Filmfórum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Kritikák, gondolatok a filmek világából
 
KezdőlapGalleryLegutóbbi képekKeresésRegisztrációBelépés

 

 R2-D2 írásai 1.0

Go down 
+7
tchabee
Joe Cornelius Hallenbeck
Mr. White
Weide
Niwrok
Remo
R2-D2
11 posters
Ugrás a következő oldalra : Previous  1 ... 24 ... 45, 46, 47 ... 56 ... 67  Next
SzerzőÜzenet
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 EmptyKedd Aug. 12, 2014 8:35 pm

.
R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 ZCxKMIy



Stigmata




"A stigma testi jegy vagy fájdalom, amely olyan testtájakon jelenik meg, ami Jézus keresztrefeszítését idézi. A szó Szent Pál Galatákhoz írott leveléből származik: „Ezután senki se okozzon nekem kellemetlenséget, mert én az Úr Jézus jegyeit viselem testemen” – írta Szent Pál (6:17). A latin nyelvű Vulgata a „jegy” szóra a latin stigma szót használta."

Attól, hogy hithű ateistának vallom magam, még kimondottan érdekel minden, egyházzal és vallástörténettel foglalkozó mozi – különösen, ha annak kritikai fennhangjai is vannak. Ugyanakkor tiszteletben is tartom azokat - illetve azok véleményét – akiknek a hit jelent valamit és fontos szerepet tölt be az életében, így írásomban ezúttal is próbálom kikerülni, hogy a fel-feltörő ellenérzéseim vezéreljék gondolataimat… hisz egy ilyen filmajánló nem a megfelelő terület teológiai vitákra. Már pedig ha valamit tiszta szívből tudok ajánlani, az a Stigmata című 1999-es remekmű: sokadik újranézésre is ugyanolyan borzongató hatást vált ki belőlem, ugyanúgy mosolygok a finom kis szurkálódáson a jelenlegi egyház felépítésével kapcsolatban és ugyanúgy összecsinálom magam, mikor a galambok felszállnak.

Egy kis brazil faluban, Bello Quintoban kezdődik történetünk, ahol is a Guadalupei Szűzanya szobra természetfeletti módon vérezni kezd. A Vatikán megbízásában álló, félig tudós, félig pap Andrew Kiernan atya (Gabriel Byrne) a helyszínre érkezve igyekszik racionális magyarázatot találni a jelenségre – de ez esetben győz a megmagyarázhatatlan: a szobor minden kétséget kizárólag emberi vért folyatva valóban vérzik. Mindezek mellett ráadásul a falu idős pásztora, Alameida atya épp eltávozott az élők közül, a szomorú esemény pedig valahogy kapcsolódik a történtekhez. Az meg már csak a véletlen (sors?) szerencsétlen játéka, hogy az öreg halottról egy kisfiú ellop egy tárgyat, ami aztán főhősnőnk, Frankie Paige (Patricia Arquette) tulajdonába kerülve fenekestül felforgassa annak életét… Frankie ugyanis ateista, így totál értetlenül nézi, mi a franc is történik vele: először a két kezén keletkezik szeg által ütött lyuk, majd a metrón, egy emlékezetes jelenetben (amúgy a fürdőkádas első stigma sem piskóta) egy idegen erő megkorbácsolja. A gond egyébként pont az ateista mivoltával van, hisz a helyszínre érkező Kiernan sem tud mit kezdeni az eseményekkel, míg nem egyre mélyebben merülve Frankie magánszférájában maga is aktív(és néha szenvedő) alanya lesz az eseményeknek…

Önmagában már a téma, amihez a film nyúl, zseniális, de ahogy az meg van csinálva, még inkább az. A stigma, mint jelenség még a Vatikán által is elismert, tudományosan dokumentált dolog, a film pedig nagyon okosan minden ez irányú korábban szerzett ismeretet és feltételezést belesző a történetbe. A Kiernan szájából elhangzó stigma-gyorstalpaló tehát említést tesz Assisi Szent Ferencről, de Pietrelcinai Szent Pio-ról is, ugyanakkor a film felvesz e mellé egy teljesen másik történetszálat, egy, a vatikán által nem kanonizált, a Tamás Evangéliuma által ismert titkos irat tartalmát is – ami alapjaiban teljesen máshogy vélekedik a hitről és reá épült szervezetről. No, ha mindenképp választanom kellene, nekem ez, a névrokonról elnevezett lehetne bármilyen út a vallásossághoz… Visszatérve azonban a filmhez: egyrészt a titkos összeesküvés, másrészt pedig Frankie látványos átalakulása remek arányban ötvözve lendítik elő az egyetlen percig sem unalmas mozi cselekményét. Persze lehet, hogy néhány nézőnek/kritikusnak kicsit uncsi már egy újabb titkos háttérhatalom egyházi vonalon, de attól még kegyetlen jól működik: a végére értelmet nyer minden, ráadásul a sztori még egy megszállással, majd egy látványos kiűzetéssel is kibővül. Parádés.

Ha csak önmagában e három téma lenne totál átlagos képi világgal feldolgozva, akkor is lenne potenciál a moziban, de itt valami egészen különlegeset alkottak a készítők. Frankie minden egyes stigmája, minden egyes megszállt jelenete zseniális képi világgal párosul. A felfelé csepegő víz, a metrós ipari kamera felvételei, a szobában a levegőbe emelkedő kereszt alak, vagy akár a diszkóban kapott stigma is mind-mind kiváló vágást és kamerahasználatot bizonyít. Érdekes az is, amit a werkfilmben mondtak: a moziban a véren kívül nincs piros szín - ezzel hangsúlyozva ki annak jelentőségét -, nélküle pedig a komplett színvilág kétségkívül a nyomasztó hangulati tartományba tereli a filmet. S itt jön újból az, ami már a nemrég nézett Sátáni játszmánál is bejátszott nekem: sokkal inkább tudok a Stigmatára is katolikus thrillerként tekinteni, mint horrorként. Félelmetes és rémisztő jelenet gyakorlatilag nincs benn (a galambokat leszámítva), ugyanakkor az egész téma, annak háttere és megvalósítása kellően nyomasztó tud lenni. Izgalmas, feszült másfél óra, korrekt egyházi gyorstalpaló, hangulatos és remek látvánnyal és forgatókönyvvel.

Jómagam Gabriel Byrne-t mindig is kedveltem, szerintem többre volt hivatott, mint amit egyébként ismertség tekintetében elért. Jó poén, hogy egy éven belül játszott papot és Sátánt is (Ítéletnap), de akár a Közönséges bűnözőkre, akár a Szellemhajóra gondolok, mindegyik moziban bírtam a búráját. Patricia Arquettel viszont nem igazán tudok mit kezdeni: amellett, hogy nem egy kimondott szépség, számomra hiányzik belőle az a kisugárzás, ami miatt emlékeznem kellene rá (pedig akár a Tiszta románcból, akár a Gengszerkorzóból illene rá emlékeznem). Az mondjuk tök jó, hogy ehhez a szerephez nem egy csinibabát kerestek, ehhez a szerephez talán tényleg ő volt a megfelelő – de nem fogok vele álmodni. S nem csak azért nem, mert stigmái vannak… Jonathan Pryce viszont telitalálat volt a főpap szerepében, kiváló karakterszínész, no meg itt van az Taken 2 alakalmával magasztalt Rade Serbedzija is. Rá nem is emlékeztem, nagy öröm volt feltűnése. A színészgárda tökéletesen kiegészíti és felturbózza az amúgy sem gyenge mozit – s már megint el kell mondanom, hogy a pontozósdi a neten egy kalap szart sem ér. Egészen kiváló film ez, bárki bármit mond. Legalábbis nekem.

A német kétlemezes DVD extra lemezén amúgy van egy 43 perces dokumentumfilm, ami valamelyik tudományos csatornán ment le. Meglehetősen alaposan foglalkozik a stigma jelenségével, a tényét nem vitatja, bár kissé erőltetett tudományos magyarázatot kreál hozzá... nevezetesen, hogy a stigmát kapó személy pszichéje képes előidézni a sebeket saját testén. Megmondom őszintén, bármennyire is hitetlen vagyok, nekem ez legalább annyira bűzlik, mint megboldogult Jézus sebeinek feltűnése váratlanul néhány emberen. A fene sem tudja.


Az írás legvégén pedig a film központi mondanivalója, idézete, ami az én csenevész lelkemnek leginkább befogadható az egész agymosából – s többek között ami a Mennyei királyság egyik alaptézise is volt:

“Isten országa bennetek van,s körülöttetek.
Nem fából és kőből épült házakban.
Hasítsd szét a fát és én ott leszek,
emeld fel a követ és megtalálsz…”




95%



.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Csüt. Nov. 29, 2018 8:41 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty
TémanyitásTárgy: A nő   R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 EmptyCsüt. Aug. 14, 2014 2:47 pm

.
R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 2gvLxmf



A nő




Tudtam, éreztem, hogy ez nem az én filmem lesz… nem véletlen, hogy hónapok óta a megnézhettem volna, de csak tegnap volt hozzá hangulatom, tegnap vettem rá magamat.  Eleve már a posztereken használt piros/rózsaszín színhatás a vigyorgó főszereplővel borzasztóan taszított, és a trailerben látottak sem igazán csináltak kedvet egy cyberlove filmhez. Az egyetlen motiváció tulajdonképp a vélelmezhető sci-fi jelleg volt, bíztam benne, hogy a szokásos körítés túl tud lendíteni a romantika ócska cukormázán (Burok), de itt ez sem jött be. Amellett, hogy néha bizony felnevettem rajta, végig fejcsóválva néztem az egészet: ilyen böszmeséget nagyon rég nem láttam – a baj csak az, hogy ez nem vígjátéknak készült. Az olyan jelenetek pedig, ahol a „Fojtogass a döglött macskával!” mondat elhangzik, inkább váltottak ki idegbajt, mint nevetést belőlem.

Óriási baromság már az egész alapkoncepció, azonban míg annak kibontakozásáig eljutunk, még érdekelt is a film. Egy nem túl távoli!!! jövőben gyakorlatilag minden kommunikációs készülék hangbemondással működik, a polgárok kis fülhallgatókkal a fülükben bóklásznak az utcán, teljesen elszigetelődve mindenkitől, talán még maguktól is. Ennek kezdetleges nyomait már napjainkban láthatjuk, a Transzcendens technológiaellenes csoportjának motivációit pedig ezen mozi alapján még inkább jogosnak érzem. Szóval főhősünk, Theodore (Joaquin Phoenix) ebben a fiktív világban tengeti életét, mások nevében ír érzelmes leveleket - én ezt már alapban ökörségnek érzem, de hogy a végén ebből könyv is megjelenjen, az hab a tortán. Ebben az idióta világban, ahol az emberek már írni sem képesek, Theo nagyon magányos, épp válófélben van a feleségétől, akit egyébként a flashbackek alapján nagyon szeret. Hogy miért is válnak, azt majd egy rövid kis jelenet lenne hivatott megmagyarázni, de én nem jöttem rá… Theo magányában kapcsolatokat és szexpartnereket keres a neten (halott macska), de az egész tőlem olyan borzasztóan messze áll, hogy teljesen kívülállóként néztem a képzeletbeli fojtogatást is a sötétben. Aztán jön a megváltás: egy új operációs rendszert letöltve, azzal fülhallgatón kommunikálva végre megtalálhatja az igazit…az nem baj, hogy az csak egy kibaszott hang lesz, de képes lesz vele szexelni is!!! Anyám…

Ilyen böszmeséget nagyon rég láttam. Nem tudom, mit szólnék, ha holnaptól a Windows 7 valami bájos női hangon elkezdene beszélni velem, de hogy én nem tudnék szerelmes lenni egy operációs rendszerbe, az biztos. Az egész az A nő legalapvetőbb problémája számomra az volt, hogy senkivel nem tudtam azonosulni – különösen nem a totál idióta Theodore-ral. Az én szememben, aki képes randizni egy op. rendszerrel, az bolond – e filmben pedig rengetegen voltak -, erre meg ismeritek a véleményemet: "Bolondokat a bolondokházába!" Mondjuk, zseniális húzás lett volna Spike Jonze részéről (aki azért oly sok mindent nem tett le az asztalra), ha a film végén eltávolodik a kamera és kiderül, hogy az egész mozi egy zárt osztályon játszódik. Annyira életidegen az egész elképzelés, hogy szinte minden percét kínszenvedés volt nézni, ha ehhez hozzávesszük azt is, hogy a múltkor alig tudtam venni nyomógombos telefont, mert már mindenhol ezeket a hülye tapifonokat árulják, akkor talán még inkább érthető az egész interaktív világgal való ellenszenvem, amit e filmben láttam. Romantikával nyakon öntve… brrr…

A felskiccelt társadalom itt az én nézőpontomban ugyanis nem kritikaként, hanem valós alternatívaként van jelen, ebből én nem kérek. Theo jelleme a magába forduló íróval egy szánalmas senki, az egyik legtipikusabb kispolgár, amit képernyőn láttam: az a pirosas/rózsaszínes dizájn meg körülötte egy ócska buzivá degradálta szegényt. Tényleg: miért is nem férfi hangot választott?? A fő motívum, a szerelem megjelenítése egyébként rendben van, de én képtelen vagyok elvonatkoztatni attól, hogy a partner egy számítógépes program. Bármennyire is hiteles és jól felépített az érzelmi hullámvasút, ami egy VALÓDI kapcsolatot jellemez, bármennyire is megindítóan és jól van bemutatva Joaquin Phoenix által, miután egy gép számomra nem lehet valódi partner, így az egész értékelhetetlen. A fináléra hagyott többszörös cybercsavart pedig szimpla hatásvadászatnak és elcsépelt sablonnak tartom: a programok öntudatra ébredése és kivonulása a társadalomból kissé komikusra sikeredett. Tényleg bazzeg, hova tud MENNI egy program???  Na mindegy, tőlem mehet, ahova akar, ennek a társadalomnak (meg lassan a valósnak) nem is ártott egy jó nagy pofon.  Így megelőzhető volt a lobotómia…

Mindazonáltal elismerem az egyszemélyes film színészi teljesítményét: a Gladiátor Commodusa valóban kiválóan alakítja a szerepet.  Soha nem voltam rajongója, de ami jó az, jó, azt el kell ismerni. A körülötte feltűnő nők csupán epizódszerepekre kárhoztattak, talán Amy Adams volt kézzelfogható szerepben, Rooney Mara szinte csak befutott a vászonra, meg aztán rögtön el is tűnt onnan. Scarlett Johansson, mint a HANG nem volt rossz, de nálam nem működött a vizualitás, amit oly sokan felemlegetnek: én nem láttam magam előtt, miközben beszélt. Egyébként is: jól átalakítottak mindenkit erre a filmre, gyakorlatilag minden színész tök máshogy néz ki, mint valójában. Lehet, hogy Samantha is egy dagadt, ragyásképű nő egy dobozba zárva… A legeslegjobb karakter az a játékfigura volt, aki Theot vezette volna el az űrhajóhoz: a Ted idióta macijának reinkarnációja ebben a környezetben szórakoztató tudott lenni.

Rajta kívül semmi nem volt ebben a filmben, ami icicpicit is meg tudott volna fogni: egy csomó faszomsetudja milyen telefon, kütyü, amin keresztül dugni lehet, egy buzinak tűnő főhős, meg egy call centeres hisztis picsa op. rendszer gyanánt. Köszönöm, egyszer elég volt. Én ennél sajnos földhöz ragadottabb vagyok – más szerelmi élete és kínlódása meg nem érdekel.



40%





.


A hozzászólást R2-D2 összesen 4 alkalommal szerkesztette, legutóbb Csüt. Nov. 29, 2018 8:42 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty
TémanyitásTárgy: Transzcendens   R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 EmptyCsüt. Aug. 14, 2014 2:52 pm

.
R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 IOCwtdb



Transzcendens




„A transzcendencia egy többféleképpen meghatározott filozófiai és teológiai fogalom. A szó a latin transcendo (’átlépek’) igéből származik, és olyan lehetséges valóságra utal, amelynek megismeréséhez az embernek át kell lépnie köznapi értelemben vett határait. Hasonló értelemben használatos az ugyancsak tág jelentéskörrel bíró „természetfölötti” szó is. A transzcendencia fogalomkörébe tartoznak mindazon tartalmak (értve ez alatt személyeket és állapotokat egyaránt), amelyek megközelítésére az emberi megismerés biológiailag is leírható és értelmezhető eszközei alkalmatlanok.”

Az előzetesek alapján az idei év egyik legjobban várt, legígéretesebb mozija volt számomra a Transzcendens, egy olyan film, aminek önmagában a felütése, az általa felvetett téma kombinálva ezzel a parádés szereplőgárdával, moziba csábított.  Tulajdonképp egy szavam sem lehetne, mert amiért megnéztem, az tényleg mind megvolt: problémám így nekem nem is a színészgárdával, meg az ötlettel volt,  hanem azzal a rengeteg idiótasággal lett, amit történet gyanánt képesek voltak összehordani az alkotók. A teljes képhez az is hozzá tarozik, hogy most,  másodszorra érezhetően jobban tetszett, mint elsőre, de ez több, nálam hasonló pályafutást bejáró mozival így volt: legyen az akár a Lopott idő, akár a Looper - második nézésre azon legalábbis kevesebbet mérgelődik az ember, hogy mikor milyen hülyeség jön váratlanul szembe.

Az alapötlet itt is zseniális. Adva van egy fiatal pár, akik a mesterséges intelligenciát kutatják, mellesleg pedig talán a világ legnagyobb koponyái. Csapatban mindenképp, de közülük is kiemelkedik Will (Johny Depp) , aki nagyon közel kerül ahhoz, hogy gondolkodó és érző gépet alkosson. Persze, felvetődik – sőt, el is hangzik – a kérdés holmi Istenné válásról, ennek erkölcsi vonatkozásairól, de legnagyobb meglepetésemre Will korántsem volt annyira szégyenlős, mint ezt esetleg egy másik moziban láttuk volna. A közelgő konferencián azonban egy szélsőséges, technológia ellenes csoport merényletet követ el ellene, aminek következtében érünk majd el a mozi valós alaphelyzetéhez, nevezetesen Will tudatának feltöltéséhez egy gépre. A csoporttal kapcsolatban rögtön két dolgot meg kell említenem: maga a technológiaellenesség – még ha csak érintőlegesen is – nagyon szíven talált, az egész jelenlegi világ haladási iránya abszolút nem tetszik nekem, így a csoport motivációja megérintett. No de a tetteik… kérem, ez egy színtiszta, kemény terrorista hálózat, sok apró sejttel. Akik gyilkolnak, robbantanak, mérgeznek. Semmivel nem jobbak, mint mondjuk manapság az Al-Kaida. Na, most. El tudtok képzelni bármilyen olyan szitut, mikor is bármelyik kormány a Földön együtt dolgozzon olyan terrorista sejttel, akik nyilvánvalóan és bizonyíthatóan embereket ölt??? Ugye nem???

A mozi azonban még jóval ezen együttműködés előtt elromlik. Kb. akkor, mikor Evelyn elmegy a kisvárosba. A tudat feltöltése egyébként még tetszett is (leszámítva ismét csak a teljesen klisészerű jelenetet a visszakapcsolt géppel), az akkor felmerült erkölcsi kérdések, Max és Evelyn konfliktusa kimondottan életszerű. Iszonyat tetszett, ahogy aztán Will besegít az FBI-nak, ahogy egyre jobban teret nyer és megerősödik a világhálón. Borzongatóan jó volt belegondolni, mire is képes egy ilyen elme, ha korlátlan hozzáférése van mindenhez… a mozi első 49 perce számomra egy kimondottan hangulatos, komoly gondolatokkal foglalkozó és gondolatokat ébresztő, vérbeli sci-fi lett, ami ekkor még nagyjából mellőzi az idiótaságot. Hogy aztán azt az 50-ik perctől, mikor is a kisváros, Brigthwood feltűnik a képernyőn, ömlesztve zúduljon ránk a nagyobbnál-nagyobb ökörség. Amilyen szépen fel van építve a történet első fele, megfelelő érzelmi motivációkkal, nagyjából hitelesnek tűnő tudományos háttérrel, amilyen szépen meg van alapozva folytatás, annyi böszmeség fog utána történni. A már említett kooperáció mellett képtelen vagyok befogadni, hogy lehet hónapok alatt egy Houstonnal vetekedő földalatti kutatóbázist építeni, hogy nem tűnt ez föl több évig senkinek a kormányzat részéről. Amit Will lent csinál, a nanotechnológiás gyógyítás, az kimondottan tetszett, no de mikor ezek a nanorészecskék az ő irányítása alatt gyakorlatilag mindenre képesek voltak, de a lövéseket nem voltak képesek kivédeni, akkor azért néztem egy nagyot. Mint ahogy azon is, Will – miután kvázi az egész világot képes uralni – hogy nem vette észre a közelgő veszélyt. De a legfontosabb kérdésem a végére maradt - amivel kezdődik is a mozi: miért és hogyan sikerült a vírusnak ÉVEKIG áramszünetet csinálni? Pontosabban milyen civilizáció az, aki képes áram nélkül létezni, semmit meg nem tenni azért, hogy a hibát kijavítsa.

Mert itt nem csupán arról volt szó, hogy a telefonok, laptopok, informatika meghalt. Nincs áram... nincs hűtő, víz, gyakorlatilag semmi. Úgy érzem, az írók csupán hatásvadászat miatt rendesen túllőttek a célon: a technológiaellenesség jegyében nagyot akartak durrantani, de végül hitetlenre sikeredett ötletük. Ehhez kapcsolódóan a mozi szerkezetével is gondjaim vannak: borzasztó kevés filmnek sikerült a keretbe foglalt cselekményt valódi izgalommal megtölteni, kevés olyan film van, hogy aminek ha az utolsó perceit már ismered, képes vagy végig izgulni az egészet. Itt sem működik. A Transzcendens minden kétséget kizárólag zseniális gondolatokra, alapötletre építkezve a végére egy totál érdektelen és hiteltelen tömegtermékké silányul – mindenekelőtt önmagához képest logikátlan, kiszámítható lett. Hiába a korrekt CGI, hiába a parádés színészgárda, a végeredmény maximum közepes. S ha már színészgárda: Cillian Murphy-t bármikor, bárhol kedvelem, Morgan Freeaman mostanában mintha mindent elvállalna (majdnem ugyanez a karaktere a Lucyban is), de ennek ellenére megunhatatlan az öreg. Paul Bettanyt én a sokak által szidott Papban kedveltem meg, ámbár korábbról is ismert volt az arca, Rebecca Hall pedig talán még sosem volt ennyire vonzó, mint most. Nem rajtuk múlt a Transzcendes visszafogott sikere nálam, sokkal inkább az újdonsült (Nolan istállóból kiszabadult) Wally Pfister-Jack Paglen duónak. Uraim, egy átgondoltabb forgatókönyvvel az év filmjét tehették volna le az asztalra. Minden adott volt hozzá és önök elbarmolták – hát ismét csak nem volt senki a stúdiónál, aki azt mondta volna: fiúk, ez ökörség???

A transzcendencia fogalomkörébe tartoznak mindazon tartalmak… amelyek megközelítésére az emberi megismerés… eszközei alkalmatlanok.  Pontosan, ahogy ezen film is - aminek címe így egyidejűleg minősíti is azt, tudtán kívül.



55%




.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Csüt. Nov. 29, 2018 8:43 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Remo

Remo


Hozzászólások száma : 351
Join date : 2012. Oct. 08.

R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 EmptyCsüt. Aug. 14, 2014 3:01 pm

R2-D2 írta:

A nő

40%

Férfiasan bevallom, ezt a filmet én nem voltam képes végignézni. Fárasztó volt.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 EmptyCsüt. Aug. 14, 2014 3:06 pm

Remo írta:
R2-D2 írta:

A nő

40%

Férfiasan bevallom, ezt a filmet én nem voltam képes végignézni. Fárasztó volt.

HURRÁ!!!!!!!!!!!! Nem (csak) én vagyok hülye!!!!!  Dance Dance Yeah2 Yeah2


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Csüt. Nov. 29, 2018 8:45 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Weide

Weide


Hozzászólások száma : 747
Join date : 2013. Aug. 15.
Age : 33
Tartózkodási hely : Budapest

R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 EmptyCsüt. Aug. 14, 2014 3:47 pm

R2-D2 írta:

A nő

Idézet :
Tudtam, éreztem, hogy ez nem az én filmem lesz… nem véletlen, hogy hónapok óta a megnézhettem volna, de csak tegnap volt hozzá hangulatom, tegnap vettem rá magamat.  Eleve már a posztereken használt piros/rózsaszín színhatás a vigyorgó főszereplővel borzasztóan taszított, és a trailerben látottak sem igazán csináltak kedvet egy cyberlove filmhez. Az egyetlen motiváció tulajdonképp a vélelmezhető sci-fi jelleg volt...

Nekem már maga a sci-fi jelleg is tetszett. Mert lényegében ez egy olyan utópia (nincsenek járványok, mutánsok, élhetetlen környezet, fekete atomfelhők), ami egyben disztópia is (az emberek olyan szinten váltak a technológia rabjává, olyan mértékben függnek tőle és rendelek annak alá az élő, igazi kapcsolatokat). Szóval jó volt az egyveleg, minden színes, vidám, élő, lélegző, mégis minden mű, magányos és kietlen. Számomra ez egy nem látott egyveleg.

Idézet :
Ebben az idióta világban, ahol az emberek már írni sem képesek...

Nem az, hogy nem képesek, hanem ennyire el vannak nyomva a valós érzelmek, azok kimutatása az embertársak felé. Én ezt úgy vettem, mintha egy program által vallanának be érzelmeket egymásnak. Fura belegondolni, még furább elhinni, de ebben, a film saját univerzumában ez egy amolyan tény, amit le kell nyelni, el kell fogadni. Ez a kettősség, amit már fentebb is említettem.

Idézet :
...az nem baj, hogy az csak egy kibaszott hang lesz, de képes lesz vele szexelni is!!!

Ez pedig a legelrugaszkodottabb, legbetegebb dolog, és pont ezért működik. Asimov írásaiban már megjelent az, hogy az emberek érintkezés nélkül tudnak szexuális kapcsoaltot létesíteni egymással. Az akkor még sci-fi volt, ma már van ilyen. Internetes szex-szobák, szex-mmorpg-k, távkapcsolatok, és ki tudja még mennyi minden. A következő lépés az lenne, hogy robotokkal, de legalább fizikai programokkal szeretkeznének. Itt meg ez a sci-fi, hogy egy programmal, egy megfoghatatlan, nem materiális entitással meg a kufirc. Most ez a sci-fi, ki tudja, 100 év múlva mi lesz....
VAGY, és itt jön a másik elképzelésem, a virtuális pussy-party igazából csak alátámasztja azt, milyen mély is Theo szerelme a programja iránt. Hogy konkrét fizikai érintés nélkül is képes gyönyört okozni számára egy program, ami számomra felfoghatatlan és pont ezért ijesztő. És pont ezért megrázó, mert magának Theo szerelmének kiteljesedését, annak lépcsőfokait kurvára át tudtam érezni, és nem tudtam ferde szemmel nézni bajszos kis barátunkra, holott éreztem, ez így nem jó, ez így nem helyes.

Lényegében többet nem is tudok hozzátenni, érdemes még hozzáolvasni azt, amit Niwrok ajánlójához fűztem hozzá. Lehet csak éppen jó pillanatban kapott el a sztori, lehet éppen csak fogékony voltam egy ilyen kifacsart világ bemutatására, az érzelmek ilyen szintű átalakulására, de nekem bejött és a mai napig bejön.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 EmptyCsüt. Aug. 14, 2014 4:20 pm

R2-D2 írta:

A nő

A felskiccelt társadalom itt az én nézőpontomban ugyanis nem kritikaként, hanem valós alternatívaként van jelen, ebből én nem kérek.

40%

HURRÁ!!!!!!!!!!!! Nem (csak) én vagyok hülye!!!!!


Én sem, meg szerintem senki, akiben van egy csepp józanság, de pont attól lesz kritika, hogy mutat egy lehetséges kimenetelt arra, hogy aminek "kezdetleges nyomait már napjainkban láthatjuk", az hova fajulhat, ha az emberek tovább digitalizálják még a társas, érzelmi és szexuális életüket is. Ahol mondjuk az emberek már nem tudják/akarják/merik szavakba önteni az érzéseiket, hanem inkább ezt is "szakértőkre" bízzák, mint oly sok mindent már, és amitől persze az emberek csak még kiszolgáltatottabbak lesznek, mert egyre kevesebb dologra lesznek / érzik magukat önállóan képesek.
Igen, ez egy nyomasztó és ijesztő világ, a valós folyamatokból és érzésekből levezetve, és mert ilyen érzelmeket képes kiváltani, amik az írásodban benne vannak, részben attól lett A nő egy jó film nekem.

És ha ez megnyugtat: jelenleg inkább én érzem magam bolondnak, akinek már rég kérnie kellett volna egy beutalót  Embarassed ...
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 EmptyCsüt. Aug. 14, 2014 6:35 pm

Weide írta:
A nő

Nekem már maga a sci-fi jelleg is tetszett.... Szóval jó volt az egyveleg, minden színes, vidám, élő, lélegző, mégis minden mű, magányos és kietlen.

A sci-fi, mint kiindulási pont először még nekem is tetszett, de ahogy haladtunk előre, annál inkább nem. Túl színes, túl nyálas, túl digitalizált, túl személytelen - egyben túl közeli is. S nem akarok ilyet, lehet a legnagyobb ellenérzésem pont azért van, mert megvalósulni látom...  Sad 

Weide írta:

... mert magának Theo szerelmének kiteljesedését, annak lépcsőfokait kurvára át tudtam érezni, és nem tudtam ferde szemmel nézni bajszos kis barátunkra, holott éreztem, ez így nem jó, ez így nem helyes.


Itt viszont eltérünk - ahogy írtam is. Én nem tudtam átérezni, mert Samanthára nem tudtam élőlényként gondolni.


Niwrok írta:


Én sem, meg szerintem senki, akiben van egy csepp józanság, de pont attól lesz kritika, hogy mutat egy lehetséges kimenetelt arra, hogy aminek "kezdetleges nyomait már napjainkban láthatjuk", az hova fajulhat, ha az emberek tovább digitalizálják még a társas, érzelmi és szexuális életüket is. Ahol mondjuk az emberek már nem tudják/akarják/merik szavakba önteni az érzéseiket, hanem inkább ezt is "szakértőkre" bízzák, mint oly sok mindent már, és amitől persze az emberek csak még kiszolgáltatottabbak lesznek, mert egyre kevesebb dologra lesznek / érzik magukat önállóan képesek.
Igen, ez egy nyomasztó és ijesztő világ, a valós folyamatokból és érzésekből levezetve, és mert ilyen érzelmeket képes kiváltani, amik az írásodban benne vannak, részben attól lett A nő egy jó film nekem.

És ha ez megnyugtat: jelenleg inkább én érzem magam bolondnak, akinek már rég kérnie kellett volna egy beutalót  Embarassed ...
.

Basszus, baj van: akárhányszor olvasom, nem értem mit akarsz írni...  hmmm 

Mondd el mégegyszer, légyszi! Meg miért is kéne beutaló? Írjak egyet?  Very Happy
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 EmptyCsüt. Aug. 14, 2014 10:58 pm

R2-D2 írta:

A nő

Basszus, baj van: akárhányszor olvasom, nem értem mit akarsz írni...

"A felskiccelt társadalom itt az én nézőpontomban ugyanis nem kritikaként, hanem valós alternatívaként van jelen, ebből én nem kérek."


Csak be kell illeszteni a te gondolatodat az én mondataimba, arra reagáltam Smile .
Az, hogy a film a valós alternatívaként felskiccel egy társadalmat, amit közelinek érzel és megvalósulni látsz, amiből sem te, sem józan ésszel senki nem kér... pont az a kritika! Vagy te többet vártál volna kritikaként?
Én nem értettem, hogy hogy lehet ezt a világot nem kritikaként látni Smile ! Csak attól lenne egy film kritika, hogy ki is mondja valamiről, hogy "Fúj!", és nem elég, hogy a néző iszonyodik a túl ismerős digitalizáltság és a személytelenség groteszk karikatúrájától Smile ? És miért nem jó egy film, amelyik egy olyan erős érzést, mint az iszony, úgy is ki tud váltani, hogy közben "túl színes" meg "túl nyálas"?

Persze azon kívül, hogy nálad "a nemszeretem karakterek nemszeretem filmet eredményeznek"... és ezek szerint a nemszeretem világok is Wink .
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 EmptyCsüt. Aug. 14, 2014 11:42 pm

Niwrok írta:

A nő


Csak be kell illeszteni a te gondolatodat az én mondataimba, arra reagáltam Smile .
Az, hogy a film a valós alternatívaként felskiccel egy társadalmat, amit közelinek érzel és megvalósulni látsz, amiből sem te, sem józan ésszel senki nem kér... pont az a kritika! Vagy te többet vártál volna kritikaként?
Én nem értettem, hogy hogy lehet ezt a világot nem kritikaként látni Smile ! Csak attól lenne egy film kritika, hogy ki is mondja valamiről, hogy "Fúj!", és nem elég, hogy a néző iszonyodik a túl ismerős digitalizáltság és a személytelenség groteszk karikatúrájától Smile ? És miért nem jó egy film, amelyik egy olyan erős érzést, mint az iszony, úgy is ki tud váltani, hogy közben "túl színes" meg "túl nyálas"?

Persze azon kívül, hogy nálad "a nemszeretem karakterek nemszeretem filmet eredményeznek"... és ezek szerint a nemszeretem világok is Wink .
.

Oké, tisztul a kép.  Wink 

Ugyanakkor az egész A nőre én nem társdalomkritikaként tekintettem, hanem pont fordítva, egy idealizált világképként - a szerelem, mint olyan, pedig nagy mértékben rásegített erre. Pontosabban: a színes, nyálas világ, nyakon öntve a romantikával a legkevésbé sem kritikai éllel jelent meg nálam.

Valahogy nem passzol össze a kettő - s nem is vagyok meggyőződve róla, hogy ez volt az alkotói szándék. Arról viszont meg vagyok győződve, hogy a társadalom nagy részének ez inkább vágyálom, mint groteszk karikatúra.

Szóval a különbség a nézőpont. Ismét.  Smile 
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 EmptyPént. Aug. 15, 2014 12:40 am

R2-D2 írta:

A nő

Oké, tisztul a kép.  Wink 

Ugyanakkor az egész A nőre én nem társadalom-kritikaként tekintettem, hanem pont fordítva, egy idealizált világképként - a szerelem, mint olyan, pedig nagy mértékben rásegített erre. Pontosabban: a színes, nyálas világ, nyakon öntve a romantikával a legkevésbé sem kritikai éllel jelent meg nálam.

Valahogy nem passzol össze a kettő - s nem is vagyok meggyőződve róla, hogy ez volt az alkotói szándék. Arról viszont meg vagyok győződve, hogy a társadalom nagy részének ez inkább vágyálom, mint groteszk karikatúra.

Szóval a különbség a nézőpont. Ismét.  Smile 


Nem tudom azt mondani, hogy pár ember ne örülne egy ilyen szerelem-szimulátornak, amivel könnyen és gyorsan, nagyobb feszültség és kényelmetlenség nélkül lenne elérhető a szerelem-szerű érzet... mert nem.

De hogy idealizált lenne Smile ?! Hát tudod, az, akinek vágyálom a döglött macska szexuális segédeszközként való használata, szerintem is jobb helyen lenne egy muszájdzsekiben!

Velem ez, meg ahogy egyáltalán mindenki teljesen természetesen beszélt és viselkedett a párkapcsolatok és a szerelem elszámítógépesedésével és döglött macskás eltorzulásával kapcsolatban, éreztette a kritika alkotói szándékát.
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty
TémanyitásTárgy: Harcban élve   R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 EmptyPént. Aug. 15, 2014 11:23 pm

.
R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 VSyIp6J




Harcban élve




Bazzeg Jason Stathamnek haja van!!!!  Very Happy 

Ha semmi másért, már ezért érdemes megnézni a mozi elő 5-10 percét, még soha nem látott arcberendezés fog visszaköszönni a vászonról. Aztán aki bátrabb, esetleg nincsenek túl nagy elvárásai, nyugodt szívvel maradhat: az utóbbi idők néha eszetlen Statham filmjeihez képest meglepően korrekt 100 percben lesz része – szóval ismételten csak nem értek egyet a nagy netes köpködéssel. Már senkinek sem lehet hinni…

Ami mindenképp fontos: a forgatókönyvet Stallone írta, egy Chuck Holgan nevű háborús veterán novellájából. Ezen két információ, no meg Mr. Statham neve azért nagyjából meghatározza, mit is kap az ember a drága idejéért – úgyhogy aki valami erős családi drámára vágyik, az utazzon el Oklahomába, esetleg Nebraskába a vásznon. Aki viszont semmi mást nem akar, mint üres fejjel bámulni a képernyőt, elmerülni a gépfegyverek és a csontok ropogásában, az bátran belevetheti magát a Harcban élve történetébe. S talán még kicsit kellemesen is csalódhat, ugyanis meglepő módon messze nem lett olyan buta a film, mint azt előzetes prekoncepcióim alapján elvártam tőle. Két-három apróságot leszámítva a hajam sem téptem közben, a karakterek viszonylagos egyszerűségét pedig ellensúlyozta jellemük, dumájuk, kinézetük…

Bazzeg Jason Stathamnek haja van!!!!  Öreg motorosként vigyorogva néztem, ahogy az introban a beépült DEA-ügynök, Phil Broker (Jason Statham) begurul a többiekkel egy motoros kocsma elé, majd ott félig egy balul sikerült rajtaütés után a szökött bűnözők után ered. Mondhatnám, szinte lobog a haja a szélben, a számra pedig széles vigyor költözött. Volt valami hangulata a nyitánynak, nem néztek teljesen hülyének, így érdeklődéssel vetettem bele magam a történet folytatásába – ahol Statham feje már a megszokott formáját vette fel: elment fodrászhoz, hogy maga mögött hagyja múltját, s egy új helyen (mit keres egy vonat a város közepén???)  kislányával letelepedve új életet kezdjen. No persze egy ilyen faszi szinte vonzza a bajt – anélkül egyébként film se lenne -, mégis az egyik legkirályabb jelenet a lányához fűződik. Az a szcéna akár a Vérmesék egyik eseménye is lehetne, kellő humorral, kellő hitelességgel sodródik bele a család az eseményekbe. Ráadásul amit az egyik anyuka, Cassie (Kate Bosworth) ott művel, az a drogos picsák hisztijének egy új szintje – nekem iszonyat bicskanyitogató volt és iszonyat tetszett…

A folytatást aztán nem nagyon kell tovább mesélnem. Brokert kipécézi magának a helyi rosszfiúk császára, Gator (James Franco – akinek szerencsére visszanőtt a keze is), rossz fiúk megpróbálják móresre tanítani Brokert, a rossz fiúk pedig pórul járnak. Semmi extra, semmi eget rengető csavar, mégis remek szórakozás: a bunyók nagyjából hitelesek, az először még zavaró feleslegesnek tűnő lassítások eltűnőben, néhány ötlet pedig kimondottan kiváló. Nekem speciel a methlabor kicsinálásának ötlete nagyon tetszett – különösen úgy, hogy Brokerünk még arra is ügyelt, hogy megcserélje az áramköröket. Néhányan azt rótták fel a filmnek, hogy a főgonosz nem eléggé gonosz, hogy Gator nem valós fenyegetés Broker számára – hát persze, hogy nem. Mert ő csak katalizátor, nekem az is baromira tetszett, hogy miután felméri az erőviszonyokat, miután embereit leamortizálják, inkább másképp próbál elégtételt venni. Nem baj, ha nem mindig szuperellenfeleket kell legyőzni a hősöknek – ez, így sokkal léletszagúbb lett.

S ha már életszagúság, jöjjön a negatívum is: amikor a betörő ját Brokernél, s megtalálja, amit megtalál, elmormogtam egy káromkodást… ekkora blődséget beleírni a forgatókönyvbe hiba volt. Hát ki az a hülye, aki a saját terhelő bizonyítékait gyakorlatilag a pánája alatt tartja??? Jobb ötletük nem volt? Mondjuk, valaki arra motorozik, vagy valami – ha már motorosok. Érdekes egyébként ez a sztereotípia is a motorosokkal kapsolatban a filmvásznon: addig jók, míg tömegesen felvonulnak, bántanak valakit, drogot főznek, stb… a baj az, hogy a motor egy közlekedési eszköz, lehet vele kirándulni, stb. Eljutni vele messzi tájakra, erről is szól az érzés – a filmesek meg általában leragadnak valami városi balhénál, esetleg egy idióta üldözésnél. Esetünkben pl lehetett volna, hogy az Outcast colorral ellátott banda tagjai épp New Orleans környékén bóklászva ismerik fel Brokert…vagy valami hasonló. No de a komplett önéletrajzot őrizgetni otthon, várva, hogy valaki ráakadjon… ehhh… a másik meg a kislány. Amilyen tök jó fej volt a mozi elején, igazi, kemény, Hannah szerű kiscsaj, annyira idióta visongató hisztis tyúk (csibe) lett belőle a végére. Borzasztóan idegesített az "Apu, apu" nyafogása – ahogy felépítették a karakterét, totál nem haszálták ki a benne levő vagányságot.

A mellékszereplők viszont királyak voltak. A felismerhetetlen Winona Ryder, mint drogos kurva kifejezetten jó lett, de a prímet a már említett másik drogos kurva, Cassie viszi. Egyik csaj sem játszik igazán központi szerepet, de nélkülük kevesebb lenne a film pár százalékkal. Ugyanez vonatkozik a motoros banda fejére, Danny T-re (Chuck Zito), illetve Cyrus Hanksre (Frank Grillo) is: jó karakterek, minimális szereppel. Kőarcú Statham barátunk mellett üde színfolt mindenki, akinek mimikája, egyedi megjelenése van. Csak nehogy egyszer együtt játsszon Gosling és Statham…  tongue 

Végül is, jól éreztem magam nézése közben.  Smile 


75%


.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Csüt. Nov. 29, 2018 8:46 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty
TémanyitásTárgy: I Saw the Devil   R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 EmptySzomb. Aug. 16, 2014 2:29 pm

.
R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 CojT6hk



I Saw the Devil




Soha többé nem akarom látni ezt a filmet. Soha. Ez nem csak szimplán egy deprimáló, súlyos és kegyetlen mozi volt, hanem egyszerűen beteg. Hannibal Lecter legalább megette áldozatait, a The Followingban az ölés ugyan céltalan volt, de nem explicit  - itt, ami ebben a filmben erőszakként jelen van, az túlmutat minden ésszerűség határán. Ebből kifolyólag ezt a mozit qrvára nem jó élmény nézni, s hiába Weide nagyszerű és lelkes ajánlója, az I saw the devil nekem egyáltalán nem nyújtott olyan katartikus élményt, mint neki… Mert attól, hogy valami önmagában erőszakos és az erőszak által próbál dolgokat átadni, attól még nem biztos, hogy jó.

Autó megy a hóesésben. A tükör melletti két kis lámpa, a lámpa által megvilágított út és a középkonzolon elhelyezett világító valami (lámpa?) hármassága egy arc sziluettjét adja ki… kellő hosszan nézve akár egy gonosz arca is lehet, akár az Ördög arca is. Fiatal lány áll az út mellett, mint kiderül, defektet kapott. Ördög autó sofőrje megáll, úgy tűnik segíteni akar, de csupán egy prédát talált kegyetlen vágyának kielégítéséhez: Kyung-chul (Min-sik Choi, alias az egyetlen igazi Oldboy) ugyanis egy pszichopata, kegyetlen sorozatgyilkos, aki fiatal lányok megerőszakolásában és feldarabolásában leli élvezetét. A lány is így jár, egy jól azonosítható testrészét nem sokkal később egy tóban találják meg, amivel aztán elindul a pokol: egy őrült bosszúhadjárat veszi kezdetét. Ugyanis a meggyilkolt terhes lány vőlegénye egy NIS (CIA) ügynök, aki tízezerszeresen adja vissza azt a fájdalmat, ami őt érte.

No, itt meg is állhatunk két pillanatra. Az első bajaim már itt voltak a filmmel: sajnos nem igaz, hogy a két és fél órás játékidő minden másodperce feszült és izgalmas. Lószart, mama. Már a kezdő képsorok a hóeséses vezetéssel is borzasztó hosszúak voltak (mintha csak Béla bá rendezte volna őket), de aztán később is rengetegszer éreztem azt, hogy minden egyes jelenet icipicit hosszabb lett a kelleténél. Mintha kicsit mindig szándékosan tovább időzne a kamera egy-egy arcon, jeleneten. Mint mikor egy hullámzó görbe csúcspontja után a lefelé vezető egy-két percet, másodpercet is látnánk… nem tudom jobban megfogalmazni, de összességében kb. fél órával hosszabb lett a film, mint ami esetleg szükséges lett volna. A másik az maga Korea. El nem hiszem, hogy a film kétharmada isten háta mögötti helyeken játszódhat, ahol a népsűrűség a nullához közelít. Ráadásul az áldozatok butasága szinte süt a képernyőről: egyszerűen hiteltelen már az autóban ücsörgő lány is, de még inkább majd az éjjel a buszmegállóban ácsorgó (aki szinte tátott szájjal végignézi, hogy agyonverik). A mozi nagy részében Kyung-chul szabadon bóklászik és gyilkolászik, de üldözőjének, Kim Soo-hyeonnak sem nagyon kell attól tartania, hogy bárkivel összefut a téli koreai tájban. Ráadásul az a barom a meggyilkolt lány testrészét kivágja a mocsárba… na persze. Ez tök logikus, hadd találják meg és hadd nyomozzanak csak. Hát nem lett volna egyszerűbb Walter White-ot felhívni a Breaking Badből és megkérdezni, milyen vegyszerrel lehet cseppfolyóssá tenni az emberi testet???

Az tény, hogy a mocsáros keresés azzal a dallammal, azzal a ritmussal baromi hatásos lett. Rég láttam az őrületet ennyire jól megjeleníteni a vásznon – majdnem hogy ez lett a film csúcsjelenete. Pedig ez még csak a kiindulópontja. Arra, ami ez után következik, nehéz szavakat találni. Kim Soo-hyeon (Byung-hun Lee) a meggyilkolt lány pasija a gyilkos után ered, viszonylag hamar el is kapja, de aztán némi kéztörés után el is engedi. Aztán újra elkapja és elengedi. Aztán újra és újra. Közben mindig okoz neki valami fizikai sérülést, hogy áldozata újból és újból szenvedjen. Egyszerűen brutális, amit művel, és ahogyan azt teszi – a kamera pedig ott van majdnem mindenhol. Őrült, vérgőzös képsorok, a legkegyetlenebb Fűrész filmek nyomdokaiban: mikor reccsen a csont, s füleddel hallod azt, szinte összerándulsz te is. Az megint más kérdés, mindebből a kínzáshalmazból mit lehet túlélni és mit nem. Ahogy haladunk előre a történetben, egyre inkább éreztem azt, hogy a testi sérülések egyre kevésbé valósak, az iparos egyre kevésbé maradhatna ezen az oldalon. Kezdve már a harmadik esetnél, mikor elvágja az izmokat a bokában - utána a faszikám nem fog vezetni, miegymás. A fejének szétverése után meg nem kel föl többet – mindössze azt nem tudom eldönteni, hogy itt a film már szándékosan túloz, és nem kell komolyan venni az egészet, csupán a bosszú kiterjedésének érzékeltetésére növeli az anatómiai ökörségeket… vagy komolyan gondolták, hogy mindezt egy ember túlélheti. Lehet, inkább utóbbi, a keleti végeken másképp értelmezik a tűrőképességet: a baj az, hogy a Rajtaütéshez hasonlóan a végére itt is csak mosolyogni tudtam rajta.

Ebből kifolyólag azt is fejcsóválva néztem, ahogy az áldozat rájön a trükkre. Mondjuk, ilyet sem láttam még képernyőn, hogy valaki a saját fosában turkál, de amiért ott turkál, ahogy az tudomására jut, hogy saját ürülékét át kell vizsgálnia – nos, az orvosi csoda. Innentől ugyanakkor érezhetően fordulatot vesz a film, a vadból vadász lesz, az őrület meg talán egy új szinten fokozódik tovább. "A medve nem játék" – ahogy az erdélyiek mondanák, s ez hatványozottan igaz Kyung-chulra is. Abban a pillanatban, mihelyst enyhül a gyeplő, újabb vérgőzös akcióba kezd, kvázi Kim Soo-hyeon nyakába borítva mindazt a szart, amit két órás filmes tevékenységével szépen kikevert magának… ördögi terv, ördögi megvalósítás. "A ne rángasd az oroszlán bajszát" állítás ugyanakkor csak pici szerencsével áll meg a lábán, mert azon azért egy pillanatra eltűnődtem, az ifjú ügynök miért is nem próbálta mobilon is hívni a sógornőjét - de úgy néz ki, ez itt lényegtelen. Mint ahogy az is, hogy a filmbéli koreai rendőrség az egyik legtöketlenebb banda a világon, az is lényegtelen. Az egész mozi alatt itt mindenki szabadon ölhetett, erőszakolhatott, kezet, lábat törhetett, a kórházban a leláncolt paciens állkapcsát szétszakíthatta, a zsaruk gyűrűjében embert rabolhatott. Tényleg, mi lett azzal a három kislánnyal, aki megmenekült a bolond kezei közül??? Szépen hazamentek aztán sírtak a párnájukon??? Rendőrség?? Nyomozás??? Vagy megint csak én várok minimális logikát és életszerűséget eme eszement filmben????

Mert az addig rendben van, hogy a film igazi lényege az amit Weide is ír: nevezetesen a bosszút álló teljesen leállatosodik az áldozata szintjére, minden emberi tulajdonságát elvesztve ugyanolyan lesz, mint az. Értem az átváltozást, sőt érzelmileg simán tudok vele azonosulni is – e szempontból egészen kiváló bosszúfilm lett -, de nem lehetett volna mindezt, icipicit rövidebb idő alatt és hitelesebb környezettel megcsinálni? Még azt sem mondom, hogy kevesebb brutalitással, mert a sokkolás szempontjából, a cselekmények súlyának szempontjából szükség is van rájuk – különben is, ez nem viráglelkűeknek való -, hanem szimplán olyanokra odafigyelni, hogy mondjuk három ütéssel kevesebbet mérek az áldozat fejére és akkor nem kell azon agyalnom, hogy hogyan élhette egyáltalán túl.  A bosszú, mint olyan csak egy ideig kiváló mozgatóerő, túl sok bosszúból is megárt a sok. Alapban is valami baj lehet koreai filmkészítők agyával, ha ennyi bosszúfilmet csinálnak, amik ráadásul tobzódnak az erőszakban. Az biztos, nem megyek egyhamar oda, s nem húzom ki a gyufát egy koreainál sem – de minek is mennék, mikor van nekünk Olaszliszkánk… ha már agyatlan bosszú…

A mozi depresszív hangulata mindazonáltal emlékezetes, mint ahogy a képedbe robbanó explicit erőszak is. A filmkészítési technika, ami mindezen hangulat és látvány alkalmazásában áll, helyenként elképesztően hatásos. A képek, kamerahasználat kombinálva a zenével bámulatos, mint ahogy a két főszereplő játéka is. Min-sik Choi kalapácsos pszichopataként a filmtörténelem legnagyobb felfedezése (bár kissé dönci lett) – az más kérdés, hogy különösen reá, de az őt üldöző NIS ügynökre is újfent igaz az állításom: "Bolondokat a bolondokházába!" Az I saw the devil kimondottan nyomasztó film, ritkán szembejövő mozi, egy olyan élmény, amitől kétségkívül nehezen szabadulsz. De ha már megszabadultál, nem nézed újra. Akkor már inkább a Kevint.




70%



.


A hozzászólást R2-D2 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Csüt. Nov. 29, 2018 8:47 pm-kor.
Vissza az elejére Go down
Niwrok
Admin
Niwrok


Hozzászólások száma : 3578
Join date : 2012. Oct. 06.

R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 EmptySzomb. Aug. 16, 2014 3:43 pm

R2-D2 írta:

Harcban élve

Végül is, jól éreztem magam nézése közben.  Smile 
75%


Ennyi nekem elég is, hogy azért annyira nem szörnyű Smile . Franco tetszett az előzetesekben, miatta meg akartam már moziban is nézni, de majd idővel.


R2-D2 írta:

I Saw the Devil

Az I saw the devil kimondottan nyomasztó film, ritkán szembejövő mozi, egy olyan élmény, amitől kétségkívül nehezen szabadulsz. De ha már megszabadultál, nem nézed újra. Akkor már inkább a Kevint.
70%


Akkor ebből inkább Kevin lesz.
Eddig a koreai filmek csak mértekkel jöttek be, ahogy a bosszulós-trancsírozósok is. A leírásaitok nem rossz filmet sejtetnek, csak engem nem érdekelnek most annyira.
.
Vissza az elejére Go down
R2-D2
Admin
R2-D2


Hozzászólások száma : 4535
Join date : 2012. Oct. 03.
Tartózkodási hely : Szombathely

R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 EmptySzomb. Aug. 16, 2014 3:48 pm

Niwrok írta:

- Ennyi nekem elég is, hogy azért annyira nem szörnyű Smile . Franco tetszett az előzetesekben, miatta meg akartam már moziban is nézni, de majd idővel.
- Eddig a koreai filmek csak mértekkel jöttek be, ahogy a bosszulós-trancsírozósok is. A leírásaitok nem rossz filmet sejtetnek, csak engem nem érdekelnek most annyira.

Ha gondolod, elküldöm neked az következő adaggal őket, aztán nézed, mikor nézed.
Vissza az elejére Go down
Ajánlott tartalom





R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty
TémanyitásTárgy: Re: R2-D2 írásai 1.0   R2-D2 írásai 1.0 - Page 46 Empty

Vissza az elejére Go down
 
R2-D2 írásai 1.0
Vissza az elejére 
46 / 67 oldalUgrás a következő oldalra : Previous  1 ... 24 ... 45, 46, 47 ... 56 ... 67  Next
 Similar topics
-
» R2-D2 írásai 3.0
» R2-D2 írásai 4.0
» R2-D2 írásai 2.0
» Niwrok írásai 2.0
» Niwrok írásai 1.0

Engedélyek ebben a fórumban:Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Filmfórum :: Filmek, sorozatok világa :: Kritikák, filmes gondolatok-
Ugrás: