Filmfórum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Kritikák, gondolatok a filmek világából
 
KezdőlapGalleryLegutóbbi képekKeresésRegisztrációBelépés

 

 R2-D2 írásai 2.0

Go down 
+7
Niwrok
cs-robert
Remo
arzo
Mr. White
tchabee
Weide
11 posters
Ugrás a következő oldalra : Previous  1 ... 16 ... 29, 30, 31 ... 48 ... 67  Next
SzerzőÜzenet
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty
TémanyitásTárgy: Az útvesztő: Tűzpróba   R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 EmptyKedd Szept. 22, 2015 1:30 pm

.




Az útvesztő: Tűzpróba




Olyan jó volt tavaly ilyenkor… az Az útvesztő című mozi a maga sejtelemességével, lendületével, hangulatával teljesen megfogott. Igazolva láttam benne a young adult stílus létjogosultságát, ékes példáját látva benn annak, hogy ha valamire odafigyelnek és van egy jó érzékű rendező, akkor igenis sikerülhet tinikről szóló filmet nem tinik számára is élvezhetővé tenni (ez lennék én, ugyebár). Egyáltalán nem volt hát véletlen sem az akkori értékelésem, sem az, hogy most gyakorlatilag rohantam a moziba a második részt megnézni…

Kár volt. A Tűzpróba (itt megint futhatnánk egy kört a kötelező kiegészítő cím idiótaságával) számomra óriási csalódás lett, és még akkor is az lenne, ha nem kellene kapcsolni előzményéhez: totál középszerű poszt apokaliptikus filmet láttam, ami hemzseg az unalmas kliséktől meg a logikai bukfencektől. Nagy kár érte, mert a franchise kimondottan ígéretesnek indult – viszont úgy néz ki a korábban agyondicsért rendező csupán a látványhoz és az akcióhoz ért igazán – a történeti szálakat, a karaktereket képtelen hatásosan mozgatni. Néha már-már kínosak voltak a párbeszédek illetve azok hiányai, a néha véletlenszerű események, no meg a kis csapatot körülvevő (félelmetesnek beállított) felnőttek komplett töketlensége is. Azon meg csak utólag, egy másik írás alapján gondolkodtam el, hogy ha már a film címe Tűzpróba (ami elvileg a kinti világ kegyetlen forróságának túlélését hivatott szimbolizálni – ld. még Perzseltföld), hogy a faszomba tud mindenki kabátban mászkálni a sivatagban. Igaz, ez a moziban még nem tűnt föl…

Az első epizódban ugyebár Thomas és kis csapata kijutott az Útvesztőből – majd valakik kimenekítették őket magából a komplexumból is. Az új helyről, ahova kerülnek, azonban hamarosan kiderül, hogy korántsem olyan békés és nyugodt, mint amilyennek azt annak vezetői láttatni próbálják ( Aidan Gillennek, a Trónok Harca Kisujjának felettébb örültem), így Thomasék hamarosan újabb rohanásban találják magukat, ezúttal is az életükért futva. Abba nem is akarok igazán belemenni, milyen szuper egy létesítmény az, amiből ilyen egyszerűen ki lehet rohanni, mint ahogy abba se nagyon, hogy 8 fiatal milyen simán el tud tűnni az őket üldöző technikailag támogatott kutatók elől – elvégre ha nem jutnak ki, nincs film. Ilyentájt már sokkal inkább tűnődtem el azon, hogy kvázi mi értelme is volt az első filmnek. Hogy igazándiból mennyire is nincs köze ennek ahhoz: hangulatában, feszültségében, mindenhogy – de talán ez lenne amúgy a kisebbik baj: viszont azzal, ami a létesítményben történik, teljesen hazavágják az egész Útvesztő(k) létének értelmét. Minek? Erre a célra felhasznált gyerekeknek minek is éveken át kínlódni a magas falakkal körbevert létesítményekben???  Onnan ugyebár nem hoztak ki senkit – azt várták, hogy valaki kijusson. No de miért? Elvileg ott immunis mindenki – a VESZETT céljainak így is, úgy is megfelel. Akkor meg minek (hol, hogyan, miből – megint) több gigantikus kísérleti telep megfigyelésekkel meg mindennel, ha csupán ez a cél, amit itt tolnak arcunkba magyarázatnak??? Ezen a ponton nálam a Tűzpróba teljesen elszakadt az Az útvesztőtől… persze, ez nem feltétlenül a film hibája, sokkal inkább az írott anyagé.

Ugyanakkor a mozi első szakasza a bezártsággal még tetszett is, helyenként még izgalmas is lett. Amíg nem tudtuk, mivel állunk szemben, nagyjából addig. Miután aztán Thomasék kiszöktek a nagyvilágba – Theresa mezítláb !!!, miután félkóma után kb. egy perccel teljes értékű running woman lett – kezdődtek számomra az igazi gondok. Egyrészt nem gondoltam ugyanis, hogy – jobb ötlet híján – MEGINT egy homokkal borított apokalipszis utáni világba jutok, ahol MEGINT valami fertőzés miatt a fél világ vadul rohangáló zombi lett. Amúgy is sok mostanában a világvége film (ez egyébként nem feltétlenül baj), de kezdem unni a zombi klisét, mint ahogy a homokot is. A Buggyantak nevezett lények a Tűzpróbát meg majdnem átbillentik egy tucathorrorba, s csupán azért nem teszik, mert keveset vannak a képernyőn. Nekem az események ezen irányú fordulata, a kinti tűzforró-nagykabátos világ ilyen kiszínezése nem jött be.

Másrészt elkezdődtek a hol idegesítő, hol hiteltelen események láncolata, az oda nem figyelésből, a látvány miatt elnagyolt logikai bukfencek sora. Valahogy ezzel a függőleges dimenzióval hadilábon állnak az írók,az Az útvesztőben is fura volt, hogy a lift honnan az anyámból jött olyan mélyről, de itt meg bemennek a földfelszínen (vagy annak közelében) egy csarnokba, ott van mondjuk néhány emelet, egy óriási akna, ami fölött tök jól lehet embereket lógatni, majd lemásznak egy csatornába, ami több tíz emelet magasban ér véget… mi van?? Hogy majd aztán kiérjenek egy olyan világba – amit egyszerűen nem is tudok hova tenni. Nem csak a diszkós jelenet miatt, hanem amúgy is: már megint a kérdések: víz, villany, kaja, pia, drog – miből, honnan, hogyan???? Megint odaszartak egy populációt az összedőlt, homokkal borított város közepére, anélkül, hogy belegondoltak volna abba, hogy mennyire hiteltelen az egész úgy, ahogy van. A friss hús, Brenda (Rosa Salazar) ablakos jelenete meg egyszerűen fájt, akkora klisé volt – még ha technikailag tökéletesre is sikeredett.

