Filmfórum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Kritikák, gondolatok a filmek világából
 
KezdőlapGalleryLegutóbbi képekKeresésRegisztrációBelépés

 

 Niwrok írásai 1.0

Go down 
+5
Weide
Mr. White
Remo
R2-D2
Niwrok
9 posters
Ugrás a következő oldalra : Previous  1 ... 22 ... 40, 41, 42 ... 53 ... 66  Next
SzerzőÜzenet
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty
TémanyitásTárgy: The Babadook   Niwrok írásai 1.0 - Page 41 EmptySzer. Márc. 11, 2015 8:33 pm

.
The Babadook


Bár olvastam erről a filmről, de részleteibe nem mentem bele, mert úgyis meg akartam nézni, így inkább a távolságtartás maradt, nehogy belefussak valami "leleplezőbe"... és mostanra nagyjából azokat is elfelejtettem Smile . A rövid ész kevés előnyének egyike a rácsodálkozás a már ismert dolgokra is Smile .

A történetről nem kell sokat mondanom, R2 már megtette helyettem, de két mondatban nagyjából annyi, hogy az özvegy Amelia évek óta nem tudja feldolgozni, hogy a férje autóbalesetben meghalt, és ezen nem sokat segít az élénk képzeletű és nehezen kordában tartható fia, Samuel sem. Mivel nemrég láttam, elsőre a Nyárutó ugrott be, hiszen abban is kb. ugyanez volt a felállás, csak itt nem dob mentőövet egy szeretetteljes szökött fegyenc, ellenben előkerül egy baljóslatú mesekönyv, amivel Amelia csak még lejjebb csúszik a saját gödrében, mintha egyébként Sam állandó felügyelete, az általa látni vélt szörnyek, és az ezekből eredő, állandósuló kialvatlanság nem lenne elég. Ebből az alapból sokféle filmet ki lehet hozni, drámát, thrillert és persze horrort, a ritkaság inkább az, ahogy a film ezt a hármat szépen végig is veszi, de nem egyedi, mert az Oculus pont ezt csinálta.

Nekem igazán az első harmada jött be ennek a filmnek is. Amíg még épül a para, amíg együtt érzünk Ameliával, és átérezzük, hogy mennyire nem lehet könnyű neki. Együtt éreztem azzal, hogy Sam sokszor mekkora kihívás neki, még akkor is, ha csak az anyját félti, nehogy őt is elveszítse. Ráadásul megint ott van a bizonytalanság: vajon a Babadook is csak Sam képzeletének terméke -amit az előzmények ismeretében nem lenne nehéz elképzelni, még akkor is, ha horrort nézünk-, vagy csak Sam élénk fantáziája és Amelia alvásmegvonásból eredő hallucinációi keltik életre az árnyat. Azzal abszolút egyetértek, hogy ez a típusú para, az "emberi tényező" mostanában ritka a horrorfilmekben, az érzéseim és a gondolataim kb. azok voltak, mint az Eden Lake közben, és azóta is tartom: az igazi rettegés és félelem nem a baltás gyilkosokból, savat köpő lényekből és túlvilági tükördémonokból ered, mert ezekkel viszonylag kicsi az esély összefutni, a film végével meg lehet könnyebbülni, és azzal kész. Ahogy viszont ott a falkába verődött, tahó tizenévesek túlereje és hatalma jutott kifejezésre két óvatlan túrázóval szemben, úgy a Babadook olyan problémákat, nehézségeket és félelmeket adagol a cilinderes tintapaca történetébe, ami normál esetben is foglalkoztatja az embert, és aggodalommal tölti el, ha belegondol. Mi lesz, ha tragikus hirtelenséggel veszíti el a hozzá legközelebb állókat? Mi lesz, ha az ő gyereke problémás gyerek lesz, amit nehezen tud majd kezelni vagy akár elfogadni? Mi lesz, ha elveszti a saját józan eszembe vetett hitét, ha a félelmei és a bűntudata átveszik a tettei felett az irányítást, és hallucinálni kezd? Nem is azt mondom, hogy mindenki rástresszel ezekre a dolgokra már előre, és folyton ezen rágják a körmüket, de ha már egyszer itt van ez a film, benne Amelia és Sam, akkor csak szöget ütnek a néző fejében a kétségek. És mert ezek a való élet lehetséges gondjaiban gyökereznek, így persze tovább is a nézővel marad, mint ha simán a szereplők nyakába ugrik egy démon.

Ezért ahogy sajnos az Oculus, úgy a Babadook is akkor vesztette el a varázsát és a hangulata jelentős részét nálam, amikor láthatóvá tették a félelem tárgyát, a Babadookot. Éppen elég lett volna a könyvben megmutatni, és utána a nézők fantáziájára bízni, hogy mit és mikor lát Amelia, és nem többször a nézők arcába tolni, néha csak felesleges (mint amikor a szomszéd néni mögött áll a Babadook), néha viszont egyszerűen buta módon (amikor a paca a plafonon mászkál). Mindig azok a szörnyek működnek és ijesztőek a legkevésbé, amiknek a jelenlétéből nem érezni valami mögöttes szándékot, valami célt, és a Babadook sokszor ilyen, ahogy "bekukkant" ijeszteni egyet, aztán eltűnik, mint akinek lejárt a műszakja. Főleg, hogy a hangja önmagában félelmetesebb, mint a hangja és a kinézete együtt; mint egy cilinderes köpeny, amiből néha kicsapódnak az árnyék-alkarpengék... bahhh, de persze igen, összecsinálnám magam, ha velem szemben látnám a folyosón. És sajnos még ennél is van lejjebb nekem, a megszállt Ameliával ugyanis a rendező végleg eltévesztette az irányt, hogyan kell félelmet kelteni, és inkább komikus lett pár jelenet, például ahogy Amelia az ajtófélfába kapaszkodva akarja az ajtót berúgni, vagy ahogy a hányás után úgy dől el, mint egy kupán vágott rajzfilmfigura.

A Babadook vizuális eszközei, ami leginkább a szinte teljesen kihipózott színvilágot jelenti, csak részben tetszettek. Mindez nagyon kifejező Amelia lelkiállapotát illetően, és sokban hozzájárul a nyomasztó hangulat fenntartásához, de sajnos voltak olyan helyzetek is, amikor a fakóság már az élvezhetőség rovására mentek, mert kicsit öncélúvá váltak. Ugyanez volt a beállításokkal, snittekkel is, de ígéretes a dolog, kezdő filmesnél ennyi még bőven elnézhető. Különösen a kellékként használt könyv miatt. Azt ugyanis nagyon jól nézni, egy kiváló stíluselem, nagyon tetszettek a rajzok is benne, összefoglalja az egész film gyerekes félelmeit az ágy alatt lakó szörnyekkel, és kiváló gondolat a három pontként is felfogható három üres oldal.

A lényeg, hogy a film alapötlete nagyon jó, egy igazi remek kis lélektani horror, ami viszont ragaszkodni akart hozzá, hogy riogatós-ijesztős horrorként is megállja a helyét. Erre viszont sem a költségvetés, sem a technika, sem a téma miatt nem volt alkalmas, és a nagy erőlködésben a film második fele igazából zavarosan bénára sikerült. Lehet, hogy az adott pontszám túl alacsony a film átlagos hangulatához, ötletéhez és érték/ár arányához képest, amit mindenképpen el kell ismerni, de a középső részét unalmasnak és elbaltázottnak tartom mindennel együtt is. Ha a film különlegességét kéne értékelnem a horror műfajon belül, akkor lenne 8,5-9, így viszont csak...

6,5/10
.


A hozzászólást Niwrok összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Május 15, 2019 9:43 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 41 EmptySzer. Márc. 11, 2015 8:48 pm

Niwrok írta:
.
The Babadook


Nekem igazán az első harmada jött be ennek a filmnek is (...) Ezért ahogy sajnos az Oculus, úgy a Babadook is akkor vesztette el a varázsát és a hangulata jelentős részét nálam, amikor láthatóvá tették a félelem tárgyát, a Babadookot (...) inkább komikus lett pár jelenet, például ahogy Amelia az ajtófélfába kapaszkodva akarja az ajtót berúgni, vagy ahogy a hányás után úgy dől el, mint egy kupán vágott rajzfilmfigura.


6,5/10
.

Na, akkor nagyjából ebben is egyetértünk. Még az első harmadban is. Én is családi drámát láttam bele, aztán ahogy megyünk előre, egyre nagyobb idiótaságok történnek.

A vége meg...
Spoiler:
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 41 EmptySzer. Márc. 11, 2015 9:41 pm

R2-D2 írta:

The Babadook

Na, akkor nagyjából ebben is egyetértünk. Még az első harmadban is. Én is családi drámát láttam bele, aztán ahogy megyünk előre, egyre nagyobb idiótaságok történnek.

A vége meg...

Spoiler:


Spoiler:
.

Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 41 EmptySzer. Márc. 11, 2015 9:52 pm

Niwrok írta:

The Babadook



Spoiler:
.



Akár igazad is lehet, de ezt sem tudtam ilyen szimbólumrendszerben nézni. Számomra az egész csak egy kibaszott papírmaskara volt.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 41 EmptySzer. Márc. 11, 2015 10:26 pm

R2-D2 írta:

Akár igazad is lehet, de ezt sem tudtam ilyen szimbólumrendszerben nézni. Számomra az egész csak egy kibaszott papírmaskara volt.


Ha gondolod, "gyakorlásképpen" tudom ajánlani (tudom, majd fél év múlva, de akkor is Smile ...) a "Behind The Mask - The Rise of Leslie Vernon" című filmet. Ez egy szerintem zseniális ötletre építő kis horrorszerűség, ahol a leendő sorozatgyilkos felbérel egy filmes stábot, hogy werkfilmet csináljanak a gyilkosságai előkészítéséről és végrehajtásáról. Abból megtanulhatod, hogy még az olyan lejtő egyszerűségű filmeknek is lehet szimbólumrendszere, mint egy picsahorror Smile .
.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty
TémanyitásTárgy: Senki többet / The Best Offer / La migliore offerta   Niwrok írásai 1.0 - Page 41 EmptyPént. Márc. 13, 2015 4:34 pm

.
Senki többet / The Best Offer / La migliore offerta


Giuseppe Tornatore-nak több filmjét is láttam (Malena, Az óceánjáró zongorista legendája), némelyiket úgy, hogy nem is tudtam, hogy ő bábáskodott felettük (Mindenki megvan), de igazán csak a Baaría környékén jegyeztem meg magamnak annyira, hogy keresni is kezdjem a műveit. De még akkor sem annyira, hogy a személyének jobban utánanézzek, mert én komolyan azt hittem, hogy egy bőven hetvenen túl levő író/rendező ő, erre nemrég néztem, hogy még most sincs hatvan sem. Mentségemre legyen mondva, hogy abból az érett és tapasztalt, művészi precizitásra törekvő és aprólékos látás- és kifejezésmódból, amit Tornatore esetében kaptam, rajzolódott ki a lelki szemeim előtt megjelenő idős olasz úr képe... aki ezúttal annyira törekedett a művészetre, hogy azt, és a művészetnek a szerelemmel való kölcsönös kapcsolatát tette központi témává. A Senki többetet többen is maximálisan ajánlották a neten, de a mozis vetítések után gyakorlatilag felszívódott (Magyar DVD-kiadás, hülyéskedsz?! Még angol sem nagyon!), és csak mostanra sikerült megszereznem.

Virgil Oldman egy nemzetközi elismertségű műkincskereskedő és értékbecslő, aki árveréseket is gyakran bonyolít kikiáltóként. Ismerői precíz és kimért embernek tartják, aki nagyobb társaságban elemében van, de a közvetlen érintkezés és kapcsolattartás nem az erőssége, a magánélete valóban privát, amit régóta nem oszt meg egy nővel sem. Még úgy sem, hogy a női szépség és rejtélyesség nagy csodálója, de ez megrekedt a festményeknél, ami szinte megszállottsággá vált a női portrékat illetően, amiket a talán a barátjának is nevezhető Billy segítségével vásárol fel. Mígnem egyszer a titkárának szánt telefonhívás véletlenül nála köt ki, amiben egy nő, Claire Ibbetson azt kéri, hogy Virgil cége becsülje fel a szülei hagyatékát, pontosabban egy egész háznyi régi festményt, bútort és egyebet. A hívás felkelti Virgil érdeklődését, ezért maga megy el a villához, a nő viszont csak egyre bosszúsabbá teszi, mert annak egyre gyarapodó kifogásai és az egyre megmagyarázhatatlanabb kérései nyomán a férfi úgy érzi, Claire gúnyt űz belőle a bújócskának látszó titokzatoskodásával. Csakhogy idővel kiderül, a nőnek nem a humorérzéke ilyen fura, hanem súlyosan tériszonyos és egyéb szociális fóbiái is vannak, így évek óta a ház gondnoka látja el, amióta a kertbe sem lépett ki. Virgil kezdeti kíváncsisága és a ház érdekességei lassan vonzalommá érnek, és egyre jobban és többet szeretne Claire közelében lenni.

Ez egy gyönyörű film, a drámai vonásai éppúgy, mint a látványvilága. A legszembeszökőbb, ahogy mondtam, hogy a festészet és általában a művészet meghatározó szereppel bír, így sokszor azon keresztül mutatkoznak meg a személyiségjegyek, fejezik ki a karakterek a gondolataikat, vagy a keresnek analógiákat az aktuális gondjaikra, kérdéseikre. Bagatell dolog lenne rögtön arra hivatkozni, hogy például Virgil arcképgyűjteménye a felcsendülő dallamokkal együtt hogyan fejezi ki hibátlanul Virgil kapcsolatát a nőkkel, anélkül, hogy akár egy szót is szólna, de bőven nem ez volt az első ennyire karakteres jelenet. Engem már rögtön az első pár képkockával megragadott az, ahogy Virgil az étterembe megy, külön asztalhoz, és sorra veszik elő neki a vitrinből a V.O. monogramos tányérokat, evőeszközöket: mert ő ott ekkora megbecsülésnek örvend, és ennyire nem akar közösködni senkivel. Geoffrey Rush persze éppúgy tudja hozni ennek a figurának a humoros-szarkasztikus oldalát, mint a mélyen érző romantikusat vagy az új élményektől izgatottat, hozzá képest viszont Claire karaktere (Sylvia Hoeks alakításában) kicsit elnagyolt, igazából azok a jelenetei jók, amikor csak hangban van jelen, mondjuk telefonon keresztül. Kettősük pedig egy sokrétegű, érzékeny drámát eredményez, azzal az állandó kérdéssel, hogy a férfi, akinek a szerelmi élete, a nők iránti, félelemmel teli rajongása egy szobára korlátozódik, és a nő, akinek szinte az egész világ csak egy szoba, végül egymásra találhat-e.

Na és persze azok a szobák! Mindenhonnan sugárzik az olasz elegancia, legyen az Virgil múzeumnak is beillő lakása, vagy a romos, telezsúfolt, zegzugos, de mégis pompás, loggiát idéző freskókkal díszített Ibbetson-villa. Ehhez persze százával kellettek a díszletként megjelenő képek, mellszobrok, szekrények, amiknek statikus szépségét jól ellensúlyozza Tornatore az árverések felfokozott izgalmával és Virgil néha kalandfilmbe illő trükközéseivel. Ugyanakkor a film sokat "utazik" Olaszországon belül is, és pár helyre a világban is, mindenhonnan legalább egy-egy képeslapra való felvétellel ajándékozva meg a nézőt. A legjobban pedig az jött be, ami jócskán megidézte a Leleményes Hugot, azaz hogy Virgil leltározás közben mindenféle fogaskerekeket és egyéb alkatrészeket talál, és csak reméli, ezekből a fiatal órásmester ismerősének, Robertnek (Jim Sturgess) sikerül valamit összeraknia.

A film fölé azonban egy halvány árnyék borult, és talán ez volt, ami valamennyire fakított az élményen. Több olyan jelenet, mondat és utalás van, ami a két ember egymást segítő kapcsolatába behozta a kétséget, a bizonytalanságot és a gyanakvást. Ez a vonása a történetnek izgalmasabbá, titokzatosabbá tehetné a romantikát, de ez így még nem vall gyakorlott kézre. Valahogy itt kicsit megfolyt a festék, és bizony úgy a másfeledik óra után már azon kezdtem gondolkodni, hogy sok ez így egyszerre, hogy lassan vége lehetne már. Ezt csak erősítették az összképbe nehezen beleilleszthető jelenetek, mint Virgil megtámadása az utcán vagy a David Lynchet is megszégyenítő autista törpe nő a bárban. De azt kell mondanom,  kis fogaskerekeknek, ahogy az alkatrészekből összeálló gépezet esetében is, megvan az -esetenként fel is sejlő- szerepe, ami nem csak a hangulatfestés vagy a hatásvadászat.

9/10
.


A hozzászólást Niwrok összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Május 15, 2019 9:44 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 41 EmptyPént. Márc. 13, 2015 5:56 pm

Niwrok írta:
.
Senki többet / The Best Offer / La migliore offerta

9/10

Question Question Question

Jó írás, de ugye nem baj, hogy ahogy olvastalak, végig az járt a fejemben, hogy ez nem nekem való??
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 41 EmptyPént. Márc. 13, 2015 6:14 pm

R2-D2 írta:

Senki többet / The Best Offer / La migliore offerta

Jó írás, de ugye nem baj, hogy ahogy olvastalak, végig az járt a fejemben, hogy ez nem nekem való??


Bajnak természetesen nem baj Smile . Amit leírtam, az alapján talán valóban nem neked való, de az alapján, amit -szándékosan- kihagytam, legalább egy előzetesre esetleg jó lesz nálad Smile .

Spoiler:
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 41 EmptyPént. Márc. 13, 2015 6:18 pm

Niwrok írta:

Senki többet / The Best Offer / La migliore offerta

Bajnak természetesen nem baj Smile . Amit leírtam, az alapján talán valóban nem neked való, de az alapján, amit -szándékosan- kihagytam, legalább egy előzetesre esetleg jó lesz nálad Smile .

Spoiler:
.

És ezt miért kellett kihagyni???? Így már érdekel is. Wink
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty
TémanyitásTárgy: Time Lapse   Niwrok írásai 1.0 - Page 41 EmptyVas. Márc. 15, 2015 8:56 pm

.
Time Lapse


Ahogy néztem, R2 már kitette az írását az előre megbeszélt Time Lapse-ról, úgyhogy lehet, hogy ez csak egy ismétlő válogatás lesz Smile . A történetre így már csak említés szintén szánnék időt, azaz hogy a gondnokként dolgozó Finn, a csaja (Callie) meg a velük lakó haverja (Jasper) találnak egy olyan gépet a szomszédban, ami fényképeket csinál a jövőről, pontosabban arról, ahogy Finnék lakása az ablakon keresztül egy nap múlva, pontban este nyolckor ki fog nézni.

Az alapötlet mindenképpen újszerű, nem is a jövőbe pillantás és annak hatásai miatt, hanem mert ez a kis társaság arra a következtetésre jut, hogy nem változtathatják meg a jövőt, mert bizonytalan, hogy ha ez megtörténik, akkor a kép, ami alapján megváltoztatták azt, el sem készül, és bizonyos körülmények miatt úgy gondolják, hogy ennek végzetes következményei lehetnek. Hogy nincsenek leágazások, alternatív idősíkok és hasonlók, amikkel a filmek általában operálni szoktak, hanem csak a "vagy különben..." fenyegetése van, azaz vagy olyan lesz a kép, bármi is van rajta, amilyennek látják, vagy kampec. Íme, a nagypapa-paradoxon mindössze egy Polaroidon. Így a három kölyök mást sem csinál, mint próbálják rekonstruálni a fotót, természetesen úgy, hogy azért próbálnak valami hasznot is gyűjteni belőle, de bizony nem egyszer fájdalmas vagy veszélyes helyzetek is keletkeznek ebből, főleg mert Jasper elkezdi csúcsra járatni a gép jövedelemtermelő képességét (meg kellett volna nézniük a Kódjátszmát, mert az arról is szólt, hogy ilyen helyzetekben az önmérséklet kulcstényező tud lenni Smile ).

Engem egy kicsit a Repeaters-re emlékeztetett, azt láttam hasonló témában és költségvetéssel legutóbb. A Time Lapse-hez sem kellett más, mint kb. két bungalló egy lakóparkban, egy pincehelyiség, alig tíz színész, és hogy megépítsenek egy zölden világító, óriási steampunk-fényképezőgép hibridet. A történet menete majdnem végig rendben van, a szereplők egymáshoz való viszonya is tetszett, de már az a film ellőtte a "poént", hogy mi van akkor, ha nem csak egy ember tud az időmanipulálás lehetőségéről, hanem többen is, és ezek nem összefognak, hanem egyikük a többiek feje fölé akar nőni, agresszívebbé válik, a paranoiájában pedig gyors lökést ad Jaspernek, hogy a maffiózók, akikkel üzletel, kezdenek gyanút fogni, merthogy ennyi mákja senkinek nincs. Ja, igen, és tök jó volt a Big Joe féle félreértés, az utolsó 10 perc mellett az jött be a legjobban, meg a játék a székkel.

Ami A Time Lapse-ben így utólag kis hiányérzet, hogy a szereplőket túlságosan távirányításon tartja. Sok olyan tényező van a gép működése körül, amiről a szereplők vagy egyszerűen tudomást sem vesznek, vagy igen, de szinte azonnal el is felejtik, és kizárólag azért, hogy ezek újra előkerüljenek a végén, és nagyon legyen a WTF. Az a kérdés például, hogy vajon miért hiányozhatnak a falról képek, el sem hangzik, de azon sem sokat görcsölnek, hogy miért készülhet kétféle kép, és hogy csak próbaképpen megnézzék, hogy akkor mi van... ááá, dehogy...

A Repeatershez viszonyítva az összhatás nagyjából hasonló. Ebben egy kicsit jobban hiányoltam a következetességet, az néha amnéziás volt. Abban több volt a dráma és a háttérsztori, itt a finálé jött ki sokkal jobban (még ha egy kicsit erőszakosan is igazították ehhez a dolgokat). Ebben többet dolgoztak a gép teremtette ötlettel, ott a színészektől láttam jobban átélt alakítást. A vége is akkor legyen hasonló, bár igazából egy fél ponttal kevesebbet helyénvalóbbnak éreznék.

Köszi az ajánlást Robi, jöhet a következő ilyen. Meg jó lenne tudni, hogy TimeLooper fórumtársunk vajon tud-e a Time Lapse-ről, mert ez az ő "szakterülete" Smile .

8/10
.


A hozzászólást Niwrok összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Május 15, 2019 9:44 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 41 EmptyVas. Márc. 15, 2015 9:20 pm

Niwrok írta:
.
Time Lapse

Ami A Time Lapse-ben így utólag kis hiányérzet, hogy a szereplőket túlságosan távirányításon tartja. Sok olyan tényező van a gép működése körül, amiről a szereplők vagy egyszerűen tudomást sem vesznek, vagy igen, de szinte azonnal el is felejtik, és kizárólag azért, hogy ezek újra előkerüljenek a végén, és nagyon legyen a WTF. Az a kérdés például, hogy vajon miért hiányozhatnak a falról képek, el sem hangzik, de azon sem sokat görcsölnek, hogy miért készülhet kétféle kép, és hogy csak próbaképpen megnézzék, hogy akkor mi van... ááá, dehogy...

A Repeatershez viszonyítva az összhatás nagyjából hasonló. Ebben egy kicsit jobban hiányoltam a következetességet, az néha amnéziás volt. Abban több volt a dráma és a háttérsztori, itt a finálé jött ki sokkal jobban (még ha egy kicsit erőszakosan is igazították ehhez a dolgokat). Ebben többet dolgoztak a gép teremtette ötlettel, ott a színészektől láttam jobban átélt alakítást. A vége is akkor legyen hasonló, bár igazából egy fél ponttal kevesebbet helyénvalóbbnak éreznék.


8/10
.


Na. Egymástól függetlenül ugyanarra jutottunk: kimondottan jó alapötlet, kicsit nagyvonalú színészi játékkal és karakterkidolgozással. De tényleg soha rosszabb mozit.


Niwrok írta:


Köszi az ajánlást Robi, jöhet a következő ilyen. Meg jó lenne tudni, hogy TimeLooper fórumtársunk vajon tud-e a Time Lapse-ről, mert ez az ő "szakterülete" Smile .


Jeleztem neki... Smile
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty
TémanyitásTárgy: Hosszú út lefelé / A Long Way Down   Niwrok írásai 1.0 - Page 41 EmptySzer. Márc. 18, 2015 6:38 pm

.
Hosszú út lefelé / A Long Way Down


London, szilveszter este. A korábban tévés műsorvezetőként nagy népszerűségnek és elismertségnek örvendő, de azóta a peres ügyei miatt számkivetetté vált Martin egy létrával igyekszik felfelé a város egyik legmagasabb épületének tetejére, hogy onnan öngyilkos legyen. Fent éppcsak felkészül az ugrásra, amikor egy középkorú nő (Maureen) érkezik a tetőre, és sűrű bocsánatkérések közepette érdeklődik, hogy Martin még meddig húzza az időt, merthogy ő is megszabadulna már az élet terhétől. Vitájukat egy kisírt szemű fiatal lány (Jess), majd egy pizzafutár (JJ) felbukkanása szakítja meg, és így lassan kiderül, hogy mind a négyen öngyilkosságot terveztek, de ez így csoportosan, mások tudtával és szeme előtt már nem is tűnik olyan vonzó lehetőségnek. Végül egy diszkós és egy kórházas kitérő után megegyeznek abban, hogy a második legnépszerűbb öngyilkossági időpontig, Valentin napig haladékot adnak maguknak, és addig egyikük sem próbálkozik, és hogy ezt az egészet titokban tartják. A média azonban kiszagolja a dolgot, és a feladott öngyilkossági szándék igazi kis celebbé teszi a négyest, jobb ötlet híján meg akkor már ők is teljes mellszélességgel beleállnak, próbálva a legtöbbet kihozni életük -elvileg- hátralevő hat hetéből...

Nagy fába vágta a fejszéjét a stáb, amikor Nick Hornby-nak az öngyilkosság elé kis görbe tükröt tartó könyvéből akartak filmet forgatni. Mert hát ez mégsem az a téma, ami könnyed beszélgetések tárgya lenne, főleg, ha a nézőnek volt is a környezetében rá kísérlet vagy történt ilyen tragédia. Ahogy azonban olvastam, a könyv még csak-csak próbál valamifajta mélységet adni a drámának, bár eleve szórakoztató könyvnek íródott, de ezzel a film annyira sem akart foglalkozni... és a még lazább végéről fogta meg a sztori elemeit. Ez például abban jelentkezik, hogy az események között igencsak csekély az összetartó erő, és a háttérrel sem sokat foglalkoznak, és ez még úgy is feltűnő, hogy nem igazán zökkentett ki semmi a film felszínén való ringatózásból. Az egyik jelenetben még a tetőn vagyunk, aztán van egy röhögésbe fulladó kórházi jelenet a "paktummal", aztán jön Maureen nehéz napjainak bemutatása, hogy aztán egy elborult ötlettől vezérelt talk-show jeleneten keresztül a négyes egy Kanári-szigeteki nyaralásba meneküljön a gondjai elől. A drámaiságból mindössze annyi maradt, hogy a négy szálon, az események menetén keresztül bemutatják, hogy miért is ment fel aznap ez a négy ember a tetőre, de a többségüket pár mondattal elintézik, Maureent kivéve, akinél hosszan mutatják, hogyan ápolja szinte 24 órában a súlyosan beteg fiát. Amikor Martin peréről vagy Jess szakításáról van szó, ebben a formában mindez bagatellnek tűnik, az egész hangulat már a kezdettől, a narrációtól kezdve abszurd módon vicces, de az nem igazán derült ki, hogy ez a négy ember mit is akar egymástól. Nincs köztük olyan szoros kötelék, hogy terápiás csoport tudnának lenni egymás számára, az idő sem látszik megoldani a problémákat, amivel nem tudtak már többé szembenézni azon a szilveszteri estén, így az sem derül ki, aki meggondolja magát, az miért teszi ezt. Így sem indoka, sem következménye nem igazán dereng fel annak, ami éppen zajlik, de ez menet közben nem tűnt fel, csak utólag, ahogy próbáltam felidézni, mikor mi történt.

Lehet, hogy én láttam, én éreztem ebbe a filmbe többet, mint amennyi benne volt. Ha elcsépelt, és giccses -ezt is sok netes vélemény felrótta- az sem zavart annyira, mert így legalább a könnyedebb szakaszok tényleg könnyedek voltak, és volt alkalmam elmélázni a sztoriban esetleg csak sugallt tényezőkről. Érdekes volt például azt látni, hogy az öngyilkosság -ami Woody Allen szerint azért rossz, mert némely esetben csak átmeneti megoldás Smile - hogyan lehet egyszerre érzelmi, pillanatnyi felindultságból elkövetett, mint racionális döntés, hosszú gondolkodás eredménye is. Ha már üzenetet vadászunk filmekben, azt hiszem ez is lehetne az, amit régóta gondolok, és itt is felbukkan: az ember ne akkor próbálkozzon az öngyilkossággal, amikor felmerül egy ok a halálra, hanem amikor már egyetlen ok sincs az életre.

Én kb. annyit tudtam a filmről, hogy az öngyilkosságról szól, meg hogy kik játszanak benne. Külön örültem például, hogy Rosamund Pike neve megjelent, és utána némi csalódással vettem tudomásul, hogy ez mindössze egy rövid, pár perces cameot takar, és ugyanígy járt Sam Neill is. Így be kellett érnem a többiekkel, már ha Pierce Brosnant vagy Toni Colette-et lehet "többi"-nek titulálni, ők a tapasztalatukhoz mérten teszik a dolgukat. A Jess-t játszó Imogen Potts-t láttam már kisebb szerepekben, és az alakítása jó is volt, csak a karaktere volt nekem túl harsány, ahogy megállás nélkül csicseregve nyomta a vakert. JJ esetében pedig végre megkaptam, amit már többször vártam, azaz hogy végre megtudjam, hogy mit esznek tömegek Aaron Paul tehetségén, ha már ennek kibontakozására az általam látott Need for Speed igencsak alkalmatlan volt. Itt viszont már alakult a szerepformálás, eleve azért, mert JJ drámája szerintem a legösszetettebb, el kell ismernem, tényleg több van a srácban, mint amit eddig gondoltam.

Lényegében ez egy olyan film az öngyilkosságról, amelyik mindent megtesz azért, hogy megfojtsa magát egy pohár szirupos limonádéban. Utólag azt mondom, hogy sem a forgatókönyv, sem a regény, sem a színészek nem tették emlékezetessé a filmet, de néha az is elég, ha keretet adnak a néző gondolatainak, érzéseinek. Szórakoztatott, és engem elgondolkodtatott.

7,5/10
.


A hozzászólást Niwrok összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Május 15, 2019 9:44 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 41 EmptySzer. Márc. 18, 2015 7:38 pm

Niwrok írta:
.
Hosszú út lefelé / A Long Way Down

JJ esetében pedig végre megkaptam, amit már többször vártam, azaz hogy végre megtudjam, hogy mit esznek tömegek Aaron Paul tehetségén, ha már ennek kibontakozására az általam látott Need for Speed igencsak alkalmatlan volt. Itt viszont már alakult a szerepformálás, eleve azért, mert JJ drámája szerintem a legösszetettebb, el kell ismernem, tényleg több van a srácban, mint amit eddig gondoltam.

7,5/10
.

Így jár, aki nem néz Breaking Bad-et... Smile

Nem tűnik annyira rossznak, ha valamikor belefutok, majd meglesem. Már csak miatta is.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty
TémanyitásTárgy: Zártosztály   Niwrok írásai 1.0 - Page 41 EmptySzomb. Márc. 21, 2015 10:15 am

.
Zártosztály


Ezt is már halogattam egy ideje, először okkal (van egy amatőr filmes barátom, és vele gondoltam megnézni, már csak a "szakmai" szempont miatt is, de szinte soha nem ért rá, és rövidesen arról is írok majd, hogy miért nem Smile ), aztán a sors hozta máshogy. De most már én is "bekerültem" a Zártosztályra, és a film, valamit pár extra megnézése alapján mondhatom, jó ez. Simán láttam már ezerszer rosszabb mozikat is hivatalosan kiadott DVD-ken is (például hasonló témában a Detention című borzalmat), és nem egy helyen kellemes meglepetések vártak benne.

A sztori -ha valaki elfelejtette volna, amióta R2 írt róla- a klasszikus horror-vonalat követi, azaz fiatalok összegyűlnek egy helyen szellemet megfigyelni, amolyan bátorságpróbaként. A lenti gimnáziumban kóborló kísértetről -pontosabban a tragédiáról, ahonnan annak története ered- a helyi újság ír annak évfordulója kapcsán, de városi legendaként amúgy is benne van a köztudatban, és mindenki egy kicsit máshogy ismeri a sztorit, a társaság meg jó bulinak tartja, hogy utána járjon a szellemnek. Aztán persze jönnek a baljós, ijesztő zajok, és a csapat izgatottan, de azért félve indul felderíteni azokat, hogy nemsokára a hasonló "picsahorrorok" (kérem nem félreérteni, nem pejoratív kategória, csak kategória Smile ) jó szokásához híven gyűlni kezdjenek a halottak, a társaság meg emeletekre futkosson.

Nekem pár apróság mellett igazán csak egy nagyobb bajom volt a forgatókönyvvel és a sztorival, mégpedig hogy ez a szellemesdi túl lassan indul el. Nem is azt éreztem hibának, ami előtte zajlott, csak hát eredetileg azt vártam, hogy a szereplők, ha már beosontak az iskolába szellemvadászatra, akkor erre esetleg rá is segítenek kicsit (főleg, hogy dedikáltan van a csapatban egy okkultista, és érdekes módon egy fiú), vagy akár maguk indulnak el körbe, hogy jeleket keressenek. Talán nem is a kicsit hosszúnak tűnő bevezetőt, hanem ezt éreztem a film gyengébb pontjának, amikor már bent ülnek a teremben, némileg unottan várva azt a pillanatot, amikor az író eldörrenti a startpisztolyt. Hogy egy-egy kísértetsztorival sem próbálják feldobni a hangulatot, csak rágják a Chiot meg isszák a Coca-Colát, az volt nekem kis csalódás. És ezt sem véletlenül hangsúlyoztam ki: tudom, hogy szponzor, és tudom, hogy csak az én hülyeségem, de mostanában érzékenyebb vagyok a termékelhelyezésekre, és hangosan felröhögtem az egész képernyőt beterítő Spar-feliraton, amit szerintem érdemesebb lett volna egy kicsit finomabban megoldani.

Szóval ami a teremben elbújás előtt van, az azért nem volt gond nekem, mert két dolgot remekül és ügyesen előkészített: a résztvevők személyiségének bemutatását és az egymás közti kapcsolatokat, valamint már ott, szinte a film ötödik percében (és ebbe beleszámít a Lenti helyi nevezetességeit egy turisztikai film alaposságával bemutató, bő két perces főcím is Smile ) elkezdődik azoknak a részleteknek a csepegtetése, amiknek később jelentősége lesz (gondolva itt a telefonra). És mindkettő meghálálta a gondos tervezést: profikat megszégyenítő részletességű az a kapcsolati háló, ami a szereplők között bemutatásra került, néha csak egy-egy kisebb gesztussal vagy mondattal, ahol, mint egy jó sakkfeladványban nincsenek felesleges bábok, még ha ez a gimnazisták szokásához híven inkább arra korlátozódik, hogy ki kivel járt, jár vagy járna. Az egymásba fonódó szerelmi sokszögek és a Misi-Marci testvérpár közötti viszonyok bemutatása azért fontos, mert így lesz később jelentősége annak, hogy ki kihez hogyan szól, vagy akár csak hogy egy feszültebb pillanatban kihez bújik oda. Ez kompenzálta valamennyire a teremben zajló csendes várakozást, még ha nem is az volt, amit eredetileg vártam volna, de legalább erre lehetett figyelni; érzelmekben, feszültségben gazdag a film, csak ennek forrása elsődlegesen és sokáig nem is a vélt szellem.

A szereplők így legalább egymással szemben következetesek, a kísértettel és a parával szemben meg már csak a műfaji "elvárások" miatt sem lehetnek azok, azaz hogy mikor válnak szét, mikor hova mennek, és mondjuk amikor már tragédia árnyékolja be a jópofán borzongatónak induló sulibulit, akkor mit miért csinálnak. Ez a szakasz is olyan klasszikus, sok szakmai tudásról tanúskodik, meg amire egy iskola lehetőséget biztosít. Ezekből mondjuk egyet emelnék ki, mert az jött be a legjobban, Zsófi eltévedését a konyhában, és ahogy a sötétben egy késsel botorkál. Már csak azért is jegyeztem ezt meg, mert ez a jelenet foglalja keretbe a film jelentős részét, és a két időpontban eltérő értelmezése volt a jelenetnek, egy kis plusz izgalmat adva hozzá másodszor, kicsit előrevetítve a végkifejletet. Még a "megszokott" értelmetlenségek közül is kitűnt azonban egy, Lia (el)esete a könyvekkel... és külön köszönöm a stábnak, hogy bevallották, hogy erről nekik sincs fogalmuk sem, ezt ugyanis direkt visszakerestem az audiokommentárban Smile Razz .

Aztán meg hogy kisköltségvetésű meg amatőr... Engem általánosságban nem zavart, hiszen eleve így ültem le a film elé; van egy kevés rálátásom arra és tapasztalatom arról, hogy ez mekkora munkát és koncentrációt kíván. Úgyhogy a színészekről csak annyit, hogy az persze érződik, hogy vannak tehetségesebbek és fogékonyabbak köztük, de azt azért sajnálom, hogy a fiatalok még a lehetőségekhez mérten sem kaptak szabadabb kezet a filmbeli helyzetek megoldásához. Idegen a helyzettől, ha valaki rémülten küldi el a többieket a pánikoló lányok után, ő meg zsebre dugott kézzel baktat utánuk (igen, szerintem még a későbbi események ismeretében is az), hogy egy haláleset nyomán ennyire ne hangozzon el egy "Úristen!" vagy az elfojtott zokogás (az arcokra kiülő érzelmek viszont jók!), és igen, lehet, hogy ha a támpontok meglettek volna, a teremben a beszélgetéseket -a saját karakterük és a többiek ismeretében- a színészek maguk is meg tudták volna oldani. Főleg azért mondom ezt, mert kicsit szomorú voltam a végén, de ugyanakkor pozitív löketet is adott, hogy a stáblista alatt futó képsorok -amik mintha egy régi, nosztalgikus nyaralását idéznék ennek a társaságnak- voltak a legtermészetesebbek; azt ha hozni tudták volna a film alatt -márpedig látszik, ott van bennük!-, az lett volna az igazi. A film színészi csúcsa, ahogy azt már többen kiemelték gondolom, az a gondnokot játszó Kovács Zsolt, nem is csak mert az ő komikus szerepe adott lehetőséget arra, hogy igazán karakteres legyen, hanem mert az ő "jelenléte" a legkerekebb, a legegészebb, a fintoraival, a mozgásával, az őt kísérő zenével (a zenék egyébként legtöbbször feltűnően jók, pedig én nem vagyok elég vájtfülű ehhez). De nem sokkal maradt le mögöttük Marci és Misi párosa meg Laura sem, akik kis dinamikát vittek a közösségbe, amit a helyzet, de inkább a titkokból adódó feszültség némaságra kárhoztatott. Dinamikát, amiből elkelt volna a több, már csak azért is, mert a Zártosztály is beleesett az amatőr színészekkel dolgozó filmek egyik csapdájába, azaz hogy a könnyebb kezelhetőség és a rendelkezésre álló eszközök miatt rövid vágásokkal oldják meg a párbeszédeket, ahol többnyire csak egy-egy szereplőt mutatnak, őket is általában mereven. Így viszont a beszélgetések szétdarabolódnak, a "beszélő fejek"-szindróma miatt elveszik a lendület, még ha van is róla elképzelésem, hogy mennyire kockázatos mozgással vagy háttérrel együtt felvenni egy ilyet (itt is van, amikor a madárcsicsergés, egy csat hangja vagy éppen egy szék arrébb húzása elnyomja a szöveget). Hasonló apróságok pettyezik a látványt, az operatőri munkát is, azaz sok ügyes beállítás és felvétel közé beékelődik néha egy-egy kevésbé sikerült, például nekem ilyen volt az integető Sára hónalja alól felvett jelenet, plusz szegénykém olyan robotszerűen teszi ezt, mintha csak akkor hagyná abba, ha valaki kikapcsolná Smile . Meg nekem a rávágások sem hiányoztak volna, a porszívós, a csaposok meg a telefonosok, bármennyit is segítenek később a vágásnál. Az ilyeneket viszont a végére szinte teljesen elfeledtették az ilyen környezetben bravúros trükkfelvételek, azokért egyszerűen csak  taps !

Úgy tudom zárni, ahogy kezdtem: ez egy műfaján és stílusán belül remekül összerakott rajongói film, aminek vannak profi vonásai, a Tükörkép-hez képest meg minden téren szembeötlő a fejlődés. A koncepcióban rejlő hibák meg mind olyanok, amit a következő filmre simán ki lehet javítani... mert az remélem lesz Smile .

7/10


A hozzászólást Niwrok összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Május 15, 2019 9:45 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 41 EmptySzomb. Márc. 21, 2015 11:58 am

Niwrok írta:
.
Zártosztály

Úgy tudom zárni, ahogy kezdtem: ez egy műfaján és stílusán belül remekül összerakott rajongói film, aminek vannak profi vonásai, a Tükörkép-hez képest meg minden téren szembeötlő a fejlődés. A koncepcióban rejlő hibák meg mind olyanok, amit a következő filmre simán ki lehet javítani... mert az remélem lesz Smile .

7/10
.

Na, végre!!! Smile

Ennek kimondottan örülök, hogy hasonlóan látjuk, ezekkel a feltételekkel és lehetőségekkel maximálisan élvezhető mozi lett. És ez most független attól a személyes kötődéstől, ami esetleg a készítők felé fennállhat: én is remélem, a következő még jobb lesz.

Egy kicsit talán engedni kell a szövegkönyv merevségén, hagyni a gyerekeket majd improvizálni és kész is.
Vissza az elejére Go down
Ajánlott tartalom





Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 41 Empty

Vissza az elejére Go down
 
Niwrok írásai 1.0
Vissza az elejére 
41 / 66 oldalUgrás a következő oldalra : Previous  1 ... 22 ... 40, 41, 42 ... 53 ... 66  Next
 Similar topics
-
» Niwrok írásai 2.0
» Niwrok írásai 3.0
» R2-D2 írásai 4.0
» R2-D2 írásai 2.0
» Remo írásai

Engedélyek ebben a fórumban:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Filmfórum :: Filmek, sorozatok világa :: Kritikák, filmes gondolatok-
Ugrás: