Kritikák, gondolatok a filmek világából |
| | Niwrok írásai 1.0 | |
|
+5Weide Mr. White Remo R2-D2 Niwrok 9 posters | |
Szerző | Üzenet |
---|
Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
| Tárgy: Da Vinci démonai / Da Vinci's Demons S1 Vas. Aug. 03, 2014 6:00 pm | |
| . Da Vinci démonai / Da Vinci's Demons S1Az egyik hiba, amit filmekkel kapcsolatban elkövetek néha, hogy ha egy film jónak ígérkezik, és tudom, hogy mennyire jónak, akkor megelégszem ezzel az érzéssel. Ez a bizonyosság olykor elveszi azt az alapvető kíváncsiságot, ami kell ahhoz, hogy megnézzek bármit, a "talán ez jó lesz" izgalmát, és előfordul, hogy kétes darabokra pazarlom az időt ahelyett, hogy azt nézném, ami nyilvánvalóan tetszene. Mindezt természetesen amellett az általános hiba mellett, hogy a különlegesen jónak ígérkező darabokat félreteszem, halogatom, egy hasonlóan különleges időszakra tartogatom, ami persze szükségtelenül hosszú eltolódást jelent. Ezek voltak azok a "démonok", amikkel Da Vincinek első körben meg kellett küzdenie nálam. Érdekes volt, ahogy Artu írt róla, hogy "önmagában tök jó, csak kár, hogy eszünkbe jut róla más", mert ez nálam is megvolt... csak éppen a sorozat egyik legnagyobb pozitívumaként. Az általa is említett Sherlock simán adja magát, az életre kelő vázlatokkal, a kivetített gondolatokkal, a fejtegetésekkel, a zseniális ötletekkel, a lassított felvételekkel; mind olyanok, amik a még épp csak a szárnyait bontogató zsenit frissé és újszerűvé tudják tenni a reneszánsz korában és fellegvárában is. Ebből a szempontból a karakter minden várakozásomat felülmúlta, mert nem csak hogy folyamatosan érződik a pengén való táncolás a zsenialitás és az őrültség között, a rengeteg ötlet, elképzelés, felelősség és az ügyesen felvezetett múltbeli és jelenkori rejtélyek zsongása, kiegészülve a politikai csatározások hatásaival, de a részenként menetrendszerű dühkitörések (még ha sajnos egyszer-kétszer inkább hisztinek is érződnek) és az egyre súlyosbodó autizmus jelzik: egyelőre a téboly áll nyerésre, arra nagyobb az esély. Ez különösen akkor vágott mellbe, amikor az egyik jelenetben szabályosan félni kezdtem a figurától (a disznósnál)... Így bár van hasonlóság, mégsem mondanám, hogy Tom Riley Da Vincije egyszerűen egy "reneszánsz Sherlock", sőt, egy még összetettebb jellem, érdekesebb lehetőségekkel... mert azokat a Sherlock nálam a 3. évadban eljátszotta. Viszont a Sherlock hasonlat olyannyira él, hogy "kis emlékeztetőként" még egy ismerős arc is felbukkant abból a sorozatból a Medici-udvarban, külön örömömre a személyes kedvencem (Lara Pulver). Azonban nálam nem a Sherlock volt a legerősebb hivatkozási pont, hanem az Assassin's Creed 2.. Hiába a más arcok ugyanazokra a szereplőkre, a másfajta karakterek, az eltérő történetvezetés, Firenze és az egész Medici-Pazzi rivalizálás élménye abból a játékban annyira megragadt, hogy az itteni dolgokra tulajdonképpen csak mint egy párhuzamos világban zajló eseményekre tekintettem... egy alternatív valóságra, amiben Ezio Auditore és a családja nem létezik. Volt hova kapcsolnom a szereplőket, a Sforzákat és a társaikat, Leonardo gépezeteit (például a tankot, amit ott ki is lehetett "próbálni"), még ha a sorozat időben meg is előzi egy pár évvel a játékot. És ez egy nagy dicséret részemről, hiszen az AC2 játékos pályafutásom egyik legjobb darabja volt, és azt is jelenti, hogy történelmi jellegű kalandfilmként a Da Vinci démonai nagyobb bakik nélkül megállja a helyét. Sikerült érdekes és hihető szereplőkkel megtölteni Firenze házait és tereit, és hogy egy-egy új réteggel, szállal sikerült feldobni a már ismert elemeket. Külön tetszett például, hogy a Medicikkel nem csak mint a város irányítóival, hanem a kor egyik Európa-szinten legnagyobb bankházának vezetőivel is foglalkozik, de jók a politikai intrikák, jók a mellékszereplők (néha átmennek kicsit ripacsba, de belefér). De ha már "Firenze házai és terei": azt kicsit sajnáltam, hogy a szűk büdzsé és gondolom jogi problémák miatt Firenze, Róma és a többi, bár hangulatos, de azért közel sem olyan látványos, mint lehetne, és csak részben az időnként elég elnagyolt és steril CGI miatt, hanem azért is, mert viszonylag kevés helyszínen játszódik, még ha az olyan ikonikus helyszínek, mint a Dóm és az Angyalvár köztük is vannak. Mindezek mellett a sorozat beépít egy kalandszálat is, és az meg aztán teljesen AC2: ott is könyvlapokat kellett gyűjtögetni, ott is egy térkép rajzolódott ki az oldalakból (ott egy világtérkép, nem csak egy része), ott is egy titkos "vault" helyét mutatva, és Mithrasz fiait, a régi titkok őrzőit és kutatóit sem tartott sokáig párhuzamba vonni az Aszasszin Renddel, ahogy a templomosok is nyugodtan ott lehetnének a háttérben. A kincskeresés hangulata és izgalma a kulcsokkal, a mindenfelé elrejtett jelekkel viszont túl gyorsan lepörög, és csak a vége felé kerül elő megint; a 2. rész végére Da Vinci láthatóan zsákutcába kerül, és több részen keresztül is egy helyben toporgásra kényszerül, amit a már jól ismert hurkokkal, töltelékepizódokkal szokás megoldani. Ezek azok, amik nem vagy alig mozdítják előre a történet menetét, ahol bármi is történik, a körülmények a kiindulópontba térnek vissza, és ezért általában utálni szoktam ezeket, de ezúttal még az a bravúr is sikerült, hogy ezeket az epizódokat legalább annyira szórakoztatónak találtam, mint a fő szálak eseményeit. A nyomozás a zárdában, a repeszbomba körüli felhajtás, a bírósági rész és a többi pont annyira kötött le, annyit színesített a már bemutatott szereplőkön és háttéren, hogy közben bár feltűnjön, de ne zavarjon, hogy alig léptünk előre a táblán. A táblán, amin a bábokat mintha nem is valós személyek, hanem két világrend mozgatnák, és bár persze látszatra minden a földről, a pénzről és a hatalomról szól, ott van mögöttük ezek térnyerése, miközben ezek is csak eszközökké válnak emberek kezében. Róma és Firenze háborújában az egyház és az Isten nevében elkövetett tettek remekül mutatták a Vatikán és előljáróinak mindenre kiterjedő hatalmát, és hogy Isten és a hit hogyan lett és lehet puszta fegyvertény a politikai manipulációk mezején. Az elején kicsit féltem, hogy a sorozat megragad a szexuális vonalon, hogy az erkölcsi tisztaságról papoló pápa "csak" a legnagyobb perverz lesz, és semmi több, de szerencsére ezeket a "kötelező" köröket letudták az első részben, és utána már sokkal inkább lesznek a tudatlanság és a félelmek vámszedői, minden alkalmat megragadva arra (ld. ördögűzés a zárdában) hogy a saját hatalmukról a tanulatlan köznép tagjait meggyőzzék, hogy ezek a "csodák", "bizonyítékok" későbbi tetteik felhatalmazásává váljanak, csak még monumentálisabbá téve azt a hatalmat, amit már eleve is birtokolnak... és persze ha nincs lehetőség erre, akkor majd teremtenek. Ez így egy sokkal mélyebb és pontosabb egyházkritika hál'istennek, egy újabb remek rétege a Da Vinci démonainak, mintha csak szimplán elszórtak volna még egy pár ministránsfiút a Vatikánban. Szóval csak azért, mert néhány háttér túl műanyag és kidolgozatlan, csak mert magán viseli a sorozatok olyan általános hibáit, mint a gyengébb karakterek és az "elfelejtett", "elhanyagolt" történetszálak meg a légből kapott vagy erőltetett emberi reakciók, az időnkénti butaság, nem áll szándékomban ezeket akár felróni sem. A Da Vinci démonai a legjobb és legjobban összerakott sorozatélmény volt hónapok óta, még ezekkel a hibákkal is jobban teljesített, mint az utóbbi időkben bármi ebben a kategóriában, úgyhogy egy dolog biztos: a bevezetőben részletezett hibát a második évad kapcsán nem fogom elkövetni. 9/10 .
A hozzászólást Niwrok összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Vas. Márc. 17, 2019 8:59 pm-kor. | |
| | | R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
| Tárgy: Re: Niwrok írásai 1.0 Vas. Aug. 03, 2014 6:18 pm | |
| - Niwrok írta:
- .
Da Vinci démonai / Da Vinci's Demons S1
Szóval csak azért, mert néhány háttér túl műanyag és kidolgozatlan, csak mert magán viseli a sorozatok olyan általános hibáit, mint a gyengébb karakterek és az "elfelejtett", "elhanyagolt" történetszálak meg a légből kapott vagy erőltetett emberi reakciók, az időnkénti butaság, nem áll szándékomban ezeket akár felróni sem. A Da Vinci démonai a legjobb és legjobban összerakott sorozatélmény volt hónapok óta, még ezekkel a hibákkal is jobban teljesített, mint az utóbbi időkben bármi ebben a kategóriában, úgyhogy egy dolog biztos: a bevezetőben részletezett hibát a második évad kapcsán nem fogom elkövetni.
9/10 . Hurrá!!!! Megnézted!!! A második évad jobb ennél, ha ez így tetszett, akkor attól elalélsz. Egyébként nálad is tök átjön az, amit én már régóta élvezek: ha egy adott művet tudsz kötni más, kedvnc művedhez, akkor az esetleg gyengébb mivolta is megszépül. Ismerve az Assassin's Creed imádatodat, cseppet sem lepődök meg értékeléseden. Da Vinci "ujjrázása" azóta egyik kedvenc elfoglaltságom... . | |
| | | Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
| Tárgy: Re: Niwrok írásai 1.0 Vas. Aug. 03, 2014 6:58 pm | |
| - R2-D2 írta:
Da Vinci "ujjrázása" azóta egyik kedvenc elfoglaltságom...
Azért vigyázz, hogy nálad ne vezessen ugyanoda ... Noha az AC-rajongás elnézőbbé tehetett, de tényleg úgy érzem, hogy ebben a sorozatban azért nem voltak akkora marhaságok, mint amiket mostanában megpróbáltak letuszkolni a torkomon... talán csak kettő. - Spoiler:
- Abszurd volt még maga a feltételezés is, hogy Da Vinci úgy indul neki Dél-Amerikának, hogy azt sem tudja, hova kell mennie. Az egy kontinens, az ég szerelmére! Erre végig úgy csináltak a 2. résztől, mintha csak a hátsó kertet kéne feltúrnia a Könyv után! - Tettek közül a legostobább Giulianoé volt a patakparton. Én legalábbis kurvára nem engedném közel magamhoz a kémet, akit éppen négyszemközt leplezek le... És hogyhogy "Irene Adlert" nem említetted, akár "ösztönzésként" is? Hiszen tudod, hogy őt legalább annyira kedvelem ...
. | |
| | | R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
| Tárgy: Re: Niwrok írásai 1.0 Vas. Aug. 03, 2014 7:13 pm | |
| - Niwrok írta:
- Spoiler:
- Abszurd volt még maga a feltételezés is, hogy Da Vinci úgy indul neki Dél-Amerikának, hogy azt sem tudja, hova kell mennie. Az egy kontinens, az ég szerelmére! Erre végig úgy csináltak a 2. résztől, mintha csak a hátsó kertet kéne feltúrnia a Könyv után! - Tettek közül a legostobább Giulianoé volt a patakparton. Én legalábbis kurvára nem engedném közel magamhoz a kémet, akit éppen négyszemközt leplezek le... És hogyhogy "Irene Adlert" nem említetted, akár "ösztönzésként" is? Hiszen tudod, hogy őt legalább annyira kedvelem ... . - Azt ő akkor még nem tudja, ne felejtsd el!! - Igen azon én is húztam a számat, bár Lucrezia nagy játékos volt... - Erre mondatnám azt, hogy szándákosan, de hazudnék. Eszembe sem jutott, szerintem anno, mikor néztem, fel sem ismertem. | |
| | | Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
| Tárgy: Re: Niwrok írásai 1.0 Vas. Aug. 03, 2014 7:35 pm | |
| - R2-D2 írta:
- Azt ő akkor még nem tudja, ne felejtsd el!! - Igen azon én is húztam a számat, bár Lucrezia nagy játékos volt...
- Azért nem akkora... viszont az biztos, hogy Giuglianot nem az eszéért szerettük . - Spoiler:
- De tudta ! Még méregette is a térképet, hogy hogyan illeszkedik Afrika partvonalába, azt meg tudta, hogy Afrika mekkora. Viszont a térkép egy olyan dolog volt, amit elsőre túlzásnak tartottam, aztán rájöttem, hogy így a jó. Az egész túl pontos volt, tiszta kontúrokkal, ami akkoriban nem volt jellemző, főleg nem akkor, amikor a térkép készülhetett... Csak később jutott eszembe, hogy pont ez a lényeg: a tudás, amit az emberek egyszer már birtokoltak, de aztán elveszett és most újra fel kell fedezni...
. | |
| | | Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
| Tárgy: The Fades S1 Szomb. Aug. 09, 2014 9:50 pm | |
| . The Fades S1A dolgok rendes menete szerint miután valaki meghal, a lelke, kiszabadulva a testéből, elhagyja a Földet. Azonban a dolgok most nincsenek rendben, és egyre több lélek ragad itt, arra kárhoztatva, hogy örök vándorai és nézői legyenek a materiális világnak, anélkül, hogy bármi módon hatni tudnának rá, vagy akár hogy pár emberen kivül bárkivel kapcsolatba tudnának lépni, hogy bárki látná őket és tudna a "létezésükről". Vannak azonban páran, a "látók", különleges képességekkel, akik közül néhányan egy titkos, saját szabályok szerint működő, underground csapatot alkotnak, az Angelic-et, és akik vállalták, hogy szemmel tartják az általuk csak Fade-eknek, Fakóknak nevezett lelkeket. Erre most nagy szükség is van, mert egyszerre két dolog is aggasztja az Angelic tagjait. Egyfelől az, hogy egyik legerősebb közülük (Sarah) apokaliptikus álmokat kezdett látni arról, hogy a Föld elpusztul, és mindent hamu terít be. Másrészt hogy a Fakók között felbukkant egy (eltart egy ideig, amire kiderül a neve, de ő John), aki nem pusztán képes materializálódni, vagyis láthatóvá válni, érinteni, fogni, de ezt a tudását leginkább egy dologra akarja használni: megölni az összes Angelic-et, és elsőként rögtön Sarah-t sikerül kiiktatnia. A kényes helyzetben úgy tűnik, hogy döntő szerep fog jutni egy problémás tinédzsernek, Paulnak, aki ugyan véletlenül szemtanúja lesz Sarah halálának, de akit jelenleg jobban lekötnek a családjával, a csajokkal és a legjobb barátjával (Mac) levő gondok, mint hogy mit is látott igazából vagy hogy mit is jelentenek az utóbbi időben felbukkanó apokaliptikus álmai arról, hogy a Föld elpusztul, és mindent hamu terít be... Felemásra sikeredett ez a sorozat, de legalább több dolog tetszett benne, mint ami nem. Jó volt végre egy olyan "élőholtas" darabot látni, ami nem csak felvázolni tud egy remek alapötletet, egy sajátosan komor világot, egy inváziót helyezve az események középpontjába, hogy közben a szereplők a saját személyes problémáikkal küzdenek, hanem mindezt olyan ötletekkel, fordulatokkal és jelenetekkel teszi, amiktől hol az állam esett le, hol csak nevetni tudtam... hol pedig a fejem fogtam. - Spoiler:
Az első kategóriára a legjobb példa bármi, amihez Johnnak köze van, már eleve a felbukkanásától kezdve, a másodikra Mac jelenléte, és az állandó filmes utalásai, a harmadikra meg az, amikor Paul és Mac ökörködnek hazafelé menet a suliból, és a nagy hülyülés közepette Pault elcsapja egy teherautó... és tényleg véletlenül.
Ami pedig még az egyedi ötleteknél is jobb, és rálicitál akár az In The Flesh-re, akár/főleg a The Strainre, ha már ezeket láttam ebben a műfajban mostanában: semmi olyan nem történt, még a legnagyobb marhaságok alatt sem, ami ne következne a korábbi eseményekből. Ha egy szereplőnek megváltozik a viselkedése, akkor annak mindig van oka (még ha néha csak halvány is, de legalább van); ha egy kérdés felmerül, akkor arra többnyire lesz válasz is. Nem lép ugyan ki a The Fades a helyszínül szolgáló kisváros kereteiből, tehát ebben a sorozatban sem kell várni, hogy mondjuk felbukkan a hadsereg, és elkezdene rendet tenni, vagy hogy bármilyen külső erő befolyásolná a dolgokat a megismert szereplőkön kívül, de legalább ezen szűk világon belül majdnem minden a helyén van. Miért is ragadtak a Fakók a Földön? Miért és milyen változásokon mennek keresztül? Hogyan kapcsolódik mindez a kisvároshoz? Kérjetek és kaptok... Bármilyen hibái is vannak, bármennyire öncélúnak is hat néha a váratlanság, a The Fades az egyéni drámákban, a karakterek bemutatásában igazán ütősre sikerült, és a sablonokat is elkerüli. A legjobban Sarah és a volt férje, Marc kapcsolata tetszett, hogy honnan indul az ő történetük, milyen események változtatják meg... és ha a lezárás nem lenne ennyire suta, még jobb lehetett volna. Szorosan a nyomukban ott van Mac, aki próbál viccelődni, de a poénokkal csak leplezni próbálja, hogy egyetlen ember van, aki úgy érzi, törődik vele, és állandóan retteg, hogy ezt az egy embert elveszítve az élete pillanatok alatt üresebb lenne még a mostaninál is. Ráadásul Mac az, aki a részek elején elmondja "Az előző rész tartalmából..."-t, és ez sokszor megmosolyogtatott, az utolsó részben viszont, a szorult helyzet ellenére -sőt, talán éppen azért!-, meg is nevettetett. Az Angelicből Neil volt a központi szereplő, és az ő megítélése változott talán legtöbbet az évad alatt, hiszen kezdetben kifejezetten pozitív figuráról van szó, elszánt és hősies katonáról, de lassan kiderül, ő katona, semmi több, és ahogy egyre jobban magára marad, ahogy egyre kevesebben vannak, akik utasításokat adnának neki vagy megerősítést a döntései helyességében, úgy lesznek egyre elkeseredettebbek a cselekedetei, és azt csinálja, amihez ért: katonaként old meg mindent, bármi áron. De nem maradnak ki a jellemrajzból a Fakók sem, közülük is leginkább John, aki úgy képes bemutatni a Fakó-lét hátulütőit, mint az egyik legelső Fakó, hogy a tettei ellenére is átélhető volt, mennyire kilátástalan a rengeteg korlát által bezárt puszta létezés (a Fakók nem "köznapi" szellemek, így a közlekedésükben az olyan egyszerű dolgok is akadályt jelentenek, mint egy ajtó), hogy ezek nyomán hogyan jelenik meg a fájdalom, és az hogyan erjed idővel haraggá. És kettejük között ott van Paul, akinek a saját problémái mellett úgy kell megoldásokat találnia az éppen aktuális helyzetekre, ami akár a világ megmentését is magába foglalhatja, hogy Neil és John "segítségével" mindkét oldal céljaiba, motivációiba betekintést nyerhet, és vele együtt én is, amit tökre élveztem az összefüggések miatt... csak elég zavaró, hogy Paul viszont jórészt tojik ezekre. Persze, még csak egy kamasz, de néha azért nem könnyű így, hogy Paulnak mindig vannak fontosabb dolgai, mint hogy a világ megmentésével foglalkozzon, nem véletlenül mondtam már az elején is. Amíg a felvezetés és a bemutatás tart, még érthető is, hogy Paul anyja, testvére és a pszichológusa a főbb szereplők, és hogy az a téma, hogy ez az igencsak magának való srác és "hűséges fegyverhordozója" milyen kalandokat él át a matek- és a törióra között, vagy hogy hogyan küzd meg Paul a saját nővérével, hogy helyük legyen az iskolai táncmulatság szervező bizottságában. Na de amikorra már eltűnések és gyilkosságok borzolják a kedélyeket, és sejthető, hogy Paul olyan erők birtokában van, hogy még az Angelic sokat látott és egyre fogyatkozó tagjai is lehidalnak tőle, csak nem annak kéne a legfontosabbnak lennie, hogy az új barátnőjével egyengesse a kapcsolatát, és az sem lehet mindenre válasz, hogy Paulban annyi az önbizalom, mint mackósajtban a brummogás, így az egyre gyakrabban megmutatkozó képességeiben is bizonytalan. Nem mintha romantikus drámaként rossz lenne a film, néha simán hozza mondjuk az Eleven testek szintjét, csak szokatlan, hogy egy apokaliptikus fantasy felét ez teszi ki. Nekem spec. a 4. és az 5. rész jött be a legjobban, addigra már a történet is kellően kibontakozott, de még nem jött el a végső csatára felkészülés lassúsága és a muszáj-cliffhanger az epilógusban, ami a soha el nem készülő második évadot vezette volna fel. Így meg legfeljebb a néző találgathatja, hogy mit is jelentenek a sárga felhők... 78% .
A hozzászólást Niwrok összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Vas. Aug. 10, 2014 7:40 pm-kor. | |
| | | R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
| Tárgy: Re: Niwrok írásai 1.0 Szomb. Aug. 09, 2014 11:24 pm | |
| - Niwrok írta:
The Fades S1 78%
Hogy Te miket nézel... de köszi, érdekesenk hangzik. Jó kis kedvcsináló. - Niwrok írta:
... ami a soha el nem készülő második évadot vezette volna fel...
Hogy gonosz legyek: így már értem. | |
| | | Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
| Tárgy: Re: Niwrok írásai 1.0 Vas. Aug. 10, 2014 12:46 am | |
| - R2-D2 írta:
- Niwrok írta:
... ami a soha el nem készülő második évadot vezette volna fel...
Hogy gonosz legyek: így már értem.
Ha én gonosz akartam volna lenni, akkor beleírom, hogy a szinopszis és a történet menete mennyire emlékeztet arra az Odaátra, amit nem is láttam, de az elmondásaidból simán olyan, mint annak a tiniverziója ! Az lett volna csak a "jó kis kedvcsináló" ! . | |
| | | R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
| | | | Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
| Tárgy: Re: Niwrok írásai 1.0 Vas. Aug. 10, 2014 12:02 pm | |
| - R2-D2 írta:
Bár az Odaát jóval komplexebb ennél.
Gondolom annyival, amennyivel hosszabb . . | |
| | | Weide
Hozzászólások száma : 747 Join date : 2013. Aug. 15. Age : 33 Tartózkodási hely : Budapest
| Tárgy: Re: Niwrok írásai 1.0 Vas. Aug. 10, 2014 12:12 pm | |
| - Niwrok írta:
- .
The Fades S1 Ez igazából tetszik, meg is hoztad volna a kedvem, ha le lenne zárva a sztori, vagy legalábbis nem úgy érne véget, hogy az egy második évad nélkül nem élvezhető/értékelhető teljes egészében. Egyelőre nem hiszem, hogy bevállalnám, majd ha ínségesebb időket élünk sorozatok terén. | |
| | | Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
| Tárgy: Nader és Simin - Egy elválás története / A Separation Vas. Aug. 10, 2014 12:15 pm | |
| . Nader és Simin - Egy elválás története / A SeparationA cím miatt, és mert a kevésből, amit tudtam a filmről, az egyik az volt, hogy egy házaspárról szól, azt hittem, hogy magának a válásnak lesz központi szerepe, és mert iráni filmről van szó, így adta magát az a feltételezés is, hogy a mienktől eltérő vallási és kulturális környezet kulcsfontosságú lesz. Ahogy viszont néztem a filmet, kiderült, hogy a válás igazából "csak" kiváltó oka és kerete az eseményeknek, a vallási kérdéseknek pedig csak átmenetileg jut váratlanul csekély szerep, és ettől a legjobb hivatkozási alap tényleg a Családi kör, mert ha nem is így, de ez a történet bárhol játszódhatna, ami az alaphelyzetet illeti, és legfeljebb az utóhatásai, a következményei igazodnának jobban az adott ország kultúrájához. A fő szál az, hogy a súlyos beteg apját otthon ápoló férj (Nader) kénytelen új megoldást találni az apja ellátására és felügyeletére, miután a felesége (Simin) beadja a kérelmet a válásra és el is költözik otthonról. Mivel ez egy bizalmi állás, ezért próbálnak ismerőst felvenni, így esik a választás Simin egyik kolléganőjének egy rokonára (Razieh), aki fenntartásokkal és kifogásokkal ugyan (messze lakik, így nehézkes az utazás, ill. hogy az amúgy munkanélküli férje esetleg rossz szemmel fogja nézni, hogy ő idegen férfiaknál vállal munkát), de elfogadja a felkérést, már csak azért is, mert sok az adósságuk. Razieh azonban nem sokat ért az ápoláshoz, így többször is olyan helyzetet okoz a viselkedésével, ami akár az öregúr sérülésével, akár halálával is végződhetne, és amikor Nadernek egy ilyen a tudomására jut (és csak azért, mert korábban ért haza a munkából), dühében gyakorlatilag kidobja az "ápolónőt" a lakásukból. Ez a kidobás lesz a konfliktus igazi forrása, mert Razieh utána fájdalmakra panaszkodik, kórházba kerül, a látogatásra érkező, bűntudatos Nader pedig megtudja, hogy a nő elvesztette a babáját, akivel állapotos volt. Amikor pedig Razieh férje, Hojjat tudomást szerez az egész munkavállalásról és lökdösésről, beperli Nadert azzal, hogy miatta halt meg a gyermekük. A film jó kétharmada így ennek a bírósági tárgyalásnak az előkészítésével, előzményeivel foglalkozik, valamint, hogy hogyan derülnek ki az egyre újabb és újabb részletek a körülményekről. Mert ugyan a néző is sok mindent lát, ahogy a szomszédok is, de magát a végzetesnek kikiáltott pillanatot senki magán az áldozaton és Razieh hatévesforma kislányán kívül, így a per tárgya igazából csak vallomásokból, egyéni emlékekből és benyomásokból áll. Így leginkább tárgyalótermi kriminek tűnik maga a film, és ezt csak erősítik a nyomozások és a háttérben zajló kis machinációk, ahogy persze mindenki igyekszik az eseményeket a saját szájíze szerint bemutatni, magyarázni, és erre lehetősége is van, mert a tárgyi bizonyíték szinte nulla... és ez egy kicsit zavaró is lehet a bűnügyi regényeken és CSI-n felnőtt nyugatiaknak... nekem legalábbis az volt. Mert egyébként lehetne, és hiába próbálta kideríteni a hatóság, hogy az ajtón kilökött Razieh a taszítás következtében eshetett-e oda, ahol később megtalálták, ha egyszer ennél ezerszer fontosabb kérdések is elsikkadnak. - Spoiler:
Nekem például nagyon hiányzott, hogy kiderítsék, hol is volt Razieh, és ha tényleg orvosnál, akkor őt miért nem keresték meg... azon kívül persze, hogy akkor nem lett volna téma, és a filmet pillanatok alatt rövidre lehetett volna zárni.
Viszont a tudomásul vételen kívül engedékenyebb is vagyok ezzel a kis "titkolózással", mert mégiscsak ez teremt alapot arra, hogy ezt a sajátos, de mégis bármikor, bárhol elképzelhető helyzetet minden részletében, sajátosan iráni környezetbe helyezve bemutassa, és mondjuk olyan témákkal hozakodik elő, mint a családon... azaz bocsánat, a "kapcsolaton" belüli erőszak, aminek a megítélése jócskán más ott, mint nálunk, vagy hogy egy válás lehetőségét melyik érintett (férj, feleség, gyerek) hogyan éli meg. Kezdődik már rögtön az egész Nader és Simin válóperének egy tárgyalásával, ahol megismerhetők az ország ítélkezési szokásai, vagyis hogy igazából nincs jogi környezet és jogszolgálat, magát a törvényt (a Koránt) mindenki ismeri, és így csak a bizonyítékokon, a felek által feltárt és elmondott vallomásokon és a bíró megítélésén múlik az egész, a súlyosbító és enyhítő körülmények figyelembevétele... és ugye itt bizonyítékokról nem nagyon beszélhetünk. Ettől a tárgyalóterem nem is a per, hanem tényleg a perlekedés színtere lesz, ahol ha a bíró nem elég körültekintő, tényleg annak lesz "igaza", aki hangosabb. Az is egy sajátos réteget ad a történetnek, hogy tényleg egy olyan szeletét mutatja be Iránnak, ami "túl" ismerős nekünk... csak épp nem Iránról jutna eszünkbe. Az állandóan jelen levő csadorokon és az arab nyelven kívül csak esetenként bukkannak fel olyan dolgok, amik utalnának rá, hol is vagyunk, és néha olyan apróságokra kaptam csak fel a fejem, hogy milyen állati olcsó a benzin. Iránhoz képest váratlanul "nyugatias" minden, mert Nader és Simin nagyvárosi értelmiségi családot alkotnak (Nader banki alkalmazott, Simin tanár), a lakásukról a berendezés alapján meg nem mondaná senki, hogy az nem teszemazt Pesten van, és az utcán közlekedő autók is a legújabb nyugati modellek (feltűnően sok Peugeottal), nem a várt leharcolt arab csotrogányok. A vallás pedig, aminek én ugye meghatározó szerepet vártam, a gyakori Koránra meg mártírokra való esküdözés mellett igazából egyetlen egyszer kerül előtérbe, de annyira -nekem- abszurd módon, hogy az egyik kedvenc jelenetem lett. - Spoiler:
Ez pedig a "vallási tudakozó" felhívása volt. Az abszurd pedig az volt benne, hogy elgondolkodtam, milyen vallásosság az, ami az öreg tisztába tételéhez hasonló, -nekem- banálisnak tűnő kérdésben fontosnak tartja a konzultációt, de közel sem ilyen érzékeny, amikor valakinek a gyilkossággal megvádolásáról van szó és a körülötte felbukkanó hazugságokról.
És ha már kedvenc jelenetek. Már a főcím utáni első nagyon tetszett, ami egy jó pár perces vágatlan jelenet, azokat meg szeretem, és a szituáció is gyorsan megalapozza a hangulatot, ahogy Simin próbálja a bíró előtt kellően alátámasztani a válási kérelmét. Nekem az érzelmek bemutatása is elegendőnek bizonyult, hiszen a szenvedélyes viták, az egyéni drámák, a szinte minden oldalról felmerülő titkolózások és hazugságok, a fokozatosan előkerülő új körülmények, az egyre jobban elfajuló és elmérgesedő helyzet éppen elég szenvedélyességet és feszültséget hozott magával... mégis, engem leginkább az a jelenet sokkolt, amiben gyakorlatilag semmi ilyen nincs, csak a gyerek játszik zavartalanul a "buborékokkal". Mindezek mellett pedig ott egy kapcsolat megszakadásának keserűsége is, egy olyan csapdahelyzetben, amikor a nő arra vár, hogy a férfi kérje meg, hogy maradjon, a férfi meg a nőre hagyja a döntést, mert nem akarja még a legenyhébb erőszakkal sem maga mellett tartani. A tinédzser lányuk meg csak pattog Nader és Simin között, hiszen bár mindketten azt mondják, hogy az ő érdekében teszik a dolgokat, de mégis a lányt viseli meg a legjobban az egyre fenyegetőbben közelgő válás... nem is véletlen, hogy a filmnek ott van vége, ahol. Szereplők közül pedig, hiába kap dühében vagy tehetetlenségében többször is dührohamot, hiába látszik/mutatják/mondják agresszívnek és bosszúszomjasnak néha, talán Hojjat volt az, akiben nem kellett csalódnom (a szimpátia azért elég erős kifejezés lenne a karakterrel kapcsolatban), mert mondjuk nem próbálta elmaszatolni a dolgokat, nem próbálta a helyzetet hazugságokkal és titkolózással a maga javára fordítani; inkább "csak" egy apa volt, aki elvesztette a gyermekét. Szóval jó a bemutatott családok többszörösen összetett drámája, jó a rendezés, nagyon jók és hitelesek a színészek, maga a környezet és pár vonás az egyediségével tudja megfogni a nézőt, úgyhogy én mindenképpen megnézésre javaslom. 82% .
A hozzászólást Niwrok összesen 3 alkalommal szerkesztette, legutóbb Vas. Márc. 17, 2019 9:01 pm-kor. | |
| | | Niwrok Admin
Hozzászólások száma : 3578 Join date : 2012. Oct. 06.
| Tárgy: Re: Niwrok írásai 1.0 Vas. Aug. 10, 2014 12:21 pm | |
| - Weide írta:
The Fades S1
Ez igazából tetszik, meg is hoztad volna a kedvem, ha le lenne zárva a sztori, vagy legalábbis nem úgy érne véget, hogy az egy második évad nélkül nem élvezhető/értékelhető teljes egészében. Egyelőre nem hiszem, hogy bevállalnám, majd ha ínségesebb időket élünk sorozatok terén.
Az a történet, amiről az évad szól, tulajdonképpen le van zárva, csak ez a lezárás olyan erőket hoz működésbe, olyan következményei mutatkoznak meg az utolsó fél percben(!), amik tényleg csak arra jók, hogy nyitva hagyják a folytatás lehetőségét, és előtte utalás sem nagyon volt rájuk, mondjuk pár figyelmeztetésen kívül, hogy "Ne buzerálj olyan dolgokat, amiket nem ismersz!". - Spoiler:
A sztori van annyira kerek, hogy én például nem is tudom, hogy ha lenne második évad, annak hogy lehetne ugyanígy The Fades a címe.
. | |
| | | Weide
Hozzászólások száma : 747 Join date : 2013. Aug. 15. Age : 33 Tartózkodási hely : Budapest
| Tárgy: Re: Niwrok írásai 1.0 Vas. Aug. 10, 2014 12:37 pm | |
| - Niwrok írta:
- Weide írta:
The Fades S1
Ez igazából tetszik, meg is hoztad volna a kedvem, ha le lenne zárva a sztori, vagy legalábbis nem úgy érne véget, hogy az egy második évad nélkül nem élvezhető/értékelhető teljes egészében. Egyelőre nem hiszem, hogy bevállalnám, majd ha ínségesebb időket élünk sorozatok terén.
Az a történet, amiről az évad szól, tulajdonképpen le van zárva, csak ez a lezárás olyan erőket hoz működésbe, olyan következményei mutatkoznak meg az utolsó fél percben(!), amik tényleg csak arra jók, hogy nyitva hagyják a folytatás lehetőségét, és előtte utalás sem nagyon volt rájuk, mondjuk pár figyelmeztetésen kívül, hogy "Ne buzerálj olyan dolgokat, amiket nem ismersz!".
- Spoiler:
A sztori van annyira kerek, hogy én például nem is tudom, hogy ha lenne második évad, annak hogy lehetne ugyanígy The Fades a címe.
. Na, ez így már sokkal barátságosabban hangzik. Igazából már megszoktam, főleg az animéknél, hogy a teljes sztorinak csak egy arcja van általában lezárva, vagyis egy aktuális konfliktus/probléma feloldásra kerül, de az összetettebb, nagyobb szálak lógnak a levegőben, az árnyak tovább sűrűsödnek, sok karakter indítéka, múltja kifejtetlen marad, szóval ezzel annyira nincs gondom, inkább csak azzal, ha konkrétan semmilyen szál nincs elvarrva, és így önmagában sem értékelhető az évad. Szóval lehet, felkerül a tervezett listába. | |
| | | R2-D2 Admin
Hozzászólások száma : 4535 Join date : 2012. Oct. 03. Tartózkodási hely : Szombathely
| Tárgy: Re: Niwrok írásai 1.0 Vas. Aug. 10, 2014 2:10 pm | |
| - Niwrok írta:
- .
Nader és Simin - Egy elválás története / A Separation
Szóval jó a bemutatott családok többszörösen összetett drámája, jó a rendezés, nagyon jók és hitelesek a színészek, maga a környezet és pár vonás az egyediségével tudja megfogni a nézőt, úgyhogy én mindenképpen megnézésre javaslom.
82% . Na, akkor ez sem volt egy rossz ajánlat. Egyébként neked látókörödbe került volna, ha nincs a baráti ajánlás? Nekem biztosan nem. | |
| | | Ajánlott tartalom
| Tárgy: Re: Niwrok írásai 1.0 | |
| |
| | | | Niwrok írásai 1.0 | |
|
Similar topics | |
|
| Engedélyek ebben a fórumban: | Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
| |
| |
| |
|