Filmfórum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Kritikák, gondolatok a filmek világából
 
KezdőlapGalleryLegutóbbi képekKeresésRegisztrációBelépés

 

 Niwrok írásai 2.0

Go down 
+6
Remo
R2-D2
Niwrok
Gyulus
andrew1975
mesterjani
10 posters
Ugrás a következő oldalra : 1, 2, 3 ... 33 ... 66  Next
SzerzőÜzenet
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty
TémanyitásTárgy: A Vadász és a Jégkirálynő / The Huntsman: Winter's War   Niwrok írásai 2.0 - Page 1 EmptyPént. Ápr. 29, 2016 10:33 pm

.
A Vadász és a Jégkirálynő / The Huntsman: Winter's War

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 34eb40o

Hófehérke történetének Hófehéres feldolgozása eredendően kellemes emlékként maradt meg. Noha a szemérmetlen nyúlásoktól, a figyelmetlenségektől és az elég bénácska szövegkönyvtől nem voltam elragadtatva, de a szereplőknek adott drámai vonások, a tetteikre indokul szolgáltatott motivációk hangulatos kiegészítői voltak a mesének, és tagadhatatlanul látványos volt. Azt viszont nem értettem, miért van a filmnek szüksége folytatásra, hiszen Hófehérke története kerek egész, és a Hófehérnek nem is voltak olyan acélosak a bevételi adatai, ami követeli az újabb felvonást.

A történet keretbe fogja a Hófehér sztoriját, előzményként azzal, hogy megismerjük belőle Ravenna királyné húgát, Freyát. A mostani Jégkirálynőben akkor ébredtek fel mágikus képességei, amikor egy szerelmi csalódás és egy személyes tragédia utáni sokk hatására kiábrándult mindenfajta szeretetből, azóta bűnös gyengeségnek tartja azt. Azóta sorra hódítja az északi királyságokat az éveken át építgetett magánhadseregével, amit a környéken elrabolt gyerekek katonává nevelésével növel egyre nagyobbra. Erik, a Vadász is ott kapta a kiképzését, ahonnan szinte félhalott állapotban sikerült megszabadulnia, de most, hogy Ravenna halott, úgy tűnik vissza kell térnie egykori úrnőjéhez. A bajok forrása ezúttal a Tükör, ami megőrizte Ravenna lelkének egy darabját, és amiről Hófehér úgy gondolja, hogy a Menedékben lenne a legnagyobb biztonságban. Az út, a szállítás azonban kockázatokkal jár, Erik pedig attól fél, hogy ha a Tükör Freya kezébe kerülne, az annyira megerősítené, hogy Hófehér birodalma sem tudná feltartóztatni. Egy kisebb, a kalandok során egyre bővülő csapat élén próbálja eljuttatni a Tükröt a kijelölt helyre, de ez nem könnyű, ha volt társaival is szembe kell szállnia ennek érdekében, ráadásul a varázsló testvérpár ármánykodása is nehézségeket gördít eléjük.

A filmmel a legnagyobb gond, hogy folytatásként készült el. Ez a kis összefoglaló önmagában simán jó lenne egy kellemes meséhez, sőt, azokhoz képest még elég összetett is az egymásba fonódó szálaival. Csak éppen ott volt az előző rész, és az ahhoz való illesztés mindenhol lötyög, ügyetlenül összetákolt történet hatását keltve; mint amikor valaki megcsinál egy gépet, a fennmaradó alkatrészekből meg megpróbál valamit összehegeszteni, hogy azok se vesszenek kárba. Aztán az egészre rádobták ezt a Frozen-szerű világot, az most úgyis elég népszerű. A várt közönségét sem nagyon értem a spin-offnak, mert hát meseként már az első sztori is elég necces volt. Inkább volt dark fantasy, amire leginkább az Alkonyat-generáció cuppant rá, de a film éppen őket vesztette el a főhős megváltoztatásával, és piaci szempontból is kockázatos, hogy a YA-filmeknél egyre inkább elvárt női főhősös trendet megtörték.

Hófehér feltűnően hiányzik a történetből, és elég béna indok, hogy a sztori szerint megzakkant a Tükörtől, és azért nem jön ki a toronyszobájából; közben csak annyi látszik, hogy Kristen Stewart egy kameóra sem ért rá vagy nem akaróztak megfizetni vagy csak a bulvár miatt pöckölték ki, ahogy egyébként is elég elátkozott volt a projekt az állandó stábbeli és koncepcióváltások miatt (eredetileg Frank Darabont rendezte volna). Még bénább dolog, ahogy a törpékből csak egy fért be a folytatásra, aki hozta magával a vadidegen tesóját, és kerülnek még más törpék a történetbe, de végig ott van, hogy miért csak ez az egy segít a Vadásznak; egyébként is csak azért vannak, hogy meglegyen a szükséges mennyiségű csetlés-botlás meg a humor. De ez látszik az egész tükörhurcibálásból, a közbeékelt koboldos kitérőből, William herceg felbukkanásából, és még vagy tucatnyi más elemből. Nekem ezek mellett hiányzott a háttértörténetnek az a komorsága, ami Ravenna esetében megvolt, amit Freya motivációi csak részben tudnak pótolni. A történet szempontjából így az első harmad kicsit hosszú, de egyébként megfelelő felvezetés, amit követ az agyonerőszakolt, meglehetősen unalmas kalandozás és akciózás, amik egyedül azt a célt szolgálják, hogy sok viszontagság után egy helyre juttassa a karaktereket a harmadik harmadban, ahol meg egy epikus csatában feszülnek egymásnak a mindenféle ellentétek.

Ami maradéktalanul megmaradt, sőt, talán fejlődött is valamennyit, az a látványvilága, az ugyanis gyönyörű. Aligha véletlen ez, amikor a stábtagok csereberéjének végül az lett az eredménye, hogy a Hófehér vizuális felelőse, Cedric Nicolas-Troyan ült most a rendezői székbe. Akkori munkája Oscar-jelölést ért neki, és ez alighanem most is kijárna, ha nem csak ez a része lenne kiemelkedő a Vadász filmjének. A legjobb szakasz nekem továbbra is a Menedék volt a hihetetlen lényeivel és békességével, még ha most a történet szempontjából nincs is akkora jelentősége; egy cél, ahova el kell jutni, és kész. A másik, ami feltűnt, azok Freya és Ravenna jelmezei voltak (az Oscar-díjas Colleen Atwood munkái), az egész kisugárzásuk, a részletgazdagságuk, és néha a hangjuk is, ahogy csilingel illetve suhog a ruha rajtuk, ami talán még sosem tűnt ennyire jó kiegészítésnek a látványhoz. Na meg hát mégiscsak két olyan nőt csomagoltak beléjük, mint Charlize Theron és Emily Blunt, a harmadik gráciának pedig Jessica Chastaint szerződtették le; a tehetségüket érintőlegesen sem használja ki a film (így is köröket vernek Stewartra), de mégiscsak így tudtak erős vonzerőt gyakorolni a moziba csábítani kívánt férfiakra, miközben a nőknek be kell érniük az egy szem Chris Hemsworth-tel.

A lenti pontszámot meseként adtam a filmnek, stilizált ábrázolásaként szerelemnek, ármánynak és kalandnak. Meg mozgó képeskönyvként. Aki valami ilyesmit keres, annak talán jobban fog tetszeni, de nekem eléggé a felesleges folytatások népes listáját gyarapítja.

6/10
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 1 EmptyPént. Ápr. 29, 2016 11:27 pm

Niwrok írta:

A Vadász és a Jégkirálynő / The Huntsman: Winter's War

A lenti pontszámot meseként adtam a filmnek, stilizált ábrázolásaként szerelemnek, ármánynak és kalandnak. Meg mozgó képeskönyvként. Aki valami ilyesmit keres, annak talán jobban fog tetszeni, de nekem eléggé a felesleges folytatások népes listáját gyarapítja.

6/10

Bár a pontszámokban nem látszik, de akkor ezt most pont fordítva éltük meg. Már az első részt is, így szerintem törvényszerű a váltás... nem baj, hajdanán majdnem minden ilyen volt. peace

Egyébként - ahogy Weide is írta - én látnék potenciált az egész franchise-ban, csak el kéne feledni Hófehért. Látod, valami módon Te is hozzá kapcsolod, pedig ezek inkább talán Vadász-filmekként élvezhetők. Lehetne Csipkerózsa és a Vadász, vagy a Vadász, a lány meg a farkas... meg még sok más. Wink
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 1 EmptySzomb. Ápr. 30, 2016 12:01 am

R2-D2 írta:

Niwrok írta:

A Vadász és a Jégkirálynő / The Huntsman: Winter's War

A lenti pontszámot meseként adtam a filmnek, stilizált ábrázolásaként szerelemnek, ármánynak és kalandnak. Meg mozgó képeskönyvként. Aki valami ilyesmit keres, annak talán jobban fog tetszeni, de nekem eléggé a felesleges folytatások népes listáját gyarapítja.

6/10

Bár a pontszámokban nem látszik, de akkor ezt most pont fordítva éltük meg. Már az első részt is, így szerintem törvényszerű a váltás... nem baj, hajdanán majdnem minden ilyen volt. peace

Egyébként - ahogy Weide is írta - én látnék potenciált az egész franchise-ban, csak el kéne feledni Hófehért. Látod, valami módon Te is hozzá kapcsolod, pedig ezek inkább talán Vadász-filmekként élvezhetők. Lehetne Csipkerózsa és a Vadász, vagy a Vadász, a lány meg a farkas... meg még sok más. Wink


Azért kapcsolom hozzá, mert hát mégiscsak az ő történetéből "nőtt ki" a Vadász. Tőlem el lehetne felejteni, és lehetne a Vadász az, aki végigkalandozza a többi mesét, csak ne ilyen böszme indokkal távolítsák el Hófehért; na és hogy a törpéknél még egy szimpla "Csak!"-ra sem futotta faceplam ... Ezen a ponton, ezen az erőlködésen és lapításon botlott el nálam a film, nagyjából úgy, ahogy a Bosszúállók esetében is jó párszor dünnyögtünk már az ilyen "kimaradásokon".
.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty
TémanyitásTárgy: Hurok   Niwrok írásai 2.0 - Page 1 EmptyKedd Május 03, 2016 5:56 pm

.
Hurok

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Nmlzf7

Az egyik, ha nem a legfelülreprezentáltabb zsáner a mi kis oldalunkon -a rendelkezésre álló alapanyagokhoz képest- az idővisszapörgetős-alternatívsíkos filmek típusa. Gyakorlatilag amit csak lehetett ezen belül látni, és a legkisebb jót is olvastuk vagy feltételeztük róla, azt mi láttunk (ha esetleg bárki, aki olvas minket, tudna olyanról, ami kimaradt, és szerinte érdemes lenne látnunk, nyugodtan megoszthatja velünk  Smile ), és még ha a jelenleg csúcson álló Triangle-hez nem is jutottak közel, a nagy részéről jó véleménnyel voltunk. Így aztán amikor felmerült, hogy magyar stáb is készít ilyet, naná, hogy látnom kellett  Wink !

Ádám és Anna egy külön és együtt is sokat megélt fiatal pár, akik csempészetből élnek. Éppen az utolsó akciójukra készülnek, amelyikkel elég pénzt szerezhetnek ahhoz, hogy megszabaduljanak a társuktól és beszállítójuktól, Dezsőtől, és új életet kezdhessenek külföldön. Szinte percekkel az indulás előtt azonban Annáról kiderül, hogy állapotos, és ez felborítani látszik a terveiket, amire pedig Ádám annyira készült, hogy bármi áron meg akarja csinálni. Elküldve Annát a nőgyógyászhoz, Ádám úgy dönt, akár egyedül is végrehajtja a tervet, legfeljebb Anna utólag utána jön, és ezért egy videóüzenetet akar hagyni a lánynak. Dezső érkezésével aztán megkavarodnak a dolgok, és amikor Ádám legközelebb összefut Annával, a lány a döbbenettől szinte szóhoz sem jut. Sokkos állapotban arról kezd beszélni, hogy látta Ádámot meghalni, hogy Dezső megölte, és erről az Ádám által hátrahagyott videokazettán van a bizonyíték. A srác ebből persze egy szót sem ért, csak annyit, hogy az élete veszélyben van, és hogy bármi lesz is, el kell szöknie, de előtte látni akarja, mi is van a kazettán. Azt megnézve rajta van a sor, hogy megdöbbenjen, ugyanis bekapcsolva felejtette a videót, amin tényleg az látszik, hogy Dezső lelövi... nagyjából egy óra múlva!

Ezzel indul meg Ádám küldetése a saját, majd később Anna életének megmentésére a folyamatosan egymásba hurkolódó idősíkokon át. Amennyire olvastam, a Hurkot író-rendező Madarász Isti éveken keresztül építette fel a történetet, és ez a része látszik is rajta. Nyilván voltak ihletői, és azokat az eszközöket, amiket általában az ilyen filmek használnak, szépen fel is használta. Az a része tetszett a filmnek, ahogy az egyes alternatív síkokon, a vissza-visszatérő szereplőkön keresztül egyre több rétegét ismeri meg ennek a mindössze egy órás szakasznak a néző, ahogy egyre tágul a világ, és egyre többször nézzük meg ugyanazt a jelenetet egy kicsit máshogy, egy másik nézőpontból. Gyakorlatilag ezekért szeretjük az ilyen filmeket, a kis játékokkal mondjuk a macskával meg az autóval, amik a megmagyarázatlan dolgokon keresztül kijelölik a csomópontokat, de olyan tényleg frappáns és újszerű dolgok is belefértek, mint Dezső megjegyzése a pisztolyra, vagy a végén a csattanó a fotóval. Azt is el kell ismerni, hogy a sok menekülés, az állandó futások, az újrajátszott verekedések és lövöldözések miatt a film tempója is egészen jó, és megvan a varázsa, ahogy a szálak teljesen összegubancolódnak, és már a szereplők is csak értetlenkedni tudnak a látott eseményeken, az újra és újra felbukkanó Ádámokon, hogy mi a picsa van itt már...

...csak sajnos ebbe a szépen megszőtt hálóba maga az író is beleragadt. Az egy dolog, hogy annyira sokszor lökte vissza Madarász az idővonal különböző pontjaira a szereplőit, amit nem igazán tudott kézben tartani, így pár visszatérés érezhetően nem a történet alakítása, hanem az írói ügyeskedés szempontjából volt fontos, de nekem a kiindulóponttal is akadtak gondjaim, mert ugyanez az erőltetés érződik rajta. A félresikerült, halálos hajszává váló csempészakció és a személyes problémák jó hátteret adnak a történetnek, és amikor a felvezetésben pár percnyi párbeszéddel sikerült Anna és Ádám elég összetett kapcsolatát felvezetni, aminek később kulcsszerepe lesz, még kifejezetten örültem, és lelkes voltam, hogy na, itthon is tudnak ilyenek születni. De amikor Ádám hazatérve teljes nyugiban kezdi nézegetni a nyaralásukról készült felvételeket, az az Annával és Dezsővel történtek tükrében túl lelombozó volt. Mert egy ilyen történetnek a központi szereplő a gerince -az ő feladata, aminek az újra és újra megkapott eséllyel neki tud futni-, és ebben idegenül hatnak a jelenetek, amik nem a főhősről szólnak, hanem a nézőnek, hogy egy újabb trükkel gazdagodjon a bűvész-show. Az pedig lehet bármilyen látványos, ha a film csorbát szenved a motivációkon: hogy Ádám miért és hogyan kezd az elmenekülés helyett inkább mentőakcióban és bosszúban gondolkodni, hogy honnan jön neki a sugallat, hogy az eseti dezsavűkön kívül milyen ismeretei vannak a korábbi eseményekről. Amik nyilván vannak, hiszen tudja, hogy ebben a mindössze négy-öt helyszínen belül mikorra kell megérkeznie egy-egy változás előidézéséhez, míg más találkozásai véletlenszerűnek tűnnek, és úgy lendítik tovább a sztorit. Legalább ilyen érzékeny pont az idősíkok kérdése, ha már erről szól a Hurok, már eleve onnantól kezdve, hogy tulajdonképpen mikor is játszódik a történet. Jó pár olyan kellék van, amik érezhetően szimbólumként, utalásként kerültek a filmbe, ebben a világban viszont idegenül hatnak, kezdve az ominózus videokazettával. Hát ki az, aki egy digitális HD-kézikamerát csak azért ráköt a VHS-re, hogy utána az abban levő kazettát lehessen hurcibálni? Ki az, aki szalagos üzenetrögzítőre mondja rá az üzenetét, ahelyett, hogy mobilt használna, és akár annak a hangpostáját? És ezen továbbmenve: mi is van a pótkerékkel? Miért nem lehet elmenni benzinért? Mi van a véres trikóval? És miért kell csőre rántani egy pisztolyt a forgalmas kórházi folyosón? Mindezeket a botlásokat a kutyás néni esete foglalja össze legjobban, aki minden ok nélkül értékeli teljesen ellentétesen a látott eseményeket, attól függően, hogy melyik idősíkon vagyunk... bár a fontoskodó, mindent látó és tudó nyugdíjas karaktere egészen jól benne van.

Ezek azok, amiket a laikus is értékelhet és kiszúrhat, de persze jó pár hasonló filmmel a fejemben azért az egész koncepcióra is máshogy tekintek, úgy is akadnak hibái. Eddig ahány ilyen film volt, próbált valami indokot szolgáltatni, hogy miért is történnek a "visszapörgetések": kozmikus sugárzás (Coherence, Plus One), fura időmasina (Time Lapse, Primer, Project Almanac, Időbűnök), de volt, amikor megtette a videojátékos narratíva (A lé meg a Lola) vagy egy szimbolikus pokoljárás (Triangle). Amikor nem, akkor pedig a mindig ugyanoda visszatérés vált közös ponttá, amiből a főhős a korábbi tapasztalatokból kiindulva tudott máshogy próbálkozni, miközben a működését, az okokat talán nem is értette, de nem is érdekelte (Idétlen időkig, Repeaters). Két éve A holnap határa éppen azzal tudott kiemelkedni a többi közül, hogy ügyesen összedolgozta ezt a két irányzatot, Madarász pedig azzal próbált kitűnni, hogy mindkettőt figyelmen kívül hagyta. Így szabadon mozoghatott az idővonalak között, miközben indokokkal sem kellett szolgálnia, de ezzel elvette a támpontokat az események alakulására, a történteket pedig nekem túl önkényessé tette. Úgyhogy annak, "akit" érdekel, most mondom, hogy a játékot, amit ilyenkor csinálni szoktunk "a mi mi után következik" és a "hogyan épülnek fel a hurkok" jegyében, azt itt nem szabad csinálni  Smile ... legalábbis nekem nem ment Smile . Éppen ezért örülnék, ha "más" is próbálkozna, bármi is jött le az írásom alapján a filmről  Wink ...

Madarász Isti még átpörgethette volna ezt a sok visszapörgetést és a forgatókönyvet, mert egy ilyen filmet a csavarok tudnak igazán naggyá tenni, nem az, ha tekergetik, mint a verklit. Így csak elszalasztott lehetőségnek éreztem a Hurkot egy ígéretes és nagyon kedvelt műfajban; olyanban, aminek darabjai éppúgy szólhatnak Élet-mentésről, mint egy Ördögi körről, de valamiről szólniuk kell, és itt számomra ezt nem sikerült megalapozni. Külön zavaró és kicsit dühítő is, hogy apróságokon múlt a hangulat és az élmény; hogy nem pénzből kellett volna több, hanem odafigyelésből és kompromisszumból, és akkor nem csak a ténynek tudnék örülni, hogy van (még  Smile ) egy ilyen filmünk. Aki még nem látott ilyet, annak lehet különleges, és aligha figyel ilyen mélységben a részletekre, de én erre, bármennyire is szeretném, nem tudok 7-esnél többet adni.

7/10
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 1 EmptyKedd Május 03, 2016 8:10 pm

Niwrok írta:
.
Hurok


Az egyik, ha nem a legfelülreprezentáltabb zsáner a mi kis oldalunkon -a rendelkezésre álló alapanyagokhoz képest- az idővisszapörgetős-alternatívsíkos filmek típusa. Gyakorlatilag amit csak lehetett ezen belül látni, és a legkisebb jót is olvastuk vagy feltételeztük róla, azt mi láttunk (ha esetleg bárki, aki olvas minket, tudna olyanról, ami kimaradt, és szerinte érdemes lenne látnunk, nyugodtan megoszthatja velünk  Smile ), és még ha a jelenleg csúcson álló Triangle-hez nem is jutottak közel, a nagy részéről jó véleménnyel voltunk. Így aztán amikor felmerült, hogy magyar stáb is készít ilyet, naná, hogy látnom kellett  Wink !


Madarász Isti még átpörgethette volna ezt a sok visszapörgetést és a forgatókönyvet, mert egy ilyen filmet a csavarok tudnak igazán naggyá tenni, nem az, ha tekergetik, mint a verklit. Így csak elszalasztott lehetőségnek éreztem a Hurkot egy ígéretes és nagyon kedvelt műfajban; olyanban, aminek darabjai éppúgy szólhatnak Élet-mentésről, mint egy Ördögi körről, de valamiről szólniuk kell, és itt számomra ezt nem sikerült megalapozni. Külön zavaró és kicsit dühítő is, hogy apróságokon múlt a hangulat és az élmény; hogy nem pénzből kellett volna több, hanem odafigyelésből és kompromisszumból, és akkor nem csak a ténynek tudnék örülni, hogy van (még  Smile ) egy ilyen filmünk. Aki még nem látott ilyet, annak lehet különleges, és aligha figyel ilyen mélységben a részletekre, de én erre, bármennyire is szeretném, nem tudok 7-esnél többet adni.

7/10
.

A "valaki" és/vagy az "aki" mindenképp meg fogja nézni, csak még nem tudja, mikor, hol és hogyan.

Nem lep meg, amit írtál, az írók szinte törvényszerűen elvesznek ezekben a filmekben, mindenesetre részemről maximális jóindulattal fogok rá tekinteni. De ez a "Dezső" név nem kellett volna... Rolling Eyes

A karácsonyfafüzérért viszont: taps taps taps

(tényleg: Élet-mentés miért is nincs kiszínezve? Ennyire ne szerénykedj....  Wink )
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 1 EmptySzer. Május 04, 2016 7:35 am

R2-D2 írta:
Niwrok írta:
.
Hurok


Az egyik, ha nem a legfelülreprezentáltabb zsáner a mi kis oldalunkon -a rendelkezésre álló alapanyagokhoz képest- az idővisszapörgetős-alternatívsíkos filmek típusa. Gyakorlatilag amit csak lehetett ezen belül látni, és a legkisebb jót is olvastuk vagy feltételeztük róla, azt mi láttunk (ha esetleg bárki, aki olvas minket, tudna olyanról, ami kimaradt, és szerinte érdemes lenne látnunk, nyugodtan megoszthatja velünk  Smile ), és még ha a jelenleg csúcson álló Triangle-hez nem is jutottak közel, a nagy részéről jó véleménnyel voltunk. Így aztán amikor felmerült, hogy magyar stáb is készít ilyet, naná, hogy látnom kellett  Wink !

7/10


A karácsonyfafüzérért viszont: taps taps taps
(tényleg: Élet-mentés miért is nincs kiszínezve? Ennyire ne szerénykedj....  Wink )


Az Ördögi kört sem színeztem ki  Smile ... Az Élet-mentést meg már elégszer kiszíneztem ahhoz, hogy aki erre jár és érdekli, tudjon róla  Wink .

Viszont ahogy csináltam a "futófényt", néztem, hogy van három, ami nálad (még) kimaradt (Project Almanac, Plus One, Repeaters). Az elsőre volt egy "talán", a másodikra egy "kösz, annyira nem", de a harmadikra nem is mondtál semmit  Smile . Volt valami oka a különös figyelmen kívül hagyásnak egy ilyen téma esetében (persze azon kívül, hogy rehabon levő drogosokról szól) Smile ?
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 1 EmptySzer. Május 04, 2016 12:12 pm

Niwrok írta:
Az Ördögi kört sem színeztem ki  Smile ... Az Élet-mentést meg már elégszer kiszíneztem ahhoz, hogy aki erre jár és érdekli, tudjon róla  Wink .

Viszont ahogy csináltam a "futófényt", néztem, hogy van három, ami nálad (még) kimaradt (Project Almanac, Plus One, Repeaters). Az elsőre volt egy "talán", a másodikra egy "kösz, annyira nem", de a harmadikra nem is mondtál semmit  Smile . Volt valami oka a különös figyelmen kívül hagyásnak egy ilyen téma esetében (persze azon kívül, hogy rehabon levő drogosokról szól)  Smile ?
.

Nincs különösebb oka, csak egyszerűen átsiklottam felette. Még a cetlire sem került fel... eddig. Wink

Ha be tudom suvasztani a programba, a másik kettőt is megnézem, bár a Plus One-t nem dicsérte a barátom.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty
TémanyitásTárgy: Tiszta szívvel   Niwrok írásai 2.0 - Page 1 EmptyPént. Május 06, 2016 9:26 pm

.
Tiszta szívvel

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Xldqo7

"Lehet, hogy selejt vagy, de képzeld azt, hogy te vagy a legjobb selejt, és máris jobban érzed magad. Egy pár pillanatra."

Amikor úgy egy hónapja először láttam ennek a filmnek az előzetesét, először is meglepődtem azon, hogy Till Attila, akinek a Pánikja elég kellemes élményként maradt meg, új filmet forgatott, és én erről akkor olvastam először, szinte a célegyenesben, másrészt meg azon, hogy a témája ellenére mennyire bejött. Ha alapból meghallottam volna, hogy kerekes székes bérgyilkosokról készült film, már fordultam is volna el, mert csak valami burleszkes idétlenkedést tudtam volna elképzelni belőle, de éppen az volt a leginkább lelkesítő az ajánlót látva, hogy a koncepcióhoz képest mennyire komolyan is vette a témát, és mennyi előnyt kovácsolt a meglepetés erejéből... ahogy a mozgássérült lövészek is teszik Smile .

A film három szálon mozog, nagyjából a három főszereplő mentén határolva. A központi szereplő Zoli (Fenyvesi Zoltán), aki egy gerincbetegség és az ennek nyomán kialakult egyéb problémái miatt került kerekesszékbe, és akinek az egyre súlyosbodó állapota miatt rövid időn belül műtétre lenne szüksége. A csak külföldön elvégezhető műtét költséges, aminek az árát sem Zoli az állami segélyből, sem az anyja, Zita (Balsai Móni) nem képesek előteremteni, így csak az a lehetőség látszik működőképesnek, hogy Zoli évek óta az új családjával nyugaton élő apja fizetné az életmentő kezelést, amire az hajlandó is lenne. Csakhogy Zoli engesztelhetetlenül haragszik az apjára, amiért elhagyta őket, és így a pénze sem kell neki. Bár családi vonalon is vannak más drámák a filmben, és ugye önmagában az alaphelyzetben is rengeteg ilyen akad, Zoli és az anyja kapcsolata adott mélységet a filmnek. Zita karakterén keresztül mutatja be a film, hogy milyen kihívásai is vannak az állapot kezelése mellett egy mozgássérült tinédzsernek, aki a monotonitás unalmától és a betegsége kilátástalanságától jócskán depressziós is lett az évek alatt, és amely helyzetben Zoli szinte csak a képregények rajzolásában és a Barbával (Fekete Ádám) való barátságában leli örömét.

Mintegy a pénzhiányra megoldásul bukkan fel ekkor a másik főszereplő, Rupaszov (Thuróczy Szabolcs), aki egy balesetben megsérülve három évvel ezelőtt bénult le. A mogorva, a börtönt is megjárt és kellően iszákos fickó csak kezelésekre jár a rehabilitációs intézetbe, egyébként a városban lakik, és a segély mellett más keresete is akad: egy szerb maffiózó, Rados megbízásából vállal likvidálásokat. Furcsának tűnhet, de beválik, ahol fontos a diszkréció, ahol jól jön az álca (ki gyanakodna egy kerekesszékesre, akit az esetek többségében észre sem vesznek?), és ahol fontos, hogy ne maradjon vagy legyen szemtanú, mert akkor az Rupaszov esetében egyenlő lenne a halálos ítélettel. Amit mondjuk a férfi nem is bánna annyira, főleg, hogy kénytelen végignézni, ahogy a vele még mindig szoros barátságban és kötődésben levő volt párja, Évi egy másik férfi mellett kezdi megtalálni a boldogságát. Aztán az intézetben összehaverkodik Zoliékkal, ami neki azért jó, mert megadja neki a "mellékeshez" szükséges mobilitást, a fiúk meg úgy érzik, valami végre történik, valaki végre felkarolta őket, aki egy kicsit beviszi őket például az eddig oly távoli éjszakai életbe, és kis izgalmat visz az egyhangúságba. Bár én egy kicsit több bérgyilkosságot vártam, ha már az előzetes erre volt jobban kiélezve, de az a néhány, amit bemutat a film, még éppen jól egyensúlyozik az izgalmas és az abszurd határán. Az egyetlen ráadásul, amiben benne van a tervezgetés izgalma is, a lassú várakozás, hogy az áldozat megfelelő helyre érjen, és ami a leginkább akciófilmesre van megcsinálva, az az ügyvéd lelövése, az viszont annyira jó, hogy a feszültségtől fel sem tűnik, hogy milyen korlátozásaik is vannak a főszereplőknek, csak amikor úgy gördülnek ki a képből.

Ami az akció és a dráma mellett természetesen szintén meghatározza a filmet, az a mozgáskorlátozottak mindennapi élete, az érzéseik, a viselkedésük és a humoruk, aminek kiváló képviselője, megtestesítője volt Barba. Komolyan mondom, ha semmi más nem tetszett volna filmben, mint a kirándulós jelenet, az autó lerobbanásától a pecázásig, akkor is pozitív élményekkel zártam volna a Tiszta szívvelt, pedig ugye közel sem, gondolva itt többek között a diszkós jelenetre meg az automatásra. Ezeken és a többi hasonlón is jókat derült a közönség, noha ezek miatt aligha nevezném vígjátéknak a filmet, ráadásul lehetne tiszteletlenségnek is tartani, ahogy Till Fekete Ádám "ügyetlenkedéséből" csinál viccet, de ahogy egy szóbeli poénnal kiegészíti ezt, hogy Barba humora megvillanjon benne, megint csak remek egyensúlyérzékre vall. Nem olvastam utána, de szinte biztos, hogy a srácok több jelentet is a saját élményeikből ajánlottak a filmbe, a saját ötleteik is bekerültek, és így nem rajtuk nevet a néző, hanem velük. A másik végleten az indulásként bemutatott börtönös jelenet jól megadta az alaphangulatot azügyben, hogy mit is várhatunk a kerekesszékesektől, ha felhúzzák őket idegileg. És ebből a szempontból nem bátorság kérdése, hanem inkább magától értetődő, hogy a szereplők többsége mozgáskorlátozott, amatőr színész (Fekete Ádám egyébként éppen nem), akik lehet, hogy a gesztusaikat nem színitanodában csiszolták, de maszkmesterek nélkül "képesek bemutatni" a testi deformitásokkal, az állandó izomgörcsökkel, az ingatagsággal való folyamatos küzdelmet. Ahogy akkor is a saját érzéseik látszanak kiülni az arcukra, amikor "eljátsszák", hogy segítségre szorulnak, de nem pátyolgatásra meg gyámra. Nem minden határon túl, sértő mértékben kihasználva a fizikai tulajdonságok közti különbséget, de lehet gúnyolódni rajtuk, lehet kinevetni őket, lehet veszekedni velük, mert talán nekik is segít kicsit megfeledkezni az állapotukról, ha egyszerűen csak emberként kezelik őket, nem mozgáskorlátozottként, a vélt érzékenységükre hivatkozásokkal és kínos hallgatásokkal.

A fentieket úgy tudom összefoglalni, hogy az egész olyan, mintha Guy Ritchie magyar féltestvére csinálta volna meg az Életrevalók remake-jét. Lehetett volna simán abszurd, bunkó vagy idétlen éppúgy, mint amennyire túl finomkodó vagy szirupos is, de a pár kisebb hibát (amik egy része amúgy is helyére kerül a végén úgy, hogy nagy trükk nincs is benne, a többi meg a többféle műfaj összeillesztéséből adódik), leülést leszámítva érdekes lett, érzékeny... és gördülékeny Smile .

8/10
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 1 EmptySzomb. Május 07, 2016 12:01 am

Niwrok írta:
.
Tiszta szívvel

A fentieket úgy tudom összefoglalni, hogy az egész olyan, mintha Guy Ritchie magyar féltestvére csinálta volna meg az Életrevalók remake-jét. Lehetett volna simán abszurd, bunkó vagy idétlen éppúgy, mint amennyire túl finomkodó vagy szirupos is, de a pár kisebb hibát (amik egy része amúgy is helyére kerül a végén úgy, hogy nagy trükk nincs is benne, a többi meg a többféle műfaj összeillesztéséből adódik), leülést leszámítva érdekes lett, érzékeny... és gördülékeny  Smile .

8/10
.


Kedves Olvasóink! A Filmfórum magyarfilm szakértőjének írását olvashatták! Köszönjük! Laughing

Komolyra fordítva a szót, először is: Bravo . Köszi, jó írás, már majdnem kedvet is csináltál hozzá... de aztán ismét előjöttek a képernyőmön az előzetes képei és továbbra is úgy érzem, nekem ezt nem kell látnom.

Egyszer ráadásul kéb fél centi választott el egy kerekes széktől, úgyhogy minden bizonnyal hatványozottan kényelmetlenül érezném magam a szereplők bőrében.

Annak mindenestre örülök, hogy már ilyen filmünk is van, a magyar film szemmel láthatólag kimozdult a Jancsó örökségből... és ez jó. Nagyon jó.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 1 EmptySzomb. Május 07, 2016 12:16 am

R2-D2 írta:
Niwrok írta:
.
Tiszta szívvel

A fentieket úgy tudom összefoglalni, hogy az egész olyan, mintha Guy Ritchie magyar féltestvére csinálta volna meg az Életrevalók remake-jét. Lehetett volna simán abszurd, bunkó vagy idétlen éppúgy, mint amennyire túl finomkodó vagy szirupos is, de a pár kisebb hibát (amik egy része amúgy is helyére kerül a végén úgy, hogy nagy trükk nincs is benne, a többi meg a többféle műfaj összeillesztéséből adódik), leülést leszámítva érdekes lett, érzékeny... és gördülékeny  Smile .

8/10



Kedves Olvasóink! A Filmfórum magyarfilm szakértőjének írását olvashatták! Köszönjük! Laughing

Komolyra fordítva a szót, először is: Bravo .  Köszi, jó írás, már majdnem kedvet is csináltál hozzá... de aztán ismét előjöttek a képernyőmön az előzetes képei és továbbra is úgy érzem, nekem ezt nem kell látnom.

Egyszer ráadásul kb. fél centi választott el egy kerekes széktől, úgyhogy minden bizonnyal hatványozottan kényelmetlenül érezném magam a szereplők bőrében.

Annak mindenestre örülök, hogy már ilyen filmünk is van, a magyar film szemmel láthatólag kimozdult a Jancsó örökségből... és ez jó. Nagyon jó.


Mármint mit ki és hol szakért Razz ?

Jó, hát nem vagyok én telhetetlen. Már így is vagy öt magyar film került arra a listára, ami az ígért "kettes" fokozatba kapcsolva is uszkve két és fél év neked, ugye Smile .
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 1 EmptySzomb. Május 07, 2016 12:25 am

Niwrok írta:


Jó, hát nem vagyok én telhetetlen. Már így is vagy öt magyar film került arra a listára, ami az ígért "kettes" fokozatba kapcsolva is uszkve két és fél év neked, ugye  Smile .
.

Bár már egy ideje nem néztem (a munka, meg az Elser fordítás mellett most épp Better Call Saul S2 megy) de ha elérhetőek lennének, nem kellene két és fél évet várni rá. Wink

Némelyre komolyan kíváncsi vagyok... de mi is az az öt? hmmm

Veszettek, Víkend, Hurok.. meg még mi?

Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 1 EmptySzomb. Május 07, 2016 7:53 pm

R2-D2 írta:
Niwrok írta:


Jó, hát nem vagyok én telhetetlen. Már így is vagy öt magyar film került arra a listára, ami az ígért "kettes" fokozatba kapcsolva is uszkve két és fél év neked, ugye  Smile .
.

Bár már egy ideje nem néztem (a munka, meg az Elser fordítás mellett most épp Better Call Saul S2 megy) de ha elérhetőek lennének, nem kellene két és fél évet várni rá.  Wink

Némelyre komolyan kíváncsi vagyok... de mi is az az öt? hmmm

Veszettek, Víkend, Hurok.. meg még mi?


Többre emlékeztem, de ahogy visszanéztem, csak a Kalandorok lenne a +1, bér tudom, hogy is a "talán, de inkább mégsem"-kategória.
Jó lesz neked ez a három is Smile .
.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty
TémanyitásTárgy: Amerika Kapitány: Polgárháború / Captain America: Civil War   Niwrok írásai 2.0 - Page 1 EmptyKedd Május 10, 2016 7:13 pm

.
Amerika Kapitány: Polgárháború / Captain America: Civil War

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Iqbptc

A Marvel mozis univerzuma (MCU) az ún. "második fázis" végére nálam (is) eléggé kezdett kifulladni. Az egy dolog, hogy egyre nehezebb külön mozgatni a régi karaktereket, úgy tenni, mintha elszigetelten éldegélnének, de már nem is igazán tudják megtölteni azokat tartalommal, amikor nem csak gyepálni kell a mindenféle lényeket (a Thor 2. épphogy felette volt az ingerküszöbömnek, és a Vasember 3. is alig volt előtte), vagy éppen úgy veszik elő őket a szertárból, ahogy kedvük tartja (ld. Hulk). Ezt az Ultron "összecsapása" és a vödörnyi új karakter történetbe borítása csak látványosabbá tette, megfejelve azzal a fél órás tanyasi intermezzóval. A "harmadik fázis" talán ezért is szakít az "összemesélős" történetvezetéssel: új szereplők kapnak külön filmeket (én már a Hangyát is ide sorolom), míg a régiek esetében inkább a csapatdinamika kerül előtérbe... még ha elsőre annak hiánya is.

A Polgárháború történetének előzményét már az Ultron kora is pedzegette, de talán a Vasember 2.-ig is vissza lehetne nyúlni a gyökerekig, és egy félresikerült akció jelenti benne az utolsó cseppet. Lényege, hogy egy küldetés közben Scarlet Witch -megfékezendő a sokkal nagyobb pusztítást-, óvatlanul tucatnyi ember halálát okozza, mert a képességei csak részleges kontrollt biztosítanak neki egy robbanás felett, így az egyes államok és az ENSZ elérkezettnek látja az időt hogy ők gyakoroljanak kontrollt. A szuperhős-létnek ugyanis állandó kérdései (annyira, hogy tulajdonképpen a Batman vs. Superman is erre volt kiélezve), hogy meddig terjedhet egy hős megmentő szerepe (járhat-e akár egy áldozattal is, hogy emberek százait, ezreit megmentse, nem is szándékosan, hanem csak mert nem lehet mindig mindenkit megmenteni... rendőrt sem lehet minden ember mellé állítani, nemhogy szuperhőst), és hogy ennek eldöntése, végrehajtása mennyire bízható magára a hősre, vagy egy "bizottságra". Hogy az aláírandó egyezmény pro és kontra vezéralakjai miért kerülnek külön oldalra, annak az eddigiek jól megalapoztak. Tony Stark önérzetének és hiúságának aligha tesz jót az áldozatok miatt érzett bűntudat (pedig a Vasember 2.-ben még tiltakozott a "póráz" ellen...), amely felelősségből az ENSZ egy részt átvállalna az egyezménnyel, ami nagy vonalakban ezt, a lelkiismeret-furdalás enyhítését tudja felajánlani a kontrollért cserébe. Amely kontroll elsőre talán formálisnak tűnhet, de gyorsan képes rácsokban is formát ölteni, a robotika törvényeit láthatóan kívülről fújó Vízió "védelméről" nem is beszélve. Steven Rogers viszont éppen elég, a nemesség és a jószándék álcája alatt korrupttá váló szervezet bukását látta ahhoz (a S.H.I.E.L.D.-del bezáróan), hogy ne bízzon az efféle felügyeletben, épp csak érintve ezen túl a bürokrácia lassúságát és béklyóit. Ráadásul a feltételezés is, hogy nem a legjobb tudása és szándéka szerint használná a képességeit, becsületében sérti őt, aki mindig is a gyengébbek védelmére esküdött fel, bárhányan bárhogy is verték össze ezért (és nagyon tetszett az ehhez kapcsolódó visszautalás a végén a Kapitány előzményfilmjére). Távolabbról nézve ez a "collateral damage" kérdése, még távolabbról az örök dilemma a szabadság és a biztonság egymást kizáró, gyengítő voltáról, bizalomról és kockázatokról, egyéni és egyetemes felelősségről, és az erről való filozofálás, a kételyek és eszmék megtestesítése a különféle Bosszúállókkal ritkán tapasztalt mélységet adott a szembenállás eseményeinek. A Kapitány volt mindig is a lelkizős karakter, az ő filmjei voltak eddig a legmerengősebbek, leglassúbbak, de most, hogy vagy féltucatnyi szereplő személyes vesztesége, családtagok, barátok halála vagy sérülése mozgatja a szálakat (például valamilyen bosszú formájában), még inkább érződik. Bucky, azaz a Tél katonája fogja össze ennek szálait, teszi személyessé a puszta elmélkedést, mert hiába Rogers barátja, ha közben "alvó ügynökként" bármikor veszélyes eszköz válhat belőle... miközben ő a példája annak, hogy az eszközként használt és használható szupererő hova vezethet.

Függetlenül attól, hogy nekem ezek miatt lett különleges a szuperhős-blockbusterek dömpingje közepette a Polgárháború, azért nem csak nézetütköztetés zajlik, hanem bizony kőkeményen egymásnak feszülnek a páncélok-pajzsok, meg kinek mije van. Thor ugye a Ragnarokra készül, ő igazoltan hiányzik, Hulkot pedig visszaakasztották a már emlegetett szekrénybe, de rajtuk és a Galaxis őrzőin kívül mindenki itt van, aki valaha is szerepelt az MCU-ban, és mintha ez kevés lenne, három régi-új arc is az univerzum része lesz. A Fekete Párduc bemutatkozása jó, a motivációi és a "királyi fellépése" érdekessé tették annyira a figurát, hogy az eddig engem kevéssé érdeklő saját filmjére is kedvem legyen beülni. A Hangya is könnyebb eset, mert maga a karakter nekem nagyon tetszett már a saját filmjében is (annak csak a sztorija volt elcsépelt), aki kisstílű besurranó tolvajként új szín a nagyhatalmi manipulációkba és a világmegmentésbe beleszürkülő BIG-4 és a kísérőik mellett. Plusz a képessége a legkreatívabban használható talán az összes Bosszúállóé közül (Amerika Kapitány => verekszik és tudja dobálni a pajzsát, hűha...), és egyben baromi látványos is, Rudd meg szerintem remek komikus, ami szintén teret kap itt... De úgy kerül a konfliktusba, hogy ráböknek, mint az iskolai kidobósban, hogy te mostantól velem vagy. Pókembernél rezgett leginkább a léc, mert amilyen jól jött ki a tabula rasa a tinédzser Tom Holland belépésével, aki a semmiből, kezdő szuperhősként rögtön a szuper-celebek közé csöppen, a rajongása izgatottságát folyamatos dumálással enyhítve (engem konkrétan Pora emlékeztetett még az első Kung Fu Pandából  Smile )... szóval annyira kurta-furcsa volt, ahogy Peter Parker részese lett mindennek, majd Stark úgy küldi haza, mint aki ráunt arra, hogy csodálják... Tudom, hogy neki is lesz külön mozi, ami majd kifejti a hátteret, de ez a szereplés így nekem inkább csak marketing fogás lett, mint szerves része a sztorinak.

Ahogy egyébként a filmben végig volt valami furcsa kettősség. Alapvetően jól éreztem magam közben, jól elhelyezettek voltak a poénok (nem olyan erőlködős-jópofizós, mint legutóbb az az iszogatás Ultron érkezése előtt), kemények voltak az akciók... de azért így is akadtak laposabb részek, már-már unalmasak is, és a történet váza is csak annyival volt jobb az Ultronénál (bocs, de tényleg az a legjobb összehasonlítás, úgyis szinte mindenhol "Avengers 2.5"-ként emlegetik a Polgárháborút), amennyivel kevésbé kapkodósra és töményre csinálták. Érdekes például, ahogy az eddigi viszonylag zárt világ helyett a Bosszúállók gyakorlatilag világkörüli turnéra indulnak, így is tágítva, globálissá téve az MCU-t, közben folyamatosan téma, hogy a Bosszúállók tevékenysége mennyire a mindennapok (ld. híradóbejátszások) és a popkult része, a "kapcsolódó áldozatok" kérdése végig napirenden is tartja ezt... hogy aztán az emberek egyszerűen eltűnjenek a filmből, és a lipcsei reptéri(!) hirig közben úgy lehessen legyalulni a fél terminált, hogy senkinek a haja szála meg nem görbül; persze lehet, hogy az evakuálást Stark intézte el, de akkor nem ártott volna (jobban) utalni erre. Az akciójeleneteknél pedig eddig is csak méltatni tudtam a Russo-tesók hozzáállását, ahogy rendszerben gondolják végig, mi hogy történjen, mi mire hat, és úgy fűzik össze a bunyókat egy pörgős egésszé, és amit imádok tőlük, az az, ahogy a környezeti elemeket (ki)használják ehhez (ld. lépcsőkorlát, repülőszárny, tartálykocsi)... de közben a túl gyakori vágások elaprózzák ezeket, elveszik a lendület, ami most zavart és kizökkentett a hangulatból. De legalább akadt pozitív meglepetés is, nem kis fenntartásaim voltak ugyanis Zemoval, a fő ellenféllel kapcsolatban, miután felkészülésképpen egy kicsit utánaolvastam... de mind Daniel Brühl jelenléte és alakítása, mind Zemo sokkal földhözragadtabb, kevésbé misztikus megközelítése, és annak a béna jelmeznek az elhagyása jó pont volt a filmnek, és úgyis csak lazán összefűzni kellett a hősöket.

Az Ultronnál tapasztalt, kellemetlen "előre menekülés" taktikája helyett a Marvel a "harmadik fázis" nyitófilmjét még az új fellépők ellenére is inkább egy konklúziónak, visszatekintésnek szánta, ami kifejezetten jól állt neki... még ha ez a rész is magán viseli a felszínesség és az elnagyoltság nyomait. Eddig is a Kapitány volt a főbb szereplők közül a kedvencem, és a Polgárháború bebiztosítani látszik, hogy ez ebben, az Infinity Warig tartó ciklusban is így legyen.

8,5/10
.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty
TémanyitásTárgy: A gyalogáldozat / Pawn Sacrifice   Niwrok írásai 2.0 - Page 1 EmptyKedd Május 17, 2016 6:44 pm

.
A gyalogáldozat / Pawn Sacrifice


Niwrok írásai 2.0 - Page 1 YIFw63O






Amikor sportdrámákra gondolunk, leginkább a küzdősportok juthatnak eszünkbe, ahogy errefelé is volt eddig általában, meg legutóbb a bringások, de a sakk a sportok közé is csak némi gúnyos éllel szokott beférni. Pedig a sakknak is volt nem egy érdekes figurája, akiknek az életéből össze lehet hozni egy másfél órás filmet. Az egyik ilyen volt Bobby Fischer.

A nevét már hallottam, de azon kívül nem tudtam róla semmit, így a kezdeti gyermekévek is érdekesek voltak, ahogy a kis Bobby a sakkon keresztül próbálja kifejezni és megvalósítani önmagát. Ez inkább csak gyorstalpaló, ahogy Bobby lenyűgözi az első edzőjét, ahogy megnyeri az első bajnokságait és leszerződik a menedzserével, ezzel párhuzamosan megalapozva a sakkzseni csodagyerek karakterét. Aki már kicsinek is egy nagyszájú, bunkó ripacs. Persze az élsportolók többségének megvannak a maguk sztárallűrjei, a tökéletes felkészülésre és koncentrációra hivatkozással, és a vége felé már egészen tragikomikus helyzeteket szül, hogy Fischer miben látja bizonyítottnak az ellene irányuló szabotázst, és hogy milyen megoldásokkal áll ezekre elő, milyen követelései lesznek. Mégis, már az elején, amikor kiutálja az anyját a lakásból, csak mert az az új pasijával túl hangosan hancúrozik, úgy éreztem, mindenképpen jót tenne mindenkinek, ha Bobbynak a titkok és a múlt homályába vesző apja előkerülne, ha mást nem, némi nevelő célzatú atyai iránymutatásért.

De ettől még csak egy különc figura sakkozgatna az ellenfeleivel, aminek azért lássuk be, egy játékfilmben a feszültségfokozó zenei betétek és a gyöngyöző homlokú sakkozók ellenére sem tűnik nagynak az élvezeti értéke (pedig egyébként nagyon jók azok a jelenetek is). A személyes drámán túl az igazi jelentőségét a filmnek a politikai környezet adja. A filmből csak az derült ki, hogy Bobbyt és az anyját folyamatosan szemmel tartották, kis utánajárással derült csak ki, hogy a szülei kommunista kapcsolatai miatt volt ez így, amit csak fokozott, hogy New Yorkon belül sok orosszal tartottak kapcsolatot. A háború utáni évek hidegháborús, kommunistaellenes hangulatában ez önmagában is egy stigma volt, de azzal, hogy Bobby sakkozott, olyan területre lépett, ahol csak a szovjet hegemónia megtörésével léphetett feljebb, amit természetesen -ha már a sakk maga is civilizált, táblán folytatott háború- mindkét oldal háborús retorikával kezelt. Ezek lassan felőrölték az amúgy is mindent túlgondoló, minden tényezőt a fejében tartani próbáló, és mindent három lépéssel továbbgondoló Fischert, akit idővel már álmába is elkísértek a világot behálózó, az ő életére, a sikerére (is) fenyegetést jelentő összeesküvések.

Néha ugyan sok Bobby panaszkodásából és kifogásaiból, hogy éppen miért nem érzi magát képesnek a győzelemre, vagy miért nem nyert ténylegesen, de mindennek a kerete nekem nagyon tetszett. Én is utálom, hogy mostanában a Brooklyn a mércém, de az fele olyan jól sem idézte a kort, mint ez, aztán még csak közelébe sem jutott semmilyen díjnak. Sok persze a zárt helyszín, amivel könnyebb a munka, de a külső helyszíneken, a sok autóval is sikerült a XX. század közepét megidézni, a díszletezést és a kellékeket elsőrangúnak találtam. Mivel a film több, mint 20 évet ölel fel, több országon átívelve, a nagyobb időtávok átugrásánál vagy helyszínváltásnál van kis szkeccsgyűjtemény a jellegzetességekről, ami itt jobban bejött, mint  mondjuk legutóbb a Nagy dobásnál; kevésbé volt videóklippesre vágva, kevésbé volt erőltetett. És ha már "dobás"... Van, "akinek" ez dobni szokott a hangulaton, és nekem is tetszett, úgyhogy szólok: a szovjetek végig oroszul beszélnek, feliratozva  Smile ; kicsit még mosolyogtam is rajta, hogy Liev Schreibernek összesen nincs talán három angol nyelvű mondata sem a filmben. De nem csak Schreiber volt Szpasszkijként jól megformált és emlékezetes figura, hanem Toby Maguire is hitelesen alakította az izgága, kétségekkel és félelmekkel terhelt Bobby-t, de rövid epizódszerepe ellenére inkább a Donnát alakító Evelyne Brochut emelném ki, aki egy kis humort és színt hozott ebbe a szuperhatalmaktól fojtogatott, fekete-fehér alapokon nyugvó filmbe.

Ahogy olvastam róla, páran hiányolták, hogy az 1972 utáni majd negyven évről csak feliratokkal tarkított videómontázs van, és biztosan abban is lenne bőven elég mesélni való (Fischer hosszú évekre eltűnt a nyilvánosság elől, és csak néha bukkant fel, a paranoiájának egy-egy újabb stációjában), de amit a film vállalt, azt szerintem a lehetőségeihez mérten jó teljesítette. A történetnek is megvannak a maga érdekességei, a képei sokszor egészen lenyűgözőek és aprólékosak, és Steven Knight forgatókönyve jól kifejezi a sakk taktikai és stratégiai vonatkozásait is... főleg, ha mindenkinek az az érdeke, hogy többet lásson ebbe bele, mint ami valójában a táblán zajlik.





8/10
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 1 EmptyKedd Május 17, 2016 7:54 pm

Niwrok írta:
.
A gyalogáldozat / Pawn Sacrifice

A nevét már hallottam, de azon kívül nem tudtam róla semmit ...

8/10
.

Én azért többet tudtam róla, nem olyan rég pont volt róla valami műsor - kiemelve személyének és korának történelmi vonatkozásait. Amerika mindig is paranoiás kommunistafóbiás volt, szegény Fisher ennek az egyik áldozata. Úgyhogy köszi az ajánlót, felírom.  peace

Niwrok írta:
Van, "akinek" ez dobni szokott a hangulaton, és nekem is tetszett, úgyhogy szólok: a szovjetek végig oroszul beszélnek, feliratozva  Smile

lol! középső ujj

Jóvanna! Ugye, hogy milyen jó? peace


.
Vissza az elejére Go down
Ajánlott tartalom





Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Niwrok írásai 2.0 - Page 1 Empty

Vissza az elejére Go down
 
Niwrok írásai 2.0
Vissza az elejére 
1 / 66 oldalUgrás a következő oldalra : 1, 2, 3 ... 33 ... 66  Next
 Similar topics
-
» Niwrok írásai 1.0
» Niwrok írásai 3.0
» R2-D2 írásai 4.0
» R2-D2 írásai 2.0
» Remo írásai

Engedélyek ebben a fórumban:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Filmfórum :: Filmek, sorozatok világa :: Kritikák, filmes gondolatok-
Ugrás: