Filmfórum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Kritikák, gondolatok a filmek világából
 
KezdőlapGalleryLegutóbbi képekKeresésRegisztrációBelépés

 

 R2-D2 írásai 3.0

Go down 
+7
Gyulus
Dylan83
andrew1975
téglagyári megálló
mesterjani
Mr. White
Weide
11 posters
Ugrás a következő oldalra : Previous  1 ... 9 ... 15, 16, 17 ... 41 ... 66  Next
SzerzőÜzenet
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty
TémanyitásTárgy: A setét torony   R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 EmptySzer. Aug. 09, 2017 6:00 pm

.
R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 YpkXSaw




A setét torony




Az egész írás kritikusabb hangvételének talán kissé jobb megértéséhez kénytelen vagyok azzal kezdeni, hogy nem, nem ismerem az eredeti, írott alapanyagot, Stephen King 8 részes (?) könyvsorozatát. Sőt, ha őszinte leszek, magát Stephen Kinget, illetve írói munkásságát sem ismerem – műveinek adaptálásai időnként ugyan szembe jönnek velem a moziban, de még nem olvastam tőle semmit – úgyhogy ezt az A setét torony címre keresztelt mozit is kénytelen vagyok mindenféle háttérismeret hiányában értékelni. De ez nem is baj, mindig is azt mondtam, egy alkotásnak meg kell tudnia állnia a saját lábán is, a más művészeti ághoz való csatlakozás, viszonyítás csak hab a tortán – vagy esetleg meg épp ront a helyzeten. Viszont pont ebből kifolyólag az ilyen történeteknek kellene, hogy legyen egy normális kezdete, egy felskiccelt háttere - mégsem lehet valamit úgy moziba küldeni, hogy feltételezzük, mindenki tud előzetesen mindent. A Warcraft mozi volt legutóbb hasonló koncepció – ott is és itt is kifejezetten zavaró volt számomra, hogy nem tudtam semmit az egész Univerzumról – a mozi, történet rengeteg eleme nekem csak úgy van, mindenféle magyarázat és háttér nélkül…

Van egy torony, valahol a világ közepén – jó, fogadjuk el, hogy a világnak van egyáltalán közepe, mert akkor ugye van széle is. Ez a torony hivatott távol tartani a más dimenziókban – meg a világ szélén (??) - várakozó szörnyeket, amik csak arra várnak, hogy elárasszák a Földet, no meg az Univerzum millió más helyszínét. Az egész amúgy kísértetiesen hasonlít, mondjuk a Hellboy végére, a Bosszúállókra, vagy mondjuk az Odaátra – igaz, ott a fiúk a pokol kapuját nyitották ki véletlenül, és ott csak démonok árasztották el a Földet. Mindenesetre a Pokol Kapuja abból a szempontból is megállja a helyét, hogy ebben a moziban van egy Mágus, Walter, alias a Fekete Ruhás Férfi, aki az én értékrendem szerint sokkal közelebb áll magához az Ördöghöz, mint bármiféle varázslóhoz… és ezzel a rövid kis introval kb. el is érkeztem ahhoz, mi is az egyik bajom a filmmel. Sem a Toronyról, sem Walterről nem tudunk meg jóformán semmit, egyik feladatán és másik célján kívül… és nemcsak hogy induláskor nem, de később sem. Először ugye ez még annyira nem is zavarja az embert, csak ahogy haladunk előre a történetben, úgy lenne rá egyre nagyobb igény, hogy a küzdő feleket, az ok-okozatot megismerjük.

Sok helyen olvashattok róla, milyen küzdelmes is volt elkészíteni ezt az adaptációt, írócseréről, utóforgatásról, újravágásról szóltak a hírek – és sajna minden meg is látszik a mozin. Nem tudom, az első író, szegény Anders Thomas Jensen mit vétett a stúdiónak, de nekem az Egy jobb világ és az A második esély forgatókönyve lényegesen nagyobb garancia a minőségre, mint az esetleg ismertebb, de az utóbbi időben szarabbnál szarabb scriptekkel előálló Akiva Goldsman (Transformers 5, Az 5. hullám, Körök – egyik pocsékabb, mint a másik) személye. Márpedig előbbit cserélték le utóbbira – így tulajdonképp nem is nagyon lehet azon csodálkozni, hogy a film menet közben teljesen szétesik: semmi nincs felépítve és kidolgozva, megmagyarázva a történetben, mintha a készítők feltételeznék, hogy minden néző kívülről fújja a könyveket. De ez sem jó, mert aki meg így tesz, az meg arra panaszkodik, hogy ki van herélve az egész – tulajdonképp ezt is, azt is hallottam: márminthogy ez nem is adaptáció, hanem egyfajta folytatás… végül is tökmindegy. Ahogy mondtam, önálló történetként kellene működnie, de sajnos nagyrészt elvérzik: a vászonra pakolt karakterek, helyszínek kavalkádja kohézió nélkül, illetve az antagonista főhős bámulatos képességeinek két perc alatti degradálása rengeteget ront a helyzeten.

A kezdés egyébként még qrva jó. Egy fura (kicsit tényleg Lostos, Útvesztős) szituban egy fura hang hatására néhány kiválasztott aktív szerepet játszik ama bizonyos Torony megsemmisítésének kísérletében – mindez pedig egy földi kisfiú, Jake Chambers (Tom Taylor) álmaiban is kivetül. Természetesen a kisfiút full bolondnak nézik látomásaiért, rajzaiért – ezért anyu meg mostohaapu bele is egyezik, hogy Jake kivizsgálásra egy hétvégét egy szép, csendes helyen töltsön… csakhogy nem tudják, hogy akik érte jönnek, azok nem az Államok magasan képzett pszichológusai, hanem emberbőrbe rejtőzött patkányfejű humanoidok (  Laughing  - igen, hülyén hangzik, de így van). Szóval rögtön az elején kapunk egy kiválasztottat, aki megint csak nem tudja, hogy ő a kiválasztott, s akit majd egy titokzatos Harcos (Idris Elba) fog kísérni a ráébredés rögös útján. Hogy ne legyen minden annyira váratlan és kiszámíthatatlan, hamar kiderül – ez, legalábbis – hogy a Harcos már nem igazán Harcos, elveszette hitét az egészben, egyetlen célja bosszút állni a csúnya Fekete Ruháson… így a fiúnak kell majd ráébreszteni őt, hogy ő mégiscsak Harcos. Tiszta, ugye? Klisé, klisé hátán, de nem baj, aki szereti a fantasyt, ilyeneket még simán benyel – mint ahogy azt is, hogy Walter (Matthew McConaughey) egyszerre Lucifer (igény szerint Piro), Vader és Neo, a kezével tüzet csinál, ha valakinek azt mondja, ne lélegezz, az meghal légszomjban, de a golyókat is megállítja a levegőben…

Nem tudom, érzitek-e az erőviszonyokat. Van a világ legerősebb gonosza, aki ha csak gondol egyet, akár be is szarhatsz, de gyerekek elméjéből, sikolyából (Szörny Rt "Dark") kinyert energia kell neki ahhoz, hogy a fényévekre lévő tornyot ostromolja. Ami torony amúgy rohadt jól regenerálódik, mert mindig helyreáll a támadások után – vagy lehet, vannak szorgos lakói, akik éjt nappallá téve dolgoznak rajta… csakhogy ezt sosem tudjuk meg. Szóval van ez a Walter, aki olyan erős, mint egy Sith, emberbőrbe bújt patkányfejű humanoidokkal dolgoztat, de nem tudja legyőzni a Harcost – mert arra nem hat az elmetrükk (ilyet láttunk már, sem Jabbára, sem Wattoora nem hatott ugyebár)… az egész fellépése, megjelenése azt sugallja, hogy nincs a világon halandó, aki le tudná győzni. Persze, a fantasynak pont ez az egyik jellemzője, hogy vagy a kis kiválasztott egyedül, vagy egy összefogás a legnagyobb gonoszt is legyőzi… mindig… de én még sosem éreztem ennyire tehetetlennek a jó oldalt, s hozzájuk képest ennyire karizmatikusan erősnek a gonoszt. Ehhez képest a finálé meg – nos, a gyereknek mondtam a moziban, hogy ide már csak Yoda kellene: a jedi képességek összes tárházát felvonultatva egy mátrixos, equlibriumos, gun-katás leszámolásba illő bohózat lett, Deadshootos lövésekkel, már csak a kanyargolyó hiányzott. Ráadásul azt olvastam, hogy amit látunk, az tulajdonképp nincs is úgy… anyám…

Az egész mozi legnagyobb baja a kidolgozatlanság, legyen szó akár karakterekről, akár történetről. Utóbbiban csak ugrálunk össze-vissza, mint a főszereplők a kapukon át, előbbi meg minimálisan sem biztosít semmi kötődést senkihez – miután minimálisan sem ismerünk meg senkit. Aztán az sem tett jót az egésznek, hogy tulajdonképp végig a kisfiú, Jake nézőpontjából nézzük az egészet, kb. annyit is ismerünk meg és fogunk föl belőle, amit ő… soha egy pillanatra fel nem merült bennem, hogy ez nyomokban horror lehetne, vagy akár dark fantasy. Ez, így egy közepes Young Adult mozi lett, egy a sok közül: annak nagyjából rendben is van (a gyerekeknek tetszett), de a horror nagymesterének tartott King életművéből totál kilóg. Ebben semmi para, sötét, vagy félelmetes nincs, ezzel a nézőponttal egy jó kis ifjúsági film, semmi több. Ráadásul Matthew McConaughey-t leszámítva az egész színészgárda totál érdektelen a néző számára, talán ő az egyedüli, akinek van bármi karizmája.

S hogy a végén ezek után hogy jött ki az a közepesnél talán picit jobb értékelés? A válasz egyszerű: a film a felsoroltak ellenére nem fájt. Istenigazából nem volt benn egyetlen olyan jelenet sem, amin annyira fogtam volna a fejemet… sokkal inkább a közöny és az ezt már láttam máshol érzés (nem véletlen a tömegével felemlegetett hivatkozás) dominált nézés közben. De miután mindig vevő vagyok egy jó kis fantasyre, itt is inkább elmerültem a látványban, az egyedi(bb) ötletekben, azok hiányossága és kidolgozatlansága ellenére is. A filmen nem látszik meg a nagytestvéreihez képest kb. fele költségvetés, a látvány helyenként nagyon jó. Néhány helyszín kifejezetten hangulatos, az az építmény a prometheuszos, majás beütésével tök tetszett. De tök jó ötlet a számozott kapuk ötlete is, még a parkettadémonon sem akadtam fönn, az is jól meg volt csinálva. Hangulatilag, látványilag rendben van a film, kár, hogy ennyire gyerekes és összecsapott lett. Lehetett volna egy következő Gyűrűk Ura, kitágítva ezt a két-három világot, a karaktereket, a motivációkat, lehetett volna erre egy fasza kis franchise-t felhúzni. Na de – ahogy a múltkor az új Múmiánál felmerült – ha ilyen gyenge az alap, nem biztos, hogy kell rá felépítményt húzni. És ilyenkor megint felmerül az örök kérdés: nincs egy kibaszott MEO Hollywoodban? Hát senkinek nem tűnt föl, hogy ez nem jó így???





70%



.


A hozzászólást R2-D2 összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Hétf. Jún. 24, 2019 4:29 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 EmptySzer. Aug. 09, 2017 7:59 pm

R2-D2 írta:

A setét torony

...mindig is azt mondtam, egy alkotásnak meg kell tudnia állnia a saját lábán is, a más művészeti ághoz való csatlakozás, viszonyítás csak hab a tortán – vagy esetleg meg épp ront a helyzeten. Viszont pont ebből kifolyólag az ilyen történeteknek kellene, hogy legyen egy normális kezdete, egy felskiccelt háttere - mégsem lehet valamit úgy moziba küldeni, hogy feltételezzük, mindenki tud előzetesen mindent. A Warcraft mozi volt legutóbb hasonló koncepció – ott is és itt is kifejezetten zavaró volt számomra, hogy nem tudtam semmit az egész Univerzumról – a mozi, történet rengeteg eleme nekem csak úgy van, mindenféle magyarázat és háttér nélkül…

Sok helyen olvashattok róla, milyen küzdelmes is volt elkészíteni ezt az adaptációt, írócseréről, utóforgatásról, újravágásról szóltak a hírek – és sajna minden meg is látszik a mozin. Nem tudom, az első író, szegény Anders Thomas Jensen mit vétett a stúdiónak, de nekem az Egy jobb világ és az A második esély forgatókönyve lényegesen nagyobb garancia a minőségre, mint az esetleg ismertebb, de az utóbbi időben szarabbnál szarabb scriptekkel előálló Akiva Goldsman (Transformers 5, Az 5. hullám, Körök – egyik pocsékabb, mint a másik) személye. Márpedig előbbit cserélték le utóbbira – így tulajdonképp nem is nagyon lehet azon csodálkozni, hogy a film menet közben teljesen szétesik: semmi nincs felépítve és kidolgozva, megmagyarázva a történetben, mintha a készítők feltételeznék, hogy minden néző kívülről fújja a könyveket. De ez sem jó, mert aki meg így tesz, az meg arra panaszkodik, hogy ki van herélve az egész – tulajdonképp ezt is, azt is hallottam: márminthogy ez nem is adaptáció, hanem egyfajta folytatás… végül is tökmindegy.

70%


Én olvastam Kinget, a korai könyvei közül elég sokat, mert a későbbiek azért elég önismétlőek és kifulladtak... A könyvet is ajánlották többen is, állítólag remek világot mutat be, és ahogy az öreg ért a hangulatfestéshez, el is hiszem...

Ezzel együtt gondolom megérted, hogy jócskán megcsappant az amúgy sem csúcsra járatott érdeklődésem egy olyan stáb filmje iránt, aminek a Transformers 5. nevű foshegyhez akár csak érintőleges köze van... és a többi referencia sem késztetett hevesebb szívdobogásra...

Talán majd a tévében, hátha legalább az időt megéri majd...


És csak a tisztánlátás kedvéért, hogy legyen valamiféle függvénytáblád rá Smile : a "nem fájt" az nálam az 5-5,5 pont, nem a 7... csak hogy ha legközelebb 7-esekről írok Smile .
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 EmptySzer. Aug. 09, 2017 8:08 pm

Niwrok írta:

A setét torony

És csak a tisztánlátás kedvéért, hogy legyen valamiféle függvénytáblád rá  Smile : a "nem fájt" az nálam az 5-5,5 pont, nem a 7... csak hogy ha legközelebb 7-esekről írok  Smile .
.  

Ez gondoltam, hogy probléma lesz, gondolkodtam is rajta, mit adjak, 65 vagy 70-et.. de aztán az egész műfaj szeretete felfelé tornázta a pontszámot. peace

Amúgy, ezekkel úgy vagyok, hogy miután erősen szelektálok a néznivaló terén, ezért amire már be/leülök, az nagyon ritkán megy 50 alá - néha kifogok olyat is, de igyekszem kerülni azokat. Ha meg valami már érdekel és nem idegesít túlságosan föl, akkor nálam megér egy 7-est. Nem volt ez annyira rossz, csak kár, hogy erről sem tudtam előzetesen semmit... és a filmből sem tudtam meg semmit.

Azért Darth Vader erősebb... a régi Sithekről meg ne is beszéljünk... Laughing


.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 EmptySzer. Aug. 09, 2017 8:13 pm

R2-D2 írta:

Niwrok írta:

A setét torony

És csak a tisztánlátás kedvéért, hogy legyen valamiféle függvénytáblád rá  Smile : a "nem fájt" az nálam az 5-5,5 pont, nem a 7... csak hogy ha legközelebb 7-esekről írok  Smile .


Ez gondoltam, hogy probléma lesz, gondolkodtam is rajta, mit adjak, 65 vagy 70-et.. de aztán az egész műfaj szeretete felfelé tornázta a pontszámot. peace


Nem "probléma", hiszen nem láttam a filmet, és nem is egyeztünk meg közös pontozási rendszerben Smile .
De amúgy gondoltam már rá, hogy egyszer írok egyet... pontosabban frissítem azt, amit évekkel ezelőtt írtam az ezt firtató kérdésedre egyetért .

.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 EmptySzer. Aug. 09, 2017 8:18 pm

Niwrok írta:

A setét torony


Nem "probléma", hiszen nem láttam a filmet, és nem is egyeztünk meg közös pontozási rendszerben  Smile .
De amúgy gondoltam már rá, hogy egyszer írok egyet, a magamét, hogy nálam hogy vannak a sávok... pontosabban frissítem azt, amit évekkel ezelőtt írtam az ezt firtató kérdésedre  egyetért .

.

lol!

Ez jó és akkor kitesszük a főoldalra. Szar, kicsit szar, nem szar, jó, qrva jó. Smile
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty
TémanyitásTárgy: 13 okom volt   R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 EmptySzer. Aug. 16, 2017 4:31 pm

.
R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 ZknJkH5



13 okom volt S1




2007-ben, egy Jay Asher nevű (férfi!!) író publikált egy könyvet, amiben egy tinédzser lány öngyilkosságának okait firtatja – egészen pontosan 13 okot, amiket a sztori szerint a lány halála előtt magnókazettára mond. Mégpedig úgy, hogy minden kazetta egy-egy oldala egy seb története, amit különféle osztálytársai okoztak neki: a 13 oldalt meghallgatva pedig a lány utolsó kb egy évének története tárul fel az olvasó előtt. És nem csak előtte… annak a 13 embernek, akik szerepelnek a kazettákon, mind meg kell hallgatnia azokat – s valahogy fel is kell dolgoznia az ott hallottakat.

Idén márciusban került fel a Netflixre az az amerikai sorozat, amit ebből a könyvből csináltak – szégyenszemre jómagam csak a múltkori mozis újságból értesültem róla, hogy egyáltalán van ilyen. Mentségemre legyen mondva, hogy az ilyen tinis, lányos, depis, öngyis történetek után nem kutakodok a neten – de mikor elolvastam ezt a szinopszist, rögtön éreztem, hogy ezt nekem látnom kell. Annyira zseniálisnak tűnt, hogy egy lány halála után kapsz tőle egy cipősdobozt, benne egy csomó kazettát, aminek egyikén (vagy akár többön is) okként vagy megnevezve egy haláleset kapcsán, hogy félretéve az újabb Young Adult bélyegtől való félelmemet, rögtön bele is vágtam. És mennyire nem bántam meg!! A 13 okom volt az utóbbi idők egyik legjobb új sorozata lett nálam, egy lenyűgöző dráma, aminek annyi, de annyi rétege és mondanivalója van, hogy szinte képtelenség minden egyesre reagálni. Itt, ezen írás keretei között mindenképp… S ha esetleg az írásomban többször elő fog fordulni a fontos szó, azt ne vegyétek költői túlzásnak: fiúk, lányok, ifjúság: ezt mindegyikőtöknek látni kell!! Ha lenne bármi ráhatásom, én ezt tananyagnak tenném a középiskolában (ahogy egyébként egy régi klasszikust, a Veszélyes kölyköket is), ha tehetném, minden gyerekkel megnézetném. Hogy mindenki tudja és értse meg, mi mivel jár, hogy minden szónak, tettnek következménye van, hogy soha nem tudhatja senki, az ártatlan kis tréfája kiben milyen sebeket ejt.

Hannah Baker (Katherine Langford) csak egy átlagos lány akart lenni. Nem a világ közepe, csak egy lány, akinek vannak barátai, akit nem utálnak, aki nem lesz az osztály célpontja. Sajnos nem jött össze neki, 17 évesen, harmadik gimi elején összedőlt számára a világ, s öngyilkos lesz (nem írom le, hogyan, mindenki borzadjon el maga rajta). Ám mielőtt mindezt megtenné, szépen felépített terv alapján tételesen megnevezi azokat az okokat (és személyeket), akik miatt idáig jutott – mindezt pedig kissé régimódi, de stílusos módon, magnókazettákra mondva. Ez amúgy nekem tök bejött – talán az ifjabbak azt sem tudják már, mi az – ráadásul egészen kiváló főcímet is lehetett rá építeni a számozott oldalakkal. A konkrét történetünk pedig akkor kezdődik, mikor egy volt osztálytársa, Clay Jensen (Dylan Minette) kapja meg a csomagot hallgatásra – Hannah szabályai szerint ugyanis minden hallgatónak tovább kell adnia annak, aki utána következik a kazettán. Szegény Clay azt sem tudja, mi van, még magnót is nehéz szereznie – remek ötlet a walkman, de a poszter így úgy néz ki, mint az A mások élete promója – ráadásul megdöbbenve veszi tudomásul, hogy ő is rajt van a listán… holott ő semmit nem tett a lánnyal.

Nem fogok semmit elspoilerezni, nyugodtan olvashattok tovább: a dolog lényege az, hogy ahogy Clay hallgatja Hannah mondandóját – aki így kvázi narrátora is az egésznek – úgy elevenedik meg számára a múlt, úgy éli át a lány elmúlt egy évét. Külön kiemelném, filmes szempontból milyen kiválóan van megoldva az egész: egyrészt a narráció átváltása mozgóképpé, ahogy Clay követi a Hannah által elmesélteket, ahogy megjelenik a „tettek” helyszínén, az is nagyon jó, másrészt meg nagyszerű ötlet volt a két idősík színbeli eltolása. A múlt, Hannah-val, amiben még él, egy színes, vidám világ, míg a jelen, nélküle sokkal komorabb, szürkésebb tónusú. De még arra is vigyáztak az írók, hogy legyen idő mindezt megszokni és feldolgozni a nézőnek (vagy ha esetleg olyan eszközön kénytelen nézni, amin nem jön ki látványosan a különbség): az elején a jelenkori Clay rögtön megkülönböztethetővé válik, onnantól csak a homlokát kell figyelni. A másik ilyen Hannah anyja – és ez egyben színészi és sminkes érdem is – aki rettentően látványosan hozza a lányát szerető anya vidám, élettel teli alakját, illetve a másik idősikon a kisírt szemű, mentálisan összezuhant nő figuráját.

Egyébként ez a kazettás dolog kicsit olyan, mint a nemrég látott az A 10 kicsi néger feldolgozásában: ott volt az, hogy mindenkinek felolvasták a bűneit, hogy miért kell meghalnia. Itt is ez van, csak fordítva: az elején még csak aprónak tűnő sérelmek érik a lányt, az elején még nem is igazán érti a néző, ezek hogy vezethetnek öngyilkossághoz, de aztán, ahogy haladunk előre a sztoriban, úgy durvul a helyzet, úgy uralkodik el az emberen a jeges rémület, keveredve a döbbenettel és a dühvel. Az egész dramaturgia tanítani való, a szépen lassan egymásra épülő események végén az ember végül megérti és elhiszi, miért maradt Hannah számára csak ez az egyetlen út. És itt meg is állok egy picit: magam rengeteget agyaltam azon, hogy mi kellene ahhoz, hogy én megtegyem – meg tudjam tenni – azt, amit Hannah, és arra jutottam, hogy nem tudnék ilyen okok miatt öngyilkos lenni. Ugyanakkor én nem ő vagyok, nem nő vagyok, de ha valaki kicsit labilisabb, sérülékenyebb, ez a veszély simán fennállhat, Katherine Langford játéka, narrációja pedig maximálisan elhitette velem ezt. Hogy van olyan szituáció mindenki életében, amikor kerül olyan nehéz helyzetbe, hogy segítség kell neki, hogy a külvilág reakciója eltérítheti, vagy épp tovább lökheti az úton. Soha nem tudhatjuk, kiben milyen mély sebeket ejtünk egy rossz mondattal, egy apró gonoszsággal – még ha az nem is mindig szándékos (ld. még Egymás szemében vége). Úgyhogy, közhely, vagy sem: tényleg mindig próbáljunk mindenkihez úgy viszonyulni, hogy a lehető legkevesebb fájdalmat okozzunk neki, még ha haragszunk is rá… mert ha már megtörténik a baj, nincs kitől bocsánatot kérni.

A 13 okom volt másik, nagyon fontos, és tanulságos eleme az a társadalomrajz, ahogy a 13 (igazából 11) okozó, illetve azok családja, baráti köre lereagálja az egészet. Emberi jellemek kész tárháza vonul itt fel, a legtöbben próbálják eltussolni az egészet, eltolni magukról a felelősséget – ugye, itt bejön az áldozat hibáztatása dolog is. Ezzel kapcsolatban egyébként az az alapvéleményem, hogy sokszor tényleg túl naivak az emberek (lányok), sokszor tényleg megáll az a szólás, hogy „Aki kurvának öltözik, ne csodálkozzon, hogy megdugják”, sőt, egy bizonyos ponton ez még magára Hannah-ra is igaz – de ennek, ilyen következményeit látni feltétlenül sokkoló. Rettentően életszerű, hiteles és kiválóan megírt az egész „Családi kör”, ami itt felvonul, a szomorú öngyilkosság mögött egy qrva kemény társadalomkritika is felsejlik: kicsit néha tényleg sarkított és tipizált szereplőkkel, de ha jól körülnézünk a világban, tényleg ez van, ez lenne… mindenki szívére teheti kezét és megtalálhatja környezetében azokat a karaktereket, akiket itt lát. A féltékeny barátnőt, a menő srácokat, a félénk szerelmest, a vagány barátot. Ezúttal nem zavart – bár kicsit azért ismét PC feelingje van – a meleg szál, itt most azt mondom, hogy nem lóg ki látványosan a környezetből egyik karakter sem, még ha nélkülük is teljesen rendben lenne a sztori. Epizódról epizódra nem győztem csodálkozni, az írók (író) mennyire is az életből vették a jellemeket, szerepeket – s hogy mennyire is jól bántak a szükséges jellemrajzokkal, a gyerekek átalakulásával. A feszültséggel, a folyamatosan feltáruló múlttal, az egyre inkább thrillerbe hajló eseménylánccal. Az igazsággal, amivel kapcsolatban egy ideig csak az Egy becsületbeli ügy mondatai jártak a fejemben, miszerint „Az igazságot akarom hallani! – És mire megy az igazággal?” – de aztán a végére törvényszerű és jóleső érzés volt látni, hogy majdnem mindenki képes volt szembe nézni önmagával és tetteivel… még ha ehhez egy lány halála és egy halom kazetta is kellett.

Végezetül még két apró adalék: nekem nagyon tetszett a magyartól elérő amerikai iskolás élet apró mellékzöngéinek fontos beépítése a sztoriba, a különféle játékok, napok és az azok velejáróinak felhasználása. Ártatlannak tűnnek, de egy várt dicsérő üzenet elmaradása, egy pejoratív megjegyzés listán, egy értelmetlen összepárosítás ugyan biztos fontos és szép hagyomány, de el lehet gondolkodni rajta, hogy lehet, van olyan érzékeny diák, akinél pont az ellenkezőjét váltja ki, mint ami célja lenne. A másik – számomra örömteli – összetevő volt, hogy a gyerekek szüleinek szerepére sikerült néhány jó és ismertebb felnőtt színészt megnyerni, így széles mosollyal nyugtáztam az Odaát Luciferjét Alex apjának szerepében – mennyivel érdekesebben hangzott az ő szájából, mikor a pokolt emlegette. S ha már itt tartunk: kivétel nélkül, minden gyerekszínész előtt le a kalappal, annak ellenére, hogy igazándiból ez tényleg egy Young Adult adaptáció, mindegyikük felnőtt a nagyon komoly feladathoz és mondanivalóhoz.

Ha bárhol, bármikor úgy érzitek, nincs tovább, higgyétek el, van. Mindig meg lehet találni azt, aki segít, semmi sérelem, szereli csalódás nem ér annyit, mint az életetek. Mindig, mindenhonnan fel lehet állni, bármi történik veletek, nem szabad így reagálni, mint Hannah. Tudom, ezek most mind ócska közhelynek tűnnek, de higgyétek el, így van: nálatok idősebb és tapasztaltabb mondja ezt. A másik oldalról viszont azt nem tagadom, néha tényleg nehéz felelősséget vállalni valamiért, néha tényleg nehéz bocsánatot kérni – de ha ezt megnézitek, mindig jusson eszetekbe Hannah története… Nézzétek, osszátok meg ezt a sorit (elérhető a neten, akár felirattal is), mert rólatok szól, hozzátok szól. Tanulságos és roppant fontos dolgokkal foglakozik, amit ráadásul nagyszerűen teszi: ilyen egy minőségi, 13 x kb. egy órás sorozat.





95%



.


A hozzászólást R2-D2 összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Kedd Nov. 17, 2020 2:22 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 EmptyCsüt. Aug. 17, 2017 7:13 pm

R2-D2 írta:

13 okom volt

Hannah Baker (Katherine Langford) csak egy átlagos lány akart lenni. Nem a világ közepe, csak egy lány, akinek vannak barátai, akit nem utálnak, aki nem lesz az osztály célpontja. Sajnos nem jött össze neki, 17 évesen, harmadik gimi elején összedőlt számára a világ, s öngyilkos lesz (nem írom le, hogyan, mindenki borzadjon el maga rajta). Ám mielőtt mindezt megtenné, szépen felépített terv alapján tételesen megnevezi azokat az okokat (és személyeket), akik miatt idáig jutott – mindezt pedig kissé régimódi, de stílusos módon, magnókazettákra mondva.

Egyébként ez a kazettás dolog kicsit olyan, mint a nemrég látott az A 10 kicsi néger feldolgozásában: ott volt az, hogy mindenkinek felolvasták a bűneit, hogy miért kell meghalnia. Itt is ez van, csak fordítva: az elején még csak aprónak tűnő sérelmek érik a lányt, az elején még nem is igazán érti a néző, ezek hogy vezethetnek öngyilkossághoz, de aztán, ahogy haladunk előre a sztoriban, úgy durvul a helyzet, úgy uralkodik el az emberen a jeges rémület, keveredve a döbbenettel és a dühvel. Az egész dramaturgia tanítani való, a szépen lassan egymásra épülő események végén az ember végül megérti és elhiszi, miért maradt Hannah számára csak ez az egyetlen út. És itt meg is állok egy picit: magam rengeteget agyaltam azon, hogy mi kellene ahhoz, hogy én megtegyem – meg tudjam tenni – azt, amit Hannah, és arra jutottam, hogy nem tudnék ilyen okok miatt öngyilkos lenni.

Ha bárhol, bármikor úgy érzitek, nincs tovább, higgyétek el, van. Mindig meg lehet találni azt, aki segít, semmi sérelem, szereli csalódás nem ér annyit, mint az életetek. Mindig, mindenhonnan fel lehet állni, bármi történik veletek, nem szabad így reagálni, mint Hannah. Tudom, ezek most mind ócska közhelynek tűnnek, de higgyétek el, így van: nálatok idősebb és tapasztaltabb mondja ezt. A másik oldalról viszont azt nem tagadom, néha tényleg nehéz felelősséget vállalni valamiért, néha tényleg nehéz bocsánatot kérni – de ha ezt megnézitek, mindig jusson eszetekbe Hannah története…

95%


taps taps taps

Természetesen sorra fog kerülni, már az előzetesében is olyan erős mondatok és jelenetek voltak, amikért ki nem hagynám! Teljesen jó, hogy egyszerre adja meg egy nyomozás izgalmát, lassan összerakva a szereplőkön keresztül a hátteret, de azt, hogy a reakcióikat is látjuk a vádakra...

A 10 kicsi néger gramofonja nekem is eszembe jutott, de talán még két darabra tudok hivatkozni az eddig sorra került filmek közül: a Nine Dead a hasonló vád-gyűjteménye miatt, és a Long Way Down, ami meg ugyan kicsit elidétlenkedi az öngyilkosság témáját, de egy-két szála miatt érdemes lehet megnézni... nem tudom, rákerültek-e az ÚJ Listára Smile ...

Ott írtam le azt, amit én gondolok erről: ne akkor próbálkozzon az ember az öngyilkossággal, amikor úgy érzi, oka lenne meghalni, hanem amikor már egyetlen okot sem talál, amiért érdemes élnie...
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 EmptyCsüt. Aug. 17, 2017 8:46 pm

Niwrok írta:

13 okom volt

Ott írtam le azt, amit én gondolok erről: ne akkor próbálkozzon az ember az öngyilkossággal, amikor úgy érzi, oka lenne meghalni, hanem amikor már egyetlen okot sem talál, amiért érdemes élnie...
.

Elvileg Hannah is eljutott ide, az már más krdés, hogy az Ő lelkiállapotára igaz ez csak. Majd meglátod. A két hivatkozás közül első felett teljesen átsiklottam (bocsi), utóbbi viszont annyira akkor nem győzött meg...

Az meg csak hab a tortán, hogy közelítünk az 500-hoz - részben ezen ajánló miatt is. És ami bizonyára feltűnt, hogy kicsit "célzott" írás volt - pont ezért. Laughing


.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 EmptyCsüt. Aug. 17, 2017 9:40 pm

R2-D2 írta:

Niwrok írta:

13 okom volt

Ott írtam le azt, amit én gondolok erről: ne akkor próbálkozzon az ember az öngyilkossággal, amikor úgy érzi, oka lenne meghalni, hanem amikor már egyetlen okot sem talál, amiért érdemes élnie...


Elvileg Hannah is eljutott ide, az már más kérdés, hogy az Ő lelkiállapotára igaz ez csak. Majd meglátod.
A két hivatkozás közül első felett teljesen átsiklottam (bocsi), utóbbi viszont annyira akkor nem győzött meg...


Persze, ez a dolog mindig csak saját szemszögből működik. Viszont úgy gondolom, az "egyetlen ok sem" dologért keményen meg kell küzdeni, hiszen legyen egy ok bármilyen bagatell, akkor már nem áll meg...

A két hivatkozásból én is az elsőt gondolom, hogy "listás" lehetne, utóbbit elteheted a "ma semmi jobbat nem tudok nézni" dobozba Smile .
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 EmptySzer. Aug. 23, 2017 2:38 pm

R2-D2 írta:
Niwrok írta:


Attraction / Притяжение

Ha már ezen a területen vagyunk, én leginkább a medvés "orosz X-Men" írást várom  Smile .
.

Laughing , azt el is felejtettem, pedig volt róla szó. Beütemezem... Wink


Bővebben hamarosan, de az első benyomás az, hogy Juj... faceplam

Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 EmptyPént. Aug. 25, 2017 8:18 am

R2-D2 írta:
Niwrok írta:


Ha már ezen a területen vagyunk, én leginkább a medvés "orosz X-Men" írást várom  Smile .


Bővebben hamarosan, de az első benyomás az, hogy Juj... faceplam


Nem tudok úgy tenni, mintha nem azt érezném, hogy ezzel a filmmel mintha házhoz mentél volna a lószerszámért  Smile . Értem én, hogy orosz, de már az előzetesben a "Tél Katonájának" autószétvágásai is olyanok voltak, amit eddig legfeljebb bollywoodi borzalmakban sikerült látnom  Smile . Azok közben meg még a Wanted is sírva fakadna  Very Happy ...

R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 TNmhzaA
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty
TémanyitásTárgy: Az ígéret   R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 EmptyPént. Aug. 25, 2017 2:40 pm

.
R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 R7cfAwi




Az ígéret





Na, ezt sem fogja a török kormány sűrűn mutogatni senkinek…

Az örmény népirtás örmény források szerint mintegy másfél millió örmény erőszakos kitelepítése és lemészárlása volt 1915 és 1917 között, a muzulmán vallású törökök alkotta Oszmán Birodalomban, az ifjútörök kormány uralma alatt. A törökök szerint 200–300 ezren, míg a tudományos körökben elfogadott nézet szerint 600-800 ezren vesztették életüket. Az örmény genocídiumra széles körben tekintenek úgy, mint az egyik első modern, szisztematikus népirtásra, ami talán még a nácikat is inspirálhatta (így nem is véletlen, hogy a második legrészletesebben tanulmányozott ilyen jellegű eseménysorozat a történelemben), viszont Törökország kormánya a mai napig visszautasítja, hogy az eseményeket genocídiumként jellemezzék. S ha már visszautasítja, vélhetően mindent meg is tesz a film ellehetetlenítéséért – elég csak a megjelenés előtti több tízezres imdb 1 csillagos szavazatra gondolni…

Annak ellenére, hogy azért én már hallottam erről az örményes dologról – meg amúgy sok más egyéb hasonlóról is, ld. Ruanda, Indonézia, Ukrajna, stb.… - valahogy totál kiment a fejemből, hogy mit is fogok látni a filmben. Valahol, valami kósza hírben ugyan olvastam róla, de előzetest nem néztem, ez esetben (is) csupán Christian Bale volt a húzónév (Poe Dameronon pl. szabályosan meglepődtem) - valahogy az volt a kis fejemben, hogy ez az egész egy kosztümös szerelmi háromszög lesz, amolyan Akihez beszél a Föld módon. Talán, ha például azt tudtam volna, hogy a filmet az a Terry George rendezte, akinek a zseniális Hotel Ruandát köszönhetem, jobban iparkodtam volna – de így bizony noszogatni kellett magam a megnézésére: ez a szűken mért információ viszont annyiban segített is, hogy volt min meglepődni, szörnyülködni és valahol rácsodálkozni az egészre közben. Lelkesedésem ráadásul már a legelső percben meg is bicsaklott: nagyon-nagyon kevésen múlt, hogy nem kapcsoltam ki az elején a filmet, mikor sokadszorra meghallottam az eredeti hangban azt az akcentust… esküszöm, legközelebb akármilyen film lesz az, nem fogom folytatni, ha az angol színészek úgy akarnak törököt (örményt) játszani, hogy törik az angolt. Nem, bazzeg, kedves Hollywood, nem és nem!! Attól pont hiteltelen és elbaltázott lesz az egész, ha azért kell elhinnem, hogy Isaac örmény, mert akcentusa van… vagy tessék eredeti nyelven forgatni, vagy simán angolul beszélni. Véleményem szerint egyébként ez lett volna az igazán jó megoldás, ha már egyszer a németek németül, a franciák meg franciául szólalnak meg…

Filmünk kicsit korábban kezdődik, mint a megidézett történelmi esemény, még 1914-ben, egy kis török-örmény faluban. Arra nem térünk ki, hogy igazából miben és honnan gyökerezik a két nemzetiség ellentéte (pontosabban a törökök örménygyűlölete), pedig lehet, jó lett volna – így csak lehuppanunk a Földre, amikor egy Mikael Bogoshian nevű fiatal patikus srác (Oscar Isaac) épp jövőjével kapcsolatban sző nagy álmokat. Ha nem láttam volna mondjuk a Mustangot, talán még meg is lepődtem volna a „majd megszeretjük egymást” típusú eljegyzésen, de így csak bólogattam, hogy Mikael a hozományból tervezi elvégezni az orvosi egyetemet Isztambulban. Itt jegyzem meg, kedves alkotógárda, hogy az „Ígéret szép szó, ha megtartják úgy, jó”… ugyebár: nem ártott volna, ha a srác által tett fogadalom legalább minimális mértékben szerepet kapott volna a filmben, ha már egyszer az a címe is… ugyanis ez az egész ígéret teljesen elsorvadt a történet folyamán. De mindegy is, nem ez a legnagyobb baj. A mozi első negyed órája egy színes, kissé lassú, kissé kiszámítható felvezetés, amiben szépen sorban mindenkit megismerhetünk, akinek szerep jut a későbbiekben – van itt török iskolatárs, örmény tánctanárnő, meg amerikai újságíró. Ami kétségkívül működik a mozi ezen szakaszában, az a korrajz és a hangulat: nagyon jó (sokadszorra) a filmes technológiákkal megidézett múlt, a díszletek, a kosztümök által életre keltett történelmi háttér. Viszont már itt túlságosan szerepet kap az a bizonyos giccs, amit más portálok emlegetnek a film kapcsán.

Az a helyzet ugyanis, hogy a fiktív szereplők kapcsolatrendszere, egy bizonyos szerelmi háromszög (ami sajnos fájóan kiszámítható és klisés) rendesen elveszi a történelmi vihar élét. Pedig az Az ígéret kényszeredetten halad végig azon sarokpontok mentén, amik ezt a népirtást meghatározták, kezdve az örmény értelmiség „lefejezésével”, folytatva az egyre kegyetlenebb tisztogatással, munkatáborral, német kapcsolattal, tetőzve pedig a Musza Dagh hősies védelmével. A szereplők – más ismert és méltán híres hollywoodi történetekhez hasonlóan – hol aktív, hol passzív részesei az eseményeknek, ami remek alkalmat adott volna arra, hogy a világ megismerje ezt a szégyenletes bűntettet, ám a jogosan elvárt katarzis ezúttal elmaradt. Ellentétben azzal az ábrázolásmóddal, ami mondjuk a Hotel Ruandában ez maradéktalanul működött, itt végig úgy lehetett érezni, mintha nem igazán lenne súlya a gyilkosságoknak, mintha az alkotók féltek volna igazán mélyre ásni a pöcegödörben. Pedig a film producere egy örmény milliárdos, valahol nem is lepődtem volna meg a kissé egyoldalú és szentimentális – ámde hatásos – feldolgozáson, de azt hiszem, itt túlságosan visszafogott volt az egész koncepció. A karakterek és a szemben álló felek stilizáltan ugyan egysíkúak (minden török rossz, egy kivétellel és minden örmény jó), de aztán ennyi: más, hasonló témájú filmben sokkal durvábban mennek bele az embertelenség ábrázolásába…

Ugyanakkor megértem, hogy a nagyvilág nagyközönségét könnyebb moziba csábítani egy deklaráltan szerelmi sztorival, mintsem a világ számára jelentéktelennek tűnő népcsoport kiirtásáról szóló történettel – még csak nem is az első ilyen eset ez. De szerintem ez az esemény messze többet érdemelt volna holmi love storynál (tök ilyen érzésem volt pl. a Titanicnál is), már csak azért is, mert az első igazán dokumentált holokauszt volt a történelemben… és ezzel még csak nem is vitatom el a dobogó első fokát másoktól. Hiányzik az Az ígéretből az igazi átütőerő, az igazi sokk, ami emlékezetessé tehette volna: hiába a nagyszerű korrajz, hiába a remek színészgárda, ha a tömegével kivégzett örmények csupán díszletként funkcionálnak az orvostanhallgató Mikael (akinek némely jelenete megidézte az A fegyvertelen katonát is), az amerikai újságíró Chris (Bale) és az örmény tánctanár Ana (Chrlotte Le Bon) kavarása mögött. Többekkel ellentétben én nem igazán találtam kivetnivalót a játékukban, számomra inkább az volt zavaró, hogy a forgatókönyvíró sem tudott mit kezdeni velük: a fókuszok váltása közben elvesztek azok az esetleges kvalitások, amiket színészeink esetleg használhattak volna. Ahhoz nem voltak elég intenzív figurák, hogy emlékezetessé tegyék sorsuk által a filmet, ahhoz viszont túl erős volt a kapcsolatuk, hogy elvegyék az igazi szörnyűségek élét.  

Nem azt mondom, hogy az Az ígéret rossz mozi, csak lerí róla a bátortalanság. Egy nagyon fontos film lehetne, egy jó kis tényfeltáró dráma, de azt érzem rajt, hogy mintha nem is akart volna olyan nagyot szólni. Vannak benn kemény fejezetek, falu legyilkolása, majmok helyett most örmények vonulnak A pontból B pontba, néhány fontos (de nem eléggé megszerettetett) mellékszereplő halála is borzolhatja a kedélyeket – de a kamera néha diszkréten kikapcsol, mikor igazán ütős tanulság, kép, mondat jöhetne. Így viszont messze nem tölti be azt a szerepet, amit szántak neki – és esetleg ami egy öngerjesztő folyamattal kinőhetne magából – nem rázza fel a világot fásultságából. Mert a világ már csak ilyen: néhány kiválasztott, agyonpropagált eseményen túl nem akar látni, nem veszi tudomásul, hogy milliók életét oltották még ki sok másik helyen is az emberiség történelmében vallási, faji ideológiák miatt. Persze, ez bizonyos szempontból rohadtul kényelmes, de mit szóljon az a nép, nemzet, aminek nincs médiája, hogy világgá kürtölje balsorsát?

Ha meg sikerül, egy ilyen langyos mozira telik csak… amiben hollywoodi sztárok próbálják jó sok pénzért fura akcentusukkal elhitetni, hogy ők azon nép/rassz/faj tagjai, amit majdnem elsöpörtek a Föld felszínéről beteg diktátorok és tömeggyilkosok.





70%



.


A hozzászólást R2-D2 összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Hétf. Jún. 24, 2019 4:48 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 EmptyPént. Aug. 25, 2017 5:48 pm

R2-D2 írta:

Az ígéret

Na, ezt sem fogja a török kormány sűrűn mutogatni senkinek…

Hiányzik az Az ígéretből az igazi átütőerő, az igazi sokk, ami emlékezetessé tehette volna: hiába a nagyszerű korrajz, hiába a remek színészgárda, ha a tömegével kivégzett örmények csupán díszletként funkcionálnak az orvostanhallgató Mikael (akinek némely jelenete megidézte az A fegyvertelen katonát is), az amerikai újságíró Chris (Bale) és az örmény tánctanár Ana (Chrlotte Le Bon) kavarása mögött.

Nem azt mondom, hogy az Az ígéret rossz mozi, csak lerí róla a bátortalanság. Egy nagyon fontos film lehetne, egy jó kis tényfeltáró dráma, de azt érzem rajt, hogy mintha nem is akart volna olyan nagyot szólni.

70%


Na, így már mindjárt otthonosabban érzi magát az ember  Smile !

Érdekes, hogy két ilyen "történelmi jellegű" filmet vettünk most sorra, és hogy szinte szóról szóra ugyanazt írtuk róluk, vagyis hogy a dramaturgiában a tartalmat feláldozták a felszínesség oltárán. Mert állhat bárki mögötte, akarhat ezzel kifejezni akármit, szerintem ezek könnyen belefutnak az "Avatar-dilemmába": vagy hiteles, tartalmas, mély filmet csinálnak, és ezzel elveszítenek egy csomó nézőt (mert a nézők túlnyomó része ugyebár szórakozásból néz filmeket, nem ismeretterjesztési céllal...), vagy maradnak a love story-nál, a sekélyes érzelmeknél és a szemérmes utalásoknál és félrenézéseknél, és akkor esetleg sokkal több emberrel sikerül megismertetni magát a témát is.

A Hotel Ruanda szép példa, szerethetjük mi nagyon, de az sem kereste halálra magát, nem ostromolták miatta a mozikat, pedig a bemutatója idején már az Oscar és GG jelölései miatt elég ismert volt.

Az ígéretről olvastam már sokat, leginkább éppen amiatt, hogy a török kormány hogyan próbálta mindenhol megfúrni, de így látatlanban és az olvasottak alapján sem hiszem, hogy többet kapnék tőle, mint annak idején mondjuk a Flowers of Wartól.
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 EmptyPént. Aug. 25, 2017 6:41 pm

Niwrok írta:

Az ígéret

Az ígéretről olvastam már sokat, leginkább éppen amiatt, hogy a török kormány hogyan próbálta mindenhol megfúrni, de így látatlanban és az olvasottak alapján sem hiszem, hogy többet kapnék tőle, mint annak idején mondjuk a Flowers of Wartól.
.

egyetért

Nem fogsz... sőt, az nekem sokkal jobban tetszett, az még legalább tudott kemény is lenni. Érdekes és becsülendő viszont, hogy Chris Bale az ilyenek mellé áll - még ha csak ilyen "szemérmesen" is.


.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 EmptyKedd Aug. 29, 2017 7:39 am

Niwrok írta:

R2-D2 írta:

Mielőtt elmegyek / Before I Fall

Ha ebből a szemszögből nézem, akkor az egész film nem más, mint Samantha purgatóriuma. Ha a Triangle kapcsán is felmerült ez a téma, akkor itt is megállja a helyét: a lány addig nem tud kikerülni a körforgásból, míg nem tisztázza, javítja ki kapcsolatait, érzelmeit. Sőt, továbbmegyek: az az ominózus „szemét vagyok, mindenkinek beolvasok” nap sikertelensége után következő „szeretlek” nap egyértelmű célzás és útmutató a mai fiataloknak arra, hogy hogyan is éljék életüket, mit is tekintsenek fontosnak környezetükben. Ennek egyértelmű csúcspontja ugyebár a pszicho lány, Julia története, akinek múltja, tragédiájának feltárása hozza majd el az igazi feloldozást – de én ideveszem például a lenézett és hanyagolt kistesóval, esetleg anyuval és apuval eltöltött napot is. Érdekes egyébként továbbgondolni az egészet, mármint hogy ha a többieknek folytatódik az élet, a következő napot, a szombatot, ki, milyen emlékekkel élné meg… mindig is érdekelt a téma, mi van másnap, van-e élet és történet az időhurkon túl. A rengeteg alternatív jövő, amit Sam az ominózus péntekkel felépített, milyen kihatással fog járni a többiek életére – mert hisz ez a film egy ember hurka, a végeredmény, a másnap, a többiek számára mind-mind egyforma…

80%


Az előzetes óta ketyeg nálam a film, csak éppen a "tinipicsás" stílus miatt nem volt hangulatom rá. Aztán olvastam, hogy legálisan is nézhetem majd (Netflix), és akkor gondoltam, már nem sietek vele annyira... Az lesz 2 nap múlva  Smile ... Csak ennyit késtem Smile . Úgyhogy szerintem még a héten jövök vele, de nem nagyon hiszem, hogy ezt annyira máshogy látom majd.


Mindkét dologban tévedtem. Abban is, hogy két nap múlva megnézem, és abban is, hogy nem látom "annyira" máshogy.

Te is írtál ugyan a megvalósítás problémáiról, de nálam az mindent agyonnyomott, ahogy fél óra után már zsibbadt az agyam ezektől a hülye picsáktól. Te szoktad mondani, hogy nehéz olyan karakterekért izgulni, akik hidegen hagynak; na, nálam ez volt Sam, aki csak sodródik, de persze nem tehet semmiről. Más kérdés, hogy nem is nagyon volt mit agyonnyomnia, mert ugye időhurkos a film, de attól önmagában még nem lesz jó, a Tuskó Lady tinédzser éveitől (Juliet karakterével nem átesett a jelmezes a ló túloldalára, hanem helyből átugrotta) meg a laposan szálló, a velejükig giccses közhelyektől meg főleg nem. Mintha Paulo Coelho írta volna meg az Idétlen időkig forgatókönyvét.

A zenék tetszettek talán a legjobban, meg a vége felé már valami érzelmet is sikerült mutatni és kiváltani az unalmon túl, de nem hagyhatom figyelmen kívül az előtte levő egy órát.

6/10
.
Vissza az elejére Go down
Ajánlott tartalom





R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 3.0   R2-D2 írásai 3.0 - Page 17 Empty

Vissza az elejére Go down
 
R2-D2 írásai 3.0
Vissza az elejére 
16 / 66 oldalUgrás a következő oldalra : Previous  1 ... 9 ... 15, 16, 17 ... 41 ... 66  Next
 Similar topics
-
» R2-D2 írásai 1.0
» R2-D2 írásai 4.0
» R2-D2 írásai 2.0
» Remo írásai
» Niwrok írásai 3.0

Engedélyek ebben a fórumban:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Filmfórum :: Filmek, sorozatok világa :: Kritikák, filmes gondolatok-
Ugrás: