HomeCalendarGalleryGy.I.K.KeresésTaglistaCsoportokRegisztrációBelépés

Share | 
 

 Niwrok írásai 2.0

Előző téma megtekintése Következő téma megtekintése Go down 
Ugrás a következő oldalra : Previous  1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 21 ... 30  Next
SzerzőÜzenet
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2376
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTárgy: Szürke senkik   Szomb. Dec. 24, 2016 8:21 am

.
Szürke senkik



Kis dézsavüm van. Az idei évet nagyjából úgy kezdtem, hogy egy tévéfilmről írtam, ami az első világháború körüli években játszódik magyar viszonyok között, a stáblistán Köbli Norbert neve szerepel forgatókönyvíróként, akinek már az is a sokadik remek munkája volt a magyar történelem egy-egy érdekesebb epizódjáról, és hogy a költségvetés korlátait leszámítva szinte csak jót tudok mondani róla. Ez volt a Félvilág, ami annyira kinőtte magát a DunaTV esti műsorsávjából, hogy azóta mozis vetítések sokasága és egy DVD-megjelenés is igazolja a minőségét, és azt az ígéretes trendet, hogy a magyar filmekkel szembeni nézői fenntartások talán kezdenek alábbhagyni. Az év végével pedig megint egy olyan film kerül sorra, ami tévéfilmként került (először) bemutatásra, az első világháború és Köbli Norbert neve pipa, megint csak pozitív volt az élmény... és a Félvilághoz hasonlóan talán annak ellenére is megtalálja majd a szélesebb közönségét, hogy a cselekménye közel sem olyan bulváros.

Az évek óta tartó "nagy háborúban" az olasz fronton harcoló csapatokból egy ötfős különítmény azt a feladatot kapja, hogy derítsen fel egy többnapi járóföldre levő hírszerző központot, és az információt juttassák vissza a parancsnokságra. A kis csapat elég vegyes összetételű, mind nemzetiség, mind harctéri tapasztalat szerint, lefokozott veterán tiszt éppúgy akad köztük, mint ahogy zöldfülű is, de a kiszolgáltatottság, az elcsigázottság, az elszenvedett tragédiák és a feladat súlya gyorsan összekovácsolja őket, ahogy egyre mélyebbre hatolnak az ellenséges vonalak mögött.

Eleve az embernek egy keze is soknak tűnik, ha meg akarja számolni a magyar háborús filmeket (bár például fű alatt készült egy két éve, a Drága Elza, amit azóta szeretnék megnézni, és talán nemsokára lesz DVD is hozzá, hogy megtehessem), az I. világháború viszont a világ filmtermése szerint is elég elhanyagolt, akár csak a II.-hoz képest is. Filmes szempontból érthető, mert sem a köztudatban nincs annyira benne, technikai felszerelések és látványos csapatmozgások híján pedig annyira monumentálisra sem lehetne megcsinálni, már amennyiben ez a lényegi szempont egy háborús filmmel kapcsolatban. Pedig a katonák szemszögéből nézve éppen annyi lehetőség van benne, mert "A háború sosem változik", a sorsok mögötte éppen olyanok, és többek között ezt ragadja meg jól a Szürke senkik. A film jelentős részét teszi ki, ahogy a katonák esténként a tábortűz mellett melegedve a háború során tapasztaltakról vagy az otthon maradottakról beszélnek egymásnak, hogy ki kit hagyott otthon, ki mit hordoz a hátizsákjában, és ezen keresztül legalább annyi személyes kötődés kialakul a nézőben, hogy megértse a tetteik mögött a motivációt (amihez a színészek is sokat tesznek, a remek alakítások közül én Keszég Lászlót emelném ki Raduként). Ezek a maguk csendességében is drámai percek is jók, és ehhez kapcsolódóan volt kellemesen meglepő a film címe és annak magyarázata. Merthogy előzetesen hallva róla én azt hittem, hogy a Szürke senkik a közkatonákra vonatkozik, azokra, akik távolról egy masszának látszanak, csak közelről derül ki, hogy emberek... de nem, pontosabban nem csak ez az értelmezés van benne. Ott vannak a háborúnak a még névtelenebb, még kevesebb említést kapó résztvevői, és az "ő" behozásuk a képbe egyszerre zseniálisan helyezi el korban és technikában az I. világháborút, és nagyon jó hátteret ad Döme, a Kölyök részvételére a harcokban.

Hiába viszont a "háborús" jelző, senki ne ettől a filmtől várja a normandiai partraszállás megjelenítését, még úgy sem, hogy csekély háborús filmes tapasztalattal is ráismerek mondjuk a Ryan közlegény megmentésének egy-egy jelenetére (ami mellett még jó pár filmet megidéz a Szürke senkik a szakértők szerint). Talán inkább "kommandósnak" lehetne pontosabb mondani, hiszen szintén jelentős jelenet-csoportot tesznek ki a végeláthatatlan erdők felett suhanó kamera és az erdei lopódzások képei, színesítve egy-egy őrszem kiiktatásával. Akciójelenet kettő van, és ezekben is talán csak tucatnyi szereplő van összesen az elhagyatott vidéken; de a parancs jellegéből ez így is következik, abszolút nem hiányzik még az sem, hogy akár egy vágókép erejéig mutassanak egy sereget. Így is éppen eléggé feszült jelenetek kerültek bele, amik a szűk terek mellett is elég izgalmat tartogatnak.

A stáb, Kovács István rendező vezetésével tökéletesen találta meg azt a szegmenst a háborús filmeken belül, ahol magyar keretek között is, magyar forrásból is lehet és tud egy film érvényesülni. Nagyobb háttér nélkül, még hazai viszonyokhoz képest is minimális pénzből tudtak megalkotni egy olyan filmet, ami -bármekkora is a látszólagos távolság a két film között- alapjaiban és a kapott élményben nem volt kevesebb, mint a szintén a héten látott Star Wars - Rouge One. Mondom ezt úgy, hogy az egyikben egy dollármilliárdos űrbirodalom és lézerharc a díszlet, a másikban meg egy madárszaros lovaskocsi. Ha figyelembe veszem a készítés körülményeit, meg a szinte minden percet kihasználó játékidőt (ami alig haladja meg az egy órát), talán még egy kicsit több is.

8,5/10
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3510
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Szomb. Dec. 24, 2016 6:39 pm

Niwrok írta:
.
Szürke senkik

A stáb, Kovács István rendező vezetésével tökéletesen találta meg azt a szegmenst a háborús filmeken belül, ahol magyar keretek között is, magyar forrásból is lehet és tud egy film érvényesülni. Nagyobb háttér nélkül, még hazai viszonyokhoz képest is minimális pénzből tudtak megalkotni egy olyan filmet, ami -bármekkora is a látszólagos távolság a két film között- alapjaiban és a kapott élményben nem volt kevesebb, mint a szintén a héten látott Star Wars - Rouge One. Mondom ezt úgy, hogy az egyikben egy dollármilliárdos űrbirodalom és lézerharc a díszlet, a másikban meg egy madárszaros lovaskocsi. Ha figyelembe veszem a készítés körülményeit, meg a szinte minden percet kihasználó játékidőt (ami alig haladja meg az egy órát), talán még egy kicsit több is.

8,5/10
.

Kösz!!! Ezt még az idén megnézem.... Wink

Csak ennek a Westworldnek legyen már egyszer vége.Rolling Eyes


.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/ Online
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3510
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Csüt. Dec. 29, 2016 2:27 pm

Niwrok írta:
.
Szürke senkik


Az évek óta tartó "nagy háborúban" az olasz fronton harcoló csapatokból egy ötfős különítmény azt a feladatot kapja, hogy derítsen fel egy többnapi járóföldre levő hírszerző központot, és az információt juttassák vissza a parancsnokságra. A kis csapat elég vegyes összetételű, mind nemzetiség, mind harctéri tapasztalat szerint, lefokozott veterán tiszt éppúgy akad köztük, mint ahogy zöldfülű is, de a kiszolgáltatottság, az elcsigázottság, az elszenvedett tragédiák és a feladat súlya gyorsan összekovácsolja őket, ahogy egyre mélyebbre hatolnak az ellenséges vonalak mögött.

A stáb, Kovács István rendező vezetésével tökéletesen találta meg azt a szegmenst a háborús filmeken belül, ahol magyar keretek között is, magyar forrásból is lehet és tud egy film érvényesülni. Nagyobb háttér nélkül, még hazai viszonyokhoz képest is minimális pénzből tudtak megalkotni egy olyan filmet, ami -bármekkora is a látszólagos távolság a két film között- alapjaiban és a kapott élményben nem volt kevesebb, mint a szintén a héten látott Star Wars - Rouge One. Mondom ezt úgy, hogy az egyikben egy dollármilliárdos űrbirodalom és lézerharc a díszlet, a másikban meg egy madárszaros lovaskocsi. Ha figyelembe veszem a készítés körülményeit, meg a szinte minden percet kihasználó játékidőt (ami alig haladja meg az egy órát), talán még egy kicsit több is.

8,5/10
.

Smile

Igen, meglepő módon a madárszaros lovaskocsi most nem a pénztelenséget szimbolizálja, hanem a tökéletes autentikusságot. Ahhoz képest, hogy magyar, ahhoz képest, amennyiért készült, vitán felül kiváló alkotás: ha nem tudom, hogy mi ez és nem ismerek fel néhány színészt, meg nem mondom, hogy hazai. Remek hangulat, remek díszlet - nekem icipicit magával a történettel volt talán bajom.

Értem és átjött minden, amit Te is írtál, a beszélgetések, a háború megpróbáltatásainak lenyomata, de valahogy a 63 percben túl sok volt a tábortűz körülötti ücsörgés. És ez akkor is így van, ha ez tényleg valósághű, ennél mozgalmasabb nem igazán lehetett a bakák élete (partaszállás vagy Pearl Harbor azért nincs mindennap), de engem kicsit álmosított a semmittevés.

A kevés akció viszont tényleg rohadt jó, a végén, míg eldördül az első lövés, rendesen fokozzák a feszültséget. Jók és valószerűek a halálok és sérülések, az egyik szürke senki halála meg a finálé legkeményebb jelenete. A címmel hasonlóan voltam én is, míg el nem kezdődött, magam is a katonákra tudtam asszociálni, de milyen zseniális az "igazi" szürke senkik asszociáció.

Szóval, soha rosszabb magyar (háborús) filmet!


80%
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/ Online
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2376
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Csüt. Dec. 29, 2016 8:56 pm

R2-D2 írta:

Szürke senkik

Igen, meglepő módon a madárszaros lovaskocsi most nem a pénztelenséget szimbolizálja, hanem a tökéletes autentikusságot. Ahhoz képest, hogy magyar, ahhoz képest, amennyiért készült, vitán felül kiváló alkotás: ha nem tudom, hogy mi ez és nem ismerek fel néhány színészt, meg nem mondom, hogy hazai. Remek hangulat, remek díszlet - nekem icipicit magával a történettel volt talán bajom.

A kevés akció viszont tényleg rohadt jó, a végén, míg eldördül az első lövés, rendesen fokozzák a feszültséget. Jók és valószerűek a halálok és sérülések, az egyik szürke senki halála meg a finálé legkeményebb jelenete. A címmel hasonlóan voltam én is, míg el nem kezdődött, magam is a katonákra tudtam asszociálni, de milyen zseniális az "igazi" szürke senkik asszociáció.

Szóval, soha rosszabb magyar (háborús) filmet!

80%


Örülök, hogy belefért még idén, meg persze annak is, hogy neked is tetszett  Smile .

Biztos, hogy lehet máshogy is filmet forgatni a katonák mindennapjairól, a tábortüzes üldögéléseknél viszont tényleg a pénztelenség látszott. Mondjuk a történetben így volt helye, ellenséges területen öt emberrel nem nagyon lehet nagyobb bulit csinálni.

.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2376
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTárgy: Assassins's Creed   Szomb. Dec. 31, 2016 1:37 am

.
Assassins's Creed



"Videojátékból nem lehet jó filmet csinálni", tartja az ősi mondás, és három évtizedes játékos múlttal oldalakat tudnék írni arról, hogy ez miért nem igaz... és talán valamivel kevesebbet arról, hogy miért igaz mégis. Jó filmet ugyanis nem videojátékból lehet csinálni, hanem izgalmas alapötletű, jó történetekből, amik ezrével találhatók a játékok világában, de nem lehet annak eszköztárát egy az egyben adaptálni a mozivászonra, hiszen teljesen más lehetőségei és korlátai vannak egyiknek és a másiknak. Itt szokott a legtöbb feldolgozás pofára esni, mert mondjuk egy játék világa és sztorija ezernyi kis szilánkból és foszlányból áll össze egy egésszé, és erre a fajta szétaprózódásra, lassú építkezésre egy film időkerete nem alkalmas.

Ha például az Assassin's Creedet nézem, abból csak én tudtam írni vagy négy képernyőnyit (I., II., III., IV.), és ez már az, amit zanzásítottam. Az a filmre sem változott. Az alap továbbra is a két titkos, évszázadok óta működő szervezet, a templomosok és az assassinok harcáról szól. De arra még a két órás játékidő sem elég, hogy kellően árnyalják ezt a szembenállást, így a templomosok ilyen tucat-kacat világuralomra törő háttérhatalom lettek, aki az emberek szabad akaratának "elpusztításában" látják a megoldást, az assassinok pedig azért gyilkolják végig a történelmet, hogy ebben megakadályozzák őket (nekem például jobban tetszik esetükben a rend-káosz tengely mentén való felosztás, annak minden pozitív és negatív hozadékával együtt). Az összecsapásaik jellemzően arról szólnak, hogy az assassinok rendjének tagjai generációkkal ezelőtt megszereztek és elrejtettek olyan, isteninek tartott hatalommal felruházott ereklyéket, amik a templomosok kezében a biztos győzelem zálogai lehetnének... de az ereklyék holléte a rájuk utaló rejtjelekkel és nyomokkal együtt a feledés és az elmúlás homályába vesztek. A templomosok új módszere ennek az elveszett tudásnak a pótlására, megismerésére abban rejlik, hogy az egyik kutatólaboratóriumuk, az Abstergo vezetője szerint az emberi DNS részben eltárolja a felmenők emlékeit, és egy géppel, az Animusszal ki is lehet nyerni ezeket az adatokat, megalkotva azokból egy virtuális valóságot. Ehhez csak olyan kísérleti alanyok kellenek nekik, mint a mozi főszereplője, Cal Lynch, akit gyilkosságért halálra ítéltek, így viszonylag könnyű eltüntetni a nyomait a nyilvántartásokból és a társadalomból, és akinek a XV. század végén, Spanyolországban élő őse, Aguilar de Nerha a rendelkezésre álló adatok szerint elrejtette az egyik legfőbb ereklyét, az Édeni Almát.

Nem is lehet kérdés, hogy ahogy a játék, úgy a film fő vonzereje is az az időszak, ami ebben a múltbeli valóságban zajlik. Aguilar, mint ember múltjáról, személyiségéről viszonylag kevés dolog derül ki, az is inkább csak az egyik társával, egy női assassinnal való kapcsolatán keresztül, de a küldetések, amiket egy gyermekkorú herceg védelme érdekében hajt végre, megakadályozandó az elrablását, és ezzel azt, hogy az apja, a szultán váltságdíjként átadja a nála levő Almát a templomosoknak, azok nagyjából úgy néznek ki, ahogy kell. A felkapaszkodás a magas épületekre, a parkouros ugrálás egyik házról a másikra, a vívás az őrökkel, majd a végén a rejtett alkarpenge belemártása a kijelölt célpont torkába, kiegészítve olyan jelenetekkel, mint a lovaskocsis küzdelem, mindez a spanyol inkvizícióval, a kor legnevesebb templomos szervezetével a háttérben... azon kívül, hogy nem interaktív, remekül átadják azt az élményt, amit maga a játék jelentett, de a laikusok számára is érdekes lehet. Nyilván sokan vannak, akik ebből néztek volna kicsit többet, részletesebb bemutatását a kornak, amiben játszódik, több időt szánva az assassinokra, vagy egyszerűen csak többet akciózva.

Nem biztos, hogy így van, de azt hiszem, a film a játék rajongóinak nagy része szemében azt a megbocsáthatatlan bűnt követte el többek között, hogy a múltra koncentrálás helyett jelentős szerepet adott a jelennek, Cal történetének is. Az Abstergo-vonalat ugyanis szinte mindenki utálja és feleslegesnek tartja, sokak szerint már a gyártó Ubisoft is tucatnyiszor megbánta, hogy behozták a sztoriba ezt a szálat, legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy egyre kevesebb jelentőséggel bír a játékokban mindez. Ehhez képest a film kiegyenlíti az arányokat, az Abstergo telephelyén történtek bőven nem merülnek ki abban, amit régen úgy írtam le, hogy "reggelfelkel-pisikaki-befekszikazAnimusba-felkelazAnimusból-pisikaki-ágybafekszik". Sokat foglalkozik a film a templomosok motivációjával, azzal, hogy az erőszakból akarják "kigyógyítani" az embereket, aztán azokkal a további tesztalanyokkal, akiknek a családfáját a templomosok gyökerestől akarják kitépni, de éppúgy azzal is, hogy Calra hogyan hatnak az Animusban töltött órák, milyen mellékhatásokkal és veszélyekkel jár Aguilar emlékeinek felszínre hozása. Amellett, hogy utóbbit ezzel a "szellemképes" módszerrel láthatóvá tenni mennyire gázos volt, nekem mégis beleillett a történetbe, mert úgy éreztem, a "kezdőknek" megadja azt a háttérismeretet, ami a film cselekményének jobb megértéséhez kell, de -ha engednék- egy kicsit bővítene a játékosok ismeretein, elképzelésein is a világról (Cal és Aguilar története nem része a játékoknak, teljesen új szereplők, ahogy mindenki).

Nekem sokkal nagyobb bajaim voltak az említett "szellemképekhez" hasonló dolgokkal. Mindenki fontosnak tartotta előzetesen kiemelni, hogy a tavalyi Macbeth-tel befutott, fiatal rendező, Justin Kurzel kapta meg a lehetőséget az Assassin's Creed elkészítésére, pedig talán érdemes lett volna feltenni a kérdést, hogy valóban ugyanazok a rendezői kvalitások és eszközök kellenek-e egy Shakespeare-adaptációhoz, mint egy történelmi alapokon nyugvó sci-fi akciófilmhez. Részemről nem, és ennek eredményeként legalább 15-20 percnyi távolba révedő arcot, lassított felvételt, feleslegesen közelről vett jelenetet (ott csaptam képletesen a karfára, amikor patamagasságban mutatták folyamatosan a vágtató lovakat) és semmitmondó vágóképet tudtam volna gátlás és kétség nélkül kihagyni a filmből. A megmaradó jelenetek nagy része is sajnos részemről élvezhetetlen (de inkább dühítő) volt amiatt, hogy a CGI részletgazdagságán spóroló stáb a múltbeli jeleneteknél kb. annyi réteg füstöt és port digitalizált a képekre, mintha a közelben egy lángoló kőolajmezőre lecsapott volna egy homokvihar. Ez a jelenben csak azért nem annyira zavaró, mert amúgy is minden betonszürke és sötét tónusú, csak mondjuk az Animus által kivetített fénykévékből nem látni éppen semmit, mert minek is... Az Abstergonál történteknél inkább a forgatókönyvírónak kellett volna a kezére csapni, mert nem elég, hogy nála a misztikus azt jelenti, hogy a szereplőknek monoton, sejtelmes hangon kell állandóan beszélnie, lehetőleg teljes blődségeket, de olyan röhejes/ostoba beszólásokkal is megszórta a filmet, mint a "Te anyád fia vagy!", vagy az, hogy Cal teljesen véletlenszerűen tud megszakítani egy párbeszédet azzal, hogy ő éhes.

Az első hírektől kezdve nagyon vártam ezt a filmet, tűrve a többszöri halasztást és a teljes bizonytalanságot is, és úgy jöttem ki a moziból, hogy megérte, mert alapjaiban azt kaptam, amit vártam. Ami problémáim vannak a filmmel, azok technikai jellegűek, rendezői döntésekből vagy a forgatókönyvíró közönyéből fakadnak, megfejelve a gyártó Ubisoft koncepciójával (volt olyan nyilatkozatuk, ami szerint nem baj, ha nem lesz a film jó vagy nyereséges, mert igazából csak egy reklámkampányt helyettesítenek vele). Nem lett olyan jó film az Assassin's Creed, mint amilyen akár csak némi odafigyeléssel is lehetett volna, de ez nem azért van, mert egy játékon alapul... már csak azért sem, mert néhányan úgy látom, hajlamosak elfelejteni, hogy annak az első része maga sem volt több piszkozatnál.

7,5/10
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3510
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Szomb. Dec. 31, 2016 1:46 am

Holnap nézem ( Laughing , mert miért is ne szilveszterkor?) és reflektálok....
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/ Online
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2376
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTárgy: Mozart in the Jungle S1   Kedd Jan. 03, 2017 9:28 pm

.
Mozart in the Jungle S1



A sok komolykodás után legyen az új évhez kapcsolódóan valami könnyedebb  Smile .

A New York-i Szimfonikusok vezetője, Gloria egy fiatal, bohém zseni, Rodrigo szerződtetésével akar némi vérfrissítést megvalósítani, ezzel gyakorlatilag nyugdíjazva a korábbi karmestert és zenei vezetőt, Thomas Pembridge-et. Reményei szerint a csere a zenekar pénzügyi gondjaira is megoldás lesz, de a csodagyerekként felfedezett, és azóta sikert sikerre halmozó Rodrigot túlságosan nem kötik le az ilyen földhözragadt dolgok, mint a pénz. Rodrigo szenvedélyessége ugyanis nem csak a pulpituson nyilvánul meg, hanem hektikusan változó zenekari próbákban, gyakran váltogatott zeneművekben és mondjuk a könnyű drogok használatában. Mindez az állandósághoz, kimértséghez és precizitáshoz szokott úri közönség esetében hordoz némi kockázatot, bármilyen lehengerlőnek, izgalmasnak és vonzónak is találják Rodrigo stílusát. Különösen nehéz követnie a váltásokat Hailey-nek, akinek régi álma, hogy ebben a zenekarban dolgozhasson oboásként, és egy lépéssel közelebb jut ehhez, amikor néhány véletlen folytán Rodrigo asszisztense lesz.

Bár a zenekar a sorozatban fiktív, maguk a benne levő történetek és helyzet nem teljesen, az Blair Tindall azonos című könyvén alapul, aki a 2000-es évek elején maga is oboásként próbált érvényesülni New Yorkban. De a stáb egyéb személyeket is használt ihletőül, Rodrigo karakterében például sokan Gustavo Dudamelre ismertek, aki hasonló latinos temperamentummal vezeti évek óta a Los Angeles-i Filharmonikusokat. Így áll össze ez a színes, sokrétű világ a klasszikus zenére építve, de mégis napjaink modern világában, aminek a bemutatására ez a mai sorozatokhoz mérten meglehetősen rövid évad szolgál (10 epizód, legfeljebb fél órás részekkel, amik között alig 20 perces is akad). De ennyit azokról a dolgokról, amivel csak megspóroltam a Wikipedia cikkeire kattintást  Smile .

Az említett könyv alcíme ("Szex, drogok és klasszikus zene") nagyjából körbe is írja, hogy mire is lehet számítani. Ebből Hailey szakmai előmenetele és magánélete a kevésbé hangsúlyos, mert azért ő is összejön egy Alex nevű balettáncossal, ahogy a gyakorlással, az oboatudás tökéletesítésével töltött órák is benne vannak a sztoriban, de ő a többiekhez képest csak egy kis szürke egér, aki végigkíséri a többiek pályafutását és kalandjait. A végére még Hailey barátnője, Lizzie és érdekesebb szereplő lett, leginkább a családi háttere miatt. Vannak kisebb szerelmi viszonyok, amik végigkísérik az évadot, például Pembridge és az egyik csellista között, ami afféle nyílt titokként bonyolódik, még Mrs. Pembridge is tud róla, és ismerve a férjét leginkább az dühíti ebben, ha hülyének is nézik a megcsalás mellé. Igazán három páros volt, akiket én jobban kedveltem. Gloria és Rodrigo kapcsolata tisztán szakmai, de ahogy az olasz felmenőkkel bíró Gloria a maga mentalitásával próbálja idegroham nélkül túlélni a spanyol Rodrigot, akit ritkán sikerül csak lerángatni a spirituális és egyéb felhők közül, az jó pár vicces helyzetet eredményezett. Szintén szakmai és valami tisztelettel vegyes rivalizálássá fajul Rodrigo és Pembridge, a két Maestro vetélkedése, ami leginkább utóbbi irigységéből fakad, felidézve, amikor még ő zsűrizte a kis taknyost, aki most kitúrta őt a helyéről. Szerelem és szenvedély ügyében pedig azért voltam ilyen visszafogott, mert mindent elhomályosít ebből a szempontból, amikor felbukkan Anna Maria, Rodrigo felesége, mert a kissé pszichotikus, avantgárd hegedűművész esetében a "se veled, se nélküled" közel sem fejezi ki a valóságot, mondjuk ahogy Rodrigo rajongásig imádja a nőt, ugyanakkor retteg is tőle, mintha az bármelyik pillanatban vadállattá változhatna a benne tomboló tűztől, és letéphetné a párja fejét, mint valami emberi imádkozó sáska.

Jó, hogy vannak olyan filmek, sorozatok, amik egy kicsit próbálják közelebb hozni az klasszikus zenét a mai kor emberéhez, ahogy Rodrigo is próbálkozik vele az egyik epizódban. Úgy egy éve ugye a Whiplash volt ilyen, amihez képest a Mozart in the Jungle "csak" pár Golden Globe díjjal és jelöléssel rendelkezik, és a színfalak mögötti erőfeszítések helyett inkább a könnyedség a lényeg. Azon belül is leginkább a sorozat pozitív kisugárzása, ami nem csak a nehézségek ellenére is mosolygós karaktereknek köszönhető, hanem a zenében és a zenészekben rejlő erőnek is.

8/10
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3510
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Szer. Jan. 04, 2017 12:33 pm

Niwrok írta:


Mozart in the Jungle S1


A sok komolykodás után legyen az új évhez kapcsolódóan valami könnyedebb  Smile


Hogy te miket nézel... Shocked


Niwrok írta:


Hailey-nek, akinek régi álma, hogy ebben a zenekarban dolgozhasson oboásként, és egy lépéssel közelebb jut ehhez, amikor néhány véletlen folytán Rodrigo asszisztense lesz.... Hailey szakmai előmenetele és magánélete a kevésbé hangsúlyos, mert azért ő is összejön egy Alex nevű balettáncossal, ahogy a gyakorlással, az oboatudás tökéletesítésével töltött órák is benne vannak a sztoriban...


8/10

Nem tudom, biztos velem van baj, de én valami miatt ha az oboázást meghallom, mindig sikeresen asszociálok másra. Most is, ahogy olvastalak, szegény Hailey-t láttam magam előtt, ahogy... ahogy oboázik. Na, mindegy... Laughing


.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/ Online
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2376
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Szer. Jan. 04, 2017 1:27 pm

R2-D2 írta:

Mozart in the Jungle S1

Nem tudom, biztos velem van baj, de én valami miatt ha az oboázást meghallom, mindig sikeresen asszociálok másra. Most is, ahogy olvastalak, szegény Hailey-t láttam magam előtt, ahogy... ahogy oboázik. Na, mindegy... Laughing


Nagyjából vért izzadtam írás közben, hogy találjak egy olyan kifejezést az "oboázásra", ami nem vezet "zavaró" áthallásokhoz.

Aztán belátva, hogy ez lehetetlen, inkább így hagytam Very Happy .

.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2376
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTárgy: Outcast S1   Vas. Jan. 08, 2017 11:04 am

.
Outcast S1



Rome az álmos amerikai kisvárosok mintapéldánya is lehetne, ha időnként nem ütné fel a fejét a városban valami, amit nem lehet máshogy jellemezni, mint hogy "gonosz". Az évek során többen is a démoni megszállás jeleit mutatták a lakók közül, de aki leginkább megszenvedte ezeket az eseményeket, az Kyle Barnes. Ő még gyerekként az anyjával átélte ezt a folyamatot, aztán később a felesége is az ördögi hatalom áldozata lett, ráadásul utóbbi következményeként Kyle-ról az terjedt el, hogy egy erőszakos vadállat, aki bántalmazza a családját. A pletykák, a városka lakóinak megvetése és kiközösítése elől Kyle kénytelen volt egy időre elköltözni, de része volt ebben egyfajta bűntudatnak is, mintha ő lenne a megszállások okozója, és nem akarta kitenni ennek a kevés megmaradt rokonát, például a mostohatestvérét, Megant. Nem sokkal azután, hogy visszatér, egy kisfiúról kezdik beszélni, hogy megszállta az ördög, a helyi lelkész, Anderson pedig hiába jártas az ördögűző rituálék terén, tehetetlennek látszik. Kyle az újabb eset kapcsán kénytelen rájönni, hogy mégiscsak szerepe lehet a megszállásokban, és ez újabb veszélyt jelenthet a családjára, ahogy az egész városra is...

Bár a sorozat nem is nagyon akar más lenni, mint egy modernizált Ördögűző, legalább a stáb vette a fáradtságot, hogy nem csak újraforgattak vagy kvázi folytattak egy filmet (ld. Damien), hanem egy új karakter felépítésével próbálták megidézni annak hangulatát. Ennek megfelelően persze már az első részben kipipáltak egy csomó utalást, a kicsavart testhelyzetektől kezdve a "démoni tudáson" át az epehányásig, ahogy utána is akad egy-egy, de onnantól, még a további ördögűzések mellett is, sokkal nagyobb hangsúly került a Rome-ban tanyát vert démonok hátterére, illetve hogy ennek kapcsán hogyan értékeli át Kyle és Anderson az eddigi világképét. Úgyhogy aki az előzetesek vagy a pilot mézesmadzagjának bedőlve ebben a sorozatban akarja megtalálni az ördögűzés Dr. House-át, az már most borítékolhat magának egy csalódást, a megszállós díszlet ellenére az Outcast ugyanis inkább drámasorozat. Éppen úgy ugye, ahogy a zombikkal a háttérben a The Walking Dead is leginkább az, ami nem is annyira meglepő, ha utánaolvasunk, hogy az alapul szolgáló képregénysorozatot mindkettőnél ugyanaz, Robert Kirkman írja.

Ebben az az érdekes, hogy látszólag Kyle-nak van könnyebb dolga; neki "csak" a hétköznapi életbe kell visszatérnie, munkát találnia, lépésenként újraépíteni a kapcsolatot a feleségével és a lányával, és ebben még segítsége is akad Megan személyében. Persze ez sem megy erőfeszítés nélkül, nem fáklyásmenet megküzdeni a bűntudattal és az emberek megvetésével, újraélve a múltat a régi házban, meg hogy emellett nehéz elfogadnia a benne levő hatalmat, mely nem egyszer áldozatokat is követelt (például az anyját), és követelhet bármikor... Kyle-nak okkal az az elve, hogy még mindig jobb egy kisördöggel élni a vállunkon, mint vegetálni csövekre kötve egy kórházban. Lehet ő tehát a megtört hős, az igazi főszereplő Anderson, aki éveken át alkalmazta az Úr által meghatározott módszereket, amivel látszólag minden rendben ment, aztán jön Kyle, a maga brutalitásával és nyersségével, és olyan alanyoknak sikerül elhoznia a megtisztulást, akiket Anderson már menthetetlennek tartott, vagy akik esetében elvakította a saját büszkesége. Így aztán Anderson mellett Kyle hol afféle asszisztens, hol a pokolba kívánják egymást, amik között meg a teológiai vitáiktól hangos a templom, mivel Kyle nem is hívő (hogyan is lehetne az, ugyebár...), a lelkész pedig eddigi munkája és a hite megcsúfolásának tartja, hogy egy ilyen embernek az Úr ilyen erőt adott a gonosz ellen, miközben az elkötelezett szolgáját gyakorlatilag bohóckodásra kényszeríti.

Ha ezekkel a szálakkal sikerült volna kitölteni a játékidőnek akár csak a 70%-át, talán még azt is mondanám, hogy mindenképpen érdemes megnézni, mert Kyle és Anderson "pöcsméregetése" egészen jó fordulatokat és szereplőket tartogat (remekül megcsinálták például Mildred figuráját), és úgy általában az emberek közt, álcázva élő démonoknak is megvan a maga izgalma. Csak hát még az elég lassan csepegtetett sztorit is sikerült szétszabdalni olyan részekkel, amik vagy annyira érintőlegesen kapcsolódnak a fő szálhoz, hogy nyilvánvalóan csak vattának kerültek bele, vagy annyira semmi hangulatuk nincs, hogy annyi erővel akár reklámszünetek is lehetnének helyettük. Előbbire a legjobb példa Megan ex-pasijának a városba érkezése, ami drámai szempontból akár még lehetne is érdekes, ha Megan nem eleve mellékszereplő lenne, és ha nem lenne ez a szakasz annyira teletömve töltelékjelenetekkel, mint a karácsonyi pulyka (a hoteles résszel vagy fél epizód elmegy a semmire), de még annál is jobban untam a rendőrök órákra szétfolyó nyomozgatását a kibelezett mosómedvékkel szegélyezett ösvényen megközelíthető lakókocsiban történtek kapcsán. Utóbbira meg adja magát az öltönyös-kalapos fickó, akiről fel sem tételezem, hogy ne esne le bárkinek első pillantásra, hogy ő bizony "góré" személyesen... már amennyiben annak Liz Hurley helyett most éppen egy püffedt fejű pedofil képében volt "kedve" megtestesülni.

Még a mérlegbe dobálhatnám az egyébként kellemes színészi alakításokat (Patrick Fugit, Philip Glenister és Grace Zabriskie mellett meg kell említenem Reg E. Cathey-t, akit a House of Cards barbecue-sütödés Freddyjeként láthattunk) éppúgy, mint a feltűnően pocsék vágást, de az a helyzet, hogy ezek is kiegyenlítik egymást éppúgy, mint nagyjából az eddig felsorolt szempontok. Amikor a jól végzett munka iránt érzett önelégültség veszélyeit adta az író a karakterek szájába, pontosan ráérzett arra, hogyan esik majd a büszkeség "bűnébe" a stáb. Az Outcast első évada önmagában a "pokoli szolgálatával" ha nem is üdvözülne, de egy kellemes emlék is lehetett volna, a megvalósítás, és az igazán csak az utolsó három részre felpörgő sztori viszont arra kárhoztatja, hogy "kitaszított" legyen. A folytatásban ettől még van lehetőség, Kirkman ezen világa is tetszik...

6,5/10
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3510
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Vas. Jan. 08, 2017 12:01 pm

Niwrok írta:

Outcast S1

... az igazi főszereplő Anderson, aki éveken át alkalmazta az Úr által meghatározott módszereket, amivel látszólag minden rendben ment, aztán jön Kyle, a maga brutalitásával és nyersségével, és olyan alanyoknak sikerül elhoznia a megtisztulást, akiket Anderson már menthetetlennek tartott, vagy akik esetében elvakította a saját büszkesége. Így aztán Anderson mellett Kyle hol afféle asszisztens, hol a pokolba kívánják egymást, amik között meg a teológiai vitáiktól hangos a templom, mivel Kyle nem is hívő (hogyan is lehetne az, ugyebár...), a lelkész pedig eddigi munkája és a hite megcsúfolásának tartja, hogy egy ilyen embernek az Úr ilyen erőt adott a gonosz ellen, miközben az elkötelezett szolgáját gyakorlatilag bohóckodásra kényszeríti.

Ha ezekkel a szálakkal sikerült volna kitölteni a játékidőnek akár csak a 70%-át, talán még azt is mondanám, hogy mindenképpen érdemes megnézni, mert Kyle és Anderson "pöcsméregetése" egészen jó fordulatokat és szereplőket tartogat...

Az Outcast első évada önmagában a "pokoli szolgálatával" ha nem is üdvözülne, de egy kellemes emlék is lehetett volna, a megvalósítás, és az igazán csak az utolsó három részre felpörgő sztori viszont arra kárhoztatja, hogy "kitaszított" legyen. A folytatásban ettől még van lehetőség, Kirkman ezen világa is tetszik...

6,5/10


Erről a bemutató előtt olvastam, tökre felcsigázták az érdeklődésemet, aztán ahogy bele-belefutottam egy értékelésbe, úgy csökkent a kedvem hozzá. Pedig a teológiai viták miatt szerintem nekem még jobban is tetszene... hmmm  majd meglátjuk...



.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/ Online
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2376
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Vas. Jan. 08, 2017 12:15 pm

R2-D2 írta:

Niwrok írta:

Outcast S1

Az Outcast első évada önmagában a "pokoli szolgálatával" ha nem is üdvözülne, de egy kellemes emlék is lehetett volna, a megvalósítás, és az igazán csak az utolsó három részre felpörgő sztori viszont arra kárhoztatja, hogy "kitaszított" legyen. A folytatásban ettől még van lehetőség, Kirkman ezen világa is tetszik...

6,5/10

Erről a bemutató előtt olvastam, tökre felcsigázták az érdeklődésemet, aztán ahogy bele-belefutottam egy értékelésbe, úgy csökkent a kedvem hozzá. Pedig a teológiai viták miatt szerintem nekem még jobban is tetszene... hmmm  majd meglátjuk...


Szerintem is, ahogy a "megtűrt" démonokkal is így lennél Smile . Valamikor nyáron folytatják, ezt biztosan beteszem a kieső sorozatok helyére.
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3510
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTárgy: Hurok   Kedd Jan. 10, 2017 8:13 pm

Niwrok írta:
.
Hurok


...csak sajnos ebbe a szépen megszőtt hálóba maga az író is beleragadt. Az egy dolog, hogy annyira sokszor lökte vissza Madarász az idővonal különböző pontjaira a szereplőit, amit nem igazán tudott kézben tartani,

... Hát ki az, aki egy digitális HD-kézikamerát csak azért ráköt a VHS-re, hogy utána az abban levő kazettát lehessen hurcibálni? Ki az, aki szalagos üzenetrögzítőre mondja rá az üzenetét, ahelyett, hogy mobilt használna, és akár annak a hangpostáját? És ezen továbbmenve: mi is van a pótkerékkel? Miért nem lehet elmenni benzinért? Mi van a véres trikóval? És miért kell csőre rántani egy pisztolyt a forgalmas kórházi folyosón?

Úgyhogy annak, "akit" érdekel, most mondom, hogy a játékot, amit ilyenkor csinálni szoktunk "a mi mi után következik" és a "hogyan épülnek fel a hurkok" jegyében, azt itt nem szabad csinálni  Smile ... legalábbis nekem nem ment Smile . Éppen ezért örülnék, ha "más" is próbálkozna, bármi is jött le az írásom alapján a filmről  Wink ...

Madarász Isti még átpörgethette volna ezt a sok visszapörgetést és a forgatókönyvet, mert egy ilyen filmet a csavarok tudnak igazán naggyá tenni, nem az, ha tekergetik, mint a verklit. Így csak elszalasztott lehetőségnek éreztem a Hurkot egy ígéretes és nagyon kedvelt műfajban; olyanban, aminek darabjai éppúgy szólhatnak Élet-mentésről, mint egy Ördögi körről, de valamiről szólniuk kell, és itt számomra ezt nem sikerült megalapozni. Külön zavaró és kicsit dühítő is, hogy apróságokon múlt a hangulat és az élmény; hogy nem pénzből kellett volna több, hanem odafigyelésből és kompromisszumból, és akkor nem csak a ténynek tudnék örülni, hogy van (még  Smile ) egy ilyen filmünk. Aki még nem látott ilyet, annak lehet különleges, és aligha figyel ilyen mélységben a részletekre, de én erre, bármennyire is szeretném, nem tudok 7-esnél többet adni.

7/10
.

Kezdjük a lényeggel: VÉGRE egy olyan magyar film, aminek van stílusa, hangulata, amin nem érződik első pillantásra a nihill meg az izzadtságszag. Ahol nagyjából természetesen viselkednek és beszélnek a szereplők (akkor káromkodnak, amikor én is tenném), s végre nincs benn felesleges, öncélú szex. Az egész film képi világa, színezése, dinamikája, hangulata, kamerabeállításai túlmutatnak a hazai filmes korlátokon - és ez nagyon jó.

Ugyanakkor minden szavaddal egyetértek: én magam nézés közben egyre inkább azt éreztem, hogy ez nem Hurok, ez Káosz. Egy időhurkos filmben IGENIS hadd agyaljak azon, hogyan is épülnek fel a hurkok, igenis hadd gondolkozzak azon, hogy az adott hurkok adott szereplői hova és miért kerülnek. Olvastam a VOXban egy interjút a filmről (még a bemutató előtt), amiben Madarász azt mondta, az egyik inspiráló film a Találmány volt... nos, tökéletesen leképezte azt. Az is hasonló káoszba fulladt, de még ott is tudni lehetett, hol a hurok kezdete és vége és hogy mi lesz a duplikációkkal. Ez a mozi egy halom, egymásra hányt zseniális ötlet, kapocs összessége, de folytonosságában óriásit bukott nálam. Eleve már azzal, hogy akkor melyik Ádámot és Annát követjük végig, egyszer tudta a srác, mi történik, egyszer nem... azt hiszem, a rendező nem picit túlkombinálta az egészet.

Ennek ellenére megveszem majd, és mindenképp újra is nézem - elvégre a Találmányt is kétszer néztem meg, hogy egyszer megértsem. Nekem maga a vállakozás miatt, no meg a képi világa miatt picit többet ér... mondjuk 75%-ot.

De ez jó, tekintve, hogy magyar. Smile


.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/ Online
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2376
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   Kedd Jan. 10, 2017 10:47 pm

R2-D2 írta:

Niwrok írta:

Hurok


Madarász Isti még átpörgethette volna ezt a sok visszapörgetést és a forgatókönyvet, mert egy ilyen filmet a csavarok tudnak igazán naggyá tenni, nem az, ha tekergetik, mint a verklit. Így csak elszalasztott lehetőségnek éreztem a Hurkot egy ígéretes és nagyon kedvelt műfajban; olyanban, aminek darabjai éppúgy szólhatnak Élet-mentésről, mint egy Ördögi körről, de valamiről szólniuk kell, és itt számomra ezt nem sikerült megalapozni. Külön zavaró és kicsit dühítő is, hogy apróságokon múlt a hangulat és az élmény; hogy nem pénzből kellett volna több, hanem odafigyelésből és kompromisszumból, és akkor nem csak a ténynek tudnék örülni, hogy van (még  Smile ) egy ilyen filmünk. Aki még nem látott ilyet, annak lehet különleges, és aligha figyel ilyen mélységben a részletekre, de én erre, bármennyire is szeretném, nem tudok 7-esnél többet adni.

7/10
.

Kezdjük a lényeggel: VÉGRE egy olyan magyar film, aminek van stílusa, hangulata, amin nem érződik első pillantásra a nihill meg az izzadtságszag. Ahol nagyjából természetesen viselkednek és beszélnek a szereplők (akkor káromkodnak, amikor én is tenném), s végre nincs benn felesleges, öncélú szex. Az egész film képi világa, színezése, dinamikája, hangulata, kamerabeállításai túlmutatnak a hazai filmes korlátokon - és ez nagyon jó.

Ugyanakkor minden szavaddal egyetértek: én magam nézés közben egyre inkább azt éreztem, hogy ez nem Hurok, ez Káosz. Egy időhurkos filmben IGENIS hadd agyaljak azon, hogyan is épülnek fel a hurkok, igenis hadd gondolkozzak azon, hogy az adott hurkok adott szereplői hova és miért kerülnek. Olvastam a VOXban egy interjút a filmről (még a bemutató előtt), amiben Madarász azt mondta, az egyik inspiráló film a Találmány volt... nos, tökéletesen leképezte azt. Az is hasonló káoszba fulladt, de még ott is tudni lehetett, hol a hurok kezdete és vége és hogy mi lesz a duplikációkkal. Ez a mozi egy halom, egymásra hányt zseniális ötlet, kapocs összessége, de folytonosságában óriásit bukott nálam. Eleve már azzal, hogy akkor melyik Ádámot és Annát követjük végig, egyszer tudta a srác, mi történik, egyszer nem... azt hiszem, a rendező nem picit túlkombinálta az egészet.

Ennek ellenére megveszem majd, és mindenképp újra is nézem - elvégre a Találmányt is kétszer néztem meg, hogy egyszer megértsem. Nekem maga a vállakozás miatt, no meg a képi világa miatt picit többet ér... mondjuk 75%-ot.

De ez jó, tekintve, hogy magyar. Smile


Te másodikra megértetted a Találmányt  Razz ?! De jó neked  Very Happy ! Én háromszor néztem, és próbáltam követni az ábrát, ábrákat, de így is valahol a 3. szint környékén elvesztem a fonalat a 9-ből  Smile .

Pedig a Találmány még meg is van alapozva a "hibernáló"-géppel... Itt meg "Csak!"... Én is újra szeretném nézni, de az a baj, hogy még csak nem is kecsegtet a jobb megértés lehetőségével, hiszen nem érzem, hogy azért nem értettem volna meg, mert valami felett átsiklottam. Ugyanis nincs mit igazán megérteni.

.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2376
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTárgy: The Siege of Jadotville   Szer. Jan. 11, 2017 9:38 pm

.
Ha már a '71-ről nem írtam külön, csak röviden  Smile ...


The Siege of Jadotville



Úgy látszik, a háborús filmek vannak soron, vagy négyet néztem az utóbbi hetekben. Ez elé speciel úgy ültem le, hogy csak annyit tudtam róla, mint többségében ti, akik ezt olvassátok, azon kívül meg pár színész nevét, akik játszanak benne... ami még úgy is elég sovány, hogy Mark Strong, és a The Fall óta már Jamie Dornan is nekem elég jó ajánlólevél. Ehhez képest egy ritka összetett kis politikai helyzetbe csöppentem bele a film segítségével, aminek mind a korszaka, mind a helyszíne abszolút egyedi.

A Kongói Köztársaság déli tartománya, Katanga a '60-as évek elején hasonló hidegháborús gócpont volt, mint Vietnam vagy Kuba. A terület nem pusztán ásványkincsekben volt gazdag, hanem azon belül is hadászati alapanyagokban, és bár bármelyik nagyhatalom szívesen sajátította volna ki Katangát, de részükről az is elfogadható alternatíva volt, hogy a bányaipari multicégek (még a gyarmati korból származóak) mindkettejüket ellátták, kiegyenlítve az erőviszonyokat. Az 1961-ben megválasztott új elnök azonban kommunista fordulatot, és ezzel államosítást akart megvalósítani, kiebrudalva a magáncégeket, a régi ügymenetben érdekelt politikusok viszont a vállalatok által fizetett zsoldosok segítségével csírájában véget vetettek ennek az elképzelésnek egy merénylettel, ami nem pusztán a polgárháborút tette valós lehetőséggé, de azt is, hogy a meggyengült helyzetben az USA és/vagy a Szovjetunió fenyegetve érzi a saját pozícióját, aminek beláthatatlan következményei lehettek volna. Mivel a támadás a törvényes rend, a demokratikus jogállam ellen is történt, az akkor viszonylag fiatal szervezetnek számító ENSZ vezetősége békefenntartókat vezényelt a veszélyeztetettebb régiókba... ezzel csak még inkább olajat öntve a tűzre.

A film annak kéksapkás osztagnak a története, akik azt kapták parancsba, hogy egy fő szállítási útvonalon felügyeljék és akadályozzák a milíciák mozgását. Ebben már eleve annak különös jelentősége volt, hogy írekről beszélünk, a semlegességre külön büszke Írországról, akikről a hozzám hasonló laikusoknak többször is elmondják a film szereplői, hogy emiatt még életükben nem álltak szemben puskával, nem öltek embert, és őket sem sebesítették még meg. A katonáknak a feladatukról is kb. annyi elképzelésük volt, hogy elmennek egy kis szafarira, aztán megdicsőülve attól, hogy részt vettek egy nemzetközi misszióban, szép nyugisan hazatérnek. Mivel a feletteseik is úgy gondolták, hogy úgysem fog semmi történni, hiszen mindent az ellenőrzésük alatt tartanak, így felszerelésben sikerült nagyjából egy fegyvermúzeum szintjét megütni, a támaszpontnak kinevezett Jadotville pedig gyakorlatilag egy porfészek volt, ami valamikor egy benzinkút lehetett pár műhellyel, körbevéve magas fűvel, egy völgyben, kb. nulla védelmet és fedezéket biztosítva egy támadás esetén. Mindehhez akadtak még dilettáns hivatalnokok, pánikhelyzetben jórészt hasznavehetetlen vezérkari főnökök, a saját seggüket és a hírnevüket a katonák életénél is jobban féltő diplomaták, civilek és polgárok, akiket az ENSZ a nagy bizonyítási szándékban elfelejtettek megkérdezni, hogy egyáltalán akarnak-e maguk mellé a "védelmükre" egy katonai bázist, stb., stb.. Hogy mindez ilyen gazdag tárházaként a Titanic-szindrómának (ez az a hiba az emberi gondolkodásban, amikor valaki azon tévedésében, hogy egy bizonyos probléma úgysem következhet be, ezért nem is készül fel annak elkerülésére vagy a következmények mérséklésére) nem torkollott teljes vérfürdőbe, az a film szerint nagyjából egyetlen embernek volt köszönhető (a katonák bátorsága és kitartása mellett), mégpedig az osztag parancsnokának, Pat Quinlannek (őt játssza Jamie "Mr. Szürke" Dornan). Ő ugyan szintén tankönyvben látott eddig csak hadmozdulatokat, és a filmbeli jellemrajz szerint hajlamos volt túlgondolkodni a dolgokat (máris kedvelem a fickót  Smile ...), amiért kezdetben bizalmatlanok voltak vele az emberei, de utóbb csak kiderült, az ötletei, az utasítására kiépített védelmi vonalak legalább esélyt jelentettek a támadók ellen.

Noha két bekezdésen keresztül szinte csak tartalmi leírást adtam ajánlóként, nekem ez volt az érdekesebb része a filmnek, a lassan kiépülő nemzetközi és emberi kapcsolati háló, amiben visszaköszönt a Hotel Ruandában és a Senkiföldjében már feldolgozott ENSZ-bénázás (bár én kicsit "furcsálltam" és hiányoltam, hogy Kennedy-t még korabeli felvételeken is megidézik, a szovjeteket viszont egy fotó sem képviseli Hruscsovról). Ez alapozta meg igazán az érdeklődést az iránt, hogy ezek a szerencsétlenül megszívatott katonák hogyan és meddig álltak helyt egy kezdettől elég reménytelen helyzetben, és kb. ennek ideje jut jobban a jellemek bemutatására is (mondjuk sajnos éppen a többségben levő katonák azok, akik között talán ha nyolc-tíz jellegzetes figura akad, egyébként mind ugyanolyan kalandvágyó kölyök a vágóhídra vezényelve), a színészek is ebben a szakaszban tudnak jobban kiteljesedni, a már említett Strongon és Dornanen kívül megemlítve még Guilleaume Canet-t, aki a zsoldosok vezetőjét alakítja.

Onnantól, hogy minden szereplő bemutatásra került, vagyis kb. 35-40 perc után aztán megkezdődik a címbeli ostrom, aminek szintén vannak pozitív vonásai, erről viszont annyira nem is nagyon lehet írni, hiszen csak darálás van vagy egy órán keresztül. Viszont akadt azért gondom is egy-kettő. Jönnek a rohamozó golyófogók az AK-ikkal, és a lövészárkokban levő írek úgy kapkodják le őket, mintha ez valami videojáték lenne. Nekem ebben csak az a fura, hogy már csak a nagy számok törvénye miatt is, bármennyire nem tudnak lőni a csóringerek, ha elég sok golyót kilőnek, csak el kéne találniuk valamit, vagy főleg valakit, nem? Ugyanez a helyzet a zsoldosok rendelkezésére álló fegyverarzenállal, amivel egyre nagyobb tűzerőt képesek biztosítani, de sokszor olyan, mintha szándékosan csak az épületeket vagy az út porát lőnék, és ebből a szempontból tökmindegy, hogy a dzsipekre szerelt gépágyúkról, gránátvetőkről vagy egyebekről van szó. Ez nem von le semmit a veszélyből, amivel a katonák szembetalálták magukat, de még az ostrom képeinek meglepetéséből, izgalmából vagy látványosságából sem. Csak azt hiszem, a stáb egy kicsit túlszínezte azt, ami Jadotville-nél történt, még ha tudom is, mert olvastam, hogy a repülő éppen valós fenyegetés volt.

Kicsit túl hősies, kicsit túl csodaszámba menőek egyes jelenetei (például a helikopter lezuhanásánál egyszerűen nem lehet elhinni, hogy senki még csak meg sem sérült a szétrepülő törmeléktől), de a történelmi háttere, pár jobban bemutatott karaktere, és az "ostrom" képei, trükkjei (a felborított dzsip egészen zseniális) és feszültsége miatt mégis csak jó filmnek tartom... meg újabb érdekes adaléknak az ENSZ egész hátteréhez.

8/10
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
Sponsored content




TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 2.0   

Vissza az elejére Go down
 
Niwrok írásai 2.0
Előző téma megtekintése Következő téma megtekintése Vissza az elejére 
13 / 30 oldalUgrás a következő oldalra : Previous  1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 21 ... 30  Next

Permissions in this forum:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Filmfórum :: Filmek, sorozatok világa :: Kritikák, filmes gondolatok-
Ugrás: