HomeCalendarGalleryGy.I.K.KeresésTaglistaCsoportokRegisztrációBelépés

1 találat

SzerzőÜzenet
Téma: R2-D2 írásai 1.0
R2-D2

Hozzászólások: 992
Megtekintés: 16527

Search in: Kritikák, filmes gondolatok   Tárgy: Időbűnök    Szer. Dec. 10, 2014 5:38 pm





Időbűnök



Ha azt mondom, hogy a viszonyítási alap a Triangle??? Akkor elég magasan van a léc, ugye??? És ha azt mondom, az Időbűnök (aminek címét amúgy nem egészen tudom hova tenni) átviszi ezt a lécet???

A Time Crimes (Los cronocrímenes) egy 2007-es spanyol sci-fi, ami először a 2007-es Fantastic Fest filmfesztiválon tűnt fel, de megjárta a hazai 2009-es Titanicot is, meglehetősen pozitív visszhangot kapva. Azt eddig is tudtam, hogy a fesztiválokon nem csak köldöknézegetős alkotásokat vetítenek, de most két héten belül a második fesztiválos időutazásos moziba botlok bele – anélkül, hogy korábban bármit hallottam volna róluk. Érdekes egyébként ez a műfaji besorolósdi is, mert magát az időugrást leszámítva semmi sci-fi elem nincs ebben a filmben, sokkal inkább egy izgalmas thriller az alapja, mint a fantasztikum világa. A jelenben járunk, az egész film 4!!! darab szereplővel játszódik, három helyszínen. Annyira minimalista, amennyire csak lehet, viszont egyetlen egy percre nem érezzük azt, hogy a kevesebb pénz nyomot hagyna a filmen. A látvány ugyanis ezt egyáltalán nem igényli, a történet meg nem pénz kérdése: ezt a filmet pedig a zseniális forgatókönyve adja el. Egy olyan csavaros, agyalós kis sztori, ami a maga nemében végletekig egyszerű, de a több idősík miatt szenzációsan egybefonódva igazi agytornát eredményez a végére.

Hector (Karra Ejelande) egy középkorú, kissé pocakosodó, kopaszodó spanyol átlagember, aki feleségével épp egy vidéki házba költözéssel van elfoglalva. Egy teljesen átlagos napon ledől pihenni a félkész házba, majd ébredés után is a pihenésnek akarja szentelni idejét, de egy váratlan telefonhívás belerondít az idillbe. Hector felveszi, de senki nincs a vonal végén… tapasztaltabb néző ugyan kezdhet gyanakodni, milyen szerepe van a telefonnak a történetben, de ahogy haladunk előre a sztoriban, simán el lehet felejteni. Olyan jelentéktelen esemény, ráadásul pár perc múlva Hector az erdőben meglát egy vetkőző csajt, s a két cici igéző szépsége tettekre sarkallja (de a nézőnek is gyorsan kimegy a fejéből minden más). No, ezt nem kellett volna… mármint a cicik után indulni… utána ugyanis egy olyan eseménylánc veszi kezdetét, aminek végén elégedetten csettinthet minden filmrajongó.

Zseniális, ahogy minden mindennel összefügg. Zseniális, ahogy a varázsdoboz kinyílik, ahogy az elejtett mondatoknak, puffanásoknak, sikolyoknak a film folyamán értelme lesz. Egyszerűen a mozi minden perce mosolyt csal az arcunkra, mert úgy érezzük, jutalmat kapunk, mikor is a puzzle egy-egy darabja a helyére kerül. Hogy valami támpontot nyújtsak (amit tán többen ismernek): az egész film olyan, mint a Potter III. időnyerős része… szenzációs. S miután a film kétharmadánál azt hiszed, vége van, képesek még egyet csavarni rajta: ami aztán szintén nem erőltetett, mert korábban valóban voltak olyan események, amik eddig képen kívül esetek. Imádom!! Azt viszont sajnálom, hogy mélyebben nem lehet belemenni a történet ecsetelésébe: ezt mindenkinek magának kell felfedezni, s csak utána spolierek mellet kibeszélni – ahogy anno a Triangle-t is. Az Időbűnök mondjuk talán kevésbé összetett, mint az, a hurok sokkal zártabb és egyszerűbb, de itt is csupán egy fél nap alatt történik minden, és ez is rengeteg gondolatot ébreszt. Már rögtön azt, hogy a szerkezet maga hogyan működik, ugyanis mikor is Hector be- és kiszáll az időgépből, az egész idő visszamegy, nem csak ő… hmmm

Annyit azért ki kell hangsúlyoznom, hogy spanyol film. Látványában, beállításaiban, képi világában totál más, mint Hollywood, számomra tök jól beleillik az Amíg alszol, a 211-es Cella hangulatába. Semmi hatásvadászat, semmi felesleges érzelmi túlfűtöttség: mindenből pont annyi van, hogy működjön az egész. Ahogy az elején is írtam, csupán három helyszínünk van, egy erdő, Hectorék félkész háza, meg egy kutatóbázis a dombtetőn. Hehe, itt is egy tudós van ott, mint a legutóbbi Retroactive-ban, de itt legalább van értelme és értelmes magyarázata annak, miért is van ott egyedül. A tudós szerepében pedig magát a rendezőt, Nacho Vigalondot tisztelhetjük, akinek mellesleg ez volt az első egészestés filmje taps , s aki maga is írta a scriptet. A lényeg tehát az, hogy qrvára lehet jó filmet csinálni kevés pénzből is, a spanyolok, franciák, északiak, németek ezt már megtanulták, ideje lenne nekünk is. Egyszerűen egy jó történet kell hozzá, amiben le lehet vetkőzni a honi viselkedésmintákat és a karakterek kötelező sztereotípiáit.

A kétes sikerű Időhurok és a kínos Időcsavar után végre ismét egy gyöngyszemet találtam, amit odatehetek a Triangle (meg az A pillangó-hatás) mellé a polcra. Már csak azért is, mert ez bizony megjelent nálunk lemezen (bár már nem lehet kapni). Ez simán újranézős darab, kiváló mozi!!!



95%


.
Vissza az elejére 
1 / 1 oldal
Ugrás: