Filmfórum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Kritikák, gondolatok a filmek világából
 
KezdőlapGalleryLegutóbbi képekKeresésRegisztrációBelépés

 

 R2-D2 írásai 3.0

Go down 
+7
Gyulus
Dylan83
andrew1975
téglagyári megálló
mesterjani
Mr. White
Weide
11 posters
Ugrás a következő oldalra : Previous  1 ... 10 ... 17, 18, 19 ... 42 ... 66  Next
SzerzőÜzenet
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty
TémanyitásTárgy: Contratiempo    R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 EmptySzomb. Szept. 09, 2017 9:25 pm

.
R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 EvEs78f




Contratiempo




Talán nem véletlen – azon kívül, hogy a hazai bemutató ezeknél a moziknál ugye irreális elvárás – hogy nincs még hivatalos magyar címe ennek a filmnek sem: leginkább az angol The Invisible Guest után képzett A láthatatlan vendég címet használják mindenhol. Pedig aztán a contratiempo a netes spanyol szótárak szerint mindent jelent, csak azt nem: „1. kellemetlenség, 2. közbejött (kellemetlen) esemény, váratlan akadály, kedvezőtlen körülmény” ugyanis a mozi egészét tekintve minimum elnagyolt, felületes – igaz, hogy a fő konfliktust okozó eset kapcsán tényleg lehet holmi kellemetlenségre hivatkozni… no de azért abból nem feltétlenül kellene gyilkosságoknak következnie. Jómagam meg sem próbálom lefordítani, de igazából értelmezni sem: az A láthatatlan vendég a maga módján nem rossz, lehet több szinten is kapcsolatot találni a történettel, de ez meg úgy beszűkíti az értelmezési lehetőségeket. De igazából mindegy is, nem az a lényeg, mi a címe (a cím mizéria nem egyedi dolog a spanyolajkú moziknál): sokkal fontosabb, hogy a Contratiempo annak az Oriol Paolo nevű faszinak a műve, aki például a zseniális El Cuerpot írta és rendezte, de a Júlia szemei című másik remekmű forgatókönyve is az ő nevéhez fűződik. Ez pedig kellő alap egy újabb kiváló spanyol thrillerre…

Adrian (Mario Casas) sikeres, fiatal üzletember, az év vállalkozója, rengeteg pénzzel és befolyással – azonban a befolyása sem mentheti meg a gyilkosság gyanújától: egy szobában találják egy női áldozattal, a szoba belülről zárva, a srác kezében pedig a gyilkos fegyver. Egyelőre szabadlábon védekezik, az ő verziója szerint valaki leütötte őt és egy ismeretlen vendég a szállodai szobában volt az, aki megölte barátnőjét. A meghallgatása előtt természetesen jön hozzá (afféle házi őrizetszerű szituban) egy ügyvédnő, aki még soha nem vesztett – vérprofi, nyugdíj előtt álló vénlány, aki felkészíti a gyanúsítottat a meghallgatásra. Kicsit ugyan korábban érkezik a vártnál, de jó oka van: a vád egy tanúja pár órán belül vallomást tesz, ami végleg alááshatja Adrian történetét. Az tény, hogy tapasztalt néző elég hamar elkezd gyanakodni a nőre – magam legalábbis így tettem – de garantálhatom, arra nagyon kevesen jönnek majd rá, ki is ő és mit is akar… valójában. Ugyanis a Contratiempo egyik legfontosabb – olyan spanyolos, Oriolos – védjegye a remekül megírt, csavaros, hiteles és kidolgozott fordulatokra építő forgatókönyv. Azt nem mondom, hogy akkora pofon az egész, mint mondjuk a La cara oculta esetében volt, de azért a hűha érzés előjön a végére. És tudjátok mi a poén: hogy egyetlen percre nem éreztem azt, hogy ez a csavar csak azért van, hogy legyen, nem a milliószor látott hollywoodi dramaturgia miatt van fordulat – hanem mert a történet megkívánja és mert fel van építve.

Virginia Goodman (Ana Wagener) az ügyvédnő, aki Adrian sztoriját próbálja ízekre szedni, ezzel is segítve a sikeres meghallgatást: ha a srác őt meg tudja győzni igazáról, akkor nyert ügye lesz a bíróságon. Az események így Adrian elmesélésében elevenednek meg, a film kvázi egy gigantikus flashback: a gyilkosság, mint kellemetlenség előzményeként feltárul az az út, ami Adriant abba a szállodai szobába vezette. Egy titkos szerelmi kapcsolat története, egy titkos találka és annak balszerencsés hazaútja – zseniálisan adagolt formában. A gyilkosság kezdeti képei után viszonylagos nyugalomba kerülünk, Adrian és Laura (Bárbara Lennie) románcában azonban egy kellemetlen baleset gyökeres fordulatot vesz. Nem írom le, mi és hogyan, mert tök jó volt átélni Adrian meséjét az esetről – a lényeg, hogy a fiatal pár hirtelen döntéseinek óriási súlya lesz később. Nem mondom, hogy én így tettem volna, de az adott szituban, az adott téttel simán elhiszem, hogy ez életszerű. Qrva jó volt, ahogy a mesében a részletek egymásra épülnek, ahogy tök hitelesen minden elromlik, ahogy a remekül megírt forgatókönyv balszerencsés fordulatai új rétegeket adnak Adrian meséjének.

Egyébként nem véletlenül írtam annyiszor, hogy mese: a Contratiempo egyik legfontosabb jellemzője, hogy – jó thrillerhez hasonlóan – nem tudhatod, igaz-e, amit látsz/hallasz. Ez EGY igazság, Adrian igaza, az ő története, az ő nézőpontjából elmesélve, az ő jól felfogott érdeke szerint. Viszont, ahogy telik az idő, ahogy az ügyvédnő egyre kényesebb kérdéseket tesz fel, úgy tűnik egyre ingatagabbnak az egész: egyre inkább érezni, hogy a sztori nem teljes, s hogy a nőnek sem csupán az a célja, hogy erős alibit gyártsanak a meséből. Tényleg olyan, mint egy meghallgatás, Adrian szempontjából egyre kellemetlenebbé is válik az egész: és még ha a múlt igazságában ekkor még nem is kételkedünk, a legfontosabb kérdés, miszerint hogy került ki a gyilkos a belülről bezárt hotelszobából, továbbra is megválaszolatlan. Mesterien felépített láncolat az egész, tulajdonképp egy gigászi csapda, aminek viszont a bezárulása mégsem ér váratlanul. Egyrészt, mert a néző valahol az első perctől kezdve érzi, hogy valami nincs rendjén – erre amúgy nagyon rásegít a srác karaktere is – másrészt meg sok-sok apró morzsát elhintenek menet közben, amik valahogyan beépülnek a tudatalattiba. Mindenekelőtt az ügyvédnő nem kicsit nagyképű dumája arról, hogy ki az okosabb… s ha már itt tartunk. Egy gyenge pontot éreztem az egészben, az amúgy jól felépített fordulat nálam pont ezen sántít kicsit: a történet végét ismerve, az ügyvédnő ennyire talán nem is lehetne „okos”.

Én nem tudom, mit esznek-isznak a spanyol nyelvű írók, rendezők, de nem először áradozok abból a közegből érkezett filmen... biztos vannak gyengébben sikerültek is, de eddig, amiket láttam, egy szignifikáns dologban eltértek amerikai társaiktól: a forgatókönyv átgondoltságában. Lehet, hogy az Álomgyárban több pénz jut minderre, hogy híresebb és jobb (??) színészek állnak rendelkezésre, de amíg ott az az elvárás, hogy nézőként eszedbe ne jusson gondolkodni azon, amit látsz, az európai mozik zömében a sztori minden egyes építőkockája mintha oda lenne ragasztva egymáshoz. A meglepetés itt tényleg meglepetés, a motivációk és a karakterek jól kidolgozottak, az egész filmről süt a hitelesség. Mert ugyan meglehetősen balszerencsének kell lenni ahhoz, hogy mindaz, amit itt látunk, így bekövetkezzen, de ha megtörténik, akkor ezek a figurák, ilyen kitalált jellemmel és háttérrel tényleg csinálhatják akár ezt is. Mint jó thriller, a Contratiempo végig feszültség alatt és bizonytalanságban tart, ami közben érzed ugyan, hogy nincs minden rendben, de képtelenség lenne az események láncolatának minden változatát végigvenni. Kicsit – pláne a vége – olyan, mint egy gondolatkísérlet: mi van, ha Adrian sztorija nem igaz, ha a sármos fickó tulajdonképp tényleg egy hidegvérű gyilkos, s mi van, ha ezt a saját ügyvédje deríti ki róla? Lehet-e a gondolatkísérletet annyira variálni - van-e olyan mese – ami elég hihető ahhoz, hogy a zárt szobából eltűnő gyilkost elhiggye bármely bíróság? Egyáltalán, ha az ügyvédnő kideríti az igazat – Adrian kvázi meggyón neki mindent – az a közelgő tárgyalás szempontjából mit jelnt?

Ezen gondolatok mentén pörög a film, miközben egyre mélyebben merülünk a bizonytalanságban. Kiegészítésképp pedig van még egy gyermekét elvesztő házaspár, Adrian eredeti, hivatalos ügyvéde, aki tőle távol próbál neki segíteni – no meg a végén még valaki, akinek feltűnése meglepetést kellene, hogy okozzon – kinek mekkorát. Jó ez az egész így, remek színészi játékkal, remek hangulattal, és mindenekelőtt remek forgatókönyvvel és dialógusokkal. Amikor elkezdik variálni a múlt lehetséges eseményeit, az ember egyik ámulatból a másikba esik: akkor döbben csak rá, hogy Adrian életszerű meséje mennyire is ingatag lábakon áll. És hogy tulajdonképp mire is ment ki az egész… mert hogy az a bizonyos óra sem csak azért ketyeg, amiért, s fontosabb egy piros x, mint maga a meghallgatás.

Jó volt ez, egy újabb kiváló spanyol mozi. Igaz, nem lehet minden egy újabb El Cuerpo, de kész felüdülés volt egy értelmesen megírt mozit látni.




85%



.


A hozzászólást R2-D2 összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Csüt. Júl. 04, 2019 6:27 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 EmptySzomb. Szept. 09, 2017 10:57 pm

R2-D2 írta:

Contratiempo

Jó volt ez, egy újabb kiváló spanyol mozi. Igaz, nem lehet minden egy újabb El Cuerpo, de kész felüdülés volt egy értelmesen megírt mozit látni.

85%


Óóóóó, 'szameg Rolling Eyes Wink !!!
Pár hete került fel a Netflixre, a hét közepén láttam, és ha egy kicsit gyorsabban jön az ihlet, akkor ma az erről szóló írást tettem volna fel... Félig kész, majd hétfőn felmásolom, már amennyi értelme maradt így, és mehet dupla ajánlóként Smile .

Mert a véleményem szóról szóra ugyanez: remekül megírt film egy kiváló ötlet alapján, és csak annyi a baja, hogy nem ezt láttam előbb a többihez képest, mert úgy a meglepetés és a csodálat is nagyobb lett volna. Úgyhogy olyan 8 körül lesz.

.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 EmptySzomb. Szept. 09, 2017 11:28 pm

Niwrok írta:

Contratiempo

Óóóóó, 'szameg  Rolling Eyes   Wink !!!



tongue tongue tongue


Niwrok írta:


Pár hete került fel a Netflixre, a hét közepén láttam, és ha egy kicsit gyorsabban jön az ihlet, akkor ma az erről szóló írást tettem volna fel... Félig kész, majd hétfőn felmásolom, már amennyi értelme maradt így, és mehet dupla ajánlóként  Smile .

Mert a véleményem szóról szóra ugyanez: remekül megírt film egy kiváló ötlet alapján, és csak annyi a baja, hogy nem ezt láttam előbb a többihez képest, mert úgy a meglepetés és a csodálat is nagyobb lett volna. Úgyhogy olyan 8 körül lesz.

.

egyetért

Oké, akkor megvárlak. Örülök, hogy neked is tetszett. Ami jó, az jó. Laughing


.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty
TémanyitásTárgy: Az (2017)   R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 EmptyPént. Szept. 15, 2017 12:13 am

.
R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 K393rpo




Az (2017)




Gondolom, nem kevesen vannak olyanok, akik úgy ültek/ülnek be erre a filmre, mint én: nem olvasták Stephen King maratoni hosszúságú történetét, maximum az 1990-es minisorozatot látták – vagy azt sem. Így, velem együtt ők is csak értetlenül bámultak a mozivászonra, mi is ez a gyerekevő bohóc, ők is vártak volna valami minimális magyarázatot arra, ki is ez az Az, honnan jött és hogy miért is csak 27 évente éhezik meg. Nos, hogy akár utólag is könnyebb legyen kicsit megemészteni a látottakat – ha meg valaki még csak ez után nézi meg, annak egy jó kis útbaigazítás – a net segítségével összeszedtem a Karajcárosnak hívott bohócról a tudnivalókat. Ugyanakkor halkan megjegyzem, hogy ez, így roppant mód hiányzott a moziból, nem lehet egy ekkora (sikerű) produkciót arra alapozni, hogy mindenki kívülről tudja, mivel áll szemben – az Az idei mozis feldolgozásának egyik legnagyobb hibája számomra így márpedig pont az ebből a tudatlanságból eredeteztethető… khmmm… nevetségesség lett.

„Az valódi neve ismeretlen az emberek előtt. Azért nevezik ezzel a határozott névmással, mert alakváltó. Képes az emberek félelmei mögé látni és azt ellenük fordítva felvenni annak alakját. Az bohócformája arra szolgál, hogy könnyebben el tudja ragadni természetes táplálékát, amely nem más, mint a városban élő gyerekek. Bár időnként felnőtteket is magával ragad, a gyermeki félelem az a fűszer számára, mely élvezhetőbbé teszi az ételt. Az egy kozmikus kataklizma során került a Földre, hogy ott hibernálva várjon évmilliókat, hogy az emberek eljöjjenek, s megalapítsák Derry városát, egyenesen a búvóhelye fölött. Az érkezés után, feltételezhetően első áldozatai bekebelezése után hibernálta magát és körülbelül huszonhét évenként ismét feléledt, táplálkozott, majd ismét álomba zuhant. Ezen ciklusok kezdetét és végét is mindig valamilyen városi katasztrófa jelezte. Az ősellensége a "Teknősbéka" aki valaha az Univerzumot és más világokat teremtett. Ők ketten viszont egy még magasabb rendű értelem kreálmányai, akikre csak Mások néven hivatkoznak”

Nem állítom, hogy ez most annyira komoly – nem tudom, King mit szívott, mikor egy teknősbékát tesz meg egy gonosz alakváltó ellenfelének, de hát Oggway mester is különleges volt a Kung Fu Pandában, ugye – és életszerű magyarázat, de legalább valami… valami, ami hiányzik a filmből. Nagyon. Így az egész meglehetősen gyermeteg és súlytalan lett, amit ráadásul tetézett az, hogy a fél történet – mert hisz ez csak a könyv fele – egy manapság divatos, amúgy jól sikerült ifjúsági moziba csomagolt horror próbál lenni. Annak minden előnyével és hátrányával: az eredeti alapanyagtól való eltérés, a sztori 80-as évek végébe helyezése a bicikliző gyerekekkel, a pubertáskori szexista viccekkel kifejezetten jó, divatos és hangulatos – viszont ehhez párosítva a gonosz bohóc rémes tettei, a néha tényleg ütős jump scare elemek és parás hangulat valahogy totál nem illik össze. Mintha nem találták volna meg az alkotók, milyen irányba is vigyék a mozit, egyszerre lett gyermetegen vicces és tényleg félelmetes… a baj csak az, hogy a kettő tulajdonképp ki is oltja egymást.

1988 októberében egy nagy esőben – ezen kicsit elgondolkodtam, pont esőben kell-e papírhajót úsztatni, de kétségkívül ,lehet  – egy kisfiút elkap a város mérhetetlen csatornahálózatában rejtőzködő bohóc… tény, hogy kiváló hangulatú és ütős (harapós) a felütés. A kis srác halálát mindenki nehezen dolgozza fel, de leginkább annak pár évvel idősebb bátyja, aki még következő év nyarán is eltűnt kistestvérét keresi. Hiába mondja neki mindenki, hogy George meghalt, ő szentül hisz benne, hogy a kiskölök csak eltűnt… tulajdonképp nem is csoda, hogy a félelmein és mániáján keresztül megérinti az univerzális gonosz, esetünkben a bohóc. Rajta kívül még hat másik kiskölköt környékez meg Az, mindegyiket a saját félelmük kivetülésének formájában ijesztget – állítólag finomabb a hús, ha a félelem szétárad az erekben. Mindegy, a 7 gyerek, akik amúgy valamilyen ok miatt mind-mind korosztályuk veszteseinek számítanak, a közös negatív élmények hatására kis csapattá kovácsolódik, és természetesen némi széthúzás után együttes erővel veszik fel a harcot a bohóc/leprás/festménynő ellen. Nagyjából ennyi a történet, aki ismeri, annak ez sem újdonság, aki meg Pennywise-szűzen ül be rá, az hadd fedezze fel magának a filmet.

Mint mondtam, tulajdonképp két fő szálra, két fő hangulati elemre lehet bontani a filmet, ezek közül pedig nekem a gyerekes rész, az egész 80-as évekbeli, biciklis hangulat nagyon bejött. Külön nézve egy kiváló Stranger Things pótlék, vagy epizód, millió apró, jól eső érzéssel a korszak iránt – sőt, megkockáztatom, ha nem lett volna a sorozat, most teljesen odáig lennék ettől a résztől. Személy szerint én annak is örülök, hogy az 50-es évekből áttették a történetet a 80-as évekbe, így sokkal közelebb áll hozzám, kicsit visszarepít a múltamba. Jók a gyerekek karakterei, érdekes kis minivilágokkal, Beverly kapcsolata apjával gyomorforgatóan dühítő, Eddie és dagadt anyja, Mike és a birkák, vagy Ben túlsúlya remek karakter kavalkádot nyújt, igazán jól kidolgozott – ámde csak a szükséges mértékig bemutatott – személyes háttér információkkal. A hab a tortán mindezekhez természetesen a szemüveges srác, Richie figurája, aki a film egyszemélyes humorforrása, akinek olyan beszólásai vannak, amiken szó szerint szakadni lehet a röhögéstől: kiválóan működő szexista gyerekhumor, megfelelő pillanatokban adagolva. Az, hogy belőlük lesz a Vesztesek Klubja, totál életszerű és érthető, jól összerakott és hiteles brigád – egyúttal az egész kompánia tök szerethető, külön-külön is és csapatban is lehet értük izgulni… olyan végtelenül cuki a mozi ezen rétege. Egyfajta ellenpólus számukra az idősebb galeri szereplése, akinek egyik tagja majd ugye majd fontos szerepet fog későbbiekben is betölteni – az ő csapatuk, a kinézetük, karaktereik is kiválóan megidézik a 80-as évek lázadó, balhés srácainak figuráit.

Nos, ehhez az egész – talán nem túl sötét – kamaszvilághoz kellene hozzá párosítani valami elementáris erejű és félelmetes gonoszt – amiről meg amúgy nem tudunk lófaszt se. Dicsérendő, hogy ezzel töretlenül próbálkoznak az alkotók, sőt néhány jelenetben egész jól sikerül a frászt is hozni a nézőkre, de a már említett információhiány miatt maga a lény, Pennywise inkább egy nagy talány, mint egy félelmetes figura. A laikus és tudatlan nézőben már menet közben is gondot okozhat az, hogy most akkor mi az a leprás zombi, az a festmény, a fej nélküli gyalogos meg a többi horror elem és hogy kapcsolódik a fő sodorhoz, ráadásul ezen jelenések egy része kínosan nevetséges is lett. A leprás mintha a TWD-ből tévedt volna ide, a fejetlen meg… egyszerűen kínos. Ennél még gyerekkorom egyik legfélelmetesebb filmje, az A fej nélküli lovas is jobb volt… Azt is éreztem egyébként az egészen, hogy nem csak a történetet tették a 80-as évekbe, hanem mintha a horrorfilmes technikákat is próbálták volna ahhoz a korszakhoz igazítani. Néha – nem gyakran, de néha – azt éreztem, mintha mondjuk Carpenter The Thingjében járnék, valahogy a retro feeling átragadt a trükkökre és a látványra is. Mindezek ellenére kétségkívül van az Aznak egy erőteljesebb horror vonala, stílusa, szála, ami helyenként még működik is, az meg, hogy én speciel képtelen vagyok félni egy bohóctól, az legyen az én bajom (magát a koncepciót sem egészen étem, miért pont bohóc, de mindegy – biztos King attól fosott, mikor kicsi volt). A legnagyobb baj azonban szerintem az, hogy a minden háttérteher ellenére cukis ifjúsági szál bohósága, viccessége, kedvessége illetve az ősgonosz bohóc horrorrmegnyilvánulásai teljesen közömbösítik egymást. Mintha nem tudták volna eldönteni, mit is akarnak igazán, hiába az R besorolás, (18+), az egész nem több, mint egy laza, kortárs, ijesztgetős tinihorror. Ennél sokkal parásabb, izgalmasabb filmek kaptak itthon 16-os karikát (pl. Lights Out, It Follows, The Boy), ez, azokhoz képest fasorban sincs.

Aztán azzal, hogy a csatornarendszer akkora, amiben egy egész hadsereg elférne, ami természetesen olyan üres és kihalt, mint amilyennek pont lennie kell, azzal már nem is igazán foglalkozom: teljesen belefér a műfaj idiótaságaiba. Ugyanúgy néhány történeti elem, a mindig kihaltnak tűnő kisváros, a város közepén lévő ház alatti kút, annak abszurd léte simán belefér a zsáner hülyeségeibe – itt sokkal fontosabb volt, hogy hangulatos legyen és jól meg legyen csinálva, ezzel pedig nem volt gond. A végső bunyót mondjuk már kissé nehezebben nyeltem be, nem kicsit volt komikus és dedós, ahogy 7 gyerek elzavarja az ősgonoszt, de talán még az is elment. Van valami viszont, amit mindenképp meg kell említsek, amiről utólag szereztem tudomást, és ami óriási szerencsére nem jelent meg a vásznon: az ominózus gyerek gruppenszex… komolyan mondom, ha azt megláttam volna, bármilyen formában, lehet kimegyek a teremből. Egyúttal, tudomást szerezve ennek létéről, eléggé megkérdőjelezem King nagyságát: ez a teljes aberráció, hiába is dumálja meg, hogy mik voltak anno a szándékai vele. Épp elég volt a pedofil összetevő, annak is már a tudatától kinyílt a bicska a zsebemben…

Mindegy, ez az Az nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet: nem lett egy rossz mozi, majd úgyis a második epizóddal lesz kerek az egész, de valahogy szerintem máshogy kellett volna súlyozni az egészet. Vagy még több ifjúsági résszel, ugyanennyi horrorral, vagy full brutális horrorrként, kevesebb kamaszhumorral. És akkor maradhat a New Yorknyi méretű csatorna is a kisváros alatt.




70%




.


A hozzászólást R2-D2 összesen 3 alkalommal szerkesztette, legutóbb Csüt. Júl. 04, 2019 6:29 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 EmptyPént. Szept. 15, 2017 7:43 am

R2-D2 írta:

Az (2017)

Nem állítom, hogy ez most annyira komoly – nem tudom, King mit szívott, mikor egy teknősbékát tesz meg egy gonosz alakváltó ellenfelének, de hát Oggway mester is különleges volt a Kung Fu Pandában, ugye – és életszerű magyarázat, de legalább valami… valami, ami hiányzik a filmből. Nagyon. Így az egész meglehetősen gyermeteg és súlytalan lett, amit ráadásul tetézett az, hogy a fél történet – mert hisz ez csak a könyv fele – egy manapság divatos, amúgy jól sikerült ifjúsági moziba csomagolt horror próbál lenni. Annak minden előnyével és hátrányával: az eredeti alapanyagtól való eltérés, a sztori 80-as évek végébe helyezése a bicikliző gyerekekkel, a pubertáskori szexista viccekkel kifejezetten jó, divatos és hangulatos – viszont ehhez párosítva a gonosz bohóc rémes tettei, a néha tényleg ütős jump scare elemek és parás hangulat valahogy totál nem illik össze. Mintha nem találták volna meg az alkotók, milyen irányba is vigyék a mozit, egyszerre lett gyermetegen vicces és tényleg félelmetes… a baj csak az, hogy a kettő tulajdonképp ki is oltja egymást.

Van valami viszont, amit mindenképp meg kell említsek, amiről utólag szereztem tudomást, és ami óriási szerencsére nem jelent meg a vásznon: az ominózus gyerek gruppenszex… komolyan mondom, ha azt megláttam volna, bármilyen formában, lehet kimegyek a teremből. Egyúttal, tudomást szerezve ennek létéről, eléggé megkérdőjelezem King nagyságát: ez a teljes aberráció, hiába is dumálja meg, hogy mik voltak anno a szándékai vele. Épp elég volt a pedofil összetevő, annak is már a tudatától kinyílt a bicska a zsebemben…

70%


Amikor először mondtad, nem értettem, mi ez az Oogway-dolog, én erről a teknősös világmagyarázatról nem tudtam Smile ... De van annyi előnyöm ebben, hogy elfogadtam, a gyerekek sem; ők is éppen annyit tudnak Azról, mint a néző, így tulajdonképpen az izgalom egyik forrása, hogy fogalmuk sincs, mi is ő, hogyan kell ellene küzdeniük, és ezért a siker -bár megtörténik- egyáltalán nem garantált. Ők csak annyit tudnak, hogy ki kell szabadítaniuk egy társukat. Az már más kérdés, hogy így kissé következetlen a dolog, mert a film egyértelműen úgy definiálja, hogy a félelem nem egyszerűen fűszer, hanem egyben Pennywise erejét is adja, és azért is tudja lenyomni akár 7 gyerek is, mert nem félnek. Másrészt az, hogy valami többezer éves meg kegyetlen "űrlény", még korántsem jár együtt azzal, hogy szuperereje van. Bőven lehet, hogy egy gyenge szar, ami az illúzióival, hipnózissal tudja csak megtéveszteni és legyengíteni a prédát, és ha azon átlátnak, akkor megáll a tudomány. Hiába láttam az eredeti tévéfilmet, rég elfelejtettem, így minden, amit a "bohócról" tudok, az ebből a filmből jött eredetileg, és az alapján semmiképpen sem valami bivaly démont tudtam elképzelni, ami bohócruhában teszi nevetségessé magát, hanem egy fura pókot és annak a félelemből szőtt hálóját.

A gyerekszexes részről sem tudtam, és bár felvet kérdéseket, hogy miért pont ott és akkor, és King ezt miért tartotta fontosnak megírni... de azért az önmagában nem ritkaság, hogy a 15-16 évesek szexelnek egymással... még ha nem is egyszerre  Wink .
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty
TémanyitásTárgy: 12 majom S3   R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 EmptyVas. Szept. 17, 2017 2:13 am

.
R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 BlEQiwP




12 majom S3




El nem hiszem, hogy létezik élő ember a Földön – akár az írók között is – aki ezt ténylegesen átlátja. Ez, kérem egy akkora káosz az időben, három vagy négy alternatív idősíkkal, hogy szinte képtelenség kibogozni – ez, így már a tavalyelőtti előtti Találmány összetettségét is lepipálja, a különbség kettő között annyi, hogy ez sokkal, de sokkal jobb és szórakoztatóbb. A 12 majom a harmadik évadában sem okozott csalódást, végérvényesen egy hihetetlenül összetett és ötletes időutazásos sorozattá vált, aminek ebben az évadában szépen lassan minden korábbi kérdésre válasz érkezik. Egyre inkább úgy tűnik, az alkotók tudják, mit akartak az első perctől kezdve… az más kérdés, hogy ezen tudásuk megint nem mindig jut el zökkenőmentesen  a nézőkhöz. Egyébként, ahogy kutattam, van idővonala is a sorozatnak, ami felsorolásban (vigyázat, spoileres!!) tényleg alapos és tényszerű, de az igazi jó áttekintést a folyamatábrát a különböző nyilakkal, ki, honnan, hova ugrott  nem találtam. Pedig az lenne az igazán jó móka…

Előző évadokról itt és itt értekeztem, s ahogy olvasom saját soraimat, a legnagyobb problémám mindig is a túlzott összetettség volt. Nos, a az a helyzet, hogy a harmadik évad ebben cseppet sem változott, sőt elért egy olyan pontot, ami után az ember meg sem próbál azon gondolkodni, hogy épp hol van: egy pont után az egész egy szédületes rohanás az időn keresztül. Ez pedig qrva jó, a magamfajta időutazó fanoknak kész mennyország: a legjobb példa az egészre, hogy tulajdonképp 1750 és 2163 között szörfözünk, bepillantva rengeteg évbe, Caterina gépe mellett egy extra nagy időgép is feltűnik, ami városként mozog előre-hátra, illetve egy extra kicsi készülék is, amolyan hopponáló mellény, ami segítségével szinte bármikor és bármi elérhető – már ha tudjuk, mit akarunk.  Miután pedig nekem ez tetszett az egész évadból a legjobban, engedjetek meg két apró megjegyzést ezzel kapcsolatban… az egyik, hogy mekkora ötlet a jövőbeli technológiát a múltban megszerezve a jelenben használni arra, hogy a múltba utazva a jövőt akadályozzuk meg? A másik meg… csak utólag gondoltam bele, hogy önmagában a mellény hogy alkalmas ilyen pontos ugrásokra számítások nélkül, szóval – lehet, ebbe az alkotók ezzel nem is foglalkoztak – az egészet valami gondolatvezérelt szerkezetként képzelem el. Ha ebbe egyébként kicsit jobban belemegyünk, sík hülyeség az egész, de a soriban kiválóan működött, ahogy a bunyóban X-men módjára mindig az ellenfél elé kerültek pár másodperccel…

A második évadot ugyebár ott hagytuk abba, hogy a kis csapat szétszóródott térben, de mindenekelőtt időben: Jennifer az első világháborúba került, Cole maradt 2046-ban, Ramse akaratán és tudtán kívül 2023-ban köt ki, míg Cassie ugye a Titánon 2163-ban ébred. Az amúgy sem egyszerű történeten kavartak tehát az írók egy jó nagyot azzal, hogy elválasztották a karaktereket egymástól, ezt pedig a szokásos dramaturgiát követve természetesen azért tették, hogy legyen egy cél, az egyesülés – ezzel, meg a háromféle időgéppel aztán nagyon jól sáfárkodtak az évad során. Ahhoz, hogy egymásra találjanak, természetesen sok-sok ugrás kell majd, de ezzel meg egészen zseniális dolgokat sikerült elrejteniük a történetben. Az egyik, ami nekem nagyon tetszett, az a fal, amit Cassie talál az idő egy pontján – milyen jó ötlet már az, hogy ki és mikor és miért építette, a másik meg például a felnőtt gyermek találkozása apjával és anyjával úgy, hogy azoknak fogalmuk sincs róla, kivel is beszélnek. Szinte beleszédül az ember az ilyenekbe az évad folyamán, én magam egy ideig próbáltam értelmezni is a szálakat – megállítottam a képet és gondolkodtam rajta, hogy akkor ez most mikor, hogyan, hol – de aztán feladtam. Ha így tettem volna, kb. 5 percenként állíthattam volna meg az egészet és értelmezhettem volna a látottakat, annyi, de annyi csavar és átfedés (na jó, paradoxon) van benne… úgyhogy hagytam a francba az egészet. Szimplán csak élveztem a szörfözést, ahogy ugráltunk előre és hátra, ahogy kerültünk a történelem különféle korszakaiba.

Mert az a 12 majom most már egyik legnagyobb erőssége, hogy ahogy jövünk-megyünk az időben, mindig új és új korrajz tárul szemünk elé – és mindig egy nagyszerűen megcsinált korrajz. Legyen az London, Párizs, New York, bármi és bármikor: rohadt jó, ahogy szereplőink a tök részletgazdag tabló előtt teszik dolgukat. Ahogy korábban is írtam, a tévétársasághoz és a műfajhoz képest is tisztességes látvány jellemzi az egész sorozatot, még akkor is kellően részletgazdag, amikor csak pár órát töltenek egy helyszínen. Másrészről meg szerencsére a rengeteg szürreális látomás alaposan leredukálódott, most, hogy új célja és értelme van Cole életének és küldetésnek, minden tök életszerűvé és kézzel foghatóvá vált. Az évad első szakaszában ugye keresi Cassiet az időben (ez is qrva jó), aztán majd Cassievel keresi a Tanút később – nem mellesleg azt a Tanút, aki 1959-ben fogant, 2163-ban születik meg, 2007-ben, alig 10 évesen próbálják elkapni, majd egészen 1891-ig kell várni, hogy találkozzanak vele. Azt a Tanút, aki amúgy több kiváló hopponálási helyszín közbeiktatásával 1959-ben megsérül, megmentetik 2017-ben, hogy visszatérhessen a Titánra 2163-ban. Ezt olvasni is rohadt jó, nem átélni: igazi Kánaán ez az utazás, amiben még arra is van idő, hogy a jó emberekből rossz legyen, hogy testvérek egymás ellen forduljanak, hogy az eredendő gonosz mégse legyen az, és hogy a prófécia itt is hamis legyen. És végre van értelme a Tanú nevének is: hát mi más legyen egy időutazó, aki tanúja az emberiség történelmének???

A korábbiakkal ellentétben már dráma is van az évadban, kapásból kettő is: tök jó, hogy az utazók maguk is belefáradnak az állandó „helyrehozásba” és egyúttal – ismét csak Időgép és Predestination – az évad új szintre emeli az eleve elrendelés szintjét is. Mert hát mi mást lehet arra mondani, hogy ha valakit 602-szer próbálsz megmenteni, de minden egyes alkalommal kudarcot vallasz? Márpedig itt ilyen is van… és ezek alapján mi esély is lett volna megállítani a vírus elterjedését? Lehet, az is eleve el volt rendelve? Na de ki által? Mi által? Ez a szál amúgy teljesen hanyagolva is van már, mintha tényleg mindenki beletörődött volna, ez az évad most már teljesen mással foglakozik: egyszerre sokkal személyesebb és gigászibb – Cole és Cassandra a saját életük után futva próbálják megmenteni a jövőt is, azt a jövőt, amiből visszafelé indulva ugye majd elpusztul a múlt is. Vagy mégsem? És mi köze ehhez Oliviának – a kínzása több szempontból is zseniális – aki ugye mindig ott és úgy van, ahogy ő akarja? A sorozat legnagyobb manipulátorának, akin tulajdonképp csak egy valaki lát át, egy Elsődleges, akinek hatalma és ereje a Tanúéval vetekszik, csupán az elméje nem olyan stabil (még)? Itt ragadom meg az alkalmat, hogy ismételten visszategyen a sorozat legjobb karakterének fejére a koronát: Jennifer a régi fényében tündököl, nem is állt neki jól, mikor normálisnak kellett lennie.

Rohadt jó ez az egész évad, miután elfogadtam, hogy esélyem sincs követni a különféle idősíkokat, szimplán csak széles mosollyal néztem, hova hopponáltunk épp. Az évad újdonságaképp feltétlenül meg kell még említsem, hogy némileg fura módon, elkezdtek a karakterek az idő különböző pontjain különféle popkult kiszólásokat tenni: ez nekem ugye mindig is bejött, de itt még némiképp idegen volt – pedig hol máshol legyen ilyen, ha nem egy időutazásos soriban. Még szokni kell, az Odaát már hiányos lenne nélküle, de a 12 majomtól ezt eddig nem láttam. A legmagasabb labdát (még) ugyan nem ütötték le – nevezetesen a Vissza a jövőbe címűt – de rengeteg más már szerepelt… kíváncsi vagyok, valahogy be tudnák-e illeszteni a névadó filmet is. Jó poén lenne…

A negyedik évad lesz az utolsó, a írók megkapták a lehetőséget, hogy normálisan lezárják a történetüket. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy a Vidraszemű, az újjáalakult szövetségével képes lesz-e megakadályozni a Tanú szándékát az idő elpusztítására. Ha tudja aktiválni Jenniffer agyát, mint fegyver, akkor lehet… majd meglátjuk. Mert hogy ezek után alig várom már mi lesz, az nem kérdés.





80%



.


A hozzászólást R2-D2 összesen 3 alkalommal szerkesztette, legutóbb Kedd Júl. 30, 2019 4:49 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 EmptyVas. Szept. 17, 2017 8:49 am

R2-D2 írta:

12 majom S3

...mekkora ötlet a jövőbeli technológiát a múltban megszerezve a jelenben használni arra, hogy a múltba utazva a jövőt akadályozzuk meg?

...nem mellesleg azt a Tanút, aki 1959-ben fogant, 2163-ban születik meg, 2007-ben, alig 10 évesen próbálják elkapni, majd egészen 1891-ig kell várni, hogy találkozzanak vele. Azt a Tanút, aki amúgy több kiváló hopponálási helyszín közbeiktatásával 1959-ben megsérül, megmentetik 2017-ben, hogy visszatérhessen a Titánra 2163-ban. Ezt olvasni is rohadt jó, nem átélni: igazi Kánaán ez az utazás, amiben még arra is van idő, hogy a jó emberekből rossz legyen, hogy testvérek egymás ellen forduljanak, hogy az eredendő gonosz mégse legyen az, és hogy a prófécia itt is hamis legyen. És végre van értelme a Tanú nevének is: hát mi más legyen egy időutazó, aki tanúja az emberiség történelmének???

A negyedik évad lesz az utolsó, a írók megkapták a lehetőséget, hogy normálisan lezárják a történetüket. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy a Vidraszemű, az újjáalakult szövetségével képes lesz-e megakadályozni a Tanú szándékát az idő elpusztítására. Ha tudja aktiválni Jenniffer agyát, mint fegyver, akkor lehet… majd meglátjuk. Mert hogy ezek után alig várom már mi lesz, az nem kérdés.

80%


A leírás fényében szinte kevésnek érzem azt a 8 pontot Smile .

Sokadszor ígérem, mindig az orrom előtt is van, de tényleg meg fogom nézni, szerintem még valamikor a télen, akkor úgyis könnyebben megy a pótlás Smile .
Most, hogy a régi sorozataim szinte mind lezárultak, kell is a vérfrissítés...

.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 EmptyVas. Szept. 17, 2017 11:08 am

Niwrok írta:

12 majom S3

A leírás fényében szinte kevésnek érzem azt a 8 pontot Smile .

Sokadszor ígérem, mindig az orrom előtt is van, de tényleg meg fogom nézni, szerintem még valamikor a télen, akkor úgyis könnyebben megy a pótlás Smile .
Most, hogy a régi sorozataim szinte mind lezárultak, kell is a vérfrissítés...

.

lol! Ismerlek...


Annyira tudtam, hogy ez a mondat megfog majd... de amúgy tényleg így van. egyetért
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty
TémanyitásTárgy: A viskó   R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 EmptyVas. Szept. 24, 2017 12:33 am

.
R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 9Rs4QQu



A viskó




Az A viskó eredetileg egy 2007-ben megjelent – mint később megtudtam – keresztény regény, bizonyos William Paul Young tollából. A minimális reklám ellenére a következő években bestseller lett, sikerét főleg annak köszönhette, hogy sok templomban, keresztény rádióban, weblapon reklámozták. A siker ellenére a fogadtatás azonban nem egyöntetűen pozitív: tegnap, ahogy kicsit kutakodtam a neten, egészen megdöbbentő írásokat olvastam néhány vallási honlapon már magáról a könyvről is… nemhogy a filmről. Részemről nem kívánok ez ügyben állást foglalni, furán is nézne ki, ha pont én tennék ilyet – nekem, ez, így, ezzel a kerettel épp, hogy a nézhetőség határait lépte csak át. Az egész történet témája, felvetései érdekelnek ugyan, de messze nem annyira élesek kérdései, mint lehetnének, tanítása, a megbocsájtás és a szeretet ily mértékben pedig számomra elfogadhatatlan – s egyébként totál illúzió…

Most jöhet a kérdés, miért is néz egy ateista egy vallásos filmet… nos, ennek mindenekelőtt az az oka, hogy nem tudtam, mennyire is vallásos az egész. Egy baráti ajánló keretében bukkantam rá, ami szerint egy ember találkozik egy házban istennel és megkérdezi azokat, amiket én is megkérdeznék tőle. A másik meg egy név, a rendező neve: úgy hívják a jóembert, hogy Stuart Hazeldine, és nem kisebb remekművet köszönhetünk neki, mint az A vizsga című filmet. Egyébként a 46 éves rendező nem viszi túlzásba a filmezést, az A viskó csupán a második filmje, ez is 9 évvel az első után készült. Azt kell mondjam, ami rajta múlott, az parádés, eszméletlen képekkel, kiváló hangulattal és beállításokkal operál – az meg legyen a magamfajta szkeptikusok baja, hogy nem igazán tudok mit kezdeni egy történettel, amiben Isten egy molett fekete nő, Jézus egy tipikusan zsidó kinézetű ács, a Szentlélek meg ázsiai bombázó. Magam részéről – korlátoltságom bizonyítékaként – maradnék az Odaát egyházi humbug vonalánál, amiben Isten eltűnt, és nem is akar foglalkozni az emberiséggel.

Mack (Sam Worthington) boldog házasságban él feleségével, Nannel (Radha „Silent Hill” Mitchell) és három gyerekével. A film kezdetén egy barátja narrációjában halljuk a történetet, amin keresztül egyrészt kicsit bepillantunk Mack kemény gyerekkorába, másrészt meg megtudhatjuk, hogy az idilli családi létnek a Nagy Szomorúság vetett véget… pár éve a legkisebb lány, Missy egy balszerencsés eseménylánc következtében eltűnt, vélhetően a Katicás gyilkos áldozata lett. Az esemény teljesen felborította a családi békét, többen – így Mack is – magukat hibáztatják a kislány haláláért, s hiába a hit, Mack teljesen jogosan kétségbe vonja Isten létezését és jó szándékát a világ igazgatásában. Pedig aztán a kötelék meglehetősen erős volt, Nan, Mack felesége olyan bensőséges kapcsolatot ápolt istennel, hogy csak Papának szólítja, rajta keresztül meg az egész família egy tipikus templomban éneklős, amerikai család lett… még nagyobb így a megdöbbenés, mikor Mack a postaládájában egy levelet talál, Papa aláírással. A levél meghívja abba az eredi házba, ahol a kislánya véres ruháját megtalálták, Mack viszont nem tudja, ez valami vicc-e, vagy maga a gyilkos szórakozik vele, esetleg… esetleg tényleg isten kíván vele találkozni. Mondjuk, nekem ez utóbbi meg sem fordult volna a fejemben, de Mackre azért csak volt hatással Nan vallásossága, így – miután ráadásul mindenféle lábnyom hiányzott a postaláda körül – opcióként az is felmerült benne, hogy tényleg az Úrral fog találkozni.

Az igazság az, hogy eddig nekem nagyon tetszett a film. Jó a többszintű dráma, jó Mack karaktere, az egész olyan hiteles és életszerű. Még azzal sincs bajom, hogy elindul a hegyekbe – bár az időjárás néha fura kicsit – hisz a fentebb említett érvelés miatt akár szembenézhet lánya gyilkosával is, a bajom utána nagyjából mindennel ezen kívül van. Mack ugyanis valóban találkozik istennel, aki egy nagy darab néger nő (Octavia Spencer) sőt, fiával, Jézussal (a tunéziai Avraham Aviv Alush) és egy egzotikus lánnyal, Sarayu (a japán Sumire) is: ők közösen tekintik magukat egynek, gyakorlatilag hármójuk a nagy egész isten. Tudom, hogy ez az összeállítás már önmagában kiverte a biztosítot egyházi körökben, de nekem ekkor még széles (gúnyos) mosolyt csalt az arcomra a szentháromság ezen ábrázolása. Az viszont már jóval kevésbé tetszett, ami utána történt: sem a karakterek közti dialógusok, sem a karakterek reakciói nem nyerték el a tetszésemet. Pedig egy ideig még vitt a lendület, kb. addig, amíg Mack kételkedett saját helyzetében – és amúgy is, a mozi ezen szakasza számomra csak az ő szkepticizmusán keresztül volt elviselhető. Ugyanis az a rengeteg sületlen duma a szeretetről, megbocsájtásról, az egész világrendről nekem borzasztóan irritáló volt, ha én lettem volna Mack helyében, tuti, néhányszor szájon töröltem volna a búgó hangú dagadt picsát…

Mert mit is látunk (mit is akar a torkunkon lenyomni a film)? Egyrészt hát hogy minden gyerek eredendően jó (ez amúgy ok), mindenki isten gyereke, később bármit is tesz, az a környezeti hatásai miatt teszi, így a jósága miatt tulajdonképp minden későbbi bűne megbocsájtható. Ekkor megkérdeztem volna a láthatóan nemi identitászavarral küszködő Papát, hogy ilyen alapon a történelem összes mészárosa és tömeggyilkosa felmenthető-e bűne alól, s hogy ezt hogy adná be az áldozatoknak. Másrészt meg, pont ezen okfejtésből kiindulva a legfontosabb dolog az életben a megbocsájtás: Macknek is végig kell mennie azon az úton, aminek végén elengedi Missyt és megbocsájt a Katicának… hát, kedves isten, egyház, vallásos okostojások: a nagy büdös lószart. Igenis a pokol tüzén égjen el (ha már ilyen filmben járunk) az összes pedofil állat, az összes szadista tömeggyilkos barom, az összes olyan degenerált, aki képes egy kislányt megölni. Nem megbocsájtani – meg börtönbe zárni - kell nekik, hanem elevenen megnyúzni az ilyen állatfajtát… úgyhogy végig szurkoltam Macknek, ne adja be a derekát az úton. Nem jött össze, de én már amúgy is rég otthagytam volna ezt a színes-szagos világot a francba: ahogy egyébként összevesztem volna a néger csajjal, lehet ki is vágtak volna onnan. Mert nagyon ócska duma az egész, hogy  mik miért történnek a világban, rettentő felszínes és tutyimutyi kérdésekre rettentő mismásoló és langyos válaszokat ad a film, illetve isten. Számomra sem a kérdések nem voltak elég erősek, sem a válaszok nem voltak kielégítőek – akkor már tényleg inkább az Odaát istene, aki nyíltan megmondta, hogy szarik bele az emberiségbe. Nekem ez az egész Paradicsomot megidéző környezet, Mack próbatételeivel, küldetéseivel, döntéseivel nagyon nem jött be, kissé nyálas, de mindenekelőtt roppant unalmas része a filmnek. A dialógusok néha elvesznek saját szimbólumrendszerükben, néha fél mondatokból kellene megérteni a karakterek szándékát, néha túl nagy a csönd és a semmibe bámulás, és túlnyomórészt egy rózsaszín lufinak tűnik az egész.

Ahogy írásomból talán olvasható, elsősorban a kérdésekkel és a válaszokkal van bajom. Mint film, az A viskó egészen jól sikerült darab, olyan képei és hangulata van, amit tanítani kellene. A keretes szerkezetbe oltott dráma egészen kiválóan működik, önmagában az ötlet is zseniális. A kissé lassú történetvezetése még nem is lenne baj, más mozi is képes leülni a közepére. Az sem kétséges, hogy az erre fogékony embereknek fontos üzeneteket próbál eljuttatni – az már más kérdés, hogy az erre fogékony emberek mennyire nyitottak egy nagyseggű néger isten látványára. Én ezt simán benyeltem volna, nekem inkább az üzenettel volt bajom: én soha nem bocsájtanék meg lányom gyilkosának, akárhány isten kérné, akármilyen formában. Ahogy elég nehéz elképzelni, hogy a történelem során kiirtott népcsoportok túlélői képesek lennének megbocsájtani hóhérjainak. Mondd egy indiánnak, hogy bocsásson meg a fehéreknek, az ukránoknak, hogy Sztálin kedves ember volt kiskorában. A zsidóknak, hogy végül is szeressék a nácikat, a hutuknak, hogy a tuszik felebarátjaik… a kivégzett indonéz milliók túlélőinek, hogy hóhérjaiknak bocsássanak meg. Hogy bocsásson meg az, akinek a rokonának élő testén a buzi iszlamisták tankkal mennek keresztül, hogy az a hozzátartozó bocsásson meg, akinek nagymamáját pár száz forintért agyonveri valami horda…

Így viszont az A viskó csupán egy utópia számomra, egy mesterien becsomagolt, de valódi tartalom nélküli utópia. Érteni értem, mi a célja, központi gondolata, miután utánaolvastam, értem a ház szimbólumát is, de számomra az egész ebben a mai világban egy totális illúzió… más szóval becsapás. Nem először hivatkozok rá, de még mindig az Akela ebben a témában az etalon számomra.





70%



.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Május 23, 2018 3:46 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 EmptyVas. Szept. 24, 2017 8:09 am

R2-D2 írta:

A viskó

Az A viskó eredetileg egy 2007-ben megjelent – mint később megtudtam – keresztény regény, bizonyos William Paul Young tollából. A minimális reklám ellenére a következő években bestseller lett, sikerét főleg annak köszönhette, hogy sok templomban, keresztény rádióban, weblapon reklámozták. A siker ellenére a fogadtatás azonban nem egyöntetűen pozitív: tegnap, ahogy kicsit kutakodtam a neten, egészen megdöbbentő írásokat olvastam néhány vallási honlapon már magáról a könyvről is… nemhogy a filmről. Részemről nem kívánok ez ügyben állást foglalni, furán is nézne ki, ha pont én tennék ilyet – nekem, ez, így, ezzel a kerettel épp, hogy a nézhetőség határait lépte csak át. Az egész történet témája, felvetései érdekelnek ugyan, de messze nem annyira élesek kérdései, mint lehetnének, tanítása, a megbocsájtás és a szeretet ily mértékben pedig számomra elfogadhatatlan – s egyébként totál illúzió…

70%


Már nem is kéne mondanom, hogy ezzel az írással is gyakorlatilag napokkal előztél csak meg. Hazeldine miatt, ahogy lehetett, már meg is vettem a DVD-t, és ha most nem egy rétestészta zombis-tigrises böszmeséget néznék, és is elmondhattam volna... így előzetesen, ahogy olvasom, nagyjából ugyanezt. De majd jelentkezem vele   peace  .

.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty
TémanyitásTárgy: Kingsman – Az aranykör   R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 EmptyKedd Szept. 26, 2017 11:35 pm

.
R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 O0BT77Z




Kingsman – Az aranykör




Pár éve magamon is meglepődtem – sőt, néha már szinte kényelmetlenül is éreztem magam miatta – hogy egy teljesen agyament, valószerűtlen, eltúlzott akciótól hemzsegő idióta képregényfilm ekkora hatással volt rám… de valahol az egész koncepció működött. Működött a mögöttes társadalomkritika, a film nagy részében visszafogott látvány, a hihetetlen részletgazdag képi világ, a remek poénok és az egész ironikus hangvétel. Egyébként most, a második előtt újráztam belőle (szőrőstől-bőrőstől, extrástól) és meg kell állapítsam, veszettül szórakoztató még most is: sőt, bizonyos aspektusában még jobban is tetszett, mint elsőre…

Kár, hogy a szintén Matthew Vaughn által rendezett folytatás csak simán beállt abba a sorba, amit a hollywoodi folytatások által generált elvárások jelentenek: ez a második epizód pont annyival volt szarabb elődjénél, amennyivel feljebb csavarták azt a bizonyos látvány/élményfaktort. Minden egyéb összetevőjében simán állja a sarat, a gondolati háttere ugyanolyan jó, kidolgozottsága, ötletei a Statesmanon keresztül zseniálisak – minden elemében tökéletes folytatás lehetett volna, ha icipicit visszavesznek a túlzásokból. Mert ez már néha nekem Wanted/Vas/FF szint volt, ha ezt nem moziban nézem, hanem mondjuk otthon, lehet, nem jutok el a végére. Néhány jelenete annyira irritálóan túltolt volt, hogy kínszenvedés volt nézni, a múltkori templomos nagyjelenet egy shakespeare-i dráma volt ezekhez képest. Kezdjük rögtön az elején: az első tíz perc után nagyon komolyan elgondolkodtam rajt, hogy kijövök a moziból. Rég láttam ennyire bántóan buta és felesleges autós jelenetet, amikor meg a taxi Herbie üzemmódra vált, felröhögtem. Mintha egy Gru filmet néztem volna, élőszereplőkkel – ez az üldözés oda való… nem is, nem oda. Inkább abba a csatornába, amiben a jelenet végződik.  -15%...   Rolling Eyes

Ilyen kezdés után már majdnem mindegy volt, mit látok. Nagyon nagy hátrányból indult így az Aranykör, nagyon mélyről kellett visszakapaszkodnia nálam – szerencsére még így is volt benne annyi potenciál, hogy sikerült neki. A trailerekből már jól ismert események hatására ugyanis az ifjú Gallahad és Merlin kénytelen a Vészhelyzeti Protokoll alapján meginni egy üveg whiskyt (és nem whiskey-t!!!   Wink  ), rajta keresztül meg felfedezni, hogy a Titkos Ügynökség nincs egyedül a világban, s hogy a legközelebbi segítségük Amerikában található, egy szeszipari cég álcája alatt. Itt két dolgot azért halkan megjegyzek: normális esetben zavarni kellene, hogy hogy az istenbe tud(nak) működni ilyen felhajtással ilyen titkos szervezet(ek) titokban…illetve hogy azt a borospincét elnézve még jó sok társszervezet lehet szerte a világban. A Moszatmanra meg a Gazpromanra különösen kíváncsi lennék később, elvileg minden országban lehet saját szabóság saját álca alatt. Itthon lehetne akár Wurstman, akár Paprikaman a szervezet neve – és akkor nem is másztam bele a napi politikába.  Laughing

Amit Amerikában kapunk a Statesman logo alatt, az parádés. Eleve, az áttűnések, a vágások éppoly zseniálisak, mint az előző részben voltak, de itt lényegesen több van belőlük, de aztán a felépített whisky birodalom minden képkockája is kincs. A Kingsman franchise-ra jellemző részletgazdagság egyszerűen bámulatos, az egész dizájn, ahogy a film kinéz, a háttér millió részlete egy óriási élmény: amellett, hogy remek ötletek egész tárháza vonul fel a hipermodern kémvilágban, rendkívül jól oldották meg ismét a hagyományőrzés nem könnyű feladatát is. A whiskys üveg formájú épület mint központ, csak a jéghegy csúcsa, a Statesman világ legalább annyira kidolgozott és ámulatba ejtő, mint az angliai szabóság volt. A redneck stílus (Tequila ügynök – bár nem tudom, ez miért Amerika, de mindegy) kifejezetten jól áll a mozinak, különösen Channing Tatum brillírozik a szerepében – viszont kár, hogy a mozi a behozott új figurákkal nem igazán tud mit kezdeni. Valahogy úgy éreztem, hogy kényesen vigyáztak arra, hogy az eredeti koncepció három fő figuráját ne árnyékolja be senki és semmi, Merlin, Töki és Gallahad továbbra is központi szereplő maradhasson. Így – legyen hát bármekkora is potenciál a Statesman bagázsban – a film azt a luxust is megengedi magának, hogy egyik szereplőjét simán „parkolópályára” tegye, gyakorlatilag negyed óra játékidő után. A testvérszervezet nem igazán szolgál másra, mint technikai erőforrásra, kibontakozni senki nem tud igazán, talán Gyömbér (Halle Berry) az, aki kicsit jobban kidomborodik… ne tessék rosszra gondolni, nem úgy. Úgy csak Tatumnak sikerül, bizonyos beállításból filmezve.

Az antagonista oldallal való érzéseim nem kevésbé felemásak Egyrészt van egy eszement, de zseniális népességmegtizedelő terv – ismét csak Black Mirror szint –, amit magam részéről szinte kéjes vigyorral néztem végig. Tudom, bunkó és aljas vagyok, de az elnök koncepcióját totál magamévá tettem: hasonló elvek alapján támogatnám a drog eltűnését a világról. Ide tartozik, hogy a Kingsman univerzum egyik legjobb alkotóelemei ezek a háttér motivációk, amikben a pszichológiailag egyértelműen sérült rosszfiúk/lányok érdekes társadalomkritika mentén akarják megtizedelni a túlnépesedett emberiséget… ez pedig nekem nagyon bejön. Ezzel az egész idiotizmusnak adnak egy olyan összetevőt, ami kiemeli a nagyon buta látványfilmek közül, amik miatt én legalábbis többnek érzem ezt a világot, mint ami esetleg valójában. Az már más kérdés – de ez is lehet, hogy védjegy – hogy megint csak sikerült egy mérhetetlenül idióta és ripacs, jelentősen eltúlzott ellenséget kreálni. Poppy (Julianne Moore), a 60-as években ragadt, embert daráló, elmebeteg nő iszonyat ripacs, környezete az irónián és a szatírán túl is szinte elviselhetetlen – ráadásul semmi értelme nincs. Tömegével jönnek a logikátlanságok, az idiotizmusok, a Kambodzsában (  Question  ) kabátban szolgálatot teljesítő őröktől kezdve a dzsungelben nem izzadó, makulátlan kinézetű öltönyösökön át a csak úgy simán, következmények nélkül megsemmisített szérumraktárig. Apropó, azon kívül, hogy qrva jól nézett az ott ki, ahol volt, valaki meg tudja mondani, mi értelme volt azt, ott „elrejteni”? És hogy ha egy kis füllentés, sanda nézés darálást eredményezett, miért is maradt büntetlenül az a nagy bumm??

Ha igazán mélyre akarok ásni, bizony foghatom a fejem. A viszonylag hosszú játékidőbe rengeteg ökörség szorult, néha fájdalmas, ésszerűtlen jelenetek egymásutánjával. Annyira le ugyan még egyszer nem süllyed a film, mint a felütésben, de a sífelvonós rész közel volt hozzá – szerencsére konkrétan ezt egy akkora poénnak zárták le, hogy majd beszartam a röhögéstől… S ha már poén: igen, a Kingsman franchise egyik fő ismérve ezúttal is kiválóan működik: a remek dizájn, a kiváló háttérgondolat mellett a humor az, ami pokoli szórakoztatóvá tudja tenni a filmet. Gallahad és a lepkék nagyon jó forrásai ennek – Colin Firthnak meg qrva jól is áll ez – de az amerikai barátaink, Poppy környezete, vagy akár a vacsora a svéd királynál, vagy a testnedves nyomkövető is maradandó élmény. A némileg vulgáris duma nem tette túlságosan bunkóvá a filmet, van egy szint, ameddig a káromkodás hiteles és életszerű – itt is ez volt a helyzet (és néha qrvára kellett is bele). Viszont ilyenkor és épp ezekért lehet sajnálni, hogy meg kellett felelni a még több, még nagyobb elvnek, a sok túlzott akciójelenet számomra rengeteget elvett a kerek egész élményből… ja, meg még valami, ami qrvára nem kellett ebbe az egészbe: Elton John. Bazzeg, arra nem találok szavakat, az az utóbbi idők leginkább elbaltázott mozis mellékszála volt, nem is értem, mit várt(ak) tőle. Számára ez inkább egy borzasztó negatív reklám lett, még nem olvastam olyan írást, ami dicsérte volna akár őt, akár a puszta szerepeltetését.

Mindezek fényében azt kell mondjam, a Kingsman: Az aranykör ismét csak egy kiváló szórakoztatóipari termék lett – viszont én azzal már nem mindig tudtam mit kezdeni, amennyire betegesen eltúlzott lett. Van egy szint, ami már fájt, és most sajnos jobban fájt, mint két éve.




70%



.


A hozzászólást R2-D2 összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Május 23, 2018 3:50 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 EmptySzer. Szept. 27, 2017 8:12 pm

R2-D2 írta:

Kingsman – Az aranykör

Pár éve magamon is meglepődtem – sőt, néha már szinte kényelmetlenül is éreztem magam miatta – hogy egy teljesen agyament, valószerűtlen, eltúlzott akciótól hemzsegő idióta képregényfilm ekkora hatással volt rám… de valahol az egész koncepció működött. Működött a mögöttes társadalomkritika, a film nagy részében visszafogott látvány, a hihetetlen részletgazdag képi világ, a remek poénok és az egész ironikus hangvétel. Egyébként most, a második előtt újráztam belőle (szőrőstől-bőrőstől, extrástól) és meg kell állapítsam, veszettül szórakoztató még most is: sőt, bizonyos aspektusában még jobban is tetszett, mint elsőre…

Kár, hogy a szintén Matthew Vaughn által rendezett folytatás csak simán beállt abba a sorba, amit a hollywoodi folytatások által generált elvárások jelentenek: ez a második epizód pont annyival volt szarabb elődjénél, amennyivel feljebb csavarták azt a bizonyos látvány/élményfaktort. Minden egyéb összetevőjében simán állja a sarat, a gondolati háttere ugyanolyan jó, kidolgozottsága, ötletei a Statesmanon keresztül zseniálisak – minden elemében tökéletes folytatás lehetett volna, ha icipicit visszavesznek a túlzásokból.

70%


Visszafogott látványvilágra nem emlékszem...

R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Giphy-downsized-large

...elborult kémparódiára viszont annál inkább  Smile . Ami nem annyira jött be az első részben, azt a másodikból muszáj kihagyni (kell az új főellenfél), meg a robotkutyákat eddig nem láttam, azoktól félek egy kicsit, de azért remélem, pár napon belül meg tudom nézni.

.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 EmptySzer. Szept. 27, 2017 8:23 pm

Niwrok írta:

Kingsman – Az aranykör


Visszafogott látványvilágra nem emlékszem...


...elborult kémparódiára viszont annál inkább  Smile . Ami nem annyira jött be az első részben, azt a másodikból muszáj kihagyni (kell az új főellenfél), meg a robotkutyákat eddig nem láttam, azoktól félek egy kicsit, de azért remélem, pár napon belül meg tudom nézni.

.

Na, jó, nem mindig, de arra gondoltam, hogy azért nagyjából a kémkiképzés határon belül maradt, a bunyók meg inkább egy jól megkoreografált vicces táncjelenetre hasonlítottak. Ami ott túlzás volt, az már akkor sem jött be, a felrobbanó fejekre viszont már immunis lettem és tudtam rajt röhögni.

Ellenben itt már az elején érezni, hogy elszaladt a ló - nem vicces, inkább kínos. Majd meglátod. Wink
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty
TémanyitásTárgy: Shot Caller   R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 EmptyCsüt. Okt. 05, 2017 1:58 am

.
R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 ClqwUuU




Shot Caller




Bár már pár gondolat erejéig megemlékeztem erről a moziról, de miután a trailereinek ajánlóján (  Rolling Eyes  ) kívül nem nagyon találtam róla semmit a neten, úgy gondoltam, hogy ha már más nem írt róla, részünkről egy hosszabb írást is megérdemel. Mintha senki nem látta volna még, vagy esetleg annyira érdektelennek tartja, hogy szóra sem méltatja… pedig aztán ez korántsem jogos. Ráadásul a szokásos kis kutatómunkámat is elvégeztem a film után, így most már örömmel tudom tájékoztatni a kedves olvasókat egy nagyon fontos, a mozi szándékát, lényegét érintő információról – nevezetesen a cím jelentéséről.

A shot caller a szlengben azt a bandafőnököt jelenti, aki már csak kiadja a likvidálási parancsokat, maga azok végrehajtásában nem vesz részt. Többnyire végigjárva a ranglétrát, kezdetben maga is ölt eleget parancsra, ám egy idő után – vélhetően a társak kihalásával, vagy sittre kerülésével – olyan pozícióba kerül, hogy nincs szüksége bepiszkítania saját kezét. Kicsit, mint a maffia, de ez a környezet, ez a börtönvilág azért más – mert azért csak gondoljon bele mindenki abba, mekkora hatalmú az a shot caller, aki a börtön falai közül ad utasításokat mindenféle dolgokra… de ne szaladjunk ennyire lőre. Filmünk szempontjából azért fontos mindezekkel tisztában lenni, mert így, értve a címet, sokkal szembetűnőbb a főhős átalakulása, fejlődése, sokkal érthetőbb, mire is akar kilyukadni a néha bizony nehezen magyarázhatóan csapongó sztori.

Jacob (Nicolaj Coster-Waldau) egy sikeres, menő bróker: feleség, kiskölök, barátok, buli, minden… minden adva van a boldog élethez. Aztán egyszer csak minden rosszra fordul, ő pedig sitten találja magát – amellett, hogy valóban felelős egy ember haláláért, még a saját lelkiismeretével is el kellene számolnia. Így, mikor megtudja, hogy 7 évet kap, szinte megnyugvással veti bele magát a vezeklésbe, amit a fogva tartás jelent. No de egy ilyen típusú ember, mint ő, vajon mihez kezd magával a kőkemény körülmények között, vajon hogy fogja túlélni csicskáztatás nélkül az egészet? Vajon képes-e ő maga is olyan keménnyé és könyörtelenné válni, mint a már hetek, hónapok, évek óta benn lakó erőszakos bűnözők?? Nos, tekintve az előzetest és a posztert, kitalálhatjátok, hogy igen, tud: sőt, most meg, hogy ismeritek a cím jelentését is, azt is kitalálhatjátok, hogy akár még milyen kitüntető pozícióig is eljuthat Jacob...  A mozi legfontosabb eleme tehát az, hogy hogyan lesz a jól szituált Jacobból a szétvarrt, kőkemény Money, aki ráadásul egyenes úton halad a totális megsemmisülés – vagy a totális hatalom felé. Remek és nagyon találó a promó szövege, miszerint „Néhány bűnöző a börtönben születik” – az most más kérdés, mindez mennyire hiteles, egyáltalán egy évtizednyi átalakulást hogyan lehet két órában megmutatni.

A film tulajdonképp végig két idősíkon játszódik, az egyikben, a múltban Jacob börtönbe kerülése, az őt, ott ért behatások és az ezek hatására átalakuló karakter a központi téma. A másik szál, a jelen már a Jacobból időközben Money-vá vált figura szabadulását mutatja a börtönből, aki, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, épp egy fegyverkereskedelmi bizniszt próbál tető alá hozni (ld. még SoA). A kettő együtt alkotja azt a jellemet, ami majd shot callerré válhat, a két idősíknak kellene egymást támogatva, kiegészítve felépíteni a gyilkos karaktert. Nos, nekem a legnagyobb bajom itt van a filmmel: szerintem túlságosan messziről indították Jacob figuráját Moneyétól, számomra a srác az elején, minden, csak nem keményfiú. Ez által a börtönben történtek is kicsit valószerűtlenebbek, hiteltelenebbek lettek a kelleténél – csupán pillanatképeket látunk egy ember átváltozásából, mindenféle moralizálás és különösebb magyarázat nélkül. Sokszor írtam már máshol is, de nekem az ilyenfajta történetvezetés, ami inkább hasonlít egy méhecske virágporozó útjára, nem igazán jön be – én szeretem látni, érezni, milyen lelki vívódáson megy keresztül az ártatlannak beállított főhős, míg kőkemény bűnöző lesz… ráadásul az ilyen stílusú „kezdők” inkább a farok túlsó végén szokták végezni. Valahogy úgy érzem, abból a Jacobból, akit a film elején megismerünk, egyszerűen nem válhat az a Money, akit a film elején megismerünk: vagy már ártatlan srác is lehetett volna keményebb, vagy egyszerűen több időt kellett volna hagyni a múltra, a börtönös jelenetekre.

A másik, ami zavaró lehet – de aztán a film előrehaladtával elhalványul az érzés – hogy a fentiekből kifolyólag túl nagy lett a kontraszt Jacob és Money között, és csak nagyon lassan jön el a feloldás, csak nagyon lassan közelít egymáshoz a két figura, kinézetben és viselkedésben is. Így viszont a gyakori idősík váltás néha kifejezetten zavaró, a küllem ugyan jól megkülönböztethetővé teszi a két karaktert (ami egyébként olyan, mintha Waldau két különböző szerepet játszana), de néha nehéz befogadni, hogy a seggéből csempészárut előhúzó figura ugyanaz, mint aki hidegvérrel embert képes ölni. S ha már itt vagyunk: igen, az egész mozi legnagyobb csodája maga a főszereplő, bámulatos, ahogy a Lannister fiú a szemünk előtt válik azzá, aki. Az a Motorhead-bajusz, az a kivarrt felsőtest… beszarás. Mellette szinte mindenki eltörpül, gyakorlatilag az egész börtönbagázs – még kedvenc TWD-s Shane-m (John Bernthal) is – mint ahogy a külső, szabad világ összes jó és rossz fiúja. A Shot Caller ha akart is más lenni, egyértelműen egy egyszereplős dráma lett, kifejezetten Waldau mozija, egy emberé, aki tulajdonképp akaratán kívül lett nehéz fiú – viszont ha már az lett, azt csinálja rendesen…

Mint minden börtönös film, ez sem képes elkerülni a tipikus hollywoodi (vélhetően azért valóságos) kliséket: van itt minden, fehér-mexikói-néger belháború, szomorú feleség, elvesztett gyerek. Mellesleg az ő szerepük számomra a legnagyobb kérdőjel a filmben, ha valami, hát pont ez van iszonyat elnagyolva – már eleve azzal, hogy túl sima a leválásuk Moneyról, de hogy szimplán csak konfliktusforrásnak, önigazoló motivációnak kerüljenek elő, az meglehetősen kicsinyes húzás. A felügyelő, mint másik kinti katalizátor más más tészta, rajta keresztül érezni a se jó/se rossz dilemmáját (Sicario, True detective), de ahogy mondtam, a Jacob/Money dupla figura mellett a srác is meglehetősen elnagyolt lett. Egy valaki tetszett igazán, elsősorban a megjelenése miatt: a The Beast nevű, igazi Shot Caller, aki ugyan roppant kevés időt tölt a vásznon, de számomra hihetetlen karizmája van a faszinak.

Szerencsére a kissé szürkébb karakterek mellett a Waldau által megformált páros a hátán viszi a filmet és szerencsére az egész mozinak kegyetlen jó hangulata van. Annak ellenére, hogy két órás, sok üresjárat nincs benne (inkább még talán kapkod is), de legyen szó akár a benti jelenetekről, akár a kinti bandázásról, minden apró részlet a helyén van. A börtön minden sablonja ellenére zseniális – külön kiemelném a „zárt osztály” megvalósítását – hiába láttunk már gyakorlatilag minden elemét máshol, nagyon ritkán érezni csak az ismétlés ízét. Valahogy sikerül másnak lennie, mint a többi, valahogy ez az egész shot calleres dolog kicsit egyedi ízt ad neki. Ha már ugye eleve erről szól a mozi… hogy az abszolút nem bűnözőnek induló figurából hogy válik egy meghatározó alvilági figura. Az már más kérdés, hogy bennem kicsit hagyott kétséget az, hogy ez olyan természetes lenne – legalábbis ebben a történetben, ilyen motivációkkal és ilyen felületes bemutatással nem egyértelmű. Ettől még a Shot Caller egy érdekes darab, egy kemény és talán realista film is – olyan óriási katarzist nem okoz, mint ami esetleg kódolva van bele. Jammie Lannister mindenestre lenyűgöző.




80%



.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Május 23, 2018 3:52 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty
TémanyitásTárgy: Egyenesen át (2017)   R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 EmptySzomb. Okt. 07, 2017 1:40 pm

.
R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 YZnGXwb




Egyenesen át (2017)




Nem kötelezhetek senkit – maximum kérhetek – arra, hogy elolvassa az eredeti, 1990-es Egyenesen átról írt ajánlómat, de aki megteszi, talán kicsit jobban megérti, milyen viszonyban is vagyok én ezzel a címmel. Hiába is olvasom mostanság sok okos helyen, hogy Joel Schumacher filmje sem volt anno egy nagy eresztés és ahhoz képest az új kifejezetten pocsék – én határozottan imádom annak minden percét… és bizony, egy lakatlan szigetre biztos magammal is vinném. Ezek után talán érthető, ha kicsit szkeptikus voltam a remake-kel szemben, talán érthető lesz az a talán élesebb kritikai hang, amit végül is kiváltott belőlem ez az új mozi. A legelső gondolatom az volt vele kapcsolatban, hogy ez a világ legfeleslegesebb filmje, ebből gyakorlatilag minden hiányzik, amiért a régit szeretem – s bár dicsérni kellene/lehetne mindazokért a változtatásokért, amik egy szükséges és jó újragondolás alapjai lehetnének, itt még azok sem működtek. Önmagában, az eredeti ismerete nélkül talán – de csak nagy jóindulattal – meg is áll a lábán, nem egy nézhetetlen darab, a mai kor szelleméhez tökéletesen igazított közepes kis mozi: a legnagyobb baj, hogy szintén a Flatliners címet viseli.

Kezdjük a lényeggel: hiába próbálja a stáb elhinteni mindenhol, hogy ez nem remake, ez egyszerűen nem igaz. Már azt is olvastam, hogy folytatás, de ez is egy szemenszedett hazugság: azzal, hogy Kiefer Sutherland, az eredeti film Nelsonja szerepel benn, attól még nem az… ez csak egy random cameo, amiben ő egy professzort játszik az egyetemen. Nagyon apró változtatással, néhány elrejtett utalással, elejtett mondattal, esetleg egy kacsintással lehetett volna kötni az egészet a múlthoz, akkor talán lehetne folytatásnak is nevezni – sőt, akkor talán még jobban is tetszhetett volna – de így ez egy nulla. Érdekes amúgy, hogy Hollywood néha mennyire töketlen és ötlettelen, mennyire nem tudja kihasználni a crossowerekben rejlő lehetőségeket – oké, néha ennek jogi akadályai vannak, de itt, egy ugyanolyan című filmnél ez gondolom, szóba sem jöhet. Elég lett volna az, ha mondjuk a professzor neve Nelson, és mondjuk egy fél mondattal megjegyzi, hogy ne játsszanak a halállal. Mindegy, ez nem történt meg, így Kiefer szereplése gyakorlatilag értéktelen. Ahogy amúgy az egész film is az.

Courtney (Elen Page) fiatal orvostanhallgató, az évfolyam egyik legjobbja, aki egy korai tragédia hatására adatokat próbál gyűjteni a halál utáni életről. Egyéként már eleve a felütés is fura volt, valahogy úgy érzem utólag, mintha a mai kor lebutított igényszintjének megfelelve, az első percekben el kell mondani, mi miért fog történni – én biztos, hogy az ominózus nyitójelenetet nem oda és nem így tettem volna be. Mindegy, Courtney fejébe veszi, hogy ellenőrzött körülmények között egy percet tölt a túlvilágon, már csak „barátok” kellenek, akik majd visszahozzák… tegnap óta azon tűnődöm, hogy ezt hogy sikerült összeírni az amúgy korábban komolyabb munkákat is produkáló író párosnak. Ugyanis a barátok, akik ugye életet kellene, hogy visszaadjanak, még csak nem is alkalmasak erre, az egyikük egy hajdani barátnő, Sophia (Kiersey Clemons), aki ráadásul épp tanulási nehézségekkel küzd, konkrétan kirúgásra előtt áll, a másikuk meg az ex pasi, Jamie (James Norton), aki szabályosan béna egy újraélesztéshez. Még szerencse, hogy az évfolyamra jár Ray (Diego Luna) és Marlo (Nina Dobrev) is, akik aztán csak úgy belecsöppennek az eseményekbe. De tényleg, ennyire béna csapat összeterelést rég láttam…  Rolling Eyes  Az új sztori egy ideig híven követi a régit, az icipici változtatás, miszerint az agy frissítése bizonyos tudás előhozásával is jár, nekem kifejezetten tetszett. Még az is tetszett – mert hát ez az egész sava-borsa, ugye – amiket a szereplők magukkal hoznak a túlvilágról, ebben talán még túl is szárnyalja elődjét: egyszerűen a jobb és modernebb filmes technikák használatával hatásosabbak a túlvilág jelenetei és démonai.

Azt nem tudom egészen pontosan megmondani, hol dobott ki a film, de valahol a Courtney-vel történtek után. Értem én, hogy egy feldolgozást néha újra kell gondolni, de Courtney és legfőképp Ray karaktereinek ilyen szintű átalakítása teljesen kiherélte a mozit.  Sad  Mindezzel párhuzamosan pedig eluralkodott a vásznon a kétségbeesett kísérletezés arra, hogy jobb híján valami épkézláb horrort összehozzanak – mintha elfelejtették volna, mi is ennek az egésznek a lényege. Néhány jelenet egyszerűen totál baromság, míg eredetileg megmaradt a kérdés, hogy a bántalmazó kisfiú vajon csak a főhős fantáziájának kivetülése, addig itt akár a késes, akár a trailerben is látott padlón húzás totál valóságot feltételez ( scratch )  és nem más, mint egy ócska horror elem. Szomorú, hogy ennyire elvesztették a fonalat, hogy ennyire csak a mai trendnek megfelelés volt a fontos. Ráadásul, a sok modern kütyü, az MR gép, a kórház használaton kívüli kórháza ( faceplam ) inkább csak elvesz a hangulatból: valahogy túl modern, rideg és semmilyen lett az egész. A korábbi gondolatok semmibe vesztek, a vallásosságból semmi nem maradt (de helyette van néger és latin szereplő   Twisted Evil  , csodálom, hogy buzi nincs), a bűnbánat meg… a fene se tudja. Eleve itt már ugye mindenkinek nincs is múltja, másrészt mekkora idiótaság ez a szellemes dolog… mintha csak egy Démonok között lightet látnék.

Az, hogy a sztori ugyanaz, a fő motívumok ugyanazok, az még nem olyan óriási baj, eleve nem is lehet más – az már nagyobb baj, hogy olyan dolgokon változtattak, amit nem kellett volna.  Mad   Mindenekelőtt ugye a kis csapat egyes tagjainak személyes sorsán (teljesen felesleges az a dráma, így), de azt végképp nem tudom hova tenni, hogy egyikük csak úgy elsumákolja a dolgot. Pont az lett volna a lényeg, hogy mindenki megtalálja a saját megváltását, bűnbocsánatát, hogy aki ebben részt vesz, az szembesüljön mindazokkal a bűnökkel, amiket elkövetett, vagy amit ő annak tart – viszont azt meg aztán végképp ne akarja senki megmagyarázni, hogy Courtney pont attól szenved, akitől. Nincs rendben így ez az egész, nincsenek meg azok a hangulati elemek, amik esetleg tényleg parássá tehették volna az egészet: emlékszem, mikor Julia Roberts rányitott drogos apjára, azon sokadikra is felment a pulzusom. Az új Egyenesen át a thriller vonalat totál hanyagolja, az egész sejtelmességet egy ócska szellemes film szintjére viszi le, többnyire vízi hullákkal ijesztgetve – persze közben kínosan ügyelve a korhatárbesorolásra is. Nehogy nézőt veszítsenek abból a kevésből is…  Rolling Eyes

Az egész bagázs – pedig azért vannak köztük szipmatikus arcok – meg sem közelítik a korábbi társaság színvonalát, és valahogy a néző szívébe sem képesek belopni magukat. Legnagyobb esélye erre sokáig a Labraccio utánzat Raynek volt, de miután az ő karakterét is kiforgatták, ez is elmúlt – de még így is ő a legjobb fej, kár, hogy a korábbi ateizmus is eltűnt a moziból és nem tudott rá épülni. Egy ideig egyébként próbáltam kötni a karaktereket a korábbiakhoz, de aztán minden összekeveredett és összefolyt. Itt minden csak egy visszhangnak tűnik, egy nagyon gyenge és halovány utánzatnak, ami megint csak egy dologban győzi le elődjét: kép és hang. Tény, hogy látványosabb, modernebb az egész – a modernség és a tudomány viszont egy ilyen zsánerű mozinál szerintem fordítottan arányos. S ha már tudomány: icipicit itt is elvetették a sulykot: ami magát a visszahozást, annak orvosi hátterét illeti, arról nem sok újat tudunk meg – és sokkal feszültebb is volt a kihalt csarnokban felállított ágy a maga bizonytalanságával, mint ez a kórház nem használt kórház része – ellenben a professzor konzultációin olyan kórképekkel dobálóznak, ami senki nem ért és semmit nem tesznek hozzá a filmnek. Az tiszta sor, hogy Courtney új képességét ábrázolni kellett, de a nézőnek meglehetősen kínai így minden.  Rolling Eyes

Azért annyi pozitívumot el tudok mondani az egészről, hogy végig tudtam nézni. A millió apró tüske, ami a hasonlítgatásból eredően folyamatosan bökködött, a végére olyan nagyon mély sebet nem ejtett rajtam. Ennél vannak sokkal, de sokkal rosszabb feldolgozások (feleslegesebb már azért kevesebb), amik olyan szinten el vannak baszarintva, hogy kín szenvedés nézni őket (A tégla). Aztán van olyan is, ami jobban sikerült, legutóbbi példa erre a 2015-ös Holtpont, amiben megragadott valami, ami képes volt megújulva szórakoztatni. De ez… ez simán odaállhat a Ben Hur, az A hét mesterlövész, az A tetovált lány és a többi mellé: van, van, de minek. Tucatfilm, tucat fogyasztóknak, mindenkinek azt javasom, maradjon az eredetinél: már csak azért is, mert rácsodálkozhat, milyen fiatalok is voltak anno a színészek, meg hogy milyen is egy igazán jó thriller. Kicsit horroros, izgalmas, többrétegű, sok okos gondolattal. Nem úgy, mint ez.





50%




.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Május 23, 2018 3:54 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Ajánlott tartalom





R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 18 Empty

Vissza az elejére Go down
 
R2-D2 írásai 3.0
Vissza az elejére 
18 / 66 oldalUgrás a következő oldalra : Previous  1 ... 10 ... 17, 18, 19 ... 42 ... 66  Next
 Similar topics
-
» R2-D2 írásai 1.0
» R2-D2 írásai 4.0
» R2-D2 írásai 2.0
» Niwrok írásai 1.0
» Remo írásai

Engedélyek ebben a fórumban:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Filmfórum :: Filmek, sorozatok világa :: Kritikák, filmes gondolatok-
Ugrás: