HomeCalendarGalleryGy.I.K.KeresésTaglistaCsoportokRegisztrációBelépés

Share | 
 

 R2-D2 írásai 2.0

Go down 
Ugrás a következő oldalra : Previous  1 ... 16 ... 28, 29, 30 ... 48 ... 67  Next
SzerzőÜzenet
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3815
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTárgy: Élet-mentés   Csüt. Szept. 03, 2015 9:58 pm





Élet-mentés



Minden szentnek maga felé hajlik a keze – gondolhatná az ember, ha elolvassa Niwrok kolléga írását a erről a dunaújvárosi amatőrfilmről: a kolléga ugyanis Ede szerepében aktív mellékszereplője a filmnek, s ha nem is egy Oscar-díjas alakítást nyújt  Surprised , szégyenkezésre sincs az égvilágon semmi oka. De nemhogy neki nincs, az egész filmnek nincs: saját kategóriájában (mármint hogy kisköltségvetésű amatőr film) egészen kiváló alkotás, ami menet közben úgy bontotta le az esetleges negatív prekoncepciókat vele szemben, hogy azt tanítani lehetne. Néhány apró jelet leszámítva az amatőrségnek nyoma sincs, ha nem tudom, mi ez, hol és hogyan készült, simán elmehetne egy kisebb stúdiófilmnek… amiből szerencsére a hazai filmgyártás minden bacasága hiányzik.

Időről időre, Idétlen időkig és talán A pillangó-hatás – én is ezeket említeném viszonyítási alapnak. Karcsi, a félénk és totál lúzer srác egy félresikerült (netes?) társkereséses randi után szokás szerint magára mérgesen ül a bárban, mikor is egy idősebb idegen lehetőséget ad neki az elcseszett dolgainak időszakos helyrehozatalára. Átad neki egy noteszt, miszerint ami abban leírva vagyon, az marad, minden más újraélhető és javítható. Amúgy, értem én, hogy valami eredeti ötlet kellett az időhurkos történet katalizátoraként, de én sem a kétségtelenül felsőbbrendűt szimbolizáló öreggel, sem a notesszel nem igazán tudok mit kezdeni: előbbi szerepe, származása, lénye kicsit lóg a levegőben, utóbbiba meg én nem láttam írni egy betűt sem. Leszámítva persze azt, amikor Karcsi elmegy legjobb barátjához, Bajnokhoz, elmesélni neki a hihetetlen eseményeket.

Ezzel egyébként a magam részéről nagyjából le is tudtam az összes negatívumot. Innentől kezdve érdeklődéssel figyeltem, a szerencsétlen fiú hogy próbálja maga hasznára fordítani különleges képességét, s hogy jön rá arra, hogy az egész igazából mennyit is (nem) ér. Nincs jobb szavam rá, de kibaszott életszerű az egész, nagyjából ilyen a valóság is. A film mentes a felesleges sallangoktól, a csúcsra járatott hollywoodi drámai jelenetektől és a mesterkélt karakterektől. Jó, kicsi „rájátszás” azért van, azért a főnök, Guszti és Bajnok is igazándiból egész film alatt egyetlen egy arcát mutatja a filmben – azt, ami a történet előmozdítása érdekében szükséges -, az árnyalt karakterek hiányoznak, de mentségükre legyen mondva, mindezt profi módon teszik. Nem keresik szemükkel a kamerát, nem túlozzák el sem mozdulataikkal, sem gesztusaikkal a szerepüket, egyszerűen hozzák azt, amilyennek nekik kell lenni. Ezáltal kissé ugyan megmosolyogható pl a nőcsábász srác jelleme, de hát valljuk be őszintén, pont ilyennek képzelünk egy nőcsábász srácot. Mint ahogy a nőket idegesítő, magát sármosnak tartó kollégát is, és a ránk csak minimális figyelmet fordító, millió gonddal terhelt vezetőt is – de gyakorlatilag az összes, filmben feltűnő karaktert. Ha jóindulatú akarok lenni – márpedig miért is ne lehetnék az egy olyan filmmel kapcsolatban, amiben egy barátom is játszik – akkor a karakterek egysíkúságát sokkal inkább tekintem a választott munkakör, embertípus sztereotípiás megjelenítésének, egyfajta görbe tükörnek. Egy olyan görbe tükörnek, amibe bárki belenézhet, bárki, aki megnézi ezt a filmet, megtalálhatja azt a figurát, ami azt jeleníti meg, ahogyan a kivülálló világ esetleg őt látja.

Mindebből egyedül Karcsi a kivétel. A srác karaktere, annak jellemfejlődése nagyszerű, mintha csak a szerencsétlen szomszéd srácot látná az ember, akivel nap, mint nap összefut az utcán vagy dolgozik vele a munkahelyen. Igazi, húsbavágóan hiteles szereplő és hiteles alakítás. Kicsit együgyű, kicsit lúzer, de igazából mindegyikünket képvisel – sőt, egészen elfeledtette velem, hogy mennyi minden másra lehetett volna használni ezt a képességet. Ha már az Időről időre szóba került: ott például fura volt, hogy a kimondottan anyagi gondokkal küzdő srácnak eszébe nem jutott pénzt csinálni – itt viszont egyáltalán nem hiányzott ez. Karcsi annyira tisztán és egyértelműen a párkapcsolat kiépítése felé viszi el a sztorit, hogy az ember csak a film után gondolkodik el rajta, milyen egyszerű lett volna egy szombat esti 6:55 perces rögzítés, majd a lottóhúzás után egy újraindítás. De miután itt fel sem merül a forgatókönyvben az anyagi javak hajhászása, a sztori szimplán egy csajozós film, így ez tök nem hiányzott. Gratula érte.

Annak is kétségkívül volt jelentősége és üzenete, ami a fináléban történik. Egyrészt hiába bármi csodaszer, Ámor nyilát nem lehet egy notesszel becsapni, másrészt meg ugyebár tényleg a nézőpont a fontos, sokszor az ember észre se veszi a maga mellett élő lehetőséget… biztos mindegyikünk volt már így, hogy a nagy ő keresésében nem is vette észre azt, hogy valakinek épp ő a nagy Ő. Külön kiemelném a barátság fontosságát: először itt is arra gondoltam, hogy talán túlságosan stilizáltam van ábrázolva az egész és a valóság azért nem teljesen ilyen, de utóbb rájöttem, hogy ez is inkább egy görbe tükör. Mondjuk így láthatja egy kívülálló (esetleg egy barátnő) azt, amikor két fiú között igaz barátság van, ami független anyagi helyzettől, sikertől, kinézettől, mindentől: nekem nagyon tetszett ez az egész szál – s rögtön kapcsolatba hoztam a saját kis környezetemmel, illetve az egészet konvertáltam az Egymás szemében világába, ahol Attila bizony hadilábon állt a barátokkal. Az Élet-mentés perspektívái sokkal tágabbak, mint azt első blikkre gondolná az ember, a figurák, kapcsolatok, életkörülmények akár mind-mind lehetnek a való világ kivetülései is, felfogás és hozzáállás kérdése, az ember egysíkúnak vagy görbe tükörnek látja őket. Mindenestre részemről elismerés a színészeknek – mert bár lehet, nem teljesen tudatosan és szándékosan – de remekül hoztak olyan figurákat, akik itt sétálnak közöttünk. Teszik mindezt úgy, hogy természetesen viselkednek a kamera előtt.

Egyébként – ahogy írtam is korábban – filmkészítésileg aztán végképp semmi bajom nincs a mozival. Jók a vágások, a közeliek, érthető és logikus az egész. A zene nekem nagyon bejött, jól összeválogatott (számomra egyébként totál ismeretlen) anyag: talán csak egyedül a reppelő utcazenészek nem tetszettek, azt a zenét nem igazán komálom – és akkor most finom voltam. Trükkileg a mentés teljesen jól van megcsinálva, a bénaságnak és az amatörizmusnak nyoma sincs. Ebből kifolyólag azt mondjuk kevésbé értettem, saját magukat miért kellett cinkelni a mozinál, egyáltalán nem béna a rendezés és a film sem. Ez a kis romantikus kis történet, így, keverve az időhurok témájával a tengeren túl biztosan kapukat nyitna meg – de még talán itthon is érdemes lenne próbálkozni, hátha egy másik projekt, egy nagyobb, vajnailag támogatott projekt is összejöhet. Szerintem mind a stábban, mind a rendezőben, mind Edében meg van a lehetőség: az Élet-mentést jelenleg sokkal többre tartom, mint néhány komolynak mondott, nihillista hazai alkotást.

Pontozni viszont engedelmetekkel nem fogok, azt már a Zártosztálynál sem éreztem helyénvalónak. Ez is jó volt, legyen elég ennyi.

S hogy hol lehet megnézni???  Nos, ne keresgessétek, egyszerűen itt a film:









Ui: Az Unrated Cutban a faszinak tényleg látszik a farka is? Csak mert a youtubeon diszkréten ki van takarva… ki volt az a bátor?  king


.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2697
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   Pént. Szept. 04, 2015 9:58 pm

R2-D2 írta:

Élet-mentés

Minden szentnek maga felé hajlik a keze – gondolhatná az ember, ha elolvassa Niwrok kolléga írását erről a dunaújvárosi amatőrfilmről: a kolléga ugyanis Ede szerepében aktív mellékszereplője a filmnek, s ha nem is egy Oscar-díjas alakítást nyújt  Surprised , szégyenkezésre sincs az égvilágon semmi oka. De nemhogy neki nincs, az egész filmnek nincs: saját kategóriájában (mármint hogy kisköltségvetésű amatőr film) egészen kiváló alkotás, ami menet közben úgy bontotta le az esetleges negatív prekoncepciókat vele szemben, hogy azt tanítani lehetne. Néhány apró jelet leszámítva az amatőrségnek nyoma sincs, ha nem tudom, mi ez, hol és hogyan készült, simán elmehetne egy kisebb stúdiófilmnek… amiből szerencsére a hazai filmgyártás minden bacasága hiányzik.

Karcsi, a félénk és totál lúzer srác egy félresikerült (netes?) társkereséses randi után szokás szerint magára mérgesen ül a bárban, mikor is egy idősebb idegen lehetőséget ad neki az elcseszett dolgainak időszakos helyrehozatalára. Átad neki egy noteszt, miszerint ami abban leírva vagyon, az marad, minden más újraélhető és javítható. Amúgy, értem én, hogy valami eredeti ötlet kellett az időhurkos történet katalizátoraként, de én sem a kétségtelenül felsőbbrendűt szimbolizáló öreggel, sem a notesszel nem igazán tudok mit kezdeni: előbbi szerepe, származása, lénye kicsit lóg a levegőben, utóbbiba meg én nem láttam írni egy betűt sem. Leszámítva persze azt, amikor Karcsi elmegy legjobb barátjához, Bajnokhoz, elmesélni neki a hihetetlen eseményeket.

...érdeklődéssel figyeltem, a szerencsétlen fiú hogy próbálja maga hasznára fordítani különleges képességét, s hogy jön rá arra, hogy az egész igazából mennyit is (nem) ér. Nincs jobb szavam rá, de kibaszott életszerű az egész, nagyjából ilyen a valóság is. A film mentes a felesleges sallangoktól, a csúcsra járatott hollywoodi drámai jelenetektől és a mesterkélt karakterektől. Jó, kicsi „rájátszás” azért van, azért a főnök, Guszti és Bajnok is igazándiból egész film alatt egyetlen egy arcát mutatja a filmben – azt, ami a történet előmozdítása érdekében szükséges -, az árnyalt karakterek hiányoznak, de mentségükre legyen mondva, mindezt profi módon teszik. Ha jóindulatú akarok lenni – márpedig miért is ne lehetnék az egy olyan filmmel kapcsolatban, amiben egy barátom is játszik – akkor a karakterek egysíkúságát sokkal inkább tekintem a választott munkakör, embertípus sztereotípiás megjelenítésének, egyfajta görbe tükörnek. Egy olyan görbe tükörnek, amibe bárki belenézhet, bárki, aki megnézi ezt a filmet, megtalálhatja azt a figurát, ami azt jeleníti meg, ahogyan a kivülálló világ esetleg őt látja. ... Mindebből egyedül Karcsi a kivétel. A srác karaktere, annak jellemfejlődése nagyszerű, mintha csak a szerencsétlen szomszéd srácot látná az ember, akivel nap, mint nap összefut az utcán vagy dolgozik vele a munkahelyen.

Külön kiemelném a barátság fontosságát: először itt is arra gondoltam, hogy talán túlságosan stilizáltam van ábrázolva az egész és a valóság azért nem teljesen ilyen, de utóbb rájöttem, hogy ez is inkább egy görbe tükör. Mondjuk így láthatja egy kívülálló (esetleg egy barátnő) azt, amikor két fiú között igaz barátság van, ami független anyagi helyzettől, sikertől, kinézettől, mindentől: nekem nagyon tetszett ez az egész szál – s rögtön kapcsolatba hoztam a saját kis környezetemmel, illetve az egészet konvertáltam az Egymás szemében világába, ahol Attila bizony hadilábon állt a barátokkal.

Szerintem mind a stábban, mind a rendezőben, mind Edében meg van a lehetőség: az Élet-mentést jelenleg sokkal többre tartom, mint néhány komolynak mondott, nihillista hazai alkotást.

Ui: Az Unrated Cutban a faszinak tényleg látszik a farka is? Csak mert a youtubeon diszkréten ki van takarva… ki volt az a bátor?  king


A stáb nevében is -sőt, inkább abban- köszönöm a sok dicséretet, amit a film kapott no1 ! Miközben olvastam, és visszhangzott a fejemben ez a "minden szentnek maga felé hajlik a keze"-dolog, többször eszembe jutott, hogy éppen ezt kerülendő próbáltam eltávolodni a filmtől, így viszont sokkal kevésbé hangzom elfogultnak, mint te Smile . Persze rögtön átküldtem a rendező barátomnak, akinek önmagában a visszajelzés ténye is jól esett, de azt mondta, szinte elpirult olvasás közben Smile .

Én mondjuk érintőlegesen vettem részt a dologban, itt-ott egy kicsit, de szinte végig láttam a folyamatot, és elmondhatom, az sem százas, aki egy ilyenbe belevág a majdnem nulláról, két központi emberrel Smile . Önmagában ezt így összehozni óriási munka volt, amiben csak a forgatási napok bő két hetet tettek ki, de a forgatókönyv például 7 évig íródott, mikor milyen intenzitással és hangulatban. Utólag, a felvételekről már persze jobban látszik, mi hogy működik, de itt ritkán adatott meg hogy bármit is újraforgassanak (és mondjuk azt is csak éjfélkor lehet, mert elfelejtődött egy táska); talán szégyenkeznem nem kell Ede miatt, de az általam elfogadhatónak gondolt jelenetek mellett azt a kettőt, amik a titkárságon játszódnak... hát, nem raknám ki a vitrinbe Smile .

Sokat beszélgettünk például a szereplőkről, sok minden eszünkbe jutott róluk, de hogy így rezonálnának a társadalom archetípusaira és hogy ilyen filozófiai mélységei vannak, az fel sem merült Smile . De innentől úgy fogjuk terjeszteni, az írásodat hozva bizonyítékul, hogy természetesen pontosan így is terveztük Smile . Inkább a szereplőkben találtak kapaszkodót azok, akik kapcsolatba kerültek a filmmel, például sokan vallották be, hogy kényelmetlen volt nekik egy-egy jelenet, annyira magukra ismertek Karcsiban hmmm .

Spoiler:
 

Még egyszer köszi cheers !

Ui: Unrated változat nincs, a világnak is jobb így, plusz a srác éppen azzal a feltétellel vállalta, hogy kellően "méretes" és "himbálós" lesz a kitakarás Smile .

Spoiler:
 
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3815
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   Szomb. Szept. 05, 2015 12:21 pm

Niwrok írta:

Élet-mentés

A stáb nevében is -sőt, inkább abban- köszönöm a sok dicséretet, amit a film kapott no1 !


Szívesen!  peace

Ha már voltál olyan kedves finoman felszólítani, hogy a ti filmetekről nem éred be annyival...  tongue  De komolyan: szívesen írtam,mert tetszett.


Niwrok írta:
Spoiler:
 


Nem tudom... azért a film elejei meg filmvégi Karcsi nekem nem ugyanaz. A notesz és a képesség birtokában azért a végére csak bátrabb lesz, sokkal tudatosabb, és számítóbb. Ez igaz akkor is, hogy ha kvázi következmények nélkül tehet és mondhat mindent: azoknak a tetteknek viszont azért csak van jellemformáló hatásuk. Kommunikáció és önbizalom terén mindenképp. Lásd utolsó jelenet, mikor rohan oda a kutyasétáltatóra... a film eleji Karcsi azt nem tette volna meg..

Bajnoknál egy percig sem volt kérdéses számomra, hogy összetettebb, mint egy szimpla nőcsábász, a való életben is összetettebb az ilyen ember.

Niwrok írta:
Spoiler:
 


Nem. Hol? Mikor?
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2697
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   Szomb. Szept. 05, 2015 12:31 pm

R2-D2 írta:

Niwrok írta:

Spoiler:
 


Nem. Hol? Mikor?


Spoiler:
 
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3815
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   Szomb. Szept. 05, 2015 12:42 pm

Niwrok írta:


Spoiler:
 
.

Nem, nem szúrtam ki. De most már megvan. Király! egyetért

Amúgy: DVD, vagy Xpresses terjesztés nem lesz?
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3815
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTárgy: Better Call Saul S1   Vas. Szept. 06, 2015 6:23 pm






Better Call Saul S1



„No de ki a fasz az a Saul???”

- gondolhatja az átlagember, aki még nem hallott esetleg Walter White, a rákos kémiatanár és a drogos Jesse Pinkman találkozásáról az „ördögi” ügyvéddel egy bizonyos Breaking Bad című (testvér)sorozatban. A Better Call Saulban (BCS) ugyanis egyetlen egy halvány említés nincs arra, hogy a sorozat címében szereplő Saul Goodman – a Goodmanról tudni sem lehet - kicsoda is valójában, miért is övezi esetleg akkora kultusz, hogy különálló spin-offot kellett, hogy kapjon… és ezzel az intróval gyakorlatilag össze is foglaltam az egész BCS lényegét és szükségszerűtlenségét. Ez, így, önmagában a BB ismerete nélkül egy nagy nulla, ez, így, ilyen formában csak és kimondottan BB rajongóknak szól – ennek meg, valljuk be, nem sok értelme van. Mert hát mi értelme is van egy ikonikus másik sorozat főhősei – igen, kettő!! – köré felépíteni egy előzménytörténetet, úgy, hogy a nézőnek fingja nincs róla, kit és miért is kellene szeretni, ki és mit is fog tenni a jövőben ahhoz, hogy annak a múltjában, ily mértékben el lehessen merülni.

Bár a főcímben is Saul neve szerepel, ezzel szemben a történet főhőse egy bizonyos Jimmy McGill (Bob Odenkirk) - alias "Simlis Jimmy" -, egy fiatal, tehetségesnek tűnő, ámde sikertelen ügyvéd, aki kirendelt védőként pár száz dollárért kénytelen mindenféle ügyet megoldani. Egy kínai masszázsszalon hátsó zugában kialakított irodában várja a csodát, közben láthatólag mérges a viszonya egy bizonyos HHM nevű ügyvédi irodával, akiktől a testvére kivásárlására adott nagyobb összeget viszont nem fogadja el. A megoldást a Kettlemann házaspár jelentené (amúgy zseniális család), akik 1.6 millió dolláros sikkasztás terhével épp ügyvédet keresnek – ámde a nagyobb ismertsége miatt ők is inkább a HHM-nél kötnek ki. Jimmynek nem sok választása marad, apró rtrükkökkel próbál pénzhez jutni… az egyik ilyen esemény végén aztán egy szintén BB-s kedves ismerős házában köt ki. És én bizony itt felröhögtem. A figura a korai BB egyik fénypontja volt, szerepe ebben a környezetben és ilyen események között totál hiteles és reális – ámde ismét csak azt a kérdést veti fel, hogy egy BB szűznek milyen érzés lehetett meglátni ezt a figurát. A későbbi őrültségének bár vannak nyomai, de ismeretlenül ebben a tulajdonképp nyúlfarknyi szerepben azért mégsem képes azt nyújtani, amit WW-ék oldalán tette.

Mindezek mellett a BCS-nak van egy másik szála, egy másik BB főszereplő, az exrendőr, Mike (Jonathan Banks) személyében. Ő itt még csak egy sorompóőr a bíróságon, akivel Saul (bocsánat, Jimmy) rendszeresen konfrontálódik, akinek a viszont BCS nyújt akkora szerepet, hogy feltáruljon a múltja is, s megtudjuk, honnan és hogyan is jutott el a majdani Gus mellé. Igazándiból az égvilágon semmi gondom nincs ezzel, mindig is bírtam a figuráját, a BCS-ben megírt története kimondottan jó és érdekes… csak az a bibi, hogy ez megint csak a spin-off jelleget erősíti, s az önállóságot pedig gyengíti. Nekem úgy tűnik, az írók nem merték csak és kizárólag Saulra (bocsánat, Jimmy) felfűzni az egészet, nem mertek belőle egy jó kis ügyvédes-tárgyalótermes drámát csinálni, inkább beemelgettek ezt-azt a sorozatba a BB-ből, így próbálva bevonzani a korábbi nézőket. Üzletileg talán érthető is az egész, viszont a túlságosan sok kapocs, kötődési pont egyrészt óhatatlanul elvárásokat támaszt (stílus, karakterek ívei, stb.), másrészt viszont totál megköti az írók kezét, alaposan elvesz a szabadságból… hisz a 6 év, amivel most a BB előtt járunk, nem a világ, itt azért már muszáj azon jellemek, szervezetek alapjait lerakni, amik/akik később majd meghatározzák a BB-t.

Ez egyébként a legutolsó snitt tükrében nagyon szembetűnő: a BCS első évadjában bemutatott Saulnak (bocsánat, Jimmy) semmi köze nincs ahhoz a figurához, aki miatt végül is elkészült az egész. Értem én, hogy minden kezdet nehéz, no de én Sault (bocsánat Jimmy) alapban egy sokkal negatívabb figurának képzeltem: aki ugyan félős, de zseniális észjárású, lecsúszott, vagy valamiben megbukott ügyvédnek, aki kényszerűségből áll át a bűnözők oldalára. Nos, az írók totál máshogy gondolták, Sault (bocsánat, Jimmy) egy szerencsétlen fasznak állították be, aki kénytelen gondoskodni híres, ámde beteg bátyjáról – lol2 , az a betegség nagyon király: elekromágneseségallergia -, aki igazából levelezőn végezte a jogot. Akiről ugyan felvillantják az ösztönösen zseniális védő képességeit, akinek a múltjában ugyan – rengeteg a falshback – a Simlis Jimmy elnevezés abszolút találó, viszont 6 évvel a BB előtt egy teljesen jó és jóindulatú fazon. Több millió dollárt is inkább lead, mintsem eltenné… épp ezért annyival lezárni az évadot, hogy „Legközelebb nem teszem”… hogy is mondjam, kicsit ötlettelen…

Ha valaki arra számít, hogy egy ügyvédes sorozatban mondjuk az A cég szerű tárgyalótermi drámákat kap, az nagyot csalódhat. Már eleve az is, aki drámát vár… a BCS a jelek szerint nem akar drámai sorozat lenni. Sokkal inkább Saul (bocsánat, Jimmy) és Mike eredettörténete, helyenként egy lassú, unalmas események láncolata, amit csak néha tör meg egy-egy zseniálisabb jelenet, vagy egy-egy BB szereplő feltűnése. A játékidő nagy részében a szerencsétlen ügyvéd harcát nézzük testvérével, a HHM-mel, a világgal, de leginkább saját magával és lelkiismeretével. Ha nem ismernénk a jövőt, ez akár még érdekes is lehetne – így viszont csak időhúzás. Pedig aztán tök jó kis esetek lehetnének benn, kicsit ráfeküdhettek volna Saul (bocsánat Jimmy) védői képességeire – jellemző, hogy a legjobb ilyen jelenet a sori elején, a sivatagban van. Persze, széles mosollyal lehet nézni közben is az egészet, úgy összességében szórakozatóra sikeredett az évad, de sem a saját lábán nem áll meg igazán (ahhoz túl szoros a kötelék a BB-vel), sem az anyasorozathoz nem mérhető (annak csak gyenge utánérzése az egész). Azt meg, ami az első epizód nyitó képsoraiban történik, végképp nem tudom hova tenni: a távoli jövőben egy gyorsétteremben inkognitóban dolgozó Sault még én sem ismertem fel, ha nem írják a neten, hogy az ő, sosem jövök rá. A BCS, mint eredettörténet, tehát egy olyan jelenettel kezdődik, ami évekkel a BB után történik – de még a BB-t ismerőknek sem kézenfekvő minden. Akkor miről is beszélünk?

Technikailag ugyanakkor nem tudok belekötni semmibe. A BB hatalmas sikere vélhetően megnyitotta a pénzcsapokat, látványban, díszletben az égvilágon semmi hiba nincs. Amúgy is, manapság egy nagyobb költségvetésű sorozat simán hozza egy mozifilm színvonalát. Egyedül az nem jött össze (ismét), hogy egy utólag készült előzménytörténetben a szereplőket hitelesen visszafiatalítsák a kellő szintre – de ez igazából nem csak BSC hibája, hanem általános eset. Ezért nem kell mindig, mindenáron prequelt csinálni ugyanazon szereplőkkel… mert nem biztos, hogy hiteles lesz. Az elején azzal akartam kezdeni az írásomat, hogy kétféle emberként lehet ezt megnézni a Better Call "Jimmyt": aki látta a Breaking Badet és, aki nem. Nos, ezt a végére is írhatom összegzésnek –ámde egyik csoport számára sem lesz kihagyhatatlan és maradandó élmény. Ez az évad még nem, ez így sajna nagyon langyos lett – nem rossz, csak langyos és felesleges. A többit meg majd meglátjuk.




65%



.

Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2697
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   Vas. Szept. 06, 2015 7:48 pm

R2-D2 írta:

Better Call Saul S1

Ez, így, önmagában a BB ismerete nélkül egy nagy nulla, ez, így, ilyen formában csak és kimondottan BB rajongóknak szól – ennek meg, valljuk be, nem sok értelme van. Mert hát mi értelme is van egy ikonikus másik sorozat főhősei – igen, kettő!! – köré felépíteni egy előzménytörténetet, úgy, hogy a nézőnek fingja nincs róla, kit és miért is kellene szeretni, ki és mit is fog tenni a jövőben ahhoz, hogy annak a múltjában, ily mértékben el lehessen merülni.

A játékidő nagy részében a szerencsétlen ügyvéd harcát nézzük testvérével, a HHM-mel, a világgal, de leginkább saját magával és lelkiismeretével. Ha nem ismernénk a jövőt, ez akár még érdekes is lehetne – így viszont csak időhúzás.

Az elején azzal akartam kezdeni az írásomat, hogy kétféle emberként lehet ezt megnézni a Better Call "Jimmyt": aki látta a Breaking Badet és, aki nem. Nos, ezt a végére is írhatom összegzésnek –ámde egyik csoport számára sem lesz kihagyhatatlan és maradandó élmény. Ez az évad még nem, ez így sajna nagyon langyos lett – nem rossz, csak langyos és felesleges. A többit meg majd meglátjuk.

65%


Ahogy olvastalak, azt éreztem, hogy bármennyire is írtál pozitívumokat BB-fanoknak és BB-szüzeknek is, igazából egyik csoportnak sem ajánlod a "Jimmy"-t Smile . Az "előreutalások" miatt a BB-t nem ismerőknek tele van értelmetlenségekkel, akiket még csak-csak lekötne a krimi-dráma, de annak lassú felvezetése meg a rajongóknak unalmas.

Hogy te BB-rajongóként is csak 65%-ot adtál rá... nos, ezt nincs az az ügyvéd, aki kimagyarázná Smile .
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2697
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   Vas. Szept. 06, 2015 8:04 pm

R2-D2 írta:

Amúgy: DVD, vagy Xpresses terjesztés nem lesz?


DVD-ről már volt szó, de ahhoz még hiányzik egy pár apróság (például egy felirat), és az extrákkal kapcsolatos munkák is halasztódtak mostanság. Lesz, legalábbis valami rendezett kiadványszerű, de nem tudom, mikor.

Az Xpresses dolog még teljesen új, és fel fogom vetni a többieknek... de pont a fenti miatt egy kicsit tisztességtelennek tartanám akár még csak megkérdezni is Robiékat. Gyulusék nem egyszerűen a filmjüket tolták és tolhatták fel az oldalra, hanem egy komplett kiadvány készítettek, extrákkal, ami meg is jelent, megvehető volt, csak a szélesebb kör miatt csináltak egy ingyenes, digitális verziót is, és az Xpress profilja is ez, nem az amatőr-kisköltségvetésű filmek promotálása.

A mienk nem az, még...
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3815
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   Vas. Szept. 06, 2015 8:21 pm

Niwrok írta:

Better Call Saul S1

Ahogy olvastalak, azt éreztem, hogy bármennyire is írtál pozitívumokat BB-fanoknak és BB-szüzeknek is, igazából egyik csoportnak sem ajánlod a "Jimmy"-t Smile . Az "előreutalások" miatt a BB-t nem ismerőknek tele van értelmetlenségekkel, akiket még csak-csak lekötne a krimi-dráma, de annak lassú felvezetése meg a rajongóknak unalmas.


Pontosan. Ez a lényeg, igazából az összes többi írásom csak körítés... Wink
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3815
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTárgy: Hannibal S3   Szer. Szept. 09, 2015 8:25 pm





Hannibal S3




Aki olvasgatja a Filmfórumot, az bizonyára tudja, hogy dr. Lecter nem igazán élvez nagy népszerűséget nálunk (S1 R2, S1 Niwrok, S2 Niwrok). Nekem egyedül a második évad tetszett igazán, de még azt is megzavarta a Will fejéből néha előbukkanó szarvas és a rengeteg szürreális szimbolikus kép. Ugyanakkor az S2 – különösen annak fináléjával – kimondottan ötletesre és izgalmasra sikeredett, sőt, a zárókép meg az egyik legbosszantóbb (de jó) cliffhanger lett, amit manapság láttam. No, ezek után kezdtem bele a harmadik fejezetbe, kíváncsi voltam, a négy közül kit hagynak életben, s azt miképp dumálják ki. Ugyanakkor reménykedve vártam, hogy a második etapban megjelenő tendencia folytatódik, miszerint a látomások helyét átveszi a valós pszichikai-fizikai párharc vad és vadász között a képernyőn. Nát nem, bassza meg. Sőt!

Az első négy rész után nagyon erős kísértést éreztem rá, hogy abbahagyom az egészet a francba. Az első négy epizód annyira szar és idegesítően követhetetlen volt, hogy szinte nézhetetlen. Ilyennek képzelem el, mikor az írók egy egész hetes bedrogozott, alkoholmámorban töltött buli után állnak neki folytatást írni, mikor a rengeteg szimbólum és kép mögötti tartalmat csak ők értik, mikor is epizódokat szánnak a semmire – úgy, hogy közben kvázi kiölik az összes eddigi Hannibal ismérvet. A gasztronómia jóformán eltűnik (az egyik legjobb és legfontosabb elem volt a korábbiakban), ráadásul dr. Lecter részéről a gyilkolásnak a művészete és célja is teljesen megváltozik – pedig azt azért nagyjából sejteni lehetett, hogy túl sok szabadideje nincs Hannibalnak kinn, így az írók helyében kihasználtam volna minden lehetőséget vele kapcsolatban. Ehelyett mi van??? Van epizód, amiben nem is szerepel…

Mondjuk az is alap lett volna, hogy a sokkoló finálé után percre pontosan ott vegyék fel a fonalat, ahol letették – de nem, itt van egy több hónapos időugrás ( alegócskább megoldás...  Mad ), és már azt látjuk, a doki Firenzében van. Igen, én is felhúztam a szemöldökömet, ugyanis eredetileg ugye Firenzébe csak a szökése után jutott, de ekkor még csak azt hittem, ez valami köztes kitérő lesz… lószart, mama. Az írók totál abnormális módon fittyet hánynak a korábbi franchise idővonalára, a Hannibal film eseményeit előbbre veszik, míg fél évadot!!! szánnak a Vörös Sárkány (átdolgozott) történetére. Persze, az elején még nem lehetett ezt tudni, ekkor még akár érdekes is lehetett volna minden, de nem lett az: a lehető legpofátlanabb, legidegesítőbb módon simán figyelmen kívül hagyják a felfokozott nézői kíváncsiságot és dr. Lecter firenzei mindennapjaiba, hatalom- és pozíciószerzésébe tekintünk be. Leginkább tán a mozifilmes Vörös sárkány kezdetéhez tudnám hasonlítani az egészet, idilli környezet Bedeilával, de vacsora és gasztronómia nélkül. Lélek nélkül. Will sehol, az első epizód úgy eltelik, hogy semmit nem tudunk a finálé következményeiről…

Aztán amikor megtudunk, abban sincs semmi köszönet. Azt hittem, a firenzei művészieskedést, szürrealizmust (dialógusokban is) nem lehet fokozni… aztán de. A második epizódtól feltűnik Will Graham is, aki nem meglepő módon életben van, hogy egy egész részen keresztül az ő idióta vízióiban járjunk. Hogy egy epizód végén értetlenül nézzük a képernyőt, hogy ez most mi is akart lenni… mert csavarnak qrvára nem volt jó. 3-4 epizód elmegy az önmagát és Hannibált kereső Will Graham fejében, borzalmasan összerakott dinamikával és egy végletekig elvont szimbólumrendszerrel. Komolyan mondom, a szarvas korábban legalább egy fix pont volt, akkor tudni lehetett, mikor bolond Will – itt ilyen nincs. Itt azt sem tudni, hogy mikor kidobják valahonnan, az valóság-e vagy sem: az írók kényük-kedvük szerint játszanak a történettel és a nézőkkel. Szerintem egyébként simán benn van a pakliban, hogy az élőnek hitt halott is csak menet közben változott álommá, szerintem fogalmuk sem volt, kit, milyen irányba vigyenek. Ehhez kapcsolódik, hogy kénytelenek voltak – a fenéket voltak! – megváltoztatni az idővonalat és előbbre hozni a Hannibal mozifilm eseményeit. Kicsit ugyebár át kellett írni, hisz abban Will Graham nem szerepel (Clarice meg itt nincs), kicsit változtatni kellett a disznókon, de az egész évad tükrében azt kell mondjam, a Venger birtokon történt események még élvezetesek is voltak. Az itt eltöltött két-három rész, majd ennek lezárása feszes és jó volt, tetszettek a finom kis módosítások, az száj nélküli fazon meg a szakácsa zseniális. Itt éreztem egyébként egyedül a korábbi évadok hangulatát, az asztallal, a vacsorával: hiába próbáltak máskor némi flashback keretében beletuszkolni némi gasztronómiát, nem működött.

Ekkor jártunk az évad felélnél. Sajnálatos módon innentől a Nagy Vörös Sárkány történetével foglakozunk, ami több szempontból is fura (és sikertelen) lett. Egyrészt ugyebár nettó kb. négyórányi idő (6x40 perc) áll rendelkezésre, viszont az alapanyagban nincs négy óra – így megint csak idióta szürreális képi világgal és látomásokkal töltik ki az időt. Aztán, ahogy mondtam, alapból megváltoztattak egy csomó mindent, néhány karakternek teljesen más sorsa van, mint a mozifilm(ek)ben, ráadásul úgy, hogy a „jövőt” is átírták benne. Nekem ez qrvára nem tetszett. Aztán ugyebár a súlyponteltolódás. A Bárányokban és a Vörös sárkányban is a doki „csak” mellékszereplő, igazából önálló filmje egyedül a Hannibál volt – a hatodik résztől kénytelenek itt s ezt játszani. Ez viszont nem működik. Egyszerűen két és fél évad komplett hangulatát, dinamikáját vágják haza a Vörös Sárkány történetével, a Hannibal sorozatnak nagyon nem áll jól, hogy nem Hannibalról szólhat. Érezhették ezt az írók is, ezért sokszor próbálták vizuálisan, képzeletbe kiemelni dr. Lectert az üvegfal mögül, próbáltak neki nagyobb jelentőséget adni, viszont az izzadtságszagot nem sikerült eltüntetni. Másik oldalról ugyebár Willnek családot kellet adni, hogy a Sárkánynak legyen kit fenyegetni – no, erre jó a három évvel később. Borzasztóan ötlettelen és cikis megoldás.

Tény, hogy ha a művészi réteget lefejtjük az egészről, kapunk egy kb. két órás sztorit, ami viszont nem lehet túl érdekes, mert már láttuk. Oké, nem teljesen így, de már láttuk – érdekes egyébként, hogy egyszerre zavart az események ismétlése és a változtatás is bennük. Néztem is nagyot, hogy a semmiből érkező Molly és fia hogyan is kerül ki a képből az események felénél, mint ahogy azon is elkerekedtek szemeim, hogy a lángoló tolószékben ki ül… na jó, a plasztikai sebészet csodákra képes, de azért a jövő meglehetősen kérdőjeles innentől.  Már csak azért is, ami a legvégén történik. Vélhetően tudták az írók, hogy le kell zárniuk a sztorit, ezért amit megléptek, az tulajdonképp jó: egyszerre van benne a befejezés és az újrakezdhetőség lehetősége is. Számomra egyébként a finálé volt a legnagyobb hatással, ott, azokban a verekedős jelenetekben vált világossá (végre, érthetően), mire is ment ki a játék, immár három évadon keresztül. Ugyanezt éreztem Joe Caroll és Ryan Hardy esetében (tényleg, megnéznék egy Caroll vs Lecter párharcot), mikor is a vad és a vadász tulajdonképp eggyé válik, mindkettő oly mértékben megváltoztatja a másikat, hogy egymás nélkül nincs tovább. A sok egyéb The Followinges kapocs a végén érik be igazán.

A Hannibal S3 összességében mégiscsak pocsék. A legfontosabb talán az, hogy a történetben elértek arra a pontra, amit már ismer és kedvel a közönség – azon változtatni nem volt jó ötlet. Maga a sorozat kiválón működött Hannibal megismerésében, kiválóan épített fel egy karaktert – azt a karaktert, akit az üvegfal mögött ismertünk meg. Minden olyan esemény, ami Hannibal elkapása előtt korábban volt, egy célt szolgált, árnyalta dr. Lecter és Will Graham karakterét: a Kannibálét és a profilozóét, aki elkapta ( Rolling Eyes  ez sem így alakult itt). Viszont én úgy érzem, ennek az egész sorozatnak legkésőbb abban a pillanatban be kellett volna fejeződni, amikor Lecter rács mögé kerül. Onnantól érdektelen az egész, onnantól meg volt kötve az írók keze: minden kreatív lehetőséget rövidre zártak a történet tekintetében. Egész addig, míg az üvegfal el nem választja Lectert a külvilágtól, volt lehetőség játszani a figurával, volt lehetőség a pszichopata gyilkosokkal tűzdelt világ királyaként köré építeni a történetet. Ha igazán hűek akartak volna maradni mindahhoz, amire építették az egészet, akkor pár hónappal, évvel korábban elsötétítik a képernyőt, vagy esetleg egy nagyon okos és látványos megoldásal hozzákapcsolják a sorozatot a mozifilmekhez… de nem, mentek a saját fejük és világuk után.

S még valami: hiába is remek színész Mads Mikkelsen, hiába is nyújt kimagaslót a szabadon garázdálkodó Hannibal szerepében, abban a pillanatban, mikor a Baltimore-i Elmegyógyintézetbe kerül, elvérzik Sir Anthony Hopkins ellenében. Az öreg a laza eleganciájával, a kimértségével, az egész lényével megismételhetetlen – talán ezért is lett volna jobb, ha nem mossák össze a két színészt egy konkrét karakter egy konkrét szituációjában. S hiába néhány ikonikus mondat ismétlése, hiába a többé-kevésbé klasszikus helyszínek, valahogy nem smakkol az összkép. A Vörös Sárkány történetszálából egyedül Richard Armitage (alias John Porter, alias Tölgypajzsos Thorin) emelkedik ki, gyakorlatilag mindent és mindenkit elhomályosít.

No de akkor hol a Hannibal sorozat???




55%




.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2697
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   Szer. Szept. 09, 2015 9:12 pm

R2-D2 írta:

Hannibal S3

Aki olvasgatja a Filmfórumot, az bizonyára tudja, hogy dr. Lecter nem igazán élvez nagy népszerűséget nálunk (S1 R2, S1 Niwrok, S2 Niwrok). Nekem egyedül a második évad tetszett igazán, de még azt is megzavarta a Will fejéből néha előbukkanó szarvas és a rengeteg szürreális szimbolikus kép. Ugyanakkor az S2 – különösen annak fináléjával – kimondottan ötletesre és izgalmasra sikeredett, sőt, a zárókép meg az egyik legbosszantóbb (de jó) cliffhanger lett, amit manapság láttam. No, ezek után kezdtem bele a harmadik fejezetbe, kíváncsi voltam, a négy közül kit hagynak életben, s azt miképp dumálják ki. Ugyanakkor reménykedve vártam, hogy a második etapban megjelenő tendencia folytatódik, miszerint a látomások helyét átveszi a valós pszichikai-fizikai párharc vad és vadász között a képernyőn. Nát nem, bassza meg. Sőt!


Erre lehetne mondani, hogy szétfolyik, mint a fos. Ha jól olvastam, akkor gyakorlatilag részenként vált idősíkot és/vagy szereplői kört, stílust és/vagy cselekményt, mindent alárendelve a jellegzetes/emlékezetes figurák felsorolásának, tátongó ürességgel ezek között, a cselekményvezetés leghalványabb igyekezete nélkül. LSD-függők álomszerű, véres zsonglőrmutatványa, egy haute cuisine löncshús; ezzel jól közelítettem az évad elvontságát Smile ?

Nem mondom, hogy nem nézem meg, csak hogy lezárjam, Firenze és Bedelia is valamennyire érdekel (bármilyen hihetetlen, Will vergődését sem tartom annyira, mint a folyamatosan a sötétségbe bámuló, sarokba szorított pszichológus Stockholm-szindrómáját), de akkor majd lehet, hogy inkább visszaolvasom ezt az írást, felidézve, hogy az évad legjobb pontjának az általam az eddig is semmitérőnek és idegesítőnek tartott Venger-szálat tartottad, hátha elmegy tőle az "étvágyam"...
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3815
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   Szer. Szept. 09, 2015 9:18 pm

Niwrok írta:

Hannibal S3



Erre lehetne mondani, hogy szétfolyik, mint a fos. Ha jól olvastam, akkor gyakorlatilag részenként vált idősíkot és/vagy szereplői kört, stílust és/vagy cselekményt, mindent alárendelve a jellegzetes/emlékezetes figurák felsorolásának, tátongó ürességgel ezek között, a cselekményvezetés leghalványabb igyekezete nélkül. LSD-függők álomszerű, véres zsonglőrmutatványa, egy haute cuisine löncshús; ezzel jól közelítettem az évad elvontságát Smile ?

.

Az első négy részben mindeképp. Van még egy litván szál is, aztán jön a Venger trilógia (ami egész jó), majd a hatrészes Vörös Sárkány.

A szürrealizmusa mellett leginkább mégiscsak a feleslegessége nem tetszett. Addig talán élvezhető, míg a doki szabadlábon van.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3815
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTárgy: Stereo   Pént. Szept. 11, 2015 1:02 am





Stereo




Pár hete Niwrok kolléga linkelt be egy előzetest egy német filmről, amiről még csak nem is hallottam és ígéretesnek tűnt – már akkor megígértem, hogy meglesem és írok róla, de magam sem számítottam rá, hogy ez ilyen hamar bekövetkezik. A mostani (tervezett) sorozat-maratonok között ugyanis néha szakítok időt némi filmre is, tegnap meg kimondottan volt kedvem németül mozizni – sajnos ugyanis a film a nettékában is eredeti nyelven érhető még csak el. Egyúttal ünnepélyesen ígérem, a német feliratot mondjuk szeptember végéig lefordítom hozzá magyarra, hogy akit érdekel meg tudja nézni … no nem mintha e nélkül a film nélkül megállna a Föld forgása, de mindenképp érdekes látni, hogy egy sokszor látott és feldolgozott témát a németek milyen formában álmodtak vászonra.

Erik (Jürgen Vogel, az A hullám tanára) egy vidéki kisvárosban motorszerelő. Legnagyobb gondja az, hogy rendszeresen megbüntetik gyorshajtásért, miközben a szomszéd településre igyekszik barátnőjéhez, Juliához és annak kislányához. Láthatóan boldogok, viszont miután a férfi nem a kislány vér szerinti apja, az is nyilvánvalónak tűnik, hogy ez egy új kapcsolat, ami esetleg mindkét részről egy újrakezdés eredménye. Igazából minden tök normális, hétköznapi mederben zajlik (külön dicséret a realista életképért), mígnem az egyik nap Eriket egy elhaladó lakókocsiból kiszúrja Gaspar, a rég nem látott és elfeledni próbált „barát”. Ekkor kezd derengeni a nézőben, hogy Erik talán nem egészen az, akit megismertünk, hogy a férfi múltjában valami sötét titok lakozik. Aztán nagyon hamar bizonyosságot is nyerünk ez irányú gyanúnkban, ugyanis Erik mellett feltűnik egy kapucnis alak (Moritz Bleibtreau), aki Henry néven kvázi kísérti Eriket. Ezzel nem árulok el nagy titkot, hisz már a cím is sokat sejtető – meg hát némi iránymutatás nem árt: a Stereo egy skizofrén thriller, ahol Henry valaki Erik korábbi múltjából, amire Erik viszont nem tud (nem akar) emlékezni. A kérdés csak az, hogy ki ő és mit akar Eriktől.

No, a történet erről szól: Erik egy sokk után új életet kezdett, a régit hátrahagyva, azt mélyen eltemetve magában próbál boldogulni, ámde a lakókocsival együtt megtalálta a múltja is. Henry pedig egyértelműen ennek egy állomása, elsőre talán egy lelkiismeretnek tűnik, de ahogy haladunk előre az események láncolatában, már ebben sem lehetünk biztosak. Henry ugyanis egyszerre próbálja óvni Eriket a régi „barátok” fenyegető követelésitől és egyszerre próbálja megakadályozni, hogy Erik, mondjuk a pszichiáternél, megtalálhassa rég eltemetett emlékeit. A Stereo egyik igazi erénye pont ebben rejlik, hogy nagyon sokáig nem is tudni, tulajdonképp a kapucnis srácnak mi a szerepe. Sőt, a mozi olyan szinten félre tud vinni, hogy közben azon is elgondolkozik a néző, hogy mi az, amit lát… egészen pontosan az-e a valóság, amit ő annak elképzel, vagy teljesen más. Hogy az Erikkel kapcsolatban álló személyek vajon valósak-e, vagy csak a főszereplő agyszüleményei… Mindazonáltal a gerjesztett bizonytalanság soha, egy pillanatra sem csap át szürrealitásba, itt nincsenek szarvasok meg miegymás, a Stereo próbál földön maradni. Kínál egy karaktert, aki valami miatt nagyon sérült, valami szörnyűséget próbál elfelejteni – úgy néz ki egyébként, sikeresen -, de a fickó látomásai nem mennek át abszurd vizualitásba. És ez bizony nagyon jó.

Természetesen ehhez hasonlót már láttunk – talán épp ezért nem tud tőle annyira elájulni az ember. Menet közben ugyanakkor a hasonló témájú mozik mellett két dolog ugrott be extraként a filmes palettáról: az egyik a Valami követ, ugyanis Henry feltűnése, közeledése hasonlóan parás az elején, mint a túlhype-olt filmben a lények közeledése. Persze, itt teljesen más a cél és az eszköz, a kapucni sejtelmes, félelmetes alak bekúszása a filmbe tök jó a szimbóluma Erik idegi összeroppanásának, ahogy közelebb kerül Henry, úgy tűnik el Erik magabiztossága és új élete. Ehhez hozzákapcsolva a friss családot, a kritikus apóst, az egész realista háttért – kiváló thrillert kapunk. Érezzük az események súlyát, közeledünk a végkifejlethez, szimbolikusan és fizikailag egy dugót is kapunk Erik fejébe, amit kihúzva lefolyik majd a jelen és láthatóvá válik a múlt – viszont közel egy órán át okosan terelgetve fogalmunk sincs, mire megy ki a játék.

A másik Jason Statham. Van a fináléban egy pillanat, amikor minden megvilágosodik, amikor Erik elkezd emlékezni, amikor a vizet leereszti a kádból – nos, abban a pillanatban és az azt követő jelenetekben azt éreztem, ez simán lehetne egy Statham film. Ha ezt valaha remakeli Hollywood, nem is nagyon tudnék más színészt elképzelni erre a szerepre. Mondjuk egy zsoldos, akinek bűntudata van szerettei halálában, öntudatra ébred és elpusztítja a rá támadókat – majdnem ez a Stereo is – de mégsem. Ez német film, úgyhogy senki ne várjon gigantikus hollywoodi leszámolást, meg csorgó könnyeket – na jó, könnyeket talán, egy icipicit. Előkerül ugyanis egy bécsi főgengszter, aki víz alatt szopatja magát (?), ő lesz az az ellenfél, akinek Erikkel elszámolnivalója van a múltból. Az sajnos nem derült ki, hogy főhősünknek konkrétan milyen altesti problémát sikerült okozni a rettegett Keitelnek (főleg az nem, hogy hogyan), de a fináléra egyértelművé válik minden tettnek oka és motivációja, kiderül kicsoda is Erik valójában és hogy Henry eltűnik-e a képzeletéből.

S ha már képzelet. Nekem nagyon bejött az egész, ahogy Erik kezeli az egészet: először simán nem hisz saját magának, aztán megosztja a környezetével a baját, majd elmegy orvoshoz és pszichiáterhez is. Külön jó volt, ahogy a kislánnyal beszélget a láthatatlan barátjáról, tetszett, hogy a gyermeki fantáziát is beleszőtték az egészbe. Jó volt, ahogy Henry együtt élt Erikkel, ahogy próbálta kihozni a sodrából, az egész látomásos dolog tök hitelesen és életszerűen volt ábrázolva. Amiben még a képzelt barát is sisakot visel a sportmotoron, pedig aztán neki végképp nem lenne muszáj… az egész film amellett, hogy kellően feszült, próbál mindvégig hiteles maradni. Erik sem őrül bele teljesen kettős énjébe, nincs túldimenzionálva az egész: valahol egy enyhébb lefolyású tudathasadás ilyen lehet. Ami történt vele korábban, az alapján pedig semmin nem lehet csodálkozni – a bosszúfilmbe váltás pedig ismét csak szívet melengetően hiteles. Na ja, kár felébreszteni azt az oroszlánt, aki már épp békésen elaludt…

Ami negatívumot fel lehet hozni, az elsősorban a nem túl eredeti forgatókönyvre vezethető vissza. Henry szerepe az egyetlen igazi „meglepetésfaktor” a filmben, szerintem kitalálni nem nagyon lehet kicsoda is ő (én meg nem mondom meg  tongue ), viszont a történet többi eleme és karaktere sajnos újrahasznosított elem a nagy filmes sablonkönyvből. Abban sem vagyok biztos, hogy másnak pozitívum lesz, ami nekem kétségkívül az volt: a német színészek német nyelven és német környezetben (érezhetően minimálisabb költségvetésből gazdálkodva) sokakban talán idegenkedést váltanak ki – ugyanis ez azért nem egy annyira kimondottan német történet, hogy ehhez ragaszkodni kellene. Egy A hullám, Baader-Meinhof,  A bukás, satöbbiben elengedhetetlen a német feeling, itt kevésbé az… mindenestre nekem ez így is bejött. Mindenekelőtt visszafogottsága és színészei miatt. Meg talán a legvége miatt, szép volt a lezárás a jó és rossz szétválásával. Még majdnem meg is sirattam… de aztán mégsem



80%




.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/
Niwrok
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 2697
Join date : 2012. Oct. 06.

TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   Pént. Szept. 11, 2015 2:04 pm

R2-D2 írta:

Stereo

Pár hete Niwrok kolléga linkelt be egy előzetest egy német filmről, amiről még csak nem is hallottam és ígéretesnek tűnt – már akkor megígértem, hogy meglesem és írok róla, de magam sem számítottam rá, hogy ez ilyen hamar bekövetkezik. A mostani (tervezett) sorozat-maratonok között ugyanis néha szakítok időt némi filmre is, tegnap meg kimondottan volt kedvem németül mozizni – sajnos ugyanis a film a nettékában is eredeti nyelven érhető még csak el. Egyúttal ünnepélyesen ígérem, a német feliratot mondjuk szeptember végéig lefordítom hozzá magyarra, hogy akit érdekel meg tudja nézni … no nem mintha e nélkül a film nélkül megállna a Föld forgása, de mindenképp érdekes látni, hogy egy sokszor látott és feldolgozott témát a németek milyen formában álmodtak vászonra.

Ami negatívumot fel lehet hozni, az elsősorban a nem túl eredeti forgatókönyvre vezethető vissza. Henry szerepe az egyetlen igazi „meglepetésfaktor” a filmben, szerintem kitalálni nem nagyon lehet kicsoda is ő (én meg nem mondom meg  tongue ), viszont a történet többi eleme és karaktere sajnos újrahasznosított elem a nagy filmes sablonkönyvből. Abban sem vagyok biztos, hogy másnak pozitívum lesz, ami nekem kétségkívül az volt: a német színészek német nyelven és német környezetben (érezhetően minimálisabb költségvetésből gazdálkodva) sokakban talán idegenkedést váltanak ki – ugyanis ez azért nem egy annyira kimondottan német történet, hogy ehhez ragaszkodni kellene. Egy A hullám, Baader-Meinhof,  A bukás, satöbbiben elengedhetetlen a német feeling, itt kevésbé az… mindenestre nekem ez így is bejött. Mindenekelőtt visszafogottsága és színészei miatt. Meg talán a legvége miatt, szép volt a lezárás a jó és rossz szétválásával. Még majdnem meg is sirattam… de aztán mégsem

80%


Sejtettem, hogy nem ez lesz a következő Gépész, de attól még nagyjából ezt és így képzeltem az előzetes alapján is, ahogy leírtad.
Jó lesz ez, majd meglátom Smile .
.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése
R2-D2
Admin
avatar

Hozzászólások száma : 3815
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

TémanyitásTárgy: Wayward Pines S1   Csüt. Szept. 17, 2015 3:50 pm






Wayward Pines S1




Ha az ember nyitott szemmel jár-kel a filmes és sorozatos nagyvilágban, nem kerülhette el a figyelmét az a hype, ami ezt az új projektet övezte. Alapban nagyon kevés esetben találkozni utcai plakátokkal TV sorozatok esetében, - megkockáztatom, a TWD és spin-offja, valamint a GoT mellett én még nem is láttam más reklámot utcán - a Wayward Pines viszont a posztereivel már ekkor befészkelte magát kis memóriámba, mint megnézendő anyag. Aztán az egyik VOX-ban volt róla bővebb anyag is, kiderült, hogy ez az egész M. Night Shyamalan gyermeke (ő rendezte a pilotot is), és persze próbálták még a bemutató előtt annyira fényezni, amennyire csak lehetett. Már-már ott tartottunk, hogy azelőtt kult lett volna, hogy bárki látott volna belőle egyetlen percet is…

A Wayward Pines (továbbiakban majd WP) egy azonos című könyvtrilógia feldolgozása. Stílusában leginkább a misztikus sci-fi lenne a leginkább megfelelő, de igazából a misztikumot elég hamar kiírják a történetből, a sci-fi mellé inkább a társadalompolitikai és szociológiai dráma emelkedik egyenrangú tényezővé. Egyébként így, a sorozat után, utánanéztem a könyvek tartalmának, s azt kell mondjam, megint csak érdekes (de nem feltétlenül előnyös) rövidítéseken esett át a sztori – lehet, kár volt a három kötetet egy évadba összegyúrni. Ez azonban csak egy kósza gondolat, az ilyen alkotásoknak önmagukban is meg kell állniuk a saját lábukon – aki meg jobban el akar merülni a világban… nos, az kénytelen olvasni. A WP pedig – bár a felfokozott elvárásokat egyáltalán nem teljesíti – elég tisztességesen megáll a saját lábán, a maga világában és stílusában fordulatai következtében egy meglehetősen érdekes és élvezetes évad lett: egyáltalán nem bántam meg, hogy megnéztem. Akkor sem, ha gyakorlatilag minden eleme ismerős volt valahonnan, szinte száguldoztak a fejemben menet közben azok a filmek, más sorozatok, könyvek, amikből az adott/nézett jelenet akár származhatott volna. A végső kép azonban meglepően homogén és kellemes lett, ismét láttam egy titkos projektet, egy globális kísérletet az emberi fajjal… sajnos azonban ennél jobban tényleg nem mehetek bele a részletekbe.

Ethan Burke (Matt Dillon) egy amerikai ügynök, aki a nyitóképben épp egy erdőben tér magához. Vele együtt, az ő nézőpontjából fedezzük föl azt a furcsa világot, ahova tulajdonképp került, azt a Wayward Pines nevű kisvárost Idahoban, ahol valahogy minden és mindenki olyan furcsa, ahol a kórházi nővér inkább tűnik valami pszichopata emberkísérlet ápolójának, mintsem valós segítségnek. A kisvárost, ahonnan gyakorlatilag nem lehet telefonálni, ahonnan a lopott autóval megtett út is önmagába visszavezet, ahol Ethan tanácstalansága teljesen autentikusan átjön a képernyőn. A titok teljesen nyilvánvaló, nézőként szinte irritál, hogy Ethan nem jön rá rögtön mindenre… de hát ugyebár ő nem nézhetett előtte millió hasonló történetet. S ha már titok: a WP igazából két, nagyon jól elkülöníthető szakaszra bontható (anélkül, hogy bármit is elárulnék a lényegről): a titok megismerése előtti időre és az az utánira. Meglepő – és roppant pozitív!! - módon ugyanis az évad egészében nem kívánják a néző idegeit borzolni azzal, mi is ez az egész kirakatváros, viszonylag korán lerántják a leplet a dolgokról, hogy utána teljesen más irányba vigyék a mondandót.

És ez nekem iszonyat bejött (vannak ugyan kérdéseim, de azokról később). Önmagában az egész mögött álló dolog zseniális, Piltcher, mint szervező szerepe, szándéka, koncepciója lenyűgöző. Számomra IGAZI meglepetés volt, ami félidőtájt kiderült, az, hogy ez a kisváros hol és miért van ott ahol van, mi a szerepe annak, hogy nem lehet elhagyni és kifelé kommunikálni – nos, az utóbbi idők egyik legjobb húzásának tartom. Óriási plusz ez az értékelésben, végre egy nem kiszámítható – bár kissé gyenge lábakon álló – ötlet. Az igazság kiderülése utáni irány aztán legalább annyira tetszett: nem először foglalkozik azzal egy film/könyv, hogy a zárt közösség számára mi a jobb, az igazság teljes ismerete vagy egy diktatórikus manipulatív irányítás. Gondolatban aztán ebből persze nagyon messze el lehet jutni, akár a napi élet szintjén, a napi világpolitikai és ideológiai eseményeket is rá lehet húzni erre az alapra – kivételesen én most ezt mégsem tenném. Az egész WP a maga különleges helyével térben és időben annyira speciális megközelítést igényel, hogy a szokásos sztereotípiák mellett minden különleges lett: néha még akár Zion is eszembe juthat róla az embernek…már ha a C csoportra gondolunk…

De az egész Első Generáció ötlete és szerepe, az a színtiszta utópia egy tiszta és békés emberi faj kinevelésére, a populáció fenntartására, a szükségszerűen fellépő elégedetlen lázadó sejtek, az egyre őrültebbé és saját fantazmagóriái mögé bújó vezető, az újabb aspektusban bemutatott posztapokaliptikus világ nagyon bejött. Nem hiányzik belőle a dráma sem (az egyik torokelvágás kimondottan meglepett), s az is hatalmas pozitívum, hogy az első perctől lebegtetett szerelmi háromszög, széteső család dolgot abszolút nem lihegték túl. Ugyanúgy – kötelező jelleggel – megvan a nagy amerikai apa fia egymásra találás, de ezt sem tolják az arcunkba. Kellemes összhangot érzetem a szokásos klisék, az érdekes társadalmi kérdések és a zseniális alapötlet között. Mindez tökéletes látványvilággal, filmes mércével is magas szinten megvalósított technikai (díszlet, CGI, maszk, stb....) alkalmazásával. S ha már a mozinál tartunk: a súlyponteltolódás újabb jó példája, hogy egy-egy ilyen sorozatban milyen színészek tűnnek fel: Matt Dillon mellett a sheriff szerepében itt van Terrence Howard, de legnagyobb meglepetésemre és örömömre egy Beverly nevű pultosként szerepet kapott Juliette Lewis is. Egyszerűen emeli a sorozat hitelét, ha ilyen ismert arcok is játszanak benne – persze, ez nem jelenti azt, hogy automatikusan jó is lesz az évad, de valahogy máshogy tekint rá az ember. Pozitívabban.

S hogy ennyi dicséret mellett hol veszett el 20%??? Rögtön megírom. A legnagyobb bajom – a legtöbbet ezen zakatolt az agyam nézés közben -, hogy az egész kisváros léte totál irracionális. Aki megnézi, majd gondolkodjon el azon, hogy ebben a szituban ki és milyen módon tartotta fönn az egészet az eseményekig, honnan és miből van víz, áram, kaja minden. Lehet, ez csak az én mániám, de ha már kitalálunk egy fiktív világot, ne csak szarjuk oda a semmi közepébe, hanem igenis kapcsoljuk hozzá legalább minimálisan a valósághoz (Mad Max4, Snowpiercer, ugyebár…). Jelen esetben, a felvázolt szituban ugyanis abszolút hiteltelen az egész működése. A másik, ami kicsit zavart, az a karakterek üressége. Minden jó sorozat alapja a jól megírt figurák léte, minél több van belőlük, a néző annál könnyebben választ bőrt magának, akivel végigutazhatja a történetet… a Lostban pl. nem kötelező Jack lenni, ott van Sawyer, esetleg Sayid, de az A szökésben sem csak Michael az egyedüli szereplő, akit bírni lehet. Itt viszont… a WP már a legelső percben meghatározza, kinek a bőrébe kell belebújnunk – és (sajnos) ebből egészen az évad végéig nem is enged. A WP sajnos nagyon szegényesen gyakorlatilag csak Ethanból áll – mármint a jó oldalon. A fia egy totál szerencsétlenség, de sem a feleségét, sem a szeretőjét nem igazán kedveltetik meg velünk. A legjobb talán még Beverly ezen az ágon. A (képzelt) másik oldalon van egy két karizmatikusabb figura – Pam és a tanárnő mindenképp -, de ez meg csak azt bizonyítja számomra, hogy a rossz oldalt mindig könnyebb megírni és eljátszani. A Sötét Oldal gyorsabb és könnyebben járható…

Miután azonban az egész csak 10x45 perc, két-három nap alatt lezavarható: egy nézést feltétlenül javaslok mindenkinek, maga az alapötlet és az abból eredeztethető gondolatok miatt megéri. Annyira azonban nem zseniális, mint amennyire beharangozták – valahol inkább tökéletesen beleillik az utóbbi évek Shyamalan életművébe.




80%


.
Vissza az elejére Go down
Felhasználó profiljának megtekintése http://www.artudetu.gportal.hu/
Ajánlott tartalom




TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 2.0   

Vissza az elejére Go down
 
R2-D2 írásai 2.0
Vissza az elejére 
29 / 67 oldalUgrás a következő oldalra : Previous  1 ... 16 ... 28, 29, 30 ... 48 ... 67  Next

Permissions in this forum:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Filmfórum :: Filmek, sorozatok világa :: Kritikák, filmes gondolatok-
Ugrás: