Kritikák, gondolatok a filmek világából |
| 2 találat | Szerző | Üzenet |
---|
Téma: R2-D2 írásai 2.0 | Niwrok
Hozzászólások: 992 Megtekintés: 93939
| Itt található: Kritikák, filmes gondolatok Tárgy: Egy háború / Krigen Pént. Feb. 26, 2016 9:21 pm | - R2-D2 írta:
Egy háború
Egy háború. Elég beszédes a cím, túl sok zsákbamacskát nem árul… pedig aztán nem is csak önmagában arról a háborúról szól, amiben egy dán osztag Afganisztánban próbál a tálibok ellen vívni, hanem az annak a következményeként Dániában megtartott hadbírósági tárgyalásról is. A film ugyanis nem (csak) egy hadszíntéren játszódó háborús dráma, hanem van neki egy tárgyalótermi, illetve egy családi szála is: a végére pedig a háború igazándiból egy ember háborúja lesz, egy tiszté, akinél a tét egy döntésének következményeként kiszabható négy éves börtönbüntetés elkerülése. Tekintve, pedig, hogy a Krigen nem hollywoodi mozi, az egész történet csontig hatolóan hiteles és életszerű – már-már dokumentarista jellegű – amiben nézőként rendesen fel van adva a lecke nekünk is, hogy most Pedersen mellé állunk-e, vagy a takaró alól kilógó halott gyerekek látványa miatt ellene fordulunk.
Mert ahogy írtam, eljön majd az is. Az egyik akcióban ugyanis balul sülnek el a dolgok – előtte, csak úgy mellékesen látunk egy roppant megindító afgán családi drámát – a járőröző csapatot beszorítják a tálibok, Petersen pedig légi támogatást kér. A baj csak az, hogy a civil lakosságot pajzsként használó tálibok ellen bevetett bombázásnak voltak polgári áldozatai – ennek a felelőse pedig egyértelműen az a parancsnok, aki belehazudott a rádióba, mikor azt mondja, hogy tiszta a célpont. Ja, mindezt a fejkamerák és digitális hangrögzítők korában… s most akkor álljunk is meg egy picit.
Mondd csak, kedves néző, te mit csinálnál, ha az osztagod halálos csapdába kerül, az egyik katonádat nyaklövés érte – úgy, hogy korábban már volt egy másik „baleset” a csapatban – és reménytelen a kitörés? Mikor egy kis falu egyik házának udvarára szorulsz, RPG-vel lőnek rád, a társad meg haldoklik? Mikor nyilvánvaló, hogy nincs más megoldás, mint a légicsapás? Mikor az a fránya bürokratikus rendszer nem akarja a saját!! katonáit kimenteni, nehogy civil áldozat is legyen? Te nem mondanád, hogy „Pont telibeszarom, kik vannak az ellenséges területen!” ? Te nem tennél meg mindent a csapatod kimentéséért?? Kegyetlen dolog a háború, kegyetlen döntésekkel – mikor a háborúzó felek egyike nem a szabályok szerint játszik, van más út, mint a szabálytalan??
Fura egy világ, biztos. Még furább lesz, mikor Petersent leszerelik, majd otthon bíróság elé állítják – négy év börtön várhat rá emberölésért. A tiszta célpont ugyanis nem volt tiszta, ártatlanok is meghaltak, a bíróság lelkes ügyésze, egy fiatal nő pedig szépen összerakosgatta a képet, miszerint Petersen hazudott a légicsapás előtt. Nos, itt is két dolog jutott eszembe. Az egyik, hogy pont ilyennek képzelek el egy TASZ-os és HELSINKI BIZOTTSÁG-os hülye picsát, akik a nagy emberjogokba burkolózva képes a saját népét, országát, emberét pellengérre állítani… a másik meg… a másik meg Nathan Jessup ezredes az Egy becsületbeli ügyből. Kéjes örömmel néztem volna, mikor Jack Nicholson elküldi a halál f@szára az ügyésznőt, elmagyarázva a háború kegyetlen mivoltát és a szörnyű, ámde elkerülhetetlen ártatlan áldozatok szükségességét. Megmondom őszintén, felment a cukrom, mikor a nő sorban szólította a tanúkat, szegény Petersen pedig csak ült megtörve, holott az ember igazságérzete (és a film is egy pontig) azt sugallta, hogy helyesen cselekedett. De nem lenne ilyen jó a film, ha ilyen egyszerű lenne: egy ponton rendesen csavarnak egyet a tárgyalás menetén és olyan bizonyítékok kerülnek elő, amik képesek megfordítani a nézők kegyeit.
Innentől pedig már csak egy kérdés marad: Petersen, megtörve a vádak és saját lelkiismeretének súly alatt beismeri-e, hogy hazudott, vagy kitart-e álláspontja mellett? Mi a fontosabb: a becsülete, együttérzése az ismeretlen halottak iránt… vagy a saját családjának fontossága? Aki hónapok óta várják, hogy hazatérjen, akik számítanak rá … és akiknek néhány sajnálni való afgán család a távoli faluban értelem szerint kevésbé fontos, mint a férj, apuka megmentése a börtöntől. És egyáltalán: van-e bármi esély, hogy a perdöntő bizonyítékok ellenére megfordulhat-e a tárgyalás kimenetele? És… Petersen akarja-e, hogy ne menjen börtönbe? Egy háború. Az. Háború a lelkekben, háború a jogban, de legnagyobb háború a nézőben: tényleg gyilkosnak tartjuk Petersent, csak azért, mert kimentette osztagát a halálos csapdából??? Súlyos kérdések, ám ezúttal nincs rajtuk amerikai cukormáz. Kőkemény valóság, aminek keménységét a hitelesség és a helyzet abszurditása egyaránt adja.
85%
Bármennyire is emberi volt, hiteles és elgondolkodtató, nekem már kicsit túl "dokumentarista" volt, több olyan jelenettel, ami nekem nem tett hozzá annyit a filmhez, amennyi időt rászántak (pl.: a sárkányeregetés). A család szerepe is igazából az autóban lezajló "kinek a gyereke fontosabb neked?" beszélgetésben kapott nekem szerepet, és még ha az otthoni, apa nélküli élet nehézségeit jól be is mutatta, de nekem nem lógott ott a tragédia. Ráadásul ha az egész film Petersen döntésére van kiélezve, és utána a tárgyalásra, akkor ebben az afgán családdal történtek "csak" egy tragikus mellékvágány szerepét töltik be (pedig az a vonal a bénázások miatt legalább annyira elcseszett... vagy a dánoknak nem tanítják, hogy őzgidát sem simogatunk, ha utána vissza akarjuk engedni a természetbe?!). Úgyhogy mindezekkel együtt, a bevezető aknás jelenetét meg még párat leszámítva a film nekem igazán a közepén kezdődött el. Én értem, hogy a "jogászkodás" manapság szitokszó, én is vagy húsz olyan törvényt tudnék mondani, ami egyszerűen ostobaság, csak arra jók, hogy bármiért lehessen bírságolni, és tényleg vannak olyan helyzetek, amikor ügyvédek túlzásba viszik a "pátyolgatást" (csak az eklatáns példa: Breivik, a norvég tömeggyilkos beperelte a norvég államot a méltatlan fogvatartási körülményei miatt... mert például hideg volt a kávéja ). "Pellengérre állítást" viszont én itt nem láttam, már csak azért sem, mert Petersent nem a célpont "tisztasága" miatt fogták perbe. - Spoiler:
Nem tudom, hogy ez a feliratok különbsége miatt volt-e, vagy ugyanazt értelmezzük máshogy, de az én olvasatomban a "PID" egyszerűen annyit jelentett, hogy Petersen oda kérette-e a légicsapást, ahonnan lőttek... hogy meggyőződött-e róla, hogy onnan lőnek, ahova a rakéta ment. Szómágiának tűnik, de a jog már csak ilyen; a "láttak-e ott fegyverest?" kérdés nem egyenlő a "biztos volt-e abban, hogy nem lesznek civil áldozatok?" kérdéssel. Petersen az utóbbiban nem is lehetett volna, elvégre azt semmilyen jog nem írhatja elő, hogy bárkinek is egy háborús helyzetben át kell látnia a falakon... ettől még a média korában könnyű ezt felhasználni, mondjuk politikai célokra, de itt most ez jogi kérdés... és a jog egy vallomásba foglalt torkolattüzet is bizonyítékként fogadott volna el, ahogy azt Butcher miatt meg is tette... és azzal már rohadtul nem foglalkozott senki, hogy ő honnan és hogy láthatta azt a torkolattüzet, amit senki más nem. Igen, a jó az lenne, hogy ha mindig csak a "rosszfiúk" esnének áldozatul, de ez csak egy igencsak rövid ideig volt divatban, amikor mondjuk az Amerikai polgárháború idején a szembenálló felek kijelöltek egy szép mezőt, amit szétágyúztak meg bevéreztek, és volt olyan, amit a környék úri lakossága látványosságnak tartott, és kikocsikáztak egy közeli dombra háborút nézni. Egyébként a civil lakosság mindig is csak veszthetett bármilyen harci cselekményben. Lehet, hogy csak a dán jogrend ennyire szőrszálhasogató, ha mondjuk a Gyilkos megszállásból indulok ki, akkor az USA sokcsillagos honlegényei nem ilyen finnyásak, és akkor is szőnyegbombáznak egy iraki falut, ha a katonák üvöltik a rádióba, hogy ott csak pár kölyök focizik... és akkor még el sem jutottam a Wikileaksben mutogatott Collateral Murderig. De szerintem nem baj, ha nem lehet csak úgy "megelőzési célzattal" bármit szarrá lőni bármilyen körülmények között is, mert az effajta emberölést a békejog is gyilkosságnak minősíti, és ne legyen mindenre kifogás, hogy "De hát háború van!". Viszont a tragikus gyerekfotók ellenére sem mondta senki, hogy Petersennek csak azért hagyni kellett volna legyilkoltatni az embereit, nehogy akár egy civil áldozat is legyen (főleg azután, hogy egy éppen hasonló családot megölettek a közönyükkel, azért mégsem fogtak perbe senkit, pedig az nálam súlyosabb megítélés alá esett), csak azt, hogy meggyőződött-e róla, hogy legalább egy fegyveres is van ott, és ezzel a célzott támadással lesz alkalma kimenekíteni a csapatát. Az egy más kérdés, hogy Petersen ezt sem tette meg... Egyébként egy apróság miatt maga a bírósági tárgyalás sem volt akkora élmény nekem, mint -ha már szóba került- az Egy becsületbeli ügy. Petersen ügyvédje ugyanis szerintem egy sarkalatos kérdéssel kihúzhatta volna az egész eljárás alól a szőnyeget, és bár Petersennek még akkor is lett volna egy meccse a lelkiismeretével, de a jogi része lezárult volna, és ez a kérdés motoszkált végig a fejemben. Lehet, hogy Petersen csak félinformációk alapján döntött (mert az aztán tényleg bebaszna, ha egy katonának minden cselekedetét, gondolatát döntését narrálnia kéne a későbbiekre tekintettel, miközben a golyók süvítenek a feje felett), de egyértelműen oda lövetett, ahonnan rájuk lőttek... és ezt az bizonyítja, hogy tovább nem lőttek rájuk, és el tudtak onnan jönni! Persze ettől még ott a kockázat, de azért egy katonának bőven lehet annyi "harci ösztöne", hogy meg tudja állapítani, honnan lőnek rájuk, ha ezt nem is más rágja artikuláltan a szájába, és nem diktálja bele egy mikrofonba ...
A dilemma ettől még él és valós, Petersen drámáját ez nem kisebbíti, hiszen kockáztatott, és az nem adott "tiszta" eredményt... de melyik döntés "tiszta" egy háborúban? T.i.: A Saul fiánál nekem is jobban tetszett, sokkal . 7,5/10 . | Téma: R2-D2 írásai 2.0 | R2-D2
Hozzászólások: 992 Megtekintés: 93939
| Itt található: Kritikák, filmes gondolatok Tárgy: Egy háború / Krigen Csüt. Feb. 18, 2016 9:52 pm | . Egy háborúAz eredeti címében Krigen-nek hívott moziról azt kell tudni, hogy egy dán alkotás, és hogy az idei év idegen nyelvű Oscar versenyében ez az egyik film a Saul fia vetélytársaként. Nem tudom, sikerül-e megnéznem az összes jelöltet a díjkiosztóig (kétlem, mindenestre igyekszem), de amit látok, arról azért adok némi helyzetjelentést – leszámítva mondjuk majd pont a Saul fiát, mert arról olyan szinten nem tudnék jót mondani, hogy az már közösség elleni izgatásnak minősülne. Úgyhogy úgy döntöttem, bölcsebb, ha csendben maradok, s csak becsületből szorítok a magyar szobrocskáért – bár látatlanban meg vagyok róla győződve, hogy bármelyik négy vetélytárs jobb, mint a Nemes László mozija. A Krigen biztosan. Egy háború. Elég beszédes a cím, túl sok zsákbamacskát nem árul… pedig aztán nem is csak önmagában arról a háborúról szól, amiben egy dán osztag Afganisztánban próbál a tálibok ellen vívni, hanem az annak a következményeként Dániában megtartott hadbírósági tárgyalásról is. A film ugyanis nem (csak) egy hadszíntéren játszódó háborús dráma, hanem van neki egy tárgyalótermi, illetve egy családi szála is: a végére pedig a háború igazándiból egy ember háborúja lesz, egy tiszté, akinél a tét egy döntésének következményeként kiszabható négy éves börtönbüntetés elkerülése. Tekintve, pedig, hogy a Krigen nem hollywoodi mozi, az egész történet csontig hatolóan hiteles és életszerű – már-már dokumentarista jellegű – amiben nézőként rendesen fel van adva a lecke nekünk is, hogy most Pedersen mellé állunk-e, vagy a takaró alól kilógó halott gyerekek látványa miatt ellene fordulunk. Az évszám nem fontos, valamikor napjainkban, Afganisztánban. Icipici aktuálpolitikai ismeretekkel jól leolvasható a helyzet: a nyugati szövetségek „felszabadító” háborújába csöppenünk egy távoli afgán vidéken. Ezúttal azonban nem a dicső amerikai hadsereg oldalán, hanem egy dán osztaggal megyünk ki a terepre – hogy már rögtön az első 10 percben arcunkba kapjuk a partizánmozgalomként tevékenykedő tálibok aknamunkáját. A néhány fős alakulatot rendesen megviseli a váratlan esemény, a film pedig sebészeti pontossággal és hűséggel, realizmussal avat be bennünket az őrületbe. Ugyan nincsenek könnyfacsaró jelenetek, mégis totál át lehet érezni azt a pánikot és megdöbbenést, amit a félresikerült felderítés sokkja okoz a csapaton belül – amúgy, az is külön misét megér, hogyan kell hitelesen filmezni egy harctéri pánikot. És még ez csak a bevezetés! A London fedőnevű táborban aztán kicsit van idő megismerni a főbb karaktereket is – magát a katonaéletet annyira nem is, hisz azt már milliószor láttuk korábban – köztük mindenekelőtt a történet két (későbbi) főszereplőjét, Pedersent (Pilou Asbæk) és a Böllér becenevű rádiósát (Dulfi Al-Jabouri). A tragikus esemény természetesen nem állíthatja meg a bevetéseket, a tiszt Pedersen pedig csatlakozik a következő járőrözéshez, bátorítva ezzel is osztaga tagjait. Mindeközben Dániában egy nő egyedül neveli három gyermekét, akikkel nem egyszerű az élet. A legkisebb pont a legveszélyesebb korban van, minden lépésére figyelni kell, a középső srác láthatólag nehezen dolgozza fel apja hiányát (hiszti, erőszakosság, stb…), talán a legkevesebb gond a legidősebb gyerekkel van. Maria, az anyjuk (Tuva Novotny) minden tőle telhetőt megtesz, hogy a kis családot egybetartsa, de ez tényleg embert próbáló feladat. Nos, az első snitt után csak néztem, mit is keres ez a szál a filmben, az alkotók nagyon ügyesen (bár kicsit feleslegesen) titkolták a család helyét a történetben – csak majd a második „odakapcsoláskor” derül ki, hogy bizony apuka kinn van Afganisztánban. Nos, bármennyire is feleslegesnek tűnik ez az egész családi dráma, két szemszögből zseniális húzás. Az egyik az, hogy a tapasztalt néző nem tudhatja, nem végződik-e valami tragédiával az apjukat nélkülöző lurkók és anyjuk története, illetve… illetve rettentően fontossá válik önmagában a családnak a léte a film végkimenetelében. Ők egyfajta katalizátorok a filmben, vagy inkább motivációk az igazság és a hazugság közti választási kényszerben… Mert ahogy írtam, eljön majd az is. Az egyik akcióban ugyanis balul sülnek el a dolgok – előtte, csak úgy mellékesen látunk egy roppant megindító afgán családi drámát – a járőröző csapatot beszorítják a tálibok, Petersen pedig légi támogatást kér. A baj csak az, hogy a civil lakosságot pajzsként használó tálibok ellen bevetett bombázásnak voltak polgári áldozatai – ennek a felelőse pedig egyértelműen az a parancsnok, aki belehazudott a rádióba, mikor azt mondja, hogy tiszta a célpont. Ja, mindezt a fejkamerák és digitális hangrögzítők korában… s most akkor álljunk is meg egy picit. Mondd csak, kedves néző, te mit csinálnál, ha az osztagod halálos csapdába kerül, az egyik katonádat nyaklövés érte – úgy, hogy korábban már volt egy másik „baleset” a csapatban – és reménytelen a kitörés? Mikor egy kis falu egyik házának udvarára szorulsz, RPG-vel lőnek rád, a társad meg haldoklik? Mikor nyilvánvaló, hogy nincs más megoldás, mint a légicsapás? Mikor az a fránya bürokratikus rendszer nem akarja a saját!! katonáit kimenteni, nehogy civil áldozat is legyen? Te nem mondanád, hogy „Pont telibeszarom, kik vannak az ellenséges területen!” ? Te nem tennél meg mindent a csapatod kimentéséért?? Kegyetlen dolog a háború, kegyetlen döntésekkel – mikor a háborúzó felek egyike nem a szabályok szerint játszik, van más út, mint a szabálytalan?? Fura egy világ, biztos. Még furább lesz, mikor Petersent leszerelik, majd otthon bíróság elé állítják – négy év börtön várhat rá emberölésért. A tiszta célpont ugyanis nem volt tiszta, ártatlanok is meghaltak, a bíróság lelkes ügyésze, egy fiatal nő pedig szépen összerakosgatta a képet, miszerint Petersen hazudott a légicsapás előtt. Nos, itt is két dolog jutott eszembe. Az egyik, hogy pont ilyennek képzelek el egy TASZ-os és HELSINKI BIZOTTSÁG-os hülye picsát, akik a nagy emberjogokba burkolózva képes a saját népét, országát, emberét pellengérre állítani… a másik meg… a másik meg Nathan Jessup ezredes az Egy becsületbeli ügyből. Kéjes örömmel néztem volna, mikor Jack Nicholson elküldi a halál f@szára az ügyésznőt, elmagyarázva a háború kegyetlen mivoltát és a szörnyű, ámde elkerülhetetlen ártatlan áldozatok szükségességét. Megmondom őszintén, felment a cukrom, mikor a nő sorban szólította a tanúkat, szegény Petersen pedig csak ült megtörve, holott az ember igazságérzete (és a film is egy pontig) azt sugallta, hogy helyesen cselekedett. De nem lenne ilyen jó a film, ha ilyen egyszerű lenne: egy ponton rendesen csavarnak egyet a tárgyalás menetén és olyan bizonyítékok kerülnek elő, amik képesek megfordítani a nézők kegyeit. Innentől pedig már csak egy kérdés marad: Petersen, megtörve a vádak és saját lelkiismeretének súly alatt beismeri-e, hogy hazudott, vagy kitart-e álláspontja mellett? Mi a fontosabb: a becsülete, együttérzése az ismeretlen halottak iránt… vagy a saját családjának fontossága? Aki hónapok óta várják, hogy hazatérjen, akik számítanak rá … és akiknek néhány sajnálni való afgán család a távoli faluban értelem szerint kevésbé fontos, mint a férj, apuka megmentése a börtöntől. És egyáltalán: van-e bármi esély, hogy a perdöntő bizonyítékok ellenére megfordulhat-e a tárgyalás kimenetele? És… Petersen akarja-e, hogy ne menjen börtönbe? Egy háború. Az. Háború a lelkekben, háború a jogban, de legnagyobb háború a nézőben: tényleg gyilkosnak tartjuk Petersent, csak azért, mert kimentette osztagát a halálos csapdából??? Súlyos kérdések, ám ezúttal nincs rajtuk amerikai cukormáz. Kőkemény valóság, aminek keménységét a hitelesség és a helyzet abszurditása egyaránt adja. Persze, ettől még lehetne egy unalmas mozi. Sőt, a túlzott sterilsége miatt minden esélye meg is lenne rá: a kissé rideg kamerakezelés, a dokumentarista stílusba hajló realista képi világ óriási banánhéj, amin el lehetett volna csúszni. Az A vadászat forgatókönyvét is jegyző Tobias Lindholm azonban sikeresen kikerülte a csapdát: a tipikus hollywoodi érzelmi hatásvadászat hiánya ellenére kimondottan magával ragadó filmet csinált. A háborús szcénák alapból is izgalmasak, a nő a három gyerekkel kellően feszült (nem tudjuk, lesz-e dráma), a tárgyalótermi dráma meg önmagában beszél. De még itt is csak annyi érzelmi manipuláció van, ami egy ilyen helyzetben, az ítélethirdetés után totál életszerű. A színészek kiválóak – szokatlan módon meg is lehet őket különböztetni még a harctéren is egymástól – talán nem véletlen, hogy a főszereplő srácot hozta magával a rendező. A film hangulata is kiváló, legyen ez akár Afganisztánban, akár Dániában (jó éles a kontraszt, az biztos!!!), én a magam részéről nem igazán tudok belekötni semmibe. Talán – de csak talán! – a hosszán, feszességén lehetett volna húzni valamit, viszont akkor meg sérülhetne a főszereplő lelkében dúló háború vihara. Ez a film nem lóverseny, nem egy amerikai akcióorgia. Ez Egy háború. Az élet minden területén. 85% . | | |
| |
|