Talán legkevesebb bajom a fináléval volt – bár… idióta egy hadsereg, aki kábító pisztollyal megy éles fegyverrel szembe (de győz!!) – az ellenállás, annak figurái kimondottan bejöttek. A csavar ugyanakkor totál baromság, legalábbis így, hogy igazából fogalmunk sincs arról, aki azt tette, amit tett, miért is csinálta. Egyébként is, az egész történetben gyakorlatilag vakok vagyunk, a dolgok valódi hátterét végig titkolják, ami egy idő után zavaró, némi magyarázat nélkül az egyes cselekedetek csak úgy vannak a levegőben. Itt például a szereplő emlékeiből, amit visszakapott, talán jobb lett volna a nézőknek is mutatni valamit, mert ez pálfordulás teljesen ötletszerűnek tűnt nekem. Ennél még a féltékenység is jobb lett volna alternatívának. S ha már féltékenység: az Az útvesztőnek egyik legnagyobb erénye pont az volt, hogy nagyon visszafogottan bánt a fiú lány kapcsolattal, az egy igazi fiús film volt, amiben egy lány sem tudott törést okozni. Itt meg… kényszeredetten beemelték a sztoriba az érzelmeket, ezzel is elvágtak egy korábbi összekötő szálat az előzményfilmhez. A Thomas-Brenda-Theresa háromszögben semmi eredeti nincs, mint ahogy abban sem, hogy egy elpusztult világban egy titkos gonosz szervezet valami titkos gonosz dolgot csinál, a kiválasztott fiatal fiú meg meg fogja ezt akadályozni. Innentől totál érdektelen az egész – ahogy írtam, az Az útvesztő minden frissessége, sejtelmessége, lendülete a múlté: nem marad más, mint üres sablonok üres puffogtatása.

Amire nem lehet panasz, az a látvány. Elképesztően jól néz ki a film, a fentebb említett idiótaságokkal a vállukon a szereplők qrva jó háttér előtt sétálnak. A Buggyantak hitelesen életveszélyesek, az épületek – a statika ugye ilyenkor másodlagos – szenzációsan néznek ki. Az első szakasz szállása, laborjai, az összedőlt világ, Jorge bázisa, a fura mód lüktető város, de még az Ellenállás tábora is baromi hangulatos. Azt mondjuk nem értettem, hogy az elején a helikopter leszálló miért is van kinn a szabadban, s miért nem a háztetőn – de hát gondolom minden utasra ráfért egy kis rohanás a Buggyantak elől. Aki meg lassú, azt kizárják  Laughing  … Szóval Wes Ball a látványhoz és az akcióhoz tényleg nagyon ért (egy baki viszont van: a fináléban azok a fránya járművek még szürkülten érkeznek, de már koromsötétben harcolnak), de csak az állandó rohanással sikerült valamit átmentenie az Az útvesztőből. Márpedig szerintem nem célszerű egy történetfolyam második epizódjának ennyire elszakadni az előzményétől.

Aztán lehet, csak velem van a baj: a magasra tett léc után nem egy ilyen tömegterméket vártam, milliószor látott és újrahasznosított elemek egymásra pakolásával. Ebben ennél sokkal több volt – kár érte. És ez akkor is így van, hogy maga az alapanyag, a történet ezt az utat kínálja – szerintem egy jól megírt, az eredetiséget legalább minimálisan megkísértő forgatókönyvvel sokkal jobb lehetett volna az egész. Ha meg már a Mad Max 4-hez kell viszonyítani, akkor tényleg nagy a baj.



65%




.


A hozzászólást R2-D2 összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Márc. 06, 2019 7:39 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 EmptyKedd Szept. 22, 2015 5:09 pm

R2-D2 írta:

Az útvesztő: Tűzpróba

Olyan jó volt tavaly ilyenkor… az Az útvesztő című mozi a maga sejtelemességével, lendületével, hangulatával teljesen megfogott. Igazolva láttam benne a young adult stílus létjogosultságát, ékes példáját látva benn annak, hogy ha valamire odafigyelnek és van egy jó érzékű rendező, akkor igenis sikerülhet tinikről szóló filmet nem tinik számára is élvezhetővé tenni (ez lennék én, ugyebár). Egyáltalán nem volt hát véletlen sem az akkori értékelésem, sem az, hogy most gyakorlatilag rohantam a moziba a második részt megnézni…

Kár volt. A Tűzpróba számomra óriási csalódás lett, és még akkor is az lenne, ha nem kellene kapcsolni előzményéhez: totál középszerű poszt apokaliptikus filmet láttam, ami hemzseg az unalmas kliséktől meg a logikai bukfencektől. Nagy kár érte, mert a franchise kimondottan ígéretesnek indult – viszont úgy néz ki a korábban agyondicsért rendező csupán a látványhoz és az akcióhoz ért igazán – a történeti szálakat, a karaktereket képtelen hatásosan mozgatni. ... Ilyentájt már sokkal inkább tűnődtem el azon, hogy kvázi mi értelme is volt az első filmnek. Hogy igazándiból mennyire is nincs köze ennek ahhoz: hangulatában, feszültségében, mindenhogy – de talán ez lenne amúgy a kisebbik baj: viszont azzal, ami a létesítményben történik, teljesen hazavágják az egész Útvesztő(k) létének értelmét. Minek? Erre a célra felhasznált gyerekeknek minek is éveken át kínlódni a magas falakkal körbevert létesítményekben???  Onnan ugyebár nem hoztak ki senkit – azt várták, hogy valaki kijusson. No de miért? Elvileg ott immunis mindenki – a VESZETT céljainak így is, úgy is megfelel. Akkor meg minek (hol, hogyan, miből – megint) több gigantikus kísérleti telep megfigyelésekkel meg mindennel, ha csupán ez a cél, amit itt tolnak arcunkba magyarázatnak??? Ezen a ponton nálam a Tűzpróba teljesen elszakadt az Az útvesztőtől… persze, ez nem feltétlenül a film hibája, sokkal inkább az írott anyagé.

Talán legkevesebb bajom a fináléval volt – bár… idióta egy hadsereg, aki kábító pisztollyal megy éles fegyverrel szembe (de győz!!) – az ellenállás, annak figurái kimondottan bejöttek. A csavar ugyanakkor totál baromság, legalábbis így, hogy igazából fogalmunk sincs arról, aki azt tette, amit tett, miért is csinálta. Egyébként is, az egész történetben gyakorlatilag vakok vagyunk, a dolgok valódi hátterét végig titkolják, ami egy idő után zavaró, némi magyarázat nélkül az egyes cselekedetek csak úgy vannak a levegőben. Itt például a szereplő emlékeiből, amit visszakapott, talán jobb lett volna a nézőknek is mutatni valamit, mert ez pálfordulás teljesen ötletszerűnek tűnt nekem.

Aztán lehet, csak velem van a baj: a magasra tett léc után nem egy ilyen tömegterméket vártam, milliószor látott és újrahasznosított elemek egymásra pakolásával. Ebben ennél sokkal több volt – kár érte. És ez akkor is így van, hogy maga az alapanyag, a történet ezt az utat kínálja – szerintem egy jól megírt, az eredetiséget legalább minimálisan megkísértő forgatókönyvvel sokkal jobb lehetett volna az egész.

65%


A nagy részét letárgyaltuk a 160 karakterben, de így egészében azért csak maradtak még részek, amikhez hozzátenném a magamét Smile .

"Lehet" Smile ... Az látom, hogy egy pár olyan dolgot is felhánytorgatsz a Túzpróbának, amiről nem ez a film tehet, mondjuk hogy mi értelme is volt az Útvesztőnek.  Az akkor már sokkal inkább az Útvesztő hibája, hogy önmagában sincs értelme, az egész labirintusos koncepciónak (a magas falaknak, az egész zónázásnak, a kódoknak, de még akár a növényzetnek és a benti időjárásnak sem), de ez menet közben nem zavar, mert az egész egy bűvészmutatvány, egy illúzió, amit nem lehetett, de talán nem is kellett volna megismételni. Az Útvesztő eseményei és fináléja nagyjából előrevetítik az itteni eseményeket, legyenek azok akár a bököttek/buggyantak (Ezek között mi is a különbség amúgy? Vagy csak a szóhasználat más, mert az Útvesztősök maguknak kellett, hogy kifejezéseket találjanak a dolgokra?), akár Page doki leleplezése és a "második fázis". A Tűzpróba ehhez képest valóban csak egy apokaliptikus látványfilm tiniknek, de azért az elszakadás erős túlzás, hiszen annak az eseményeit viszi tovább, de csak azokat viheti tovább. Az Útvesztő meg kiderült, hogy egy szappanbuborék, ami ezzel a filmmel kidurrant...

Spoiler:

A többiben meg ugye nagyjából egyetértünk, azokra külön nem térek ki.

Szóval nekem még mindig nem jobb, de nem is rosszabb, mint a YA-átlag, az meg olyan 7,5.
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 EmptyKedd Szept. 22, 2015 6:33 pm

Niwrok írta:

Az útvesztő: Tűzpróba

... Azt látom, hogy egy pár olyan dolgot is felhánytorgatsz a Tűzpróbának, amiről nem ez a film tehet, mondjuk hogy mi értelme is volt az Útvesztőnek.

Igen, ezt nem is vitatom, írtam is... ugyanakkor annak, aki nem ismeri a könyvet (pl. én), még lehetett volna jó. Feszes, logikus, a látvány mellett egy izgalmas és átgondolt történet. De nem...

Spoiler:

Niwrok írta:


A többiben meg ugye nagyjából egyetértünk, azokra külön nem térek ki.

Szóval nekem még mindig nem jobb, de nem is rosszabb, mint a YA-átlag, az meg olyan 7,5.

Jó, pillanatnyi hangulat alapján lehet annyi is. Másodszorra nekem is felmehet, de most haragszom rá. Mad
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 EmptyKedd Szept. 22, 2015 8:08 pm

R2-D2 írta:

Az útvesztő: Tűzpróba

Spoiler:


Spoiler:
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 EmptyKedd Szept. 22, 2015 8:31 pm

Niwrok írta:

Az útvesztő: Tűzpróba

Spoiler:

Igen, ezzel együtt volt tök jó - mert akkor még csak találgattam, mi lehet ez az egész... most viszont, hogy kaptunk egy "magyarázatot", nálam rögtön össze is dőlt az alap. Pontosan fogalmazva: amíg csak az alapot láttam, addig jó volt, arra bármit lehetett volna húzni - no de nekem ez az épület maga alá temette az egész koncepciót.

Egyébként jó amit írtál, halvány értelmet visz az idiótaságba. taps

Tényleg, az időjárás. Lehet, egy Búra alatt voltak ők is (hamarosan S3 kritika). Wink


.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty
TémanyitásTárgy: Everest   R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 EmptySzer. Szept. 23, 2015 1:39 pm

.





Everest




A Mount Everestről (magyarul Csomolungma  Laughing ) szerintem mindenki hallott: a tengerszinttől számítva a legmagasabb hegy a Földön, a Himalája hegység része, csúcsán halad át Kína és Nepál határvonala. A hegy 8848 m magas (2010-es nepáli mérés szerint; más mérések során 8840 és 8850 m közötti magasságot állapítottak meg), és évente kb. 4 milliméterrel nő. A Csomolungma név egyébként tibeti eredetű, jelentése „a Föld istenasszonya”. Az első sikeres megmászása 1953. május 29-én történt, az azóta eltelt fél évszázad alatt több mint 6000 ember járt fenn a csúcson, közülük azonban több mint 200 sosem tért vissza. Az utóbbi években sajnos magyar szempontból is a hírek középpontjába került a hegy, a néhány sikeres mászás után egy magyar hegymászó is a hegy áldozta lett.

Nos, mindezt azért írtam csak le, mert ha belinkelem simán a Csomolungma történetét, és valaki veszi a fáradtságot és el is olvassa, akkor bizony belefuthatott volna az Everest című film történetének eseményeire – és a túlélők nevére is. Márpedig ezt a filmet kifejezetten úgy ajánlatos nézni (ja, és szigorúan moziban!!) először, hogy minimális hegymászó ismeretekkel ugyan talán rendelkezünk, de nem tudjuk, mi is történt a 1996. május 10-én lezajlott expedícióban. Az Everest ugyanis egy megtörtént szerencsétlenségnek állít emléket, amikor is több maroknyi amatőr néhány profi mászó segítségével, jó pénzért igyekezett feljutni a csúcsra, azonban néhány nem várt esemény – no meg emberi felelőtlenség és gyengeség – következtében az egész mászás tragédiába torkollik. Sőt, a 2014-es és 2015-ös földrengések serpa áldozatait leszámítva a legsötétebb nap a Hegy történetében: azóta sem volt egyszerre ekkora veszteség a mászók csapataiban.

Azzal amúgy mindig is vigyázni kell, mikor azt írják a film elején, hogy „based on a true story”. Én legalábbis mindig szkeptikus vagyok az ilyenekkel, egy két órában összesűrített történet kénytelen a valóságot sokszor minimum nagyvonalúan kezelni, esetleg az érzelmi manipulációkat használni, megváltozatni, átírni, összevonni a karaktereket. A nem szakavatott nézőket simán át lehet verni egy ilyen katasztrófafilmben, az amatőr, kényelmes fotelben ülőknek nem kell más, mint egy hihető történet kedvelhető szereplőkkel és megfelelő mennyiségű érzelmi töltettel (megjegyzem, az azért nem árt, ha az egyes figurákat meg lehet különböztetni egymástól, de erről később). Szóval a lényeg az, hogy laikusként én rengeteg mindent képes vagyok befogadni, ha az jól van tálalva – az Everestben pedig jól van. Nagyon is jól. Olyannyira, hogy az idén talán ez volt az eddigi legjobb, moziban látott idei bemutató, a maga lélegzetelállító felvételeivel, a mindössze szusszanásnyi (ejj, de stílusos) pihenőivel tarkított feszes izgalmasságával és a remek arányban adagolt érzelmi családi drámáival hatalmas élmény volt.

1996-ban járunk. Rob Hall (Jason Clarke) profi hegymászó, aki eddigre már 39 embert vezetett fel az Everest tetejére, maga pedig hatszor járta meg az utat. Márciusban újabb kis csapat készülődik, eléggé vegyes társasággal, hisz a postás, az újságíró, az üzletember, valamint a már 6 csúcsot megmászó japán nő is a kis kompánia tagja. Rob pedig alapos ember, két hónap alatt felkészíti őket, hogy a kitűzött május 10-i dátumra mindenki készen álljon: fizikailag és lelkileg egyaránt. A hegymászás – különösen a csúcstámadás ugyanis nem gyerekjáték, a vállalkozó kedvű kalandorok pedig szépen okosan teszik, amit vezetőjük mond. A mozi első fele-harmada így gyakorlatilag egy hegymászó gyorstalpalóvá válik, amikor a néző is szépen végigmegy azokon az alapszabályokon, amik a sikeres kísérlethez kellenek: megismeri magát a hegyet, az ott lévő körülményeket, a táborokat, azok szerepeit, mindent.  Szinte úgy érezzük, hogy magunk is a csapat részei vagyunk, a képzés alapos, de nem szájbarágó: ritkán sikerül így eltalálni az arányokat. Nem néznek minket segg hülyének, vagyis nem magyaráznak el minden egyes szabályt szóról szóra, viszont nem is ugranak át alapvető információkat – mikor elindulnak fölfelé, a mi is simán velük tudunk tartani… mármint a kényelmes fotelből, persze.

Ugyanis egyszerűen ott vagyunk a Mount Everesten. Lenézve a mélységbe, elszédülünk, a jeges szél szinte a mi arcunkba is hordja a havat, a rengeteg mászástól szinte mi is kimerülünk fizikailag. Pedig ez még csak a bemelegítés, az akklimatizálódó mászások. Aztán ahogy elérkezik a május 10, ahogy Rob a négyes táborból éjjel fél egykor elindítja a kis társaságot a nagy útra, úgy nő bennünk is a feszültség, mintha mi is egyike lehetnénk azon párezer embernek, akik feljutottak a Világ Tetejére. Kegyetlen jól össze van rakva már ez a szakasz is, a pihenőkben pedig van idő némi karakterábrázolásra, családi kitérőkre is. Itt jegyzem meg, más, középszerű filmeknél ilyenkor szokott jó előre kiderülni, ki fog meghalni és ki nem – nos, az Everestben erről szó sincs. Csupán van egy vezető, akinek van otthon egy várandós felesége (Keira Knightley), aztán van egy félig-meddig konkurense ás barátja (Jake Gyllenhaal), meg van egy tudós/üzletember (Josh Brolin), akiknek a lelkébe, magánéletébe kicsit jobban bekukkantunk. De semmi olyan közvetlen utalás, kimondott hollywoodi panel nincs a moziban, ami előre meghatározhatná a szereplők sorsát – az élet elég bizarr ahhoz mag is, hogy ne kelljen sablonokat használni.

Maga a feljutás (azzal nem árulok el titkot, hogy néhányuknak azért sikerül) zseniális, minden percét elhittem és átéltem. A krach lefelé üt be, mikor is a másnapra előre jelzett vihar korábban érkezik, no meg Rob hoz egy emberséges, de szakmailag teljesen indokolhatatlan döntést … és itt jön be a képbe esetleg mindaz a háttérinfó, amiket az ember a médiából a hazai hegymászók balesetei következtében megtudhatott: miszerint ha gyenge vagy és segítesz másokon, jó eséllyel te is meghalhatsz. Mint ahogy akkor is, ha profi létedre nem tartod be a Hegy (és saját magad) által is felállított kőkemény szabályokat – mert onnantól az eseményeket már a szerencse irányítja.

És tulajdonképp az egész Everest erről szól. Egy hegymászós katasztrófafilm, amiben ha ember akarsz maradni, jó eséllyel meghalsz – dramaturgiában így totál más irányt vesz, mint az átlag. A film közepén a kis pihenő és az icipici kapcsolati háló felfedése viszont mégiscsak alkalmas arra, hogy az ember szemébe könnyek szökjenek, mikor valaki bajba kerül, e szempontból kétségkívül illik a sorba. Csakhogy ezt a történetet nagyjából az élet írta, így itt mégse minden úgy történik, mint esetleg egy tucat forgatókönyv esetén lenne – talán pont a veszteségek és a valóság súlya miatt érzi az ember annyira erősnek a filmet. Nemcsak hegymászásilag és himalájailag hiteles, hanem tragikusan életszerű, gyakorlatilag mentes minden sallangtól. Elvisz a világ tetejére úgy, hogy közben nem érzed magad elveszettnek, de nem is gondolkodsz azon, hogy akkor ezt most hogy lehet. Több stílus tökéletes keverése – ritka az ilyen sikeres elegy. Amúgy, itt kell megjegyezzem, hogy valami egészen káprázatos színésztársaság vonul fel a moziban, némelyek pedig csak egészen apró statiszta szerepet kapnak. Robin Wright, Sam Worthington, Emily Watson (na jó, ő kicsit fontosabb) mellett a szakáll alatt csak felfedeztem a Kártyavár Dougját, Michael Kellyt is.

S ha már szakáll. Ha nagyítóval keresem a film hibáit, igazából két dolgot tudok megemlíteni. A síruhák és a méretes szakállak alatt borzasztó nehéz nyomon követni a karakterek sorsát, kizárólag a nevekre kell hagyatkoznunk – viszont miután ez nem nyilvánvaló az első perctől, tehát az ember nem úgy ül be a filmre, hogy memorizálja, ki kicsoda, könnyen lehet, hogy a hóviharban elveszti a fonalat és csak overallokat lát. Talán ezek színei alapján lehetne beazonosítani a figurákat, de én a film alatt erre még nem gondoltam. A másik meg… nos igen … ez már A tipikus filmipar. Kicsit megmosolyogtató volt, ahogy a táborban elmondott oxigénhiányos tünetállapotokat, a hegy és a környezet emberekre tett negatív hatásait szépen egyenként bemutatták a figurákon, hogy mindenki el tudja képzelni – nekem ez kicsit erőltetettnek tűnt. Arra is kíváncsi lennék (szerintem előbb-utóbb úgyis belefutok), hogy egy igazi hegymászó, aki esetleg volt már a Halálzónában, a Himaláján, a 14 db 8000 méter magas hegyek egyikén, mit szól ehhez a filmhez – nekem ugyanis éppoly lélegzetelállítóan megdöbbentő és hiteles volt, mint mondjuk a másik irányban tett kirándulás, a Sanctum.

Az biztos: menne a faszom föl oda. Hideg is van, oxigén sincs – ha meg vannak ilyen filmek, akkor végképp felesleges.



90%



.


A hozzászólást R2-D2 összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Márc. 06, 2019 7:44 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 EmptySzer. Szept. 23, 2015 9:40 pm

R2-D2 írta:

Everest

Ha nagyítóval keresem a film hibáit, igazából két dolgot tudok megemlíteni. A síruhák és a méretes szakállak alatt borzasztó nehéz nyomon követni a karakterek sorsát, kizárólag a nevekre kell hagyatkoznunk – viszont miután ez nem nyilvánvaló az első perctől, tehát az ember nem úgy ül be a filmre, hogy memorizálja, ki kicsoda, könnyen lehet, hogy a hóviharban elveszti a fonalat és csak overallokat lát. Talán ezek színei alapján lehetne beazonosítani a figurákat, de én a film alatt erre még nem gondoltam. A másik meg… nos igen … ez már A tipikus filmipar. Kicsit megmosolyogtató volt, ahogy a táborban elmondott oxigénhiányos tünetállapotokat, a hegy és a környezet emberekre tett negatív hatásait szépen egyenként bemutatták a figurákon, hogy mindenki el tudja képzelni – nekem ez kicsit erőltetettnek tűnt. Arra is kíváncsi lennék (szerintem előbb-utóbb úgyis belefutok), hogy egy igazi hegymászó, aki esetleg volt már a Halálzónában, a Himaláján, a 14 db 8000 méter magas hegyek egyikén, mit szól ehhez a filmhez – nekem ugyanis éppoly lélegzetelállítóan megdöbbentő és hiteles volt, mint mondjuk a másik irányban tett kirándulás, a Sanctum. Mindenestre addig

Az biztos: menne a faszom föl oda. Hideg is van, oxigén sincs – ha meg vannak ilyen filmek, akkor végképp felesleges.

90%


Holnap nézem, de semmi olyanról nem tudok, amiért ne tetszene Smile .
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 EmptySzer. Szept. 23, 2015 9:47 pm

Niwrok írta:

Everest
Holnap nézem, de semmi olyanról nem tudok, amiért ne tetszene Smile .
.

Akkor várlak vissza!  ima

Én meg jövök majd valamikor Insidious 3 írással. Smile
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty
TémanyitásTárgy: Insidious 3 - A gonosz lélek   R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 EmptyCsüt. Szept. 24, 2015 11:08 pm

.




Insidious 3 - A gonosz lélek




Úgy néz ki, már megint fordítva ülök a lovon (ahogy egyébként filmes témában rendszeresen)… ugyanis a neten szembejövő véleményekkel ellentétben nekem ebből  franchise-ból a második rész tetszett a legjobban, holott azt tartják a leggyengébbnek. A nyitó film patás Darth Maulja ócska cirkuszi bohózattá tette azt – pedig aztán a Tiptoe Through The Tulips-t sosem fogom feledni -, a harmadik epizód pedig nálam valahol az egyes és a kettes közé került, egy totál átlagos mai tucathorrorként, ami elsősorban ijesztgetéseivel hozta rám a frászt, a maga megszokott PG-13-as besorolásában. Vagyis gyerekbarát módon…

Ugyebár a második részben lezárult egy fejezet, az Insidious sorozat pedig illeszkedve a mai mozis trendbe, új irányt vett: visszament a múltba, az állítólagos kezdetekre – hogy aztán a kezdetekről, az igazi kezdetekről lófaszt se tudjunk meg. Magam részéről ugyanis sokkal inkább vártam volna akár a fátyolos bóklászó szellem öregasszony, akár Darth Maul eredettörténetét, viszont meg kellett elégednem Elise (Lyn Shaye) képbe kerülésének történetével. Icipicit talán fura ez így, de hát úgy néz ki, az egész filmsorozatot a médium köré fűzik majd föl, ha lesz még epizód, abban Elise lesz az összekötő kapocs. Kétségkívül jól áll ennek a nőnek ez a szerep… az Oiuja után lassan ő lesz az univerzális, minden filmben előszedhető Nagy Horror Médium. Végül is ez is van annyira életszerű szerep, mint mondjuk egy Superman… ha már a horror a téma. De ne vicceljük el a dolgot, elvégre egy dermesztően félelmetes, sok ítész szerint igazán parás filmet látunk, amiben a bazári jump scare jelenetek helyett a borzongásra került a hangsúly, a sok kitartott, nyújtott felvételtől pedig magunk alá fosunk félelmünkben…

A fenébe. Lehet, túl sokat aludtam rajt? Azt ugyanis töredelmesen bevallom, hogy a film első felében kissé elbóbiskoltam, ami édes álmomból két erőteljes hanghatással kombinált rémisztő effekt riasztott fel – de becsültemre váljon, hogy visszapörgettem, s megnéztem, mitől is kellett megijednem (mi ébresztett fel). Mindkettő Quinnhez (Stefanie Scott) kötődött, az első a semmiből előkerülő démon berobbanása volt a képbe, a másik meg talán a csengő… no de azon kívül … azon kívül nem történt semmi. Bár annyira negatívan nem látom a dolgokat, mint ahogy pár hónapja Niwrok kolléga nagyon lehúzta a harmadik fejezetet, de az tény, hogy az első szakasz még egy gyenge pettingnek sem ment el. Valóban elég hosszasan időzünk a fiatal lány környezetében, valóban idegesítő lett a feleslegesen bemutatott szereplőgárda nagy része, valóban a legnagyobb hollywoodi karakter és családi kliséhalmazt kapjuk – viszont emlékeim szerint ugyanez az ingerszegény, horrormentes környezet volt számomra az első epizód első órája is. Én egyébként elvoltam ezzel a sehova nem vezető kis tini színdarabbal, néhány démonos, kopogtatós jelenet mosolyogtatóan gyermetegre sikeredett, az igazi erőt Elise jelenetei jelentették.

A dolgok akkor változtak meg érzékelhetően, mikor összegyűlt a démonirtó csapat (ejj, Sam és Dean, hol vagytok??) Quinn házában, amikor is testet öltött a gonosz a másik dimenzióban. A baj az, hogy ha eddig a félelemfaktort hiányoltam, innentől kezdve viszont inkább bohózattá vált az egész: önmagában a félig elrabolt lelket sem értettem, de a gipszet magáról lerugdosó lányon, a Silent Hill szerű lénye(ke)n, a maszkos démonon, de leginkább a Harry Potter és a Tűz serlegéhez hasonló jó szellem feltűnésén már-már kényszeredetten felnevettem. Igaz, legalább ébren voltam, sőt, őszintén szólva, érdekeltek is az események – de továbbra sem Quinn sorsa, hanem sokkal inkább Elise-é. Az utolsó fél óra hangulatára mindazonáltal nem lehet panasz, ott legalább szakítottak azzal a gyilkos hagyománnyal, miszerint egy parásabb rész után lelket megnyugtató, világosabb, semlegesebb képeket mutatnak… horrorban nem igazán láttam még ilyet. Legutóbb hasonlón a 12 év rabszolgaság dramaturgiájában mérgelődtem, ott a drámának húzták ki ezzel a méregfogát.

Mindezek ellenére a szellemvilágban tett kirándulás, annak következményei és eseményei bejöttek. Megfelelő hangeffektekkel megtámogatva az utolsó fél óra működik, ébren tart – bár az a zene, az a bizonos Tiptoe Through The Tulips nagyon hiányzott. Láthattuk a szellemirtó csapat megalakulását (kissé röhejesen, amilyen egyébként mag a csapat is), sőt, az én olvasatomban majdnem mintha ez lett volna a film egyetlen végcélja, minden más csak felesleges hókuszpókusz lett. Az mondjuk tetszett, hogy a kutyát Warrennek hívták, akár szándékos geg, akár nem. Óriásit nem tudtam benne csalódni, mert túl sokat nem is vártam tőle: én kevésbé vagyok „Wan-Whannell páros” fan, mint Niwrok, úgyhogy engem kevésbé ér akkora megrázkódtatás egy esetleg gyengébb alkotás miatt. Ez csupán egy átlagos Insidious epizód lett, de nekem a többi sem volt überfasza – s akkor még nem tértem ki Darth Maul egy másodperces cameojára a végén.

Tényleg, azt miért kellett?




65%




Ui.  S még egy apróság… ez a cím mizéria. Kíváncsi vagyok, a forgalmazó mikor válik nevetségessé ezzel a Gonosz valamije használatával… olyan lesz a végén, mint az Alien és a Halál. Bárcsak a filmek is lennének olyanok.




.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Márc. 06, 2019 7:47 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 EmptyCsüt. Szept. 24, 2015 11:38 pm

R2-D2 írta:

Insidious 3 - A gonosz lélek

A fenébe. Lehet, túl sokat aludtam rajt? Azt ugyanis töredelmesen bevallom, hogy a film első felében kissé elbóbiskoltam, ami édes álmomból két erőteljes hanghatással kombinált rémisztő effekt riasztott fel – de becsültemre váljon, hogy visszapörgettem, s megnéztem, mitől is kellett megijednem (mi ébresztett fel). Valóban elég hosszasan időzünk a fiatal lány környezetében, valóban idegesítő lett a feleslegesen bemutatott szereplőgárda nagy része, valóban a legnagyobb hollywoodi karakter és családi kliséhalmazt kapjuk – viszont emlékeim szerint ugyanez az ingerszegény, horrormentes környezet volt számomra az első epizód első órája is. A dolgok akkor változtak meg érzékelhetően, mikor összegyűlt a démonirtó csapat (ejj, Sam és Dean, hol vagytok??) Quinn házában, amikor is testet öltött a gonosz a másik dimenzióban. A baj az, hogy ha eddig a félelemfaktort hiányoltam, innentől kezdve viszont inkább bohózattá vált az egész: önmagában a félig elrabolt lelket sem értettem, de a gipszet magáról lerugdosó lányon, a Silent Hill szerű lénye(ke)n, a maszkos démonon, de leginkább a Harry Potter és a Tűz serlegéhez hasonló jó szellem feltűnésén már-már kényszeredetten felnevettem.

65%


Na, ha a hűdenagy csalódottságom csak fél pontot jelent, akkor abból azért látszik, hogy mennyire jellegtelen és ostoba utánzata is ez az első két résznek, amikből emlékeztetnélek, hogy az elsőt igazán csak a sminkes démonpofa miatt döngölted a földbe, a másodikat meg 8-ra lőtted be, szóval nem nagyon látom, hogy ez hogy fér be a kettő közé. Közben tök jó, mert ugyanazokat a kérdéseket teszed fel, ugyanazokat a hibákat emeled ki, mint én... gondolom rám való csendes hivatkozással Smile ...

A cím-mizériáról a véleményem meg vagy hat helyre leírtam már. Szerintem a forgalmazó már nem válhat nevetségessé, hiszen így is szánalom a köbön az egész, ahogy nem merik a tetves számokat a részek címébe írni, csak mert akkor kiderülne, hogy elsinkófálták az elsőt.
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 EmptyCsüt. Szept. 24, 2015 11:49 pm

Niwrok írta:

Insidious 3 - A gonosz lélek

...hogy az elsőt igazán csak a sminkes démonpofa miatt döngölted a földbe, a másodikat meg 8-ra lőtted be, szóval nem nagyon látom, hogy ez hogy fér be a kettő közé.


Hááát... a 60 és a 80% közé pont befér. tongue


Igazából 70-et akartam rá adni, csak eszembe jutott az utolsó kép és megcsúszott a kezem lefelé. Amúgy, azt nem írtam bele az írásba, de jó lett volna előtte újranézni az 1-2-őt (terveztem is), de sajna nem jutott rá idő. Kicsit el is voltam veszve az elején...

Na, majd a 4-ik előtt. peace



.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty
TémanyitásTárgy: Everest   R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 EmptyPént. Szept. 25, 2015 11:52 am

Niwrok írta:

R2-D2 írta:

Everest

Ha nagyítóval keresem a film hibáit, igazából két dolgot tudok megemlíteni. A síruhák és a méretes szakállak alatt borzasztó nehéz nyomon követni a karakterek sorsát, kizárólag a nevekre kell hagyatkoznunk – viszont miután ez nem nyilvánvaló az első perctől, tehát az ember nem úgy ül be a filmre, hogy memorizálja, ki kicsoda, könnyen lehet, hogy a hóviharban elveszti a fonalat és csak overallokat lát. Talán ezek színei alapján lehetne beazonosítani a figurákat, de én a film alatt erre még nem gondoltam. A másik meg… nos igen … ez már A tipikus filmipar. Kicsit megmosolyogtató volt, ahogy a táborban elmondott oxigénhiányos tünetállapotokat, a hegy és a környezet emberekre tett negatív hatásait szépen egyenként bemutatták a figurákon, hogy mindenki el tudja képzelni – nekem ez kicsit erőltetettnek tűnt. Arra is kíváncsi lennék (szerintem előbb-utóbb úgyis belefutok), hogy egy igazi hegymászó, aki esetleg volt már a Halálzónában, a Himaláján, a 14 db 8000 méter magas hegyek egyikén, mit szól ehhez a filmhez – nekem ugyanis éppoly lélegzetelállítóan megdöbbentő és hiteles volt, mint mondjuk a másik irányban tett kirándulás, a Sanctum.

Az biztos: menne a faszom föl oda. Hideg is van, oxigén sincs – ha meg vannak ilyen filmek, akkor végképp felesleges.

90%


Holnap nézem, de semmi olyanról nem tudok, amiért ne tetszene Smile .


Egy picivel éreztem talán gyengébbnek, mint te, de ettől még minden szavaddal egyetértek: érzelmileg és látványban is nagyon erős darab, a megcsúszó létrákkal meg a megpróbáltatással, a hegy, a hó és a szél erejével, aminek a második fele, az egész mentés abszolút izgalmas és átélhető, a fent levőkkel éppúgy, mint a segíteni indulókkal, a rádió mellett vagy az otthon levőkkel, akik lám, ettől mégsem tehetetlenek. Mondjuk engem a sátorban beszélgetésnél jobban zavart a sokkolónak szánt, de nekem abszurd túlélés.

Spoiler:

De a legérdekesebb mégiscsak ez az egész "kereskedelmi hegymászás" dolog volt. Oké, bármennyire is úgy tűnhet elsőre, hogy a hegyre feljutás csak pénz kérdése, amiért rengeteg kényelmi és biztonsági feltételt helybe visznek az embereknek (ahogy a kerti székeket és asztalokat vitték fel, az már eléggé morbid volt), hogy a kevésbé felkészültek, a gyengébbek is megpróbálják, akár egy postás is, de azért az erőnlét, a felkészültség mindig is elengedhetetlen lesz. De itt is azzal indult az egész gond, hogy kötelek nélkül nem volt meg az a mankó, ami nélkül sokaknak esélye sem lett volna feljutni. A technika fejlődésével pedig csak még alacsonyabb lett ez a határ, még elérhetőbb ez a teljesítmény és ez a "látványosság", ami pár évvel ezelőttre odáig fajult, hogy akár 500-an is megjárják a hegyet évente, hasonlóan szűk időtávban, mint ahogy a filmben volt, 13 évestől 80-ig, szép nagy tumultust, ökológiai lábnyomot és szeméthegyet hátrahagyva...

Egy dolgot hiányoltam, de gondolom, az kegyeleti okokból maradt ki. Ahogy a fenti cikk is említi, meg ahogy olvastam is korábban, a hegyre vezető utat mára, de talán még akkor is, jó pár jól konzerválódott holttest szegélyezi, akiket nem tudtak levinni, és akik baljóslatúvá teszik a feljutást, de figyelmeztetőként, és egyben (színes felszerelési tárgyaik segítségével) útjelzőként is "szolgálnak". Ez még csak szóba sem kerül, pedig csak sugallta volna már előre, hogy ez nem a helyi szánkódomb megmászása, palackos oxigén, kerti szék és forró tea ide vagy oda.
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 EmptyPént. Szept. 25, 2015 12:49 pm

Niwrok írta:

Everest

Mondjuk engem a sátorban beszélgetésnél jobban zavart a sokkolónak szánt, de nekem abszurd túlélés.


Valamennyit biztosan dramatizáltak rajta, de úgy néz ki, tényleg így volt. A linkelt Movie vs True Strory oldalon legalábbis azt írják, Becket kétszer is halottnak hitték és otthagyták - de tényleg lejött.

Niwrok írta:


De a legérdekesebb mégiscsak ez az egész "kereskedelmi hegymászás" dolog volt.



Igen én is azon akadtam ki legjobban, magával az Everstes mászásokkal nagyjából képben voltam, de ez megdöbbentő újdonság volt. Bááár... hisz már a világűrbe is lehet jutni, pedig kondi oda is kell.


Niwrok írta:

Egy dolgot hiányoltam, de gondolom, az kegyeleti okokból maradt ki. .

Nem voltál figyelmes. Volt benn útjelző, talán nem is egy. Mikor mennek föl, talán pont Yasuko néz ki oldalra és ott van egy korábbi expedíció tagja megfagyva.

Egyébként örülök, hogy neked is bejött!  egyetért  


.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty
TémanyitásTárgy: A búra alatt S3   R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 EmptySzomb. Szept. 26, 2015 8:31 pm

.




A búra alatt S3




Három éve hatalmas felhajtással indult a Stephen King regényéből készült TV sorozat, amiben egy amerikai kisváros fölé egy titokzatos búra ereszkedetett, elzárva a városka lakóit a külvilágtól. Az első évadtól én nem voltam elájulva, a Búra minimális szerepet kapott, Kinghez hűen sokkal inkább a kis helyre összezárt embercsoport lélektanával, egyfajta közösségi pszichológiával foglalkozott. A minőségi ugrás csak a második évadban következett be, mikor is rengeteg új dolog bevonásával magára a rejtélyre, a Búrára kezdett fókuszálni a történet, felvillantva a kiút lehetőségét – illetve egyre nyilvánvalóbbá tette a kinti világ felelősségét az eseményekben. A "Lostosodás", az új irány nekem nagyon bejött, még úgy is, hogy a sorozat nem is akarta kinőni saját gyerekbetegségeit és idiótaságait, viszont néhány karakter igazán maradandót alkotott az évadban… Big Jim ugyebár…

Ezekhez képest a harmadik évad dupla nyitóepizódjában azt sem tudtam, hol vagyok. Hiába hangzik el a narrációban, hogy: „Végre megtaláltuk a kijáratot, és reméljük, hogy hazavisz minket. De mi van, ha egy alternatív valóságba jutunk?”, ez semmit sem segített, inkább valamiféle alkotói gyengeséget tükrözött. Nem áruljuk el, mit láttok, de olyan hülyének tartunk benneteket, hogy valamit mégis utalunk rá – nehogy az igazságot ne tudjátok feldolgozni…  R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 3603792908 … Igazából nekem nem az volt a bajom, hogy talán a második évad fináléja teljesen mást vetített elő, az ember esetleg más irányban képzelte a folytatást, hanem sokkal inkább az, hogy borzasztó átgondolatlan és zavaros volt minden. Sokáig nem is akart múlni a WTF érzés… viszont úgy gondolom, a sejtelmesség minden áron és logikátlanságokon át fenntartása nem írhatná felül a befogadhatóságot – az első két részben tapasztalt nézői tanácstalanság és fejvakarás teljesen az élvezhetetlenné tette az indulást. Két résznek kellett eltelni, hogy a teljesen nyilvánvaló Mátrix hasonlóság után helyre billenjen az élet Chester’s Millben, s a Búra ismét vissza ereszkedjen… hmmm… mit is beszélek. Hisz végig ott van… vagy nem is… van akinek igen, van akinek nem…

Aztán az élet egészen fura módon billen helyre. Ez sem újdonság, millió ilyesmit láttunk már: a lakosság nagy része valami idegen érdek és hatalom által megszállt és irányított báb lett, valami titkos felsőbb érdeket és parancsot követve. Ez még Kingtől sem újdonság, de legalább magától lop – mindenestre az események ilyen irányú fordulata nekem kissé unszimpatikus volt. A rengeteg zombiszerű idióta, aki hol önállóan gondolkodó és cselekvő lény, hol meg az anyakirálynő telepatikus parancsait követő csorda, minimum fura és következetlen volt. A csordából mindösszesen két ember maradt ki, két korábbi főszereplő, akik ugyebár az alagúton kívül rekedtek: itt viszont muszáj megállnom picit, rávilágítanom az egész kialakított szituáció fonákságára. Az van ugyanis, hogy akik kimaradnak a kollektív agykontrollból, azok eddig egy fél kanál vízben meg tudták volna fojtani egymást – így viszont egyik nézőpontból zseniális, hogy két ősellenségnek kell együtt dolgozni, mert rajtuk kívül mondjuk mindenki kézivezérelt futóbolond (ezt a szitut amúgy néhányszor nagyon jó kis önironikus poénokkal ki is figurázzák). Ugyanakkor – különösen a második évad fináléját tekintve – a korábbiakban megszokott módon hiteltelen ez az együttműködés, itt megint mindenki elfelejti, mi történt egy hete, egy napja, itt gyakorlatilag még a tömeggyilkosságnak sincs erkölcsi következménye.

Az egyébként hamar kiderül, hogy ketten édeskevesek a 2000-es lakosságot ( Laughing  amiből még mindig csak 50-et látunk) észhez téríteni, így az alkotók néhány „megszállottat” kénytelenek felébreszteni. Hogy hogyan és mivel, az egyébként kimondottan érdekes alapfelvetés – miszerint emberi érzelmeink, azok kontrollja vagy kontrollálhatatlansága tesz minket emberré -, de valahogy az egész folyamat szerintem tök banálisan és nevetségesen zajlik. Sokkal több volt az egészben. Mindazonáltal ez fogja meghatározni a harmadik évad történéseit, a kis felébredt csapat küzdelmét a tudatmódosítottakkal, a harcot, hogy néhány kulcsszereplőt felébresszenek a csipkerózsika álomból. Ami amúgy megint csak egy érdekes – de korántsem eredeti – sci-fi alapgondolat az emberi faj tudatmódosítás által jobbá tételéről: gyakorlatilag az  A burok alapötletét láttam, hozzáigazítva a Búra konfliktusaihoz. Megint. Ez persze nem baj, de kb a sorozat harmadától nyilvánvalóvá és egyértelművé válik a nagy kérdés, miszerint mi ez a Búra és mit akar.

És akkor így értünk el a hetedik részhez – aminél jobbat, meglepőbbet, álleejtőbbet nem produkált a sorozat. Sőt, megkockáztatom, a valaha látott egyik legjobb sorozatepizód lett, nem is elsősorban a történéseivel – bár szervesen beillesztették a nagy egészbe – hanem sokkal inkább a mögöttes gondolataival. Mert mi van, ha ez tényleg megtörténne, és így történne meg? Mármint hogy az emberiség túlélése egy Búra alatt képzelhető csak el, egy kiválasztott kis közösséggel, annak hierarchiájával, konfliktusaival, lehetőségeivel? Hirtelen lett ráció mindenben, amit eddig láttunk, hirtelen nem is tűnt oly rossznak a felülről irányított agymosás. Teljesen felvillanyozódtam, már zakatoltak a gondolataim a lehetséges folytatásról – amit kb. két perc alatt legyalultak. Sajnos nem árulhatom el, mi történik (azért talán valaki egyszer csak megnézi a sorit  Wink  ), elég legyen annyi, hogy ezt a zseniális világképet megváltoztatva visszatérünk a normál inváziós sci-fihez. Az alkotók becsületére válik, hogy a végére rendesen elvarrták a szálakat, nagyjából logikusan összekötöttek mindent, s még némi dráma is belefért. Azzal mondjuk nem igazán vagyok tisztában, hogy a rózsaszín csillagok hullását mondjuk Big Jim exe hogy festhette meg, meg azért az új királynő születésén és tevékenységén is elhúztam a számat, de a végére egész élvezhető évad kerekedett belőle: de csak annyira, mint egy langyos focimeccs, amiben egy tizenegyest hagytak ki – üres kapura. A lezárásra sem panaszkodhatok, ha egyszer ezt valami stúdió le akarja porolni, megteheti, hasonlóan a The Followinghoz, erőlködés nélkül újra elő lehet majd venni. Máskor, máshol egy másik Búrával.

Magát az évadot az egész tükrében annyira szidni nem is igazán tudom, ugyanazon ökörségek, és következetlenségek kísérték végig ezt az évadot is, mint a korábbiakat. A belső harcok helyett most egy fő ellenfél van, egy Christine nevű terapeuta, aki a dolgokat irányítja, a rejtély viszont a harmadik epizódtól gyakorlatilag a múlté. Az évad inkább a túlélésről szól, egy (békés) inváziós sci-fi keretein belül – apropó, tisztára Invázió!!! -, ahol a központi feladat a fő karakterek visszahozása a való világba. S ha már karakterek. Két új csaj kerül a Búra alá, egy Eva nevű lány ( Rolling Eyes  , Éva, mint a királynő anyja, kár, hogy társa nem Ádám volt), valamint a már említett Christine. Nos, ez a szőke picsa egy újabb gyöngyszem az utálnivaló női karakterek emléktábláján, szinte forrt bennem a düh, mikor a bájos mosolyát megláttam. Valahogy ezt a gonosz, undorító nőszemélyt mindenkinek olyan hitelesen sikerül előadni… nem csak itt, máshol is.

A kezdeti misztikus 13 milliós nézettségből a misztikum eltűnésével a végére alig 4 millió maradt, így nem csoda, hogy a CBS elkaszálta az egészet. Hiányozni istenigazából nem fog – meg sem közelíti az igazi kedvenceimet – de megmondom őszintén, abszolút kellemes kis kikapcsolódás volt végignézni egy-egy évadot. Megnéztem volna a negyediket is. Már csak azért is, hogy az új pozíciójában a kis kopasz mit lenne képes művelni…




70%





.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Márc. 06, 2019 7:53 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 EmptyVas. Szept. 27, 2015 9:20 am

R2-D2 írta:

A búra alatt S3

Három éve hatalmas felhajtással indult a Stephen King regényéből készült TV sorozat, amiben egy amerikai kisváros fölé egy titokzatos búra ereszkedetett, elzárva a városka lakóit a külvilágtól. Az első évadtól én nem voltam elájulva, a Búra minimális szerepet kapott, Kinghez hűen sokkal inkább a kis helyre összezárt embercsoport lélektanával, egyfajta közösségi pszichológiával foglalkozott.

Aztán az élet egészen fura módon billen helyre. Ez sem újdonság, millió ilyesmit láttunk már: a lakosság nagy része valami idegen érdek és hatalom által megszállt és irányított báb lett, valami titkos felsőbb érdeket és parancsot követve. Ez még Kingtől sem újdonság, de legalább magától lop – mindenestre az események ilyen irányú fordulata nekem kissé unszimpatikus volt. A rengeteg zombiszerű idióta, aki hol önállóan gondolkodó és cselekvő lény, hol meg az anyakirálynő telepatikus parancsait követő csorda, minimum fura és következetlen volt.

Ami amúgy megint csak egy érdekes – de korántsem eredeti – sci-fi alapgondolat az emberi faj tudatmódosítás által jobbá tételéről: gyakorlatilag az  A burok alapötletét láttam, hozzáigazítva a Búra konfliktusaihoz. Megint. Ez persze nem baj, de kb a sorozat harmadától nyilvánvalóvá és egyértelművé válik a nagy kérdés, miszerint mi ez a Búra és mit akar. Mert mi van, ha ez tényleg megtörténne, és így történne meg? Mármint hogy az emberiség túlélése egy Búra alatt képzelhető csak el, egy kiválasztott kis közösséggel, annak hierarchiájával, konfliktusaival, lehetőségeivel? Hirtelen lett ráció mindenben, amit eddig láttunk, hirtelen nem is tűnt oly rossznak a felülről irányított agymosás. Teljesen felvillanyozódtam, már zakatoltak a gondolataim a lehetséges folytatásról – amit kb. két perc alatt legyalultak. Sajnos nem árulhatom el, mi történik (azért talán valaki egyszer csak megnézi a sorit  Wink  ), elég legyen annyi, hogy ezt a zseniális világképet megváltoztatva visszatérünk a normál inváziós sci-fihez. Az alkotók becsületére válik, hogy a végére rendesen elvarrták a szálakat, nagyjából logikusan összekötöttek mindent, s még némi dráma is belefért.

70%


Hát, nem tudom... A Hasznos holmikat (Kingnek talán az a legismertebb inváziós sztorija) és a Burkot (abban eleve benne volt a "pozitív kicsengésű agymosás") is láttam. Abban a legtöbb történet egyetért (meg szerintem mi is), hogy az emberek "túlélésének" záloga az, ha megszűnik az ösztöneik által irányított egyéni szabadságuk, és a túlélést azért tettem idézőjelbe, mert ettől megszűnnének embernek lenni. Ott van a TWD, abból látszik, hogy mindez búra és agymosás nélkül mennyire működik...

De hogy ezt a már nem sok újdonsággal és bevallottan sok örökséggel működő sorozatot mennyire akarom látni, amikor engem már a TWD baromságai is ki tudnak akasztani, azt nagyjából el tudod képzelni... Nem hiszem, hogy én leszek a "valaki" Smile ...

Az írást köszönöm, ebből nagyjából össze is lehetett rakni hogy mit láthatnék benne... aztán lehet, hogy egyszer éppen erre lesz kedvem Smile .
.
Vissza az elejére Go down
Ajánlott tartalom





R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 31 Empty

Vissza az elejére Go down
 
R2-D2 írásai 2.0
Vissza az elejére 
30 / 67 oldalUgrás a következő oldalra : Previous  1 ... 16 ... 29, 30, 31 ... 48 ... 67  Next
 Similar topics
-
» R2-D2 írásai 1.0
» R2-D2 írásai 3.0
» R2-D2 írásai 4.0
» Niwrok írásai 1.0
» Remo írásai

Engedélyek ebben a fórumban:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Filmfórum :: Filmek, sorozatok világa :: Kritikák, filmes gondolatok-
Ugrás: