibos terroristás sztoriról, ami az utóbbi idők legizgalmasabb óráit szerezte nekem – s ami bizonyos pontjain felért a 24-hez is. Márpedig ez nagy szó. Nálam… Nagyon remélem, aki olvassa ezt az ajánlót, az vagy már túl van a harmadik évadon, vagy nem is tervez belevágni az egész kalandba (pedig bizony megéri) , ugyanis önmagában az a tény, hogy a Homeland alapjaiban megváltozott egy bizonyos karakter hiányában, az önmagában egy giga spoiler. Ugyanis az előző évadban megejtett drasztikus irányváltás következményében a Homeland már nem Brody sorozata, hanem egyértelműen Carrie-é, ezzel megbarátkozni viszont egyáltalán nem olyan egyszerű. A sorozat korábbi ügyes manipulálása – miszerint végig azzal játszottak, áruló vagy nem áruló a főhős – egyértelműen a múlté: itt már a napnál világosabb minden. Valamit ugyan megőriztek a "ki az áruló" vonalból (egy szál azért foglakozik vele), de a lényeg messze nem az. A lényeg az USA szerepvállalása a Távol-Keleten, az egész aktuális politikai-vallási-katonai helyzet, ami napjainkban a civilizáció bölcsőjét jellemzi. A Homeland S4 bámulatosan friss és aktuális, felvetései minimum érdekesek, legyen az akár a félresikerült bombázás, akár a muszlim kontra keresztény ideológia vitája. A drónok létjogosultsága, a nagyhatalmi érdekek és harcok bemutatása – ráadásul teszi ezt úgy, hogy egyáltalán nem szemellenzősen az amerikaikak pártján áll. Oké, a tálibok a rossz fiúk, de sorok között azért csak ott van a görbe tükör is – az egészen kiváló és feszült akciójelenetek mellett engem igazából ezek a gondolatok kötöttek le, sokkal kevésbé volt fontos Carrie Mathisson magánéleti válsága. Épp ezért a Homeland S4-et szívesebben raktározom el emlékeimben egy zseniális arab terroristás sorozatként és próbálom elfelejteni a Carriehez köthető másik szálat. Az ugyanis annyira idétlenre és unalmasra sikeredett, hogy szinte fájt, gyakorlatilag az összes Államokbeli jelenet Carrievel kínos volt. Igaz, a STOP gombhoz Pakisztánban nyúltam majdnem, mikor előkerült valaki, akit nem akartam, hogy előkerüljön – s ha már itt tartunk, vajon honnan szedték azt a vörös hajú kisbabát? A záró epizód meg maga volt a katasztrófa, így még nem jártam, hogy 45 percig vártam, hogy valami történjen, aztán csak egy lerágott csont marad a végére. Innen csak azt tudom elképzelni, hogy Carrie majd felveszi a Bourne nevet és szembeszáll a Céggel. Majd meglátjuk. Én most már maradok a folytatásra is, magam részéről feldolgoztam a megehetősen éles fókuszváltást, s ha az ötödik évad is minimum ilyen színvonalú lesz, elégedett leszek vele. A Homeland S4 a teljesen nyilvánvaló 24 párhuzama miatt, a borzongató aktualitása , no meg Claire Danes (aki mellesleg producer is lett) újfent zseniális alakítása miatt egy átlagon felüli évad lett, a saját maga keretes szerkezetén belül a középső rész pedig bármely sorozattal felveszi a versenyt. 85% .
A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Vas. Feb. 10, 2019 10:01 pm-kor. | |
| | | Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
| Tárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0 Pént. Jan. 09, 2015 8:17 pm | |
| - R2-D2 írta:
Homeland S4
A Homeland S4 a teljesen nyilvánvaló 24 párhuzama miatt, a borzongató aktualitása , no meg Claire Danes (aki mellesleg producer is lett) újfent zseniális alakítása miatt egy átlagon felüli évad lett, a saját maga keretes szerkezetén belül a középső rész pedig bármely sorozattal felveszi a versenyt.
85%
Akkor talán most jött el az ideje a Wikileakses filmeknek vagy a Four Lionsnek... . | |
| | | R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
| Tárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0 Pént. Jan. 09, 2015 9:02 pm | |
| - Niwrok írta:
- R2-D2 írta:
Homeland S4
A Homeland S4 a teljesen nyilvánvaló 24 párhuzama miatt, a borzongató aktualitása , no meg Claire Danes (aki mellesleg producer is lett) újfent zseniális alakítása miatt egy átlagon felüli évad lett, a saját maga keretes szerkezetén belül a középső rész pedig bármely sorozattal felveszi a versenyt.
85%
Akkor talán most jött el az ideje a Wikileakses filmeknek vagy a Four Lionsnek... . Magam is gondoltam rá, de most egy másik projektbe kezdtem, amit Neked is vastagon ajánlok. Hamarosan. Talán holnap. | |
| | | Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
| Tárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0 Pént. Jan. 09, 2015 9:23 pm | |
| - R2-D2 írta:
- Niwrok írta:
Akkor talán most jött el az ideje a Wikileakses filmeknek vagy a Four Lionsnek...
Magam is gondoltam rá, de most egy másik projektbe kezdtem, amit Neked is vastagon ajánlok. Hamarosan. Talán holnap.
Nem baj, nekem is van projektem, az még ma lesz, mert már írom . . | |
| | | Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
| Tárgy: Egy jobb világ Pént. Jan. 09, 2015 10:57 pm | |
| - R2-D2 írta:
Egy jobb világ
Zseniális. Egyszerűen annyi rétege van a filmnek, hogy egy írás keretein belül képtelenség mindennel foglalkozni. Tömérdek emberi jellemrajz és sors, amik külön-külön is mind minimum több rétegűek, tulajdonképp a legrosszabb tettek is tökéletesen megmagyarázhatók vagy racionálisan, vagy emocionálisan.
Vegyük például a családját a munkájáért elhanyagoló orvos esetét: így, hogy afrikai betegeken segít, egy őrült hadúr vagdalkozását próbálja helyre hozni, lehet-e rá igazából haragudni?? Mikor hazajön és a humán megoldása csődöt mond: lehet-e rá haragudni, hogy nem ront neki a török fasznak a műhelyben?? A gyerekei előtt?? S lehet-e rá haragudni, hogy kvázi jóváhagy egy lincselést?? Aztán Christian. Szegény gyerek… lehet-e rá haragudni, hogy jól elveri az iskola legtaplóbb, nála jóval erősebb seggfejét?? Érdekes egyébként, hogy nálam a film üzenete – az óva intés az erőszaktól – abszolút fordítva sült el: Christian teljes működését szívből támogattam, én nem láttam benne azt a GONOSZT, aminek titulálták őt. Csupán egy végletekig elkeseredett, apjára és a világra haragudó fiút, akivel simán együtt tudtam érezni.
A szülők pedig: nos, igazi sebészeti feltáró műtét korunk társadalmáról: mit tud tenni egy apa, akit a fia felelőssé tesz anyja elvesztéséért?? Mit tud tenni egy válófélben lévő pár, hogy elfogadják egymás életcélját? Hogy tudná bárki is megakadályozni a gyerekcsínyen túllépő agresszivitást, mit kell tennie a szülőnek, hogy jobban odafigyeljen a gyerekre?? Mind húsbavágó, borzongatóan aktuális napi témák ezek, amik megtapasztalásához még csak Dániáig sem kell menni: simán jelen vannak mindennapjainkban.
95%
Ahogy mondtam: "a télen vagy a héten..." . A témákra és azok összefűzésének nagyszerűségére nekem nincs extra megjegyzésem, azért is nem írtam külön. Nem csak a rétegek zseniálisak, hanem a párhuzamok is, és nekem ezért adott igazából egy kis pluszt a katarzis a tetőn. Amit bemutat, az tökéletes és életszerű, a megvalósítás viszont párszor kizökkentett, egy kis töredezettség a forgatókönyvben itt, egy kis figyelmetlenség amott, egy-egy felesleges jelenet vagy szál (például baromira annak éreztem, ahogy Elias szülei a tragédia árnyékában összeboronálódnak... na, nekem az volt giccs. Ezért mondjuk olyan 8,5/10 lett az összhatás, sok vonatkozással, ami tízes. Pont a sok réteg miatt nem is tudom, hol kezdjem... Talán a közepén, az lesz a legegyszerűbb ... Nálam az összes réteg és párhuzam, a te kérdéseiddel együtt egy kérdésben futott össze: "Van-e joga a társadalmi normákon (törvényeken, erkölcsön, stb.) kívüli viselkedést, például erőszakot tanúsítania valakinek a gyengébbek, áldozatok védelmében, ha azokat az erősebbek valamilyen extra erőforrás birtokában elnyomják, bántják, terrorizálják, de valamiért nem képesek az önvédelemre?" Bocs, nagyon filozofikusan és nyakatekerten kellett megfogalmaznom, hogy mindenki beleférjen, de a lényeg igazából ennyi: "Válasz-e az erőszakra az erőszak?". - Spoiler:
Az általánosan támogatott társadalmi megítélés szerint nem, de olyan szinten nem, hogy rögtön ezzel ki is akasztott pár pillanatra a film, a jó értelemben (azaz dühítő realitással világított rá egy társadalmi problémára), mégpedig az első iskolai fogadóórával. Ez az, amikor a Sofusszal kapcsolatos gondok miatt Elias szülei bemennek az iskolába, és mit kapnak az arcukba: "Elias elszigeteli magát, és ez, az áldozattá válása az önök hibája!". Óóó, tényleg?! A csajok is a fasznak vesznek fel ugye kivágott ruhákat, aztán részegednek le, ha nem akarnak megerőszakolódni egy kapualjban! Csodás tudomány a viktimológia, nemhiába tanítják a rendőröknek... Nem azt mondom, hogy minden faszkalap legyen agyonverve, és legyen "szemet szemért, fogat fogért", de az, hogy egy iskolai erőszakoskodó kis gennyzsák egy intőt vagy figyelmeztetést se kapjon, hogy legalább kiröhöghesse, vagy nem küldik el valami dühkezelési terápiára, azt nehezen tudom máshogy értelmezni, mint valamiféle kudarcnak. A társadalmi együttélés, a civilizációs normák és a törvényi etika kudarcának, amikor annak a rendszernek, ami megvédeni hivatott az áldozatokat, az erőszak elszenvedőit, az első dolga a problémát a szőnyeg alá söpörni, amíg vér nem folyik, és változásra szólítani fel az áldozatot, hogy kevésbé adjon alkalmat arra, hogy áldozat legyen... Azt hogy? Kevésbé legyen svéd vagy kevésbé patkányarcú? A tűrés és a megalkuvás kudarcának élő példája pedig Anton. Oké, nem ütött vissza a játszótéren meg a műhelyben, mert ne, ezért "nem haragszom rá". Na de az mi, amilyen kis hegyibeszédet tart a gyerekeknek arról, hogy micsoda erkölcsi győzelmet is aratott ő azzal, hogy tűrte a pofonokat, hogy az nem is fáj, és hogy az mennyivel fontosabb, mint a fizikai győzelem, az erőszak diadala?! Utána meg szalad haza a kis tavacskájába simogatni a kis arcát, mert talán mégiscsak fájt az a pofon?! Hagyjuk már a hülyeséget! Pedig ő még ismeri is, hogy ez a tűrés hova vezet, nap mint nap ezt látja/látta Afrikában! Oda, hogy a BigMan-félék röhögve hasítanak fel terhes nőket, mint valami sorsjegyet, csak mert megtehetik, mert senki nincs ott, aki ezt megakadályozná, mert mindenki félti az életét, és sehol egy rendőr vagy egy Géppisztolyos prédikátor. Vajon az ilyen nőknek is azt mondaná a dán iskolarendszer, hogy "Elszigetelted magad, és nem futottál elég gyorsan."?! A kudarc pedig ebben az, hogy egy idő után mindenkinél eljön az a pont, amikor nem tűr tovább... vagy meghal vagy elmenekül. Más lehetőség nincs. Senkinek a tűrőképessége sem véges, a fizikai biztosan nem, a test egy idő után feladja, hiába erősebb a lélek, az elszántság, az elvhűség, vagy egyszerűen a terror jár végzetes, halálos következményekkel. Anton tűrése és elvhűsége odáig terjed, hogy akár egy szadista állatot is meggyógyít, kérdés nélkül is azért, hogy visszamehessen falvakat terrorizálni és terhes nőket felvagdosni... de nem tovább. A gúny, a nyilvánvaló kimondása, és az, hogy szembesül vele, Big Man szórakozásnak tekinti a gyilkolást, az az a pont, amit már nem lép át. Ne szépítgessük, nem "kvázi jóváhagyja" ő azt a lincselést, hanem kvázi a falusiak elé rángatja a férget, hogy a falusiak eltaposhassák végre, tudva azt, hogy úgysem fogják megtorolni a halálát, hiszen már pályáznak a helyére, akik persze ugyanilyen kis gyöngyvirágok. Legalább mások fogják innentől azt a kést, ami felvágja a nőket, és tudja, hogy hiábavaló, de az ott akkor is az, aminek látszik: gyilkosságra való felbujtásnak, és nem "segítségnyújtás elmulasztásának". Christian az a "fájdalomtól fűtött kis keresztes lovag", aki nem akar idáig eljutni. Aki nem átall akár erőszakot is alkalmazni, akár túlzó mértékben, de reakcióként, csak hogy megvédje azokat, akiket bántanak. Aki látja a rendszerben kódolt visszásságokat, a tűrést, a finomkodást és a megalkuvást, és azt, hogy ezek legtöbbször csak a helyzet fokozódását segítik elő, és ezeket (éppen az apja példája miatt, ahogy mondja is a vége felé) még az anyja elvesztésénél is jobban utálja. Az fáj neki, hogy az apja hazudott neki arról, hogy az anyja jobban lesz, és ebből azt vezeti le magának, hogy nem az erőszak tesz igazán áldozattá, hanem a hazugság. Nem hiszi, hogy "a pofon nem fáj", és jól teszi, mert ez egy baromság! A rendszer pedig duplán hibát követ el: nem elég, hogy a visszásságaival, a gyenge pontjaival alapot szolgáltatnak az erőszakos cselekedeteire, de Sofus esetével azt mutatják neki, hogy a dolog működik. A WC-s affér után Sofus annyira megjavul, hogy elő sem kerül többé, és ehhez nem kellett más, csak párszor fejbesomni meg egy kést szorítani a nyakához, amit utána le lehet tagadni. És ez még akkor is így van, ha most úgy nézhet ki, mintha a rendszert, Christian "áldozatát" tenném felelőssé azért, hogy lehetőséget szolgáltat a fiúnak arra, hogy a bosszú, az önbíráskodás "angyala" legyen, de a világtörténelemben eddig még mindig az igazság, a tényszerűség, az őszinte bevallása saját hibáinknak és gyarlóságainknak eredményezte a legkevesebb áldozatot és fájdalmat. Christian szerintem nem gonosz, a tettei mögött nem elsődleges rosszindulat, ami nálam a gonoszság alapfeltétele lenne. Ahogy mondtam, egy kis keresztes lovag, aki megszállottan, és emiatt felelőtlenül akar önbíráskodni, nem törődve a következményekkel. "Úgysem jönnek rá", "Csak anyagi kár lesz", szól az érv a kocsi felrobbantására... és itt nagyon bírtam utálni a filmet, ahogy van egy aprócska jelenet arról, ahogy Christian szögeket rak a csőbombába! Bocsi, lehet, hogy a neten így volt, de repeszekkel emberre "megyünk", nem autóra! Ezen a ponton pedig kell egy rohadt nagy pech, hogy valakik éppen arra kocogjanak, kell Elias, aki figyelmezteti őket a bombára, és kell egy rohadt nagy mázli, hogy a fiú kisebb sérülésekkel túlélje a bomba robbanását, hogy meg lehessen mutatni, hogy az erőszak nem válasz. Csak mert ha ettől Christian gonosz lesz, akkor kérem ugyanezt Elias anyjára is vonatkoztatni! Miatta kellett a bevezető mondatot olyan nyakatekertre fogalmaznom . Merthogy mit csinál? Fájdalmat akar okozni Christiannak azzal, hogy hazudik Elias állapotáról (önbíráskodás), aztán kell egy rohadt nagy pech, hogy a barátja vélt halála és az ő ebben való részessége Christiant az öngyilkosság felé terelje, kell Anton, akinek lehetősége van ebben megakadályozni, mert tudja, hol van, és kell egy rohadt nagy mázli, hogy még van is ideje odaérni. Christian és Eva is bántani akar, megtorlásként, aztán mindkettejük tettét a körülmények alábecslése tehette volna tragédiává, ha nem lép közbe a szerencse. Szerencsére meg senki ne építsen magának hamis erkölcsi megnyugvást és biztonságot, mert egyszer csak úgy jár, mint a brit hatóságok, akik egy sikeresen megakadályozott merénylet után (ami Thatcher ellen irányult) azt az üzenetet kapták az IRÁ-tól: "Azért jól jegyezzék meg: maguknak mindig szerencséje kell legyen, nekünk meg elég egyszer".
Külön párhuzam volt nekem a filmben -visszakanyarodva a spoiler előtti kérdésre-, hogy nemrég olvastam a Holtak szószólóját, most meg a Végjáték-sorozat harmadik részét, a Fajirtást olvasom. Ezekben szerepel a Card által meghonosított négyes csoportosítás az idegen fajokra és az ellenük folytatott háborúra vonatkozóan, amit könnyen lehet általánosítani az emberek közötti konfliktusokra is. A felosztás alapvető kérdése a könyvben az, hogy melyik idegen raman és melyik varelse; mindkettő idegen fajt jelöl, de a különbség a kettő között az, hogy a varelsékkel szemben a kommunikáció, a tárgyalásos megoldás bizonyítottan kudarc, akár a kommunikációs nehézségek, akár a nem összeegyeztethető szokás- életmód- és fennmaradásbeli különbségek miatt. Alaptétel ezen felosztás szerint, hogy a háború, az erőszak csak varelsékkel szemben igazolható, tekinthető társadalmilag elfogadhatónak, természetesen azzal arányos mértékben, hiszen velük nincs alap a társadalmi együttélésre, sőt, a fajok létezése esetleg egymást kizáró tényezőkön alapul. Ők a "vagy ők, vagy mi" kategória. Ender tragédiája éppen az, hogy amikor az emberiség tudomására hozza, mekkora hibát is követtek el a hangyok kiirtásával, akik ramanok, és nem varelsék voltak, hogy mennyire felülírta a félelem és a bosszú a megértést, és emiatt mennyire túlzó volt az emberek reakciója, azzal -tudatosan és elfogadással- csinál magából hős helyett fajirtót. Tudom, hogy nem ez a "normális", de nekem alapvetően tetszik ez a felosztás, még akkor is, ha éppen most tartok ennek a kérdésnek a filozófiai boncolgatásánál a könyvben, azaz például jogos-e a varelsék elleni háború, ha ez ramanok kipusztulásával jár.... Az Egy jobb világ szerencsére ilyen mélyre nem visz... Sofus varelse volt? Lars varelse volt? Big Man varelse volt? Akkor meg? . | |
| | | R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
| Tárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0 Szomb. Jan. 10, 2015 12:36 pm | |
| - Niwrok írta:
Egy jobb világ
A témákra és azok összefűzésének nagyszerűségére nekem nincs extra megjegyzésem, azért is nem írtam külön. Nem csak a rétegek zseniálisak, hanem a párhuzamok is, és nekem ezért adott igazából egy kis pluszt a katarzis a tetőn. Amit bemutat, az tökéletes és életszerű, a megvalósítás viszont párszor kizökkentett, egy kis töredezettség a forgatókönyvben itt, egy kis figyelmetlenség amott, egy-egy felesleges jelenet vagy szál (például baromira annak éreztem, ahogy Elias szülei a tragédia árnyékában összeboronálódnak... na, nekem az volt giccs. Ezért mondjuk olyan 8,5/10 lett az összhatás, sok vonatkozással, ami tízes.
Örülök, hogy tetszett, annak meg végképp, hogy nem csak úgy simán jó volt - mint mondjuk a Nebraska -, hanem hogy ennyi érzést, gondolatot generált. Amúgy talán pont azokért a "giccses" jelenetekért nem osztatlan siker Dániában sem a film, többen hibáztatják az elhollywoodiasodása miatt - mindenesetre a 10% különbség itt simán kijöhet abból is, hogy nekem van gyerekem, ezáltal ismét volt valami plusz kötődés. - Niwrok írta:
"Van-e joga a társadalmi normákon (törvényeken, erkölcsön, stb.) kívüli viselkedést, például erőszakot tanúsítania valakinek a gyengébbek, áldozatok védelmében, ha azokat az erősebbek valamilyen extra erőforrás birtokában elnyomják, bántják, terrorizálják, de valamiért nem képesek az önvédelemre?" Bocs, nagyon filozofikusan és nyakatekerten kellett megfogalmaznom, hogy mindenki beleférjen, de a lényeg igazából ennyi: "Válasz-e az erőszakra az erőszak?".
Ebben az esetben maximálisan igen. Magam részéről - ahogy írtam is -, Christian majd minden tettét megtettem volna én is. Egyszerűen az ember igazságérzete ezt diktálja - nem hiába tudnak sikeresek lenni a jól megcsinált bosszúfilmek is. Pedig azok is csak önbíráskodások. Bizonyos értelemben szélsőséges vagyok, de addig úgysem lesz rend ebben az országban, míg nagyjából a szemet-szemért elvet nem tudják érvényesíteni (utópia, tudom).
A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Vas. Feb. 10, 2019 10:03 pm-kor. | |
| | | Ajánlott tartalom
| Tárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0 | |
| |
| | | | R2-D2 írásai 2.0 | |
|
Similar topics | |
|
| Engedélyek ebben a fórumban: | Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
| |
| |
| |
|