Filmfórum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Kritikák, gondolatok a filmek világából
 
KezdőlapGalleryLegutóbbi képekKeresésRegisztrációBelépés

 

 Niwrok írásai 1.0

Go down 
+5
Weide
Mr. White
Remo
R2-D2
Niwrok
9 posters
Ugrás a következő oldalra : Previous  1 ... 31 ... 58, 59, 60 ... 62 ... 66  Next
SzerzőÜzenet
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty
TémanyitásTárgy: Foxcather   Niwrok írásai 1.0 - Page 60 EmptyPént. Jan. 15, 2016 4:15 pm

.
Foxcather

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 2nb6l4y

A tavalyi Oscar-jelölt pótlások közül a Foxcather volt nekem a leginkább "sötét ló", erről tudtam a legkevesebbet, és szinte csak Steve Carrell volt az, aki miatt szerettem volna megnézni; azért, hogy megnézzem, milyen alakításért jelölték Oscarra, miközben eddig szinte csak agyhalott és/vagy idegbeteg kretének sorakoznak a filmográfiájában, és aki elérte, hogy ezek miatt megutáljam.

Ha már az átalakulás ilyen hangsúlyos volt a film megnézésénél, akkor előre is ezt veszem, mert tényleg akadnak bravúrok. Persze nehéz így, hogy számunkra magyarként még maga a történet sem ismerős, nemhogy a benne szereplők, így nincs viszonyítási alap, mint mondjuk egy Vasladynél, de amit láttam, az nekem elég hiteles volt. Carrell szinte eltűnt a maszk alatt, összeszorított szájából csak nehezen jöttek a szavak, és bár a lelki átalakulást, a személyiség felépítését többre tartom, mint a puszta külsőségeket, készséggel elhiszem, hogy John du Pont így nézett ki és így beszélt. Mégis talán nagyobb átalakulást éreztem két másik szereplőnél, ahogy Mark Ruffalo kigyúrta magát a volt bajnok birkózóedző szerepére (Channing Tatumnak azért ehhez nem kellett annyit gyúrnia, Ruffalot viszont utoljára Bruce Bannerként láttam, ahhoz képest volt szembeötlő a változás), de még inkább felfigyeltem Vanessa Redgrave-re Mrs. du Pontként, az ő megjelenése és gesztusai voltak leginkább kifejezők, akár csak úgy is, hogy némán ült a tolószékében.

A jellemvonásoknak azonban sajnos az első órában még kevés tér jut. A sportfilmek, főleg ezen az edző-tanítvány vonalon mozgók sajnos aligha tudnak kitörni a keretükből, azaz hogy van egy szegény sorban tengődő, a képességei alapján jobb sorsra, nagyobb sikerekre rendeltetett fiú, akit a kicsit különc, jószándékú mester felkarol, és a testet-lelket igénybe vevő edzések során bajnokot farag belőle. Ennyi erővel írhatnék akár a Karate kölyökről is, az is ezekre az alapokra épül, így a Foxcatcher első órája nem is volt igazán érdekes. A szereplőkhöz nem tudtam kötődni, hiszen nem tudtam róluk előre semmit, a filmből pedig ekkor még nem sok dolog került ki róluk, így inkább az a része fogott meg, amit John mond Marknak. Azzal én is egyet tudtam érteni, hol valahol szomorú, ha egy világversenyeken, Olimpián bizonyító bajnokot a saját országa annyira sem becsül, hogy lehetőség szerint ne egy városszéli putri albérletben kelljen kanalaznia a zacskós levest, leöblítve a Meki parkolóban befalt hambit, amikre húszdolláros haknikon gyűjti össze a pénzt, azt is a bátyja jóindulatából. Lehet egy dicsőség múlandó, ahogy a sportkarrierek egyike sem tart örökké, de amikor még benne van a helyzetben egy következő lehetőség, hiszen Mark 28 évesen még aligha számít túlkorosnak egy újabb Olimpiához, akkor azért érdekes lenne tudni, hogy miért és hogyan nem lát benne senki fantáziát.

Hogy John du Pont miért, arról azért rendelkezésre egy pár kirakós, de nem sok. Ezek a férfiak nem túl sokat beszélnek az érzéseikről, a többit a reakcióikból lehet esetleg hozzákombinálni, de az sem mindig elég. Lehetett hallani kósza pletykákat, de erről a film vagy hallgat, vagy csak egy jelenet erejéig sejtet, de igazából anélkül is összeállhat a film... vagy éppen azzal együtt sem. John mindössze egyszer mesél a saját magányáról, hogy az évtizedek alatt alig volt valaki számára (mondjuk azért volt ott egy feleség, akitől John nagyjából pont a film eseményeit megelőzően vált el, úgyhogy ezt mondjuk illett volna megemlíteni a filmben), akit tényleg a bizalmába avathatott volna, az sem látszik, hogy ezzel a családi háttérrel nagyon meg kellett volna küzdenie bármiért is az életben, és emiatt el tudtam hinni, hogy az egyetlen célja, de akár a létezésének egyetlen értelme is az, hogy az egyetlen, hozzá közel álló személyből, az anyjából kicsikarjon egy kis elismerést, egy kis büszkeséget... bármilyen reménytelen vállalkozásnak tűnik is ez. Mark sem avatja be a nézőket a sport előtti éveibe, de az azért kiderül, hogy a folyamatos költözések miatt ő is igazán csak a bátyjához kötődik, ő ismeri a legjobban, ő a támasza, és nehezen fogadja el, hogy Dave-nek már más élete van, már ott van neki a család.

Eddig a szakaszig még csak különlegessé sem tudta tenni magát a Foxcather a története, a drámája alapján, és sajnos utána is csak azzal, hogy háromszor is úgy tűnik, valami kimaradt a filmből. Megintcsak egyetértek, a motivációk éppen a fordulópontoknál elég kidolgozatlanok, amikre az esetleges viszony sem mindig válasz (arra meg úgyis csak az a szétszívott hajvágós jelenet utal). Nekem például hiányzott, hogy a kevésbé jelentőssel kezdjem, hogy mi volt az, amiért Dave végül mégis elfogadta az edzői posztot a Foxcathernél; lehet, hogy mégis "volt az a pénz", de a korábbi kategorikus és többszöri elutasítás után lehet, erre is lehetett volna szánni egy fél percet. Ugyanígy sántított nekem a film központi konfliktusa is, ami végül John és Mark haraggal, keserűséggel teli eltávolodásához, szétválásához vezetett. Ahhoz, amikor az egyik jelenetben még röhögve szívják a kokót, egy pofon után meg már szóba sem akarnak állni egymással, miközben Mark szétcsúszik, mint a híg puding (ahogy Mark csalódást keltő vereség után önmaga és a szoba szétverésével meg dacos zabálással vezeti le a feszültséget, a film és Channing Tatum karrierjének legjobbjai között van), oda azért nekem elkelt volna a mankó. Hihetem persze azt, hogy Mark attól félt, túl nagy csalódást okozott ahhoz, hogy igazi bocsánatot nyerjen, ezért maradt távol Johntól, aki pedig ezt a saját személyes tragédiája árnyékában cserbenhagyásnak, majdhogynem árulásnak vette, és ez a kettős félreértés vert éket közéjük. Mégis inkább arra tenném a voksom, hogy Marknak, ahogy Johnnak is, a másik volt az egyetlen személy, aki közel állt hozzájuk, ezért annak kellett volna minden szerepben helytállnia; egyszerre barátnak, testvérnek, apának, mentornak, edzőnek, tanítványnak, havernak... de a személyes kapcsolatok és az edző-tanítvány hierarchia nem működhet ilyen szinten egyszerre, és ennek első megnyilvánulását mind a ketten az életüket (a többi körülménnyel és eseménnyel együtt) alapjaiban romba döntő tragédiaként élhették meg. Hol lenne ott meg a tekintély, ha előtte még együtt kokainoztak?

Spoiler:

Lehet, hogy azoknak az amerikaiaknak, akiknek a szereplők és a háttérsztori ismertsége miatt is inkább szólt a Foxcatcher, segített kitölteni a hiányzó részleteket, esetleg egy drámai illusztrációt adni, de nekem ezek nélkül csak egy középszerű, lyukacsos sportdráma lett a film, aminek éppen a hiányzó részei segíthettek volna igazán többet megtudni, azon túl, amit a korabeli újságokat fellapozva megtudhatnék.

7/10
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 60 EmptyPént. Jan. 15, 2016 6:29 pm

Niwrok írta:

Foxcather

Megintcsak egyetértek, a motivációk éppen a fordulópontoknál elég kidolgozatlanok, amikre az esetleges viszony sem mindig válasz (arra meg úgyis csak az a szétszívott hajvágós jelenet utal).

egyetért

Niwrok írta:

Lehet, hogy azoknak az amerikaiaknak, akiknek a szereplők és a háttérsztori ismertsége miatt is inkább szólt a Foxcatcher, segített kitölteni a hiányzó részleteket, esetleg egy drámai illusztrációt adni, de nekem ezek nélkül csak egy középszerű, lyukacsos sportdráma lett a film, aminek éppen a hiányzó részei segíthettek volna igazán többet megtudni, azon túl, amit a korabeli újságokat fellapozva megtudhatnék.

7/10

Igen, és nem ez az első eset. Sokszor kellene egy filmhez az a bizonyos érzelmi plusz, ami a nacionalizmusból fakad (jó értelemben,persze)...

Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty
TémanyitásTárgy: Kingsman: A titkos szolgálat / Kingsman: The Secret Service   Niwrok írásai 1.0 - Page 60 EmptyHétf. Jan. 18, 2016 10:10 pm

.
Kingsman: A titkos szolgálat / Kingsman: The Secret Service

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 3588hvo

"-Amikor kölyök voltam, kém akartam lenni. Piperkőc kém!
--A régi Bond-filmek a főgonoszok miatt olyan szórakoztatóak. Gyerekkoromban nekem is imponáltak a mókás, megalomán őrültek."


Már az első plakátoktól, a katana-magassarkú műláb-kombót viselő testőr-asszisztenscsaj fotójánál megkedveltem ezt a filmet, aztán úgy alakult, hogy végül csak most, a 2015-ös filmek hajrájában került a lejátszóba. Őrült ámokfutásnak tűnt elsőre is, ami karikatúrát rajzol a klasszikus kémfilmek, leginkább a James Bondok stílusjegyeiből, és a sors iróniája, hogy ezt akkor tette, amikor a legújabb Bondot a soha egyik résznél sem tapasztalt művészieskedő sznobéria juttatta az idei népszerűségi listám alsó harmadába.

A kölyök-titkosügynök műfajnak persze voltak már képviselői, a Spionfiókát például egy iskolai nyári tábor miatt elég sokszor láttam, ahogy az "ifjú tehetség megmenti a világot" sem újdonság a YA-filmek áradata mellett. De a Kingsman rögtön új szintre emelte az elborultságot, ahogy beadagolta, a kiszemelt srác, Gary (az a helyzet, hogy a film két órája alatt sem lett kisebb a viszketésem a Tökitől és az Eggsytől, úgyhogy ezeket a neveket hanyagolnám) húszas évei elejére nem pusztán alvilági trükkökben és utcai bunyóban jártas, lecsúszott olimpiaibajnok-reménység, hanem egyben profi parkouros és autóversenyző is, aki ugyan kitűnő tanuló volt a kimagasló IQ-jának köszönhetően, de angol létére nem tudja megkülönböztetni a bulldogot a mopsztól. Ehhez a karakterhez nekem sem a második gyerek- és tinédzserkorát élő, hatvanas tech-milliárdos fószer a bézbólsatyeszében, sem a már emlegetett kardlábú maca, sem az elő-Bondlányként funkcionáló svéd hercegnő (aki naggggyon hálás tudna lenni a szabadulásáért és a világmegmentésért), sem a többi szereplő nem ért fel  Smile , sőt már meglepni sem tudtak  Smile . És ezek működnek is ebben a filmben, bár mondjuk Valentine figurája nekem már éppen sok volt, Samuel L. Jackson és a gesztusok, a jellegzetességek miatt túlságosan emlékeztetett a Spirit - A sikító város főgonoszára, és az (sem) jött be abból a filmből.

De nem akarok ennyire előre szaladni, a Kingsman elején ezekkel még nem is nagyon tudtam foglalkozni, hiszen elsőre azon kapkodtam a fejem, hogy micsoda sztárparádé vonul fel a filmben. Természetesen nekem is Mark Hamill felbukkanása volt a legnagyobb meglepetés, de akár Michael Caine, akár Mark Strong, de még talán Colin Firth is inkább rányomta a bélyegét a remek színészekről vezetett listámra (Hamill viszont úgy játszik szinkronszínészként a hangjával, hogy azt az SW-n belül soha a büdös életben nem fogja tudni megmutatni). De még a mellékszerepekben is akadtak nekem ismerős arcok, akik, ha szükség lett volna, rá, kicsit feldobták volna a hangulatom.

Nem volt. A Kingsman nekem remek egyveleget eredményezett, aminek a jó ritmusa miatt nyugodtan és gördülékenyen keverednek a stílusok, a komolyság és a humor; a tökéletes bőrcipővel felvett, félrecsapott sapka. Ahol megfér egymás mellett a fekete esernyő és a különleges Happy Meal menü; ahol a kémszervezetnek nem csak egy vidéki angol kastélyba telepített titkos főhadiszállása van, hanem elegáns, szó szerint kirakatként működő úriszabósága is, amik között egy óriási csőposta viszi az embereket. Hihetetlen az az elegáns, mégis vagány és fiatalos stílus, ami végigkíséri a filmet, és amik miatt igazából szinte minden jelenetben volt olyan, amiken meglepődtem. Az akciójelenetek például a bolondozások ellenére is izgalmasak és pörgősek, akár az első próba feszültségére vagy az ejtőernyős ugrás gyors ötletelésére gondolok, amiknél fel sem tűnik, hogy ez egy karikatúra, sőt, akciófilmekben sem mindig látni ilyen jeleneteket... aztán váratlanul mindez néha átvált a leggagyibb rajzfilmeket idéző, minden lövésre szaltóval elrepülő áldozatos mészárszékké vagy sci-fit idéző eszközökkel lezajló bunyóvá. A nagy világuralmi tervben is van valami elgondolkodtató morbiditás, hogy az ingyen mobileszközök, a legszélesebb körű, mégis a kapcsolatokat virtuálissá tevő kommunikáció vezet az elszigeteltséghez, az egymás iránti közömbösséghez, és ezen keresztül az emberiség pusztulásához, de ahogy a hipnotizált tömegek egymásnak esnek, azt már nehéz komolyan venni.

És ahogy mindezt megpróbálja a stáb poénra venni, abban is van valami szimpatikus, amilyen eszközöket találtak erre, az meg hihetetlen. Felsorolni is nehéz, hogy hány, az alap kémfilmek jeleneteit épp csak egy frappáns csavarral továbbgondoló ötlet volt emlékezetes, de amit mindenképpen kiemelnék, az a "parkolóház" volt, az annyira zseni és annyira őrült. De nem lehet elmenni szó nélkül a templomi próba komplett jelenete mellett sem, az őrjöngve prédikáló szektavezetőtől kezdve az azt követő csavarig. Ami pedig kizárt, hogy nem egy hosszas LSD-kúra eredménye, az a csipek aktiválását követő tűzijáték-balett Smile !

Annyira abszurd a Kingsman, hogy az agy jó eséllyel sokkot kap tőle, és védelmi reakcióként inkább elkezdi szórakoztatónak találni. Azt hiszem, ennyi baromságot, és jó értelemben vett baromságot nem is nagyon lehet egyszerre feldolgozni. De mindegy is, biztosan lesz még rá alkalom.

9/10
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 60 EmptyKedd Jan. 19, 2016 1:32 pm

Niwrok írta:

Kingsman: A titkos szolgálat / Kingsman: The Secret Service

Annyira abszurd a Kingsman, hogy az agy jó eséllyel sokkot kap tőle, és védelmi reakcióként inkább elkezdi szórakoztatónak találni. Azt hiszem, ennyi baromságot, és jó értelemben vett baromságot nem is nagyon lehet egyszerre feldolgozni. De mindegy is, biztosan lesz még rá alkalom.

9/10

Wow!!! taps

Azt gondoltam, már az elején, hogy ez Nálad kevésbé lesz zsákbamacska, de hogy 9/10... az szép!

Még jó, hogy januárban pótolsz mindent, így rákerülhet a listádra. Nem lenne egyszerűbb év közben haladni a korral??? tongue tongue

Ja, az íráshoz túl sok mindent nem tudok hozzátenni, neked még azok is jobban tetszettek, amik alapból nekem is. Ebből szívesebben néznék franchise-ot, mint a pl Bondból.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 60 EmptyKedd Jan. 19, 2016 2:40 pm

R2-D2 írta:

Még jó, hogy januárban pótolsz mindent, így rákerülhet a listádra. Nem lenne egyszerűbb év közben haladni a korral??? tongue tongue


De, biztos... főleg, ha év közben a tökeimet vakartam volna unalmamban, hogy nincs mit nézni tongue Rolling Eyes .

Egyébként de, persze, de ez a listázás, főleg Dylan kigyűjtése arra is jó, hogy egy kicsi visszanézzek, hogy mik maradtak ki. Nem is feltétlenül a pótlás a lényeg ilyenkor, a Foxcatcher és a Mélyütés bőven ráért volna, hanem hogy nem szeretnék kihagyni egy filmet sem a megemlékezésből, ha minimális esélye is van, hogy annyira tetszen, hogy listára akarjam venni. Ráadásul ha egy film moziban kimarad, akkor hajlamos vagyok azt mondani, hogy megvárom a filmmel nem csak a DVD-kiadást, hanem az első akciót, mert kb. így mondom azt, hogy akkor is ennyit költöttem volna, ha moziban nézem meg. Ezért van vagy 500 "tartós mozijegyem" itthon, amiknél már erősen indokolt lenne egy "Gazdit keresünk!"-akciót indítani.

Eddig amúgy is tartottam magam ahhoz, hogy a listát még az adott évben összeállítottam, és csak végszükség esetén módosítottam. De most a lista elolvasása után is még 10-12 film fennmaradt a szűrőn, plusz újranézések, és ennyit azért nem akartam kihagyni azzal, hogy "majd jövőre felkerülnek az Egyéb-listára". Lehet, hogy ezzel a rohanással csak ártottam; nem tett jót nekik és nekem, így most alig egy-kettő tűnik maradandónak közülük. Viszont enélkül lehet, hogy kimaradt volna a saját idei "Strange Magic"-em Smile ...

Annyi haszna volt, hogy azért -hacsak nem valamit végletesen kifelejtettem- összeállt egy lista, amivel elégedett vagyok, amit vállalhatónak tartok Smile . Holnap rakom is fel Smile .
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 60 EmptyKedd Jan. 19, 2016 3:41 pm

Niwrok írta:


De, biztos... főleg, ha év közben a tökeimet vakartam volna unalmamban, hogy nincs mit nézni  tongue   Rolling Eyes .

Egyébként de, persze, de ez a listázás, főleg Dylan kigyűjtése arra is jó, hogy egy kicsi visszanézzek, hogy mik maradtak ki. Nem is feltétlenül a pótlás a lényeg ilyenkor, a Foxcatcher és a Mélyütés bőven ráért volna, hanem hogy nem szeretnék kihagyni egy filmet sem a megemlékezésből, ha minimális esélye is van, hogy annyira tetszen, hogy listára akarjam venni. Ráadásul ha egy film moziban kimarad, akkor hajlamos vagyok azt mondani, hogy megvárom a filmmel nem csak a DVD-kiadást, hanem az első akciót, mert kb. így mondom azt, hogy akkor is ennyit költöttem volna, ha moziban nézem meg. Ezért van vagy 500 "tartós mozijegyem" itthon, amiknél már erősen indokolt lenne egy "Gazdit keresünk!"-akciót indítani.

Eddig amúgy is tartottam magam ahhoz, hogy a listát még az adott évben összeállítottam, és csak végszükség esetén módosítottam. De most a lista elolvasása után is még 10-12 film fennmaradt a szűrőn, plusz újranézések, és ennyit azért nem akartam kihagyni azzal, hogy "majd jövőre felkerülnek az Egyéb-listára". Lehet, hogy ezzel a rohanással csak ártottam; nem tett jót nekik és nekem, így most alig egy-kettő tűnik maradandónak közülük. Viszont enélkül lehet, hogy kimaradt volna a saját idei "Strange Magic"-em Smile ...

Értem. peace




Niwrok írta:


Annyi haszna volt, hogy azért -hacsak nem valamit végletesen kifelejtettem- összeállt egy lista, amivel elégedett vagyok, amit vállalhatónak tartok  Smile . Holnap rakom is fel  Smile .
.

Hoppá!

Akkor igyekeznem kell.... Shocked
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 60 EmptyKedd Jan. 19, 2016 4:14 pm

R2-D2 írta:

Niwrok írta:


Annyi haszna volt, hogy azért -hacsak nem valamit végletesen kifelejtettem- összeállt egy lista, amivel elégedett vagyok, amit vállalhatónak tartok  Smile . Holnap rakom is fel  Smile .


Hoppá! Akkor igyekeznem kell.... Shocked


Miattam aztán nem kell sietni Smile ! Ahogy mondtad, "január vége még messze van", meg aztán nem is baj, ha van idő egy kicsit jobban -nekünk és a ReadOnly-szekciónak is- szemlézni a listákat, hátha... Lesz mit, úgy kb. a szokásos három képernyőnyi szöveggel készülök Fejbevert .
.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty
TémanyitásTárgy: Top 10 2015   Niwrok írásai 1.0 - Page 60 EmptySzer. Jan. 20, 2016 5:06 pm

.

* * *   Évértékelő (2015)   * * *

************************

TOP 10


1. Mentőexpedíció - /The Martian/ (2015)
Már közben is éreztem, hogy ennél aligha lesz nagyobb filmélményem 2015-ben. Amilyen leleményesen próbálja a rendelkezésére álló eszközök felhasználásával kihúzni az első űrhajótörött Mark Watney addig az időpontig, amíg elvileg bárki is megmenthetné, ugyanakkor amilyen egyszemélyes reality-standup showt lenyom a fiktív közönségének a magányba belebolondulás ellen, az egyszerre szolgált tudományos ihletésű fordulatokkal és remek humorral. Többen azért kritizálták, mert túlságosan a kitartásra, az optimista hozzáállásra koncentrál a küzdelem és annak drámája helyett, de nem kell azt látni, hogy tudni lehessen, ott van, ráadásul talán tényleg ennyire felszabadító érzés lehet, amikor az embernek ennyire nincs vesztenivalója.

2. Whiplash - /Whiplash/ (2014)
Ahhoz képest, hogy ez a film jelentős részében akár koncertfilm is lehetne, ráadásul jazz, közben az alaphelyzete miatt inkább tartottam sportfilmnek, mint bármit, amit idén a műfajban láttam. Mind mester, mind tanítvány oldaláról remekül ragadja meg az elköteleződést, az áldozathozatalt és a mostanában nem túl népszerű véres verejtéket (tényleg, több a vér, mint egy átlagos mai akciófilmben!), hogy milyen mindent feláldozni azért, hogy valaki valamiben kimagasló, egy illusztris csoport tagja vagy akár a legjobb legyen... és hogy milyen könnyű elveszíteni a lehetőséget erre, milyen nehéz feldolgozni a kudarcot. A személyes története is tetszett (kisebb hézagokat azért akadtak), az általános kritikája is, de igazán a két főszereplő, azon belül is inkább J.K. Simmons vitte a prímet.

3. Törtetők - /Entourage/ (2015)
Mivel a sorozatot is szerettem, természetesen nagyon vártam a visszatérés abba az al_ternatív Hollywoodba, amelyikről annyi jópofa emlékem van. A film nem próbál olyan történettel kábítani, ami több, mint a csajozások vagy a filmszerepek körüli, felszínes konfliktusocskák, csak még utoljára fel akarja idézni a megkedvelt karaktereket, Ari Gold aranyköpéseit, Lloydot, aki Ari meleg asszisztenseként ezek leggyakoribb céltáblája, Mrs. Gold párterápiáit, Johnny Drama béna alakításait. Bármennyit is komolyodtak a srácok az első százezrek óta, amikor még Vinnie Chase személyzetét "játszották", hogy ne úgy nézzenek ki, mint akik a haverjukon lógnak, csak mert annak éppen jól fut a szekér, az látszik, hogy sosem fog teljesen benőni a fejük lágya. Nem lép túl az Entourage a saját árnyékán, de miért is tenné; egyszerűen olyan a film, mint egy egyben levetített mini-évad, amiért kivételesen a moziba kellett elmenni.

4. Kingsman - A titkos szolgálat - /Kingsman: The Secret Service/ (2014)
Ahhoz képest, hogy a kémfilmek nem tartoznak a kedvenceim közé (lejjebb el is olvasható, hogy mennyire), a kémparódiák meg még az alatt vannak egy pálcával, a Kingsman volt annyira abszurd, elborult, ugyanakkor jó ritmusban komoly és izgalmas is, hogy nem tudott nem tetszeni. Előbbire mi is lehetne jobb példa, mint az a gombafelhős-szikrázó színkavalkád, ami a film kulcsjelenetét kíséri, vagy eleve a főszereplő, aki 21 éves korára már olyan, mint az emberi svájcibicska, utóbbira meg a vizes próbatétel. Részemről egyszerre tiszteli és gúnyolja a kémfilmeket, miközben elegánsan, de vigyorogva átlép napjaink akciómeséin, amik bármennyire is figyelmen kívül hagynak alapvető emberi és fizikai törvényszerűségeket, ilyen mélyre képtelenek lennének süllyedni, és fejet kell hajtaniuk a kémvilág udvari bolondja előtt.

5. Birdman (avagy a mellőzés meglepő ereje) - /Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)/ (2014)
Iñárritu filmjeit a 21 grammot leszámítva szeretem és nagyra tartom, és ez sem kivétel, noha a korábbiaktól teljesen eltérő művet alkotott. A sokféle párhuzamos drámai történet helyett most ezeket felfűzte egy vágatlannak tűnő gyöngyfüzérre, központi karakternek téve meg egy színészt, aki húsz éve próbál kitörni abból a skatulyából, amiben mindenki szerint jó helyen van... tudat alatt még saját maga szerint is, ami ezt hallucinációk formájában adja tudomására. Technikailag lenyűgözött, a színészei szinte mind brillíroznak (hja, kérem, hiszen Michael Keaton saját magát játssza, csak őt nem akarják annyira vissza Batmannek Smile ), a kiszólása a látványfilmek térhódításáról is találó... csak a mindenre rátelepedő jazz ment az agyamra már fél óra után (bezzeg a Whiplash Smile !).

6. Az ételművész - /Burnt/ (2015)
A Mentőexpedícióhoz hasonlóan ez is egy hazatérés története, amiben egy hírnevét egy emberi és szakmai baklövéssel is nullára író mesterszakács próbál visszajutni a konyhaművészet csúcsára. Kihívásban és kitartásban ez sem kisebb feladat, mint kihúzni többszáz napig a Marson, főleg, hogy azoknak az embereknek is a szemébe kell nézni, a segítségüket kell kérni, akiket Jones annak idején cserben hagyott vagy magával rántott, ahogy a fontoskodó ételkritikusoknak is bizonyítani kell, hogy megérdemli az új esélyt, és ezzel együtt a drága idejüket. Régóta vártam egy igazán jó főzős filmet, ebben meg a kajapornó, a vezeklős dráma és a romantika aránya pont az én ízlésem szerint való volt, és mindez olyan színészekkel, mint Daniel Brühl, Bradley Cooper (nekem ebben például sokkal összetettebb volt az alakítása, mint az Amerikai mesterlövészben) és Alicia Vikander igazi csemege lett.

7. Keresztút - /Kreuzweg/ (2014)
Ebben is igazi technikai bravúr a vágatlan felvételek sorozatán keresztül a mindössze háromszor(!) megmozduló kamera, mint kifejező filmes eszköz, de a története, a drámája sem kevésbé gyenge a vallási fanatikusokról, akik történetesen katolikusok... Miközben a középiskolás Maria élete egyre inkább Jézus szenvedéseivel áll párhuzamba, ahogy az öccse betegségére szeretné felhívni Isten figyelmét, ezzel együtt megismerjük az anyját, akinek a sátánizmus ott kezdődik, hogy Roxette, a papját, aki a konfirmáció keretében igazából harcba hívja a fiatalokat, és egyéb "érdekességeket" az erősen hímsoviniszta vallási szélsőségek közül, például hogy nőknek férfi hallgatóság számára énekelni már bujálkodás. A szereplői ellenére sem elfogult a film, csak bemutatja, hogy az olyan elvek, mint például a gondolat- és érzelemterror, amik az alapvető józansággal és természetességgel mennek szembe az egyeduralkodóvá válás és az elnyomás érdekében, bármilyen vallást szélsőségessé tesznek, függetlenül attól, hogy az milyen vallás.

8. Kódjátszma - /The Imitation Game/ (2014)
Elsőre is tetszett a film, de igazán csak az újranézésnél éreztem késztetést, hogy a listára tegyem. Nem is a minősége miatt, hiszen a színészek Cumberbatchtől Knightley-ig remekek, Mark Strong pedig még közülük is nagy kedvenc, akik egy annak ellenére is izgalmas, világháborús dráma-thriller-krimi részesei, hogy azért lehet tudni, Turing csapata és gépe sikerrel járt az Enigma kódjának feltörésében. Turing karaktere és tragikus sorsa mellett mégis inkább az ütött szöget a fejemben a Kódjátszma kapcsán, hogy mennyi áldozatot követel, mennyi minden veszik el az előítéletek vagy az egyéni hasznok erőltetése miatt, de bőven nem csak Turing vonatkozásában mondom ezt, hanem a háborús stratégiáéban, a mindent behálózó, a kémszervezetek működésébe elég jó betekintést nyújtó finálééban, és Joan Clarke-éban is.

9. Jurassic World - /Jurassic World/ (2015)
Természetesen lehetett volna olyan filmet is választani ide, ami drámaibban, valós alapokon mutatja be az elüzletiesedő, elkényelmesedő, a kockázatokra fittyet hányó, a rendszerek határait az összeomlásig, a tragédiáig feszegető emberek túlélésért való küzdelmét (és most az Everestre nézek), de mert ezek alapja nálam régóta a Jurassic Park, és azon belül is Malcolm "szkepticizmusa", inkább a JW-t vettem előre. Mert nem csak a dinók a hűha, aztán meg a futás meg a sikítás, hanem az a mérhetetlen mázli is, amivel ez a turistalátványosság ilyen védelmi intézkedések mellett nem okozott sokkal előbb halált és vérontást (elég csak "delfinshowra" gondolni), ráadásul abszolút el tudtam hinni a világot, amiben a dínó már nem elég hűha. Pont annyit fejlődik az előzményekhez képest, amennyit kell, nem telepszik rá sem a leendő folytatás nyűgje, sem a visszautalgatás; szerintem erről vehet példát, aki innentől egy bejáratott franchise-t akar folytatni.

10. Hajnali láz (2015)
Ez a helyezés részemről nem csak a Hajnali láznak szól, hanem az idén látott magyar filmeknek összességében. Kísérletező kedvük, az új vagy újra felfedezett műfajok miatt a hibáik ellenére is nagyrészt kedvelhetőek voltak, és emlékezetessé tették 2015-öt; hozzáteszem, ha a Félvilágnak moziban lett volna a bemutatója a közszolgálati tévé helyett, az lenne itt. A Hajnali lázban Gárdos Péter vitte filmre a szülei megismerkedésének történetét, akik 1945-ben, a haláltáborból szabadulva, svédországi rehabilitációs táborokban lábadozva kezdenek levelezni. A képi világ egyszerű bemutató, leíró jellege nem versenytársa a Saul fiának, de a története hozzám közelebb állt (meg lehet nézni, hány fentebb levő filmnek témája a megmenekülés, a megváltás és az ezekhez szükséges elszántság és kitartás; úgy tűnik, most ezek találnak meg jobban), ami mellé egy szép, természetesen kicsit idealizált szerelem megismerése és a színészek kimagasló játéka (közülük is kiemelném Schruff Milánt) társul.


Tehát akkor röviden (illetve a linkek alatt bővebben  Smile ):
1. Mentőexpedíció - /The Martian/ (2015)
2. Whiplash - /Whiplash/ (2014)
3. Törtetők - /Entourage/ (2015)
4. Kingsman - A titkos szolgálat - /Kingsman: The Secret Service/ (2014)
5. Birdman (avagy a mellőzés meglepő ereje) - /Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)/ (2014)
6. Az ételművész - /Burnt/ (2015)
7. Keresztút - /Kreuzweg/ (2014)
8. Kódjátszma - /The Imitation Game/ (2014)
9. Jurassic World - /Jurassic World/ (2015)
10.Hajnali láz (2015)


***********************

OTHER TOP 5


1. Fekete tükör - Fehér karácsony - /Black Mirror - White Christmas/ (2014)
Igazán csak ez a karácsonyi különkiadás tekinthető külön filmnek, azért ezt írtam be, de a helyezés vonatkozik az egész angol minisorozatra. Két évadnyi zseniális sci-fi, leginkább arról, milyen következményekkel is járhat, milyen élet vár ránk, ha hagyjuk a technológiai fejlődést a fejünkre nőni. Legyen az az emlékeket HD-ban rögzítő "grain", egy politikai showműsor kék kabalafigurájának indulása a választásokon, a valós világba beépülő közösségi média vagy a gyász feldolgozásának új lehetőségei, minden történet ebben az antológiában egy-egy társadalmi jelenséget vagy problémát vesz nagyító alá, izgalmasan és elgondolkodtatóan. Vagyis pont azt csinálja, amire a klasszikus értelemben vett sci-fit a látványos űrcsaták helyett kitalálták.

2. Senki többet - /The Best Offer / La migliore offerta/ (2013)
Régi filmes adósságomat törlesztettem azzal, hogy egy kicsit jobban elmerültem Giuseppe Tornatore filmjeiben. Régebben is tetszett a minden részletre figyelő stílusa, az emberek iránti érzékenysége és a művészi látásmódja, de ennyire még egyik filmjében sem állt ez össze nekem, mint a Senki többetben. Mindezek mellé ugyanis akad itt két izgalmas pszichodráma, ahogy két, a világtól, a szociális kapcsolatoktól visszavonult ember ismer a másikban önmagára, és lesz egy páratlan szerelem alapja, amikor az ismert értékbecslőt, Virgil Oldmant kéri fel egy agorafóbiás fiatal lány, hogy segédkezzen a szülei által felhalmozott műkincsek értékesítésében. És még remek bűnügyi film is, mert egyre szaporodnak a gyanús jelek, hogy talán Virgilt ki akarják használni.

3. Paddington - /Paddington/ (2014)
Tavaly nagyon év végén jött, de amúgy sem rohantam volna megnézni ezt a medvés rajzfilmet, mert minek? Aztán idén párszor eszembe jutott, hogy csak kéne látni, aranyos volt a maci, és végülis a Stuart Little-t is szeretem... és pontosan azt is kaptam; egy Stuart Little-t, kicsit angolosan, de állati szórakoztatóan és szerethetően. Onnantól, hogy az ember lenyeli a narancslekvár-függő, beszélő perui medvéket, legfeljebb még a fülzsíros mutatvány akadhat a torkán, de nagyon jól éreztem magam a film közben, jó sokat nevettem, és szinte ötpercenként voltak olyan jelenetei, amiket imádtam, a mozgólépcsős például fergeteges volt. A látványvilága, az időnkénti átkötései, ahogy mondjuk Paddington "belelép" a filmbe, vagy a babaház meg egyszerűen varázslatosak.

4. A szem tükrében - /I Origins/ (2014)
Párszor hallottam már, hogy a mágia csak az, amit még nem sikerült tudományosan leírni és reprodukálni, egyébként ugyanazokat a jelenségeket írja le. A szem tükrében a spiritualitás egyik területéről gondolkodik el, hátha annak is lehet tudományos magyarázata, jelenségei, és erre épít fel az elején a sok kísérlet és vizsgálat miatt egy kicsit száraz, de érdekes szerelmi történetet, amit belecsomagol a hit és a tudomány állandó rivalizálásáról szőtt eszmecserébe, majd azt egy világméretű összeesküvésbe. Leginkább a filozofikus kérdései miatt lett emlékezetes, hiszen hány olyan dolog volt és lehet, amit csak a vizsgálati módszerek korlátozottsága és a felhalmozott tudás alacsony szintje miatt tartottak/tartunk az istenek művének vagy természetfelettinek?

5. Last Shift (2014)
Nem véletlen a kisköltségvetésű horrorok népszerűsége, hiszen kis ráfordítással is lehet nagyot szakítani, ha a stáb eltalálja a hangulatot... de az Ideglelés óra sokan elhiszik, hogy elég hirtelen beleüvölteni a kamerába, és attól már mindenki elalél, így egyre nehezebb igazán jót találni. 2015-ben nekem a Last Shift volt az, mert mindössze egy helyszínen, az idő 90%-ában egy szereplővel, egy arra teljesen alkalmatlannak látszó helyszínen (fehér csempés, kivilágított épület) tudott remek hangulatot és feszültséget csinálni a zsonglőrként használt kellékekkel, az okos vágásokkal, majd a vége felé a maszkmesteri munkával. A története talán nem túl erős, ahogy a befejezése is kicsit erőltetett, de a költségvetéséhez mérten mindenképpen ajánlott a műfaj engedékenyebb rajongóinak.


Ezekről itt lehet bővebben olvasni tőlem, ha valaki elmulasztotta volna  Smile :
- Fekete tükör - Fehér karácsony - /Black Mirror - White Christmas/ (2014)
- Senki többet - /The Best Offer / La migliore offerta/ (2013)
- A szem tükrében - /I Origins/ (2014)


***********************

BOTTOM 5


-5. Elrabolva 3. - /Taken 3./ (2015)
Döbbenetes az a mélység, ahova ez a nyugállományú kémről szóló filmsorozat már a harmadik részre eljutott. Az erősen "B"-kategóriás családi drámázás, majd az azt követő, szemérmetlen "Szökevény"-nyúlás még csak hagyján, de amikor megláttam a szarrá vágott, minden dinamikát nélkülöző, röhejesen béna akciójeleneteket, amik a film alapját kéne jelentsék, mindezt megfejelte a stáb a legrosszabb akciómesékbe illő túlélésekkel, és megkoronázta a filmtörténelem legidegesítőbb rendőrével, aki akkora zseni, hogy egy sakkfigurát kell pörgetnie az ujjai között, nehogy elfelejtse, mekkora zseni, de megeszi a perdöntő bizonyítékot a tett színhelyén... akkor éreztem, hogy ezzel a filmmel csak két dolog lett elrabolva: a pénzem és az időm.

-4. Vakrandi - /Un peu beaucoup aveuglément/ (2015)
Nem saját választás volt ez a film, hiszen a francia romantikus vígjátékokat már csak igen nyomós érvek hatására vagyok hajlandó nem messzire elkerülni, és az élményért csak részben volt vigasz, hogy akivel néztem, ő is hihetetlenül ostobának találta ennek a két nyomorult szociofóbnak a bénázását, amit a vékony falú lakásokban lerendeztek. Vannak nagyon jó darabok arról, hogy két össze nem illő ember hogyan talál mégis egymásra, de azokban nem egy tériszonyos barom van, aki úgy kergeti el a szomszéd lakás albérlőit, hogy elhiteti velük, a környéken kísértetek járnak, és nem is egy ígéretes, de elég merev zongorista-tanonc, aki félreértésből egy vadidegen pasival pantomimezi le a randit. Gagyi, gejl, rózsaszín habcsók, amit még megkeserített, hogy mások lelki nyomorán kellett volna nevetnem, és az továbbra sem nagyon megy.

-3. A kezdő - /The Intern/ (2015)
Ezt lehet, hogy magamtól is megnéztem volna, két könnyed órára vágyva a kütyükkel bajlódó papival és a hiperaktív startup-bigével, de fél óra után megint csak a megbánás maradt, hogy miért hiszem azt, hogy De Nironak maradtak még normális főszerepei. Ez a film miatta is egy kínosan túlhajszolt katyvasz lett, ami hol fiatalosan ökörködni akar, hol szentimentálisan drámai akar lenni, de az előbbi része idétlenkedés lesz egy idő után, az utóbbi meg a legrosszabb műgiccs, némileg megelőzve a fröccsöntött kerti flamingót, mert ez néha még a morbidba is átcsúszik. Aztán a film végén az író nekifutásból tökön rúg minden tanulságot, amit a filmből ki lehetne préselni, hogy a legutolsó emlék is negatív legyen róla.

-2. Spectre - A Fantom visszatér - /Spectre/ (2015)
Az új James Bondnak legalább az eleje és a vége tetszett, úgy nagyjából fél-fél óra időtartamban, de a köztük levő másfél óra azon dolgoknak volt széles tárháza, ami miatt sosem tudtam megszeretni ezt a sorozatot, legfeljebb egyes darabjait. Az eleganciáját azzal próbálja bizonygatni, hogy luxusmárkák reklámszpotjaiból veszi kölcsön a filmes eszközöket, a rejtélyességét azzal, hogy háromszor kell elutazni az isten háta mögé eggyel, és miközben egy szuperfélelmetes főgonosszal akarják összekötni a Craig-éra filmjeit, csak történetet felejtettek el írni az ötlet mögé. Ha Bond eddig is ez a művészieskedő sznobságot és steril sablonosságot egyszerre bemutató, lassú és kimért akcióutánzat lett volna (a kellemes kerete mellett), akkor már rég lekerült volna a "talán megnézem, ha nem lesz jobb"-listámról is.

-1. A fekete ruhás nő 2. - A halál angyala - /The Woman in Black: Angel of Death/ (2014)
Erre a helyre évek óta az adott időszak csalódást keltő sci-fijei szoktak kerülni, de még a Self/less sem volt annyira rossz, hogy kiérdemelje a LopottIdő-Díjat, csak egy középszerű koppintás bénácska alapötlettel, de egyébként egészen jó akciójeletekkel. Akkor már inkább teszem ide az év legunalmasabb rókabőrét, ami az első rész hírnevével akarta becsábítani a nézőket a moziba, hogy aztán mindenfajta kézügyesség nélkül lemásolva annak kellékeit az egészet nyakon öntsék egy penészes-szürke színvilággal, amitől még a riogatások is unalmasak lesznek. A Harry Potter és a Tűz Serlegének egyik rendezőasszisztense felelt a forgatókönyvért... szerintem ezzel mindent el is mondtam.


.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 60 EmptySzer. Jan. 20, 2016 8:05 pm

Niwrok írta:


* * *   Évértékelő (2015)   * * *

************************


Bow Köszi!

Rövidebb lett, mint vártam. tongue

Nos, annyira nem leptél meg - mondjuk, ez, ennyi év "közös" fórumozás meg filmezés után nem nagy dolog - egyedül talán a Törtetőkön akadtam meg... de azon is csak egy pillanatra. Aztán ránéztem a pendrive-ra, amire voltál szíves rátenni a sorozatot - ígérem, egyszer megnézem -, aztán minden világos lett: mindegyikünknek megvan a saját kis világa, aminek újdonságait szívesen fogadja...

Az életművész viszont fekete ló, arról nem is emlékszem, hogy beszéltél volna (tessék írni róla!!! tongue ). Tudom, hogy volt néhány szakácsos filmed, de egyik sem hagyott mély nyomot bennem. A többi meg... nagyjából egyetéretek. Igazából talán csak az én TOP 1-emet hiányolom a listádról, de az már neked akkor sem tetszett annyira, mint nekem.

Az OTHER TOP 5 kicsit más tészta, ahogy látom, azokat elég vegyes időintervallumból válogattad... ide mondjuk vártam volna az Alabama és Monroet, a Who I am-et, meg talán a The Subjectet... de igazából az is rendben van. egyetért

A BOTTOM 5-ből csak kettőt láttam, az Elrabolva 3 nálam is listás lesz - a Fekete ruhás nő 2 viszont nem húzott fel annyira, hogy fél év múlva is emlékezzek rá.


Mindenesetre szokás szerint lesz átfedés. Főleg a TOP 3-ban. Most olvasom az A marsit - gondolhatod... Wink

Azért milyen jó, hogy a Whiplasht meg a Kingsmant megnézted még, ugye? Legközelebb jobban rágom a füled. tongue


.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 60 EmptySzer. Jan. 20, 2016 8:38 pm

R2-D2 írta:

* * *   Évértékelő (2015)   * * *

************************

Bow  Köszi!
Rövidebb lett, mint vártam. tongue


Ne érezd feszélyezve magad! Te nyugodtan írhatsz többet   Razz .


R2-D2 írta:


Az életművész viszont fekete ló, arról nem is emlékszem, hogy beszéltél volna (tessék írni róla!!!  tongue ).  Tudom, hogy volt néhány szakácsos filmed, de egyik sem hagyott mély nyomot bennem. A többi meg... nagyjából egyetéretek.  Igazából talán csak az én TOP 1-emet hiányolom a listádról, de az már neked akkor sem tetszett annyira, mint nekem.

Az OTHER TOP 5 kicsit más tészta, ahogy látom, azokat elég vegyes időintervallumból válogattad... ide mondjuk vártam volna az Alabama és Monroet, a Who I am-et, meg talán a The Subjectet... de igazából az is rendben van. egyetért


Ha jól emlékszem, a TOP 1-ed a Második esély, és ha Simon nem lett volna annyira rossz karakter nekem, ami még ennyi idő után is rossz emlék, akkor belefért volna, de így nem. Így maradt a Kreuzweg, amit neked köszönhetően láttam, az drámájában és technikájában is jobban összerakott, bravúrosabb film volt nekem. A WhoAmI-on sokat gondolkodtam, és inkább csak az billentette a Last Shift felé a mérleget, hogy a horrort jobban szeretem. A Subject is a mérlegben volt, de közel sem olyan sokáig, mert szerintem zseniális ötletek, trükkök és meglepetések vannak benne, de leginkább a felirat készítése közben jöttem rá arra, hogy mennyire önismétlő egy-két helyen, és hogy 20 percet gond nélkül ki lehetne vágni belőle, rövidfilmeket viszont nem versenyeztetünk  Smile .

Az Alabama és Monroe más helyzet... Említettem itt előbb, hogy kész a lista, "hacsak valami végletesen ki nem maradt", és az Alabama ilyen, afelett átsiklottam. Nem írom már át, de akkor az lenne a 4., és az A szem tükrében az 5.. Nem baj az sem, hogy megemlékeztem a Last Shiftről, túlságosan szeretem a horrort ahhoz, hogy ne legyen egy sem a listámon, de azért ez lényegesen fajsúlyosabb.

Az éTeLművész tudtommal márciusban jelenik meg, akkor biztosan írok róla, és bár nem hiányoltad  Smile , de azért a Paddingtonról és a Hajnali lázról is tervezek ennél pár mondattal többet is  Smile .


R2-D2 írta:

Azért milyen jó, hogy a Whiplasht meg a Kingsmant megnézted még, ugye? Legközelebb jobban rágom a füled.  tongue


Bagoly mondja  tongue !
.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty
TémanyitásTárgy: A nagy füzet   Niwrok írásai 1.0 - Page 60 EmptySzomb. Jan. 23, 2016 10:25 am

.
A nagy füzet

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Dq50jl

Ennek a filmnek nem volt túl jó a híre, ahogy a nyomában járó vélemények sem. Talán ezért is húzódott ilyen sokáig, pedig egyébként megvolt egy ideje, a sorozatok mellett meg a magyar filmek térnyeréséről is szólt nálam filmes szempontból 2015. A Könyvtolvaj közelsége, amit sokat emlegettek a Nagy füzet kapcsán, szintén ellene szólt, merthogy az a film nem igazán jött be, még egy ifjúsági regény szintjén is túl meseszerű volt, az illúziókba menekülve távolodott el a háborútól, abból meg akkor inkább újranézem a Faun labirintusát.

Ezért is tetszett talán már az elejétől jobban az itteni alaphelyzet, ami legalább fizikailag is távol került a háborútól, amihez az üldöztetés és az öldöklés csak kiváltó ok, háttér, ami elől az anya elrejti ikerfiait az általa rég nem látott, a gyerek által meg nem is ismert nagymamához. Akkor már sokkal inkább átjött a hangulatból az egész faluszéli tanya érzés, legalábbis én a városi ficsúr fejemmel ilyennek tudom elképzelni a tanyavilágot, sőt, még ilyenebbnek. Azt a világot mindig is öntörvényűnek és magának valónak gondoltam, és akinek -panelban felnőve- az már a remeteség egy fokozata, amikor valaki két kilométerre alig lát embert. A háború természetesen fokozza a félelmeket, a nyomort, az elzártságot, közelebb hozza a halált még egy ilyen helyre is, főleg, ha közel a határ, és a stáb meg is maradt ennél, inkább csak eseti jelleggel vágtak be olyan szakaszokat, mint például a helyi zsidók begyűjtése és elszállítása, ami megint csak a belterjes drámára volt inkább hatással, azt taszították újabb és újabb mélységekbe. Szinte végig azt éreztem, ha ez a két fiú ennél a nagymamánál lenne ezen a helyen, akkor az események nagyjából a háború nélkül is így zajlanának, ezért is volt érdekesebb nekem ez a történetszál.

Mert a fiúknak a háború sokkal inkább jelenti azt, hogy nap mint nap meg kell küzdeni a nagyival, az általa kiszabott büntetésekkel, a folyamatos lelki és fizikai terrorral, és ebben talán a legnagyobb tragédia, hogy alapvetően a nagymama sem tűnik gonosznak (legfeljebb időnként rosszindulatúnak, mondjuk a sült csirkés jelenetnél), csak hát az évtizedes beidegződések már csak így működnek. El tudtam képzelni, és Molnár Piroskától el tudtam hinni, hogy a sok megcsalatás, a magány, a keserűség és az elszigeteltség felőrli annyira az embert, hogy egy ilyen önző, rigolyás vénasszony lesz, aki nem a szeretett rokonok viszontlátását érzi abból, amikor a lánya és az unokái felbukkannak az életében, hanem hirtelen ők lesznek minden keserűségének okozói és elszenvedői. Bosszút áll rajtuk a magány éveiért, azért, hogy csak akkor tudnak jönni, amikor szükségük van valamire. Hogy csak ki akarják használni, ahogy oly régóta mindenki, hogy csak el akarják venni a "kincseit", élősködni rajta, és megintcsak el tudtam hinni, hogy azok, akik ilyen sokáig magukra voltak utalva, azok ezt így reagálják le. Persze látszik, hogy a nagyi sem mindig teljesen kőszívű, már az első favágásnál megenyhül a fiúk felé, ahogy a "szukafattyázás" is (ami talán még inkább a lányának szól, mint a fiúknak) bántás helyett megszokássá szelídül, de közben érzi, ha nem tartaná kordában őket, a két életerős fiú pillanatok alatt a fejére nőne, akár még fenyegetést is jelenthetnének rá nézve, ahogy az később meg is történik.

A füzet ezzel párhuzamosan megörökíti, hogy az állandó terrorból a néző csak szemelvényeket kap, ahogy a fiúk ebben a "rideg állattartásban" a túlélésükért küzdenek, próbálva megerősödni edzéssel fizikailag és lelkileg, érzelmileg pedig úgy, hogy az egymás iránti összetartozáson kívül egyre inkább leépítik a kapcsolataikat és a kötődéseiket. Egyre távolabb kerülnek azoktól az emberektől, akik sokáig csak az emlékeikben léteznek, megfakulnak, mint egy álom, és egyre közelebb, legalábbis egyre jobban idomulni kezdenek azokhoz, akik körbeveszik őket, amit ugyan lehetne "beilleszkedésnek" nevezni, de amilyen közöny, kegyetlenség és erőszak ennek nyomában jár, amiatt nehéz és néha fájdalmas is látni. Ők hárman kerülnek közelebb egymáshoz, míg mindenki más csak a "külvilág", bármilyen is volt előtte a kapcsolatuk. Szinte már pszicho-thrillernek is nevezhető az az átalakulási folyamat, ami hármójukban, de főleg az ikrekben lejátszódik, amiben tragikus, és emiatt esetleg hiteltelen látni, hogy a két szeretetben felnőtt, jól nevelt fiú hogyan tud ilyen rövid idő alatt elvadulni, akiknek a nyomában erőszak és halál jár. Részemről abban a helyzetben megvoltak a kellő összefüggések, még a legérzéketlenebb cselekedetek is megalapozottnak tűntek, a háborús helyzetben szerzett tapasztalatok és a fokozatosság jól építette fel a feszültséget, ami talán nem is az akna felrobbanásánál érte el a csúcspontját (bár az is a gyakorlatiasságával és a kegyetlenségével mellbevágó volt), hanem azt követően a füzet, egész addigi életük lenyomatának a sorsa... ami akkor már nem kell egyiküknek sem.

A megvalósításra egy rossz szavam lehet csak, az is inkább csak zavart, mint hogy ténylegesen hiba lett volna... az utószinkron. Már attól is állandóan kizökkentem, hogy a szájmozgás hol stimmel, hol nem, de egy ideig még próbáltam azzal magyarázni, hogy biztos a külföldi színészek miatt. De azt végképp nem tudom, hogy sikerült úgy összevágni, hogy egy jelenet három snittjén belül sikerült kétszer váltani. A többivel bőven elégedett voltam, kifejezetten szép és erőteljes a fényképezés, Molnár Piroska és a Gyémánt testvérek is kifejezetten jól alakítanak, ahogy a mellékszereplőket játszó színészek is. Nekem nagyon bejöttek a füzetben megjelenő oldalak, a kis rajzok, az ákombákom rajzolt betűk, legfeljebb azt találtam furcsának, hogy honnan szereztek képet a fiúk mondjuk a német tisztről vagy Nyúlszájról. A tanya és az egész közösség bemutatása is jó volt, mondjuk az nekem kicsit furcsán vette ki magát, hogy a környéken mekkora az éhezés, de a vénasszony csirkéi szabadon kapirgálnak az udvaron, ahogy a disznói is békésen majszolják a moslékot, és még senki sem próbálta kirabolni őket a bolond lányon kívül, de ezt betudtam annak, hogy van elég híre a "boszorkánynak", hogy ne nagyon próbálkozzanak vele.

Ahogy az elején mondtam, sokan a Könyvtolvajhoz hasonlítják, mert gyerekek túlélésével foglalkozik a II. világháború körülményei között, hogy mi és hogyan segített nekik átvészelni ezt az időszakot, nekem mégis előbb jut eszembe a Nagy füzetről mondjuk a Psycho. Az ikrek átélik ugyan a háborút, annak tragédiáit több oldalról is (az oroszok bevonulása például a maga csendességében is megrendítő), de nekik mégis otthon van az igazi küzdelem, megőrzendő a józan eszüket, biztosítva a saját túlélésüket egy ellenséges övezetben, amit a saját nagyanyjuk testesít meg.

8/10
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 60 EmptySzomb. Jan. 23, 2016 12:15 pm

Niwrok írta:
.
A nagy füzet

Ennek a filmnek nem volt túl jó a híre, ahogy a nyomában járó vélemények sem. Talán ezért is húzódott ilyen sokáig, pedig egyébként megvolt egy ideje, a sorozatok mellett meg a magyar filmek térnyeréséről is szólt nálam filmes szempontból 2015. A Könyvtolvaj közelsége, amit sokat emlegettek a Nagy füzet kapcsán, szintén ellene szólt, merthogy az a film nem igazán jött be, még egy ifjúsági regény szintjén is túl meseszerű volt, az illúziókba menekülve távolodott el a háborútól, abból meg akkor inkább újranézem a Faun labirintusát.

8/10
.

A hivatkozott írásomban felhozott aggodalmaim mellett nagyjából egyet is tudok érteni veled - viszont megint van egy óriási nézőpontbeli, érzelmi különbség kettőnk között, ami alapjaiban meghatároz(hatj/)za az értékelést és a beleélést: a szülői nézőpont.

Nekem önmagában az alaphelyzet ezer sebből vérzik, onnantól elég szépen visszahozta magát a történet - a csöcsöket meg a nihillt (még ha tanya is) viszont nehéz hova tennem.

.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 60 EmptySzomb. Jan. 23, 2016 1:37 pm

R2-D2 írta:

Niwrok írta:
.
A nagy füzet

Ennek a filmnek nem volt túl jó a híre, ahogy a nyomában járó vélemények sem. Talán ezért is húzódott ilyen sokáig, pedig egyébként megvolt egy ideje, a sorozatok mellett meg a magyar filmek térnyeréséről is szólt nálam filmes szempontból 2015. A Könyvtolvaj közelsége, amit sokat emlegettek a Nagy füzet kapcsán, szintén ellene szólt, merthogy az a film nem igazán jött be, még egy ifjúsági regény szintjén is túl meseszerű volt, az illúziókba menekülve távolodott el a háborútól, abból meg akkor inkább újranézem a Faun labirintusát.

8/10
.

A hivatkozott írásomban felhozott aggodalmaim mellett nagyjából egyet is tudok érteni veled - viszont megint van egy óriási nézőpontbeli, érzelmi különbség kettőnk között, ami alapjaiban meghatároz(hatj/)za az értékelést és a beleélést: a szülői nézőpont.

Nekem önmagában az alaphelyzet ezer sebből vérzik, onnantól elég szépen visszahozta magát a történet - a csöcsöket meg a nihillt (még ha tanya is) viszont nehéz hova tennem.


Értem a szülői nézőpontot, de mondjuk a Metro Manila hasonlóan kilátástalan helyzetében nem az volt a verdikt hogy a lelketlen, felelőtlen szülők ezer veszélyen át rángatják a gyerekeiket?

Azért ismerek szülőket, nekem is van kettő Smile . Annyit közvetlen gyakorlati tapasztalat nélkül is értek a szülői nézőpontból, hogy állandó kockázat és felelősségvállalás, reagálva a körülményekre, jó esetben a gyerekek jobb közérzetéért, biztonságáért, azért, hogy megtanuljanak egyedül is boldogulni a világban. Mind minden kockázat, ez is csak utólag értékelődik át, méretődik meg. Minden szenvedésük ellenére azt kell mondanom, amiért az anyjuk odavitte a gyerekeket a nagyihoz, azaz hogy túléljenek, teljesült, a célját elérte... úgy, ahogy...

Teljesen véletlenül tegnapelőtt láttam egy más műfajú, hasonló alaphelyzetű filmet, és különösen érdekes volt a Nagy füzettel párhuzamban nézni Smile . Majd megnézzük, ahhoz mit szólsz Smile !
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 60 EmptySzomb. Jan. 23, 2016 3:04 pm

Niwrok írta:


Értem a szülői nézőpontot, de mondjuk a Metro Manila hasonlóan kilátástalan helyzetében nem az volt a verdikt hogy a lelketlen, felelőtlen szülők ezer veszélyen át rángatják a gyerekeiket?


A Metro Manilánál sem és itt sem így csináltam volna, ezért mindkét helyzetben az alapszituval bajom van. Ott csak én mentem volna el a városba, a gyereket és a nőt otthon hagyom (hisz valamennyi pénzük volt), itt meg kizárt, hogy lepasszoljam a gyerekeimet vidékre... úgy, hogy aztán egy évig!!! feléjük sem nézek. Közben meg szeretem őket. scratch

Leadni anyuhoz, akiről azt sem tudom él-e, hal-e, aki sosem szívlelt sem engem, sem a gyerekeimet nekem a legutolsó figura, akire rábíznám a kölyköket... biztos nem... Mad

Ettől függetlenül voltak jó pillanatai, ez tény.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty
TémanyitásTárgy: The Visit   Niwrok írásai 1.0 - Page 60 EmptyVas. Jan. 24, 2016 6:49 pm

.
The Visit

Niwrok írásai 1.0 - Page 60 2a61t21

Becca és Tyler két tizenéves, akik azért, hogy az anyjuk nyugodtan elmehessen egy egyhetes karibi hajókázásra az új pasijával, vállalják, hogy arra a hétre elutaznak a nagyszülőkhöz, akiket az anyjukkal való rossz viszony miatt eddig még egyszer sem látogattak meg. Becca ezt az alkalmat ragadja meg arra, hogy a leendő filmes karrierjére gyakoroljon, meg reméli azt is, hogy az egy hét alatt fellebben a fátyol, miért is ez a családi távolságtartás. "Nana" és "Pop Pop" lelkesen fogadják az unokákat, örülnek, hogy milyen tehetségesek, a nagyi azonnal sütit süt, a nagypapa megmutatja nekik, hogyan zajlik az élet a mindentől elég távol eső, elzárt kis tanyán, ahova nem hogy a madár, de a térerő sem nagyon jut el. A papi első este elmondja a gyerekenek, ők már öregek, ezért kicsit rigolyásak, így például ragaszkodnak ahhoz, hogy fél tízkor "takarodó" van, ami után jobb is, ha nem mászkálnak a szobájukon kívül, a másik pedig, hogy tapasztalhatnak furcsaságokat, hallhatnak ezt-azt, de ez az öregeknél előfordul, de nem sokkal több ez sem, mint amikor valaki alvajár. A gyerekek persze, hogy nem bírják ki, mikor a falánkság, mikor a kíváncsiság vagy az aggódás miatt szegik meg a "házirendet", és azt, amit ezek keretében tapasztalnak, az idő előrehaladtával a nap egyre nagyobb részében, azt egyre kevésbé tudják azzal magyarázni, hogy a nagyinak gyomorrontása és demenciája, a papinak meg inkontinenciája van, úgyhogy alig várják, hogy az anyjuk értük jöjjön.

Nem tett jót a filmnek, hogy már bőven azelőtt akadtak vele gondjaim, hogy a két "creepy" kis öreg felbukkant. Rögtön ott a blőd, az elképzelhetőség határait feszegető alaphelyzet, mert ugyan múltkor nézve a Nagy füzetet ott még menteni tudtam, hogy jó, hát a háborúban előfordul, hogy nem lát más lehetőséget a gyerekei nagyobb biztonságáért az ember, és elviszi őket a sosem látott nagymamához, akitől annak idején úgy menekült el ő maga is, hogy vissza sem nézett évtizedekig... de az legalább nem egy nyaralás volt, és nem csak úgy felrakta az anya a két kölyköt a vonatra, mint a csomagot. Az már nagyobb baj volt, hogy a mellékszereplők többsége elmeroggyantként viselkedik, akiknek mondjuk elég meglátni egy kamerát, és máris kényszer éreznek, hogy felidézzék a megyei Barátok Köztben játszott epizódszerepüket, illetve hogy miket játszottak az iskolai színjátszó körben vagy harminc éve. Ezen tudott még tovább rontani a már megint teljesen nevetséges found footage technika, mert jó, forgasson a csaj és a srác dokumentumfilmet akár úgy is, hogy a párbeszédek során olykor egymást veszik, hogy mindketten látszanak, meg a para közben világítsanak vele éjszaka, hogy lássanak is valamit, de amikor a nagyi csak azért veszi le a polcról az elrejtett kamerát, viszi magával és teszi le utána a földre, hogy lássa a néző, mit csinál, Becca meg a végén már a kilincset is a kamerával veri le, anélkül, hogy annak letörne egy alkatrésze vagy berepedne az üvege, az már túl erős volt. A tűrőképességem amúgy is tesztelte addigra már Tyler, mert elég tenyérbemászó a kis lurkó, de a legrosszabb, amikor rappel, mert ő ugye ilyen önjelölt youtube-sztár, akinek a négyből az egyik videóját már 345-en megnézték  faceplam ...

Kár is ezekért a bakikért, mert Nana és Pop Pop egyébként mindent megtesznek azért, hogy a nézőre ráhozzák a frászt. Ijedezni nem hagyon lehet, még az egyetlen működőképes jumpscare is annyira ótvar, annyira előre látszik, hogy meg sem rezzentem tőle. Az egyre újabb és újabb bolondériák és azok felbukkanása a váratlan pillanatokban, a nyomasztás és a feszültség viszont nagyon jók, és ettől a hangulat is. Mint egy kaleidoszkóp a szellemi leépülésre, amihez hasonlót nemrég láthattunk a Mercy-ben, és bár mi tudhatjuk, hogy horrort nézünk, ezért feltételezzük, hogy van valami a háttérben, de a gyerekeknek ők lehetnek egyszerűen csak a nagyszülők, akiket ciki lenne cserben hagyni, megbélyegezni, legalábbis amíg nem bizonyulnak közveszélyesnek, csak esetleg "fogócskáznak", "puskát tisztítanak" vagy megkérik Beccát, hogy takarítsák ki a sütőt, jó mélyre benyúlva (erősen Jancsi és Juliska a jelenet). Igazán ezért érdemes megnézni a filmet, Deanna Dunaganért, ahogy átváltozik a tiszta és a... "kevésbé tiszta" pillanatai között.

M. Night Shyamalan még mindig próbálkozik, és ha a néző ismeri, de kedveli a sablonjait, amik a legtöbb horrorfilmnek amúgy is vannak, akkor nagy csalódás nem érheti a The Visittel sem. De éppen az ismerőinek nem fog ez horrorfilmként működni, köszönhetően a "csodagyerek" elavult eszköztárának és jól ismert fordulatainak; akkor már inkább érdekesebb az ezúttal is meglevő drámai háttér és a tanulság, hogy mennyire fenntartásokkal, félelmekkel viseltetünk az öregek, az öregedés iránt... meg szól a családi konfliktusok feloldásának és kommunikálásának fontosságáról, mert ha puszta sértettségből és/vagy bűntudatból kiteszed egy ilyen hétnek a gyerekeid, csak hogy nyaralhass, akkor egy címeres hülyepicsa vagy!

7/10
.
Vissza az elejére Go down
Ajánlott tartalom





Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 60 Empty

Vissza az elejére Go down
 
Niwrok írásai 1.0
Vissza az elejére 
59 / 66 oldalUgrás a következő oldalra : Previous  1 ... 31 ... 58, 59, 60 ... 62 ... 66  Next
 Similar topics
-
» Niwrok írásai 2.0
» Niwrok írásai 3.0
» R2-D2 írásai 4.0
» R2-D2 írásai 2.0
» Remo írásai

Engedélyek ebben a fórumban:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Filmfórum :: Filmek, sorozatok világa :: Kritikák, filmes gondolatok-
Ugrás: