HomeCalendarGalleryGy.I.K.KeresésTaglistaCsoportokRegisztrációBelépés

Share | 
 

 Niwrok írásai 1.0

Előző téma megtekintése Következő téma megtekintése Go down 
Ugrás a köv. oldalra: : Previous  1 ... 28 ... 52, 53, 54 ... 59 ... 66  Next
SzerzőÜzenet
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2268
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTéma: Trónok harca / Game of Thrones S2   Kedd. Szept. 29, 2015 7:14 am

.
Trónok harca / Game of Thrones S2



"Power is power."

Mivel az első évadban -a világbemutatás, pár színesítő anekdota és az alapvető konfliktusok felvázolása mellett- a fő cselekményszál Ned Stark nyomozása volt, ami elég véres véget ért, ez Robert Baratheon halálával együtt felborította azt a hatalmi egyensúlyt, ami a Hét Királyságot jellemezte az elmúlt tizenpár évben, így új sztorit kellett keresni.

Nem is meglepő, ahogy a folytatás azt teszi meg központi témává, hogy az újonnan felébredt hatalomvágy, a bosszú vagy az éveken át erjesztett sérelmek mentén hogyan esnek egymásnak azok a tartományok vagy személyek, akik Robert uralma és a "minden csak jobb lehet, mint az Őrült Király" békéje alatt kénytelenek voltak, de legalábbis jobbnak látták visszafogni magukat. Most meg, hogy Joffrey a király, aki tényleg "csak arra jó, hogy legyek szárnyát tépkedje ki", és ha tehetné, talán még az anyja is elfordulna tőle, a nagy hatalma meg arra, hogy erősebben toporzékoljon, amikor valaki kétségbe vonja azt meg az ő tökéletességét, kvázi akadálytalanul szabadulhatnak el az indulatok... és a vágyak. Sajnos ez utóbbiból több... ami nem szükségszerűen negatívum, mert azért ezek között is akadnak érdekes jelenetek (jó volt például, ahogy Tyrion végre visszatért a családi kötelékbe, így jobban láthattuk, milyen az, amikor a Lannisterek kezdenek egymás ellen áskálódni), de érezhetően hiányzik egy olyan fajta gerince a sztorinak, mint múltkor volt a nyomozás. Ez már csak azért is zavaró, mert a Trónok harca szinte kórosan kerülni látszik a fő események szempontjából fontosabb történések bemutatását, például hogy hogyan halad az Észak Királyának hadjárata a Lannisterek ellen, miközben több ágon is sokszor az az egyetlen téma, hogy ki kivel hogyan flörtölget. Ez jót tesz az esetleges meglepetésnek, de töltelékjeleneteket tesz szükségessé. Egyszerűen nekem ilyen helyzetben túl sok idő megy el a semleges dolgokra, mint Jon és a kis vadóc vörös meg ahogy Robb kacsingat az ápolónő felé, de tulajdonképpen Tywin és az új "cselédje" lassú leleplezős-titkolózós játéka is ilyen, bár azt legalább izgalmassá teszi, hogy a kiscsaj tényleg bármikor lebukhat, bármenyire is trükkös és ügyes. Az egyetlen kivétel talán Tyrion és Shae, ahogy az epizódok végigviszik az érzelmeiket, a kötődést, és nem csak egymásra gerjednek szemlesütve, mint a kanos, de szégyenlős tizenévesek. Elhiszem, hogy már így is égnek áll a producerek haja a költségvetéstől, mert az biztos, hogy milliókat hagytak ott a minden percükben hiteles és látványos díszletekért és jelmezekért, nem hogy még csatákat és flottákat mutogassanak időnek előtte, de amikor sokadszor csak említés szintjén kerülnek elő dolgok, azért elvárnám, hogy legalább kis emlékeztetőként vagy montázsként megmutassák ezeket.

Hasonló a helyzet a szereplőkkel is, például bármennyire is kellenek az ilyen Joffrey-féle kis gennyládák egy sorozatba hangulati elemnek meg változatosságnak, mostanra éppen utóbbinak árt, hogy túl sok ezekből a folyton durcáskodó kis nyápicokból, akik beleszerettek a saját (vélt) hatalmukba, és amikor megpróbálnak visszaélni vele, esetenként úgy járnak, mint Viserys Targaryen. Ugyanez a kategória Theron Greyjoy, aki bármit megtenne, hogy enyhítsen a visszakapni remélt rokonai megvetésén, bárhányszor is kell ehhez kifordítani a köpönyegét, de még a kis Daenerys is, aki vízre szomjazva is oly nagyra van a sárkányaival meg hogy ő az anyjuk, miközben most egy nagyobb csizmával egyszerre ki lehetne taposni belőlük a szuszt. Ellenpontnak meg a Starkok bőven kevesen vannak a bizalom, a becsület és a hűség megtestesítőiként, akiknek mindössze egyetlen házasságtörés meg egy pár megszegett ígéret szennyezi a nevét, körülöttük meg mindenki változatos szintű vérfertőzésekben és perverziókban tobzódik, jobb esetben csak korrupt és/vagy aljas. Ráadásul Winterfellt mostanra egy rokkant és egy aggastyán irányítja, úgyhogy ha nem kapnának egy meglepetésszerű támadást, hát minden perc halál unalmas lenne, amikor a "tudósítók" "odakapcsolnak". És nem ez az egyetlen ilyen, a közepe az évadnak vastagon időhúzás, amibe véletlenszerűen elszórnak egy-egy dugást vagy véres párviadalt, az új helyszínek meg, mint Qarth, Harrenhall és a Falon Túl bármilyen jól is néznek ki, bármennyire érdekes a létezésük, működésük és történetük, kevés az igazán figyelemfelkeltő figura bennük, így üresek, és csak pillanatnyi, gyorsan múló szórakozást vagy érdekességet jelentenek. Túlságosan érződik, hogy ezeken a helyszíneken a szereplők, mint Jon, Daenerys, Arya és Bran csak "felkészülnek", hogy a jelentőségük még csak egy beteljesületlen ígéret, de azért történik velük egy-egy fontosabbnak megírt esemény, hogy legyen értelme őket is mutogatni.

Pedig jó karakterekben egyáltalán nincs hiány, csak egyenlőre hagyják, a partvonalról figyelik, vagy akár irányítják, ahogy a férfiak katonásdit játszanak. Még mindig ott van King's Landing szarkeverő tanácsnok triója, és szerintem most már fixen kikiáltható Tyrion az egész sorozat legjobb karakterének (naná, az ő motivációival, jellemével és érzéseivel foglalkoznak a legtöbbet), de rajtuk kívül szinte csak Jaqen volt kiemelkedő, a rejtélyes bérgyilkos, akinek még a beszédstílusa is kifejezte az "arctalanságát", a "három kívánságáról" nem is beszélve. Nem mintha baj lenne, de George R.R. Martin eléggé nőközpontú világot teremtett, ahol a férfiak leginkább a farkuk és/vagy a becsvágyuk után mennek (na jó, persze meg amúgy nem, mi Smile ?!), közben meg a nők csendben megszerveznek és végrehajtanak mindent, mert a hatalom legtöbbször az ő kezükben összpontosul. Mert kire kéne figyelni? Jamie-re, akit az évad 80%-ában le se szarnak a ketrecében? Eddig igazából csak Catelyn és Cersei voltak ennyire hangsúlyosan központjai a saját "falkájuknak", de a második évad végére már vagy tucatnyian lesznek ezek az erős női karakterek, akár a tűz- és feketemágiában jártas Melisandréról, akár a csak percekre mutatott, de nagyon becsvágyó és sokra hivatott Margaery-ről, akár a női lovag Brienne-ről, akár a felvágott nyelvű, de odaadó Shae-ről, akár a folyton cukkolt és porba alázott testvére iránti szeretetet nem teljesen elfelejtő Yaráról van szó; Margaery esetében már csak Natalie Dormer miatt is remélem a hosszútávú és gyakori szereplést. De még az eddig eléggé lesajnált Sansa is képes megmutatni, mennyire erős és szívós is, még ha ezen erényeit inkább csak arra használja, hogy leplezze a Joffrey iránti gyűlöletét és megvetését, és amikkel sikerül egyetlen alkalmat leszámítva ezt az álarcot a helyén tartania. Mindegyiküknek megvan a maga stílusa, egyikük sem sablonkarakter, ahogy nem is kétdimenziósak, élmény hallgatni a részvételükkel párbeszédeket és a színészek játékát nézni... míg mondjuk Robb vagy Jon jelenetei közben néha már barázdákat vájt az álomnyál az arcomra.

Azt viszont el kell ismerni, hogy a már fent emlegetett producereknek egyre vastagabban fog a ceruzája. Nem tudom, hogy tényleg van-e összefüggés a sárkányok ismételt megjelenése, és a mágia megerősödése között, ahogy a qarth-i boszorkánymester mondja, de az biztos, hogy egyre több helyen jelennek meg az efféle látványosságok, mint az alkímia és a mágia. Mondtam múltkor, hogy azért a nagy hype-ra indoklásul én szeretnék látni valami olyat, amin meglepődök... ezt akkor Melisandre "szülésével" és a tengert beborító zöld lángokkal én ki is pipálnám. A kellékeket és a többi látványelemet aligha lehet leszólni, még ha ugye spórolni is látszanak ezekkel, de az utolsó két részben aztán minden megtakarított fillért elszórnak. Remélem, hogy ez az új szint, ami alá nem akarnak menni, ugyanakkor nem csak mézesmadzagot fognak jelenteni a 10. rész végén levő lovasok és seregük, és nem évadokon kereszül fognak majd közelíteni a Falhoz, tyúklépésben.

Hogy mennyire csak kivárásra játszott az évad, abból lehetett látni a legjobban, ahogy a hosszú előkészületű csata után szétküldik a szereplőket a szélrózsa minden irányába, hogy keressenek maguknak új kalandokat. Ezzel együtt is tetszett, a hibáit, mint amilyen most a töredékes és elnagyolt történetvezetés volt, még elnézhetőnek tartom a pozitívumaihoz, például kiválóan megírt és megszemélyesített karakterekhez, és a tévében ritkán látott minőségű vizuális munkához mérten, pedig valami nyilván nem stimmel ezzel az évaddal, ha az imdb-n a majdnem tizes összevont értékelése mellett ennek az évadnak a részei nyolc pont fölé is ritkán kerülnek... Bizakodó és türelmes vagyok a Trónok harcával, de nem biztos, hogy ez a végtelenségig így marad.

8,5/10
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3420
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTéma: Re: Niwrok írásai 1.0   Kedd. Szept. 29, 2015 11:53 am

Niwrok írta:

Trónok harca / Game of Thrones S2
8,5/10


yeah Elkapott a gépszíj, mi??? Ahogy mondtam, már múltkor, kicsit irigyellek, hogy még csak itt tartasz - ugyanakkor mosolygok is a gondolataidon, tudva, mi fog még rád várni.

Mindenesetre a II. évadban nekem is Tyrion volt a kedvenc. Smile


Niwrok írta:

Remélem, hogy ez az új szint, ami alá nem akarnak menni, ugyanakkor nem csak mézesmadzagot fognak jelenteni a 10. rész végén levő lovasok és seregük, és nem évadokon kereszül fognak majd közelíteni a Falhoz, tyúklépésben.

egyetért
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2268
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTéma: Re: Niwrok írásai 1.0   Kedd. Szept. 29, 2015 6:24 pm

R2-D2 írta:

Niwrok írta:

Trónok harca / Game of Thrones S2

8,5/10


yeah  Elkapott a gépszíj, mi??? Ahogy mondtam, már múltkor, kicsit irigyellek, hogy még csak itt tartasz - ugyanakkor mosolygok is a gondolataidon, tudva, mi fog még rád várni.
Mindenesetre a II. évadban nekem is Tyrion volt a kedvenc. Smile


Neeeeeeeemmm Smile ... csak izgulok, nehogy a következő évadra még mindig lemaradásban legyen Razz . Meg most szem előtt voltak a lemezek.

Ja, tudom, ma visszaolvastalak téged is, de azért téged jobban lenyűgöztek a csinos pofikák, ahogy általánosságban is az egész, mint engem Wink .
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3420
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTéma: Re: Niwrok írásai 1.0   Kedd. Szept. 29, 2015 7:40 pm

Niwrok írta:

Ja, tudom, ma visszaolvastalak téged is, de azért téged jobban lenyűgöztek a csinos pofikák, ahogy általánosságban is az egész, mint engem Wink .
.

Igen, ez nem is vita tárgya. De - ismerve a "profilodat" - Tőled ez is szép teljesítmény... tongue

A 3-ik és 4-ik évad még jobb lesz, ígérem. Wink


.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2268
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTéma: Víkend   Szomb. Okt. 03, 2015 7:49 am

.
Víkend



Több évtizedes kihagyással, de azért csak kezdi újrafelfedezni a magyar filmes világ, hogy a két "favorit" műfajon kívül is van lehetőség, és az egyszerűen szórakoztató filmnek sem kell kimerülnie a romantikus vígjátékokban. A Víkendhez hasonló magyar thrillerért én például legfeljebb a 2008-as Nyomozóig tudok visszanyúlni, de nem egy helyen azt olvastam, hogy kb. a nyolcvanas évek óta nem nagyon készült ilyen (Dögkeselyű és társai). Az efféle próbálkozás meg megérdemli az esélyt, ahogy azt általában meg is szoktam adni, mondjuk mint legutóbb a Kossuthkiflinek.

Az ügyvédként dolgozó Márta a férjével (László) és az egyik legjelentősebb ügyfelével (István) egy kellemes hétvégi vadászatra indul Romániába, megünneplendő, hogy István pere első fokon győzelemmel zárult. A budapesti gondoktól távol hiába lelhetnének a trió tagjai egy kis pihenésre és nyugalomra, de erre a köztük levő konfliktusok és feszültség eleve nem nyújtanak lehetőséget. A hétvége során egyre több minden derül ki hármójukról, és sem a hátrahagyott, sem a magukban hordozott problémák nem vetítenek előre túl sok jót. Hát még amikor vadászbaleset történik, és ők hárman nem csak a saját játszmáikba ill. azok következményeibe gabalyodnak bele, de a helyi közösségi viszonyokba is, és egyáltalán nem biztos, hogy mindannyian élve hagyják el a Kárpátokat.

Az angolszász thillerek egyik sokszor előkerülő témája az idegen erdőségbe vetődő, jellemzően városi fiatalok kálváriája a környékbeli, zárt és elég öntörvényű "bennszülöttekkel", és egy sima másolás másról sem szólt volna, mint hogy a pestiek fel-le szaladgálnak az erdőben, menekülve a rájuk vadászók elől (hirtelen mi is juthatna eszembe, mint az Eden Lake?). Ebből is van persze elég, sőt, ahogy olvastam, a sztori eredetileg erre is lett volna kiélezve. Az első remek döntése a stábnak az volt, hogy ezzel nem elégedtek meg, hanem magyarosították a sztorit, és mivel is tehették volna meg jobban, mint a "népbetegségnek" számító korrupcióval. Az például elég gyorsan kiderül, hogy István pere egy igencsak mocskos ügy, a másik oldalon egy gazdag és állami kapcsolatokkal rendelkező építési vállalkozóval, aki a vesztegetéstől sem riad vissza, csak hát Mártát sem ejtették a feje lágyára, és a maga "ajánlatát" hátrahagyva indul a vadászatra. De egyébként is keresztbe-kasul zsarolják és fenyegetik egymást a szereplők, az első tíz percben lezavarnak egy emberrablást, egy betörést, és felbukkan egy bérgyilkos, miközben az államtitkár urak bekapnak pár repiszendvicset, Mártáék meg megérkeznek Erdélybe.

Ez volt a másik jó választás, a helyszín. Magyarországon talán a tanyavilágot leszámítva nem nagyon lehetne olyan környezetet találni, ami ennyire távol esik mindentől, ennyire komor hangulata van, és ahol ennyire háborítatlanul feszülhet egymásnak mindenki... de ott meg a vadászos vonal nem nagyon állt volna meg. Nem mintha nem lehetne akármelyik erdőben vagy akár Budapest közepén is elrejteni a járulékos holttesteket, de ennyire elzártnak és kalandosnak talán nem lehetett volna mutatni, mint itt Bihart. Főleg, hogy nyoma sincs a magyaros romantikának és a dús zöldnek, ahogy a bratyizós stílusnak sem, mint amivel például a Kalandorok élt annak idején. Eleve az őszi, esős-felhős időben zajló forgatás miatt a domináns szín a szürkésbarna, de az utómunkával szerintem még erre is bőven rájátszottak, ahogy a pálinkázós vállapogatás is elmarad az anyaországból érkezők felé (persze előkerül a butykos, de annak a jelenetnek pont van egy sokkal érdekesebb vonatkozása). Itt nincs "folklórműsor", ez a közösség bizalmatlan az idegenekkel, miközben a saját berkeiken belül is megvannak a maguk problémái, régi ellentétekkel, mint mondjuk egy szerelmi háromszög, és annak keretében a féltékenység. Minimum sajátos, de inkább hatásos az, ahogy a Víkend felhasználja Erdélyt a céljai érdekében, és lesz a történet gyengeségei ellenére is jó a hangulata, amibe olyan gyönyörű helyszíneken zajló, meglepően izgalmas (magyar viszonyokról beszélünk...) üldözések is beleférnek (ellenpontként az erdőben futós jelenetek rángatózó kamerájának), mint ami a fináléban van. Éppen ezért tűnik fel, amikor a CGI veszi át a terepet, a sziklapárkányon játszódó rész például totál műanyag.

Összességében el tudtam merülni a filmben, nem zökkentett ki nagyon semmi, ami talán egyedüliként igazi gondom volt vele, az a túlírtsága és a túljátszottsága. Például azzal, hogy az állandó feszültséget mindig egy-egy újabb csavarra próbálta elérni a stáb, ami egy idő után már sok volt, és pont a végére, a legsarkalatosabbra nem maradt erő ezekben. Ebben mondjuk része volt a színészeknek is, akik közül a mellékszereplők voltak nekem a legjobbak, köztük talán a Lórit alakító Szabó Domokost találtam a legéletszerűbbnek, de jó volt Lengyel Tamás Istvánként, és a csendesebb, visszahúzódóbb szerepe mellett Simon Kornél is (Laci), csak a vége lett elég ripacs, és a morális dilemmáiból meg a személyiségrajzából azért többet is ki lehetett volna hozni. Gryllus Dorkát sokan dicsérik, főleg ami a karaktere "törtető üzletasszony" részét illeti, és az tényleg jó, de nekem azért annyira nem volt meggyőző, azt a jelenetét meg, amikor elkerekedik a szeme a megdöbbenéstől... hát, szerintem illett volna a lomtárba dobni. Azt mondjuk el lehet mondani, hogy legalább annyira természetes, mint a szövegkönyv, az ugyanis például a rengeteg felesleges, önismétlő, mégis kimértnek ható káromkodás miatt sokszor cseng üresen, megfosztva egy jó adag érzelemtől és szenvedélyességtől, ami viszont jól jönne a filmnek, hiszen mégiscsak thrillerről beszélünk.

Bár kicsit sárga, kicsit savanyú, de szégyenkeznie még a "korrekt" hollywoodi filmek között sem kell. A recept jól ismert, a magyaros "ízvilága" stimmelt, és a pár, könnyen orvosolható gyerekbetegség mellett néha egészen érdekes jelenetek és szép felvételek jutottak nekem. Most már csak tovább kell menni a Mátyássy Áron és Győri Márk kijelölte úton.

7,5/10
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3420
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTéma: Re: Niwrok írásai 1.0   Szomb. Okt. 03, 2015 11:48 am

Niwrok írta:
.
Víkend

Bár kicsit sárga, kicsit savanyú, de szégyenkeznie még a "korrekt" hollywoodi filmek között sem kell. A recept jól ismert, a magyaros "ízvilága" stimmelt, és a pár, könnyen orvosolható gyerekbetegség mellett néha egészen érdekes jelenetek és szép felvételek jutottak nekem. Most már csak tovább kell menni a Mátyássy Áron és Győri Márk kijelölte úton.

7,5/10
.

Köszi! Bow

Moziba nem megyek magyar filmre, de mihelyst elérhető lesz, megnézem. Örvendetes, hogy kezd magához térni a filmipar.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2268
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTéma: Wayward Pines S1   Kedd. Okt. 06, 2015 5:58 pm

.
Wayward Pines S1



Noha az alapötlete érdekesnek tűnt, az idei sorozatszezon újoncai közül nem biztos, hogy ezt néztem volna meg először, ha R2 nem ír róla, én meg nem teszek egy ígéretet, amiket ha kicsit megkésve is, de be kellett tartani, ugye Smile .

Elzárt, különös hangulatú kisváros, rejtélyes esetek, gyanúsan viselkedő helybéliek, M. Night Shyamalan... aki ezekből a jellemzőkből nem asszociál tényleg legalább két sorozatra meg kb. öt filmre, az vagy valami irdatlan meglepetés elé néz, vagy érdeklődés hiányában gyorsan abba fogja hagyni ezt a kis hegyvidéki kiruccanást. Nekem viszont, aki igen, egy nagyobb hűhát leszámítva az egész inkább az érdekes, de kellemesen ismerős kellékek és jellemzők tárháza lett. Mégis, ha csak az első részről kéne írnom, hát bizony egy közepes fölé aligha mennék, mert ahogy a nézőt belelökik ebbe a sztoriba, az nekem minden volt, de kellemes nem. M. Night talán tisztában volt vele, hogy tőle mit várnak az emberek, így önmagában a "nagy" meglepetést le akarhatta zavarni már az elején, így viszont a pilot 40 percében rövidre zárta a külső és a belső környezet kapcsolatait, egy házasságtörést, a kisváros bizarrságát, és már ennek a végén ott voltunk egy több kilométer hosszúságú kerítés lábánál. Persze a fene akarta volna, hogy nyújtsák, mint a rétestésztát, és hogy még akkor is fárasszanak ezzel a babaházillatú kisvárosi cukormázzal, amikorra már bőven nyilvánvaló, hogy ez nem lehet a valóság, de ezzel a rohanással sem a szereplőket nem sikerült drámai mélységgel felruházni, sem az igazi bezártság és paranoia feszültségét nem sikerült megteremteni, így viszont az eseményeknek alig van súlya. Én például biztos, hogy Pam nővér fenyegetően kétértelmű mondataival és a hazudozós pultossal nem ébresztettem volna gyanakvást azelőtt, hogy a néző is esetleg magától furcsállni kezdte volna ezt a túl idilli kisvárost, hogy nagyobb szerepet szántam volna a négy bizarr szabálynak, és különösen biztos, hogy a külvilág eseményeit, Hesslert és Theresát hanyagoltam volna az első részben, és kizárólag Ethanre, a kollégái keresése közben balesetet szenvedett FBI-osra koncentráltam volna. Ezekkel lehetett volna elérni, hogy valóban átérezzük, mit is jelent az élet Wayward Pinesban, ahelyett, hogy rögtön a nyakunkba zúdítanak mindent.

Ez a túlfeszített tempó végig megmarad ugyan, a mindenfajta előismeret nélküli, csak eseti és azonnali visszaemlékezésekkel, a rongybabaként rángatott szereplőkkel (Ethan például egyáltalán nem tűnt önálló embernek, csak egy ablaknak, amin keresztül megmutatják nekünk, amit kell), valamint az ad hoc eseményekkel, de azért két-három rész után már kezd helyére rázódni a dolog. Wayward Pines onantól fokozatosan mutatja meg a titkait, szabályait, ahogy Ethan egyre több mindent fedez fel, hol segítőkkel, hol egyedül, és attól kezdve, hogy már ő is elismert, sőt, vezető tagjává válik a kisvárosnak, az ezzel együtt járó lehetőségekkel és az abból megszerzett tudással kell végülis döntenie arról minek látja inkább Wayward Pinest: kegyetlen kísérletnek, börtönnek vagy mentőakciónak. Még ha nem is egyenletesen, de egyre többet tudunk meg arról, miért és hogyan is jött létre ez a kis "rezervátum", és maguk a szereplői is elég sokfélék ahhoz, hogy megismerjük egy ilyen közösség tipikus karaktereit (nekem például az egyik legjellegzetesebb Arlene volt, a sheriff titkárnője). Mondjuk az olyan belsős és hangsúlyos csoportokat, mint az Első Generáció, sokkal részletesebben kellett volna bemutatni, mondjuk hogy mi a belső hierarchiája, hogy ne birkaként bámuljak a huszonéves generációsokra, hogy ezek meg kik.

Maga a város és a kísérő történet több meglepetést tartogat (Kate 12 éve például egy remek kérdés sokáig), a hangsúlyt is sikerült eltalálni, így ezeken keresztül végülis jól szórakoztam, de a főbb szereplőkkel és a forgatókönyvvel illett volna még foglalkozni egy kicsit. Ethan, ahogy már mondtam, nem sokkal több, mint egy drónkamera, ami mindig ott van, ahol valami érdekesség zajlik, ha szinte teleportálnia kell, akkor is, kivéve amikor nem szabad ott lennie, közben meg amiket csinál, másoknak már a feléért "felszámolás" jár. Theresa dettó, akinek csak abban a minimális súlyt kapó szerelmi háromszögben és a 33-as parcella utáni nyomozásban van szerepe, aztán kész. Akkor már sokkal inkább Kate, akin érződik, hogyan járta végig azokat a fázisokat, a lázadástól és a bezártságba beleőrüléstől a megalkuvásig, aminek Ethan még csak az elején tartana... Komolyan mondom, még Benben volt a legnagyobb potenciál, ahogy kiközösített, jellegtelen tinédzserként megkapja azt a figyelmet a waywardiaktól, amire mindig is vágyott, és ahogy különleges, kiemelt szerepet kezd kapni, igazából szinte tökéletesen viszi végig azt az utat és személyiségváltozást, ami az elvakult fanatikusokat jellemezni szokta. A másik oldalon meg hasonló szeretne lenni Pam, de az ő meghasonulása, kiábrándulása és szembefordulása amilyen hirtelen, olyan hiteltelen, hiszen sokáig ő tűnt a legelhivatottabbnak, legmegszállottabbnak, és semmi olyan nem történt az "áramszünetet" megelőzően, amiért oka lett volna besokallni, pedig már jóval előtte megkezdi a hazudozást.

Az említett nagy rohanás azzal is járt, hogy jó pár dolog volt, amire a készítők már nem figyeltek, nem egy baki és fals nyom maradt a filmben:

Spoiler:
 

És hogy maga a történet, a benne levő gondolatkísérlet milyen?

Spoiler:
 

A legnagyobb hiba az volt, hogy az alapjául szolgáló három könyvet egyszerre akarták lezavarni, miközben mondjuk háromszor 5-6 epizódként sokkal jobban tudott volna működni. Így ömlesztve zavaróak voltak a hibái a tipikusan shyamalani történet érdekessége mellett is, és többször eszembe jutott, hogy ha ezt hetente nézzük, szétkaptuk volna, mint Floki a lábtörlőt.

7/10
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3420
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTéma: Re: Niwrok írásai 1.0   Kedd. Okt. 06, 2015 7:31 pm

Niwrok írta:
.
Wayward Pines S1


És hogy maga a történet, a benne levő gondolatkísérlet milyen?

Spoiler:
 

A legnagyobb hiba az volt, hogy az alapjául szolgáló három könyvet egyszerre akarták lezavarni, miközben mondjuk háromszor 5-6 epizódként sokkal jobban tudott volna működni. Így ömlesztve zavaróak voltak a hibái a tipikusan shyamalani történet érdekessége mellett is, és többször eszembe jutott, hogy ha ezt hetente nézzük, szétkaptuk volna, mint Floki a lábtörlőt.

7/10

Mily meglepő, megint nagyjából egyetértünk (az 10% semmi). Nekem mondjuk nagyon tetszett maga az a csavar, amin még te is meglepődtél - viszont pont ez okozta a legnagyobb bosszúságokat is egyben. A swfórumra már beírtam, onnan másolom át, érdemes csemegézni belőle...

Spoiler:
 

Ugyanakkor az a "gondolatkísérlet" talán jobban megfogott, amiben a dikatúra vs demokrácia (információ vs annak visszatartása) hatékonyságának szembeállításáról van szó - de ez meg örök kedvencem, nem is csoda, hogy jobban érdekel.

S hogy szétkaptuk volna?? No, az 100%. Laughing


.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2268
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTéma: Re: Niwrok írásai 1.0   Kedd. Okt. 06, 2015 8:07 pm

R2-D2 írta:
Niwrok írta:
.
Wayward Pines S1

Spoiler:
 


Spoiler:
 


Spoiler:
 
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2268
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTéma: Mentőexpedíció / The Martian   Vas. Okt. 11, 2015 7:19 pm

.
Mentőexpedíció / The Martian



Nekem ez a film szinte teljesen "radar alatt" volt. Úgy másfél éve olvasgattam ugyan a könyvről, ezért nagyjából el tudtam helyezni a Mars első "űrhajótöröttjének" (a kalózos poénok mellé ez is beférhetett volna, bármilyen gagyi Smile ) magányos történetét, de akkoriban nem kerestem olvasnivalót, hogy jobban belemerültem volna a sztoriba, így az, hogy film is készül belőle, talán csak pár hete került képbe (nekem már Ridley Scott neve nem akkora vonzerő...). Azóta viszont áradtak a méltató kritikák, így belevágtunk Weir Marsbéli krónikáiba.

Az első pár perc kicsit csalódást keltőre sikeredett nekem, egyetlen dolog miatt. Azt tudtam, hogy a marsi expedíció menekülő csapata hátra fogja hagyni az egyik tagjukat, akinek majd a túlélésért folytatott küzdelmét lehet majd nézni a kietlen, ellenséges bolygón, de azzal, hogy ez azelőtt megtörtént, hogy pár rövid, a sisakok mikrofonja által szinte érthetetlenre torzított párbeszédfoszlányon túl jobban megismerhetőek lettek volna a szereplők, bennem bizony hiányérzet maradt. Annak is megvan persze a varázsa és potenciálja, hogy alapismeret nélkül, fokozatosan ismeri meg a néző Mark Watneyt, de így nekem, ahogy Mark hátradőlt az első sebeit ellátva, hogy na, akkor most már a közvetlen életveszély elhárult, lehet azon gondolkodni, hogy mi a picsa történt, a "Hogyan tovább?" kérdés helyett nekem az első, ami bevillant, az volt: "Hát te meg ki vagy?". Azért gyorsan megnyugodhattam, mindkét kérdésre kaptam választ, nem is akármilyet Smile !

Ami leginkább bejött, az Mark módszeressége, gyors helyzetfelismerése és leleményessége volt, vagyis az egész túlélési folyamat technikai bemutatása. Mert az addig oké, hogy pár adag kaja csak a hátrahagyott táborban marad, de a moziban ülve talán be sem villan a nézőnek, amíg el nem mondják, hogy a legközelebbi "járat" bő négy év múlva jön, és addig is ki kéne húzni valahogy, megpróbálni kommunikálni a NASA irányítóközpontjával, hogy tudják, várja őket itt valaki (miközben az otthoniak már rég elkönyvelték hősi halottnak, és el is földelték Markot), ugyanakkor felügyelni és karbantartani a gépeket, amik közül a létfontosságúak működése nem szünetelhet egy pillanatra sem, de még így is elég lehet valami apró gikszer, hogy minden korábbi igyekezet és küzdelem hiábavaló legyen. Ehhez pedig Marknak annyi zsenialitásra van szüksége (ezért kellett volna nekem a hosszabb bevezető, hogy lehessen együtt gondolkodni vele, hogy legyen infó arról, miből gazdálkodhat) az amúgy is hektárnyi "mákja" mellett, hogy már úgy szóltak rám, ne nevessek annyit, mert mondjuk a szarban túrkálásban semmi vicces nincs, pedig dehogynem Smile , annyira élveztem az egyre újabb és újabb rögtönzött eszközök és módszerek egymásra épülését, amikkel Mark megteremti a hazajutásának puszta lehetőségét! És hát ez dehogynem egy McGyver, mert ugyan Marknak nem elég egy tábla csoki ahhoz, hogy betömje egy megrepedt kénsavtartályon a rést, de az egésznek a folyamata, hangulata tisztára olyan, na és hát persze már McGyvernél is kiderül, hogy elég sok probléma megoldható, ha van nálad kellő mennyiségű ducktape Smile , és akkor még ott van a "kabrió" meg a "Vasember" Smile ! Mintha az egész fejtörők sorozata lenne, ami elé a Mars állítja Markot, aki feladatként kapta a "kincses bolygó" felfedezését és átmeneti "kolonizálását", ahol a reménybeli kincs az, hogy Mark újra a Földre léphet, vagy akár csak annyi, hogy újra emberi arcot láthat, emberi hangot hallhat.

A folyamatos koncentrálás és buherálás a "hirtelen halál" árnyékában önmagában lehetne monoton és nyomasztó, így a filmet könnyen el lehetett volna vinni egy olyan letargiába, mint amilyen mondjuk a Hold volt, a stábnak azonban más volt az elképzelése, még ha ezzel alapjaiban változtatták is meg a drámaiságot és a stílust. Mivel azt tudom, hogy a könyv kedvelői nem voltak maradéktalanul elégedettek a filmmel, azt hiszem, ez a tényező lehetett az ok, mert a film sok olyan eszközt használ, ami közvetlenül csökkenti a helyzet komolyságát, cserébe viszont állati szórakoztatóvá tették azt, tulajdonképpen egy folyamatosan pörgő one-man show a film jelentős része. Rengeteg a filmben a narráció és a párbeszédnek látszó szövegelés, például ahogy felolvasva is halljuk a Mark által küldött és fogadott üzeneteket, ahogy a túléléséről szinte vlogot vezet, mintha csak a youtube-ra akarná gyűjteni a követőket, közben még magában is beszél (még csak Wilson sincs ott, hogy legalább egy jelképes társa legyen Smile ), és mert viszonylag gyorsan kiderül az otthoniaknak, hogy Mark él, így az események onnantól párhuzamosan zajlanak három-négy helyszínen, mind bekapcsolódva a mentőakcióba. Mark pedig sokszor úgy viselkedik, mintha csak ő lenne Bear Grylls, ez az egész meg egy reality lenne, aminek minden percén átjön Mark személyisége, amin nincs mit szépíteni, egy pojáca Smile , olyan haláli poénokkal, mint az első bejelentkezése a "kihangosítással", de ott a visszatérő humorforrás és "rovat", a "Szapuljuk együtt a diszkókorszakot!".

Adja magát, hogy ez a lazasága Mark egyik legfőbb eszköze arra, hogy építhesse és megvalósítsa a tervét, és tényleg fantasztikus ettől az egész film kisugárzása, optimizmusa, pozitív hangvétele, ami nem harsány, "csak" magától értetődő ("Ha egy probléma megoldására látsz esélyt, nem teheted meg, hogy nem próbálod meg!", "Ha nem próbálod meg, biztosan meghalsz; ha megpróbálod, akkor talán"), és ezeket nem is róvom fel hibának, mert hülye lennék... Én azonban a film közben, de inkább utána felidézve a dolgokat úgy éreztem, bármennyire is jó volt ez így is, de a történet és a szituáció alapvető érzelmi töltete és a Mars porába rejtett filozófiája szenvedett csorbát ezzel, mégpedig az az érzelmi megterhelés, ami Markot éri. Hogy minden beszédhang, amit hallunk, a beszélgetések csak illúziók, ahogy a "tudósítás" is igazából nekünk, nézőknek szól, nincs valódi közönsége, és soha nem is lesz, és csak egy, szinte jelentéktelen dologban kapunk ízelítőt Mark belső érzékeléséből, a fülzúgásnál. Nekem ott volt, hogy az egész mögött van egy történet arról, hogy a magába szakadt, elszigetelt ember hogyan küzd a kommunikációval, a kapcsolatfelvétellel, hogyan építi azt fel a nulláról, aminek az egyik lehetősége a visszatérés a közösségbe, a másik meg a feladás és a halál. Ez fokozza fel a finálé és az utolsó felirat drámaiságát még utóbbi egyszerűsége ellenére is.

Ami a megvalósítást illeti, abban ha van is hiba, nem feltűnő, mert minden hiteles, és egy bakit kivéve semmi olyan zavaró tényező nincs, ami engem kizökkentett volna. A NASA belső politikai játszmái és a mérlegeléseik pont azt a kis pragmatizmust és cinizmust hozzák be a történetbe, ami annyira "hiányzik" Markból (ráadásul már attól pozitív az összkép, hogy nincs ellenségesen, negatívan viselkedő szereplő), ugyanakkor ott van a Hermes legénysége, az ottaniak érzelmi terhe és későbbi dilemmája, közben látható ellensúlyként a földi személyzet helytállása, Markkal együtt zajló munkája, ami rásegít az érzésre, hogy Mark nincs egyedül. Nekem mindebben annyi volt a bibi, és ha a kínaiak nem bukkannak fel, talán fel sem tűnt volna, hogy miért csak a NASA izzad, miért nincs nemzetközi összefogás mondjuk az Európai Űrkutatási Központtal, ha már az elhallgatás nem működik, de a kínaiakkal együtt jöhetett volna a kérdés, hogy akkor miért csak a kínaiak... ha nem tudnám a sokadik filmes példa után, hogy ez a rész a masnival átkötött gazdasági propaganda, egy mély be... meghajlás Kínának és az ottani filmes piacnak. Igaz, ebből a szempontból nekünk magyaroknak éppen egy szavunk sem lehet, tekintettel a film magyarországi forgatási helyszíneire, amiről előtte is olvastam cikket, de anélkül is feltűnt volna a MÜPA, amit legutóbb ENSZ-székházként láthattam/-tunk a Válaszcsapás S5-ben Wink , és bár nem vagyok túl ismerős Pesten, azt a spirál-izét mellette azért még felismerem Smile (Etyekre meg lassan érdemes lenne elmenni Smile ...). A színészek között csupa tehetség és kedvenc, minőséget tesznek a filmbe, még ha pár karakter sablonosra vagy akár jellegtelenre sikerült is. Közben nem lehet elmenni amellett, hogy Matt Damon és Jessica Chastain dupláznak a tavalyi Csillagok között után, ahol ráadásul Damon karaktere elég hasonló szituban volt, csak mögötte a jellem és a személyiség, az lett teljesen más.

Mondhatnám, hogy nekem is erősen TOP10-es film erre az évre, de gyorsan vissza- és előretekintve az idei kínálatot, nem nagyon hiszem, hogy bármi megszorongatja majd a decemberi "listázásnál", hogy ne ide kerüljön az arany. Ilyen történettel, ilyen stábbal, ami egy merész húzással képes gyakorlatilag stand-up comedy-t csinálni egy halálos vészhelyzetből és a hozzá kapcsolódó feladatok megoldásából, úgy, hogy közben állati izgalmas, szórakoztató, érzelmileg megterhelő és elgondolkodtató is, "ismerve a profilomat", miért is lenne ez kérdéses Smile ?

9,5/10
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3420
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTéma: Re: Niwrok írásai 1.0   Hétf. Okt. 12, 2015 2:02 am

Niwrok írta:
.
Mentőexpedíció / The Martian

Mondhatnám, hogy nekem is erősen TOP10-es film erre az évre, de gyorsan vissza- és előretekintve az idei kínálatot, nem nagyon hiszem, hogy bármi megszorongatja majd a decemberi "listázásnál", hogy ne ide kerüljön az arany. Ilyen történettel, ilyen stábbal, ami egy merész húzással képes gyakorlatilag stand-up comedy-t csinálni egy halálos vészhelyzetből és a hozzá kapcsolódó feladatok megoldásából, úgy, hogy közben állati izgalmas, szórakoztató, érzelmileg megterhelő és elgondolkodtató is, "ismerve a profilomat", miért is lenne ez kérdéses Smile ?

9,5/10

Én meg mondhatnám, hogy megmondtam, de inkább örülök annak, hogy így érzel. egyetért

Erős őszünk van. Dance
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2268
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTéma: Re: Niwrok írásai 1.0   Hétf. Okt. 12, 2015 9:19 am

R2-D2 írta:

Niwrok írta:

Mentőexpedíció / The Martian

Mondhatnám, hogy nekem is erősen TOP10-es film erre az évre, de gyorsan vissza- és előretekintve az idei kínálatot, nem nagyon hiszem, hogy bármi megszorongatja majd a decemberi "listázásnál...


Erős őszünk van. Dance


Ja, egy kicsit azért előreszaladtam Smile . Azóta néztem, hogy csak lesz itt még egy Legenda, egy Mélyütés, a Tenger szívében... és egy rakás jó film nálunk januári bemutató lesz.
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2268
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTéma: Metro Manila   Kedd. Okt. 13, 2015 8:33 pm

.
Metro Manila



Nálam Sean Ellis is azon filmesek közé tartozik, akik kevés nagyjátékfilmet csináltak (gyakorlatilag hármat), de ezek között mindegyikben van olyan, amiért különlegesenek, emlékezetesnek tartom azokat, így ha nincs is R2 ajánlója, valószínűleg magam is rátaláltam volna erre a filmre, de így azért könnyebb volt Smile . A másik nagy kedvenc Wayne Kramerrel szemben Ellis viszont ebben a háromban is elég szélsőséges témákat próbált megragadni, amiben ráadásul van egy kis belső önellentmondás is, hiszen az első egy romantikus komédia volt a szakításról, aztán volt egy rém nyomasztó misztikus thrillerje, amiben élmény volt felfedezni egyáltalán azt, hogy mitől is kéne félni... és akkor itt van a Metro Manila, ami egy nyomorúságos szociodráma a Fülöp-szigetekről, ami ugyanakkor nem nélkülözi az egészen álomszerű jeleneteket és a meseszerű elemeket.

A történetre, ahogy az ilyen esetekben oly gyakran lenni szokott, nem szánok túl sok teret, azt R2 már megtette, remekül összefoglalta (kicsit spoileresen) a vidéki élet kilátástalansága elől a városba induló, és ott sok rosszat és kevés jót megtapasztaló kétgyerekes családot, akiknek reménnyel és elszántsággel telve is a megélhetés és a lakhatás mindennapos küzdelem, megaláztatás és kiszolgáltatottság. Nekem részben csak az "maradt", hogy az ott leírtakra reflektáljak Smile ... de azért lesz benne saját gondolat is Smile .

Kezdeném azzal, hogy Oscar és a családjának sorsa, tettei nekem mennyire voltak hitelesek... már csak azért is, mert ha volt R2 sorainak meghatározó hangulata, az mindenképpen a kétkedésé: "számomra abszolút életszerűtlen és végletekig naiv az a helyzet, amibe Oscar magát és az egész családját belerángatja", "Nem tudom, a filippinók alapban ilyen naivak és jóindulatúak, istenbe vetett hitük majd mindenen átsegíti őket, de engem, itthonról borzasztóan zavartak azok a szituk, amikbe a család önként belemasírozott", "a baj az egészben, hogy nehéz elképzelni, hogy ez valóság lehet". Szerencsére nekem/nekünk aligha lehet közvetlen élményünk az ottani szegénységről, de sokáig a film közben annak a doku-realitynek egyik-másik jelenete ugrott be, amit pár éve vetített a Spektrum. Abban elkényeztetett angol fiatalokat vittek el különböző távol-keleti országokba, hogy egy-egy hétig megtapasztalják, milyen a helybéliek munkáját csinálni, és abból a pénzből megélni, amit az ott élők kapnak. Persze fizikai munkát, ültetést a rizsföldeken, zsákhordást és egyebeket. Nyilván az is dramatizálva volt valamennyire, de mégiscsak az volt az általános kép, hogy az ebben a körben élőknek annyi bér jut, amiből egy düledező bádogviskót tudnak bérelni, esetleg egy kis fülkelakást valami tömbházban, jut a napi egyszerű élelemre, haza tudnak küldeni valamennyit az otthon maradottaknak, és még össze tudnak gyűjteni annyit, hogy a nagyobb nemzeti ünnepeken haza tudjanak menni a családjukhoz, például a nagyszülőknél hagyott gyerekekhez... évente kétszer. És ők azok, akik dolgoznak, 12-14 órákat. Oscarék esetében én is hiányoltam némi szociális keretet, rokonokat, barátokat, akikkel a szerencsétlenül alakuló, és ezért éhezéssel fenyegető termés rossz évét átvészelhetné a család, vagy akik tényleg gondoskodni tudnak a "lányokról" addig, amíg Oscar "elindul szerencsét próbálni"... de ha nem mutatnak ilyet, mert mondjuk nincs, akkor viszont szerintem az lenne a hiba, bármilyen kockázatos is egyszerre elindulni, ha Oscar hátrahagyná a családot, mert még ha találna is munkát, hogyan tudnák tartani a kapcsolatot? Például hogy jutna el biztonságban haza a pénz? Már a film mottója kifejezi a lényeget: "A kétségbeesett emberek olykor kétségbeesett lépéseket tesznek". Oscarék pedig kockáztattak, ahogy sok százezren meg millióan hozzájuk hasonlóan, mert nem láttak más kiutat. Nekik nem is nagyon volt, alig egy heti lakbérrel a zsebükben, mint a teljes vagyonukkal, anélkül, hogy a föld, amiből korábban éltek, rövid távon megélhetést jelenthetne.

Valahogy ez a gondolat vonul végig az egész filmen: "Van-e más választás, és ha igen, mi lenne az?". Ezt jelenti a kiszolgáltatottság, hogy sarokba szorítva, a gondoskodás felelősségével a vállukon nincs nagyon más lehetőség, mint belekapaszkodni minden szalmaszálba. Nem is véletlenül téma a lottó a kocsiban... Bár a filippinók erősen vallásosak, azt hiszem, ebben kevésbé a jószándékú Istenbe vetett hit van jelen, mint inkább egyfajta tudomásul vett kényszer. Van az a mondás, hogy "Örülj az esőnek, mert ha nem örülsz, akkor is esni fog!", és bár az én cinikus világlátásom ekkora fokú "hippiségtől" elég messze van Smile , azért igazsága van ennek a mondatnak. Ha Oscarék nem reménykednek, hogy pont a következő ember, a következő "segítő" miatt fordul jobbra a sorsuk, vagy jutnak legalább mindketten Mai-jal egy kis levegőhöz, akkor sem változik semmi vagy lesznek jobbak az esélyeik, és a gyerekeik miatt, még ha ezzel veszélynek is teszik ki őket, nem igazán tehetik meg, hogy feladják. Lehet, hogy nem mérnek fel minden kockázatot, lehet, hogy ezzel bizonytalanságba sodorják magukat, és lehet, hogy alapvető fogalmaik nincsenek a városi életről (a szájvizes jelenet volt ennek egy kicsit humoros, de inkább keserű összefoglalása), de a mérlegelés és a bizonytalanság viszont eléggé luxusnak tűnik ebben a helyzetben. Naívak akkor lennének szerintem, ha lenne reális választásuk, vagy ha nem lennének tisztában a saját helyzetükkel, de a két bezárkózós-összeomlós jelenet nem erről arulkodik. Lehet, hogy ettől maga a teljes eseménylánc valószerűtlen lesz, hiszen fejest ugorva a városi létbe tényleg menetrendszerűen és a drámai hatáskeltés érdekében történnek a dolgok, de az elemei a legkevésbé sem azok. Nyerészkedők, csalók, kizsákmányolók mindenhol vannak, ahogy az ember sok mindent nem vehet magától értedődőnek egy ilyen helyzetben, például azt, hogy mit is fog kapni a munkájáért, és tőlük/ettől a film sokáig olyan, mintha a "Rekviem egy álomért"-ot néztem volna, csak a szenvedélybetegség helyett itt a nyomor, a kilátástalanság a lecsúszás alapja, ami csak a közepén enyhül Ong felbukkanásával, meg a pár olyan jelenettel, mint a fogorvosos.

De maga a remény, a kicsit álomszerű, elmosódó kékes-lilás "csillanáseffektekkel" végig ott van Oscar családtagjai között. A gyerekek szemében, akiknek a sáros, sötét rizsföldről érkezve fényjátékban úszó mesevilágnak tűnhet a város. Oscarék finom kézmozdulataiban, ahogy először zuhanyozhatnak a (hideg) vezetékes vízben. Abban, ahogy Oscar nem meri megenni a kapott szendvicset, mert nem tudhatja, hogy a többiek mihez jutottak, mit ettek aznap. Nem minden jelenet illik a filmbe, engem például kifejezetten kizökkentett a rövid plázás intermezzo (minek egy gyereket elvinni a játékboltba, ha ott úgyis mindenre az a válasz, hogy "nem tudjuk megvenni"?; hogy csak kivülről nyalogathassa a mézesbödönt, és legyen tőle csalódott?). Emellett viszont Sean Ellis képi és hangulati elemek sokaságát illesztette még a kevésbé hangsúlyos jelenetekbe is, tanújelét adva a korábban már megtapasztalt érzékenységének és egyedi látásmódjának, gondolva itt leginkább a két macskás jelenet és a filmben történtek párhuzamára (tehette, hiszen majdnem teljes felügyelete volt a filmen, a rendezés és az írás jelentős feladatai mellett magára vette az operatőri munkát is). Teszi ezt még akkor is, amikor hátrébb tolva a drámát, egy bűnügyi szálon viszi tovább a történetet, olyan mestertolvaji trükkökkel és helyismerettel, ami inkább hihetetlen volt nekem, mint a fentiek, de annak izgalmaiért és a fináléért igazából azt mondom, lehetek én is kicsit elnéző.

Meg a felvetett kérdéseiért, amik leginkább az Ong és Oscar közti beszélgetésekből meg Alfred Santos történetéből bontakoznak ki...

Zárni csak azzal tudom, amivel R2, még ha talán nem is pontosan ugyanazt értjük ezen szavak alatt: nagyon nagy a baj. Láttam már a témában hasonló filmet, például a Mamutot és a Biutifult; azok közül inkább a vizuális részével és a drámán túlmutató filozófikus kiszólogatásával tűnik ki, mert drámának a többi is éppen elég "mély" volt.

8/10
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3420
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTéma: Re: Niwrok írásai 1.0   Szer. Okt. 14, 2015 12:21 pm

Niwrok írta:
.
Metro Manila

Kezdeném azzal, hogy Oscar és a családjának sorsa, tettei nekem mennyire voltak hitelesek... már csak azért is, mert ha volt R2 sorainak meghatározó hangulata, az mindenképpen a kétkedésé...

Fura, de most, egy évvel utána visszagondolva, most sem látom másképp. Nekem, európai aggyal hiteltelen, naiv és logikátlan az egész - de persze nem élek/éltem soha ilyen körülmények között. Én egyszerűen nem rángattam volna bele a családomat egy ilyenbe - pláne úgy, hogy azért otthon maradva jó ideig elég lett volna nekik a félretett pénz...

Mint ahogy a mostani sáskajárásban is borzasztó szülői felelőtlenségnek és önzésnek tarom végigcibálni azt a sok gyereket a fél világon. De hát ezek szerint ezek a színesek már csak ilyenek.


Niwrok írta:

Zárni csak azzal tudom, amivel R2, még ha talán nem is pontosan ugyanazt értjük ezen szavak alatt: nagyon nagy a baj. Láttam már a témában hasonló filmet, például a Mamutot és a Biutifult; azok közül inkább a vizuális részével és a drámán túlmutató filozófikus kiszólogatásával tűnik ki, mert drámának a többi is éppen elég "mély" volt.

8/10

Örülök, hogy megnézted, meg hogy tetszett is. Megint más úton jutottunk el nagyjából ugyanoda, de ez lassan így természetes.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2268
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTéma: Stereo   Pént. Okt. 16, 2015 7:01 pm

.
Stereo



Amikor belinkeltem ennek a filmnek az előzetesét, úgy voltam vele, hogy érdekes, de sokat már nem bízott a fantáziára, mivel ahogy R2 is írta, minden jelenetből süt az "ezt már láttam"-érzés. Elég mondjuk csak a három legismertebbet kiemelni a témában, ami nálam a Harcosok klubja, a Gépész meg Erőszakos múlt, és akik ismerik, már ebből a háromból össze tudják rakni kb. az utolsó öt percig bezárólag az egész cselekményt. Hogy van egy fickó, Erik, aki éli a kis idilli életét a búzamezős német vidéken, ahol a legkomolyabb bűncselekmény a gyorshajtás, szerető barátnővel, egy cuki kislányt nevelgetve és motorokat bütykölve a műhelyében. Aztán ahogy egy cigánykaraván elhalad a műhely mellett, az egyik kocsi visszagurul, mintha a vezetője észrevett volna valamit, és a takarásban hirtelen megjelenik az a sötét kapucnis figura, aki onnantól állandó kísérője lesz Eriknek.

A Stereo egyik nagy előnye, hogy igazán meg sem próbálja elsütni a már bőven szakállas klisét, azaz hogy a Henryként bemutatkozó figura valós, pontosabban élő. Már a megjelenése körülményei, a távolról figyelés és a lassú közeledés is -amellett, hogy tényleg elég parásak és hangulatosak- sugallja, hogy az "árnnyal" valami nem stimmel (alapszabály, hogy azért ezt legkésőbb akkor "érdemes" tudomásul venni, ha az ember egy fogszilánkot piszkál ki a reggeli ébredéskor az ökléből), és Eriknek kb. a harmadik találkozásnál lesz gyanús, hogy Henry-t csak ő látja. Onnantól minden, ami Henry és Erik között zajlik, és ahogy azt Vogel és Bleibtreu bemutatják, az remek. Egyfajta párviadal ez, ami Erik fejében folyik, ahogy a férfi kb. minden lehetségest bevet, hogy megszabaduljon a "betolakodótól", legyen az orvos, pszichológus vagy "vajákos", hogy visszakapja az idillt. Ezért is sokáig azt hittem, Henry "csak" Erik régi énje, ezért választottak két színészt hasonló arcvonásokkal (biztos van valamennyi Photoshop a "félarcú" plakátképben, de így is látszik a hasonlóság), hogy ne kelljen "másolással "trükközni... persze hogy ennek a hasonlóságnak milyen egyéb oka van, csak a végén lesz szerepe, és tetszett az ötlet, a befejezéssel együtt egy kicsit közelebb hozta hozzám a karaktert. Henry eredetének, funkciójának találgatására pedig jó lehetőség volt végig a film alatt, ahogy a múlt egyre inkább Erik fölé tornyosuló árnyai egyre sötétebbé teszik a hangulatot, ahogy gyűlnek a gengszterek, ahogy előkerül a nyomorék bandavezér (amely testi problémáról a kezdetektől valószínű, hogy Eriknek az előző életében köze volt, és az egyik álomjelenet meg az utalások valószínűsítik is, hogy mi történhetett), úgy lesz egyre színesebb, többrétegű Henry figurája. Egyszerre őrangyal, aki "tudja", hogy Erik a mostani mentalitásával teljesen esélytelen az ellenfeleivel szemben, és fel akarja szítani a tüzet benne, amit Erik az elmúlt években teljesen eloltott, megrettenve a régi tűzvésztől és a nyomában járó pusztulásról. Mondjuk itt egy kicsit megbicsaklott nekem a dolog, mert egy-egy traumatikus élményt el lehet fojtani, kitörölni, de egy évtizedes "karriert" aligha. Hogy eközben csak "B"-kategóriás akciófilmes sablonokra futja, fenyegetőzéssel, zsarolással és keménykedéssel, sokat nem tesz hozzá, de kellemesen nézhető.

Mint látható, a sztorival még bőven ki lettem volna békülve, egészen jó húzásai vannak az ismerős elemek ellenére is, a megvalósítás maga viszont sokszor kizökkentett a műélvezetből... bár éppen a "mű" részével volt bajom. Lehet a drámai helyzet vagy maga a múltja elő bújkáló figura bármilyen hiteles és realista, ha közben a képernyőről lefolyik a giccs. Ennyi felesleges lassítást, ennyi fényelést és túlszínezést és ennyi körpályás snittet ez a film egyszerűen nem bírt el nálam. Amúgy is sok a művészkedés, az író-rendező Maximilian Erlenwein szaktudásának és vizualitásának minden elemét bele akarta vinni a filmbe, függetlenül attól, hogy a stílus mit enged meg, és ezzel jócskán agyon is nyomta azt. Persze vannak jelenetek, ahol ez működik, a bárban játszódó rész, főleg a mosdós például tök jó, de a játszóterest én például kivágtam volna, ahogy van.

Nekem annyira nem jött be, mint neked, inkább csak annyira, mint mondjuk a Storm, de azt hiszem, nem is ez volt a lényeg. Amikor az előzetest láttam, úgy éreztem, neked tetszhet, ami így is lett, annyira, hogy még pluszmunkát is vállaltál miatta Smile (Kösz Smile !) ... ebben én csak a ráadás lettem volna Smile . A pszicho-dráma része jó volt, csak egy másik rendezőnek kellett volna megcsinálnia.

6,5/10
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
Sponsored content




TémanyitásTéma: Re: Niwrok írásai 1.0   

Vissza az elejére Go down
 
Niwrok írásai 1.0
Előző téma megtekintése Következő téma megtekintése Vissza az elejére 
53 / 66 oldalUgrás a köv. oldalra: : Previous  1 ... 28 ... 52, 53, 54 ... 59 ... 66  Next

Permissions in this forum:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Filmfórum :: Filmek, sorozatok világa :: Kritikák, filmes gondolatok-
Ugrás: