Filmfórum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Kritikák, gondolatok a filmek világából
 
KezdőlapGalleryLegutóbbi képekKeresésRegisztrációBelépés

 

 R2-D2 írásai 1.0

Go down 
+7
tchabee
Joe Cornelius Hallenbeck
Mr. White
Weide
Niwrok
Remo
R2-D2
11 posters
Ugrás a következő oldalra : Previous  1 ... 29 ... 55, 56, 57 ... 61 ... 67  Next
SzerzőÜzenet
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty
TémanyitásTárgy: X-men: Az eljövendő múlt napjai   R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EmptyHétf. Nov. 03, 2014 5:40 pm

.
R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Phj6SXi




X-men: Az eljövendő múlt napjai




Mindenképp érdekes élmény lehet, ha az ember úgy néz meg egy X-filmet, hogy teljesen képben van a képregények világainak karaktereivel, és tudja, kinek mi az eredettörténete, mi mihez és hogyan kapcsolódik. Vélhetően ezzel rengeteg bosszúság is jár – hisz jóval tágabb és összetettebb a rajzolt univerzum -, mikor valami kimarad vagy megváltozik, viszont ha már a laikusok számára készített filmes univerzum sem képes egy koherens egészet alkotni, azt hiszem az már gáz…

Alapban imádom a mutánsokat. Egyszerűen lenyűgöz az a színesség, az a kreativitás, az a változatosság, ami az írók/rajzolók fejéből kipattanva testet ölt a vásznon, különböző tulajdonságokkal ruház föl emberi lényeket. Az egész X-világ legjobb pillanatai számomra így mindig is azok a jelenetek voltak, mikor is az újonnan megismert képességű karakterek esetleg a régiekkel vállvetve egymás ellen vagy egymás oldalán harcolnak. Az új X-men (az egyszerűség kedvéért innentől X5) filmben márpedig egy pont egy ilyen gigantikus csatajelenettel indítunk, valamikor a nem is távoli jövőben. Egészen kiváló felütés, a kis túlélőcsapat működése parádés, azt hiszem, nem meglepő, hogy leginkább a térátjáró-dobó csaj, pontosabban annak képessége tetszett (később meg majd a radioaktív sugárzás dobó). Sodró lendületű, pörgős képsorok, túl sokat gondolkodni nem engednek – azt majd ráérünk akkor is, mikor feltűnik Xavier és Magneto. Az idősebb kiadásban…

És azt hiszem, itt két út van, innentől kétféleképp lehet tekinteni a mozira…Ha közvetlenül nézés közben még nem is, de utána rengeteg kérdés felmerült bennem a filmmel kapcsolatban, micsodák ezek az Őrszemek, honnan és mikor kerültek elő, hogy van életben Xavier és mit keres az oldalán Magneto… ami kérdéseken való elmélkedés teljesen képes hazavágni az élményt. Egyszerűen az egész egy faszság, a forgatókönyvírók abbéli örömükben, hogy összehozhatják a régi és az új filmek szereplőit, szinte legyalulták a korábban – igaz már repedező – felépített rendszert. Minél többet agyaltam rajta, annál inkább logikátlan az egész, hol az első trilógiával ütközik, hol a Farkas filmekkel, s bár megmagyarázni sok mindent meg lehet (mint az öreg Charles szellemének szintén nyomorék ikertestvérébe költözését faceplam ) akkor is totál fejetlennek érzem az egész mozi kapcsolódási pontjait. Erről kicsit bővebben talán itt.

A másik – járhatóbb út – teljesen kizárni, vagy legalábbis alaposan megszűrni, minden, X-univerzumban eddig történt korábbi eseményt és szimplán elmerülni az X5-ben. Másodszori nézésre már így ültem neki, és szinte a mozi minden pillanatát élveztem. Kaptam egy időutazásos X-filmet, kvázi két olyan összetevőből álló csomagot, amit külön-külön is órákig el bírnék nézni: így az X5 egy kíméletlenül pörgős, látványos, izgalmas,a megfelelő pontokon kellő érzelmi töltettel rendelkező vérbeli blockbuster lett. Hiába játszódik gyakorlatilag az egész film 1973-ban (ebből kifolyólag is inkább az Elsőkhöz kötődik), a film kerete, az a minimális játékidő az elején és a végén, az akkori harc zseniális képsorai, azok súlya totál egyenértékűvé teszi a múltat a jövővel. Egyenértékűvé az új filmeket a régiekkel, az új gárdát a régiekkel. Magába a történetbe nem is igazán akarok belemenni, vélhetően azért az olvasók nagy része ismeri a filmet: csupán csak két-három momentum, ami számomra nézés közben különleges élményt adott. Mindenekelőtt a gyors fiú, Quicksilver konyhai jelenete… nos basszus, ennyire jól eltalált, humoros és parádésan kivitelezett mutáns-jelenetet én még nem láttam. Egyrészt dőltem a röhögéstől, másrészt pedig ámultam a szcéna összetettségén, annak megvalósításán. A JFK-szál bedobása hatalmas piros pont (a múltkori 13 Sins-ben is működött), mint ahogy a Charles & Charles jelenet is.

Így nekiülve másodszorra is iszonyat szórakoztató film az X5, talán még szórakoztatóbb, mint a moziban volt.  Semmi más célja nincs, mint az, hogy akinek tetszik ez a világ, az elmerülhet benne, két legyet ütve egy csapásra: egyszerre találkozhat a múlttal és a jelennel. E tekintetben igaza volt Hugh Jackmannak az extrákban, ebből a szempontból eddig tényleg a legjobb X film.  Már pedig ha ezt maga Farkas, mint az X-univerzum halhatatlan esszenciája mondja, akkor lehet benn valami. Az tény, hogy az időutazás remek, az új mutánsok kiválóak, a logikai bakikon meg jómagam nem akarok gondolkodni – némi rosszindulattal talán azon, hogy mi a fészkes fenének kell egy stadionnal körbezárni a Fehér Házat, ha lett volna drótkerítés is.  Persze, erőfitogtatás, meg megalománia – de egyúttal meglehetősen röhejes is… még ha gyakorlás is a Hídreptetéshez, akkor is.  

S ha már ennyit foglalkoztam a filmmel, essen néhány szó a BD extráiról is. Amin először meglepődtem, az egy törölt jelenet Ciklon és Farkas között, amiben épp csókolóznak… WTF ?  R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 3603792908  (ennek poénos része viszont qrvára tetszett – később, a gegek között). Ez egyébként ékes példája a koherencia hiányának, még jó, hogy nem hagyták benn a filmben. Több törölt jelenet Ravenhez kapcsolódik, de ezeket állítólag jövőre láthatjuk az újravágott filmben – talán nem lesz tőlük még nagyobb ökörség az egész. A törölt jeleneteken és a gegparádén kívül több tíz perces kisfilm foglakozik a film készítésével, külön egy az új mutánsokkal (Omar Sy!!!), külön egy az őrszemekkel, egy a két Xavier kapcsolatával. Ami azonban talán érdekes lehet – és az egész mozi megítéléséhez szervesen kapcsolódik -, hogy a dialógusok között hivatkozásként többször bevágtak jeleneteket a korábbi X-filmekből. Úgy néz ki, abszolút nem érdekli a folytonosság a készítőket, rosszabb esetben meg vannak róla győződve, hogy minden jó így, ahogy van viszont valahol mégiscsak próbálták ignorálni az X3-at. Abból talán egy képkocka volt, mintha az mégsem lenne e világ része, a Farkas filmek meg egyáltalán nem…


Nem tudom, én nem akarok mindig mindent újraértelmezni.



85%



.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Hétf. Jan. 21, 2019 8:03 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty
TémanyitásTárgy: Életerő/Lifeforce   R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EmptyHétf. Nov. 03, 2014 11:43 pm

.
R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EDxp9xz



Életerő/Lifeforce




Gyerekek, ha a The Strain csak fele ennyire lett volna átgondolt és összeszedett, mint a – korszakalkotónak azért semmiképp nem nevezhető – 1985-ös Életerő, szerintem egy szavunk nem lehetne. Ez a film 30 év távlatából, a maga primitív trükkjeivel, retro hangulatával még mindig toronymagasan veri az idei év legszórakoztatóbb kibeszélőshowjának tárgyát – és ezzel a kijelentéssel egyáltalán nem az Életerőt akarom isteníteni…

Valahol kétségkívül van kapocs a kettő között, én legalábbis találtam. Míg a Strainben egy értelmezhetetlen módon földet ért repülő, annak átváltozott utasai terjesztik a kórt NY-ban, addig az Életerő egy idegen civilizáció trükkös behurcolása nyomán kialakuló, Londonra koncentrálódó átváltozás sorozatot dolgoz fel, meglehetősen horroros és khmm… erotikus módon. Mindkettő mű kvázi egy vámpírtörténet, mindkettőben a fővámpírt kergetik a pozitív karakterek, csak sajnos a Mester kinézete nem ér fel az itteni „Space Girl” dizájnjával, hiába is „vámpír” mindkettő. Alapjaiban (talán a fantasztikus beütést leszámítva) mindkettő ugyanazt a témát járja körbe, de míg előbbi hajmeresztő idiótaságok mentén, végletekig elnyújtva, addig utóbbi sokkal következetesebben teszi azt. Vélhetően az alapul szolgáló novella, az Űrvámpírok eleve jobban megírt anyag volt, de minden bizonnyal a rendező, Tobe Hooper is szerepet játszhatott ebben, aki véleményem szerint az idő tájt volt egyik csúcspontján. Nevéhez 1985-re már két horrorklasszikus is fűződik, az egyik ugyebár a Bőrpofa első feltűnése a vásznon, az eredeti Texasi láncfűrészes mészárlás, a másik meg – időben, stílusban ehhez a mozihoz jóval közelebb álló – a zseniális Poltergeist. Az már csak hab a tortámon, hogy a nemrég nézett Taken című sci-fi sorozat első részét is ő rendezte, ami kétségkívül mentett át valamit a retro hangulatból, de ennek a 80-as évek közepéhez nem sok köze van. Sokkal inkább önmagának a sci-fi műfajnak, ugyanis a Lifeforce első fél-háromnegyed órája egy vérbeli sci-fi.

A Halley-üstökös az egyik legismertebb és legfényesebb csillagászati jelenség, keringési periódusa 76 év, így amikor 1986-ban Föld közelben járt, jogos izgatottságot szülhetett a sci-fi írók és filmkészítők agyában. Filmünk szerint az angol-amerikai közös űrprogram keretében fellőtt Churchill űrrepülőgépen utazó 8 fős legénység feladata vizsgálni az üstököst, adatokat gyűjteni róla, majd azt továbbítani a londoni űrközpontba (hol volt akkor még az EU). A kis csapat el is jut odáig, de az üstökös csóvájában egy furcsa alakú, hatalmas tárgyat fedeznek fel – s az emberi természet és az űrhajós kíváncsiság velejárójaként  a hajó legénysége természetesen meg akar vizsgálni. Akkor még nem nagyon hallhattak a Nostromo esetéről, ahol hasonló kíváncsiság szintén katasztrófába torkollt, ezért a legénység fele átmegy az idegen szerkezetre. Néhány denevérszerű, kiszáradt lény mellett három anyaszült meztelen, ember formájú élőlényt találnak, a nő látványa (jogosan Wink) pedig totál megigézi őket: mindhárom üvegkoporsót magukkal viszik a hajójukra.

A következő kép már a Föld, London. A Churchill némán és irányítatlanul sodródik az űrben, a földi központ pedig a Discoveryt!!! küldi fel az esemény kivizsgálására: a teljesen kiégett űrrepülőgép belsejében csupán három üvegkoporsó sértetlen, három meztelen élőlénnyel. Természetesen – mert miért is ne – lehozzák őket Londonba!!!, ahol karantén alatt vizsgálni kezdik a lényeket. A baj akkor kezdődik, mikor is a nő (Mathilda May) váratlanul felül az ágyon, majd a kamerák előtt aszott hullává változtatja a szobájába csábított őrt. Megállítani nem tudják, meztelenül kisétál az épületből – a hátrahagyott válságstáb pedig lohol az események után. Megdöbbenve látják, hogy az idegen lény – és az általa terjesztett „betegség” – kiszívja az életerőt az emberi példányokból, összezsugorodott, kiszárított hullákat hagyva maga után. Miután pedig a káosz már eléri a kezelhetetlen szintet, a kormányzat lezárja Londont és csak (szokás szerint) egy megoldás létezhet…

Egy 30 éves film esetében helyén kell kezelni a dolgokat. Furamód ilyenkor nem azt keresi az ember, hogy esetleg melyik filmből köszönnek vissza az itt látott jelenetek, sokkal inkább azt, hogy melyik későbbi film viszonyítási alapját képezi a nézett mű. Rengeteg, azóta és akkor készült film beugrik közben, talán felesleges felsorolni is, az Életerő egyedi keverékével viszont valahogy kiemelkedik közülük. Rám anno óriási hatással volt – így a szokásos nosztalgiafaktor ismét nem elhanyagolható az értékelésben - , emlékeimben egy fasza kis horrorként élt, kiszáradt hullákkal, no meg egy meztelenül sétáló nővel. Ezen emlék frissült, egészült ki tegnap egy akkori aktuális helyzetet meglovagoló sci-fivé, ahol a Halley üstökös, a Discovery beillesztése különösen kellemes ízt kölcsönöz a történetnek. A 28 héttel később eseményeihez hasonló káosz az utcákon, az erre nagyjából logikusan reagáló karakterek pedig feltették az i-re a pontot.

Csupán egy bajom van vele: technikailag kicsit talán eljárt felette az idő. A horror-szekció még rendben is lenne, viszont a sci-fi vonal mai szemmel, a mai tapasztalattal kissé gagyinak tűnik. A 25 millió USD gyártási költségnek pedig nem kevés, de ami akkor esetleg csoda volt, az ma már picit zavaró: mozi első fél órája az űrben ma már bizony csak szódával állja meg a helyét, az alkalmazott trükkök valahogy nem lettek időt állóak. Legalábbis nekem úgy tűnt… Egyébként önmagában az egyáltalán nem baj, hogy az egész moziról süt régimódi hangulat: a beállítások, vágások, a figurák mozgása, a hangok, a zene mind-mind emlékeztetnek, hogy három évtizeddel korábbi mozit nézek - néha pont az a jó ezekben a filmekben, pont ezért veszi elő őket az ember újra. No meg a már említett nosztalgia miatt, mert eszébe jut az embernek egy-egy jelenet, kép, ami visszarepíti gyerekkorába.

Az Életerőnek is sikerült, s bár egyáltalán nem éreztem sem azt a félelmet, sem azt a csodát, mint közel harminc éve, így is egy kellemes este volt. Nem csalódtam és ez a lényeg.




75%



.


A hozzászólást R2-D2 összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Hétf. Jan. 21, 2019 8:04 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Remo

Remo


Hozzászólások száma : 351
Join date : 2012. Oct. 08.

R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EmptyKedd Nov. 04, 2014 9:29 am

R2-D2 írta:

Életerő/Lifeforce

75%

Én kb. öt éve néztem újra, és még mindig megvan tényleg a hangulata. Az oldschool trükköket is élveztem. Ezek az "elavult" effektek valahogy számomra természetesebbnek hatnak, mint sok számítógéppel megteremtett látványvilág.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty
TémanyitásTárgy: Országúti bosszú   R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EmptyKedd Nov. 04, 2014 1:22 pm

.
R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EwiBDas




Országúti bosszú




The Rover. A film, amiben jelen van a Mad Max első részének minden ausztrál életérzése. A film, ami az Az út kilátástalanságának nagy részét vászonra vetíti. A film, amiben a Volt egyszer egy vadnyugat minden szépsége visszaköszön, csak itt a westernfilmben lovak helyett autók vannak. A film, ami az Az ajánlat és a Nem vénnek való vidék minden céltalan kegyetlenségét megjeleníti. A film, amiben az egyetlen olyan akciójelenet, ahol 10 km/h-nál gyorsabban történnek az események, simán lehetne a Párbaj eseménysora is. És Béla bá. A film, ami lassúsága miatt akár Tarr Béla életművébe is kerülhetne…

The Rover. A film, aminek címét az az autómárka adja, amit egy Néma Leventétől, Erictől (Guy Pearce) három idióta flótás ellop. Az autó, ami valami titokzatos módon borzasztó fontos Ericnek, ezért sebzett vadként a tolvajok után ered. És az első bökkenő itt van: azért lopják el Eric autóját, mert beszorulnak valahova a sajátjukkal. Oké. Eszükbe sem jut, hogy hárman kiszedik onnan, simán lenyúlnak egy másikat. Oké. Ezután Eric icipici himbálóztatás után simán kijár vele, az autó pedig nagyjából sértetlen. Nem oké. Már a felütés hibádzik, de aztán gyorsan el is jön a pont, amikor engem végképp elveszített a film. Eric ugyanis utoléri a bandát – tulajdonképp verseny nélkül -, de ahelyett, hogy simán kicserélnék a kocsikat, más fog történni. Nem lövik le, ahogy logikus lenne, nem… más történik. Innentől viszont a mozi minden hitelességét és logikáját elveszti számomra, tudomásomra hozva, hogy az égvilágon semmi okom nincs aggódni a főszereplőnek kinevezett hősért. Bocsánat, antihősért, mert nem sokkal később ez a jóember számolatlanul fogja irtani az elé kerülő szerencsétleneket. Ja, hogy a bűnbanda elé még kiáll fegyvertelenül? Mert hogy még fegyvere sincs? Azt is úgy kell neki szerezni?? Kit érdekel…

The Rover. Aminek a forgatókönyve – ellentétben a magyar adóbevallással – valóban elfér egy söralátéten. Ennyire egyszerű, primitív, átgondolatlan, érzelemmentes szkriptet rég nem láttam. Néma Leventétől elviszik autóját, ő bepöccen és kinyír mindenkit, aki rosszul néz rá. Közben találkozik egy Ray nevű sráccal (Robert Pattinson), aki kicsit bolond, nagyon sérült, de mivel az üldözött banda hátrahagyott tagja, szüksége van rá. No persze. Az sem teljesen világos, Ray hibbant fejében hogyan és mikor fogan meg a gondolat, hogy egy ilyen kilátástalan világban kinyírja saját tesóját, de ez is mindegy. A lényeg az, hogy ezek ketten- kvázi apa és fia kapcsolatban – összeállnak. Együtt erednek a bűnbanda után, de mivel Ray tudja, hol vannak, túl sok izgalom a végjátékban sincs. Egy kérdés marad nyitott, ki marad életben a sakktáblán, meg hogy mi olyan fontos abban a szaros autóban.

The Rover. Remo írása tökéletes, minden benne van, ami fontos és elmondható a filmről, valóban be tud szívni, valóban nagyon erős vizualitása van, nekem mégsem jött be. Az egész olyan, mint egy kibaszott Power Pointos diavetítés, az a rengeteg feleslegesen kitartott állókép, a rengeteg iszonyat lassú jelenet nekem teljesen elvette a kedvemet. Eric, ha összeadom, a teljes 102 perces játékidőből kb 10 percet beszél, Ray ugyan többet, de abban meg nincs köszönet (egy óriási pozitívuma van az ő dumájának, az az eszement ausztrál akcentus). Sem a  disztópikus háttérről, sem az Összeomlásról semmit nem tudunk meg, mint ahogy a két főszereplőről sem. Ebből kifolyólag Eric viselkedése lóg a levegőben, valamivel – mondjuk némi flashbackkel - azért illett volna árnyalni állatságát. Nekem az kevés, amit a fogságban mesél…  Ahhoz képest meg pláne, hogy egy ultraerőszakos világban fegyver nélkül mászkál, majd mikor szerez egyet, a gyilkosság a legtermészetesebb dolog a számára. Az is érdekelt volna (bár lehet, ezt csak simán átbóbiskoltam), Ray hogy a fenébe került a kihalt országút közepére egy halott katonával szemezve, egyáltalán mit csinált a banda, aki menekülés közben felpiszkálta Ericet. Sőt, az is érdekelne, milyen disztópia az, ahol működik a katonaság, mint az egyetlen rendfenntartó erő, de mindenki a saját körbevizelt birtokát/boltját/ érdekét vadászpuskával védi???

Mert mindezen ismeretek hiányában ez számomra nem disztópia. A forgatási helyszín az kb. Ausztrália ma, a fegyvereseket leszámítva ez egy sima aktuális road mozi, a kicsit erőszakosabb fajtából. Nem is lenne ez baj, ha nem volna végletekig unalmas és művészieskedő. Attól, hogy valami ennyire lassú és ingerszegény, attól, hogy a kamera képes elidőzni percekig egy tájon vagy egy arcon, attól még nem jó a film. Ugyan viszonylag hamar elérhet egy magukat kiváltságosoknak tartó filmesztéták szűk klubjának értékítélete szerinti kultstátuszba, de a mozi ettől semmivel nem lesz jobb. Unalmas, iszonyat lassú, ráadásul végtelenül deprimáló. Hiába zseniális mindkét alakítás – a nagy többséggel ellentétben Pattinsoné nekem jobban tetszett -, hiába zseniális a komplett tabló, háttér és hangulat, ha a filmben gyakorlatilag semmi olyan nem történik, ami tartósan ébren tartana. Mert a szunyókálásból ugyan felriaszt néhány fejbelövés, de aztán az azt követő nihill szépen visszaringat.

Nem tetszett. Sajnálom.



50%



Ui. Az írásom végén pedig álljon itt egy netről bemásolt vélemény, ami annyira különbözik az én gondolkodásomtól, értékrendemtől, emberiségről kialakított képemtől, s nem utolsósorban a filmtől, hogy nem hagyhatom el a szó szerinti idézést. Nos, ilyen egy naiv, de optimista ember képe az apokalipszis utánról:


"Csúnya karakterei mellett vizuális szépségével ragad meg a film. Lassú snittek, jól komponált felvételek, az ausztrál sivatagot sose láttam még ilyen kietlennek. Az arcokat sem.

És jó nézni, mert mostanában imádjuk az apokalipszist. Ahogy a hidegháborús társadalom imádta a földönkívülieket, úgy van oda a kényelem társadalma a világvégéért. Meg a poros utakért, a zombikért, a hőségben reszkető tájban vándorló túlélőkért. Pillantásért valódi természetünkbe – hiszen a mostani bőség tán csak nem lehet természetes állapotunk?

Nos, de. A film a többi posztapokaliptikus darabbal együtt téved. A Walking Deadtől a Mad Maxen át Az útig mindegyik úgy festi le a katasztrófa utáni világot, mint amiben a barbárság és az önzés hatalmasodott el – tudod, a zombifilmek is mind azt prédikálják, hogy nem a zombi a valódi veszély, hanem az emberek. Kollektív mítosz.

Holott valódi veszélyhelyzetben – Sandy hurrikán, atlantai hóvihar, bármi bárhol – az emberek többsége ösztönösen kooperatív. A szomszédján segít először, azután áll neki konzervet halmozni a pincében. A Harvard és a Yale vonatkozó tanulmánya is az együttműködést emeli ki: a „racionális” önzés, krízishelyzetben, háttérbe szorul a segítséggel, együttműködéssel szemben. Az ember társadalomszervező lény, így van huzalozva az agya. Bármi is a kurrens popkulturális közmegegyezés, bármennyi filmen verekszi át magát a hős, a valódi posztapokalipszis nem gyilkos hordák világa lenne, hanem kereskedőké, kézműveseké, tanároké és – ó borzalom – politikusoké.

Szóval őszinte, igaz film néhány szélsőséges karakterről, hihető és mély – de fölösleges, és alapjában téves is. Azt a posztapokaliptikus filmet várom, amiben a túlélők lövöldözés helyett újjáépítik a világot. Kevesebb pisztoly, több kereskedő-karaván; kevesebb autó, több farm; kevesebb barbár, több szervezőmunka. Mondjuk egy Malevil. Megírva meg van, vigyék ezt vászonra az n+1. melankolikus gyilkos helyett! És játssza Guy Pierce Emmanuel Comte-t."

Havasmezői Gergely - Filmtekercs





.


A hozzászólást R2-D2 összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Hétf. Jan. 21, 2019 8:08 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EmptyKedd Nov. 04, 2014 7:38 pm

R2-D2 írta:

Harag

A Harag kimondottan deprimáló film, nem jó utána felkelni a székből. Képi világa, látványa, történései maradandó élményt okoznak, amiből ugyan néha kilógnak a tank személyzetét árnyalni kívánó és a történet ívét megtörő dramaturgiájú jelenetek, de összességében értékes alkotás. Kevesebb (vallási) moralizálással, több tankcsatával még jobb lehetne.

80%


X-men: Az eljövendő múlt napjai

Így nekiülve másodszorra is iszonyat szórakoztató film az X5, talán még szórakoztatóbb, mint a moziban volt.  Semmi más célja nincs, mint az, hogy akinek tetszik ez a világ, az elmerülhet benne, két legyet ütve egy csapásra: egyszerre találkozhat a múlttal és a jelennel.

85%


Életerő/Lifeforce

Gyerekek, ha a The Strain csak fele ennyire lett volna átgondolt és összeszedett, mint a – korszakalkotónak azért semmiképp nem nevezhető – 1985-ös Életerő, szerintem egy szavunk nem lehetne. Ez a film 30 év távlatából, a maga primitív trükkjeivel, retro hangulatával még mindig toronymagasan veri az idei év legszórakoztatóbb kibeszélőshowjának tárgyát – és ezzel a kijelentéssel egyáltalán nem az Életerőt akarom isteníteni…

75%


Országúti bosszú

A forgatási helyszín az kb. Ausztrália ma, a fegyvereseket leszámítva ez egy sima aktuális road mozi, a kicsit erőszakosabb fajtából. Nem is lenne ez baj, ha nem volna végletekig unalmas és művészieskedő. Attól, hogy valami ennyire lassú és ingerszegény, attól, hogy a kamera képes elidőzni percekig egy tájon vagy egy arcon, attól még nem jó a film.

50%


Ebben is van már minden, mint a búcsúban Surprised  Shocked  Very Happy !

A Haragot én és kis társaságom is hasonlóan látta: a tankcsatákat szerettük, a karaktereket és a visszafogott patriotizmust dettó... a gránátos dolgot meg mi is kiszúrtuk. Csak azt furcsállom, hogy meg sem említetted, a nyomjelző lövedékek zöld és piros fénye miatt mennyire a Star Warsban érezheti magát a néző  Razz .

Emlékszem, még az Alkonyatot is meg tudta édesíteni neked, hogy részben X-Menként néztél rá Smile. A második nézésére én is kíváncsi vagyok. A film a moziban tetszett, de nem hagyott túl sok emléket, és nem tudom, hogy mint "sima" blockbuster a polcomra fér-e.

Az Életerő esetében egy dolgot emelnék ki: a The Strainnél nem nehéz jobbnak lenni, és ami nem az, azt valószínűleg eleve meg sem nézem Smile .

A Rover rajta van a pótolandó listámon. A csatolt cikkben a srác egyébként kétszeresen is téved: a Malevil-t nem kell már leforgatni, a franciák már megtették, és abban sem az van, hogy krízishelyzetben az emberek egymás vállára borulva építik újjá a világot, hanem hogy kis közösségek összefogva harcolnak az erőforrásokért. Az író "sajnos" nem azt írta a regényébe, amit a srác ki szeretett volna olvasni belőle...
Abban ettől függetlenül nem téved, hogy a túlélés kulcsa az együttműködés, és minél nagyobb közösség tud a munkamegosztás révén együttműködni, annál nagyobb a túlélés esélye. Szerintem Smile .
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EmptyKedd Nov. 04, 2014 8:27 pm

Niwrok írta:

Ebben is van már minden, mint a búcsúban Surprised  Shocked  Very Happy !

Hehe, pont ezt mondtam múltkor. De ez így jó.

Idézet :
A Haragot én és kis társaságom is hasonlóan látta: a tankcsatákat szerettük, a karaktereket és a visszafogott patriotizmust dettó... a gránátos dolgot meg mi is kiszúrtuk. Csak azt furcsállom, hogy meg sem említetted, a nyomjelző lövedékek zöld és piros fénye miatt mennyire a Star Warsban érezheti magát a néző  Razz .

egyetért Az fel sem tűnt... mikor én szolgáltam a II világháborúban, mind ilyen volt...  tongue


Idézet :
Emlékszem, még az Alkonyatot is meg tudta édesíteni neked, hogy részben X-Menként néztél rá Smile.

Látod, működött. Legalább hű vagyok önmagamhoz.  peace

Idézet :
A Rover rajta van a pótolandó listámon.

Abban ettől függetlenül nem téved, hogy a túlélés kulcsa az együttműködés, és minél nagyobb közösség tud a munkamegosztás révén együttműködni, annál nagyobb a túlélés esélye. Szerintem Smile


Majd mindenképp írj róla, lehet, neked sokkal jobban bejön. Te jobban bírod az ilyen típúsú hősöket...

Amúgy mit is mondott arzo: Még én lennék idealista??? hmmm
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EmptyKedd Nov. 04, 2014 8:48 pm

R2-D2 írta:


N: Abban ettől függetlenül nem téved, hogy a túlélés kulcsa az együttműködés, és minél nagyobb közösség tud a munkamegosztás révén együttműködni, annál nagyobb a túlélés esélye. Szerintem Smile

R2: Mit is mondott arzo: Még én lennék idealista??? hmmm


A fenti törvényszerűség nem zárja ki, hogy általánosságban a csoportban levő emberek számát fordítottan arányosnak tartom az együttműködési hajlandóság valószínűségével és tartósságával Wink .
Szerintem már éppen elég sokszor írtam le, hogy "A szakadék szélén sem változunk" Razz .
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty
TémanyitásTárgy: Sírok között   R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EmptyKedd Nov. 04, 2014 11:17 pm

.
R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 QqSqmU5



Sírok között




Aki ennek a filmnek a trailerjét összevágta, az elmehet a jó büdös ****-ba… Kétlem, hogy a moziba járó közönség még ne látta volna, ezért talán már késő a figyelmeztetés, hogy ne nézzétek meg – mindenesetre sok bosszúságot megspórol magának az, aki nem látja. Egyszerűen hemzseg kulcsjelenetektől, amik alá ráadásul teljesen más szöveg van keverve, mint ahogy az a film dramaturgiájában szerepel. Így simán lelő olyan jeleneteket, amiket nem kellene, miközben értetlenül nézi az ember a filmet, hogy nem az történik, amit vár. A hab a tortán pedig az, hogy én a Soundgarden Black Hole Sun dalának feldolgozása miatt többször is megnéztem…

Rögtön azzal kezdünk, ami a trailer alapja is: Scudder (Neeson) egy fasz alkoholista rendőr (megint), aki munkaidejében is épp nyomatja a piát. Oké, kávé mellé, de rögtön kettőt is: így aztán amikor a kedvenc kis krimójába fegyveresek törnek be, nem is túlságosan meglepő, hogy egy gellert kapó golyó következményei miatt felhagy a rendőri élettel. Kb. ennyi az egész múltja, ennél többet nem is tudunk meg róla (ez pedig kötődés szempontjából nem sok) – a következő kép évekkel később van, mikor is magánnyomozóként egy fura kapcsolatból eredő ismerős felbérli őt, kerítse elő, ki is nyírta ki a feleségét. Scudder vonakodva bár, de elvállalja az ügyet, amiben egyre mélyebbre merülve szembekerül két igazán elmebeteg fazonnal. Akik a váltságdíj kifizetése után visszaadják az áldozatot – darabokban…

Minden adott lenne egy jó kis nyomozós, elrablós thrillerhez, azonban az egész rögtön az elején megbukik. Márpedig Liam Neesonon bukik meg. Igazából még csak nem is ő tehet róla, de az elmúlt évek szerepei - különösen a két Elrabolva-film után – egyszerűen nem áll jól neki ez a visszafogott képességű, piálós rendőr szerep. Belőle Hollywood egy akcióhőst csinált, nem pedig egy esendő, szarrá verhető valakit, ráadásul a Sírok között egyszerre próbál közeledni a Takenekhez és egyúttal szembe is menni velük. Az tény, hogy lényegesen kevesebb akciót építettek a moziba, ez által próbálták hitelesebbé és földhöz ragadottabbá tenni az egészet, így viszont hiányzik a dinamika a történetből. Ami dinamika, meglepetés meg meglenne, azt szépen kiirtja a trailer: mert működhetett volna a temetői gondnok figurája, ha nem látjuk, ki is ő és mi is fog vele történni, valamint egy bizonyos jelenetsorban az ember végig a hátteret lesi, mikor lép elő az árnyékból a hurkos bácsi… bosszantó.

Ezek után a film szerkezete az égvilágon semmi meglepetést, csavart nem tartogat (pláne az előzetessel együtt). Tök lineáris az egész, gyakorlatilag szépen mindent megmutatnak flashbackekben – nincs senkiért és semmiért izgulni. Az eltűnt nők esetei inkább feltáró jellegűek, az utolsó eset kapcsa Scudder múltjával pedig meglehetően erőltetett. Mikor megláttam, ki lesz az áldozat, annyira nyilvánvaló volt, hogy személyessé kellett tenni Scudder nyomozását, hogy szinte fogtam is a fejemet tőle. Az egész film többnyire sétálásból, beszélgetésből, néha megalapozott, néha erőltetett megfejtésekből áll, tulajdonképp ezzel még csak nem is lenne bajom. Egy klasszikus, lassan csordogáló kriminek el is menne, meglehetősen nyomasztó hangulattal, minimális izgalommal. Nem igazán erre számít az ember, de ha nem rontották volna el, még jó is lehetett volna.

Sajnos azonban két dologban is sikerült lenullázni a filmet. Egyrészt felépítettek (részben a trailerben, részben a film során) két titokzatos, igazi profinak tűnő elmebeteg gyilkost, akiktől joggal lehetett elvárni, hogy méltó ellenfelei legyenek főhősünknek. Nos, azok is, de a végjátékban sikerült ezt a róluk felállított képet összetörni. Nem részletezem, hogyan, aki megnézi, talán megérti, miről beszélek. Másrészt – ami engem kifejezetten idegesített – a mozi bizonyos pontján átmegy Bud Spencer filmbe, no nem bunyó tekintetében, hanem egy olyan karakterrel, akire az égvilágon semmi szükség nem volt.  „Csak bámultam s lestem, majd hanyatt estem, nem tudtam mi van” – idézve a klasszikus Pokolgépet 1984-ből: TJ figurája inkább elvesz a filmből, mint hozzátesz. Mindezt meg még tetézi egy kényszeredett (szándékos) technikai analfabetizmus Scudder részéről, ami hát … 1999-ben,kissé hiteltelen. Ééééssss… ezt az egészet pedig sikerült nyakon önteni ismét egy kibaszott Anonim Alkoholistás szállal: Scuddernek több ízben, gyakorlatilag végig a film alatt van jelenete egy TEMPLOMBAN!!! tartott gyűlésen, sőt, a végjátékban végig kellett hallgatnom az AA-ák 12 pontját…  faceplam   Már múltkor is írtam: a tököm tele van már ezekkel a pszichopata csoportokkal az USA-ban – hogy ezeket miért nem lehet elhagyni egy moziból sem??? Lasan úgy vagyok ezekkel, mint tchabee a majmokkal...  Smile

Így lett SZÁMOMRA a Sírok között egy csalódás, aminek nézése közben ugyan nem éreztem késztetést a terem elhagyására, de maradandó élményt sem okozott. Egészen pontosan semmit nem okozott, katarzist a legcsekélyebb mértékben sem - átfutott rajtam, mint egy pohár romlott tej tenné.




60%





.


A hozzászólást R2-D2 összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Hétf. Jan. 21, 2019 8:47 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EmptyKedd Nov. 04, 2014 11:59 pm

R2-D2 írta:

Sírok között

Így lett SZÁMOMRA a Sírok között egy csalódás, aminek nézése közben ugyan nem éreztem késztetést a terem elhagyására, de maradandó élményt sem okozott. Egészen pontosan semmit nem okozott, katarzist a legcsekélyebb mértékben sem - átfutott rajtam, mint egy pohár romlott tej tenné.

60%


Eddig sem siettem megnézni...
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EmptySzer. Nov. 05, 2014 12:00 am

Niwrok írta:


Eddig sem siettem megnézni...
.

Nem ám rám fogod!!! tongue
Vissza az elejére Go down
Mr. White

Mr. White


Hozzászólások száma : 255
Join date : 2014. Jan. 25.
Age : 33
Tartózkodási hely : Budapest

R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EmptySzer. Nov. 05, 2014 7:38 pm

A sirok közt egy bizonyos Laerence Block könyve alapján készült akinek 3 fő karaktere van és velük csinált 3 sorozatot. Ott van akivel a legtöbb történet lett megírva: Bernie Rhodenbarr aki egy New Yorki antikvárius akinek a hobbija a betörés! Aztán ott van az egyik kedvenc szereplőm J.P. Keller aki egy filatelista bérgyilkos tőle 4 könyv jelent meg és az le is zárult(sajnos! Crying or Very sad ) és harmadiknak itt van a karakter aki ebben is benne van Matt Scudder akinek a története egy fejlődés történet is szóval tényleg elrontották Liam Neesonnal(mármint, én nem láttam még a filmet csak amit te is írtál, hogy a nézők többsége egyből a Taken-re gondol mikor meghallja a nevét!) ami kicsit becsapós mert ez a karakter tényleg egy egykori zsaru aki magánnyomozóként keresi a napi betevőt! Csak gondoltam leírom, mert én személy szerint bírom Block írásait. Valamint ezt a filmet ott is rosszul kezdték el adni, hogy Akció filmként tüntették fel pedig maga a könyv az krimi és gondolom a film is az! Apropó a film a 10. könyvből vagyis a legújabb részből készült szóval ha nem működik a film akkor az ezért is lehet!
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EmptySzer. Nov. 05, 2014 7:46 pm

Mr. White írta:
A sírok közt egy bizonyos Laerence Block könyve alapján készült, akinek 3 fő karaktere van és velük csinált 3 sorozatot. Ott van akivel a legtöbb történet lett megírva: Bernie Rhodenbarr, aki egy New Yorki antikvárius akinek a hobbija a betörés! Aztán ott van az egyik kedvenc szereplőm J.P. Keller aki egy filatelista bérgyilkos, tőle 4 könyv jelent meg és az le is zárult (sajnos! Crying or Very sad ). És harmadiknak itt van a karakter aki ebben is benne van Matt Scudder, akinek a története egy fejlődés történet is szóval tényleg elrontották Liam Neesonnal (mármint, én nem láttam még a filme,t csak amit te is írtál, hogy a nézők többsége egyből a Taken-re gondol mikor meghallja a nevét!) - ami kicsit becsapós mert ez a karakter tényleg egy egykori zsaru, aki magánnyomozóként keresi a napi betevőt! Csak gondoltam leírom, mert én személy szerint bírom Block írásait. Valamint ezt a filmet ott is rosszul kezdték el adni, hogy Akció filmként tüntették fel pedig maga a könyv az krimi és gondolom a film is az! Apropó a film a 10. könyvből vagyis a legújabb részből készült szóval ha nem működik a film akkor az ezért is lehet!

Köszi, ezek nagy részét nem tudtam. peace

Ugyanakkor az átlag idióta nézőnek (mint pl. én) mindezektől függetlenül is kellene működnie egy filmnek, egy filmen belül is meg lehetne csinálni egy jó érzelmi ívet, stb... Ahogy olvashattad, nem is a krimi szekcióval volt bajom, hanem az egyebekkel: a végén hisztiző profikkal, a néger kölökkel meg az Anonim Alkoholisták klubjával.

Na mindegy, ha megnézed, kíváncsi vagyok rá, Te mit szólsz hozzá.
Vissza az elejére Go down
téglagyári megálló

téglagyári megálló


Hozzászólások száma : 116
Join date : 2012. Oct. 04.

R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EmptySzer. Nov. 05, 2014 7:47 pm

Mr. White írta:
A sirok közt egy bizonyos Laerence Block könyve alapján készült akinek 3 fő karaktere van és velük csinált 3 sorozatot. Ott van akivel a legtöbb történet lett megírva: Bernie Rhodenbarr aki egy New Yorki antikvárius akinek a hobbija a betörés! Aztán ott van az egyik kedvenc szereplőm J.P. Keller aki egy filatelista bérgyilkos tőle 4 könyv jelent meg és az le is zárult(sajnos! Crying or Very sad ) és harmadiknak itt van a karakter aki ebben is benne van Matt Scudder akinek a története egy fejlődés történet is szóval tényleg elrontották Liam Neesonnal(mármint, én nem láttam még a filmet csak amit te is írtál, hogy a nézők többsége egyből a Taken-re gondol mikor meghallja a nevét!) ami kicsit becsapós mert ez a karakter tényleg egy egykori zsaru aki magánnyomozóként keresi a napi betevőt! Csak gondoltam leírom, mert én személy szerint bírom Block írásait. Valamint ezt a filmet ott is rosszul kezdték el adni, hogy Akció filmként tüntették fel pedig maga a könyv az krimi és gondolom a film is az! Apropó a film a 10. könyvből vagyis a legújabb részből készült szóval ha nem működik a film akkor az ezért is lehet!

Ez érdekes háttérinfó, s mivel nekem nem volt semmilyen prekoncepcióm - mivel előzetest nem láttam - és Liam Neeson-skatulyám sincs, ezért inkább csak a komor hangulat, meg a sztori néhány lyuka zavart, de ezek szerint utóbbit orvosolni lehet a regényekkel.
Szóval, köszi! Smile
Vissza az elejére Go down
Mr. White

Mr. White


Hozzászólások száma : 255
Join date : 2014. Jan. 25.
Age : 33
Tartózkodási hely : Budapest

R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EmptySzer. Nov. 05, 2014 9:08 pm

R2-D2 írta:


Köszi, ezek nagy részét nem tudtam. peace

Ugyanakkor az átlag idióta nézőnek (mint pl. én) mindezektől függetlenül is kellene működnie egy filmnek, egy filmen belül is meg lehetne csinálni egy jó érzelmi ívet, stb... Ahogy olvashattad, nem is a krimi szekcióval volt bajom, hanem az egyebekkel: a végén hisztiző profikkal, a néger kölökkel meg az Anonim Alkoholisták klubjával.


Na mindegy, ha megnézed, kíváncsi vagyok rá, Te mit szólsz hozzá.

Ezzel nincs is baj, hogy átlag néző vagy legalábbis ebben a témában. Azért is egyszerre örültem is meg nem is amit az előzetesben láttam. Mert ugye abban eléggé egy Taken utánzatot lehet felismerni. Az az érdekes, hogy én csak a négy Bérgyilkost és 4-5 betörős könyvet olvastam el eddig, de már augusztusban megvettem az egyik Scudder könyvet a Hosszú út a sírkertbe címút, de sajna még nem volt időm elolvasni. Sajnos a fősuli, mellette meg a csoporttársakkal is kell kapcsolatot ápolni meg ugye a régebbi barátokkal is köztük Weide-vel is valamint valamiért újra jött a 24 láz nálam ami szintén nem segíti elő, hogy elolvassam a könyvet valamint van egy könyv amit már vagy fél éve olvasok kisebb nagyobb megszakításokkal ez pedig egy egykori FBI-ügynök könyve a nonverbális kommunikációról aminek Ő az egyik nagy szakértője! Szóval azért van dolgom nem is kevés! És még nem is említettem, hogy közben meg próbálom behozni a Castle bemaradásomat! De úgy tervezem, hogy ezt a könyvet elolvasom(mármint a Block-osat) és utána megnézem de ez majd akkor lesz amikor már kölcsön lehet kérni feliratosan valakitől. De megígérem, hogy írok róla! Csak lehet, hogy ez kb fél év múlva lesz! + még egy csomó könyvet el akarok olvasni meg filmet megnézni meg sorozatot meg még emberekkel is találkozni ezért is örülnék ha én is olyan lehetnék mint az About Time c. filmben amikor a pasas 21 évesen megtudja, hogy a családja férfi tagja tudnak az időben utazni, de csak ott és akkor amikor ők ott voltak. De gondolom nem vagyok ezzel egyedül!
És mindkettötöknek szívesen. Végre én tudtam újat közölni veletek mert eddig mindig amit ti közöltetek annak a többsége számomra új volt!

TM: Én sem skatulyáztam be Liam Neeson-t számomra inkább olyan, hogy megtudtuk, hogy van még egy műfaj amihez ért!Bár volt egy filmje 1989-ben amiben egy zsarut játszik és megölik a tesóját Ő meg megy és megbosszulja! Ezt se láttam csak a tv2-ös ajánlóra emlékszem! A vér szava ez a magyar címe valaki látta, ismeri?
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty
TémanyitásTárgy: Félelmetes nap   R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 EmptySzer. Nov. 05, 2014 9:55 pm

.
R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 KA6c0Wx




Félelmetes nap





John Fitzgerald Kennedyre, az Egyesült Államok harmincötödik elnökére 1963. november 22-én a Texas állambeli Dallasban egy bizonyos Lee Harvey Oswald több lövést adott le. A nyitott gépkocsiban utazó Kennedy a merénylet következtében meghalt, de megsebesült John Connally, Texas állam kormányzója is. A történetet eddig mindenki ismeri, a merényletről, az elnök halálának furcsa körülményeiről Oliver Stone egy kiváló filmet készített JFK címmel. Kennedy halála ugyanakkor talán a legvitatottabb merénylet az emberiség történetében, az összeesküvés-elméletek melegágya. Az igazságra elvileg 2038-ig várni kell - akkor oldják majd fel a titkosítást - már ha az ki is derül valamikor. Szóval a történetet mindenki ismeri, de gyanítom, a történetet velem együtt csak eddig ismerte mindenki…

Ahogy az Niwrok remek ajánlójában is olvasható, a Félelmetes nap ennek a merényletnek a hátterét, illetve az események közvetlen folytatását mutatja be. Arról szól, amiről eddig semmi: az aznap Dallasban, az eseményekkel kapcsolatba került emberekről, a főszereplők mögötti családtagokról, akiknek akaratukon kívül fenekestől felforgatta életét az esemény, az orvosokról, akik legjobb tudásuk szerint próbálták megmenteni az elnök életét. A fim eredeti címe egyébként Parkland, ami annak a kórháznak a neve, ahol Kennedy hivatalosan is elhunyt (érdekes, mert itthon ezzel a magyar címmel is a süllyesztőbe került, ennyi erővel maradhatott volna akár az eredeti is) és egyben ami annak a kórháznak a neve, ahova Oswaldot (sőt évekkel később Rubyt) is szállították két nappal a Kennedy merénylet után. Az egész mozi talán legfontosabb helyszíne, ahol a mozi talán legjobb, legsokkolóbb és legérzelmesebb jeleneteit látjuk: az elnök életéért küzdést.

Qrva jó volt. Mármint az egész film. A lövések utáni káosz, a sebesült Parklandba szállítása, majd az ottani események, azok megjelenítései simán felérnek a JFK szintjére. Sőt, az igazi élmény valahogy együtt nézni lenne a kettőt, a két mozi valahogy szimbiózisban van egymással – szívesen vennék egy 4 órás összegyúrt változatot. Mennyi érzelmi csúcspont lehetne egy ilyen monumentális alkotásban! Mikor egy szimpla kórházi eseménysor is ilyen zseniális tud lenni, ennyi érzelmi csúcsponttal... Az okosan használt kamerával azt a hatást érték el, mintha a néző az orvosok, nővérek, CIA ügynökök válla felett kukucskálna, mintha ott lenne a műtőben. A szenvedély pedig totál átragad, JFK elvesztése ugyanolyan döbbenetet volt képes kiváltani belőlem is, mint a film szereplőiből (no meg vélhetően az amerikai népből). A teljesen nyilvánvaló reménytelen helyzet fel nem adása, a nyakig véres személyzet, majd Jackie kezében a férje fejének hátsó darabjával iszonyat érzelmi töltettel rendelkezik. Nem vagyok egy nagy amerika-fan, de ez a történet különösen érdekel, így szinte magam is küszködtem a könnyekkel: sokkal jobban beleéltem magam, mint azt várni lehetett volna. Még úgy is, hogy én tudtam, mi fog történni, ők pedig nem. És épp ezért simán pofánvágtam volna az okoskodó kórboncnokot, az a jelenet rendkívüli módon  hatott rám a túlfűtött lelkiállapotomban. Egyébként néhányan felróják a mozinak, hogy hiteltelen, túlságosan is amerikai, hatásvadász, meg miegymás: kérem, pontosan a központi szálnál, a Parklandos eseményeknél igenis szükség volt erre a hollywoodi manipulációra, ez így, ettől lett igazán hatásos.

A két másik fő szál emocionálisan már úgysem működik ennyire. Ott inkább az agytekervények megdolgoztatása a cél, mint az érzelmi terelés: az Oswald család helyzetébe vagy épp Zapruder papa szituációjába legalább olyan érdekes belegondolni, mint amilyen megdöbbentő nézni az elnök elvesztését. Az egyik oldalról ugyanis ott van egy hátrahagyott család (feleség, két gyerek, anya, testvér), akik egész életünkben viselhetik az elnökgyilkos családja bélyeget, a másik oldalról meg a videósnak sem lehetett egyszerű, mit is kezd majd a nyilvánvalóan értékes felvétellel. Súlyos dilemmák, súlyos emberi élethelyzetek, a filmnek viszont nagyszerűen sikerült hely állnia ezen a téren is. Úgy mutatja be ezeket, hogy közben nem ítélkezik (egyébként alapban semmiről sem), úgy mutatja be a karaktereket, hogy mindenki megőrzi a tisztességét. Talán még Oswald is. Egyébként ezekből a mellékszálakból a legérdekesebb valóban Oswald anyu figurája, ahol tényleg nem derült ki, mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás: a fia tettei miatt bekövetkező zavar, vagy a zavar miatt (is) bekövetkezhető tett. Ami pedig a környezetet, a háttért, a díszletet, a történelmi tablót illeti – csillagos ötös. A texasi rendőrök, azok a nyomozók a kalapban, a CIA vezetők felelőssége, a döbbenet az arcukon a video lövései láttán, az egész mozi hangulata kiváló. Ott voltam 63-ban Dallasban…

Mindezekből kifolyólag a Félelmetes nap nálam simán a legjobb történelmi filmek kategóriájába került: a dokumentarista feltárás keveredve a hollywoodi eszközökkel, nagyrészt ismeretlen, de kiváló színészekkel példaértékű lett. A 24-ből ismert elnöki testőrnek hasonló szerepben feltűnésén meg is hatódtam, bírom azt a faszit. Tök jó volt a végefőcím is, mikor is a főbb szereplők valós életútjára kitértek. Korrekt. Mint ahogy összességében az egész mozi az. Ezek után sokkal nagyobb kedvvel fogom belevetni magam a Niwrok által ajánlott másik, hasonló témájú filmbe, a Cinkosba is. És van egy szerencsém: van rá esélyem, hogy megérem, mire feloldják a Warren-jelentés titkosítását.

Aztán vagy lesz az Oswald gyerekek, unokák számára feloldozás, vagy nem.



85%


.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Hétf. Jan. 21, 2019 8:49 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Ajánlott tartalom





R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 57 Empty

Vissza az elejére Go down
 
R2-D2 írásai 1.0
Vissza az elejére 
56 / 67 oldalUgrás a következő oldalra : Previous  1 ... 29 ... 55, 56, 57 ... 61 ... 67  Next
 Similar topics
-
» R2-D2 írásai 4.0
» R2-D2 írásai 2.0
» R2-D2 írásai 3.0
» Niwrok írásai 1.0
» Remo írásai

Engedélyek ebben a fórumban:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Filmfórum :: Filmek, sorozatok világa :: Kritikák, filmes gondolatok-
Ugrás: