Kritikák, gondolatok a filmek világából
 
KezdőlapGalleryLegutóbbi képekKeresésRegisztrációBelépés

6 találat

SzerzőÜzenet
monsters - Keresés Movies14Téma: Általános film topik
Niwrok

Hozzászólások: 840
Megtekintés: 43703

Itt található: Filmek, sorozatok, kibeszélők   monsters - Keresés EmptyTárgy: Szerelem és szörnyek / Love and Monsters    monsters - Keresés EmptySzomb. Jan. 29, 2022 10:51 pm
.
Szerelem és szörnyek / Love and Monsters

A huszonéves Joel néhány társával együtt már hét éve él egy bunkerben, amióta egy katasztrófa következtében a Föld felszínét hatalmas, mutáns állatok vették birtokukba. Hiába a hosszú lét a járatokban bujkálva, egyfelől a srácnak nem sok hasznát látják a társai, mert vészhelyzetben pánikrohamai vannak, másrészt még mindig az "esemény" előtti barátnője, Aimee után epekedik, akivel ha máshogy nem is, de a kolóniák között kiépült rádiókapcsolatnak köszönhetően gyakran tud beszélgetni. Amikor aztán egy félresikerült akció miatt Joel úgy érzi, a többiek még a szokásosnál is jobban neheztelnek rá, ez megadja neki a végső lökést, és úgy dönt, hogy akár egymaga is nekiindul a veszélyes útnak, Aimee-ék táborába, hátha ott szívesebben fogadják.

A Love and Monsters nem tud, és nem is akart más lenni, mint egy Zombieland, csak óriás hangyákkal meg csigákkal az élőhalottak helyett... és ez többé-kevésbé működik is benne. Rengeteg az onnan átvett stílusjegy, a karakterektől kezdve a narráción át a hangulatig (még a világ szabályait is ugyanúgy elmondják, számozottan, mint ott), csak itt nem a már kipróbált túlélő Columbust követjük, hanem az életképtelen Joel felnövéstörténetét is, aminek a végén ő lesz a túlélés záloga. Noha csak mellékszál, de a legjobban Mav1s és Joel jelenete jött be, szerintem az egy kiváló epizód lett volna valamelyik "Love, Death & Robots" évadba (itt legalább tényleg mindhárom ott van Smile ).

Szegény Rickék, ha tudták volna, hogy hippi kolóniák meg nyugdíjasklubok is ennyire életképesek egy apokalipszis után, biztosan nem kínlódtak volna annyit...

7,5/10
.
monsters - Keresés Movies14Téma: R2-D2 írásai 3.0
R2-D2

Hozzászólások: 988
Megtekintés: 68153

Itt található: Kritikák, filmes gondolatok   monsters - Keresés EmptyTárgy: Monsters of Man    monsters - Keresés EmptySzomb. Márc. 13, 2021 6:52 pm
.
monsters - Keresés DwzWPcV




Monsters of Man





A Monsters of Man egy 2020 decemberében megjelent ausztrál, úgynevezett független alkotás, amit egy bizonyos Mark Toia nevű jóember rendezett… hogy nem hallottatok még róla? Hát, én sem, a fickónak ez az első játékfilmje, eddig a reklámszakmában tevékenykedett (állítólag eléggé felkapott rendező) és valamiért azt gondolta, hogy tud ő filmet is rendezni. Az élet őt igazolta, a Monsters of Man meglepően jó lett, vizualitásában, ötleteiben néha szenzációs – már csak azt kellene megtanulnia, hogy színészei nem pár perces reklámfilmek minimál kommunikációs szereplői, hanem közel két órán keresztül kell őket nézni a képernyőn… A mozi legeslegnagyobb baja ugyanis a helyenként irritálóan pocsék színészi teljesítmény (különösen a három programozó tekintetében), illetve az ő szájukba adott rém kínos dialógusok egész sora – és akkor a szegény ember Gerald Butlere karakterét még nem is említettem.

A kezdő felirat szerint a világon több mint 200 cég fejleszt katonai robotokat (hogy ez igaz-e, azt ugye sosem tudjuk meg – de jól hangzik), ezek nagy része azonban messze nincs még tesztelhető fázisban. A Monsters of Man azonban az gondolt egy merészet és egy meg nem nevezett amerikai cég által gyártott robotokat éles bevetésre küldi az ún. aranyháromszögbe, a kambodzsai-thai-vietnami határra: feladatuk pedig egy kábítószer terjesztő hálózat likvidálása. Kockázat kicsi, erkölcsi probléma sem nagyon van, ha eltűnik a föld színéről pár drogkereskedő – de mint ilyenkor lenni szokott, több váratlan esemény is bezavar a képbe. Az egyik az, hogy a négy ledobott robot közül az egyik hibásan ér földet, a három szupertechnikus pedig elveszti vele a kapcsolatot. A másik meg, hogy mit ad isten, pont akkor kóborol azon a területen néhány amerikai orvostanhallgató (hogy ennek mi a valószínűsége, arra ne térjünk ki). És éppúgy az sem volt belekalkulálva, hogy a kis kambodzsai (???) faluban él egy ex tengerészgyalogos, aki majd Rambo módra fogja védeni magát és a falusiakat a pusztító robotoktól – itt jegyzem meg, hogy az egész erdős környezet éppúgy megidézte számomra a Rambo 2-őt és a Predatort is. S ha már környezet… a Monsters of Man a legeslegelső percétől kezdve (ami kvázi egy flashforward) egyszerűen lenyűgöző kép világgal rendelkezik: mint a környezet, mint a robotok tekintetében. Már az is totál magába tud szívni, ahogy a nagytotálon felülről mutatják az őserdőt, aztán a kis falu, a robotok, a dzsungel, a templomok, a robotok „belső felvételei”, a robogóktól és bicikliktől hemzsegő város mind-mind nagyszerű vizuális érzékről tanúskodik. És amellett se menjünk el szó nélkül, hogy szinte az egész filmben végig tökéletes a trükkök halmaza, legyen szó akár CGI-ről, akár egyéb trükkről…. a baj nem itt van.

Hanem ott, hogy a történet szerint az ázsiai országba érkezik egy három fős programozó csapat, két férfi és egy nő – akik egy jól megtermett, láthatóan kommandós felügyelete alatt kiépítik azt a rendszert, amivel a robotokat felügyelik/irányítják. Először még csak vicces, ahogy a dagi klímáért hisztizik, meg először még talán működik is az a kétségbeesés, amit akkor produkálnak, mikor megtudják, miért is hozták őket oda, de aztán ahogy egyre több időt töltünk velük, úgy lesz minden mondatuk, mozdulatuk, gesztusuk egyre idegesítőbb. Még ha ez egy minimál költségvetéses amatőr film lenne, kezdő színészekkel, ez még akkor is gáz lenne… ez szó szerint bénázás, pont olyan, mint ha a rendező reklámfilmet forgatott volna, csak elfelejtett szólni a statisztáknak, hogy nincs vége 1 perc után a felvételnek. Mindezt pedig tetézi az, hogy volt, mikor teljesen elvesztem mindabban a kusza infotech háttérben, ami hozzájuk köthető, néha fogalmam sem volt, miről beszélnek – persze lehet, ez nem is az ő hibájuk, hanem a forgatókönyvé, de hát mit csináljak, ha az ő szövegükön keresztül nem értettem a lényeget. Többek között azt, hogy a BR4 robot mit is akar hova feltölteni??

Szerencsére a játékidő nagy részét a dzsungelben töltjük, ahol egy kifejezetten véres (helyenként naturistán horroros) embervadászatot élünk át. Nem azt mondom, hogy ennek minden perce hibátlan, de itt egyetlen egy jelenetet leszámítva istenigazából nem tudok mibe belekötni. Adva van ugye a négy robot, amiből egy renitens, a másik három viszont elvégzi a feladatát – a menet közben felmerült problémák azonban a szemtanúk likvidálására kényszerítik a gépeket (pontosan azok irányítóit). Innentől kezdve az egész falu, gyerekestől, orvostanhallgatóstól, tengerészgyalogostól üldözött vad lesz – no de milyen esélyük van egy gyilkolásra kifejlesztett robottal szemben? Jelentem, nem sok… és ezt a mozi tökéletesen be is mutatja. Néha nagyon kegyetlen tud lenni a film, de ez sosem öncélú, sokkal inkább azt hivatott érzékeltetni, hogy ha egy gép arra kap parancsot, hogy öljön meg mindenkit, akkor ő bizony nem fog vacillálni azon, hogy a célpont egy 10 éves gyerek, vagy épp egy fegyvertelen anya. Minden akciójelenet, kergetőzés, bújócskázás qrva jó, s még arra is figyeltek, hogy néhány (meg)meneküléskor a robot jó okból épp ki legyen kapcsolva. Tényleg olyan, mintha egy felturbózott Predator filmet néznénk – csak itt nincs Schwarzenegger, aki jól pofán vágja a robotokat. Van helyette egy ex tengerészgyalogos, akiről első pillantásra Gerald Butler juthat az ember eszébe – nos ez a fickó valamit azért elér, de inkább szerencsével, súlyos sérülések árán – ahogy az valóban lenne. Egy dolog akasztott ki igazán, mikor a beszorult, átmenetileg mozgásképtelen robot fölött simán átsétálnak, ahelyett, hogy végleg harcképtelenné tennék… biztos nem akartak még nagyobb kárt okozni a gyártó cégnek…

Szóval a kis embercsapat rendesen fogyatkozik (amúgy az is jó, hogy az orvostanhallgatók nem csak, illetve nem mind ágyúgolyó töltelékek), tulajdonképp tök hihetően semmi esélyük nem lenne, ha a titkos cégnek nem kellene azzal foglalkozni, hogy a BR4-et, a renitens robotot kiiktassák – elvonva „erőforrást” az üldözésből. A neten fellelhető írások itt jegyzik meg, milyen jó és ötletes az öntudatra ébredő, saját identitását kereső robot története – nos, számomra nem csak hogy nem túlságosan eredeti a dolog, de úgy unblock nem is nagyon értettem, mit is akart BR4. Oké, kellett egy történeti ív, amiben eljut oda, hogy gyilkológépből megmentővé váljon, de nekem nem jött át teljes egészében, ő mit is szeretett volna világtól és magától azzal, hogy állandóan fel akart csatlakozni az internetre – mert azon kívül hogy a három csodabogár veszettül tépkedi ki a kábeleket a számítógépekből, semmi szerepe nincs az egésznek. Talán… talán attól féltek, hogy feltölti a kamerája által rögzített képeket a netre? És így lebukik a titokzatos cég, ami a CIA-vel karöltve hajtja végre ezt a műveletet? De hát ő pont nem vett részt a gyilkolásban, hisz teljesen más utat járt be…

Mindegy, van olyan, hogy nem igazán jön át, mit is akart a forgatókönyvíró mondani – ettől ez a Monster of  Man egy egészen tisztességesen összerakott mozi lett. A helyszín miatt roppant hangulatos, a robotok (és az egész ötletbörze, ami hozzájuk kapcsolódik) parádésak, a film ritmusára, feszültségére, izgalmi faktorára sem lehet panasz. Helyenként kifejezetten naturális lett, legyen szó akár a lövöldözésekről, vagy egy nyílt törés mutatásáról, s a fiim utolsó kockái akár egy folytatás lehetőségeit is előrevetítik – mondjuk abban nem vagyok biztos, hogy a világnak szüksége van erre, de ha mondjuk a Sharknadoból készülhetett négy epizód, a Monsters of Manből is készülhet. Azt hiszem, ez az a tipikusan B kategóriásnak titulált film, ami rendesen túlteljesíti az elvárásokat: ha az amúgy remek karakterszínész Neal McDonough mellé sikerült volna normális színészeket szerződtetni, egy kifejezetten üdítő kis akció sci-fi kerekedhetett volna belőle. Mert ezt leszámítva tényleg egy teljesen nézhető és vállalható őserdei kergetőzős, robotos akciófilm.




75%



.
monsters - Keresés Movies14Téma: R2-D2 írásai 2.0
R2-D2

Hozzászólások: 992
Megtekintés: 87462

Itt található: Kritikák, filmes gondolatok   monsters - Keresés EmptyTárgy: Monsters: Sötét kontinens    monsters - Keresés EmptyPént. Júl. 24, 2015 9:48 pm
.




Monsters: Sötét kontinens



Van valahol egy fiktív világ, ahol óriáspolipok sétálnak a bolygón. Honnan jöttek, mit csinálnak itt, hogyan tudtak egyáltalán elszaporodni, nem tudjuk. Igazából azt sem tudjuk, miért is Szörnyek, miért is fél tőlük a bolygó, hisz egyetlen egy alkalommal nem mutatják, hogy emberre támadtak volna… fordítva annál inkább. Ezek a sétáló polipok aztán évek alatt az emberiség legnagyobb kihívásának bizonyultak, az amerikai hadsereg – és csak az!! – pedig a bolygó megmentése céljából jól felveszi velük a harcot. Mintha szegényemék annyira harcolni akarnának… mindenesetre nekem az egész polipirtás inkább egy vadászatnak, vagy kártevőirtásnak tűnt.  Az első filmnél még csak azon akadtam fönn, milyen idióta civilizáció az, aki kerítés mögé zárja őket: ha valóban olyan veszélyesek, akkor el kell őket pusztítani, ha meg nem, akkor minek bezárni???  Mert úgy az egész alapszituációval bajom van: idecsinálnak egy lomha, látszólag együgyű fajt, aminek nincs is fegyvere, amit egy maroknyi gyalogos kézifegyverrel kinyír – ami közben meg leamortizálja a fél Földet. Hogy mi az idegen lények célja, hogy kerültek ide, mi a biológiájuk, miből élnek… nem tudjuk.

Ahogy nem tudjuk meg a Monsters folytatásából sem. Egy dologban konzekvens a folytatás elődjével, hogy a szörnyeket itt is inkább háttér díszletnek szánja, egy háborús dráma kellékének, amiket állat módjára kerülgetnek és lődöznek főhőseink. Így a második epizód még kevésbé kötődik a nem túl szerencsésen megválasztott címhez, pláne nem ahhoz a műfaji zsánerhez, ami már az első résznél is sántított: a horrorhoz. Ha aztán mindezeken mégis sikerül felül emelkednünk, akkor talán sikerül az összképet némileg a pozitív irányba billenteni. A két óra játékidő még így is borzalmasan sok, ráadásul a film eléggé csapongóan bánik a hangulattal és a vizualitással is: rengeteg elvont, szürreális jelenet, értelmezhetetlen szimbólum tarkítja a történetet. Néha már-már művészfilmes eszközökkel operáló, egy tudatmódosító szer hatása alatt tett utazássá válik a film – ami megmondom őszintén, egyáltalán nem volt ínyemre. Fél óra, háromnegyed óra simán elmegy az ilyenekre, ha ezek nem lennének, egy igazán feszes, drámai kis filmet kapnánk.

Pár évvel vagyunk a Mexiói-USA határán létrehozott állatkerten való átkelés után. A helyszín Detroit, ahol is négy fiatal srác épp szolgálat előtti utolsó napjait tölti, készülve a távoli bevetésre a Szörnyek ellen. Nem igazán varázsolt el ez a szakasz, kissé vontatottnak találtam, ráadásul a búcsúéjszaka inkább illett a Doors filmbe, mint ide – ugyanakkor a mondanivaló a kilátástalanságból menekülésről átjött: a kihalt iparváros problémája nem az első mozgóképben tűnik fel, de még mindig hatásos. Viszont Williams, a feka srác családi vonala a létező legnagyobb klisé, amit csak ki tudnak találni filmen: egy fogadóoldalon minden bizonnyal minimális oddsa lett volna a túlélésének. Valahogy ennek az egész bevonulásosdinak nem volt meg az az átütő ereje, ami miatt majd a srácokért aggódni lehetne – ennél sokkal hatásosabb és érzelmileg hatékonyabb felvezetéseket is láttunk már.

Az kétségtelen, hogy az arab világba érkezve ritmust vált a mozi. Magam részéről sokadszorra estem bele abba a csapdába, hogy az egyenruha és egyen fizimiska (vagy kopaszság, vagy szakáll) miatt baromi nehéz beazonosítani a karaktereket, de a kis csapat bevetései, az egész sivatagi akció szinte hibátlan lett. Kimondottan jó drámai elemekkel, ütős és megdöbbentő veszteségekkel – no meg egy gigászi középső ujjal az amerikai hadseregnek. Mert csak a vak nem látja a szarkazmust a képekből, miszerint a dicső sereg ismét csak képtelen elbánni egy fenyegetéssel egyedül, miszerint a civil áldozatok száma szükségtelenül az egekbe szökik, miszerint a „honvédő háború” szükség szerint kitermeli a maga terrorizmusát. Zseniális háttérgondolatok, zsigerig ható aktuális téma – mindez pedig egy jól megkomponált akcióhalmaz mögé rejtve. A középső szakasza a mozinak bámulatos, tök jól be vannak építve a Szörnyek (ide tartozik egyébként az első szakasz legjobb jelenete, a kutyaviadalos is), ahogy a fiatal csorda fut a sivatagban, az nekem nagyon tetszett. Őszintén meglepődtem rajta, hogy ennek az etapnak a jelentősége egyben az is, hogy a sakktáblát letörölje: bátor húzás volt a filmet ismét csak egy kétszemélyes road mozivá egyszerűsíteni – az már más kérdés, hogy az olyan lett, amilyen.

Ugyanis Michael és Frater közös útja először csak mosolyogtató, majd kínos lett: a sivatagban bolyongás, motorozás olyan volt, mint egy forróságtól megtébolyodott elme képzelete. Egy kibaszott délibáb, kifejezetten szuggesztív beállításokkal – végtelenül unalmasan. Aztán, ahogy Niwrok is írta, a lovasok megjelenésével még értelmetlenebb szintre lépett az egész: a sivatag közepén lévő kis kommuna, a rengeteg (sablonhegyekből álló) moralizálás, a katona és a parasztlány, a földbe petéző Szörny, megkattanó parancsnok együttesen egy fura halmazt alkotott. Lehet, hogy mindennek kimondott célja és üzenete volt, de nekem nehezemre esett dekódolni a szimbólumrendszert, amit a moziban használtak. Mindenekelőtt a fehér lovakat a karámban, de valahogy a sérült kisfiúval sem tudtam mit kezdeni: pontosabban nem is értettem, Frater mit akart mutatni Michaelnek. Na mindegy. Szegény Weide biztosan megfejtené, de már lassan háromnegyed éve nyugdíjba ment innen – így marad az értetlenkedés részemről… de legalább a finálé kiszámíthatóságán el tudtam mosolyogni.

Mindezekből következik, hogy meglehetősen felemásak az érzéseim a Monsters: Sötét kontinenssel kapcsolatban. Üzenetét értem, mondanivalóján sűrűn tudok bólogatni (tisztára wikileaksos anyag), ugyanakkor sem a kifejezésmódja, sem a Szörnyek háttérbe szorítása nem jött be. Ez a drogos utazás kombinálva a háborús történettel szerencsétlen párosítás lett – bár azt a hatalmas unszimpátiát, amit végül is kivívott magának, nem írom alá. A háborús képi világ eszméletlen jó, a Szörnyek minden egyes életfázisukban feldobják az egész filmet. Mondjuk nekem ez az arab világos háborús körítés alapból tetszik, de ha tegyük föl, nem az ember ember elleni harcra fókuszáltak volna, hanem esetleg a valós fenyegetéssel felruházott óriáspolipok elleni ütközetekre, minden bizonnyal nagyobb sikere lett volna az egésznek. No persze, akkor az egész film koncepciója mehetne a kukába, hisz épp ez volt a cél – de úgy érzem, nagy kapufát rúgtak ezzel a szándékkal. Arra azért szerintem senki nem számított, hogy a Monsters kifejezést ezúttal az emberekre kell majd érteni, s nem a lényekre: viszont ahhoz meg, hogy ínyencségként, igazi szókimondó odaszúrós filmként tekintsünk rá, nem volt elég bátor. Vagyis… lehet, bátor volt, de egyáltalán nem közérthető: a néha nehezen emészthető jelenetekbe csomagolt üzenetek egyértelműen nem jutottak el mindenkihez.

Hangulatában, látványában sok hiba nincs: legyen az akár Detroit, akár a sivatag, akár a Humvee-k, mindegyik erős és szuggesztív képsor. Egy baj van velük: míg az első résznél a Lezárt Zónában, különféle díszletek előtt bandukoló gázálarcos pár képe sokkolóan újszerű és hatásos (maradandó) volt, addig itt már minden kép csupán más mozik kópiájának tűnik. Háborús filmből pedig már láttunk sokkal, de sokkal jobbat is.




70%




.
monsters - Keresés Movies14Téma: Niwrok írásai 1.0
Niwrok

Hozzászólások: 977
Megtekintés: 102728

Itt található: Kritikák, filmes gondolatok   monsters - Keresés EmptyTárgy: Monsters: Sötét kontinens / Monsters - Dark Continent    monsters - Keresés EmptyKedd Júl. 07, 2015 10:07 pm
.
Monsters: Sötét kontinens / Monsters - Dark Continent

monsters - Keresés 28lf4ea

Ezt sem siették el... Szinte napra pontosan egy éve, amikor a Monstersről írtam (és nem is csak én Smile ), azzal zártam, hogy szeptemberben jön a folytatás, még ha azt már nem is Gareth Edwards rendezi, mert lefoglalják másféle szörnyek, meg egy messzi-messzi galaxis. Aztán csak nem akartak a Szörnyek a Közel-Keletre látogatni, és végül csak most, június elején vetítették a mozik, hogy aztán meglepően gyorsan le is takarítsák a műsorról, összhangban a lesújtó kritikusi, és a fanyalgó nézői véleményekkel. A legtöbb persze azt rótta fel, amit semmi értelme felróni, ha az ember egy kicsit is felfogott abból, miről és hogyan szólt a Monsters. Ugyanis már az sem szörnyfilm volt, hanem ahogy akkor is írtam, egy romantikus-drámai road-movie szörnyekkel, egy olyan világból, ahol panelháznyi idegen lények, az ellenük végrehajtott támadások és az elszenvedett veszteségek a mindennapok részei. Ahol szörnyekre figyelmeztető táblák vannak az út szélén, ahol a városokban az építőmunkások próbálják arrébbtolni a mindenfelé heverő szörnytetemeket, és ahol az ember már fel sem kapja a fejét a jellegzetes szörnybőgésre vagy egy elsuhanó vadászgépre.

Azért értelmetlen felróni ezeket a vonásokat, mert egy nagyon fontos elemet leszámítva az új film ezt ugyanúgy megcsinálja, csak éppen egy másik környezetben és egy másik műfajban, ami meg a háborús dráma. A Sötét kontinens talán nem olyan szépen fényképezett, nem olyan mélyen átélt, de ettől még ugyanarról szól kb. mint a Bombák földjén. Arról, hogy négy gyerekkori cimbora a detroiti kilátástalanságból a katonaságon keresztül próbál elmenekülni, de úgy, hogy majd visszatérnek, tele történetekkel. A missziójuk kezdetben őrjáratozásban és a helyiekkel való kapcsolatépítésben merül ki, enyhíteni próbálva az elhibázott megelőző támadások okozta ellenszenvet, haragot. Hetekkel később viszont komoly feladatot kapnak, egy elfogott őrjárat tagjainak kimentését, ami viszont már azelőtt súlyos áldozatokkal jár, mielőtt egyáltalán elkezdődne, amikor a célterületre vezető úton a csapat egyik Hummerje aknára fut, majd fegyveresek támadják meg őket. Ebben a forgatókönyvben azért elég sok minden van, Detriot pusztulásától a félelem gerjesztette feszültségen és a barátok elvesztése okozta fájdalmon át a háború nehezen feldolgozható kegyetlenségéig és az otthoniaktól elhidegülésig. Nem úgy téma egyik sem, de szerintem nem volt annyira rosszul összerakva és leforgatva, hogy ezért kellett volna földbe döngölni... Mondjuk ja, nem dicsőséges, majdnem mindent túlélő katonák vannak benne (megint), hanem bénázások és elcseszések, amik komoly következményekkel járnak, meg mondjuk pánikolás, ahogy a lövések zajában kéne bekötni egy infúziót, miközben egy roncsolt sebből folyik a vér. Ahogy azzal sem túl kellemes szembesülni (megint), hogy az egykori ipari fellegvárat hogyan eszi meg a rozsda és a kilátástalanság...

Egy dolgot nem sikerült megvalósítani: hogy a szörnyek szerves részei legyenek a történetnek. Az első rész egy alternatív korszakot teremtett az USA és Mexikó közötti határon, amiben tevékeny szerepet kaptak a szörnyek, és ezt százával használt kellékek, feliratok és CGI segítségével állandóan érzékeltették is. A Sötét kontinens épp fordítva teszi, egy valós helyzetben szimbólummá teszi a szörnyeket, párhuzamba állítva azokat a terrorizmussal, hogy ezen kívül csak a díszlet részei legyenek, ahogy falkában futnak a sivatagban a kocsi mellett, ahogy a dögeik hevernek itt-ott, vagy ahogy graffitiként megjelennek, és a képeikre célba lőnek. A szörnyek így egy olyan háború részei, ami nélkülük is zajlik, és ebből a szempontból tényleg igazat adok annak a véleménynek, mely szerint a szörnyek csak trappolnak ide-oda a háttérben, mintha azt kérdezgetnék: "Hé, nem rólunk kéne szólnia a filmnek?!". A sivatagi-háborús környezet ráadásul sajnos nem is teszi lehetővé, hogy a legutóbbihoz hasonlóan sok kellék legyen, folytatásként pedig nincs benne a partizán forgatás izgalma, az ötlet újszerűsége sem.

Mégsem emiatt volt keserű egy kicsit a végére a szám íze. Ahogy a lovasok felbukkannak a busznál, onnantól vagy 20 percre átvált a film abba az érzelgős-filozofálós, szavak helyett mindent a képekkel kifejezni akarós stílusba, ami a Monstersben is benne volt a benzinkutas jelenetnél (az ott levő "ölelkezést" emelte át Edwards a Godzillába, a puszizkodó MUTO-knál...). Lassú kameramozgás, precíz képbeállítások és érzelmesen lágy zene arról, hogy mindenkinek vannak veszteségei, hogy mennyire hiábavaló minden, de mégis meg lehet és kell találni mindenben a jót és a szépet. Ahogy ketten a homokon ülve nézik a villogós-kékespiros szörnyet percekig... Oké, hogy volt ilyen az elsőben is, de nekem túl hosszú és unalmas volt.

A Monsters - Dark Continent a lehetőségeihez és a választott helyszínhez mérten folytatni próbálja az előző rész hagyományait, több-kevesebb sikerrel. Szerintem a minőségével nincs nagyobb gond, egy-két jelenet még egész látványosra vagy drámaira is sikerült, legfeljebb az nem tesz jót neki, hogy inkább lehetne Bombák földjén 2. a címe, ami a "B" kategória közepét célozta be magának. Azt a betonba döngölést, amit általában kapott, biztosan nem érdemli.

7/10
.
monsters - Keresés Movies14Téma: R2-D2 írásai 1.0
R2-D2

Hozzászólások: 992
Megtekintés: 80366

Itt található: Kritikák, filmes gondolatok   monsters - Keresés EmptyTárgy: Monsters    monsters - Keresés EmptyPént. Jún. 27, 2014 8:49 pm
.
monsters - Keresés O10phqR




Monsters




Meglehetősen régóta szemeztem ezzel a mozival – nagyjából az óta, mióta Ausztriában láttam egy MM-ban a polcon, DVD-n -, de egészen az idei Godzilláig nem éreztem rá késztetést, hogy meg is nézzem. Aztán mikor annak rendezője, Gareth Edwards neve felbukkant a Star Wars Univerzumban, mint az egyik spin-off film rendezője, rögtön látni akartam a Monsters, kíváncsi voltam rá, ki ez a faszi, honnan jött és mit csinált a megtisztelő cím eléréséért…

Itt kell megjegyezzem, a film promója, a képek, amiket kivágtak belőle, amikkel a posztereken találkozunk, amivel eladják a mozit, zseniális. Épp emiatt előbb-utóbb vélhetően külső rásegítés nélkül is megnéztem volna, a Legenda vagyok poszt apokaliptikus víziója, a gázálarcban a pusztulásban álló szereplők látványa minimum ígéretesnek tűnt. Érdekes azonban, hogy az egész történet tükrében mennyire is nem ezek a képek dominálnak majd, mennyire is eltolódik a hangsúly – számomra picit csalódást keltő módon. A felütés szenzációs: a katonai konvoj harca egy sétáló óriáspolippal, az éjjellátó kamerák felvételei által közvetítve borzongatóan hitelesek és hatásosak. Az már más kérdés, hogy kinek az agyából pattant ki a sétáló óriáspolipok látványa, valamint az egész Lezárt Zóna ötlete – ugyanis ezek miatt az elején icipici hendikeppet kapott nálam a mozi. Mert elgondolkodtam azon, hogy milyen invázió az, ami nem elpusztítható, de kordában tarható, milyen lény az, ami a Jurassic-parkhoz hasonló módon vígan eléldegél a több méteres magas kerítés mögött – életterével kiszakítva egy hatalmas darabot Mexikóból és USA-ból – és milyen civilizáció, ami ezt hagyja.

Az indulás gépfegyvertüze után aztán hamar nyilvánvalóvá vált, hogy ez egy szörny mozi lesz szörnyek nélkül… ahogy haladtunk előre, úgy lett az egész egy kétszemélyes road-mozi, egy kétszereplős karakterdráma a lepusztult tájkép előtt. Főhősünk, a férfi főszereplő feladata a főnök lányának biztonságban hazajuttatása, ami egyszerű feladat néhány idióta esemény miatt egy kalandtúrává válik a vadonon át. S hogy miért is fura az egész? Mert nekem annyira életszerűtlen volt, hogy több ezer dollárral a zsebükben futkosnak a mexikói kisvárosban, megveszik a méregdrága hajójegyet, majd egy átmulatott éjszaka felelőtlensége miatt ott ragadnak a parton. Egyszerűen a kialakult helyzet, amit a két – addig nagyjából logikusan viselkedő - karakter magának előidézett, minimum peches volt (de inkább bacaság). Hát persze, hogy a történet szerint be kell menniük a lezárt területre (különben nem lenne film), hát persze, hogy ott mindenféle zsoldoscsapatok működnek, s hát persze, hogy a lények egy eseményt leszámítva illemtudóan elkerülik őket… ehhh... A forgatókönyv sajnos hemzseg a lyukaktól, a Jurassic Park ismét csak megidéződik egy jelenetben, azt meg csak tátott szájjal tudtam bámulni, mit keres egy teljesen kivilágított, áruval csurig töltött benzinkút személyzet nélkül a Tiltott Zónában.

Mindezektől eltekintve két dolog, ami inkább a pozitív tartományba billenti a mérleget az értékeléskor: az egyik az az elképesztően megcsinált környezet, ahol Andrew (Scoot McNairy) és Samantha (Whitney Able) útja zajlik. Egyik ámulatból a másikba estem, legyen az egy azték piramis, egy kihalt kisváros, egy kettészakadt közút: mind-mind kivétel nélkül irtó hangulatos és borzasztó jól megcsinált körítés lett. A film ezen szakaszában nekem nem is hiányzott a sétáló polip, alapból bírom a tájkép csata után jellegű mozikat, így lubickoltam a részletekben. A másik, amit ki kell emelnem – s ami vélhetően elsőszámú célja volt az alkotóknak – a két ember kapcsolatának alakulása. Az hihetetlenül emberire sikeredett. El tudom képzelni, hogy az adott szituban a két ember egymásrautaltságában, kiszolgáltatottságában az addigi fagyos viszony feloldódik, abból barátság lesz, majd a barátságból vonzalom. Ehhez a képhez pedig a mindkét szereplő magánéletét árnyékoló problémák számomra kiváló kiegészítők voltak, s nem katalizátorok. Nagyon jó és életszagú lett így az egész.

Mégis, a Monstersre elsősorban posztapokaliptikus szörnyfilmként fogok emlékezni. Legalábbis azt hiszem, úgy kellene: ugyanakkor nem  vagyok biztos benne, hogy egyértelműen annak szánták, hogy már önmagában a cím megfelelő választás volt – mindenesetre a benzinkút eseményei talán kicsit erősítik a dolgot. Nekem a moziból elsősorban (sőt majdnem kizárólag) azok a képek maradtak meg, amik a pár útját szegélyezik: e szempontból érthető is a promo, a film vizualitása a kiemelt képekkel el is érte hatását. Az út feszültsége egy ideig nagyszerű, a fenyegetettség egy ideig nagyszerű, a háttér meg végig nagyszerű.  A Monsters a kis memóriámban így "a gázálarcos jó szőke csaj áll egy növényekkel benőtt kihalt város előtt" képpel marad meg. Sétáló óriáspolip nélkül.


70%


Ui: Még annyit: olvasva Niwrok írását, minden bizonnyal javítana az értékelésemen, ha én is láttam volna a werkfilmet - úgy jobban átérzi az ember a mozi készültének szándékát, értékeli annak körülményeit. Nem tartom kizártnak, hogy valamikor beszerzem lemezen és sort kerítek erre is.


.
monsters - Keresés Movies14Téma: Niwrok írásai 1.0
Niwrok

Hozzászólások: 977
Megtekintés: 102728

Itt található: Kritikák, filmes gondolatok   monsters - Keresés EmptyTárgy: Monsters    monsters - Keresés EmptySzomb. Jún. 21, 2014 11:49 am
.
Monsters


Mivel az új Godzilla, az összes ökörsége ellenére is, szörnyfilmként tetszett, a szokásos módon megnéztem, hogy a stáb, főleg a rendező miken dolgozott korábban, és kiderült, hogy Gareth Edwardsnak pár tévéfilm meg doku mellett mindössze egy kisköltségvetésű sci-fi van a nevén. Az a film, ami a kritikai elismeréseken keresztül beültette Edwardst a Godzilla rendezői székébe.

A Monsters kb. abban a világban játszódik, ahol (ha már Godzilla) MUTO-szerű űrlények jöttek a Földre, valahova az USA és Mexikó peremvidékére, csak éppen nem volt itt az "emberiség megmentője", hogy lepofozza azokat, aztán meg egy laza szundi után visszacsoszogjon a vízbe, hanem bizony megtörtént a párzás... azóta meg eltelt hat év. Az emberek addigra már meg sem próbálnak mást, mint a lehetőségekhez mérten kordában tartani a szörnyek által uralt terület nagyságát, hatalmas lezárt, "fertőzött" zónát létrehozva a már említett határvidéken, annak közelében folyamatos katonai őrjáratokkal... egyébként meg próbálnak együtt élni a mindennapos fenyegetéssel, ahogy tudnak. Mindennek a bemutatása, elmagyarázása persze csak a főhősök történetével együtt zajlik, akik mindössze ketten vannak. Andrew egy amerikai újság tudósítójaként/fotósaként tartózkodik a zónától délre, amikor is megtudja, hogy a főnöke lánya (Sam) is azok a környéken van, kórházban, és rögtön meg is kapja utasításba, hogy gondoskodjon róla, a lány épségben visszajut az USÁ-ba. A srác kelletlenül fogadja a feladatot, de mivel a hajóközlekedés (mint egyetlen biztonságos közlekedési eszköz észak felé) még működik, így csak annyit kéne tennie, hogy elmegy vele a legközelebbi kikötőbe és felrakja egy kompra. A hajóhoz el is jutnak, de az egyre durvuló szörnytámadások és egy tolvaj miatt úgy tűnik, délen rekednek hosszú hónapokra... hacsak nem kockáztatnak, és pár zsoldos meg korrupt hivatalnok segítségével neki nem vágnak szárazföldön, keresztül a zónán.

Rögtön az elején le kell szögezni: ez nem szörnyfilm, hanem egy sci-fi-dráma szörnyekkel, és ezen belül egyszerre emberi és társadalmi dráma is, szerencsére inkább az utóbbi. A szörnyek inkább csak két jelenetben láthatók jobban, amúgy legfeljebb csak a villámok és a környezet fényében megvillannak, esetleg dögökként hevernek valahol. Sokkal inkább helyezi a hangsúly a két ember road-moviejára, ahogy egyébként a szörnyekkel szegélyezett út alatt a saját személyes problémáikkal is meg kell küzdeniük (Samnek azzal, hogy bizonytalan a vőlegénye iránti érzéseben, Andrewnak a fiával való kapcsolatával), meg azzal, hogy mit kezdjenek vele, hogy az út közel hozta őket egymáshoz. Az igazi téma viszont az, hogy mit kezd a lakosság, az egyszerű emberek a sokszor a zónából vadászatra induló szörnyek közelségével, hogyan élnek együtt a támadásokra emlékeztető romokkal és roncsokkal, a figyelmeztető táblákkal, a vadászgépek és a helikopterek állandó zajával. Edwards pedig legtöbbször pontosan azt csinálja, mint amit Andrew: megörökíti ezeket az életképeket (a gázmaszkkal játszó gyerekeket, a roncsok között guberálókat, a védőháló árnyékában levő házakat, stb.). A Monsters Andrew és Sam útját leszámítva igazából egy fiktív dokumentumfilm, igazán lenyűgöző és nyomasztó felvételekkel, amit Edwards sokszor folyamatában rendezett, írt, és vágott egyszerre, és ha ezt elfogadja a néző, akkor mind hangulatában, mind vizualitásában nagyon rendben lesz a dolog... és utólag hihetetlen volt, hogy az egész film kijött kb. 800e dollárból.

Eleve azért is (a DVD-ről szerencsére a majd' két órás(!) werket is meg tudtam nézni), mert a filmet öt országban forgatták, 15 helyszínen, úgy, hogy a stáb mindössze 4+2 főből állt (a "+2" Scott McNairy és Whitney Able, a színészek) és akkor még a CGI-ról nem is beszéltem, aminek elemei sokszor csak keretezik azt, egy tábla vagy egy graffiti képében, ahogy az emberek a mindennapi kis dolgaikat csinálják. Ez pedig a legnagyobb varázsa a filmnek.

Spoiler:



8/10


U.i.: Ajánlom figyelmetekbe továbbá, hogy a filmnek készült folytatása (abban Edwards már csak producer), és meglepetésre Magyarországra is jön, valamikor szeptember végén. Akit a szörnygyepa érdekel jobban, úgy látom, ebben megtalálhatja a számítását, mert a szörnyek további terjeszkedésével párhuzamosan a színhely áttevődött -ha jól látom- Afrikába, és ezúttal egy katona fogja keresni az eltűnt bajtársait.

Vissza az elejére 
1 / 1 oldal
Ugrás: