Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
Tárgy: Távozz tőlem, Sátán! Szomb. Okt. 25, 2014 12:39 am
.
Távozz tőlem, Sátán!
Távozz tőlem, Sátán… kétségkívül hangzatos cím, bár összességében szerintem a Szabadíts meg a Gonosztól mégiscsak kifejezőbb lehetne… mert ha már jobban belemegyünk, nincs megszemélyesítve maga az alvilág ura (vagy annak fia), aki jelen filmben ismét csak hatalmat kíván szerezni ezen a sárgolyón.
Irak, 2010. Három amerikai katona egy akció során felfedez egy barlangot, ahol is találnak valamit, egyikük fejkamerájával rögzíti az egészet, de aztán váratlanul megszakad a kép. Az, hogy egy horror történet a Közel-Keleten indul, egyáltalán nem meglepő (ld. még Ómen, az Az ördögűző, amik szintén használták e helyszínt) viszont az, hogy - szerintem kiváló ötlettel – mindez a harctéren, csatában zajlik, érdekesen újszerű. Egyúttal fityisz azoknak, akik ebbe a szituba is képesek voltak a „Hol máshol, mint Irakban,” sztereotípiát belelátni: az emberiség spirituális történelmének egyik legfontosabb helye a mai Irak, Irán, Szíria, Izrael, Palesztína területe – aki ebbe képes belekötni, abból süt a rosszindulat és a fikázási hajlam. Ehhh… a felütés szerintem zseniális, de inkább ad a mozinak egy háborús film hangulatot, mint bármi horror alapot. Aztán a következő kép már 2013, New York: Sarchie (Eric Bana), az állandó éjszakai műszakos zsaru () egy halott kisbabát talál egy kukában – s mint gyakorló családapát alaposan megviseli az ügy. Rágódni azonban nem nagyon van ideje rajta, mert társával, Butlerrel (Joel McHale) - mint mindig -, pörgős éjszakába csöppennek. Sarchie titokzatos megérzései pedig újból egy jó kis balhés akciót sejtetnek, amibe Butler mindig széles vigyorral, szívesen vág bele.
A film harmadáig-feléig így megy, sokkal inkább tűnik az egész egy zsarufilmnek, mint horrornak. A két főszereplő között a kapcsolat zseniális, a buddy movie minden pozitív velejárójával együtt, az meg hogy Butler idétlenkedése lehúzná a mozit (ezzel ugyancsak rengeteg írásban találkoztam), számomra homlokegyenest fordítva jött le. Élmény volt nézni, ahogy a gyerekképű, fordított baseball-sapkás zsaru kőkeményen lenyomja a volt tengerészgyalogost, élmény volt hallgatni a rendőrpáros civakodását, barátságát. A film talán legnagyobb baja, hogy az elvárásokból ekkor még jóformán semmit nem teljesít, a sok kegyetlen és megmagyarázhatatlan bűncselekmény inkább egy jófajta thriller felé tereli a szálakat, mint egy spirituális horror felé. Ebben természetesen Sarchie ateizmusa óriási súllyal szerepel, a kép pedig csak akkor változik meg alapjaiban, mikor belép a képbe a PAP, Mendoza (Edgar Ramirez), aki számomra az egész film főnyereménye lett. Egyszerűen zseniális figura, iszik, cigizik, kurvázott, drogozott – totál nem az a szentfazék, amiket eddig megszoktunk a vásznon. Amikor aztán Sarchie számára is sok lesz a megmagyarázhatatlan dolog az egyenletben, kutya-macska módon összefog a pappal – rengeteg kellemes percet okozva nekem…
Az ateista kontra vallásos többszöri szóbeli pengeváltás, a gonosz természetéről való elmélkedés kiváló lett, rengeteg olyan gondolattal, ahogy magam is vélekedek a dolgokról. Közös munkájuk kihozza a moziból a horror zsánert, Santiago ördögűzése pedig az egyik legjobb, legéletszerűbben vászonra dobott esemény, amit e témában láttam. Egyébként sokáig gondolkodtam, egyáltalán leírjam-e, hogy végül is ez egy ördögűző mozivá válik, de arra gondoltam, a nálam érdeklődőbbek úgyis belefutnak az infóba. A filmről ugyanis jómagam a címén, meg főszereplőjén kívül nagyjából semmit sem tudtam, mikor belevágtam – még azt sem, hogy milyen jellegű horrorfilmmel lesz dolgom –, így nem kicsit lepődtem meg az egész történet szerkezetén, annak eseményein és főképp fináléján. A fináléján, amiben nekem ráadásul pont az tetszett a legjobban, hogy nem volt annyira nyakatekert (egy nyaknyúlást leszámítva ) fizikai abnormalitásokkal tarkított eseménysor, minden olyan bacaság hiányzott belőle, ami a korábbiakat nevetségessé tette. Mert igen: Friedkin kultikus művében mai szemmel kimondottan röhejes Linda Blair megszállása, mint ahogy számtalan ördögűzős másik mozi káromkodásos-testkicsavarodós hasonló jelenete idióta. Ebben ez biza’ nem így van – már persze ha azt az erősen megkérdőjelezhető dolgot elfogadjuk, hogy önmagában az ördögűzés létezik -, a démon kiűzetése jól felépített, izgalmas és egyáltalán nem nevetséges dolog. A köré rittyentett hókuszpókusz, a hat fázisos magyarázat pedig a nagyvilággal ellentétben nekem bejött.
Ami viszont kissé bosszant, az megint csak ez a „megtörtént események alapján” címke. Ezt most már lassan akkor sem hiszem el egy filmről, ha valóban úgy lenne… a történet alapja ugyanis egy leszerelt NY rendőr állítólagos emlékirata, aki a filmbelihez hasonló események után inkább ördögűzőnek állt, mint rendőrnek. Persze… mintha én mennék papnak. Értem én, hogy marketing szempontjából ez jó húzás, de a padlás tele van a hasonló alcímű mozikkal. Megállt volna ez önállóan is saját lábán, mert bőven van benne potenciál: a folyamatos esti műszak, a zuhogó eső kiváló hangulatfokozó elem, a trükkök, maszkok, díszlet, környezet, casting nagyszerű lett. Beszaratós jelenet viszonylag kevés van benne, viszont örvendetes, hogy a nagy amerikai klisékre sem feküdtek rá annyira. Érintőlegesen ugyan van széthulló család, bűnbánó apuka, de szerencsére ez sincs túllihegve, Eric Banát nagyon bírom, de a többiek is korrektül hozták a szerepüket. Talán csak a közel két óra sok picit, talán a nem horroros szál(ak) valamit elvett(ek) a film vérfagyasztó éléből, de számomra pont ettől volt újdonság. Zsarufilm, thriller és egy ördögűzős horror keveréke, kissé szokatlan mixben. Soha rosszabbat.
Az meg csak keserű hab a tortán, hogy megint abba a hülye helyzetbe kerültem – immár sokadszor -, hogy a nagy netes ítészekkel szemben kénytelen vagyok védelmembe venni Scott Derrickson művét: egy kifejezetten újszerű, érdekes és talán az eddigi legéletszagúbb környezetbe helyezte történetét. Amúgy is, most jöttem rá, hogy én ezt a faszit és filmjeit bírom: a Sinister, az Amikor megállt a Föld és az Ördögűzés Emily Rose üdvéért is tetszett. Ja, meg Doorsot is tessék békén hagyni, az Break on through egyik legjobb húzás volt filmben...
80%
.
A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Hétf. Jan. 14, 2019 11:05 pm-kor.
R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
Tárgy: Omar Szomb. Okt. 25, 2014 3:06 pm
.
Omar
Az emberiség a saját történelméből sem képes tanulni…
Van egy fal, valahol Izraelben: helyenként három méter magas, többnyire sima elektromos kerítés képezi, ám a veszélyesnek talált, városi területeken nyolc méterre emelkedik, betonból van és mindkét oldalán szerviz- és járőrutak és biztonsági kamerák találhatók. Jelenleg 440 km hosszú, de ha kész lesz, 708 km hosszan fogja elválasztani a palesztin és az izraeli lakosságot, korlátozza a palesztinok átjárását Ciszjordániából a zsidók lakta Izraelbe, hogy így csökkentse az öngyilkos merényletek számát. A nyomvonal azonban önkényesen kacskaringózik Ciszjordánia területén, kisajátított magánbirtokokon áthaladva, miközben körbekerít palesztin városokat és falvakat, sőt van olyan hely, ahol elválasztja a gazdákat földjeiktől és ivóvízforrásaiktól, családokat pedig egymástól…
Omar, a fiatal, életerős, sportos palesztin fiú (ez fontos lesz a későbbiekben) minden nap kénytelen titokban megmászni ezt a falat, hogy találkozhasson szerelmével és a túloldalon ragadt barátaival. A kis családi kávézgatás, a lopott pillanatok a fiú és a lány között, a kávéscsésze alá rejtett kis levél idillje egy gyakorlólövészetbe, majd kicsit később egy izraeli katona elleni merényletbe torkollik. Érdekes, azt nem mondja a film, meg is halt-e a katona, a történet szempontjából tulajdonképp nem is fontos: a három fiú, Omar, Amjad és Tarek, mint a palesztin szabadságharc amatőr tagjai innentől pedig nincsenek biztonságban. Egy rajtaütés során aztán Omart elkapja az izraeli rendőrség, nem meglepő módon szarrá is verik – hogy aztán megdolgozva, megzsarolva visszaengedjék övéi közé. A film igazából annak a története, hogy egy ilyen szituban hogy viselkedik Omar, hogy fogadja őt vissza a környezete, egy ilyen szituban, amikor is a népek közti gyűlölet ilyen erős, vissza lehet-e fogadni valakit anélkül, hogy árulónak tartanák…
Önmagában egyébként maga a Fal, a történelmi alaphelyzet eléggé érdekes ahhoz, hogy az ember belevágjon a 2013-as idegen nyelvű Oscar-díj egyik jelöltének megnézésébe. Az is nagyjából várható volt, hogy az elmúlt évtizedek véres eseményei után nem vígjáték elé ülünk le, sokkal inkább egy drámára: a kérdés csupán csak az volt, mennyire lesz az egész propagandafilm, mennyire próbálja majd valamelyik oldal mellé állítani a nézőt. Palesztin moziról lévén szó (röhejes módon állítólag tiltakozás volt az Oscar jelölés ellen!!!!) én arra számítottam, egy elnyomott nép dicső harcát, a felkelés hőseit nézhetjük, egyoldalúan Izraelt állítva be a gonosznak. Nos, legnagyobb meglepetésemre, nem. Nem állítom, hogy teljesen elfogulatlan a mozi – nem is kell annak lennie -, de próbál nagyjából tárgyilagos lenni. Mutatja a falat, a szétszakított népet, a merényletet, a börtönt, majd a konspirációt. Semmire nem helyez akkora súlyt, hogy ez által elbillenjen a mérleg: sokkal inkább tűnik dokumentarista jellegűnek, mintsem hatásvadásznak. A háttér mindazonáltal zseniális: miután ott is forgatták, kívülálló betekintést kaphat Ciszjordánia mindennapjaiba: fura is volt az a béke, amit mutatott a kamera, az ember a híradásokból inkább a bombázások és a rakétatámadások felvételeit látja.
A hiteles korrajz mellé persze kell valami történet is, ami a tabló előtt játszódik, kellenek gondolatok, érzelmek, karakterek is. Nos, ebből sincs hiány: Omar beépítése gyakorlatilag leamortizálja a komplett baráti társaságot, a film elejei idill szétbomlása kellő érzelmi muníciót ad a másfél órás játékidőre. Ha mindehhez hozzáveszem, hogy elég korán ki lehet találni, Omar nincs egyedül, hogy van még tégla rajta kívül is a palesztinok között – ez kiváló macska-egér játékot eredményezhetne. Egy amerikai filmben. De nem itt: hogy ez a tégla pont az lesz, aki, hogy vele hogy bánik majd Omar, minden történtek ellenére miket képes feláldozni érte – nos, az nem kicsit megdöbbentő. Biztos szerepe van ebben a lánynak, Nadjanak is, ám számomra – miután máshogy szocializálódtunk itt, Európában -, idegen és érdekes az a közösségi, nemzeti összetartozás, ami itt nagyrészt a szereplők tetteit mozgatja.
Túl sok negatívumot nem tudok találni a filmben. Az mindenképp zavaró volt az elején, mikor fogalmam sem volt, hol vagyok, miután előzetesen semmit nem tudtam a Falról, kissé elvesztem a térképen. Az in medias res kezdés mindenféle történelmi támpont nélkül meglehetősen zavaró volt, mint ahogy zavaró volt az idő mérésének teljes hiánya. Lehet, ez is egy filmes eszköz és azt hivatott érzékeltetni, hogy évtizedek óta semmi nem változik, de a kontuinitás miatt nem ártott volna tudni, Omar mennyi időt volt benn, önmagában az események mennyi idő alatt zajlanak. Néhány elejtett mondat utal csak rá, egy temetés, egy beszélgetés helyezhető el csupán az időben – így viszont valahogy nincs igazi súlya az eseményeknek. Ha kivesszük a történetből az időt, csupán a tabló marad meg, egy fallal elválasztott nép mementójára. Aki meg úgy gondolja, hogy a falak örökké állni fognak, az valamit nagyon nem értett meg az idők szavából...
80%
.
A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Hétf. Jan. 14, 2019 11:06 pm-kor.
Weide
Hozzászólások száma : 747 Join date : 2013. Aug. 15. Age : 33 Tartózkodási hely : Budapest
Mindkettőt felírtam. Az ördögűzőst inkább csak azért, mert kíváncsi vagyok, meglátom-e benne azt a pluszt, amit te. Az Omart is elteszem egy pár napra-hétre, a Four Lions után esélytelen lenne . .
R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
Mindkettőt felírtam. Az ördögűzőst inkább csak azért, mert kíváncsi vagyok, meglátom-e benne azt a pluszt, amit te.
Az Omart is elteszem egy pár napra-hétre, a Four Lions után esélytelen lenne . .
- Nem vagyok biztos benne, ahogy emlékszem, ez a rendező nem a te rendeződ.
- Jogos.
Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
Tárgy: The Sacrament Kedd Okt. 28, 2014 12:09 am
R2-D2 írta:
The Sacrament
Döbbenet. Ez a szó jut eszembe elsőre a tegnap éjjeli moziélménnyel kapcsolatban. Teljesen mást kaptam, mint amire számítottam (az előzetese, amit hónapokkal ezelőtt ide is belinkeltem totál félrevezető), a 67-ik percben elhangzott beszéd által okozott felismerés jeges ledöbbenése – és annak következményei – oly mértékben befolyásolták a végeredményt, hogy ezt még sokáig emlegetni fogom.
85%
Spoiler:
Ahogy olvastam, 1978-ban egy hasonló közösségben 918-ban lettek ciánnal öngyilkosok, ez adta a film alapötletét. Borzalmas, bővebben itt:
A másik meg, állítólag a korai forgatókönyvekben a végén a helikopterpilóta „Teljesítenünk kell az Atya utasításait” felkiáltással halálba vitte volna magát is, meg Samet és Jake-et. No, az lett volna csak a brutális finálé!!!
Bocs, hogy csak így, de úgy érzem megint, hogy amit a filmről le lehetett írni, azt tulajdonképpen leírtad... de már eleve sem igazán a filmről írtál .
Spoiler:
A másik ok, az az, hogy nekem nem okozott akkora döbbenetet a sztori, egyfelől mert az alapul szolgáló eseményekről már hallottam, másrészt korábban is a látókörömben volt már a film, az imdb-n olvasgattam utána, és az ottani plakát instant SPOILER! ebből a szempontból ("Live as one. Die as one"), harmadsorban meg annyira összekapcsolódott nálam a szekta szó az öngyilkos szektákkal, a tömegmanipulált közösségekkel, hogy az "emberevés, mészárlás, vérfarkassá változás" lepett volna meg. Elég csak olvasgatni egy kicsit, milyen események tették lehetővé, hogy John Smith megalapítsa a mormon vallást, vagy hogy hogyan épül fel a szcientológia, akár csak vonatkozó South Park epizódokat megnézni, azok is bőséggel árnyalják a képet. És ha kétségem lett volna, hogy miről fog szólni a The Sacrament, már persze a negédes cukormázon kívül (bocs, soha nem voltam az a hippi-típus), akkor az első "repedés" helyretette a dolgot: amikor a nő a süket lányával azt mondja, hogy "Mi nem nyilatkozhatunk, főleg nem kívülállóknak", akkor a fickó a "kívülálló"-ra kapta fel a fejét, pedig a másik felére kellett volna, azaz hogy ők eddig a Patyomkin-részét látták a közösségnek, a másikról meg azt sem tudták, hogy létezik... és amire kiderült, már kb. pont késő volt.
Ami így tényleg meglepett, az az volt, hogy a pilóta, vagy aki a pilóta helyére ült, nem ölte meg a srácokat. Ahogy az is, hogy az Atya is agyonlőtte magát. Ahogy beszélt, és amilyen utalásokat tettek a filmben, simán azt hittem, hogy ő is csak le akarta nyúlni a tagok vagyonát, ahogy az egyébként nem egyszer megtörtént már a történelemben. Eden Parish "legalább" tényleg ideológiai alapon szerveződött, és a tömegmanipuláció áldozata lett.
A tömegmanipuláció egyetemessége miatt (úgy értve, hogy aligha tudja kihúzni magát bárki is valamilyen formája alól) viszont minden esetleges negatívum ellenére abszolút érdemes megnézni! Az, ahogy felvezetik A BESZÉDET, és ahogy azt előadják, egy másik filmben simán díjat ért volna, de már a színészválasztás is zseniális, ahogy behozzák a képbe ezt az atyáskodó, pocakos urat, akiről nem hiszed el, hogy NEM valami dél-amerikai szökevény diktátorról van szó, aki ebben a közösségben húzta meg magát. Egyszerűen fotelba szögezett az iszony feszültsége, a mesterien megválogatott szavak kétértelműsége és ereje... Kibaszott jó volt, na! Nincs ezen mit ragozni! De azért hadd ne menjek el a második legdurvább jelenet mellett sem, amikor a csaj kinyírja a tesóját: statikus kamerával végig mutatni egy ember mérgezéses haláltusáját, miközben a fanatizált húga csitítgatja; naná, ha nem tenné, még megtörne az önhipnózis a dolog fájdalommentes küldetésjellegéről!
Horror ez, mondjuk olyan, mint amilyen nekem volt az Eden Lake (nahát, még egy "Eden"!), azaz nem pusztán a film idejére szóló, a kólával együtt kipisilhető, utána meg esetleg még egyszer-kétszer összerezzenő fajta, hanem olyan "köznapi" horror, ami lehúzza a leplet emberi gyengeségeinkről, hibáinkról, kudarcainkról, és szélsőséges formában ébreszt rá arra, amit nap nap után megtapasztalunk, ezúttal pont a manipulációról. És majdnem mindegy, hogy egy vallási közösségről, egy termékbemutatóról (hajj, srácok, aki még nem volt ilyen edénybemutatón, próbálja ki, megéri!) vagy egy politikai beszédről van-e szó. Eddigi tapasztalataim szerint nem az a kérdés, hogy az emberek befolyásolhatók-e pusztán jól megválasztott szavak által, hanem csak az, hogy mennyire és milyen szavak kellenek hozzá. Már van hozzá illusztrációm is... és aki nem hiszi, annak megmutatom ez után a Hullámot.
Mindezért, kicsit egyébként tényleg a film technikai részétől elszakadva, a 8/10 részemről is simán kijár, a fél pontot meg simán okozhatta a meglepetés erejének elmaradása. .
R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
Tárgy: The Sacrament Kedd Okt. 28, 2014 12:31 am
Niwrok írta:
The Sacrament
Mindezért, kicsit egyébként tényleg a film technikai részétől elszakadva, a 8/10 részemről is simán kijár, a fél pontot meg simán okozhatta a meglepetés erejének elmaradása. .
Egyetértek, még többet is okozhat. Én tényleg SEMMIT nem tudtam róla, alaposan meg is lepett...
Spoiler:
-Ami így tényleg meglepett, az az volt, hogy a pilóta, vagy aki a pilóta helyére ült, nem ölte meg a srácokat. Ahogy az is, hogy az Atya is agyonlőtte magát. Ahogy beszélt, és amilyen utalásokat tettek a filmben, simán azt hittem, hogy ő is csak le akarta nyúlni a tagok vagyonát, ahogy az egyébként nem egyszer megtörtént már a történelemben. Eden Parish "legalább" tényleg ideológiai alapon szerveződött, és a tömegmanipuláció áldozata lett.
- Na az lett volna szép, ah tényleg kinyírja őket. Viszont az Atyánál én is tök meglepődtem, végig azt hittem, szépen elmegy és újrakezdi máshol. E szempontból még brutálisabb a mozi, mert ezek a bolondok valóban HITTEK abban amit tettek. Aki meg nem hitt, azt simán lelőtték...
- Az, ahogy felvezetik A BESZÉDET, és ahogy azt előadják, egy másik filmben simán díjat ért volna, de már a színészválasztás is zseniális, ahogy behozzák a képbe ezt az atyáskodó, pocakos urat, akiről nem hiszed el, hogy NEM valami dél-amerikai szökevény diktátorról van szó, aki ebben a közösségben húzta meg magát. Egyszerűen fotelba szögezett az iszony feszültsége, a mesterien megválogatott szavak kétértelműsége és ereje... Kibaszott jó volt, na! Nincs ezen mit ragozni! De azért hadd ne menjek el a második legdurvább jelenet mellett sem, amikor a csaj kinyírja a tesóját: statikus kamerával végig mutatni egy ember mérgezéses haláltusáját, miközben a fanatizált húga a csitítgatja; naná, ha nem tenné, még megtörne az önhipnózis a dolog fájdalommentes küldetésjellegéről!
- Én mondtam!! Ez a faszi... borzongató. Még a hangja is, ahogy beszél, ahogy gesztikulál... Pedig aztán nem is egy agyonfoglalkoztatott színész (a Kártyavárban állítólag feltűnt). Eddig 4 nagyjátékfilmet számoltam össze nála - a korához és tehetségéhez képest borzasztóan kevés. - A tesó kínyírása sem semmi, mint ahogy az önfelgyújtás sem (az egyik legborzalmasab öngyilkossági forma), de engem a kisgyerekek beinjelókciózása vágott mellbe igazán. Ahogy anno az A bukásban is.
- Horror ez, mondjuk olyan, mint amilyen nekem volt az Eden Lake (nahát, még egy "Eden"!), azaz nem pusztán a film idejére szóló, a kólával együtt kipisilhető, utána meg esetleg még egyszer-kétszer összerezzenő fajta, hanem olyan "köznapi" horror, ami lehúzza a leplet emberi gyengeségeinkről, hibáinkról, kudarcainkról, és szélsőséges formában ébreszt rá arra, amit nap nap után megtapasztalunk, ezúttal pont a manipulációról....
- Ezt szépen megfogalmaztad, valami hasonlót írtam én is - a valóság sokkal szörnyűbb tud lenni, mint a fikció. A manipulációról, ennek modern kori közvetítőiről meg aztán oldalakat lehetne írni. Egyébként is: többeknek TV-n keresztül is sikerült már egy népet fanatizálni a másik ellen, az Atyának hozzájuk képest könnyű dolga volt.
.
A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Hétf. Jan. 14, 2019 11:08 pm-kor.
Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
Tárgy: The Sacrament Kedd Okt. 28, 2014 7:17 am
R2-D2 írta:
The Sacrament
Közben néztem, hogy végig mentegetőztem kicsit a "technika" miatt, pedig azért Ti West ötletei benne voltak ebben is. Néha mondjuk erőltetett volt a kézikamera használata, voltak olyanok, amikor ugyan az adott dolognak nem sok értelme volt, de engem, mint nézőt, behúzott a csőben, meg voltak tényleg látványos, emlékezetes felvételek.
Spoiler:
- Az első kategóriánál például volt, ami darabossá tette a filmet, mert mondjuk a kamera maga nem mozgott olyan gyorsan, mint ahogy egy normál ember mozgott volna (amikor a sátor felé mentek vagy ahogy a fekete srác haldoklott); - A másodikra jó példa az, ahol a fickó az ágak közé tette a kamerát, és végig azt hittem, hogy ott gubbaszt mögötte, és bármikor felfedezhetik... ami hatásos jelenet volt, de amúgy nem sok értelme volt a kamera hátrahagyásának. - A harmadik ugye a statikus kamera volt a hugicánál, de volt egy jó kis vágatlan rész is, ahogy az operatőr bebújik az ágy alá, ahogy a fegyveresek vadásznak rá.
Lehet amúgy, hogy nem illik mindenhova ez a forgatási stílus, de a belsőségességét, a közvetlenségét azért rendesen megdobta, személyesebbé tette... és ezért pár "ügyetlenebb", kényszerű megoldás nem nagy ár nekem. .
Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
A témáját nézve iszonyat erős filmet vártam a 2010-es évek német neonácizmusáról, egyfajta Amerikai história X, és Gyűlölet stílusában. Azonban nem lenne ez a mozi német, ha minden úgy történne, mint azokban – a kétségkívüli kapcsolódási pontokat leszámítva a teljesen más háttér, történelmi múlt és társadalmi, szociális környezet teljesen más töltetű filmet eredményezett. Nem állítom, hogy jobbat, de mást. - Negyedik kép. Egy fiatal, mindösszesen 15 éves lány, Svenja (Jella Haase) épp hozzáférést csinál egy internetes fiókhoz. A beírt nicknév, az egész account vastagon bűzlik az idegengyűlölettől, pedig a lány (látszólag) normális, polgári családból származik. A kamaszkor kitörési kísérlete azonban nem áll meg a tipikus gyereklázadásnál, hamarosan Svenja is csatlakozik a neonáci csoporthoz, megismerkedik Marissával meg a többiekkel – s egyre inkább elmerül a német felsőbbrendűség eszmeiségében. Azt hittem, a Hitler-maszkos jelenetet nem lehet überelni, de a tetkóssal – pontosabban az azt magyarázó válasszal sikerült. A 88-as szám felhevített tűvel magára tetoválás magyarázata, mint politikai kinyilatkoztatás kifejezése, ennek komolysága számomra megdöbbentő pillanat volt… - A Kriegerin erős dokumentarista jellege mellett (elvégre a rendező mégiscsak onnan jött) valós drámai töltetet is hordoz, Marissa jellemfejlődése egészen kiváló. A kezdeti utálatos náci picsából a végére egy szimpatikus lány lesz, aki rádöbben a környezetére, aki a szemfestékkel együtt próbálja magáról lemosni a gyűlöletet is. Ide kapcsolódik egyébként a nagypapa is: míg az öreg csak a halálos ágyán jött rá minderre, addig Marissa legalább korábban – a sors kegyetlen fintora, hogy mindketten csak a halállal tudnak kilépni a körből.. - Máshol is olvastam, s osztom is: a karakterek motivációi nincsenek rendesen kidolgozva. Egyszerűen el kell fogadnunk, hogy mindenki olyan, amilyen. Pedig senkiből nem lesz alapból újnáci, valaminek történnie kell az életében – vagy személyes sérelem, vagy nevelés vezet ide. Marissa esetében a végén próbálták átvágni ezt a csomót, de a többieknél nem találtam ilyet. Különösen nem Svenja esetében, aki a „normális” polgári háttérből jött a csapatba. A mozi így azt is sugallja, hogy aki ma a keletnémet részen nem elégedett magával vagy a közösségével, annak nincs is más útja, mint az idegengyűlölet.
85%
Próbáltam, de nem teljesen jött össze...
Gyorsan lépjük is túl azon, hogy az eltérő tapasztalataink, érdeklődésünk miatt máshogy nézünk erre a filmre, és mondjuk ami nálad külön kihangsúlyozandó realizmus volt, az nálam csak az "elismerésre méltó, de minimumnak tartott realizmus" kategóriába fért bele. Például életszerű volt az NDK környezet meg a neonácizmus bemutatása időnként, érdekes volt például a filmnézős buli (a dokufilm propagandajellege és fogadtatása tényleg hatásos), de mert a sokaság erejéből fakadó agresszív tombolást és erőfitogtatást nem tartom a fajgyűlölők sajátjának, így inkább mellbe vágott mondjuk Marissa némasága a pénztárgépnél, de az író/rendező David Wnendt sikeresen keltett undort a bulin levő vén náci pedofil iránt is.
Amit viszont teljesen máshogy láttam, azok a szereplők motivációi voltak, úgyhogy bár persze jobban és többen is ki lehettek volna dolgozva a karakterek, de én mindenki részéről láttam éppen eleget.
Spoiler:
Marissa esetében szerintem jól érzékeltették, hogy nála az egész "náculás" csak egy sokadrangú dolog. Persze, élvezi a többiekkel való lógást, benne van a "buliban", ha ezt-azt meg kell rugdosni vagy alázni, tetszik neki, hogy Sandro, a vezérhím babája lehet, és rajongással (de nem betegesen) csüng rajta, talán szereti is... de részemről eredendően ő igazából egy dolog miatt lett részese ennek az egésznek: a papája miatt. Nem csak azért, mert a papa erre nevelte és trenírozta, és mert azóta a Harmadik Birodalom dicsőséges történetéről mesélhetett neki, hogy Marissa először állt lábra, hanem azért, mert a papája volt az egyetlen, akitől megkaphatta a szeretetet, és a lány talán azt érezhette, ezt a szeretetet viszonoznia kell, meg kell érte dolgoznia azzal, hogy külsőleg és belsőleg is azonosul a papája által vallottakkal, ezzel próbálva a maga módján az öreg kedvében járni... és ezzel el is ásta magát az anyja előtt, aki eleve féltékeny volt arra, hogy a papa vele milyen durván bánt, bezzeg a "kis hercegnőt" hogy babusgatta. Talán Sandro amolyan apafigura lehetett neki, pontosabban amilyennek szívesen képzelhette el szeretett papáját: erősnek, hatalmasnak és nácinak. Amikor a papa meghalt, megszűnt ez az erő, ami a társaságba vezette és ott marasztalta, és csak rásegítettek erre a "lazulásra" az olyan körülmények, mint az elvakult harag végzetes következményeivel való szembesülés, az együtt töltött idő Rasullal, vagy éppen ahogy taszítani kezdte, hogy Sandro milyen, ha megvadul és mennyire nem veszi őt semmibe, de ugye a papa is "végső útravalónak" azt a tanácsot adta, hogy hagyjon fel a "rosszal" és próbálja meg jóvá tenni azokat. Külön érdekes volt, hogy így szemlélve, ezen a szálon haladva Marissa olyan lány volt, akit a szeretet tett fajgyűlölővé, talán ezért is fordított olyan "könnyen" hátat az egésznek, akár egy (vad)idegen megsegítéséért is...
És ha már Sandro! Egyenesen imádtam annak a jelenetnek az összefonódásait, amikor Sandro szexelni akar Marissával a papa halála után, de a lány le se szarja őt. Ez azután volt, hogy Sandrot összeverték a mozgóbüfénél, és sebekkel borítva, megalázva láthatóan semmi másra nem vágyott, mint hogy ereje teljében levő férfinek érezhesse magát, amire ugye jó megoldás lenne az a fajta vad szex, amit amúgy is produkálni szoktak. A lány azonban éppen gyászol, ráadásul az anyja is elutasította az ölelését, és ezek után a legkevésbé arra vágyik, hogy Sandro rámásszon. A srácnak persze fogalma sincs az egészről, ő csak azt látja, hogy Marissa a legválságosabb pillanatban nem adja meg azt a törődést és figyelmet neki és az egójának, amire vágyik, csak hűvös elutasítást kap ("nem viszonzod a szerelmem"), amely csalódását sértett dühében két hatalmas pofonnal és üvöltözéssel fejezi ki, ami után naná, hogy Marissa is úgy jön ki a gyászhír okozta sokkból, hogy csapkod és átkozódik. Így aztán a kommunikáció hiánya oda vezetett, hogy két ember, akik csak arra vágytak, hogy szeretve legyenek életük nehéz szakaszában, haraggal tele küldték el egymást a halál véreres faszára. Na, szerintem így kell egyetlen jelenetben egész motivációs hálókat felvázolni, szinte szavak nélkül!
Az egyetlen, ami Marissánál, az a "bolti lopásos" jelenet volt Rasullal. Oké, ott a bűntudat, de amikor a srác elkezdte leborogatni a cuccokat a polcról, némán követelve a figyelmet és az elégtételt, azért csak ráüvöltöttem volna a csaj helyében, hogy "Mi a faszt akarsz, kis takony!?", vagy hogy "Hagyd már abba!", ehelyett a lány lopásra buzdítja, aminek a baromságát a frissiben érkező anya és a neki lekevert pofon koronázza meg. Ennek a hülyeségnek a kompenzálására jól is jött az a nagyon ügyes csavar, ahogy végig elhitetik -pusztán azzal, hogy Rasul egyedül van és hogy azt mondja a tesójáról, hogy "elment"-, a másik fiú meghalt, és csak a végén derül ki, hogy mégsem.
Na de Svenja ... szerintem mellette nagyon elmentél , de legalábbis én nagyon máshogy láttam... Ha csak a doboz cigi elszívásáról szóló jelenet meg a homokbányánál halkan elsuttogott pár mondata lett volna, akkor is tudtam volna "profilt alkotni" , de ezt még jó pár apróság színesítette... például a netes profil létrehozása. "A beírt nicknév, az egész account vastagon bűzlik az idegengyűlölettől" ? A gyűlölettől igen, na de az idegenekétől ?! Akkor még nem is áll semmilyen kapcsolatban a neonácikkal, még épp csak haverkodott meg bagózott egyet a szomszéd sráccal, aki majd beviszi őt a körbe. A pár feltöltött szelfi meg a családi állapothoz beírt "árva" (ha jó volt a fordítás...) nekem inkább arra utal, hogy éppen ellenkezőleg: azokat gyűlöli, akik a legközelebb állnak hozzá. Azaz utálja a mostohaapját, mert erős korlátok és büntetések között neveli, gyűlöli az anyját, amiért üres és unalmas az élete, hogy "nem tesz semmit", ráadásul a nyakára szabadította a fasz mostohaapját, és nem vagyok biztos benne, hogy nem utálja a halott apját is, amiért magára hagyta ezzel a két emberrel, akiket gyűlöl. "Hateful", azaz minden elemében utálja azt, amiből jött, amiben él, a "normális, polgári család"-ot, a képmutató langyos vizet, a tétlenséget, ahogy van, és külön fokozza a gyűlöletét, hogy ezt a gyűlöletet csak stikában, anonim tudja kifejezni, és ahol a dühéből is csak olyan "pisis" lázadások lesznek, mint a titokban elszívott cigik. Ezért is olyan vonzó és megnyugtató számára az első pillanattól kezdve a neonácik csoportja. Ott aztán végre nincsenek korlátok és szabályok, lehet cigizni, akár még szeszelni is, és ott nemhogy megdorgálják, akik előtt szégyellnie kell a gyűlöletét, ha kifejezi azt, hanem még külön dicsérik és bátorítják, ha megteszi! Mint valami WP-celeb, a "limuzinja" tetőablakából "integetve" élvezi, hogy bárkit elküldhet a kurva anyjába, kimondhatja a kispolgári élet összessége iránti utálatát, beleértve ebbe azt is, ami mindezt lehetővé tette, és imádja, hogy "azok" ijedten spiccolnak szét, mert ha tőle nem is ijednek meg, majd megteszik Sandrotól meg a Walter 38-asától. Na és ha ezt nyomatékosítani tudja egy-egy karlendítéssel vagy "Sieg Heil!"-lal, ha ezekkel az "eszközökkel" plusz megbotránkozást tud okozni, hogy a szülei csak még jobban kiakadnak, ha nem pusztán elszökik, hanem még külön ki is dekorálja a házat náci szimbólumokkal, az csak hab neki a tortán! Hazamenni anyucinak villogni a 88-as tetkóval, az orra alá dörgölni, hogy nem pusztán szülői engedély nélkül tetováltatott, bibibi, de ráadásul egy náci jelet, és hallgathat hangos metálzenét, és lehülyézheti az anyját, mostohaapunak meg vihogva törheti össze a szemüvegét és seggfejezheti le, mert ő most már nonkonformista-anarchista, úgyhogy anyukának kuss van, mert Svenjácskának most már mindent lehet! "Ideológiai hitvallás" a lófaszt!!! A Hitler-maszkos jelenetet szerintem is nehéz volt überelni, de nálam azért, mert akkor derült ki, Svenja annyira fogalmatlan, hogy a hülye picsa fel sem ismeri, hogy kit ábrázol ("Ez meg ki?")! Szerinted nem kell ehhez 15 éves németként nagyon-nagyon butának lenni ? Hogy jobban befogadják, hogy még jobban része lehet a társaságnak, ha külön elküldi a picsába a zsidókat meg a négereket, ha ehhez el kell olvasni egy-két fajelmélethez kötődő jegyzetet, hát ezt az árat ő készséggel megfizeti. De a fajgyűlöletet magát esze ágában sincs beépíteni a gondolkodásába, és még azt is szó nélkül (némi durcáskodással) tűri, hogy az otthonról elcsent, a szökésre szánt pénzét Marissa odaadja egy "idegennek", hogy azt becsempészhessék Svédországba, őt meg ugyanezzel a lendülettel visszapaterolják abba a mélységesen megvetett kispolgári pokolba, amiből épp csak egy megrészegítően felszabadító pillanatra tudott fellélegezni; van echte fajgyűlölő, (vagy bárki, aki nem egy engedetlen, hisztis tinipicsa), aki ezt dühroham nélkül tűrné ?!
Részemről így megengedőbb vagyok: mivel egyik csajnál sem a négerek és a zsidók gyűlöletét éreztem elsődlegesnek, így a mozi nekem nem sugallta, hogy "aki ma a keletnémet részen nem elégedett magával vagy a közösségével, annak nincs is más útja, mint az idegengyűlölet"... de ezek az emberek, konkrétan ez a két lány ezen keresztül tartották megvalósíthatónak a céljaikat. És az akár annyiféle is lehet, ahány ember a csoport tagja. Bocs az idétlen kitérőért, de mindketten láttunk már "olyat", hogy a cél a White Power gyűléseken való részvételre sok finom sült kolbász befalása volt .
Úgyhogy más jelenetek miatt, inkább -naná! - pszichológiai drámaként nézve, és a kezdeti botladozások ellenére tetszett. Nem lett jobb, mint az általad vagy általam említett filmek, de más lett... más részleteket felnagyítva, aprólékosan bemutatva lett jó. Úgy érzem, valamennyire komplementerben láttuk ezt a filmet, és ha láttuk, átéltük volna a film kapcsán azt is, amit a másik, akkor simán kijött volna egy 10/10-es film -függetlenül a néha félamatőr megvalósítástól-... de nekem így csak 7,5 pont.
************
purple rain, ha esetleg erre jársz, én azért meghallgatnám a te véleményed is erről a filmről, mint "bennfenntesnek" . .
R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
Úgyhogy más jelenetek miatt, inkább -naná! - pszichológiai drámaként nézve, és a kezdeti botladozások ellenére tetszett. Nem lett jobb, mint az általad vagy általam említett filmek, de más lett... más részleteket felnagyítva, aprólékosan bemutatva lett jó. Úgy érzem, valamennyire komplementerben láttuk ezt a filmet, és ha láttuk, átéltük volna a film kapcsán azt is, amit a másik, akkor simán kijött volna egy 10/10-es film -függetlenül a néha félamatőr megvalósítástól-... de nekem így csak 7,5 pont.
Wow!!! Ahhoz képest, amennyit írtál róla, amennyi gondolatot ébresztett benned, ahhoz képest kevesellem a 7.5-öt... Majd ha érik benned, lesz ez még több is... szerintem. Egyszerre sok(k) az élmény.
Holnapra összeszedem a gondolataimat, átgondolom a válaszaimat, és írok recenziót. Mindenestre örülök, hogy tetszett.
.
A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Hétf. Jan. 14, 2019 11:09 pm-kor.
Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
Wow!!! Ahhoz képest, amennyit írtál róla, amennyi gondolatot ébresztett benned, ahhoz képest kevesellem a 7.5-öt... Majd ha érik benned, lesz ez még több is... szerintem. Egyszerre sok(k) az élmény.
Holnapra összeszedem a gondolataimat, átgondolom a válaszaimat, és írok recenziót. Mindenestre örülök, hogy tetszett.
Inkább úgy mondanám, hogy volt ez kevesebb is, de érett valamennyit .
Ebből a pontból nem hagyhattam ki, hogy az elejét (a négy "kép" után) eléggé untam, a színészek egy jó része legfeljebb lelkes amatőr volt, és a rendező is túl nagy örömöt lelt abban, hogy mondjuk céltalanul mutogassa Marissát autóvezetés közben. Ennek esszenciája volt a Svenját alakító Jella Haase, akiről még nem tudtam eldönteni, hogy ennyire profin hozza az álmatag, ostoba libát, vagy tényleg az.
Az Augusztus Oklahomában volt nálam 8,5, úgyhogy a 7,5-hez pár tizednél többet már nem nagyon tudok hozzá-"érni" .
.
R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
Gyorsan lépjük is túl azon, hogy az eltérő tapasztalataink, érdeklődésünk miatt máshogy nézünk erre a filmre,
Így van, de ez jelen esetben sem elhanyagolható értékelésbeli különbség - a személyes kötődés, tapasztalat képes ily mértékben befolyásolni a moziélményt.
Idézet :
... de mert a sokaság erejéből fakadó agresszív tombolást és erőfitogtatást nem tartom a fajgyűlölők sajátjának, így inkább mellbe vágott mondjuk Marissa némasága a pénztárgépnél...
Tény, hogy a csordajelleg másnál is működik...
Idézet :
Amit viszont teljesen máshogy láttam, azok a szereplők motivációi voltak, úgyhogy bár persze jobban és többen is ki lehettek volna dolgozva a karakterek, de én mindenki részéről láttam éppen eleget.
Spoiler:
Idézet :
Marissa esetében szerintem jól érzékeltették, hogy nála az egész "náculás" csak egy sokadrangú dolog...
A fene se tudja... Én talán még egy másik filmben sem láttam ennyire szívből jövő, mélyről táplálkozó ősi náci eszméket valló fiatal(oka)t. Persze, hogy a nagyapja miatt lett ilyen, a magot ő ültette el benne (még jó korán), de az idegengyűlölet ily mértékű kifejezése számomra sokkoló volt. Szerintem ebben semmi felesleges élvezet nincs, Marissa önmagában ilyen. S a nagyapa kontra anyuka dologot - bár nem bagatellizálom el - egyálatlán nem éreztem Marissa nemzetszocialista jellemfejlődése szempontjából dominánsnak.
Ellenben, miután azt hiszi, megölte az egyik fiút, valós bűntudata támad, amire majd Sandro viselkedése csak ráerősít. Kicsit lineárisabban látom az egészet, a nagyapa halála nem kiváltó ok a csapattól távolodásban, csupán csak egy a sok közül
Idézet :
És ha már Sandro! Egyenesen imádtam annak a jelenetnek az összefonódásait, amikor Sandro szexelni akar Marissával a papa halála után, de a lány le se szarja őt.
Ez sem rossz, de ha most behunyom a szemem, számomra Sandro az erkélyen áll, és dobja ki a drogot meg a náci tankönyvet... az ő szerepe nálam abban a jelenetben csúcsosodott ki. Azért is írtam, hogy ő nem Derek: a börtön megvátoztatta ugyan, de inkább felerősítette benn az eszmét, mint eltörölte volna. Gondolom, ott is tele van minden színesbőrűvel...
Idézet :
Az egyetlen, ami Marissánál, az a "bolti lopásos" jelenet volt Rasullal. Oké, ott a bűntudat, de amikor a srác elkezdte leborogatni a cuccokat a polcról, némán követelve a figyelmet és az elégtételt, azért csak ráüvöltöttem volna a csaj helyében, hogy "Mi a faszt akarsz, kis takony!?", vagy hogy "Hagyd már abba!", ehelyett a lány lopásra buzdítja, aminek a baromságát a frissiben érkező anya és a neki lekevert pofon koronázza meg. Ennek a hülyeségnek a kompenzálására jól is jött az a nagyon ügyes csavar, ahogy végig elhitetik -pusztán azzal, hogy Rasul egyedül van és hogy azt mondja a tesójáról, hogy "elment"-, a másik fiú meghalt, és csak a végén derül ki, hogy mégsem.
Ezt így gondolom én is. Engem is zavart, Marissa tette - nem tette - megalapozatlannak tűnt...
Idézet :
Na de Svenja ... de legalábbis én nagyon máshogy láttam... "Ideológiai hitvallás" a lófaszt!!!
Ezt tényleg máshogy láttuk. Érdekes, amit írsz, lehet is benne valami, de én már Svenjánál is éreztem alapból zsigeri rasszizmust. Meg sem fordult a fejemben, hogy ő szimplán a család elleni gyűlöletét fejezi ki a neten (pedig lehet), számomra a kamaszkori lázadásból nyílegyenes út vezetett a naáci bandába. Mindenféle nevelőapa-hatás nélkül...
Idézet :
A Hitler-maszkos jelenetet szerintem is nehéz volt überelni, de nálam azért, mert akkor derült ki, Svenja annyira fogalmatlan, hogy a hülye picsa fel sem ismeri, hogy kit ábrázol ("Ez meg ki?")! Szerinted nem kell ehhez 15 éves németként nagyon-nagyon butának lenni ?
Akkor ez sem tűnt föl, simán iróniának láttam az egészet - egyébként meg, az egész filmet, annak végkifejletét is ismerve, Svenja inkább csak naiv volt, mint buta. Már csak az eleje miatt is, amikor is kimondottan jó tanuló volt a sok egyessel.
Idézet :
Részemről így megengedőbb vagyok: mivel egyik csajnál sem a négerek és a zsidók gyűlöletét éreztem elsődlegesnek, így a mozi nekem nem sugallta, hogy "aki ma a keletnémet részen nem elégedett magával vagy a közösségével, annak nincs is más útja, mint az idegengyűlölet"...
Ezért írtam, ez már rég nem a zsidókról szól. Sokkal inkább egy tükör a mai Európában (joggal!!!) terjedő bevándorlásellenességnek, az idegen gyűlöletnek. Picit Te is leragadtál a zsidóknál és a négereknél, mint két történelmi "hagyománynál", de manapság az alkalmazkodásra nem hajló török, pakisztáni és arab népek komolyabb problémákat jelentenek a németeknél, mint a zsidók valaha is jelentettek. Konkrétan: a török kolóniák egy részében már nem is hajlandóak a gyerekek németül sem tanulni, úgy mennek iskolába, hogy nem beszélik a nyelvet. Mert más a kultúrájuk, bazzeg... Hát a lófaszt. Menjen vissza oda, ahonnan jött. Vagy igenis, illeszkedjen be.
Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
N: Marissa esetében szerintem jól érzékeltették, hogy nála az egész "náculás" csak egy sokadrangú dolog... R2: A fene se tudja... Én talán még egy másik filmben sem láttam ennyire szívből jövő, mélyről táplálkozó ősi náci eszméket valló fiatal(oka)t. Persze, hogy a nagyapja miatt lett ilyen, a magot ő ültette el benne (még jó korán), de az idegengyűlölet ily mértékű kifejezése számomra sokkoló volt. Szerintem ebben semmi felesleges élvezet nincs, Marissa önmagában ilyen. S a nagyapa kontra anyuka dolgot - bár nem bagatellizálom el - egyálatlán nem éreztem Marissa nemzetszocialista jellemfejlődése szempontjából dominánsnak. Ellenben, miután azt hiszi, megölte az egyik fiút, valós bűntudata támad, amire majd Sandro viselkedése csak ráerősít. Kicsit lineárisabban látom az egészet, a nagyapa halála nem kiváltó ok a csapattól távolodásban, csupán csak egy a sok közül
Mármint hol írtam, hogy "felesleges élvezet" ? Okokról és okozatokról írtam, és hogy mi mivel jár(hat) együtt, ahogy én összeraktam. A nagypapa halála nem is lehet kiváltó ok, hiszen a gázolás, de még talán a boltos jelenet is előbb történik meg, de hogy én annak tulajdonítom a legerősebb "lökést" a sok közül, az biztos. És úgy láttam, nem lehetett olyan "mélyről táplálkozó" Marissában az az "ősi náci eszme", ha gyakorlatilag napok alatt le tudja zavarni nagyobb összeomlás nélkül is a tőlük való elszakadást, sőt nem egyszerűen otthagyja a bandát, hanem baseball ütővel csapkodja meg őket, elsősorban Sandrot.
-------- N: És ha már Sandro! Egyenesen imádtam annak a jelenetnek az összefonódásait, amikor Sandro szexelni akar Marissával a papa halála után, de a lány le se szarja őt. R2: Ez sem rossz, de ha most behunyom a szemem, számomra Sandro az erkélyen áll, és dobja ki a drogot meg a náci tankönyvet... az ő szerepe nálam abban a jelenetben csúcsosodott ki.
Persze, nemzetszocialista szempontból mindenképpen . De gondolom észrevetted, ez volt a legfontosabb különbség kettőnk látásmódja között: te egy nemzetszocialistákról szóló filmet láttál, és az eseményeket ennek türkében értékelted, míg én egy többágú drámát láttam emberekről, akik történetesen nemzetszocialisták voltak. És eszem ágában sem volt "elhanyagolhatónak" tartani ezt az értékelésbeli különbséget, csak ezt már annyiszor végigzongoráztuk, hogy szükségtelennek tartottam megint lefutni ezeket a tiszteletköröket ...
-------- N: Na de Svenja ... de legalábbis én nagyon máshogy láttam... "Ideológiai hitvallás" a lófaszt!!! R2: Ezt tényleg máshogy láttuk. Érdekes, amit írsz, lehet is benne valami, de én már Svenjánál is éreztem alapból zsigeri rasszizmust. Meg sem fordult a fejemben, hogy ő szimplán a család elleni gyűlöletét fejezi ki a neten (pedig lehet), számomra a kamaszkori lázadásból nyílegyenes út vezetett a náci bandába. Mindenféle nevelőapa-hatás nélkül... Egyébként meg, az egész filmet, annak végkifejletét is ismerve, Svenja inkább csak naiv volt, mint buta.
Nem is csak a családja gyűlöletéről beszéltem a net kapcsán, hanem arról, hogy mennyire alapjárati érzés nála a gyűlölet, ami valszeg a családtagjai iránti megvetésben gyökereznek, ahogy ez nem ritka. Svejnáról nekem az jut eszembe, amit egyszer olvastam: "Nem vagyok rasszista! Én egyformán utálok mindenkit!". Múltkor csak utaltam rá, de mert ide is befér, így most már linkelem is:
A "végkifejletét is ismerve"? Azt, ahogy telefonál Sandronak, hogy hol van ő és Marissa? Hát, akkor is simán azt pörgette ki az agyam, hogy egyfelől remek alkalom volt felhívnia magára Sandro figyelmét, esetleg nagyobb eséllyel pályázni ezzel a megüresedett "First Lady posztra", másrészt -és ez a fontosabb szerintem- pár perccel azután telefonál, hogy megtudja, Marissa az első vonattal haza fogja küldeni, elszakítva őt mindazoktól az előnyöktől, amiket a neonáci társaság jelentett, és ennek megakadályozására akkor éppen nem lát jobb megoldást. Nem mondom, hogy idealista vagy vagy naiv, csak mert nem olyannak, "zsigeri rasszista" léte ellenére is tulajdonképpen jobbnak látod Svenjácskát, mint én, mert pontosan tudom magamról, hogy milyen (klasszikus értelemben vett) cinikus vagyok, de erre szoktam mondani, hogy sajnos még senki nem mutatott olyan módszert, amivel az emberek tetteinek okát hatékonyabban tudnám vélelmezni. Hogy Svenja nem mérte fel, hogy a telefon mivel jár Marissára nézve, hogy naivan azt hitte, nem származik belőle kára, az lehet, de azt hiszem, nem is érdekelte... akkor, aztán a holttestét látva azért csak megmozdult benne is valami.
------- N: Részemről így megengedőbb vagyok: mivel egyik csajnál sem a négerek és a zsidók gyűlöletét éreztem elsődlegesnek, így a mozi nekem nem sugallta, hogy "aki ma a keletnémet részen nem elégedett magával vagy a közösségével, annak nincs is más útja, mint az idegengyűlölet"... R2: Ezért írtam, ez már rég nem a zsidókról szól. Sokkal inkább egy tükör a mai Európában (joggal!!!) terjedő bevándorlásellenességnek, az idegen gyűlöletnek. Picit Te is leragadtál a zsidóknál és a négereknél, mint két történelmi "hagyománynál", de manapság az alkalmazkodásra nem hajló török, pakisztáni és arab népek komolyabb problémákat jelentenek a németeknél, mint a zsidók valaha is jelentettek. Konkrétan: a török kolóniák egy részében már nem is hajlandóak a gyerekek németül sem tanulni, úgy mennek iskolába, hogy nem beszélik a nyelvet. Mert más a kultúrájuk, bazzeg... Hát a lófaszt. Menjen vissza oda, ahonnan jött. Vagy igenis, illeszkedjen be.
Kicsit sértő, hogy ezen mondataid alapján mennyire keveset nézel ki belőlem ! A zsidókat és a négereket afféle iróniaként hangsúlyoztam ki, pont mint "történelmi hagyomány", mert elég "kőkorszakinak" tűnt, hogy a házibuliban még mindig zsidós propagandafilmekkel tüzelik fel a "vének" a fiatalokat a mai körülmények között is, ráadásul feltűnt, hogy pont ez a két népcsoport nem került elő a filmben, ahol viszont rugdostak vietnamit, gázoltak pakisztánit, fegyvert fogtak kínaira, törökre, stb.; talán csak egy néger volt, az is a büfénél. Ha nem is első kézből, de azért tájékozottnak tartom magam a multikulti aktuális állásáról, általánosságban meg a különböző embercsoportok egymás mellett éléséről, de még ennél is fontosabb lehet, hogy nincsenek illúzióim annak állapotáról, így amit elképzelek, kiegészítendő a meglevő információimat, az sem mutat túl rózsás képet, és főleg nem jövőt. Már évekkel ezelőtt is így volt, és nem változott: "Kramer [...] ugyanis azt elemzi, hogy az egyes nemzetek kulturális sokszínűsége mennyire védhetetlen és kilátástalan, ha ezek tagjai egy térbe kerülnek, mennyire nevetséges vagy éppen brutális eredményekre vezethet. Ez ráadásul gyakorlatilag minden, egymást kizáró viselkedésformára igaz. Pedig hát ugye az USA a "szabadság földje", a gazdagság, a hírnév, vagy egyszerűen a megélhetés reményét jelenti. Rossz hír azonban, hogy ebből sem korlátlanok a készletek, sajnos ez a remény és ez a szabadság árucikk, "fogyasztásának" szabályai és korlátai vannak, és az ember "fizet" értük. Olykor pénzzel, de jelen esetben leginkább a szokásaival, a hagyományaival, a becsületével, a testével, az elveivel, végső esetben az életével... és sok olyan ember van, aki ezt az árat nem hajlandó megfizetni, az előnyeiből viszont részesülni óhajt, így nekiáll trükközni meg önámítani. [...] Tömegfogyasztásra alkalmatlan, tűz- és robbanásveszélyes film a szabadságról, a toleranciáról, az egymás mellett élésről, és ezek képtelenségeiről."
"Picit leragadtál" ...
Ezekkel az észrevételekkel párhuzamosan -még ha ez talán meg is lep- és is találtam olyan gondolat-morzsákat a narrációban, amiket be tudtam illeszteni a saját világképembe. Valahogy ebben is azt éreztem -és talán beszéltünk is már róla-, hogy hiába indulunk máshonnan, haladunk részben vagy egészben más úton, sokszor ugyanoda érkezünk meg, mert reálisan szemlélve a dolgokat sok dolgot egyszerűen nem lehet máshogy látni, máshogy képzelni a jövőjét. Egy szubjektív szemüveg talán alakítani tud valaminek a színén és az alakján, de az alapvető tulajdonságait nem tudja megváltoztatni. "Ami jó, az jó"... de ugyanúgy fordítva is igaz lehet...
.
R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
Ezt a jelenetet imádom!!! Tudod hányszor újra akartam már nézni ezt a filmet (is)??? Most lehet, megadtad a végső lökést!
Idézet :
Kicsit sértő, hogy ezen mondataid alapján mennyire keveset nézel ki belőlem !
Nem állt szándékomban, ne haragudj!
Kicsit valóban félreolvastalak. De most, hogy mondod, tényleg pont ezek nem szerepeltek benne...
Idézet :
Valahogy ebben is azt éreztem -és talán beszéltünk is már róla-, hogy hiába indulunk máshonnan, haladunk részben vagy egészben más úton, sokszor ugyanoda érkezünk meg, mert reálisan szemlélve a dolgokat sok dolgot egyszerűen nem lehet máshogy látni, máshogy képzelni a jövőjét. Egy szubjektív szemüveg talán alakítani tud valaminek a színén és az alakján, de az alapvető tulajdonságait nem tudja megváltoztatni. "Ami jó, az jó"... de ugyanúgy fordítva is igaz lehet...
Igen, ez már nem egyszer bejött. Attól függetlenül abban megegyezhetünk, a Kriegerin egy újabb, méltatalanul ismeretlen mozi, mert az általad írt negatívumok ellenére is tanulságos, nagyközönség számára is bemutatandó alkotás. Talán kicsit túl német, de igazán jó lenne, ah többen ismernék...
.
A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Hétf. Jan. 21, 2019 7:39 pm-kor.
Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
Attól függetlenül abban megegyezhetünk, a Kriegerin egy újabb, méltatlanul ismeretlen mozi, mert az általad írt negatívumok ellenére is tanulságos, nagyközönség számára is bemutatandó alkotás. Talán kicsit túl német, de igazán jó lenne, ah többen ismernék...