Filmfórum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Kritikák, gondolatok a filmek világából
 
KezdőlapGalleryLegutóbbi képekKeresésRegisztrációBelépés

 

 R2-D2 írásai 2.0

Go down 
+7
Niwrok
cs-robert
Remo
arzo
Mr. White
tchabee
Weide
11 posters
Ugrás a következő oldalra : Previous  1 ... 16 ... 29, 30, 31 ... 48 ... 67  Next
SzerzőÜzenet
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 EmptyVas. Szept. 06, 2015 8:04 pm

R2-D2 írta:

Amúgy: DVD, vagy Xpresses terjesztés nem lesz?


DVD-ről már volt szó, de ahhoz még hiányzik egy pár apróság (például egy felirat), és az extrákkal kapcsolatos munkák is halasztódtak mostanság. Lesz, legalábbis valami rendezett kiadványszerű, de nem tudom, mikor.

Az Xpresses dolog még teljesen új, és fel fogom vetni a többieknek... de pont a fenti miatt egy kicsit tisztességtelennek tartanám akár még csak megkérdezni is Robiékat. Gyulusék nem egyszerűen a filmjüket tolták és tolhatták fel az oldalra, hanem egy komplett kiadvány készítettek, extrákkal, ami meg is jelent, megvehető volt, csak a szélesebb kör miatt csináltak egy ingyenes, digitális verziót is, és az Xpress profilja is ez, nem az amatőr-kisköltségvetésű filmek promotálása.

A mienk nem az, még...
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 EmptyVas. Szept. 06, 2015 8:21 pm

Niwrok írta:

Better Call Saul S1

Ahogy olvastalak, azt éreztem, hogy bármennyire is írtál pozitívumokat BB-fanoknak és BB-szüzeknek is, igazából egyik csoportnak sem ajánlod a "Jimmy"-t Smile . Az "előreutalások" miatt a BB-t nem ismerőknek tele van értelmetlenségekkel, akiket még csak-csak lekötne a krimi-dráma, de annak lassú felvezetése meg a rajongóknak unalmas.


Pontosan. Ez a lényeg, igazából az összes többi írásom csak körítés... Wink
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty
TémanyitásTárgy: Hannibal S3   R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 EmptySzer. Szept. 09, 2015 8:25 pm

.




Hannibal S3




Aki olvasgatja a Filmfórumot, az bizonyára tudja, hogy dr. Lecter nem igazán élvez nagy népszerűséget nálunk (S1 R2, S1 Niwrok, S2 Niwrok). Nekem egyedül a második évad tetszett igazán, de még azt is megzavarta a Will fejéből néha előbukkanó szarvas és a rengeteg szürreális szimbolikus kép. Ugyanakkor az S2 – különösen annak fináléjával – kimondottan ötletesre és izgalmasra sikeredett, sőt, a zárókép meg az egyik legbosszantóbb (de jó) cliffhanger lett, amit manapság láttam. No, ezek után kezdtem bele a harmadik fejezetbe, kíváncsi voltam, a négy közül kit hagynak életben, s azt miképp dumálják ki. Ugyanakkor reménykedve vártam, hogy a második etapban megjelenő tendencia folytatódik, miszerint a látomások helyét átveszi a valós pszichikai-fizikai párharc vad és vadász között a képernyőn. Nát nem, bassza meg. Sőt!

Az első négy rész után nagyon erős kísértést éreztem rá, hogy abbahagyom az egészet a francba. Az első négy epizód annyira szar és idegesítően követhetetlen volt, hogy szinte nézhetetlen. Ilyennek képzelem el, mikor az írók egy egész hetes bedrogozott, alkoholmámorban töltött buli után állnak neki folytatást írni, mikor a rengeteg szimbólum és kép mögötti tartalmat csak ők értik, mikor is epizódokat szánnak a semmire – úgy, hogy közben kvázi kiölik az összes eddigi Hannibal ismérvet. A gasztronómia jóformán eltűnik (az egyik legjobb és legfontosabb elem volt a korábbiakban), ráadásul dr. Lecter részéről a gyilkolásnak a művészete és célja is teljesen megváltozik – pedig azt azért nagyjából sejteni lehetett, hogy túl sok szabadideje nincs Hannibalnak kinn, így az írók helyében kihasználtam volna minden lehetőséget vele kapcsolatban. Ehelyett mi van??? Van epizód, amiben nem is szerepel…

Mondjuk az is alap lett volna, hogy a sokkoló finálé után percre pontosan ott vegyék fel a fonalat, ahol letették – de nem, itt van egy több hónapos időugrás ( alegócskább megoldás...  Mad ), és már azt látjuk, a doki Firenzében van. Igen, én is felhúztam a szemöldökömet, ugyanis eredetileg ugye Firenzébe csak a szökése után jutott, de ekkor még csak azt hittem, ez valami köztes kitérő lesz… lószart, mama. Az írók totál abnormális módon fittyet hánynak a korábbi franchise idővonalára, a Hannibal film eseményeit előbbre veszik, míg fél évadot!!! szánnak a Vörös Sárkány (átdolgozott) történetére. Persze, az elején még nem lehetett ezt tudni, ekkor még akár érdekes is lehetett volna minden, de nem lett az: a lehető legpofátlanabb, legidegesítőbb módon simán figyelmen kívül hagyják a felfokozott nézői kíváncsiságot és dr. Lecter firenzei mindennapjaiba, hatalom- és pozíciószerzésébe tekintünk be. Leginkább tán a mozifilmes Vörös sárkány kezdetéhez tudnám hasonlítani az egészet, idilli környezet Bedeilával, de vacsora és gasztronómia nélkül. Lélek nélkül. Will sehol, az első epizód úgy eltelik, hogy semmit nem tudunk a finálé következményeiről…

Aztán amikor megtudunk, abban sincs semmi köszönet. Azt hittem, a firenzei művészieskedést, szürrealizmust (dialógusokban is) nem lehet fokozni… aztán de. A második epizódtól feltűnik Will Graham is, aki nem meglepő módon életben van, hogy egy egész részen keresztül az ő idióta vízióiban járjunk. Hogy egy epizód végén értetlenül nézzük a képernyőt, hogy ez most mi is akart lenni… mert csavarnak qrvára nem volt jó. 3-4 epizód elmegy az önmagát és Hannibált kereső Will Graham fejében, borzalmasan összerakott dinamikával és egy végletekig elvont szimbólumrendszerrel. Komolyan mondom, a szarvas korábban legalább egy fix pont volt, akkor tudni lehetett, mikor bolond Will – itt ilyen nincs. Itt azt sem tudni, hogy mikor kidobják valahonnan, az valóság-e vagy sem: az írók kényük-kedvük szerint játszanak a történettel és a nézőkkel. Szerintem egyébként simán benn van a pakliban, hogy az élőnek hitt halott is csak menet közben változott álommá, szerintem fogalmuk sem volt, kit, milyen irányba vigyenek. Ehhez kapcsolódik, hogy kénytelenek voltak – a fenéket voltak! – megváltoztatni az idővonalat és előbbre hozni a Hannibal mozifilm eseményeit. Kicsit ugyebár át kellett írni, hisz abban Will Graham nem szerepel (Clarice meg itt nincs), kicsit változtatni kellett a disznókon, de az egész évad tükrében azt kell mondjam, a Venger birtokon történt események még élvezetesek is voltak. Az itt eltöltött két-három rész, majd ennek lezárása feszes és jó volt, tetszettek a finom kis módosítások, az száj nélküli fazon meg a szakácsa zseniális. Itt éreztem egyébként egyedül a korábbi évadok hangulatát, az asztallal, a vacsorával: hiába próbáltak máskor némi flashback keretében beletuszkolni némi gasztronómiát, nem működött.

Ekkor jártunk az évad felélnél. Sajnálatos módon innentől a Nagy Vörös Sárkány történetével foglakozunk, ami több szempontból is fura (és sikertelen) lett. Egyrészt ugyebár nettó kb. négyórányi idő (6x40 perc) áll rendelkezésre, viszont az alapanyagban nincs négy óra – így megint csak idióta szürreális képi világgal és látomásokkal töltik ki az időt. Aztán, ahogy mondtam, alapból megváltoztattak egy csomó mindent, néhány karakternek teljesen más sorsa van, mint a mozifilm(ek)ben, ráadásul úgy, hogy a „jövőt” is átírták benne. Nekem ez qrvára nem tetszett. Aztán ugyebár a súlyponteltolódás. A Bárányokban és a Vörös sárkányban is a doki „csak” mellékszereplő, igazából önálló filmje egyedül a Hannibál volt – a hatodik résztől kénytelenek itt s ezt játszani. Ez viszont nem működik. Egyszerűen két és fél évad komplett hangulatát, dinamikáját vágják haza a Vörös Sárkány történetével, a Hannibal sorozatnak nagyon nem áll jól, hogy nem Hannibalról szólhat. Érezhették ezt az írók is, ezért sokszor próbálták vizuálisan, képzeletbe kiemelni dr. Lectert az üvegfal mögül, próbáltak neki nagyobb jelentőséget adni, viszont az izzadtságszagot nem sikerült eltüntetni. Másik oldalról ugyebár Willnek családot kellet adni, hogy a Sárkánynak legyen kit fenyegetni – no, erre jó a három évvel később. Borzasztóan ötlettelen és cikis megoldás.

Tény, hogy ha a művészi réteget lefejtjük az egészről, kapunk egy kb. két órás sztorit, ami viszont nem lehet túl érdekes, mert már láttuk. Oké, nem teljesen így, de már láttuk – érdekes egyébként, hogy egyszerre zavart az események ismétlése és a változtatás is bennük. Néztem is nagyot, hogy a semmiből érkező Molly és fia hogyan is kerül ki a képből az események felénél, mint ahogy azon is elkerekedtek szemeim, hogy a lángoló tolószékben ki ül… na jó, a plasztikai sebészet csodákra képes, de azért a jövő meglehetősen kérdőjeles innentől.  Már csak azért is, ami a legvégén történik. Vélhetően tudták az írók, hogy le kell zárniuk a sztorit, ezért amit megléptek, az tulajdonképp jó: egyszerre van benne a befejezés és az újrakezdhetőség lehetősége is. Számomra egyébként a finálé volt a legnagyobb hatással, ott, azokban a verekedős jelenetekben vált világossá (végre, érthetően), mire is ment ki a játék, immár három évadon keresztül. Ugyanezt éreztem Joe Caroll és Ryan Hardy esetében (tényleg, megnéznék egy Caroll vs Lecter párharcot), mikor is a vad és a vadász tulajdonképp eggyé válik, mindkettő oly mértékben megváltoztatja a másikat, hogy egymás nélkül nincs tovább. A sok egyéb The Followinges kapocs a végén érik be igazán.

A Hannibal S3 összességében mégiscsak pocsék. A legfontosabb talán az, hogy a történetben elértek arra a pontra, amit már ismer és kedvel a közönség – azon változtatni nem volt jó ötlet. Maga a sorozat kiválón működött Hannibal megismerésében, kiválóan épített fel egy karaktert – azt a karaktert, akit az üvegfal mögött ismertünk meg. Minden olyan esemény, ami Hannibal elkapása előtt korábban volt, egy célt szolgált, árnyalta dr. Lecter és Will Graham karakterét: a Kannibálét és a profilozóét, aki elkapta ( Rolling Eyes  ez sem így alakult itt). Viszont én úgy érzem, ennek az egész sorozatnak legkésőbb abban a pillanatban be kellett volna fejeződni, amikor Lecter rács mögé kerül. Onnantól érdektelen az egész, onnantól meg volt kötve az írók keze: minden kreatív lehetőséget rövidre zártak a történet tekintetében. Egész addig, míg az üvegfal el nem választja Lectert a külvilágtól, volt lehetőség játszani a figurával, volt lehetőség a pszichopata gyilkosokkal tűzdelt világ királyaként köré építeni a történetet. Ha igazán hűek akartak volna maradni mindahhoz, amire építették az egészet, akkor pár hónappal, évvel korábban elsötétítik a képernyőt, vagy esetleg egy nagyon okos és látványos megoldásal hozzákapcsolják a sorozatot a mozifilmekhez… de nem, mentek a saját fejük és világuk után.

S még valami: hiába is remek színész Mads Mikkelsen, hiába is nyújt kimagaslót a szabadon garázdálkodó Hannibal szerepében, abban a pillanatban, mikor a Baltimore-i Elmegyógyintézetbe kerül, elvérzik Sir Anthony Hopkins ellenében. Az öreg a laza eleganciájával, a kimértségével, az egész lényével megismételhetetlen – talán ezért is lett volna jobb, ha nem mossák össze a két színészt egy konkrét karakter egy konkrét szituációjában. S hiába néhány ikonikus mondat ismétlése, hiába a többé-kevésbé klasszikus helyszínek, valahogy nem smakkol az összkép. A Vörös Sárkány történetszálából egyedül Richard Armitage (alias John Porter, alias Tölgypajzsos Thorin) emelkedik ki, gyakorlatilag mindent és mindenkit elhomályosít.

No de akkor hol a Hannibal sorozat???




55%




.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Márc. 06, 2019 7:30 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 EmptySzer. Szept. 09, 2015 9:12 pm

R2-D2 írta:

Hannibal S3

Aki olvasgatja a Filmfórumot, az bizonyára tudja, hogy dr. Lecter nem igazán élvez nagy népszerűséget nálunk (S1 R2, S1 Niwrok, S2 Niwrok). Nekem egyedül a második évad tetszett igazán, de még azt is megzavarta a Will fejéből néha előbukkanó szarvas és a rengeteg szürreális szimbolikus kép. Ugyanakkor az S2 – különösen annak fináléjával – kimondottan ötletesre és izgalmasra sikeredett, sőt, a zárókép meg az egyik legbosszantóbb (de jó) cliffhanger lett, amit manapság láttam. No, ezek után kezdtem bele a harmadik fejezetbe, kíváncsi voltam, a négy közül kit hagynak életben, s azt miképp dumálják ki. Ugyanakkor reménykedve vártam, hogy a második etapban megjelenő tendencia folytatódik, miszerint a látomások helyét átveszi a valós pszichikai-fizikai párharc vad és vadász között a képernyőn. Nát nem, bassza meg. Sőt!


Erre lehetne mondani, hogy szétfolyik, mint a fos. Ha jól olvastam, akkor gyakorlatilag részenként vált idősíkot és/vagy szereplői kört, stílust és/vagy cselekményt, mindent alárendelve a jellegzetes/emlékezetes figurák felsorolásának, tátongó ürességgel ezek között, a cselekményvezetés leghalványabb igyekezete nélkül. LSD-függők álomszerű, véres zsonglőrmutatványa, egy haute cuisine löncshús; ezzel jól közelítettem az évad elvontságát Smile ?

Nem mondom, hogy nem nézem meg, csak hogy lezárjam, Firenze és Bedelia is valamennyire érdekel (bármilyen hihetetlen, Will vergődését sem tartom annyira, mint a folyamatosan a sötétségbe bámuló, sarokba szorított pszichológus Stockholm-szindrómáját), de akkor majd lehet, hogy inkább visszaolvasom ezt az írást, felidézve, hogy az évad legjobb pontjának az általam az eddig is semmitérőnek és idegesítőnek tartott Venger-szálat tartottad, hátha elmegy tőle az "étvágyam"...
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 EmptySzer. Szept. 09, 2015 9:18 pm

Niwrok írta:

Hannibal S3



Erre lehetne mondani, hogy szétfolyik, mint a fos. Ha jól olvastam, akkor gyakorlatilag részenként vált idősíkot és/vagy szereplői kört, stílust és/vagy cselekményt, mindent alárendelve a jellegzetes/emlékezetes figurák felsorolásának, tátongó ürességgel ezek között, a cselekményvezetés leghalványabb igyekezete nélkül. LSD-függők álomszerű, véres zsonglőrmutatványa, egy haute cuisine löncshús; ezzel jól közelítettem az évad elvontságát Smile ?

.

Az első négy részben mindeképp. Van még egy litván szál is, aztán jön a Venger trilógia (ami egész jó), majd a hatrészes Vörös Sárkány.

A szürrealizmusa mellett leginkább mégiscsak a feleslegessége nem tetszett. Addig talán élvezhető, míg a doki szabadlábon van.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty
TémanyitásTárgy: Stereo   R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 EmptyPént. Szept. 11, 2015 1:02 am

.



Stereo




Pár hete Niwrok kolléga linkelt be egy előzetest egy német filmről, amiről még csak nem is hallottam és ígéretesnek tűnt – már akkor megígértem, hogy meglesem és írok róla, de magam sem számítottam rá, hogy ez ilyen hamar bekövetkezik. A mostani (tervezett) sorozat-maratonok között ugyanis néha szakítok időt némi filmre is, tegnap meg kimondottan volt kedvem németül mozizni – sajnos ugyanis a film a nettékában is eredeti nyelven érhető még csak el. Egyúttal ünnepélyesen ígérem, a német feliratot mondjuk szeptember végéig lefordítom hozzá magyarra, hogy akit érdekel meg tudja nézni … no nem mintha e nélkül a film nélkül megállna a Föld forgása, de mindenképp érdekes látni, hogy egy sokszor látott és feldolgozott témát a németek milyen formában álmodtak vászonra.

Erik (Jürgen Vogel, az A hullám tanára) egy vidéki kisvárosban motorszerelő. Legnagyobb gondja az, hogy rendszeresen megbüntetik gyorshajtásért, miközben a szomszéd településre igyekszik barátnőjéhez, Juliához és annak kislányához. Láthatóan boldogok, viszont miután a férfi nem a kislány vér szerinti apja, az is nyilvánvalónak tűnik, hogy ez egy új kapcsolat, ami esetleg mindkét részről egy újrakezdés eredménye. Igazából minden tök normális, hétköznapi mederben zajlik (külön dicséret a realista életképért), mígnem az egyik nap Eriket egy elhaladó lakókocsiból kiszúrja Gaspar, a rég nem látott és elfeledni próbált „barát”. Ekkor kezd derengeni a nézőben, hogy Erik talán nem egészen az, akit megismertünk, hogy a férfi múltjában valami sötét titok lakozik. Aztán nagyon hamar bizonyosságot is nyerünk ez irányú gyanúnkban, ugyanis Erik mellett feltűnik egy kapucnis alak (Moritz Bleibtreau), aki Henry néven kvázi kísérti Eriket. Ezzel nem árulok el nagy titkot, hisz már a cím is sokat sejtető – meg hát némi iránymutatás nem árt: a Stereo egy skizofrén thriller, ahol Henry valaki Erik korábbi múltjából, amire Erik viszont nem tud (nem akar) emlékezni. A kérdés csak az, hogy ki ő és mit akar Eriktől.

No, a történet erről szól: Erik egy sokk után új életet kezdett, a régit hátrahagyva, azt mélyen eltemetve magában próbál boldogulni, ámde a lakókocsival együtt megtalálta a múltja is. Henry pedig egyértelműen ennek egy állomása, elsőre talán egy lelkiismeretnek tűnik, de ahogy haladunk előre az események láncolatában, már ebben sem lehetünk biztosak. Henry ugyanis egyszerre próbálja óvni Eriket a régi „barátok” fenyegető követelésitől és egyszerre próbálja megakadályozni, hogy Erik, mondjuk a pszichiáternél, megtalálhassa rég eltemetett emlékeit. A Stereo egyik igazi erénye pont ebben rejlik, hogy nagyon sokáig nem is tudni, tulajdonképp a kapucnis srácnak mi a szerepe. Sőt, a mozi olyan szinten félre tud vinni, hogy közben azon is elgondolkozik a néző, hogy mi az, amit lát… egészen pontosan az-e a valóság, amit ő annak elképzel, vagy teljesen más. Hogy az Erikkel kapcsolatban álló személyek vajon valósak-e, vagy csak a főszereplő agyszüleményei… Mindazonáltal a gerjesztett bizonytalanság soha, egy pillanatra sem csap át szürrealitásba, itt nincsenek szarvasok meg miegymás, a Stereo próbál földön maradni. Kínál egy karaktert, aki valami miatt nagyon sérült, valami szörnyűséget próbál elfelejteni – úgy néz ki egyébként, sikeresen -, de a fickó látomásai nem mennek át abszurd vizualitásba. És ez bizony nagyon jó.

Természetesen ehhez hasonlót már láttunk – talán épp ezért nem tud tőle annyira elájulni az ember. Menet közben ugyanakkor a hasonló témájú mozik mellett két dolog ugrott be extraként a filmes palettáról: az egyik a Valami követ, ugyanis Henry feltűnése, közeledése hasonlóan parás az elején, mint a túlhype-olt filmben a lények közeledése. Persze, itt teljesen más a cél és az eszköz, a kapucni sejtelmes, félelmetes alak bekúszása a filmbe tök jó a szimbóluma Erik idegi összeroppanásának, ahogy közelebb kerül Henry, úgy tűnik el Erik magabiztossága és új élete. Ehhez hozzákapcsolva a friss családot, a kritikus apóst, az egész realista háttért – kiváló thrillert kapunk. Érezzük az események súlyát, közeledünk a végkifejlethez, szimbolikusan és fizikailag egy dugót is kapunk Erik fejébe, amit kihúzva lefolyik majd a jelen és láthatóvá válik a múlt – viszont közel egy órán át okosan terelgetve fogalmunk sincs, mire megy ki a játék.

A másik Jason Statham. Van a fináléban egy pillanat, amikor minden megvilágosodik, amikor Erik elkezd emlékezni, amikor a vizet leereszti a kádból – nos, abban a pillanatban és az azt követő jelenetekben azt éreztem, ez simán lehetne egy Statham film. Ha ezt valaha remakeli Hollywood, nem is nagyon tudnék más színészt elképzelni erre a szerepre. Mondjuk egy zsoldos, akinek bűntudata van szerettei halálában, öntudatra ébred és elpusztítja a rá támadókat – majdnem ez a Stereo is – de mégsem. Ez német film, úgyhogy senki ne várjon gigantikus hollywoodi leszámolást, meg csorgó könnyeket – na jó, könnyeket talán, egy icipicit. Előkerül ugyanis egy bécsi főgengszter, aki víz alatt szopatja magát (?), ő lesz az az ellenfél, akinek Erikkel elszámolnivalója van a múltból. Az sajnos nem derült ki, hogy főhősünknek konkrétan milyen altesti problémát sikerült okozni a rettegett Keitelnek (főleg az nem, hogy hogyan), de a fináléra egyértelművé válik minden tettnek oka és motivációja, kiderül kicsoda is Erik valójában és hogy Henry eltűnik-e a képzeletéből.

S ha már képzelet. Nekem nagyon bejött az egész, ahogy Erik kezeli az egészet: először simán nem hisz saját magának, aztán megosztja a környezetével a baját, majd elmegy orvoshoz és pszichiáterhez is. Külön jó volt, ahogy a kislánnyal beszélget a láthatatlan barátjáról, tetszett, hogy a gyermeki fantáziát is beleszőtték az egészbe. Jó volt, ahogy Henry együtt élt Erikkel, ahogy próbálta kihozni a sodrából, az egész látomásos dolog tök hitelesen és életszerűen volt ábrázolva. Amiben még a képzelt barát is sisakot visel a sportmotoron, pedig aztán neki végképp nem lenne muszáj… az egész film amellett, hogy kellően feszült, próbál mindvégig hiteles maradni. Erik sem őrül bele teljesen kettős énjébe, nincs túldimenzionálva az egész: valahol egy enyhébb lefolyású tudathasadás ilyen lehet. Ami történt vele korábban, az alapján pedig semmin nem lehet csodálkozni – a bosszúfilmbe váltás pedig ismét csak szívet melengetően hiteles. Na ja, kár felébreszteni azt az oroszlánt, aki már épp békésen elaludt…

Ami negatívumot fel lehet hozni, az elsősorban a nem túl eredeti forgatókönyvre vezethető vissza. Henry szerepe az egyetlen igazi „meglepetésfaktor” a filmben, szerintem kitalálni nem nagyon lehet kicsoda is ő (én meg nem mondom meg  tongue ), viszont a történet többi eleme és karaktere sajnos újrahasznosított elem a nagy filmes sablonkönyvből. Abban sem vagyok biztos, hogy másnak pozitívum lesz, ami nekem kétségkívül az volt: a német színészek német nyelven és német környezetben (érezhetően minimálisabb költségvetésből gazdálkodva) sokakban talán idegenkedést váltanak ki – ugyanis ez azért nem egy annyira kimondottan német történet, hogy ehhez ragaszkodni kellene. Egy A hullám, Baader-Meinhof,  A bukás, satöbbiben elengedhetetlen a német feeling, itt kevésbé az… mindenestre nekem ez így is bejött. Mindenekelőtt visszafogottsága és színészei miatt. Meg talán a legvége miatt, szép volt a lezárás a jó és rossz szétválásával. Még majdnem meg is sirattam… de aztán mégsem



80%




.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Márc. 06, 2019 7:32 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 EmptyPént. Szept. 11, 2015 2:04 pm

R2-D2 írta:

Stereo

Pár hete Niwrok kolléga linkelt be egy előzetest egy német filmről, amiről még csak nem is hallottam és ígéretesnek tűnt – már akkor megígértem, hogy meglesem és írok róla, de magam sem számítottam rá, hogy ez ilyen hamar bekövetkezik. A mostani (tervezett) sorozat-maratonok között ugyanis néha szakítok időt némi filmre is, tegnap meg kimondottan volt kedvem németül mozizni – sajnos ugyanis a film a nettékában is eredeti nyelven érhető még csak el. Egyúttal ünnepélyesen ígérem, a német feliratot mondjuk szeptember végéig lefordítom hozzá magyarra, hogy akit érdekel meg tudja nézni … no nem mintha e nélkül a film nélkül megállna a Föld forgása, de mindenképp érdekes látni, hogy egy sokszor látott és feldolgozott témát a németek milyen formában álmodtak vászonra.

Ami negatívumot fel lehet hozni, az elsősorban a nem túl eredeti forgatókönyvre vezethető vissza. Henry szerepe az egyetlen igazi „meglepetésfaktor” a filmben, szerintem kitalálni nem nagyon lehet kicsoda is ő (én meg nem mondom meg  tongue ), viszont a történet többi eleme és karaktere sajnos újrahasznosított elem a nagy filmes sablonkönyvből. Abban sem vagyok biztos, hogy másnak pozitívum lesz, ami nekem kétségkívül az volt: a német színészek német nyelven és német környezetben (érezhetően minimálisabb költségvetésből gazdálkodva) sokakban talán idegenkedést váltanak ki – ugyanis ez azért nem egy annyira kimondottan német történet, hogy ehhez ragaszkodni kellene. Egy A hullám, Baader-Meinhof,  A bukás, satöbbiben elengedhetetlen a német feeling, itt kevésbé az… mindenestre nekem ez így is bejött. Mindenekelőtt visszafogottsága és színészei miatt. Meg talán a legvége miatt, szép volt a lezárás a jó és rossz szétválásával. Még majdnem meg is sirattam… de aztán mégsem

80%


Sejtettem, hogy nem ez lesz a következő Gépész, de attól még nagyjából ezt és így képzeltem az előzetes alapján is, ahogy leírtad.
Jó lesz ez, majd meglátom Smile .
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty
TémanyitásTárgy: Wayward Pines S1   R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 EmptyCsüt. Szept. 17, 2015 3:50 pm

.




Wayward Pines S1




Ha az ember nyitott szemmel jár-kel a filmes és sorozatos nagyvilágban, nem kerülhette el a figyelmét az a hype, ami ezt az új projektet övezte. Alapban nagyon kevés esetben találkozni utcai plakátokkal TV sorozatok esetében, - megkockáztatom, a TWD és spin-offja, valamint a GoT mellett én még nem is láttam más reklámot utcán - a Wayward Pines viszont a posztereivel már ekkor befészkelte magát kis memóriámba, mint megnézendő anyag. Aztán az egyik VOX-ban volt róla bővebb anyag is, kiderült, hogy ez az egész M. Night Shyamalan gyermeke (ő rendezte a pilotot is), és persze próbálták még a bemutató előtt annyira fényezni, amennyire csak lehetett. Már-már ott tartottunk, hogy azelőtt kult lett volna, hogy bárki látott volna belőle egyetlen percet is…

A Wayward Pines (továbbiakban majd WP) egy azonos című könyvtrilógia feldolgozása. Stílusában leginkább a misztikus sci-fi lenne a leginkább megfelelő, de igazából a misztikumot elég hamar kiírják a történetből, a sci-fi mellé inkább a társadalompolitikai és szociológiai dráma emelkedik egyenrangú tényezővé. Egyébként így, a sorozat után, utánanéztem a könyvek tartalmának, s azt kell mondjam, megint csak érdekes (de nem feltétlenül előnyös) rövidítéseken esett át a sztori – lehet, kár volt a három kötetet egy évadba összegyúrni. Ez azonban csak egy kósza gondolat, az ilyen alkotásoknak önmagukban is meg kell állniuk a saját lábukon – aki meg jobban el akar merülni a világban… nos, az kénytelen olvasni. A WP pedig – bár a felfokozott elvárásokat egyáltalán nem teljesíti – elég tisztességesen megáll a saját lábán, a maga világában és stílusában fordulatai következtében egy meglehetősen érdekes és élvezetes évad lett: egyáltalán nem bántam meg, hogy megnéztem. Akkor sem, ha gyakorlatilag minden eleme ismerős volt valahonnan, szinte száguldoztak a fejemben menet közben azok a filmek, más sorozatok, könyvek, amikből az adott/nézett jelenet akár származhatott volna. A végső kép azonban meglepően homogén és kellemes lett, ismét láttam egy titkos projektet, egy globális kísérletet az emberi fajjal… sajnos azonban ennél jobban tényleg nem mehetek bele a részletekbe.

Ethan Burke (Matt Dillon) egy amerikai ügynök, aki a nyitóképben épp egy erdőben tér magához. Vele együtt, az ő nézőpontjából fedezzük föl azt a furcsa világot, ahova tulajdonképp került, azt a Wayward Pines nevű kisvárost Idahoban, ahol valahogy minden és mindenki olyan furcsa, ahol a kórházi nővér inkább tűnik valami pszichopata emberkísérlet ápolójának, mintsem valós segítségnek. A kisvárost, ahonnan gyakorlatilag nem lehet telefonálni, ahonnan a lopott autóval megtett út is önmagába visszavezet, ahol Ethan tanácstalansága teljesen autentikusan átjön a képernyőn. A titok teljesen nyilvánvaló, nézőként szinte irritál, hogy Ethan nem jön rá rögtön mindenre… de hát ugyebár ő nem nézhetett előtte millió hasonló történetet. S ha már titok: a WP igazából két, nagyon jól elkülöníthető szakaszra bontható (anélkül, hogy bármit is elárulnék a lényegről): a titok megismerése előtti időre és az az utánira. Meglepő – és roppant pozitív!! - módon ugyanis az évad egészében nem kívánják a néző idegeit borzolni azzal, mi is ez az egész kirakatváros, viszonylag korán lerántják a leplet a dolgokról, hogy utána teljesen más irányba vigyék a mondandót.

És ez nekem iszonyat bejött (vannak ugyan kérdéseim, de azokról később). Önmagában az egész mögött álló dolog zseniális, Piltcher, mint szervező szerepe, szándéka, koncepciója lenyűgöző. Számomra IGAZI meglepetés volt, ami félidőtájt kiderült, az, hogy ez a kisváros hol és miért van ott ahol van, mi a szerepe annak, hogy nem lehet elhagyni és kifelé kommunikálni – nos, az utóbbi idők egyik legjobb húzásának tartom. Óriási plusz ez az értékelésben, végre egy nem kiszámítható – bár kissé gyenge lábakon álló – ötlet. Az igazság kiderülése utáni irány aztán legalább annyira tetszett: nem először foglalkozik azzal egy film/könyv, hogy a zárt közösség számára mi a jobb, az igazság teljes ismerete vagy egy diktatórikus manipulatív irányítás. Gondolatban aztán ebből persze nagyon messze el lehet jutni, akár a napi élet szintjén, a napi világpolitikai és ideológiai eseményeket is rá lehet húzni erre az alapra – kivételesen én most ezt mégsem tenném. Az egész WP a maga különleges helyével térben és időben annyira speciális megközelítést igényel, hogy a szokásos sztereotípiák mellett minden különleges lett: néha még akár Zion is eszembe juthat róla az embernek…már ha a C csoportra gondolunk…

De az egész Első Generáció ötlete és szerepe, az a színtiszta utópia egy tiszta és békés emberi faj kinevelésére, a populáció fenntartására, a szükségszerűen fellépő elégedetlen lázadó sejtek, az egyre őrültebbé és saját fantazmagóriái mögé bújó vezető, az újabb aspektusban bemutatott posztapokaliptikus világ nagyon bejött. Nem hiányzik belőle a dráma sem (az egyik torokelvágás kimondottan meglepett), s az is hatalmas pozitívum, hogy az első perctől lebegtetett szerelmi háromszög, széteső család dolgot abszolút nem lihegték túl. Ugyanúgy – kötelező jelleggel – megvan a nagy amerikai apa fia egymásra találás, de ezt sem tolják az arcunkba. Kellemes összhangot érzetem a szokásos klisék, az érdekes társadalmi kérdések és a zseniális alapötlet között. Mindez tökéletes látványvilággal, filmes mércével is magas szinten megvalósított technikai (díszlet, CGI, maszk, stb....) alkalmazásával. S ha már a mozinál tartunk: a súlyponteltolódás újabb jó példája, hogy egy-egy ilyen sorozatban milyen színészek tűnnek fel: Matt Dillon mellett a sheriff szerepében itt van Terrence Howard, de legnagyobb meglepetésemre és örömömre egy Beverly nevű pultosként szerepet kapott Juliette Lewis is. Egyszerűen emeli a sorozat hitelét, ha ilyen ismert arcok is játszanak benne – persze, ez nem jelenti azt, hogy automatikusan jó is lesz az évad, de valahogy máshogy tekint rá az ember. Pozitívabban.

S hogy ennyi dicséret mellett hol veszett el 20%??? Rögtön megírom. A legnagyobb bajom – a legtöbbet ezen zakatolt az agyam nézés közben -, hogy az egész kisváros léte totál irracionális. Aki megnézi, majd gondolkodjon el azon, hogy ebben a szituban ki és milyen módon tartotta fönn az egészet az eseményekig, honnan és miből van víz, áram, kaja minden. Lehet, ez csak az én mániám, de ha már kitalálunk egy fiktív világot, ne csak szarjuk oda a semmi közepébe, hanem igenis kapcsoljuk hozzá legalább minimálisan a valósághoz (Mad Max4, Snowpiercer, ugyebár…). Jelen esetben, a felvázolt szituban ugyanis abszolút hiteltelen az egész működése. A másik, ami kicsit zavart, az a karakterek üressége. Minden jó sorozat alapja a jól megírt figurák léte, minél több van belőlük, a néző annál könnyebben választ bőrt magának, akivel végigutazhatja a történetet… a Lostban pl. nem kötelező Jack lenni, ott van Sawyer, esetleg Sayid, de az A szökésben sem csak Michael az egyedüli szereplő, akit bírni lehet. Itt viszont… a WP már a legelső percben meghatározza, kinek a bőrébe kell belebújnunk – és (sajnos) ebből egészen az évad végéig nem is enged. A WP sajnos nagyon szegényesen gyakorlatilag csak Ethanból áll – mármint a jó oldalon. A fia egy totál szerencsétlenség, de sem a feleségét, sem a szeretőjét nem igazán kedveltetik meg velünk. A legjobb talán még Beverly ezen az ágon. A (képzelt) másik oldalon van egy két karizmatikusabb figura – Pam és a tanárnő mindenképp -, de ez meg csak azt bizonyítja számomra, hogy a rossz oldalt mindig könnyebb megírni és eljátszani. A Sötét Oldal gyorsabb és könnyebben járható…

Miután azonban az egész csak 10x45 perc, két-három nap alatt lezavarható: egy nézést feltétlenül javaslok mindenkinek, maga az alapötlet és az abból eredeztethető gondolatok miatt megéri. Annyira azonban nem zseniális, mint amennyire beharangozták – valahol inkább tökéletesen beleillik az utóbbi évek Shyamalan életművébe.




80%


.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Márc. 06, 2019 7:33 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 EmptyCsüt. Szept. 17, 2015 7:12 pm

R2-D2 írta:

Wayward Pines S1

És ez nekem iszonyat bejött (vannak ugyan kérdéseim, de azokról később). Önmagában az egész mögött álló dolog zseniális, Piltcher, mint szervező szerepe, szándéka, koncepciója lenyűgöző. Számomra IGAZI meglepetés volt, ami félidőtájt kiderült, az, hogy ez a kisváros hol és miért van ott ahol van, mi a szerepe annak, hogy nem lehet elhagyni és kifelé kommunikálni – nos, az utóbbi idők egyik legjobb húzásának tartom.

S hogy ennyi dicséret mellett hol veszett el 20%??? Rögtön megírom. A legnagyobb bajom – a legtöbbet ezen zakatolt az agyam nézés közben -, hogy az egész kisváros léte totál irracionális.

Miután azonban az egész csak 10x45 perc, két-három nap alatt lezavarható: egy nézést feltétlenül javaslok mindenkinek, maga az alapötlet és az abból eredeztethető gondolatok miatt megéri. Annyira azonban nem zseniális, mint amennyire beharangozták – valahol inkább tökéletesen beleillik az utóbbi évek Shyamalan életművébe.

80%


Lesz nézés Smile .

Mennyire vegyem előre? Mennyire szeretnéd "kibeszélni" Smile ?
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 EmptyCsüt. Szept. 17, 2015 7:29 pm

Niwrok írta:

Wayward Pines S1

Lesz nézés Smile .

Mennyire vegyem előre? Mennyire szeretnéd "kibeszélni" Smile ?
.

Nem oszthatom be az idődet, de kíváncsi lennék azért a véleményedre... persze, minél nagyobb az időkülönbség, anynival nehezebb érdemben beszélni róla.

Nem állítom, hogy magad alá vizelsz tőle, de jó kis kaland lesz. Szóval minél előbb. Wink



.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 EmptyCsüt. Szept. 17, 2015 7:48 pm

R2-D2 írta:
Niwrok írta:

Wayward Pines S1

Lesz nézés Smile .
Mennyire vegyem előre? Mennyire szeretnéd "kibeszélni" Smile ?


Nem oszthatom be az idődet, de kíváncsi lennék azért a véleményedre... persze, minél nagyobb az időkülönbség, anynival nehezebb érdemben beszélni róla.
Nem állítom, hogy magad alá vizelsz tőle, de jó kis kaland lesz. Szóval minél előbb. Wink


Pedig néha nem ártana, ha valaki beosztaná az időm, mert az időmenedzselésem elég pocsék Smile .

Akkor azt mondom, hogy két héten belül megnézem, és jövök a témával Smile .
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 EmptyCsüt. Szept. 17, 2015 8:44 pm

Niwrok írta:

Akkor azt mondom, hogy két héten belül megnézem, és jövök a témával Smile .
.

Oké. A középtávú memóriám talán még jó. Embarassed

Arra azért számíts, hogy a héten kész vagyok a Sztereo felirattal is, úgyhogy azt is be kell ütemezned. Jó kis meló, időzítgetem is, van, ami még a német feliratban sincs, azt hallás után beillesztem, de szerintem szuper lesz.

Na, erről a filmről aztán bármikor tudok beszélni, sok jelenetét többször láttam (10-20-szor) az időzítés miatt. Mikor egymás szavába vágva ordibálnak, az komoly kihívás volt.

De nem panaszkodom, élvezem. Már nincs sok hátra, időben 25 perc, de ott meg sokat bunyóznak és kevesebbet beszélnek. Smile
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty
TémanyitásTárgy: Távozz tőlem, Sátán   R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 EmptyPént. Szept. 18, 2015 2:14 pm

.
Távozz tőlem, Sátán!

R2-D2 írta:

Távozz tőlem, Sátán… kétségkívül hangzatos cím, bár összességében szerintem a Szabadíts meg a Gonosztól mégiscsak kifejezőbb lehetne…

Irak, 2010. Három amerikai katona egy akció során felfedez egy barlangot, ahol is találnak valamit, egyikük fejkamerájával rögzíti az egészet, de aztán váratlanul megszakad a kép. A következő kép már 2013, New York: Sarchie (Eric Bana), az állandó éjszakai műszakos zsaru (lol2)  egy halott kisbabát talál egy kukában – s mint gyakorló családapát alaposan megviseli az ügy. Rágódni azonban nem nagyon van ideje rajta, mert társával, Butlerrel (Joel McHale) - mint mindig -, pörgős éjszakába csöppennek. Sarchie titokzatos megérzései pedig újból egy jó kis balhés akciót sejtetnek, amibe Butler mindig széles vigyorral, szívesen vág bele. A kép pedig csak akkor változik meg alapjaiban, mikor belép a képbe a PAP, Mendoza (Edgar Ramirez), aki számomra az egész film főnyereménye lett. Egyszerűen zseniális figura, iszik, cigizik, kurvázott, drogozott – totál nem az a szentfazék, amiket eddig megszoktunk a vásznon. Amikor aztán Sarchie számára is sok lesz a megmagyarázhatatlan dolog az egyenletben, kutya-macska módon összefog a pappal – rengeteg kellemes percet okozva nekem…  Közös munkájuk kihozza a moziból a horror zsánert, Santiago ördögűzése pedig az egyik legjobb, legéletszerűbben vászonra dobott esemény, amit e témában láttam.

Niwrok írta:

Mindkettőt felírtam. Az ördögűzőst inkább csak azért, mert kíváncsi vagyok, meglátom-e benne azt a pluszt, amit te.


Nem vagyok biztos benne, ahogy emlékszem, ez a rendező nem a te rendeződ.


De, megláttam a "fényt" Smile , talán mert sem az Amikor megállt a Földnek, sem a Sinisternek nem a rendezés volt a baja nálam, hanem a forgatókönyv. Az Emily Rose például tetszett.

A két dolog, amit máshogy láttunk, az az eleje meg a vége. Nekem azért egy kicsit sok volt, hogy fél óra lement a filmből, és még mindig nem igazán derült ki, hogy akkor most mi is akar ez lenni, hogyan kapcsolódnak egymáshoz a bemutatott szálak, bármilyen jók is voltak azok. A háborús felvezetést is kicsit idegennek találtam, de tisztában voltam azzal, amit írtál a mai ember szakrális bölcsőjéről, így inkább csak azt nem vettem le, hogy miért kellett akkor minderre, ami később történt 3 évet várni (még ha abból kettőt a delikvens börtönben is töltött). A végén meg éppen az ördögűzést éreztem egy kicsit lagymatagnak, erőtlennek, mert azért annyira nem sikerült elhitetni, hogy ez most mekkora erőfeszítés, mekkora küzdelem. Bezzeg a lépcsőházban, na, ott volt durvulás és para rendesen! Meg volt még egy-két igencsak gagyinak ható jumpscare, technikai apróságok, de kb. ennyi. Ja, meg Eric Bana; bírom én, de azért nem nagyon csillogtatta meg a színészi eszköztárát, pedig relatíve neki volt a legkönnyebb dolga...

Az összes többi viszont nagyon bejött, és a szánt 7-es pontszámban sem a film gyengesége van, hanem a "lehetett volna sokkal jobb is", észben tartva, hogy akár újra is lehet majd nézni. Butler és Mendoza figurája is állati jó, a baseball sapkás humorzsák a kétkezes késhasználattal és a whiskey-t lögybölő ("Én NA vagyok, nem AA!" Very Happy ), bőrjakós pap önmagában felvillanyozzák a filmet, de a megszálltak alakítása (bocs, gondolom nem emlékszel már rá, de ahogy a csaj négykézláb kimászott a cellából, szájában a kulccsal, az Bana teljes itt nyújtott produkcióját zsebre tette  Shocked  !), a maszkmesterei meló, és az egésznek az atmoszféráját meghatározó félhomály és eső megjelenítése is kiváló. Néha éppen azok a jelenetei jöttek be a legjobban, amik teljesen mellékszálak, például ahogy a mexikói család és a kisfiú körbevezetik Sarchie-t a házukban. A történet is szépen összeáll a végére, a párbeszédek között is akad egészen humoros vagy feszült.

Szóval 7/10, de egy csillaggal Smile .

Ja, és a címmel kapcsolatban is maximálisan igazad van. Károli ezt már éppen elég jól lefordította, hiába akartak nála okosabbak lenni a forgalmazónál Smile .
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 EmptyPént. Szept. 18, 2015 8:56 pm

Niwrok írta:

Távozz tőlem, Sátán!

A történet is szépen összeáll a végére, a párbeszédek között is akad egészen humoros vagy feszült.

Szóval 7/10, de egy csillaggal Smile


Jó, ez még belefér. egyetért

Már régen volt, de megvettem, és tervezem újranézni.

Csak arra meg majd te felejted el ... Laughing
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty
TémanyitásTárgy: Az útvesztő: Tűzpróba   R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 EmptyKedd Szept. 22, 2015 1:30 pm

.




Az útvesztő: Tűzpróba




Olyan jó volt tavaly ilyenkor… az Az útvesztő című mozi a maga sejtelemességével, lendületével, hangulatával teljesen megfogott. Igazolva láttam benne a young adult stílus létjogosultságát, ékes példáját látva benn annak, hogy ha valamire odafigyelnek és van egy jó érzékű rendező, akkor igenis sikerülhet tinikről szóló filmet nem tinik számára is élvezhetővé tenni (ez lennék én, ugyebár). Egyáltalán nem volt hát véletlen sem az akkori értékelésem, sem az, hogy most gyakorlatilag rohantam a moziba a második részt megnézni…

Kár volt. A Tűzpróba (itt megint futhatnánk egy kört a kötelező kiegészítő cím idiótaságával) számomra óriási csalódás lett, és még akkor is az lenne, ha nem kellene kapcsolni előzményéhez: totál középszerű poszt apokaliptikus filmet láttam, ami hemzseg az unalmas kliséktől meg a logikai bukfencektől. Nagy kár érte, mert a franchise kimondottan ígéretesnek indult – viszont úgy néz ki a korábban agyondicsért rendező csupán a látványhoz és az akcióhoz ért igazán – a történeti szálakat, a karaktereket képtelen hatásosan mozgatni. Néha már-már kínosak voltak a párbeszédek illetve azok hiányai, a néha véletlenszerű események, no meg a kis csapatot körülvevő (félelmetesnek beállított) felnőttek komplett töketlensége is. Azon meg csak utólag, egy másik írás alapján gondolkodtam el, hogy ha már a film címe Tűzpróba (ami elvileg a kinti világ kegyetlen forróságának túlélését hivatott szimbolizálni – ld. még Perzseltföld), hogy a faszomba tud mindenki kabátban mászkálni a sivatagban. Igaz, ez a moziban még nem tűnt föl…

Az első epizódban ugyebár Thomas és kis csapata kijutott az Útvesztőből – majd valakik kimenekítették őket magából a komplexumból is. Az új helyről, ahova kerülnek, azonban hamarosan kiderül, hogy korántsem olyan békés és nyugodt, mint amilyennek azt annak vezetői láttatni próbálják ( Aidan Gillennek, a Trónok Harca Kisujjának felettébb örültem), így Thomasék hamarosan újabb rohanásban találják magukat, ezúttal is az életükért futva. Abba nem is akarok igazán belemenni, milyen szuper egy létesítmény az, amiből ilyen egyszerűen ki lehet rohanni, mint ahogy abba se nagyon, hogy 8 fiatal milyen simán el tud tűnni az őket üldöző technikailag támogatott kutatók elől – elvégre ha nem jutnak ki, nincs film. Ilyentájt már sokkal inkább tűnődtem el azon, hogy kvázi mi értelme is volt az első filmnek. Hogy igazándiból mennyire is nincs köze ennek ahhoz: hangulatában, feszültségében, mindenhogy – de talán ez lenne amúgy a kisebbik baj: viszont azzal, ami a létesítményben történik, teljesen hazavágják az egész Útvesztő(k) létének értelmét. Minek? Erre a célra felhasznált gyerekeknek minek is éveken át kínlódni a magas falakkal körbevert létesítményekben???  Onnan ugyebár nem hoztak ki senkit – azt várták, hogy valaki kijusson. No de miért? Elvileg ott immunis mindenki – a VESZETT céljainak így is, úgy is megfelel. Akkor meg minek (hol, hogyan, miből – megint) több gigantikus kísérleti telep megfigyelésekkel meg mindennel, ha csupán ez a cél, amit itt tolnak arcunkba magyarázatnak??? Ezen a ponton nálam a Tűzpróba teljesen elszakadt az Az útvesztőtől… persze, ez nem feltétlenül a film hibája, sokkal inkább az írott anyagé.

Ugyanakkor a mozi első szakasza a bezártsággal még tetszett is, helyenként még izgalmas is lett. Amíg nem tudtuk, mivel állunk szemben, nagyjából addig. Miután aztán Thomasék kiszöktek a nagyvilágba – Theresa mezítláb !!!, miután félkóma után kb. egy perccel teljes értékű running woman lett – kezdődtek számomra az igazi gondok. Egyrészt nem gondoltam ugyanis, hogy – jobb ötlet híján – MEGINT egy homokkal borított apokalipszis utáni világba jutok, ahol MEGINT valami fertőzés miatt a fél világ vadul rohangáló zombi lett. Amúgy is sok mostanában a világvége film (ez egyébként nem feltétlenül baj), de kezdem unni a zombi klisét, mint ahogy a homokot is. A Buggyantak nevezett lények a Tűzpróbát meg majdnem átbillentik egy tucathorrorba, s csupán azért nem teszik, mert keveset vannak a képernyőn. Nekem az események ezen irányú fordulata, a kinti tűzforró-nagykabátos világ ilyen kiszínezése nem jött be.

Másrészt elkezdődtek a hol idegesítő, hol hiteltelen események láncolata, az oda nem figyelésből, a látvány miatt elnagyolt logikai bukfencek sora. Valahogy ezzel a függőleges dimenzióval hadilábon állnak az írók,az Az útvesztőben is fura volt, hogy a lift honnan az anyámból jött olyan mélyről, de itt meg bemennek a földfelszínen (vagy annak közelében) egy csarnokba, ott van mondjuk néhány emelet, egy óriási akna, ami fölött tök jól lehet embereket lógatni, majd lemásznak egy csatornába, ami több tíz emelet magasban ér véget… mi van?? Hogy majd aztán kiérjenek egy olyan világba – amit egyszerűen nem is tudok hova tenni. Nem csak a diszkós jelenet miatt, hanem amúgy is: már megint a kérdések: víz, villany, kaja, pia, drog – miből, honnan, hogyan???? Megint odaszartak egy populációt az összedőlt, homokkal borított város közepére, anélkül, hogy belegondoltak volna abba, hogy mennyire hiteltelen az egész úgy, ahogy van. A friss hús, Brenda (Rosa Salazar) ablakos jelenete meg egyszerűen fájt, akkora klisé volt – még ha technikailag tökéletesre is sikeredett.

Talán legkevesebb bajom a fináléval volt – bár… idióta egy hadsereg, aki kábító pisztollyal megy éles fegyverrel szembe (de győz!!) – az ellenállás, annak figurái kimondottan bejöttek. A csavar ugyanakkor totál baromság, legalábbis így, hogy igazából fogalmunk sincs arról, aki azt tette, amit tett, miért is csinálta. Egyébként is, az egész történetben gyakorlatilag vakok vagyunk, a dolgok valódi hátterét végig titkolják, ami egy idő után zavaró, némi magyarázat nélkül az egyes cselekedetek csak úgy vannak a levegőben. Itt például a szereplő emlékeiből, amit visszakapott, talán jobb lett volna a nézőknek is mutatni valamit, mert ez pálfordulás teljesen ötletszerűnek tűnt nekem. Ennél még a féltékenység is jobb lett volna alternatívának. S ha már féltékenység: az Az útvesztőnek egyik legnagyobb erénye pont az volt, hogy nagyon visszafogottan bánt a fiú lány kapcsolattal, az egy igazi fiús film volt, amiben egy lány sem tudott törést okozni. Itt meg… kényszeredetten beemelték a sztoriba az érzelmeket, ezzel is elvágtak egy korábbi összekötő szálat az előzményfilmhez. A Thomas-Brenda-Theresa háromszögben semmi eredeti nincs, mint ahogy abban sem, hogy egy elpusztult világban egy titkos gonosz szervezet valami titkos gonosz dolgot csinál, a kiválasztott fiatal fiú meg meg fogja ezt akadályozni. Innentől totál érdektelen az egész – ahogy írtam, az Az útvesztő minden frissessége, sejtelmessége, lendülete a múlté: nem marad más, mint üres sablonok üres puffogtatása.

Amire nem lehet panasz, az a látvány. Elképesztően jól néz ki a film, a fentebb említett idiótaságokkal a vállukon a szereplők qrva jó háttér előtt sétálnak. A Buggyantak hitelesen életveszélyesek, az épületek – a statika ugye ilyenkor másodlagos – szenzációsan néznek ki. Az első szakasz szállása, laborjai, az összedőlt világ, Jorge bázisa, a fura mód lüktető város, de még az Ellenállás tábora is baromi hangulatos. Azt mondjuk nem értettem, hogy az elején a helikopter leszálló miért is van kinn a szabadban, s miért nem a háztetőn – de hát gondolom minden utasra ráfért egy kis rohanás a Buggyantak elől. Aki meg lassú, azt kizárják  Laughing  … Szóval Wes Ball a látványhoz és az akcióhoz tényleg nagyon ért (egy baki viszont van: a fináléban azok a fránya járművek még szürkülten érkeznek, de már koromsötétben harcolnak), de csak az állandó rohanással sikerült valamit átmentenie az Az útvesztőből. Márpedig szerintem nem célszerű egy történetfolyam második epizódjának ennyire elszakadni az előzményétől.

Aztán lehet, csak velem van a baj: a magasra tett léc után nem egy ilyen tömegterméket vártam, milliószor látott és újrahasznosított elemek egymásra pakolásával. Ebben ennél sokkal több volt – kár érte. És ez akkor is így van, hogy maga az alapanyag, a történet ezt az utat kínálja – szerintem egy jól megírt, az eredetiséget legalább minimálisan megkísértő forgatókönyvvel sokkal jobb lehetett volna az egész. Ha meg már a Mad Max 4-hez kell viszonyítani, akkor tényleg nagy a baj.



65%




.


A hozzászólást R2-D2 összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Márc. 06, 2019 7:39 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Ajánlott tartalom





R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   R2-D2 írásai 2.0 - Page 30 Empty

Vissza az elejére Go down
 
R2-D2 írásai 2.0
Vissza az elejére 
30 / 67 oldalUgrás a következő oldalra : Previous  1 ... 16 ... 29, 30, 31 ... 48 ... 67  Next
 Similar topics
-
» R2-D2 írásai 1.0
» R2-D2 írásai 3.0
» R2-D2 írásai 4.0
» Niwrok írásai 2.0
» Niwrok írásai 1.0

Engedélyek ebben a fórumban:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Filmfórum :: Filmek, sorozatok világa :: Kritikák, filmes gondolatok-
Ugrás: