Filmfórum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Kritikák, gondolatok a filmek világából
 
KezdőlapGalleryLegutóbbi képekKeresésRegisztrációBelépés

 

 R2-D2 írásai 3.0

Go down 
+7
Gyulus
Dylan83
andrew1975
téglagyári megálló
mesterjani
Mr. White
Weide
11 posters
Ugrás a következő oldalra : Previous  1 ... 14 ... 24, 25, 26 ... 45 ... 66  Next
SzerzőÜzenet
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty
TémanyitásTárgy: Anyám!   R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 EmptyVas. Jan. 21, 2018 2:29 pm

.
R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 4KZkTzM




Anyám!





Többször említettem már azt a bizonyos zárt szobát, amibe én időnként eltüntetek rendezőket, általában azért, hogy soha többet ne nézzek tőlük semmit. Van azonban néhány kivétel, akinek időnként az új mozijának bizalmat szavazok, hátha kigyógyult az ürge az elmebajból (Villenevue, Arronofsky), de aztán szomorúan veszem tudomásul, hogy a legjobb lesz, ha szépen a gyógyulás reményében ismét rájuk zárom az ajtót további kezelés miatt. Sőt nem árt erősebb gyógyszert is felírni, mert ez az Anyám! nevű valami, amit Arronofsky legutóbb a világ elé tárt – s amit Cannesban  teljesen jogosa kifütyültek – oly mértékben megy túl az értelmezhetőség határain, hogy ezek alapján szegény faszit bizony ki se kellene engedni emberek közé. Innen már csak egy lépés a trieri út, a végleges, totál elmebaj, ami teljes kizárást kellene eredményezzen a filmkészítés berkeiből…

A legkézenfekvőbb (és a legközhelyesebb) reagálás természetesen a címet felhasználva az lenne, ha a felkiáltójelet sima emotikonra cserélve átneveznénk Anyám faceplam  -ra, de én most ettől az ócska fogástól eltekintenék. A kontextus nagyjából rendben is lenne, de a minimális elvárásaim mellett, ismerve néhány írást és a rendező korábbi munkáit, korántsem okozott akkora sokkot ez az egész, mint amire számítottam. Ez sem süllyedt tarrbélai mélységekbe, sőt, azt mondom, istenigazából nem is fájt – sokkal inkább az volt a baj, hogy halványlila fingom nem volt arról, hogy most mit is látok, és minek, mi a jelentése. Az már menet közben nagyjából megvolt, hogy valami vallási beütésű üzenetet próbálnak elmondani, ennyi évad Odaát után valahogy nem volt fura az Író személyisége sem (lehetett akár Ördög, akár Isten), a sorozatban akár ez tök normális is lehetne, de aztán amikor a rendezőből kiment a szedálás hatása, valami elképesztő ámokfutásba kezdett a képernyőn. Ha az a kb. fél óra nem lenne, vagy nem így lenne, akkor csak egy újabb pocsék művészmozi lenne, viszont azzal a betéttel az egész teljesen új szintre lépett (süllyedt), amire nincs semmi magyarázat. Mintha egy seggrészeg, bedrogozott rendező forgatott volna egy filmet Jézusról, tanításairól, a megbocsájtásról valami modern és fura környezetbe illesztve a sztorit (ez már a Szent szarvasnál sem működött), ami film a végére egy teljes és totális őrültbe, egy értelmezhetetlen szimbólumrendszerbe vált át.

Az egész mozi ismeretében érdekes a nyitó képsor, tessék csak megjegyezni, ráadásul közvetlenül hozzá kapcsolódik a film egyik legjobb (később még egy hasonló, de rövidebb) képsora: ahogy a leégett ház digitálisan visszaalakul „élővé”, az rohadtul tetszett. Mikor néztem, akkor arra gondoltam, erre simán lehet adni 1 pontot… a másodikat meg majd Lawrence fehér pólón/trikón áttűnő mellbimbóiért. Szóval van egy ház, amiben az Író (Javier Bardem) és fiatal, csinos felesége (Jennifer Lawrence) él. Érdekes egyébként, hogy ő az Anya, ennek nagyon sokáig nyoma sincs, kb. a film feléig csupán egy fiatal szerető, aki kvázi múzsaként, az írói válságban lévő férjének próbál olyan körülményeket biztosítani, hogy az megtalálja az ihletet következő kinyilatkoztatásához (ja, bocsi, ez spoiler). Szóval a kissé lassú tempójú moziban ekkor még semmi rendkívüli nincs, a pár mindennapjaiba kukkantunk bele, amikor egyszer csak váratlanul megjelenik egy Férfi (Ed Harris), aki aztán fenekestől felforgatja a házaspár életét. Itt jegyzem meg, hogy egészen meglepő módon jól elvoltam a filmmel, kifejezetten érdekelt, mire megy ki a játék, izgalmas és sejtelmes volt a falak üzenete – bár még mindig nem tudom hova tenni – egy remek kis misztikus thriller is lehetett volna még ekkor ebből. De nem, az öt nap alatt megírt forgatókönyv (5 nap részegség??) más irányba indul el: a házba egyre több idegen érkezik, akik egyre értelmezhetetlenebb és érthetetlenebb dolgokat művelnek – egyre elborultabb körülményekben.

Akkor húztam föl először a szememet, mikor megjelenik a Nő (Michelle Pfeiffer) – a szinte Sauli módon Anyát követő kamera azt mindenképp elérte, hogy legszívesebben képen töröltem volna azt az undorító erőszakos picsát. Az erős túlzás, hogy „Alakításával tuti bevonul a filmtörténet legkegyetlenebb ribancai közé”, mert attól ez még qrva messze van, de tény, hogy a tenyérbemászó, erőszakos, kioktató stílusával, viselkedésével rendesen felhúzott… tök jó lett volna, csak úgy simán pofán vágni, elzavarni a halál f@szára, de valami ok miatt ez nem történik meg. Egyre inkább zavaró és kétségbeejtően kapaszkodó nélküli volt a ház lakóinak reakciója a nyilvánvalóan pofátlan vendégekkel szemben, de ezeknek talán még a maguk rendszerében meg is volt a maguk értelme. Az értelem a halotti torral omlik össze, onnantól érezni azt, hogy a szimbólumok teljes káoszába fordul a sztori – Weide, ilyenkor hol vagy, ez a te asztalod??? – de ha a néző tudná, hogy az akkor még piskóta ahhoz képest, amit még látni, fog, lehet, nem is nézné tovább. Én már itt nem értettem az egészet, hogy ezeknek mi keresnivalójuk van itt és miért is foglalják el kényszeredetten az Író házát – de még mindig csak inkább kétkedéssel, mint idegenkedéssel vagy undorral néztem a képernyőt. Ráadásul lelki kielégülés volt, mikor végre mindenki elhagyta a házat, és jött egy kisebb, nyugalmas szakasz, készülve a gyerekáldásra.

Itt jegyzem meg, hogy fogalmam sincs, mi értelme (célja az oké) volt a vérnek a padló résein, hogy az, ott, úgy hogy lehetett, de hát ha már a falak is közvetítettek üzeneteket, miért is ne. Mindenesetre ezen ötletek által kicsit tényleg jobban lehet kapcsolni az egészet a Rosemary gyerekéhez, bár megjegyzem, ez csak egy ideig működik… ugyanis van egy pont, a már többször említett pont, amiben Arronofskyn eluralkodik a teljes és totális őrület, a mű megjelenése után érkező emberekre, majd amik akkor, ott, abban a fél órában történnek, arra egyszerűen nincs magyarázat. Kétlem, hogy maga a rendező tudna bármi értelmeset erre mondani, itt semmi másról nem lehet szó, mint a polgárpukkasztó vizuális őrületről, egy olyan bonyolult szimbólumrendszerről, ami önmaga farkába harapva a gyors snittekkel, a továbbra is Anya arcába tolt kamerán keresztül egy mérhetetlen zagyvasággá duzzad. Hihetetlen, hogy ezt hogy gondolhatta bárki is komolyan, hogy ez működni fog, hihetetlen, hogy Hollywoodban nincs egy kibaszott MEO, aki szólt volna a művészi egótól dagadó Arronofskynak, hogy ezt már talán így mégsem kéne. Nekem amúgy – így, felületesen, első nézésre – egy drogos tripnek tűnik az egész, amiben az emberiség történetének fontosabb eseményeit érintik, talán vallási szempontból… de nem tudom. Inkvizíció, világháború, boszorkányüldözés – ezeket talán kiszúrtam, de valahol az egész jelenet annyira őrült volt, hogy megbotránkozni se nagyon tudtam, inkább csak az dübörgött a fejemben: „Mi a fasz van????”. S mindennek a csúcsa természetesen az áldozat, ami a hozzá kapcsolódó evészettel szépen felteszi a koronát az egészre – de az előtte látottak után mégsem annyira sokkoló, mint aminek szánták.

Láttam az Anyám!-at, magamtól, önszántamból: senki nem tartott fegyvert a fejemhez. Amennyi rosszat halottam róla, amennyire szart vártam tőle, ahhoz képest még nem is volt nézhetetlen – sokkal inkább értetlenkedtem rajta, mintsem felidegesített volna. Ennek a megfejtéséhez Langdon professzor, vagy Turing kellene, én nem vagyok kódfejtő, én ezt a szimbólumrendszert, így egészben képtelen vagyok dekódolni. Próbáltam, nem ment: és hiába is lett volna maga a mozi úgy-ahogy értékelhető (amíg mondjuk 6-nál többen nem voltak a házban, talán az is volt), a finálé káosza teljesen rányomta a bélyegét az egész élményre. Én speciel a legalapvetőbb kérdést sem tudtam eldönteni az Író személyével kapcsolatban: akkor most ő az Ördög (vagy fia), vagy az Isten (vagy fia) volt. Aztán az is lehet, nincs is ilyen kérdés, és miután Arronofsky kijózanodott, vagy kiment belőle a szer, maga sem tudja már, mit akart mondani. Történetileg semmiképp… Az tény, hogy néhány beállítás, kamerahasználat kifejezetten jó, a színészekre semmi panasz nem lehet (bár nekem a túlságosan Lawrence arcába tolt kamera egy idő után már zavart), az egész film hangulata, vizualitása , kép világa rendben van. Csak nem ártott volna icipicit érteni is, amit látunk… anélkül elég nehéz jó véleménnyel lenni róla.

Ez egy olyan művészfilm, ami nem csak azért szar, mert felhúz az esetleges provokatív hülyeségeivel, hanem mert egyszerűen nem értem, mit akar mondani. De ahogy olvasom, nem csak én nem.




40%




.


A hozzászólást R2-D2 összesen 4 alkalommal szerkesztette, legutóbb Hétf. Szept. 16, 2019 11:52 am-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty
TémanyitásTárgy: Egy szent szarvas meggyilkolása   R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 EmptyVas. Jan. 21, 2018 10:35 pm

R2-D2 írta:

Egy szent szarvas meggyilkolása

Önmagában nekem egy görög dráma sem egy nagyszerű ajánlólevél, de amit akkor megírtak, ami akkor, abban a korban, istenekkel, Artemisszel, Akhilleusszal, Iphigeneiával, Agamemnonnal, esetleg működött, működhetett, az a jelenben minimum kétséges – esetünkben pedig kínos és nevetséges. Ugye Euripidész IE 406-ban írta azt a mesét, amiben Agamemnon egy gyönyörű szent szarvast öl meg egy vadászaton, az istennő meg jól berág rá, ezért a görög seregnek nem fúj elég szelet, hogy át tudjanak hajózni Trója ellen. Csak akkor, ha Agamemnon kiengesztelésképp megöli valamelyik lányát. Logikus, nem?

De még így is lehetett volna esetleg valami értékelhetőt összehozni, ha nem ez az agyonhype-olt fasz csinálja, mert önmagában a tragédiák a filmben kellően szomorúak és megdöbbentőek ahhoz, hogy működjenek… de az egész szerkezet, képi világ, stílus, dramaturgia, minden a befogadhatóság ellen hat.

Stephen Murphy (Colin Farell) jól menő sebész, aki idilli környezetben él családjával. Felesége, Anna (Nicole Kidman), lánya, Kim (Raffey Cassidy) és fia, Bob (Sunny Suljic) azonban a mozi első harmadában sokkal inkább tűnik egy csilli-villi díszletnek a filmben, mint valós szereplőgárdának… minden egyes mozdulatuk, párbeszédük, mondatuk mértéktelenül művi, mesterkélt, kimért és totál életszerűtlen. S miután a film első 51(!!!) perce gyakorlatilag ebben a közegben, teljesen és totálisan esemény nélkül játszódik, meglehetősen nehéz és szenvedős ébren maradni közben.

Ami miatt nincs tarrbélai mélységekben, az mégiscsak az, hogy a két gyerek drámája működik, a mozi első, unalmas és altató 50 perce még így is TGV-ként száguld el Béla bá három órás eposzai mellett… no meg azért mégiscsak Colin Farell és Nicole Kidman szerepel benn. Egy kis ideig még arra is van remény, hogy épeszű magyarázatot kapjunk mindarra, ami történik – sőt, a néző talán a legutolsó percekig is bízhat abban, hogy nem egy semmiből jövő, majd semmibe vesző betegséget lát.

35%


Ezen nem fogunk összeveszni Smile .

Én nem várom el a hiperrealista drámát, nem zavar egy-egy hétköznapi helyzetbe ültetett szimbolikus történet, ami nem egy történetet mesél el, hanem "csak" kifejez valamit... kétségeket, hitet, bűntudatot, bosszúvágyat, tehetetlenséget, önzést, stb.. Ellenben azt KURVÁRA elvárom, hogy ha már rászánok egy ilyen filmre két órát, akkor ne 51 percet basszanak el az életemből az óraszíjakról meg a hónaljszőrzetről szóló eszmecserékre, amiket a minden életszerűségtől sterilizált szereplők monoton hangon előadnak Mad !! Lanthimos előző filmje, a Homár sem állt éppen két lábbal a valóság talaján az állattá változtatott szinglikkel, de abból legalább gyorsan kirajzolódott egy szocreál üdülői ismerkedős estre hajazó disztopikus szatíra, azt még valamennyire élveztem is... Ennek a filmnek az első felében nem volt mit élvezni, mert igazából nem volt benne semmi Evil or Very Mad ! Nem tudtam meg a szereplőkről semmit, akkor még nem kezdődnek el a betegségek, és Alicia Silverstone egyetlen jelenete az karamellás pitével sem indította be az eseményeket.

A második fele egy rövid bevezetővel még lehetett volna egy jó film, de persze nem ezekkel a szereplőkkel, mert azok mindegyike eddigre már az elviselhetőség határát súrolta. Mert a bénulások kapcsán ami előjött dráma, azok legalább elgondolkodtattak. Például a babonaságról, amikre az egész vallás épül, és amiben az ember azon igyekezete, vágya testesül meg, hogy befolyásolni tudja azokat az eseményeket, amikre tudomása szerint nincs hatása, és aminek megszemélyesítésére Isten ki lett találva. Vagy az emberi reakciókról egy ilyen helyzetben, ahogy a családtagok próbálják meggyőzni Stevent, hogy kit öljön meg... és ebben messze Anna mondatai voltak a legdurvábbak. Vagy az önmentegetésről, ahogy az aneszteziológus és a sebész egymást okolja a műhibáért. Vagy gondolhatnék arra a kevés emberi jelenetre, mondjuk Anna kifakadására a krumpliról vagy Steven zokogására. Ezeket a gondolatokat is megpróbálták elcseszni az olyan ostobaságokkal, mint a spagettis jelenetből sütő idiotizmus, de akkor már igazából immunis lettem az ilyenekre...

Csak ezért nem pontozom le annyira, és csak ezért nem lesz BOTTOM-listás...


4/10
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 EmptyVas. Jan. 21, 2018 10:52 pm

Niwrok írta:

Egy szent szarvas meggyilkolása


Ezen nem fogunk összeveszni  Smile .

Csak ezért nem pontozom le annyira, és csak ezért nem lesz BOTTOM-listás...


4/10
.

egyetért

Jó, akkor ugyanúgy láttuk... a steril, érdektelen szereplők, a felesleges első 50 perc, a sok baromság... pedig a dráma jó is lehetne.

Na de ha EZ nem lesz a 4/10-zel BOTTOM listás, akkor mi???? Oké, Utazók, Anyám!... meg még mi volt tavaly, ami annyira pocsék volt nálad??

Ne áruld el, majd megtudom, de most tűnődök... hmmm

Smile

.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 EmptyVas. Jan. 21, 2018 10:55 pm

R2-D2 írta:


Na de ha EZ nem lesz a 4/10-zel BOTTOM listás, akkor mi???? Oké, Utazók, Anyám!... meg még mi volt tavaly, ami annyira pocsék volt nálad??
Ne áruld el, majd megtudom, de most tűnődök... hmmm

Smile

.

Maradj még gépközelben pár percet Smile .

.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty
TémanyitásTárgy: anyám! / Mother!   R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 EmptyVas. Jan. 21, 2018 10:59 pm

R2-D2 írta:

Anyám!

Ez sem süllyedt tarrbélai mélységekbe, sőt, azt mondom, istenigazából nem is fájt – sokkal inkább az volt a baj, hogy halványlila fingom nem volt arról, hogy most mit is látok, és minek, mi a jelentése. Az már menet közben nagyjából megvolt, hogy valami vallási beütésű üzenetet próbálnak elmondani, ennyi évad Odaát után valahogy nem volt fura az Író személyisége sem (lehetett akár Ördög, akár Isten), a sorozatban akár ez tök normális is lehetne, de aztán amikor a rendezőből kiment a szedálás hatása, valami elképesztő ámokfutásba kezdett a képernyőn. Ha az a kb. fél óra nem lenne, vagy nem így lenne, akkor csak egy újabb pocsék művészmozi lenne, viszont azzal a betéttel az egész teljesen új szintre lépett (süllyedt), amire nincs semmi magyarázat. Mintha egy seggrészeg, bedrogozott rendező forgatott volna egy filmet Jézusról, tanításairól, a megbocsájtásról valami modern és fura környezetbe illesztve a sztorit (ez már a Szent szarvasnál sem működött), ami film a végére egy teljes és totális őrültbe, egy értelmezhetetlen szimbólumrendszerbe vált át.

Láttam az Anyám!-at, magamtól, önszántamból: senki nem tartott fegyvert a fejemhez. Amennyi rosszat halottam róla, amennyire szart vártam tőle, ahhoz képest még nem is volt nézhetetlen – sokkal inkább értetlenkedtem rajta, mintsem felidegesített volna. Én speciel a legalapvetőbb kérdést sem tudtam eldönteni az Író személyével kapcsolatban: akkor most ő az Ördög (vagy fia), vagy az Isten (vagy fia) volt. Aztán az is lehet, nincs is ilyen kérdés, és miután Arronofsky kijózanodott, vagy kiment belőle a szer, maga sem tudja már, mit akart mondani. Történetileg semmiképp… Az tény, hogy néhány beállítás, kamerahasználat kifejezetten jó, a színészekre semmi panasz nem lehet (bár nekem a túlságosan Lawrence arcába tolt kamera egy idő után már zavart), az egész film hangulata, vizualitása , kép világa rendben van. Csak nem ártott volna icipicit érteni is, amit látunk… anélkül elég nehéz jó véleménnyel lenni róla.

Ez egy olyan művészfilm, ami nem csak azért szar, mert felhúz az esetleges provokatív hülyeségeivel, hanem mert egyszerűen nem értem, mit akar mondani. De ahogy olvasom, nem csak én nem.


40%


Engem felbaszott, első lendületben el is küldtem a halál véreresére Arronofskyt... de azért csak a fejemben maradt napok múlva, és akkor egy kicsit megenyhültem. Már csak azért is, mert van egy-két ilyen filmem, amik nem alapvetően rosszak, csak túl heves negatív reakciót váltanak ki belőlem, és ezt tudom akkora bravúrnak tekinteni, hogy egy kicsit pozitívabb lesz a film megítélése.

Nem tudom, milyen vallási magyarázatai vannak az Anyám!-nak, de én azzal a variációval voltam elégedett, hogy a ház az író "szívének" szimbóluma, amiben a szerelem és a szakmai siker iránti vágy vívja örök harcát, és mint ilyen, depressziótól depresszióig tart... Így pedig gyakorlatilag egy filmes eszközökkel megvalósított Vándorló palotát láttam.

Az első felvonás az eltévedt fickóval meg az egyre tolakodóbb és bunkóbb vendégekkel ettől az értelmezésemtől függetlenül ugyanúgy szar, de mondjuk így már nagyjából kiegyenlítik a filmet a mérlegen. Talán majd egy újranézést megér a dolog, hogy így milyen élmény lesz...

Pontot nem adok, ahhoz ez egy túl szélsőséges film.
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 EmptyVas. Jan. 21, 2018 11:31 pm

Niwrok írta:

Anyám!


Nem tudom, milyen vallási magyarázatai vannak az Anyám!-nak, de én azzal a variációval voltam elégedett, hogy a ház az író "szívének" szimbóluma, amiben a szerelem és a szakmai siker iránti vágy vívja örök harcát, és mint ilyen, depressziótól depresszióig tart... Így pedig gyakorlatilag egy filmes eszközökkel megvalósított Vándorló palotát láttam.

Az első felvonás az eltévedt fickóval meg az egyre tolakodóbb és bunkóbb vendégekkel ettől az értelmezésemtől függetlenül ugyanúgy szar, de mondjuk így már nagyjából kiegyenlítik a filmet a mérlegen. Talán majd egy újranézést megér a dolog, hogy így milyen élmény lesz...

Pontot nem adok, ahhoz ez egy túl szélsőséges film.
.


lol! Egyszer már adtál, 3,5/10-et... tongue

Háát, nem tudom, nekem ez így nem jutott eszembe, sokkal inkább a Sátán/Isten vonalon mozgok: "Addig égetem föl a világo(ma)t, míg tökéletes nem lesz."

Én ezt tuti, soha nem nézem újra. Majd írd meg, mi a megoldás... peace

.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty
TémanyitásTárgy: A széf   R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 EmptyKedd Jan. 23, 2018 8:34 pm

.
R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 72lkp7h





A széf





No. Megint az van, hogy a fél világ utálja ezt a mozit, mindenféle B- meg Zs kategóriás kacatnak titulálja – én meg tegnap éjjel kifejezetten jól szórakoztam rajta. Sőt, ennél sokkal, de sokkal gyengébb horrorokat is láttam már, amiket meg piedesztálra emelt a „szakma” (pl. The Babadook): nem azt mondom, hogy most aztán ettől lefossa az ember a bokáját, de azt állítom, hogy a heist mozi és korhatármentes (itthon 16, de az imdb szerint mentes) horror keverékének a maga módján még működik is. Szóval… megint csak ne hallgassatok a sok-sok fanyalgóra, messze nem olyan rossz ez, mint aminek mondják – talán a félresikerült promóció az, ami ezt valami félelmetes szellemes mozivá tette, talán ez az, ami az igazi csalódást okozta egyeseknél. Ha viszont ezen elvárásoktól eltekintünk, egész kellemes másfél óra várhat ránk, néhány megszokottól talán eltérő eseménnyel – no meg egy érdekes (ámde első érzésre megmagyarázhatatlan) meglepetéssel.

Már a főcím qrva jó – és meglehetősen fontos (csak ezt ekkor még nem tudja senki). Egy túszdrámás bankrablás összefoglalóját látjuk, újságcikkekből, rendőrségi jelentésekből… hiába láttunk már ilyet többször is, a vizualitás és a korai kezdés miatt nem is nagyon figyelünk rá, pedig aztán fontos lenne. Én legalábbis úgy voltam vele, hogy a főcím után egy ideig meg voltam győződve róla, hogy ugyan azon eseményt látom, annak kibővített formájában – csak menet közben derült ki, hogy 35 évvel később járunk. Ugyanis megint épp egy bankrablás bontakozik ki a szemünk előtt, amiben két lány (később derül ki, hogy testvérek) és három tűzoltónak öltözött faszi vesz részt. Én, aki szereti az ilyen stílusú mozikat, érdeklődéssel figyeltem a terv minden mozzanatát – már akkor is, mikor még csak alakult a feszültség (a hangulatkeltő zene nagyon jó!!!) – bírom, mikor egy ilyen rablás egy heist moziban tartalmaz olyan elemeket, amiket én nem találtam volna ki. Itt, ebben az esetben a szomszédos épületben szándékosan keltett tűz volt az újdonság, valamint az, hogy ezzel együtt ki a francnak tűnne föl lelépés gyanánt 5 darab tűzoltóruhás fickó az utcában (a rablás után). A másik, ami most épp jókor talált el, az a túszdrámás rétege a mozinak: a múltkori 6 nap és az Az ostrom után volt viszonyítási alapom az ilyen helyzethez – még ha ugye ez teljesen más alapokon is áll.

Természetesen nem lenne film, ha minden simán menne: a tervezett félmilliós zsákmány helyett mindösszesen 70 ezer dollárt sikerül zsákmányolni, ezen pedig az addig egységesnek tűnő csapat rendesen hajba kap.  Ha nem két nő lenne érintett, akkor azt mondanám, ez a szakasz a két lány, Leah (Eastwood lánya, Francesca) és Vee (Taryn Manning) farok méregetéséről szól – ugyanakkor, ekkor derül ki az is, hogy ők tulajdonképp testvérek, így az egész civakodás kicsit más színezetet kap. Bátyjuk, Michael (Scott Haze) az, aki próbál közéjük állni, s nagyjából ekkor derül az is ki, hogy miatta van az egész rablás. A csapat másik két tagját nem igazán érdemes megjegyezni, tekintve a film állítólagos zsánerét úgyis brutálisan búcsút veszünk tőlük hamarosan… sokkal inkább fontos egy fura, bajszos ember (James Fracno), aki szintén a csapat túsza, s aki banki alkalmazottól nem épp elvárható módon a rablók segítségére siet. Leküldi őket a pincébe, egy külön széfbe, ahol állítólag több millió dollárt őriznek, sőt még kulcsot is ad a pinceajtóhoz. A néző persze kicsit többet tud, mint a szereplők, a fickónak ugyanis fura hallucinációi vannak egy véres eseményről, ráadásul a bankigazgató is említ holmi fura és félelmetes eseményeket az épület alagsorával kapcsolatban. De az egészben a legfurább, hogy a nézőnek a napnál is világosabb, hogy a név nélküli férfi nem ok nélkül küldi őket le, ő vélhetően tudja, mi van ott lenn… de a mozi óriási dicséretére legyen mondva, egész jól sikerül megvezetni a közönséget a valósággal. Pontosabban a valóság illúziójával.

Mindenesetre – a józan ész ellenére – a banda úgy dönt, hogy ha már ott van az a sok lóvé lenn, akkor vétek lenne itt hagyni: a kasszafúró lemegy és nekiáll kinyitni a páncélterem ajtaját. A bajok azonban itt kezdődnek: a félhomályos folyosón (mert persze megint senki nem kapcsolja föl azt a qrva villanyt) sötét árnyak jelennek meg, amik a biztonsági kamerán nem látszanak, de a jelen lévő emberek számára valós veszélyt jelentenek… a rablók pedig elég gyorsan elkezdenek fogyni. Közben senki nem érti, mi is történt, a főpénztáros által elmesélt 35 évvel ezelőtti bankrablós eset következtében ott maradó szellemek inkább váltanak ki röhejt, mint félelmet a csapat tagjaiból – egész addig, míg maguk is nem szembesülnek az egésszel. Az A széf pedig ekkor vesz (vehetne) egy fordulatot, innentől lesz (lehetne) egy jó kis túlélő horror, amiben aztán törvény szerint a jófiúk megmenekülnek, a rossz fiúkat meg megeszik a szellemek. Viszont… ez most így nem történik meg. Egyrészt, mert maga a bankrablós szál, a túszokkal, a kinn várakozó rendőrökkel (akik a rablók szerint egy titokzatos hívásra jöttek, valójában meg egy alkoholista zsaru véletlen megérzésre) nem tűnik el egyik percről a másikra, sőt egészen a végéig velünk marad, másrészt meg bizony az a bizonyos horror vonal eléggé alulreprezentált. Ennél félelmetesebb, ijesztőbb szellemekkel Sam és Dean Winchester simán elbánik, az egész alagsori jelenetből, a kóválygó karakterekből hiányzik az igazi para. Vannak ugyan jobb részek, a kamerát okosan használják (kombinálva a biztonsági felvételekkel), de egyszerűen nincs meg az a félelem a képekben, ami emlékezetessé tenné a mozit.

Borzasztó lightos az egész, kényszeredetten próbál ugyan félelmetesnek tűnni, ugyanakkor talán szándékosan, de jump scare elemet abszolút nem használ, és semmit nem is mutat annyi ideig, hogy igazán félni lehessen tőle, esetleg nem olyan brutális, mint lehetne. Nem is igazán vártam a The Last Shift hangulatát, sem a Lights Out paráját, de azért az az alagsor, azokkal a szellemekkel lehetett volna ütősebb. S még valami: az, hogy milliószor elmondják a moziban, hogy nem ölünk embert, az gyakorlatilag kizárta azt, hogy valójában izgulni lehessen bárkiért is, annyira egyértelmű volt, hogy ezek a rablók tulajdonképp jófiúk ám, csak kénytelenek pénzhez jutni, hogy a rosszfiúknak megadhassák tartozásukat… hogy ez is a horror rovására ment. Nemcsak, hogy szimpatikusak és valahol esendőek, amatőrök a rablók, hanem majdnem hogy a jó oldalon álló ártatlan áldozatok – a kérdés csak az, hogy az ismeretlen bajszos fickó miért küldte le őket a pincébe? Mintha tudta volna, hogy van ott valami, ami simán elintézi a bandát…

Mellesleg a mozi egyik legnagyobb erénye maga az a titokzatosság, amit a fickó karaktere képvisel (csak halkan jegyzem meg, az aktuális események miatt Fracno látványa kicsit mást is jelentett most): egész jól keverték az írók a lapokat a sejtelmességgel és a tudatlansággal vele kapcsolatban. Minderre pedig egy egészen ütős és meglepő finálét húztak föl – ami a maga nemében természetesen ökörség, úgy, ahogy van, mégis valahol működik és elégedett csettintést válthat ki a nézőből. Ha nagyon belemennék – és ha nem tetszett volna összességében a film, akkor vélhetően meg is tenném – akkor minden bizonnyal ízekre tudnám szedni azt a szerepet, amit neki szántak, így, ilyen formában, de valahol az A széf ezzel a fordulattal együtt nyeri el igazán az értelmét. Meg amúgy is, jó néhány abszurd ötlet és hiteltelen megoldás kíséri a filmet, de hát ha már azt elfogadjuk, hogy a bank alagsorában van egy széf, amihez nem mer lemenni senki és mégis dugig van pénzzel, hogy a folyosón 35 éves szellemek randalíroznak, amiket nem lát az ipari kamera… nos, bőven belefér a titokzatos idegen szerepeltetése. Az azon való tűnődés, hogy ki is ő és mit is akar, picit feldobja az amúgy egész kellemes hangulatú és kifejezetten előnyösen rövidre vágott mozit: nekem így jobban is tetszett, mint néhány agyonhype-olt társa. Inkább szellemek, mint egy papírmaskarás rém, egy múmiaként betekert nő története, vagy egy kávéscsésze-hipnózis… már csak a PR-esek és a poszterkészítők fejére kellene koppintani, akik ilyen eszméletlenül idióta és giccses reklámanyagot terveztek a filmhez.

Összességében én azt mondom, hogy ez az A széf nem egy rossz film. Nem idegesített öl, nem fogtam a fejem közben és nem is aludtam be rajta. Persze, elvárástól függően lehetne teljesen más és jobb is, ha máshogy súlyozták volna a horror és a heist mozi arányát, lehetne félelmetesebb is, de valahol úgy érzem, mégiscsak működik az az eszement koncepció, hogy szegény bankrablók 35 éves életre kelt szellemekkel találkoznak a nagy pénzhez vezető útjukon. Kicsit, olyan talán, mint az A 13 kísértet – az sem volt egy nagy eresztés, de a maga módján kifejezetten fogyasztható volt. Mint ez.




75%



.


A hozzászólást R2-D2 összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Hétf. Szept. 16, 2019 12:08 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 EmptyKedd Jan. 23, 2018 9:07 pm

R2-D2 írta:
.
A széf

Összességében én azt mondom, hogy ez az A széf nem egy rossz film. Nem idegesített öl, nem fogtam a fejem közben és nem is aludtam be rajta. Persze, elvárástól függően lehetne teljesen más és jobb is, ha máshogy súlyozták volna a horror és a heist mozi arányát, lehetne félelmetesebb is, de valahol úgy érzem, mégiscsak működik az az eszement koncepció, hogy szegény bankrablók 35 éves életre kelt szellemekkel találkoznak a nagy pénzhez vezető útjukon. Kicsit, olyan talán, mint az A 13 kísértet – az sem volt egy nagy eresztés, de a maga módján kifejezetten fogyasztható volt. Mint ez.

75%


Amíg nem olvastam el az írásod, csak a képet láttam, azt hittem megint felültél a retró-vonatra Smile ... a 90-es évek végén voltak divatban az ilyen színvilágú poszterek Smile .

Lehet, hogy ez ott a széfbe zárva jobban működik, de bevallom, egyelőre annyira nem érzem felcsigázva magam... de meglátjuk, rossznak tényleg nem hangzik rosszul.

.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 EmptyKedd Jan. 23, 2018 9:13 pm

Niwrok írta:

A széf

Amíg nem olvastam el az írásod, csak a képet láttam, azt hittem megint felültél a retró-vonatra  Smile ... a 90-es évek végén voltak divatban az ilyen színvilágú poszterek  Smile .

Lehet, hogy ez ott a széfbe zárva jobban működik, de bevallom, egyelőre annyira nem érzem felcsigázva magam... de meglátjuk, rossznak tényleg nem hangzik rosszul.

.

Igen, ezért is írtam egy mondatban az elbaltázott marketing kapmányt. Idióta kép, idita csiricsáré színvilág - egy horrorhoz.. faceplam

Nézd meg, az Anyámnál meg a Szarvasosnál sokkal jobb. peace


.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 EmptyKedd Jan. 23, 2018 9:22 pm

R2-D2 írta:
Niwrok írta:

A széf

Amíg nem olvastam el az írásod, csak a képet láttam, azt hittem megint felültél a retró-vonatra  Smile ... a 90-es évek végén voltak divatban az ilyen színvilágú poszterek  Smile .
Lehet, hogy ez ott a széfbe zárva jobban működik, de bevallom, egyelőre annyira nem érzem felcsigázva magam... de meglátjuk, rossznak tényleg nem hangzik rosszul.

.

Igen, ezért is írtam egy mondatban az elbaltázott marketing kapmányt. Idióta kép, idita csiricsáré színvilág - egy horrorhoz.. faceplam
Nézd meg, az Anyámnál meg a Szarvasosnál sokkal jobb. peace


Oké... de én nem is arra hajtok, hogy a Bottom-listára keressek filmeket Smile .
Nem mintha ez oda tartozna automatikusan, de valamiért mégiscsak az Anyámmal meg a Szarvassal kínoztad magad az utóbbi héten, amiket azért elsőre is megtippeltem volna, hogy nem lesznek a kedvenceid Wink .

Ennyire fix már a listád, hogy ilyenek beleférnek Smile ?

.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 EmptyKedd Jan. 23, 2018 9:30 pm

Niwrok írta:

Ennyire fix már a listád, hogy ilyenek beleférnek  Smile ?

.

Nem, de ehhez volt kedvem és ez csak másfél óra. Amúgy... olyan nagy meglepetés már nem érhet, a Tagadás, a Borg/McEnroe a Wind River és a Gifted van még tervben. A többi csak töltelék.

Aztán jön az Oscar szezon. Smile
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 EmptyKedd Jan. 23, 2018 9:37 pm

R2-D2 írta:
Niwrok írta:

Ennyire fix már a listád, hogy ilyenek beleférnek  Smile ?

.

Nem, de ehhez volt kedvem és ez csak másfél óra. Amúgy... olyan nagy meglepetés már nem érhet, a Tagadás, a Borg/McEnroe a Wind River és a Gifted van még tervben. A többi csak töltelék.

Aztán jön az Oscar szezon. Smile


Nem a Vaultra vonatkozott a kérdés, hanem a másik kettőre  Smile ...

Én is így vagyok vele, hogy mindent úgysem pótlok, a kevésbé érdekesnek tűnőket elteszem későbbre... Még talán kettőt előreveszek, aztán szerintem véglegesítem is a dolgokat... most már jól esne valami sorozat ennyi film után  Smile .

Plusz annyit, hogy utólag még jobb is, hogy nem csak két-három filmet írtál a múltkor, mert többet is megnéztem arról a listáról, és át is rendezte kicsit az erőviszonyokat a középmezőnyben  Smile .



Az Oscar-szezont meg kezdheted is a "Testről és lélekről"-lel Smile .
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 EmptyKedd Jan. 23, 2018 9:50 pm

Niwrok írta:


Nem a Vaultra vonatkozott a kérdés, hanem a másik kettőre  Smile ...

Én is így vagyok vele, hogy mindent úgysem pótlok, a kevésbé érdekesnek tűnőket elteszem későbbre... Még talán kettőt előreveszek, aztán szerintem véglegesítem is a dolgokat... most már jól esne valami sorozat ennyi film után  Smile .

Plusz annyit, hogy utólag még jobb is, hogy nem csak két-három filmet írtál a múltkor, mert többet is megnéztem arról a listáról, és át is rendezte kicsit az erőviszonyokat a középmezőnyben  Smile .



Az Oscar-szezont meg kezdheted is a "Testről és lélekről"-lel  Smile .
.

Ja!! Azok a Bottom listára kellettek... tongue

Testről és lélekről? Mert? Van valahol? Shocked

Sorozat ügyben meg egyértelműen a Dark. Nekem az jön.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 EmptyKedd Jan. 23, 2018 9:58 pm

R2-D2 írta:


Ja!! Azok a Bottom listára kellettek... tongue

Testről és lélekről? Mert? Van valahol? Shocked


Hát ez az Smile ! Én sajnos év közben is láttam elég rossz vagy rosszul eső filmet ahhoz, hogy ne kelljen külön néznem, hogy feltöltsem a Bottomot Razz .

Persze! De egyelőre csak offline Smile ...

.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 EmptySzer. Jan. 24, 2018 7:35 am

Niwrok írta:

R2-D2 írta:

Az ígéret


Na, ezt sem fogja a török kormány sűrűn mutogatni senkinek…

Itt jegyzem meg, kedves alkotógárda, hogy az „Ígéret szép szó, ha megtartják úgy, jó”… ugyebár: nem ártott volna, ha a srác által tett fogadalom legalább minimális mértékben szerepet kapott volna a filmben, ha már egyszer az a címe is… ugyanis ez az egész ígéret teljesen elsorvadt a történet folyamán.

Hiányzik az Az ígéretből az igazi átütőerő, az igazi sokk, ami emlékezetessé tehette volna: hiába a nagyszerű korrajz, hiába a remek színészgárda, ha a tömegével kivégzett örmények csupán díszletként funkcionálnak az orvostanhallgató Mikael (akinek némely jelenete megidézte az A fegyvertelen katonát is), az amerikai újságíró Chris (Bale) és az örmény tánctanár Ana (Chrlotte Le Bon) kavarása mögött.

Nem azt mondom, hogy az Az ígéret rossz mozi, csak lerí róla a bátortalanság. Egy nagyon fontos film lehetne, egy jó kis tényfeltáró dráma, de azt érzem rajt, hogy mintha nem is akart volna olyan nagyot szólni.

70%


Érdekes, hogy két ilyen "történelmi jellegű" filmet vettünk most sorra, és hogy szinte szóról szóra ugyanazt írtuk róluk, vagyis hogy a dramaturgiában a tartalmat feláldozták a felszínesség oltárán. Mert állhat bárki mögötte, akarhat ezzel kifejezni akármit, szerintem ezek könnyen belefutnak az "Avatar-dilemmába": vagy hiteles, tartalmas, mély filmet csinálnak, és ezzel elveszítenek egy csomó nézőt (mert a nézők túlnyomó része ugyebár szórakozásból néz filmeket, nem ismeretterjesztési céllal...), vagy maradnak a love story-nál, a sekélyes érzelmeknél és a szemérmes utalásoknál és félrenézéseknél, és akkor esetleg sokkal több emberrel sikerül megismertetni magát a témát is. A Hotel Ruanda szép példa, szerethetjük mi nagyon, de az sem kereste halálra magát, nem ostromolták miatta a mozikat, pedig a bemutatója idején már az Oscar és GG jelölései miatt elég ismert volt.

Az ígéretről olvastam már sokat, leginkább éppen amiatt, hogy a török kormány hogyan próbálta mindenhol megfúrni, de így látatlanban és az olvasottak alapján sem hiszem, hogy többet kapnék tőle, mint annak idején mondjuk a Flowers of Wartól.


Csak azért reagálok rá, mert így is lett... és még tényleg a Flowers volt érdekesebb.

Mint sok ilyen jellegű filmnél, a történelem csak a hátteret adja a romantikus négyszöghöz, ami elszakít, összehoz, reménnyel tölt el majd újra elszakít szerelmeseket. Ezért is lett nekem is egy kicsit felemás az "ígéret", mint házassági ajánlat beteljesülése, mert azért azt inkább a kényszer szülte a menekülésre, nem a becsület. És bár azért akadtak tragikus képei a mészárlásnak, inkább a külsőségeivel lett valamennyire kiemelkedő, "Konstantinápoly" képei például nagyon szépek lettek. Alakítások közül kettőt jegyeztem meg, vagyis Christian Bale-ét, mert mostanában visszavonulni látszik a filmezéstől, háttérbe szorult a munka a család miatt, a másik meg az epizódszereplő Tom Hollanderé, mert nekem a dinamitos jelenet lett az egyik legjobb.

Meg az ütött szöget bennem, hogy milyen mély sajnálattal tölt el, hogy a globalizálódás és a tömegmédia megjelenésével már száz éve is mekkora fejfájást okozott a tényeket tagadni igyekvő diktátoroknak, hogy besározzák, félreállítsák, kémkedéssel vádolják vagy akár megöljék azokat, akik nem csak a "kényelmes" tényeket kívánják a nyilvánosság elé tárni...

A 7/10 jó lesz nekem is.
.
Vissza az elejére Go down
Ajánlott tartalom





R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 25 Empty

Vissza az elejére Go down
 
R2-D2 írásai 3.0
Vissza az elejére 
25 / 66 oldalUgrás a következő oldalra : Previous  1 ... 14 ... 24, 25, 26 ... 45 ... 66  Next
 Similar topics
-
» R2-D2 írásai 1.0
» R2-D2 írásai 4.0
» R2-D2 írásai 2.0
» Remo írásai
» Niwrok írásai 3.0

Engedélyek ebben a fórumban:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Filmfórum :: Filmek, sorozatok világa :: Kritikák, filmes gondolatok-
Ugrás: