Filmfórum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Kritikák, gondolatok a filmek világából
 
KezdőlapGalleryLegutóbbi képekKeresésRegisztrációBelépés

 

 Niwrok írásai 1.0

Go down 
+5
Weide
Mr. White
Remo
R2-D2
Niwrok
9 posters
Ugrás a következő oldalra : Previous  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 37 ... 66  Next
SzerzőÜzenet
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty
TémanyitásTárgy: Lincoln   Niwrok írásai 1.0 - Page 9 EmptyVas. Jan. 19, 2014 10:38 am

.
Lincoln avagy "Emberek kormányzata, emberek által"


Ha egy szóval kéne jellemeznem a Lincolnt, akkor az az "emberi" lenne. Ez leginkább azért volt meglepő, mert Spielbergtől nem áll távol sem a giccs, sem a pátosz, ebben a filmben viszont -azon lehetőségekhez mérten, amit egy amerikai elnökről szóló alkotás biztosít- igyekszik kerülni ezeket, és az érzelmi hatásvadászat mellett ezúttal inkább az értelemre akarhatott hatni... igaz, nem kevésbé manipulatívan, mint ahogy szokta.

Mondjuk giccsből és pátoszból nem túl sokra ad lehetőséget az USA történelmének kiválasztott korszaka, amikor is már csaknem négy éve tart a polgárháború, amibe mindkét oldalon kezdenek belefáradni az emberek. Ennyi idő alatt szinte mindenki megélt sors- és gondolkodásformáló tragédiákat, és a hadmozdulatok téli szüneteltetése után már senkinek sincs energiája folytatni, a béke a küszöbön áll. Lincoln azonban úgy érzi, a háború fenntartása olyan lehetőséget teremt, ami annak végeztével elveszik: a rabszolgaság teljes és végleges eltörlését az Unióban. Ha az ötletet magát támogatnák is Lincoln körül élők, legyen az akár a családja, a párttársai, a rivális demokraták képviselői, abban mind egyetértenek, hogy ráér az USA a négerekkel foglalkozni akkor, amikor már béke van Észak és Dél között, az elnök viszont ragaszkodik hozzá, hogy a hőn áhított békének épphogy ez az alkotmánykiegészítés a feltétele. A harcok a csatamezőkről emiatt áttevődnek a Kongresszus termeibe, a Fehér Ház szobáiba és az emberek fejébe, akiknek ennek a kérdésben kell megméretniük az elveikhez való hűségüket és azok fontossági sorrendjét. Lincolnban pedig láthatóan az a kérdés kavarog vég nélkül, hogy van-e joga (a "greater good" nevében) akár elnökként is kitartani egy olyan intézkedés mellett, ami a békének nem feltétele, hanem gátja; és ha igen, akkor hogyan.

Termek, szobák, fejek... Azt gondolom, sokaknak lejött eddig, hogy szeretem az "agyalós" filmeket, de úgy tűnik, van egy határ nálam is. Ez a határ pedig az, amikor egy film nem pusztán engedi, hogy gondolkozzak a látottakon, hallottakon, hanem kikényszeríti. Spielberg nem vetkőzte le teljesen önmagát, csak most bőséges rendezői eszköztárát nem arra használta, hogy az általa megkomponált helyeken mindenkinek csorduljon ki a könnye, hanem hogy a nézőnek kutya kötelessége legyen feldolgozni és megérteni félszáz ember személyiségét, motivációját a rabszolgaság ügye kapcsán. Azt hiszem, még a film hosszánál is jobban elijeszthette a nézőket, hogy annak képi világára és hangulatára nincs jobb szó, mint a "nyomasztó". A módszer ugyanis az, hogy a film kétharmadának félhomályos, füstös és/vagy poros, sötét tapétás szobák szolgálnak helyszínül, amik esetenként még szűkek is, ahova épphogy beszűrődik valami gyér napfény, vagy amit csak egy olajlámpás derít be. Nem egyszer úgy tűnt, csak fekete háttér előtt beszélget két ember (amiből esetenként csak egy látszik), és ilyen helyzetben a nézőnek nincs más választása, mint arra figyelni, amit mondanak, és hogy kik mondják. Az Spielberg nagy szerencséje, hogy a Lincolnt még ez a két dolog is el tudja vinni a hátán a kevés díszlet meg jelmez mellett, amit látni enged.

Ha már motivációkat és döntéseket "kell" mérlegelni, akkor ehhez elengedhetetlen a kiváló színészgárda, akik mindezeket közvetíteni tudják, akár egy gesztussal is. Mivel az egész film Lincoln alakja köré lett szőve, és alakításáért Daniel-Day Lewis Oscart is kapott, így kicsit furcsán éreztem magam, amikor feltűnt, igazából az ő karaktere tetszik a legkevésbé, és mert Lewist zseniális színésznek tartom, így a szereppel kell legyen a bibi. Az okot végül abban véltem megtalálni, hogy úgy láttam, Lincoln a film legpasszívabb szereplője: beszűkült világában csak azon jár az agya, hogyan lehetne minél több embert megnyerni, gyakorlatilag bármi áron, és ehhez hogyan kéne a lehető legtovább húzni az időt. A sminkes ráncok garmadáját "véste" Lewis homlokára ennek az állandó töprengésnek az érzékeltetésére, aki sokszor csak ül maga elé meredten, sejtelmes félmosollyal az arcán, mint egy szenilitása határán levő öreg bácsi, és bármilyen frappánsak és érdekesek is az időnként bedobott anekdoták, a lényegük csak az, hogy "na, ezzel is szereztem öt percet"... és ez egyébként nem egy szereplőt akaszt ki a filmben. Lincoln környezetében szinte mindenki sokkal érdekesebb, összetettebb, és emiatt a színészi kvalitásoknak is nagyobb teret hagynak. A film csúcsa nekem Sally Field volt Lincolnné szerepében, aki a magánéleti problémák, kétségek és fájdalmak felszínre hozásával a paletta legkülönlegesebb árnyalatát adta ehhez az egészhez. Politikai oldalon pedig Thaddeus Stevens, azaz Tommy Lee Jones vitte a prímet, akinek azt kellett mérlegelnie: tartson ki nézetei mellett a végsőkig, és csak a célja teljes elérését tekintse el elfogadhatónak, vagy elégedjen meg egy akkora lépéssel a kívánt irányba, amennyit az USA polgárai, de akár még a párttársai is le tudnak nyelni. De persze van, akinek már az a kis lépés is sok, és attól fél, hogy a szabad feketék majd kiszorítják a fehéreket, és jaj, úgy 150 év múlva akár még elnök is lehet egyikük Smile ...

Ilyen dilemmák sorozata adja a film gerincét, és ezek adnak értelmet a komor "cellákban" lezajlott (igazából a nézővel folytatott) párbeszédeknek. Ezekből a személyes dilemmákból meg következik a nagy dilemma: kinél mi kell ahhoz, hogy átbillenjen a mérleg? Hogy kinek kell a becsvágyára hatni, kinek a kapzsiságára, kit részegít meg a hatalom, kit kell egy régi sérelemre emlékeztetni, kit kell sarokba szorítani, mint egy patkányt. Hogy mekkora ereje lehet egy elejtett félmondatnak vagy egy jól megválasztott kifejezésnek, és bizony az is kiderült, hogy bizonyos embereknél egyszerű üzleti okai vannak, hogy a rabszolgaság eltörlésének oldalára álltak. Lehet felderíteni a gyenge pontokat, válogatni a manipulációs eszközökben és azok durvaságában vagy tisztességtelenségében. Így aztán a filmben bemutatott politikai csatározás, mint a politika általában, ahogy minden más társas emberi tevékenység is, pont olyan lesz, amilyenné a benne részt vevő emberek teszik... És rajtuk keresztül a különböző mértékben mindannyiunkban meglevő ösztönök, vágyak, félelmek és szükségletek, erények és gyarlóságok. "Az emberek kormányzata, az emberek által, az emberek érdekében...". Azért is utálják sokan annyira.

Talán ha nem láttam volna a Sötét lovag: Felemelkedést, a Cinkost, A segítséget, a Gyávák és hősöket... meg még vagy tucatnyi másikat ebben a témában vagy erről a korszakról, akkor nem csak a Lincoln technikai paramétereit méltathattam volna, hanem a film nyomában serkenő, új gondolatokat, az érzelmi hatást is. A Lincoln szerintem egy jó film, de nekem egyszerűen későn jött, és a "szájbarágós" helyszínek és kicsit csalódást okozó központi karakter is levettek az élményből. Ezek nélkül csak annak a meglepetése maradt, hogy Spielberg nem piedesztált állított valaminek, ahogy szokott, hanem épphogy lerángatta onnan "Honest Abe"-et.

8/10
.


A hozzászólást Niwrok összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Vas. Márc. 10, 2019 11:24 am-kor.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 9 EmptyVas. Jan. 19, 2014 11:33 am

Niwrok írta:
.
Lincoln avagy "Emberek kormányzata, emberek által"

8/10
.

Gratula! 10 pontos írás!!!

Igaz, kétszer kellett elovasnom, hogy egyszer megértsem, mert a stílusoddal valahogy ösztönösen alkalmazkodtál a filmhez, meg az is igaz, hogy egynémely pontban azért van nézőpontbeli különbségünk - de ezek nem csorbítják a kritika érdemét! Smile
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 9 EmptyVas. Jan. 19, 2014 12:14 pm

R2-D2 írta:

Niwrok írta:
.
Lincoln avagy "Emberek kormányzata, emberek által"

8/10


Gratula! 10 pontos írás!!!

Igaz, kétszer kellett elovasnom, hogy egyszer megértsem, mert a stílusoddal valahogy ösztönösen alkalmazkodtál a filmhez, meg az is igaz, hogy egynémely pontban azért van nézőpontbeli különbségünk - de ezek nem csorbítják a kritika érdemét! Smile


Köszönöm Smile . Nehezen jöttek a szavak, mert tudtam, miről akarok írni milyen sarokpontokon keresztül, csak nem tudtam, hogyan kössem össze őket... ezért lett a véleményem még a szokásosnál is kuszább Smile . Meg persze kerülni akartam azt is, hogy csak ismételjelek téged Smile .
.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty
TémanyitásTárgy: Az ölés aktusa / The Act of Killing   Niwrok írásai 1.0 - Page 9 EmptySzer. Jan. 22, 2014 11:42 pm

.
Az ölés aktusa / The Act of Killing


Joshua Oppenheimer majd' negyven évvel az 1965-ben lezajlott, többszázezer áldozattal járó indonéz katonai puccs után filmet szeretett volna csinálni az akkori eseményekről és azok utóhatásáról. A mészárlások túlélői és az áldozatok családtagjai azonban -vélhetően félve a megtorlástól- elutasították az interjúkon való részvételt, és azt mondogatták Oppenheimernek, kérdezze azokat, akik részt vettek a gyilkosságokban. Ennek a keresésnek az eredménye lett Anwar Congo és Herman Koto. Előbbi jegyüzérként és piti bűnözőként kezdte, majd tevékenyen részt vett a vallatásokban és kivégzésekben, azóta pedig tisztes öregkort ért meg, és az unokáit nevelgeti, utóbbi pedig annak a Pancasila Ifjak nevű félkatonai szervezetnek volt az egyik vezetője, melynek keretei között a gyilkosságok történtek, amelyet sokan intézményesített bűnszervezetnek tartanak, és amelyből sokan az indonéz parlament bársonyszékeiig vitték. Anwar és Herman is nagy filmkedvelők, így szívesen állnak a kamera elé, Oppenheimerrel együtt felkeresik a régi helyszíneket, beszélnek az ott történtekről, sőt, tetszelegve kedvenc színészeik bőrében és azok szerepeiben azt is elvállalják, hogy statiszták segítségével eljátsszák az akkori eseményeket, végül pedig hogy a saját érzéseiket, meglátásukat is a vászonra/képernyőre vitetik.

Elsőnek boncolgatnám egy kicsit a címet, mert az "ölés aktusa" sajnos elveszi az eredeti cím többrétegű jelentését. Az "act" egyszerre takar színészkedést, egy színházi jelenetet, jelent törvényt, jelent megjátszást, de jelent egyszerűen "cselekvést" is, egy dolgot, ami csak úgy megtörténik. Ráadásul az "aktus" szó pont egy olyan értelmezésre cseréli ezeket (elvégre azt a köznyelv leginkább a szexhez köti), amihez a filmnek csekély köze van. Illetve amennyiben a magyar címet úgy kell érteni, hogy "felbasz agyilag", mert két és fél órán keresztül csak az iszony és az abszurditás érzése hullámzik a fejedben a látottak hatására, akkor teljesen pontos.

Ami ugyanis közös ezekben az emberekben az indulásnál, az a bűntudat és a szégyenérzet teljes hiánya. Miért is tennék, hiszen az akkori kommunistaellenes hangulat, ami az emberölések ideológiai alapja volt, az a mai napig része az állami média műsorainak és az irányító hatalom kommunikációjának!? Így aztán Anwar és társai nem pusztán az utcán beszélhetik meg élményeiket, hanem akár talk-showkba is meghívják őket, ahol a csinos műsorvezető lány kedvesen érdeklődik afelől, hogy mi hogy történt. Anwarból pedig dőlnek a sztorik, akár csak autókázás közben nosztalgiázva egyik társával, hogy "Nézd, itt volt a kedvenc éttermünk, itt volt a mozi, ahova rengeteget jártunk, itt meg az az újságkiadó volt, aminek az irodáiban legalább száz embert megöltünk!". Aztán elviszi a stábot egy kis teraszra, ahol elmondja, itt jött rá arra, hogy machete vagy ütlegelés helyett mennyivel jobb dróttal megfojtani valakit; hogy az sokkal tisztább, alig kell takarítani utána, és nem bűzlik a vértől a hely. A garott amúgy visszatérő téma, Anwar többször is élvezettel mutatja be és magyarázza el kedvenc tudományát. Bár Anwar csak egy volt a halálbrigádból, egymagában is ezer ember megölését ismeri el, amiben még ha része is lehet a nagyotmondásnak, a kamerának és a "kommunisták" (ő is elmondja, semeddig nem tartott rásütni bárkire, aki az útjukban állt, hogy az) megfékezése miatt érzett büszkeségnek, ha tízzel osztom, akkor is sok. Ez az anekdotázás aztán átragad a film többi szereplőjére is, és esetenként tényleg csak a megrökönyödés marad, ahogy ezek a történetek teljesen abszurdnak ható érzelmeket váltottak ki mesélőből és hallgatóságból egyaránt, mondjuk amikor az egyik stábtag könnyes és ideges vihogással meséli el, milyen volt 12 évesen a mostohaapja véres holttestét behúzni az árokból a házukba, és elföldelni azt a hátsó kertben.

Anwar mellett a testes Herman afféle "goofy, idiot sidekick"-nek, dilis asszisztensnek, esetleg jóllakott napközisnek tűnik... elsőre... és másodikra is, de akkor már a szociopata fajtából. Esetlen, nagydarab fickó lévén próbálja mókásra venni a figurát, láthatóan nem is nagyon kell színészkednie, de ugyanakkor egy habzó szájú állattá válik, amikor a forgatásra érkező pancasilásokat kell felhergelni a következő jelenethez, ami pár falusi terrorizálását, majd a házaik felégetését foglalja magába. Ő az, akinek a mindennapjaiba is kis betekintést nyerünk, például ahogy a korrupciót zászlajára tűzve képviselőnek jelölteti magát, és már azt tervezgeti, hogyan fogja zsarolni és fenyegetni azokat a környékbeli árusokat és lakosokat az új hatalma birtokában (ismétlem, a kamera előtt!), akiktől amúgy is rendszeresen védelmi pénzt lejmol (dettó!). Rajta -és a politikai rendezvények képein- keresztül mutatkozik meg, hogy a Pancasila Ifjak az összes külsőség ellenére alig többek, mint az állam szabadon bevethető verőlegényei, magukat "free man"-nek, szabad embernek tartók, amely szabadság nagyjából azt jelenti, hogy tagjai -és főleg vezetői- szabadon megfélemlíthetnek és elnyomhatnak bárkit a saját jólétük érdekében; "Relax and Rolex", ahogy egyikük mondja. Emellett Herman úgy kíséri végig a filmet, mint valami öltöztetős Barbie, gyakorlatilag nincs olyan, amit Anwar vagy a film kedvéért ne vállalna be. Ahogy Anwar motívuma a drótos fojtogatás, Herman legalább annyiszor szerepel rikító színű, flitteres női ruhákban és sminkben, és bár nézőként szerettem volna elmosolyodni ezeknek a jeleneteknek a groteszkségén, de mindig visszatartott, hogy semmilyen ruha és rúzs nem tudta eltakarni a mögöttük levő erőszakosságot... és talán az évek alatt az idegeket felőrlő tébolyt.

Ahogy az is csak látszat, amit a szereplők mutatnak magukból. Oppenheimer filmje az emlékezésen, a beszélgetéseken és az illusztrációkon keresztül képkockáról képkockára, mondatról mondatra rombolja azokat a falakat, amiket a mészárlásban részt vevők önámításból, képmutatásból, cinizmusból és szelektív hazugságokból építettek saját tetteik borzalmai vagy megalkuvásuk köré. "Nahát, hogy nálunk az irodában is gyilkoltatok! Sosem hittem volna!", mondja az egykori újságíró, mire a többiek egyöntetűen azzal vágnak vissza: "A lófaszt nem tudtad! Ott csináltuk szinte az orrod előtt, a főnököd parancsára! Zengett az üvöltésektől a ház!". Persze a szereplők közül ez csak azoknak újdonság, akik a Pancasila és a propaganda bűvkörében tudtak maradni, vagy tudtak felejteni, ezért is volt az egyik legérdekesebb szereplő Adi Zulkadry, Anwar korábbi bajtársa. Ő már megtette a szembenézést, pontosan tudja magáról, hogy mennyire hamis, kegyetlen és álságos volt, amit csináltak... de pszichológus segítségével sikerült ezt feldolgoznia, és úgy döntött, úgy tesz a kellemetlen érzések és a bűntudat ellen, hogy helyettük egyszerűen jól érzi magát! Anwarnak viszont nincs ilyen "szerencséje", őt még mindig rémálmok kísértik, amiket a film-a-filmben részben le is forgattat a stábbal; hogy Oppenheimer tanácsára vagy csak segítségével, azt nehéz eldönteni. Ezek hol giccsesen szürreálisak (ld. az óriásponty szájából kijövő táncoslányokat a fenti képen), hol a hatalom, az erőszak eufóriája érződik rajtuk, hol az emlékek borzalmaitól vérmocskosak, és egyre jobban összekeverednek bennük a szerepek. A vallatókból, a gyilkosokból vallatottak, áldozatok lesznek, Anwarnak pedig az elején még csak visszanézni nehéz a saját jeleneteit, a vele készült interjúrészleteket, később már a színészkedés sem megy olyan könnyeden... Negyven évnyi "kísértés" után ez a legkevesebb...

Bármennyire is hosszúnak tűnik, amit írtam, még mindig csak a szereplők és a sokkoló és/vagy hidegrázós jelenetek vagy összefüggések töredékét mutattam be (egyáltalán nem beszéltem például a kacsákról). Emiatt a legvégéig alig enyhül a képek és a jelenetek erőteljessége. Bár néha "pihenőt" tart a film, de így legalább még a végére is tartogat mondanivalót, új nézőpontot Anwar vagy Herman gondolkodásáról és személyiségről! Csak azt tudom mondani, hogy ha valaki eljut a 142. percig (rendezői változat), a "Born Free"-ig, és még ott sem kezd szentségelni és/vagy nem kell visszanyelnie a képletes hányingert, az előtt innen a távolból is kalapot emelek, mert sokkal nagyobb a tűrőképessége, mint nekem.

Főleg mert az Act of Killing csak részben az indonéz mészárlások "eljátszása", még csak nem is tömeggyilkosok vagy a segítőik kibeszélő-showja. Inkább azt láttam benne, hogy a hatalom és az emberek (azok csoportja és egyedei is) hogyan korrumpálják, fertőzik, rontják meg egymást kölcsönösen. Hogy egyes emberek milyen szélsőséges tettekre ragadtathatják magukat, hogy ennek a hatalomnak haszonélvezői, de legalábbis "megbecsült" tagjai legyenek, miközben általában csak eszközei, kopóalkatrészei lesznek; míg azok, akik lehetőségeik, gyengeségeik vagy erkölcsi értékrendjük miatt nem akarnak a részei lenni a "fertőzésnek", hogyan néznek félre, hogyan válnak közömbössé, hogyan lapulnak meg, hogy legalább áldozattá ne váljanak, vagy hogyan menekülnek el, ha megtehetik. Hogy minél korruptabb egy hatalom, annál fontosabb a benne levőknek a látszat, ennek nyomában pedig a tájékozatlanság és a dezinformálás, legyen az a saját (kreált) előnyös tulajdonságaik bizonygatása vagy a folyamatos ellenségkép fenntartása... Na, ilyenekért szerintem nem kell nagyon messzire menni, de még túl sokat visszalapozni sem a naptárban... És amikor a látszat már nem elég, vagy a hatalom kevesli, esetleg veszélyben érzi önmagát, akkor még mindig "megjátszható az erőszak".


9,5/10
.


A hozzászólást Niwrok összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Vas. Márc. 10, 2019 11:24 am-kor.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 9 EmptyCsüt. Jan. 23, 2014 11:09 am

Niwrok írta:
.
Az ölés aktusa / The Act of Killing

9,5/10
.

Aztaqrva!!! Ezt honnan, hogyan????

Na, most nekiállok kutatni utána a neten.
Vissza az elejére Go down
Mr. White

Mr. White


Hozzászólások száma : 255
Join date : 2014. Jan. 25.
Age : 33
Tartózkodási hely : Budapest

Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 9 EmptySzomb. Jan. 25, 2014 9:03 pm

R2-D2 írta:
Niwrok írta:

Válaszcsapás / Strike Back S1

8,5/10

.
Hurrá!!!! Ennek kimondottan örülök. Szerintem is baromi jó, ezek után nézd csak meg az amerikai folytatását: nagyon más, de az is jó!! Smile

Az első évad nekem baromira bejött, megnéztem a másodikat(ami úgymond 1. évad) arra azt mondom, hogy az is egész jó de aztán ami most megy az már nem tetszett! -> ez a 4. évad!
Az első amerikai évadban nagyon tetszett, hogy szerepelt Magyarország -> az utolsó 4 epizód volt ebből az utolsó 2 konkrétan nálunk is játszódik.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty
TémanyitásTárgy: Válaszcsapás / Strike Back S4   Niwrok írásai 1.0 - Page 9 EmptyVas. Jan. 26, 2014 10:58 pm

Válaszcsapás / Strike Back S4


- Are you from the British Intelligence?
- I'm not British, and he is certainly not intelligent!


Nem tudom, mi változott a háttérben, de az biztos, hogy ez az évad sokkal jobban tetszett az előzőnél.

Ehhez csak annyi kellett, hogy a sorozat visszatért oda, ahonnan elindult; lehet, hogy sekélyes, de Scottnak és Stonebridgenek egyszerűen jobban áll, ha csak dugnak, lövöldöznek és poénkodnak, mintha a karaktereiket mindenféle drámákkal próbálják mélyebbé tenni. Legutóbb átestek a ló túloldalára, mert az ilyen maguk elé meredős beszélgetések az élet nagy dolgairól a színészeknek sem állnak jól, és kilóg a lóláb, hogy csak azért kellettek, hogy átvezetők legyenek két lövöldözés között, vagy a következő akcióra való felkészülés alatt, ráadásul a legtöbb személyes szál Stonebridge-ben koncentrálódott. Ezúttal a stáb úgy döntött, hogy a két barom piszkálódása, az epilógusként használt ágyjelenetek és a kommandózások hátterét a szereplők rokoni kapcsolatai fogják adni. Némi éllel még azt is mondhatnám, hogy ez egy igazán "családcentrikus" rész. A Section 20 tagjainak (akik így végre nem csak beszélő díszletek) és ellenfeleiknek belső és egymás közötti konfliktusai is szinte mindenkinél a rokonokból erednek: egy bátty, egy fiú, egy szerető, egy feleség, és így tovább. Külön tetszett, hogy néha nem is tolják a néző arcába ezeket, csak egy kis fénykép emlékeztet rá, hogy aki meghalt, azt is hazavárta valaki.

Szóval a sorozat összetevőin nem módosítottak a készítők, csak finomhangolták azokat. Az egyes részek is csak enyhe hullámzást mutatnak a hangulat terén. A legjobb talán a két legakciódúsabb "felvonás" (a részek ugyanúgy párosával összefüggnek, mint eddig) rögtön az elején (Kolumbia és Bejrút), mindkettő pörgős és izgalmas, kevés üresjárattal, pedig ezek a részek még pluszban fel is futtatják az új szereplőket. A budapesti ehhez képest lassabb, még egy ráérős leszbi-szoftpornó is belefér, viszont legalább az egyik leglátványosabb jelenet (a követségi a végén) is itt zajlik le. A mélypont nálam a ruszkiknál jött el, ez a börtönös-laboros-hackeres vonal még a szokásosnál is "C" kategóriásabb volt, abból is a lejárt szavatosságú, klisés fajta, amit majdnem végig untam. A németországi meg olyan, amilyennek egy évadzárónak lennie kell, amiben szépen összefutnak a szálak, és amit fel lehet dobni pár érdekesebb díszlettel, gondolva itt a vonatos lövöldére.

A budapesti helyszín persze mindettől függetlenül kellemes élménnyel, és nem egy akaratlan poénnal szolgálhat nekünk önmagában is. A sorozat egyszer már "járt" Budapesen, amikor is Árpa Attila terrorelhárított, és már akkor is érdekes volt, hogy az ismerős látképek, épületek miként köszönnek vissza, miket használnak fel (most pl.: Ferihegy 1-et). A poénok közé tartoztak -legalábbis nálam- a magyar fülnek idegen csengésű mondatok a vagon lepakolásánál, a gyémántkereskedő ("Language, please!" Smile  ) vagy a sajátos járműpark (a felújított Volga még csak-csak, na de hogy honnan ástak elő két ilyen Barkast Smile  ?!). Ha az amcsiknak az az "authentic madjar", ami téved párszáz kilométert és pár évtizedet, legyen Smile  ... A stábból is sokan magyarok, a színészek közül legtöbbet talán Kamarás Iván szerepel orosz (na ugye!) bérgyilkosként, jópofa volt Hajdú Steve felbukkanása is, de a kedvenc magyar cameo-mra várnom kellett a nyolcadik rész elejéig Smile  . Persze aki figyel, az később is ráismerhet erre-arra, például az Aréna környékére, elcsíphet "Németországban" egy-egy "Kazincy utca" vagy "rendszer" feliratot, esetleg egy OTP-logot Smile  .

Azért a már emlegetett ló másik oldala ezúttal sem maradt kihasználatlan. Mindig is volt egy kis rajzfilmes-videójátékos hangulata az egésznek, de most rögtön az elején sikerült ezt túlfejelni egy érzelmesen meghatónak szánt, de igazából csak giccsesen röhejes jelenettel. A klasszikus mondás szerint az opera az, amikor valakit leszúrnak, és az nem vérzik, hanem énekel; nos, a Strike Back meg az, ahol valakinek három méteres körben spriccel szét az agya egy puskagolyótól, és akkor az nem meghal, hanem csinál egy megtisztulási rituálét vagy mit! Tarkítja az összképet még pár figyelmetlenség meg mókás dolog, egyszer például egy ragaszkodó  papírcetlin sikerült felnevetnem (azon, amit Scott-tól vesznek el, és amit vélhetően két napig szorongatott, különben miért lenne akkor még a kezében?!), máskor meg a száguldó vonatot megállító műanyag hordók mosolyogtattak meg.

De ez egy jó évad, bőven az ajánlható szint fölött.

8/10


Spoiler:
.


A hozzászólást Niwrok összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Vas. Márc. 10, 2019 11:28 am-kor.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 9 EmptyVas. Jan. 26, 2014 11:02 pm

Niwrok írta:
Válaszcsapás / Strike Back S4

De ez egy jó évad, bőven az ajánlható szint fölött.

8/10


Spoiler:
.

WOW!!!!

Ezzel most megleptél. Egyrészt azzal,hogy mégiscsak idejekorán megnézted, másrészt meg azzal, hogy tetszett. Király!! Smile
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 9 EmptyVas. Jan. 26, 2014 11:13 pm

R2-D2 írta:
Niwrok írta:
Válaszcsapás / Strike Back S4

De ez egy jó évad, bőven az ajánlható szint fölött.

8/10
.

WOW!!!!

Ezzel most megleptél. Egyrészt azzal,hogy mégiscsak idejekorán megnézted, másrészt meg azzal, hogy tetszett. Király!! Smile


Nem volt nekem semmi bajom a szériával, csak az előző évad sikerült túl lelketlenre és unalmasra. Megpróbálták Scottot háttérbe tolni Stonebridge lelkizésének javára, kompenzálandó, hogy az S2 meg Scott one-man-show-ja volt... hiba volt, és ebből az évadból látszott, hogy erre a stáb is rájött. Mostanra forrta ki magát a sorozat, mostanra lett egy jó kis buddy-movie.

A sorban meg egyszerűen azért vettem előre, mert az Act of Killing után pont egy ilyen agyradírra volt szükségem Smile  .
.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty
TémanyitásTárgy: Amerikai botrány / American Hustle   Niwrok írásai 1.0 - Page 9 EmptyCsüt. Feb. 06, 2014 12:29 am

.
Amerikai botrány / American Hustle


Ennél nagyobb hátrányból rég indult nálam film.

Bár nem vittem túlzásba most sem az előzetes kritikák olvasását, de szinte csak az jött szembe, hogy ez milyen egy túlértékelt film, sőt, egyenesen rossz. Ebben is csak a tavalyi tapasztalatomból kiérlelt előítéletem jogosságát láttam igazolni, mégpedig azt, hogy lám csak, David O. Russell megint elbaszta. Kapott baromi jó színészeket, és beleerőltette őket egy olyan helyzetbe és szerepbe, amiből képtelenség valami igazán jót kihozni, és megint hatásvadász lesz, közhelyes és giccses, a mindenféle díjazók meg loholnak a tavalyi Napos oldal után, és próbálnak úgy csinálni, mintha attól legitimálni tudnák a tavalyi döntésüket ("legjobb forgatókönyv" jelölés... nemhogy megáll, de már egy éve áll ettől az eszem!), hogy idén is körberajongják. Szintén nem tett jól a filmnek a Wall Street farkasának közelsége; túl friss az élmény, hogy milyen cefet idegesítő volt az utolsó egy óra vergődése (na és az a hajós jelenet, anyám!), és hogy megint egy rétestészta átverős sztorit nézzek, az annyira nem vonzott, hogy a lehető legutolsó alkalomra tudtam csak elvonszolni magam a helyi moziba. Meg egyébként is, egy "átverős sztori"?! Mi a búbánat van még, amit nem húztak le erről a ravaszdi rókáról?! Csak az elmúlt egy évből öt ilyet tudok mondani (Wall Street farkasa, Vakszerencse, Szemfényvesztők, 2 kaliber, Pain & Gain, de tavaly néztem újra a hasonszőrű Az informátort! is.), ahol piti svindlerek felkavarják az iszapot, csak közben nekiállnak baszakodni a nagy halakkal, aztán általában a sneci falja fel a cápát.

Ennél nagyobb hátrányt rég dolgozott le nálam film.

Mégpedig azzal, amivel szinte bármikor meg lehet engem fogni: lehet bármilyen középszerű a történet maga, ha abba érdekes karaktereket tesznek szép fokozatosan feltérképezhető motivációs hálóval és kapcsolatrendszerrel, és mindezt a színészek is tökéletesen élővé tudják tenni. Itt rögtön Irvine (Christian Bale) és Sydney (Amy Adams) első egymás szemébe nézése megadta ezt. Egy pillanatra szinte tapinthatóvá vált a kettejük között levő kötődés, az, amikor két tökéletesen összeillő ember találkozik, legyenek amúgy bármilyenek, bármennyire elcseszve, vagy bármennyire piti csalók. Ugyanez adta a varázsát a Napos oldalnak Pat-tel és Tiffany-val, de érdekesebb volt talán, amikor tavaly a Másnaposok 3.-on szinte az egész nézőtér visszataszítónak találta, ahogy Alan és Cassie enyelegni kezdtek, nekem meg az volt az egyetlen pozitív élményem abból a filmből (az epilógust leszámítva), hogy a két tirpák így egymásra talált. Irvine és Sydney csalóságuk és a kisembereket átverésük ellenére is szimpatikussá váltak, volt miért izgulni velük és értük... nem úgy, mint a Wall Street sekélybajnokainál, akik semmi mást nem akartak, mint jó bulikon jó nőket megdugni, miközben az orruk fehérlik a jófajta kokaintól.

Az események sodra pedig, ami a lebukásukkal és a beszervezésükkel indult, egyre csak hozta be a képbe az izgalmasabbnál izgalmasabb karaktereket és viszonyokat, amik gyakorlatilag hibátlanok voltak nekem. Imádtam az elismerés utáni vágytól a lehetőségekbe és a hatalomba belerészegedett FBI-ügynököt, aki minimális veszélyérzet nélkül akart egyre többet markolni, és ennek nyomán egyre vadabb átverésekbe és színjátékokba belerángatni a "beosztottjait". Imádtam a csapdába esett kis kanári figuráját, aki ugyan szökne, leginkább korábbi önmaga elől, de a férfi, akit szeret, jobban ragaszkodik az elveihez és másokhoz, mint hozzá. Imádtam a nagyszájú, passzív-agresszív feleség karakterét, aki a legválságosabb helyzetekben is meg tudja magyarázni, hogy bármit is tett, azt jó előre eltervezte, és úgy, ahogy az egyébként a legjobb. Imádtam a politikusoknak azt a ritka egyedét, akik úgy tűnik, tényleg a közössége érdekében cselekszik, és a korrupcióra pusztán ennek kényszerű velejárójaként tekint, a korruptak bizalmának zálogaként. Imádtam a legutolsó mellékszereplőt is, legyen az Richie főnöke (tényleg, mi lett a pecás sztori vége? Smile ), a főnökének a főnöke, Carmine felesége, bárki. És mindezeknek a tetejében imádtam ezt a pocakos, kopaszodó svindlert, akinek minden erejét összeszedve kell kezében tartania mindezeket a szálakat, kezdetben csak azért, hogy minél jobban jöjjenek ki egy veszni látszó helyzetből, később meg már azért, hogy legalább túléljék azt.

Spoiler:

A színészekről ennek nyomán már nem is beszélhetek máshogy, mint abszolút rajongással, hiszen mindezeket a figurákat ők keltették életre! A négy főszereplő amúgy is a toplistám élén vagy élmezőnyében van, Bale-t ráadásul évek óta nem láttam olyan filmben, ami igazi színészi kihívást jelentett volna neki (és itt nem arra gondolok, hogy hány kiló izmot kellett a denevérjelmez alá pakolnia, mert természetesen az is egyfajta kihívás), pedig már a Rikkancsok óta a látókörömben van kisebb-nagyobb megszakításokkal. Amy Adams nem sok lehetőséget kapott eddig, hogy a butácska, bár szerethető rom-kom figuráktól eltávolodjon, de a Kétely óta szerencsére egyre többet (bár én pont a Miss Pettigrew Delysiájaként kedveltem meg igazán), ahogy Bradley Coopernél is a Csúcshatás lehetett a fordulópont az idétlen szépfiúktól a drámaibb szerepek felé (az ő "karrierje" spec. a Gyagyák a gatyában c. opusszal indult az imdb szerint Smile ...). Jennifer Lawrence az új üdvöske az álomgyárban, a Hallgatás törvénye óta csak az igazi betörése volt kérdéses, szintén instant kedvenc. Emiatt a legkellemesebb meglepetést Jeremy Renner okozta, aki oké, hogy letett az asztalra egy Bombák földjént, na de azóta pont kezdett nálam a sok sablonos szerep miatt a szürkeségbe olvadni. Profi munka mind, rengeteg energia van a szerepeikben, és ha lehet hinni a pletykáknak, akkor ennek nagy része a színészek javaslatára épült bele a filmbe, néha impróként.

Ezek mellett az már csak technikai részletkérdésnek tűnik, hogy egyébként milyen jól eltalált a korrajz, vagy hogy mennyire jó hangulatot csinálnak és mennyire kifejezők időnként az aláfestő zenék. A történet lassúsága is csak addig kedvetlenített el, amíg rá nem éreztem, hogy ez csak annyi, mint egy szép fokozatosan hátrafeszített íj, aminél egyre félőbb, hogy el fog törni. Bár komédiaként hirdetik pár helyen, és tényleg vannak viccesebb részek, párbeszédek, de sokszor csak a hitetlenkedéstől nevettem fel, hogy mennyire élvezem ezt az egészet!

Úgyhogy Mr. David O. Russell... úgy veszem, hogy innentől kvittek vagyunk Smile !


9/10
.


A hozzászólást Niwrok összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Vas. Márc. 10, 2019 11:29 am-kor.
Vissza az elejére Go down
Remo

Remo


Hozzászólások száma : 351
Join date : 2012. Oct. 08.

Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 9 EmptyCsüt. Feb. 06, 2014 8:18 am

Niwrok írta:
.
Amerikai botrány / American Hustle


9/10
.

No, végre valaki, aki értékeli ezt a filmet! A legjobb, amit idén láttam.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 9 EmptyCsüt. Feb. 06, 2014 10:57 am

Niwrok írta:
.
Amerikai botrány / American Hustle

9/10
.

Smile Örülök, hogy neked tetszett.

Írásodban pontosan benn van, nekem miért nem is jött be. Homlokegyenest máshogy jött le.
Vissza az elejére Go down
Weide

Weide


Hozzászólások száma : 747
Join date : 2013. Aug. 15.
Age : 33
Tartózkodási hely : Budapest

Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 9 EmptyCsüt. Feb. 06, 2014 1:24 pm

Niwrok írta:
.
Amerikai botrány / American Hustle

9/10

Köszi az igényes ajánlót, a számomra tetszetős színészgárda már alapból felkeltette az érdeklődésemet, de az ajánlód után most már végképp úgy érzem, ez a film megéri a mozijegy árát!  Smile 
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 9 EmptyCsüt. Feb. 06, 2014 7:39 pm

R2-D2 írta:

Amerikai botrány / American Hustle

Smile Örülök, hogy neked tetszett.

Írásodban pontosan benn van, nekem miért nem is jött be. Homlokegyenest máshogy jött le.


Mi is pontosan Smile ? Ez most a "bolondokat a bolondokházába!", vagy a "rohadjon rá minden csalóra a műanyaglakat!" ? Tudhatnád már, hogy ezeket a sejtelmes félmondatokat ritkán hagyom kibontatlanul  Wink  ... Meg hát ha az utóbbi, akkor lehet, hogy jobb lenne elkerülnöd a Wall Street farkasát, mert az ottani jómadaraktól jó eséllyel fogod beleállítani a távirányítót a tévébe Smile .
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 9 EmptyCsüt. Feb. 06, 2014 8:32 pm

Niwrok írta:


Mi is pontosan Smile 


Akkor gyorsan összeszedem, a te szavaiddal... Smile

"középszerű a történet" - ez iszonyat zavart

"legyenek amúgy bármilyenek, bármennyire elcseszve, vagy bármennyire piti csalók" - igen, egyszerűen idegesítőek voltak, különösen sikerük: ne már, hogy több száz embertől több ezer dollárt beszednek, és gyakorlatilag évekig nincs következménye. Oké, hogy az FBI megtalálta őket, no de sehol addig egy feljelentés, házkutatás, esetleg egy monokli a szem alatt? Csak és kizárólag a tettenérés? Nem kicsit tűnt hatásvadásznak az egész.

" érdekes karaktereket " - nekem nem voltak azok... Sad

"Imádtam az elismerés utáni vágytól a lehetőségekbe és a hatalomba belerészegedett FBI-ügynököt" - én sajnos nem, ez a faszi kimondottan idegesített

"piti svindlerek felkavarják az iszapot, csak közben nekiállnak baszakodni a nagy halakkal, aztán általában a sneci falja fel a cápát." - de azt hiszem, ez a lényeg.

A színészekkel semmi bajom, a karakterekkel annál inkább. Amúgy megint az egész nekem egy "Nagy Amerikai Szebenézés Önmagunkkal" típúsú filmnek tűnik - mi lenne Hollywooddal  ha lenne nekik egy Hagyójuk, Gyurcsányuk, Bajnaijuk, Orbánuk, Simicskájuk, Lázáruk????? Tv sorozat??


Niwrok írta:


jobb lenne elkerülnöd a Wall Street farkasát, mert az ottani jómadaraktól jó eséllyel fogod beleállítani a távirányítót a tévébe Smile .
.

Ezt viszont én is egyre inkább így gondolom. A kettő meg nem nézendő film mellé ez fel fog jönni harmadiknak. Smile
Vissza az elejére Go down
Ajánlott tartalom





Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty
TémanyitásTárgy: Re: Niwrok írásai 1.0   Niwrok írásai 1.0 - Page 9 Empty

Vissza az elejére Go down
 
Niwrok írásai 1.0
Vissza az elejére 
8 / 66 oldalUgrás a következő oldalra : Previous  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 37 ... 66  Next
 Similar topics
-
» Niwrok írásai 2.0
» Niwrok írásai 3.0
» R2-D2 írásai 4.0
» R2-D2 írásai 2.0
» Remo írásai

Engedélyek ebben a fórumban:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Filmfórum :: Filmek, sorozatok világa :: Kritikák, filmes gondolatok-
Ugrás: